Wonderman: eerste film Danny Kaye in ons land Fokke Duetz bouwde een halve stad BEELD SPRAAK ■iS- Judith Bosch en de fouten van het team TERUGBLIK TELEVISIE VANAVOND RADIO VANAVOND TELEVISIE DINSDAG RADIO DINSDAG PAGINA 2 - LEIDSE COURANT, MAANDAG 3 FEBRUARI 1975 In het décorcentrum van de NOS wordt aan interieurs en andere bebouwingen per jaar minstens een half dorp opgetrokken uit het niets. Over twintig jaar genomen zal dit werk de proporties bezitten van een middelgrote stad, op poten gezet en weer afgebroken. Een man die daar als ontwerper en als iemand die zijn handen ook uit de mouwen weet te steken een werkzaam aandeel in heeft gehad is Fokke Duetz, die op 10 febr. 65 wordt, op 1 april met pensioen gaat, maar zich gelukkig prijst als free lance dit werk te kunnen blijven doen, want meer dan een hobby is het zijn harts tocht, Fokke heeft nog de begintijd meegemaakt van de Vitusstudio in Bussum, samen met Peter Zwart, die momenteel wat tobt met ziekte. Net als met de décors hebben zij samen ook het décorcentrum- althans in zijn activiteiten van de grond af moeten opbouwen. Vaak met tekort aan mensen. Dan namen zij zelf hamer en kwast ter hand. Hele dagen stonden zij samen achtergronden te schilderen. Een verrukkelijke tijd, een grote familie, een spel met het vrij indringende massamedium dat tv toch is. Ei genlijk zou er in de hele maatschappij zo gewerkt moeten kunnen worden. Dat is later anders geworden. Het personeel groeide van 20 man in 20 jaar uit tot 3500 en je kreeg met figuren te maken die je niet zo kende en die daardoor wat vreemd voor je bleven. Dat neemt niet weg, dat het allemaal creatieve mensen zijn en dat elk décor het resultaat is van samenspraak en samenspel van mensen die er allemaal diep over hebben nagedacht en inbreng hebben gepleegd.. En toch blijft vooral de naam van Fokke Duetz onverbrekelijk verbonden met zeker 250 décors voor dramatische produkties, zoals zijn leven sloop ons vertelt. Hij was o.a. betrokken bij „Jane Eyre", „Wijlen Edwina Black", „Zomer nachten", „Tijl Uilenspiegel", „Boeken der klei ne zielen", „Klop op de deur" en „Pension Hommeles". Na zijn geboorte in Indonesië kreeg hij in Nederland zijn opleiding op de Haagse Academie, een gedegen opleiding, naar hij stelt, waarin je vertrouwd werd gemaakt met alle technieken. Tegenwoordig krijgt hij sollicitanten die de meest wezenlijke dingen als perspectief tekenen niet beheersen. Fokke ver diepte zijn scholing op de München Kunstge- werbeschule, die helemaal gericht is op theater, décor en toegepaste kunsten. De woelige bruin- hemden dreven hem terug naar eigen land, waar hij na mobilisatie en oorlog ging volontai- ren in de koninklijke Haagse Schouwburg. Hier plaatste hij met Ed. Veterman en Car! Bruck- mann menig toneelstuk in het décor. Daarbij werd hij geholpen door zijn ervaring, die hij opdeed aan de Münchener Staatsoper, die enorm veel werk maakt van décors. Hij bouwde daar heel Venetië na incluéief drijvende gon dels. Met Gerard Rutten en Joop Geesink leer de hij later spelen met filmrequisieten. Fokke: „Van mijn standpunt uit gezien vormt het décor het centrale punt in vrijwel elk tv-gebeuren. Als er geen décor in de studio staat, is er ook geen uitzending. Dat klinkt arrogant, maar je moet uitgaan van het tv-pro- dukt, dat er uit moet. De meeste mensen, die hier werken, hebben een opleiding in de vrije kunsten. Hier moeten ze vergeten, dat ze kunst enaar zijn. Het vak „décor" moet je leren. Je moet eerst vakman zijn en dan pas met inbreng komen. In welke mate iemand kunstenaar is, merk je wel aan de hand van de eigen ideeën, die zij hebben. Zij moeten eerst de handen uit de mouwen steken en een décor leren timme ren. Je kan een hele fraaie trap ontwerpen, maar je moet er wel voor zorgen, dat-ie niet in elkaar dondert als er een artiest op gaat staan. Hoe vrij je je als kunstenaar ook voelt, in dit vak moet je architectonisch kunnen denken. En dan moet je ook je kunstgeschiede nis op je duimpje kennen. We hebben hier boeken waar alles instaat, maar als een regis seur komt met een stuk, dat speelt in een bepaalde tijd, moet je direct weten hoe de interieurs van die tijd waren en met welke