Ongeboren kind krijgt meer en meer aandacht KATTEN FOKKEN Terug naar grootmoeders tijd? SULTANSDOCHTER AWA Sen fiauwkeurig ^verk met eel >erekeningen C2; INSDAG 4 MAART 1975 LEIDSE COURANT r\i;i\\ OORDEVROUW. Mevrouw La Crois met een slimme Abessijn. Twee Lavendel-katten, moeder en dochter. ■Cv,. 4^ Een internationaal kampioen. Ruby I, die om het leven is gekomen. JTTEN - Bij binnenkomst van de villa in de hal een bleekrood nietigheidje zich rozige oren te wassen. Het meet nog geen centimeter en kost 500 gulden. Een klei- p Abessijner. deel uitmakend van Cattery lphegor, de kattenfokkerij in Putten, die noemd is naar het spook van het Louvre, poezen hebben dan ook allemaal mum- namen uit de Egyptische geschiedenis, t huiskamer en keukendeur glippen, ran- glanzende, kortharige poezenlijfjes: Sia- sien, intelligente Abessijnen, Lavendels, tvanna's. Lavendel is evenals de Havanna een >rt Siamees van een apart ras met een arte stamboom en van één kleur. Fokkerij lphegor is de enige die een derde genera- Lavendel dekkaters heeft. Dat er voor leek bijna niet uit te komen is, hoe het zit met de kentekens van de prijswin- ars. de bijna-prijswinnaars en de jonge (kittens) van gekruiste kampioenen, mevrouw E. la Crois-Berends best. man, die zich over de genetische buigt, kweekt zij als hobby poezen, fokken is niet zomaar wat aanrom- Er komen heel wat berekeningen aan met in het achterhoofd de wetten van Daarnaast is een dosis werkkracht poetswoede nodig. Want als de boel niet goed schoongemaakt wordt, stinkt net huis binnen de kortste keren. Maar in de riante bungalow hangen geen verdachte geurtjes, omdat mevrouw La Crois de hele dag loopt te poetsen. ,,Ik ben de domme kracht. Ik zit nooit: altijd is er wel wat te doen. Ik zwoeg, geef eten en maak de hokken schoon. Mijn man weet alles af van afstamming". Wel wat te bescheiden gezegd. Betty la Crois weet alle antecedenten van haar lievelingen en hun voorouders, vastge legd in indrukwekkende stambomen. In een aantal verwarmde buitenhokken, met uitloop in een ren, zitten de niet-gecastreer- de katers, die niet binnen zijn te houden. Slippertjes of onbesuisde amourettes mogen in de cattery niet voorkomen De katten- kraamkamer en de studeerkamer zijn ge tooid met talrijke trofeeën, bekers en rozet ten met linten. In de kraamkamer staat een tweepersoons bed voor Belphegor Lavendel Lila, dochter van Belphegor Lavendel Lola (de naam van de fokkerij komt voor de eigen naam), die vier kleine Havènna's heeft 'als resultaat van een kruising met een cho colate point Siamees, waarvan de bruine haarpunten de vacht een bruine gloed ge ven. Betty reist met haar katten in hokjes in een grote auto half Europa door. Stuttgart, Pa rijs, Vichy, Kopenhagen, Brussel. Beladen met prijzen komt ze terug. Het hele stel logeert op weg naar de roem in hotels. „Veel geld hou ik van de verkoop niet over", zegt ze. Als je alleen al rekent, dat ik gemiddeld honderd gulden per maand kwijt ben aan de dierenarts. En dan het eten en het reis geld nog". Een Koratkat springt op de schoorsteen en begint zich zeer ondeftig te krabben. Als je bedenkt hoe voornaam ze wel is Koratkat- ten zijn een oud Aziatisch ras. In Thailand, waar ze vandaan komen, zijn ze niet te koop. Ze worden aan dierbare vrienden cadeau gedaan omdat ze geluk zouden brengen. „Korats zijn ontzettend verwend omdat ze altijd bij prinsessen zaten", zegt mevrouw La Crois. „Die mensen hadden niks te doen, natuurlijk. Deze kat, Suzy. moet ook altijd bij ons zitten, het liefst