Een vreemdeling in Jeruzalem... Zes dagen zwerven tussen Dode Zee en het Meer van Galilea SOMS EEN DROOM, VAAK EEN VRAAGTEKEN, ALTIJD EEN BELEVENIS Tel Aviv-Jeruzalem-Galilea. Het is bij het sentimentele af, maar toch hikt je keel enkele minuten vóór de landing op Tel Aviv. Een popgroep zingt plot seling over de boordradio van El Al's-Boeine swinerend en iui- chend „Shalom Aleichem, alelu- ja, Aleluja". De cabine valt vol ledig donker en links-en rechts vóór ons aan de nachtelijke ho rizon vlammen ineens alle lich ten van Tel Aviv-Jaffa op. De Boeing nadert de kust van het Beloofde Land en tegelijk valt een aantal Argentijnse jongeren in het vliegtuig in. Op het rit me van de samba vliegen ze hun land van belofte tegemoet. Honderd en tachtig vreemdelin gen in een volgeladen Boeing op weg naar Jeruzalem. Stad van de Vrede en tegelijk stad van eeuwenlange strijd om ge loof, macht, handel, land of be zit Op weg naar het nachtelijk Je ruzalem weet je soezend luis terend naar de stem van de gids-chauffeur dat je in zes dagen dwars door een geschie denis van duizenden jaren moet stormen. Zes dagen trekken door Israël: van Jeruzalem naar de Dode Zee, van Jericho.door de Jordaanvallei naar het meer van Galilea. En van Akko in noord-Israël dicht bij de Libane se grens over de berg Carmel terug naar het zuiden. Daartus sendoor Caphamaum, Kana, Nazareth, Haifa, de badplaats Netanya aan de Middellandse Zee en het ropische Eilat aan de Rode Zee. (Ware het niet, zoals later bleek, dat de slagregens Eilat over de weg onbereikbaar zouden maken). Zo'n tocht dwars door de men selijke geschiedenis staat de toe rist dankzij een samenwerking tussen het Israëlisch Verkeers bureau in Amsterdam, El Al en de KLM, te wachten. Maar in dit land van duizenden jaren cul tuur en historie, zijn bijna even veel andere mogelijkheden aan wezig, om Israël zij het toch nog altijd te oppervlakkig te leren kennen. Wanneer de be zoeker zijn heimwee hiernaar en naa- bijna alle godsdiensten en Doorkijkje vanuit een grot in de bergen rond Jericho op een klooster tegen de bergen gebouwd. e Het oude Akko aan de Middellandse Zee. Arabische bewoners rond een eeuwenoude Kruisvaarders citadel culturen dezer aarde niet meer bedwingen kan, is dit het ware Beloofde Land voor de doelge richte toerist. Tienduizenden Nederlanders zijn hem intussen al voorge gaan. Hun aanwezigheid leeft voort in het hoofd en de porte monnee van de bedelgrage Ara bische jongens. „Holland? Mooi, mooi, dia's kopèBalpen hier, sigaretje daar, vijf Israëli sche ponden in de Hof van Olij ven en langs de Via Dolorosa en wisselgeld aan de Klaagmuur. Mooie vergezichten over de vel den van Bethlehem en desnoods een stukje zout aan de Dode Zee. En ga zo maar door in dit land, dat zijn kruisweg vindt tussen Amerika Maar dat tegelijk 2 en toch ook weer zt Rusland. ;r grimmig r opgewekt en zonnig met ziel en lichaam vecht tegen een dreigend dood vonnis, uitgesproken door de wereld buiten de smalle korri- dor, die Israël heet. Grieken en Romeinen, Turken en Kruis vaarders. Venetianen en Roma- nen, Engelsen en Arabieren: duizenden jaren van verbeten oorlogen om lijfsbehoud. „En nu" zegt onze gids bij het diep-beschamend monument voor de omgekomen Joden in de Tweede Wereldoorlog „is Israël opgebouwd op de as van zes miljoen Joden. Wij laten ons dit nooit meer afnemen Hij staart lang in de eeuwige vlam voor de 150.000 uit Neder land, de drie miljoen uit Polen, de zes miljoen uit heel Europa tussen 1940-1945 Buiten bloeien de amandelbo- - I yrès<liL.-. De badplaats Herzliya aan de Middellandse Zee, even boven Tel Aviv. men en bij Jaffa kleuren de befaamde sinaasappelen al. De zon koestert je door maanden lange regen geteisterd lichaam, maar de geest houdt zich ook op deze toeristische tocht door het land van melk en honing voortdurend met dit dilemma bezig. In dit Israël hebben desondanks de eeuwen voor een groot deel stilgestaan. Het wemelt er voor al in de oude plaatsen nog steeds van geldwisselaars en be delaars. Ook aan de poorten van Jeruzalem. En alsof er geen duizenden auto's per dag door de oude en nieuwe stad razen, draven de ezeltjes al eeuwen lang rond door Jeruzalem na tuurlijk, maar ook door Akko, door Jericho, door Nazareth. Hier en daar baant zich nog altijd een kameel voort of ligt met trots geheven hoofd in de verte te staren. Wachtend op vooral de Amerikanen, die de winkeltjes van Israël volstou wen met hun voor dit land kost bare dollars. Voor één dollar per twee meter laten ze zich van alle kanten op de rug van de kameel filmen. De Arabische eigenaar houdt schreeuwend en wild-gebarend iedere centimeter weg nauwkeu rig bij. Dat hoort er nu eenmaal bij. Het toerisme, zelfs in het Heilig of Beloofde Land, vraagt zijn noodzakelijke tol door de vele aanwezige tollenaars. Per slot van zaken haalt Israël per jaar 200 miljoen dollars uit het toe risme. Op een begroting van twintig miljard, zoals vorige week aan het Israëlisch parle ment bekendgemaakt is, blijft deze bron van inkomsten brood- en broodnodig. Die kameel, al die souvenirwinkeltjes, die jacht op de gunst van de bezoeker zijn ook in Israël onoverkome lijk. Zoals wij Nederlanders de buitenlander zo nodig in Volen- dammer kostuum of in de deu ropening van een Marker wo ning voor goed geld laten pose ren. Sijtje Boes is in alle soor ten, leeftijden en landen te vin den. Dat is allemaal de buitenkant. Want Israël is en blijft soms een droom, dat heeft zelfs niets met politiek te maken. Ook al zullen velen er hun eigen politieke op vattingen over hebben. Het blijft soms een droom, dikwijls een vraagteken, maar altijd een belevenis. Iedere toerist zal er zijn eigen stukje heimwee aan overhouden. Misschien over die uitkijk in Jeruzalem bij avond vanaf de berg van Olijven, over de Hof van Olijven en de eeu wenoude binnenstad. Of over die tocht naar het paleis van Herodes, hoog op de berg Masa- da bij de Dode Zee. Of men blijft terugdenken aan de berg Carmel, vanwaar men de wijn- Waterval van de berg Carmel gaarden vóór zich ziet liggen en in de diepte een overweldigend gezicht heeft op de dynamische stad Haifa en op een groot deel van noord-Israël. Een ander zal zijn geest moeilijk kunnen lo smaken van het meer van Gali lea, dat tijdens ons bezoek gege seld werd door een hevige storm. Wellicht onthoudt men daarnaast het onuitblusbare idealisme van de kibboets, waar men als geëerde gast heeft deel genomen aan het delen van alle goede gaven van de natuur en van de geest. De Arabische vrouwen dragen er intussen nog steeds de lasten, al eeuwenlang. En langs de berghellingen loodsen de her ders hun schapen en geiten langs de kloven en over de schaarse wegen in de woestijn. Een moslim roept daartussen door Allah over de daken van Jeruzalem of Jericho. De echo ervan trekt door het land naar de vele andere Arabische neder zettingen. De zon speelt zijn eeu wig spel door. De olijven blijven groeien en de gebeden en kaar sen in de ontelbaar-vele heilig dommen blijven ten hemel vlammen. In dit land, dat eeuwenlang steen voor steen afgebroken en telkens opnieuw steen voor steen werd opgebouwd. Dat alles speelt zich opnieuw weer af binnen het wërelddecor, waar Henri Kissinger tussen Je ruzalem en Cairo zijn politieke heldenrol probeert te spelen. De toerist merkt daarvan nauwe lijks iets. Of het moet zijn, wan neer hij toevallig een praatje maakt met een liftende soldaat, of in het Israëlisch parlement een politicus ontmoet. De toerist beweegt zich frank en vrij in dit Land van vele Beloften, als hij' zich aan de regels van ditzelfde land houdt. Dat betekent bij voorbeeld, dat hij aan de grens terdege aan den lijve en op de inhoud van zijn reistas en ande re persoonlijke bezittingen be keken wordt. En hij zal daarbij merken, dat ook de veiligheidsa genten bijna altijd iets van Ne derland weten. Trouwens, van de tien bewoners van Israël zijn er zeker vijf, die het een en ander van Nederland De Via Dolorosa in het oude Jeruzalem afweten, een paar Nederlandse woorden kennen, of zelf uit Ne derland komen. Dat maakt alles een stuk eenvoudiger, ook als men als bezoeker niet zonder kritiek het land tegemoet blijft treden. In een hotel aan de Dode Zee kun je op de trektocht een ver pleegster ontmoeten, die haar opleiding in Nederland gehad heeft. En in een kibboets in Galilea tref je een man, die in onvervalst Amsterdams wil we ten, hoe het met je gaat en hoe het in Amsterdam is. Of je wordt begeleid door een jonge ambtenaar van het .ministerie van Toerisme, die vroeger in het jeujgdelftal van Ajax nog ge traind heeft met Johan Cruyff. Zo is dit land nu eenmaal: een centrum van alle godsdiensten ter aarde, een haard van cultu rele rijkdom, een conglomeraat van volkeren, die er hun huis en haard hebben hervonden. Niet alleen koning Salomon heeft eeuwen terug, maar dan met zijn befaamde parfum „Bal sam", de buitenlanders, met in begrip van de koningin van She- ba. veroverd. Op de grens van oud en nieuw ontmoet men hier de wereld, zelfs de wereld van de haat en de tegenstellingen. Maar het blijft soms een droom, vaak een vraagteken, maar altijd een be levenis. Dat kan geen enkele politiek uitwissen. Hoe men er persoonlijk ook over mag den ken. TON VAN DEN HOUTEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1975 | | pagina 15