op je arm". Je moet het allemaal maar weten. Betty la Crois vertelt, dat een Havanna alleen groene ogen mag hebben. En als een Lavendel blauwe ogen heeft zal-ie nooit in de prijzen vallen. „Dan is die domweg fout Maar daarom nog wel lief'. Ze houdt niet van haar katten om de waarde, maar omdat ze zo bekoorlijk zijn. Daarom vloeit er ook nog wel eens een traantje als er een verkocht wordt „Maar ik hou ze in de gaten. Als ze niet naar m'n zin behandeld worden, haal ik ze weer terug. En het geld gaat mooi retour". Tiny Francis Een reorganisatie van de boe kenkast Is een verschijnsel dat nu niet direkt een ramp bete kent, maar dat wel uitloopt op een geval van enorme tijdver spilling, doordat je al romme lende zoveel oude bekenden te genkomt dat je op een gegeven moment plat op je gat met aller lei oude gelieven om je heen alle begrip van tijd kwijt raakt Daar zit je dan, en je aarzelt tussen "De Kardinaal" en "Hei ligen gaan naar de Hel", als je opeens een rood boek ziet staan dat je vaag bekend voor komt Verhip, wat was dat ook weer? De gouden letters zijn vervaagd, het staat op de bovenste plank, je kunt ze amper lezen vanuit je nederig positie. Omhoog dus, het geval uit de rij gepeuterd, het stof er afgeblazen, en dan ligt het daar open en bloot voor je: "Ja, Ik wil", van enen me neer Huddleston-Slater. Met een enorme vaart draait de tijd tien, vijftien, wel twintig jaar terug. Je verloving: een glimmende lange jurk, daar naast je liefde in stemmig don kerblauw, bloemen, mensen, si garenrook en gevulde glazen, én je vader, die met een plechtig gebaar het boek overhandigt: "Lees het goed kind, je hebt er nu de leeftijd voor, maar stop het goed weg, laat het vooral niet slingeren voor de kleintjes." Moeder die er wat verlegen la chend bij staat, nog niet hele maal gewend aan haar groter wordende dochter, die binnen kort alle Geheimen zal weten die zij ook weet.. Daar was het dan, het boek dat bij mijn getrouwde zus op de bovenste plank stond en dat ik 'tot dan toe nog niet eens in de handen mocht nemen.... Wat heb ik het gelezen! 's Avonds in bed met gloeiende wangen en hele maal gevangen in die lange bloemrijke volzinnen, waarin vol overtuiging het hoe en waar om van het huwelijk werden uiteengezet. Wat was ik het met de schrijver eens! Dat was het nu hélemaal! Hoe onmetelijk schoon en edel zou mijn huwe lijk worden, waarin geen van de genoemde verderfelijkheden zou voorkomen! Hoe zou ik ge heel opgaan in het leven van man en kinderen, hoeveel kinde ren zou ik wel niet ter wereld willen brengen, en hoe zouden wij ons verre houden van de materialistische opvatting over het huwelijk met alle nieuwlich terij in de vormen van - o schan de! - periodieke onthouding en nog veel erger zaken! Ja ja. Twintig jaar later neem ik het boek met enigszins andere geba- -ren ter hand, blader er in, glim lach toegeeflijk, lees verbijsterd verder, klap het met een zucht van afgrijzen dicht, pak het toch weer op, lees of het er werkelijk staat en zeg dan tegen de echt genoot "Moet je dit eens lezen, zijn wij werkelijk zó van start gegaan?" Er werd indertijd meer geredeneerd en gepubli ceerd over periodieke onthou ding dan momenteel over de pil en abortus. Genoemde P.O. werd dan ook beschouwd als het summum van verderfelijk heid, dat kon leiden tot de ver schrikkelijkste afwijkingén, vanaf allerlei afschuwelijke ont stekingen bij de vrouw tot en met impotentie bij de man. Het kwaad strafte zichzelf, o zo! Dat kwam er van, als "de organen die de natuur ons gegeven heeft misbruikt zouden worden om alleen te voldoen aan een Lust! (letterlijke tekst). De schrijver gaat verder: "Maar ik kén deze vrouw niet.... ik wil niet geleefd hebben temidden van vrouwen, die haar vruchtbaar lichaam la ten verschroeien als braaklig gend bouwland in de zomer!" Het is onvoorstelbaar dat in de ze tijd iemand nog dergelijke ongenuanceerde uitspraken zou doen. Maar even onvoorstelbaar is het, dat wij toendertijd derge lijke uitspraken als zoete en o zo heerlijke koek slikten. En aldus gingen we van start. Onze eerste zoon werd geboren, pre cies negen maanden en vier da gen na onze trouwdag. Een keu rig kind, niet? De dochter volg de precies dertien maanden la ter. Twee verrukkelijke hum mels, daar niet van, maar moe was toch wel moe. Na drie maanden volgde dan ook een forse miskraam. Goede raad was duur! Onze roomse huisarts zweeg in alle talen. Van mijn oudste zus die inmiddels acht kinderen had, kreeg ik in het diepste geheim de gebruiks aanwijzing van de P.O. (perio dieke onthouding). Zelfs toen ik het kattebelletje alleen nog maar in handen had, had ik al het gevoel dat ik moest gaan biechten. Ik durfde er dan ook amper met de echtgenoot over te praten. Na God weet hoeveel piekeransen heb ik toen aan mijn biechtvader gevraagd of het toegestaan was een jaar vol gens het genoemde P.O. te gaan leven. Het idee! Wat had die man er in vredesnaam mee te maken? Vraag je je nu verbij sterd af. Maar het mocht! Gods zegen zou er dus op rusten, zij het niet van harte, (Hoe wist die man dat toch zo zeker?) En ik ging naar huis met de twijfel van angst, want het was toch niet helemaal echt op medisch advies, het initiatief kwam van rnij.... Enfin, het jaar ging voor bij, en al die tijd was ik dus een vrouw, die haar vruchtbaar li chaam liet verschroeien als braakliggend land in de zo mer.... Maar blijkbaar was dat braakliggen toch wel erg gezond geweest en was ik toch met totaal verschroeid, want negen maanden later werd onze twee ling geboren. Dat was dan om de balans weer in evenwicht te brengen. En zo geschiedde het dat wij vier jaar getrouwd wa ren en vier kinderen hadden.We waren (en zijn) er dolgelukkig mee, maar als we in dat tempo doorgegaan waren hadden we nu zeventien.... Het is maar goed dat vrouwen niet alleen een vruchtbaar lichaam, maar ook nog een vruchtbare geest heb ben, waardoor ze op een gege ven moment tot de ontdekking komen dat ze ook nog zélf kun nen denken en beslissen. Ja Ik Wil of geen Ja Ik Wil ten spijt. Waar precies de breuklijn met dat alles ligt kun je onmogelijk aangeven, zo die er al is. Het is eerder een langzaam vorderend proces van volwassen en onaf hankelijk denken, samen met de wederhelft, en dat betreft uite raard niet alleen de kwestie van het kindertal. Langzaam maar zeker wring je je uit het keurslijf waarin je ouders je met zoveel zorg, over tuiging en toewijding hebben doen leven. Niet in de zin dat Je nu maar klakkeloos over boord gaat gooien, maar wel ln de zin van alles kritisch onder de loep nemen, terdege kennis van zaken nemen, ook buiten je eigen kringetje, en dan Je rich ting bepalen. Met andere woor den: je gaat misschien wel wat laat, maar dan toch wel hele maal volwassen worden. Je leeft niet meer volgens een aange praat gedragspatroon, maar hanteeert je eigen normen, je eigen inzichten, je eigen overtui ging, inzake goed en kwaad. En ik kan me niet indenken dat je er dan ver naast zult zitten als je daarbij het geluk van man, kinderen en voor zover mogelijk de rest van de wereld nastreeft Je moet toch wel ongeveer in de goede richting zitten als je daar naast ook nog probeert de kin deren tot zelfstandige, kritisch denkende en toch mild oorde lende mensen op te voeden, en niet tot zulke ontstellend onver draagzame figuren als de schrij ver van dit schone boek, die banvloeken, oordelen dreigende rampen, rondslingerde zoals Zwarte Piet dezer dagen de pe pernoten. Ach, nu ben ik eigen lijk degene die onverdraagzaam is. Kon de stakker het helpen dat hij dacht zoals hij dacht, en schreef zoals hij schreef? Hij is per slot van rekening óók maar een produkt van zijn milieu, net als wij. Maar het is wel grappig de enorme verschillen op te merken in de denkwijze van toen en de denkwijze van nu. En nu kan iedereen wel zijn heim wee hebben naar die goeie ouwe tijd en zijn huis vol hangen met pluche en andere toestanden uit grootmoeders tijd, dót aspect van die tijd lijkt me toch aller minst prettig, daar zou ik zeer beslist niet meer naar terug wil len. Ook al leven wc dan ook met veel minder zekerheden, zoals zo graag beweerd wordt. Maar waren die zekerheden wel zo zeker? Gezien hun korte le vensduur lijkt me dat nogal twijfelachtig. Hoe het ook zij. ik geef ze graag in ruil voor meer persoonlijke verantwoordelijk heid. meer eigen inzicht, meer vrijheid voor onszelf en de kin deren, en ook nog eens een keer voor de medemens. Awa Quibranza, 20 jaar oud, is een prinses. Ze is de dochter van de sultan van Lanao del Norte, op het Philippijnse ei land Mindanao. Of ze thuis in een open landauer tussen de buigende menigte doorrijdt? Ze lacht schuchter. „Nee hoor. dat is er niet bij Thuis noemen ze haar een „bai" (prinses). Hoe bai Awa in Ne derland komt? Deze dochter uit een heus sultanaat maakt deel uit van de Philippijnse dans groep „Fiesta Philippina", die onder leiding van Lina Wine- brenner alle Hilton-hotels in de wereld afreist met een showpro gramma, waarin de Philippijnse klederdracht een belangrijke rol speelt. De meisjes dragen dit keer ook kleren die op de Gats- by-look zijn afgestemd, ontwor pen door Aureo Alonzo die ook ontwerper is voor presidents- vrouwe Imelda Marcos van de Philippijnen. In Nederland ston den het Rotterdamse en Amster damse Hilton-hotel op het pro gramma; het volgende optreden' is Bombay. Op Lanao mogen ze Awa graag. Ze woont niet in een paleis, vertelt ze in perfect Engels, maar in een twee-verdiepingen- appartement in een flatgebouw. Wat vindt het donkerogige prin sesje van het Jaar van de Vrouw? Ze heeft er beslist niet bij stil gestaan, blijkt uit haar reactie. Wel wil ze vertellen, dat ze vóór emancipatie van de vrouw is en voorlopig niet wil trouwen. „Ik wil me geen moei lijkheden op de hals halen", zegt ze openhartig. „Ik wil vrij zijn om te reizen. Maar gelijke rech ten voor man en vrouw, natuur lijk! Dat willen wij op de Philip pijnen ook". [RUBRIEK t klassieke verloskunde had vooral ten doel de igemakken van de vrouw gedurende de zwanger- hap tot een minimum terug te brengen. In de oderne verloskunde gaat de aandacht vooral naar i ongeboren baby (foetus). Men komt steeds meer l het besef dat het verblijf in de baarmoeder van vorm belang is. Daarom tracht men het inwendige ilieu van de baarmoeder zo constant mogelijk te •uden. iet allen het verblijf in de baarmoeder is belangrijk, aar zelfs ae toestand van de moeder vóór de rvangerschap kan een invloed hebben op een toe- ömstige zwangerschap. Daarom spreekt men nu leds van pre- prenatale onderzoekingen, d.w.z. on- -lïrzoekingen van de vrouw vóór ze zwanger is, en It met de bedoeling reeds de nodige preventieve maatregelen te kunnen nemen vóór de komende Het feit dat de vrucht nu meer aandacht krijgt wil helemaal niet zeggen dat dit ten koste van de moeder' mag gebeuren. De moderne verloskunde combineert een zeer grote belangstelling voor de moeder met een extreme zorg voor het ongeboren kind. Daarbij kan het niet ontkend worden dat deze belangstelling voor het ongeboren kind nog onvoldoende doorgedrongen is in de medische wereld. Ook de autoriteiten die de grote beleidsbeslissingen nemen op het gebied van de volksgezondheid hebben nog te weinig belangstel ling voor het toekomstige leven. Ze hebben nog steeds meer over voor een intensieve afdeling van cardiolo gie dan voor een modern verloskundig centrum. Misschien wel omdat ze vrezen bij een eventueel hartinfarct van de eerstgenoemde dienst gebruik te kunnen maken, terwijl ze zeker zijn nooit meer in een verloskundige dienst terecht te komen. Wanneer het geboortecijfer nog verder daalt zal iedere zwangerschap meer geplend en gewild worden en ook als kostbaarder ervaren worden. Onvermijde lijk zal dan de aandacht voor het ongeboren kind ook groter worden. Terecht zouden we menen. Im mers. waarom zou een ongeboren kind niet het recht hebben op de beste verzorging om onder optimale omstandigheden op de wereld te komen? Het moet' zijn leven nog beginnen, en iedere nadelige invloed gedurende het verblijf ln de baarmoeder kan leven slange gevolgen hebben. Dit betekent niet alleen een mogelijke bron van misère en verdriet, maar ook een zware belasting voor de ouders en indirect voor de gehele gemeenschap. De moderne verloskunde schenkt meer aandacht aan de vroeggeboorte dan aan de miskraam. Een dreigen de miskraam is bijna steeds (80 - 90 pet) een uiting van een natuurlijk selectiemechanisme, waardoor de natuur de minderwaardige vruchten afstoot. Deze minderwaardige vruchten vertonen erfelijke afwijkin gen en men beseft daarom steeds meer en meer dat het geen zin heeft een dreigende miskraam hormo naal te behandelen. Een wekenlange, ja zelfs maan denlange hormonale behandeling zou geen enkel nut hebben. Ze is zelfs potentieel gevaarlijk en kan een miskraam alleen maar uitstellen. Deze opvatting begint pas langzaam door te dringen en het zal nog veel geschrijf vergen alvorens ze overal ingeburgerd zal zijn. Anderzijds heeft dé moderne verloskundige de allergrootste aandacht voor een vroeggeboorte. Het is immers bekend dat de vroegge boorte één van de voornaamste oorzaken is van mentale achterlijkheid. Vooral vanaf het derde zwan gerschapstrimester moet men preventief bedacht zijn voor een vroegtijdige ontsluiting van de baarmoeder- hals en vroegtijdige geboorte. Gelukkig beschikken we nu over goede middelen om de vroege geboorte tegen te gaan. Ook voor de baby is het effectief behandelen van de vroeggeboorte van enorm belang. De stap van 28 veken naar 35-38 weken zwangerschap is van buiten gewoon belang. De grootste dienst die men een baby kan bewijzen is het voorkomen van de vroeggeboorte. Sommige verloskundigen gebruiken zelfs de spréuk "het leven ln de baarmoeder is voor de normale ontwikkeling van het kind voornamer dan de rest van het leven". Misschien hebben ze wel gelijk. In elk geval heeft er zich een duidelijke accentver schuiving voorgedaan, waarbij niet alleen de moeder maar ook het ongeboren kind de nodige aandacht begint te krijgen..

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1975 | | pagina 15