gebruiksvoorwerpen de mensen zich omgaven. Op de academies wordt dat tegenwoordig niet meer zo intens onderwezen als vroeger". Toen de kleuren-tv nog niet bestond, werkte men de décors uitsluitend uit in zwart-wit met vijf tussentinten grijs. Daar beklaagden de artiesten zich over. In die sombere dingen konden zij niet werken, omdat zij geen sfeer konden maken/Men bracht er tóen een weinig kleur in om het werken aangenamer te doen zijn, maar dit vervaagde op de electronische camera tot een grauwe grijsheid. Mede met het oog op de komst van de kleuren-tv heeft Peter Zwart jaren achtereen samen met Philips ge dokterd aan een kleurenschema, dat als stan daard geldt en waarmee naar uit de praktijk is gebleken ook variaties kunnen worden uitge leerd. Het nieuwe systeem chromakey stelde weer geheel andere eisen aan de afdeling décor. In dit systeem heeft de beeldtechnicus een zeer belangrijke stem, maar het grondmateriaal moet door de afdeling décor worden verschaft. Fokke: „Al deze ontwikkelingen, maar ook die in de gehele samenleving zorgen ervoor, dat ik in een hoogst interessante tijd leef. Ik zou mijn leven niet over willen doen, al zou ik als ik hiervoor de kans kreeg hier en daar een kleine wijziging willen aanbrengen. Deze hele tijd past in mijn kosmische levensbeschouwing, waarin alle ervaringen als in een spiraal weerkeren. Ik vind het niet erg om oud te worden. Wel om overspannen te raken. Dat is me eens gebeurd, toen we met veel te weinig mensen voor twee netten steeds meer werk moesten doen. Toen heb ik gedacht: Al ontploft de hele zaak. Dat zal mij niet meer gebeuren. Het had mijn dood kunnen zijn. En daar heb ik niet zo'n haast mee". De scholierenquis „Tweekamp" van de NCRV, bekend om de scherpzinnigheid die daarin aan de dag wordt gelegd, kreeg de laatste tijd naast veel bekijks ook nogal wat kritiek. Er zonden foutjes in gemaakt worden en dat is erg vervelend, want vooral van deze rubriek wordt de kwalitatieve waarde bepaald door exacte juistheid, de onfeilbare waarheid. Maar dan gebeurt, zoals de laatste keer, dat er toch een foutje wordt gemaakt in een vraag over volleybal. Presentatrice Judith Bosch zat goed, want die handelde volgens het boekje. De jury - dr. H. van Pesch en dr. G. Krijn zweeg als het graf, want zij beschikt over het zelfde boekje. Na afloop van de opnamen komt er een leraar uit het publiek, die zei in zijn vrije tijd voorzitter te zijn van een volleybalclub en volgens hem was er een fout gemaakt. Die werd na de uitzending inderdaad gecorrigeerd door de omroepster. Judith: „Dat zijn erg nare dingen. Nadat in de voorbereidingen van het programma de vragen zijn opgesteld en de realisatie is uitgewerkt steekt het hele team van presentatie, jury, regie en produktie de koppen bij elkaar. We besteden er echt dagen aan om alles hoogst nauwgezet door te nemen, want het moet foutloos zijn. Alles wat maar even onwaarschijnlijk" lijkt wordt nagetrokken. In onze draaiboeken wor den alle vragen en de antwoorden precies met elkaar in overeenstemming gebracht. Maar voor de kijker ziet het er natuurlijk wel zo uit, dat de presentatrice de fout heeft gemaakt. Goed, dat hoort bij het werk en laat de kijker dat dan maar denken, maar het is een duidelij-, ke zaak, dat het hele team verantwoordelijk is voor wat er goed en ook fout gaat in zo'n quiz. Wel moet ik toegeven, dat Dick Passchier iets handiger is in het opvangen van de fouten dan ik. En ik wil er ook geen geheim van maken, dat ik met mijn HBS-opleiding niet precies de uitspraak van de latijnse woorden ken. Dat is vooral een kwestie van klemtonen, maar ui teindelijk weet niemand precies hoe die Romei nen precies gepraat hebben en daarom kies ik altijd maar de uitspraak, waarvan ik denk, dat die voor scholieren het beste te begrijpen is. Maar ik wil me ook wel gaan houden aan de officiële uitspraak, zoals die op scholen wordt onderwezen. Daar helpt mijn man mij wel bij. Die heeft wel een klassieke opleiding. Wie presenteert is althans naar buiten toe verant woordelijk, ofschoon het een zaak is van het hele team. Maar als nou in alle draaiboeken bijv. bolle lensjes staat als het holle lensjes moet zijn, dan doet zich het gekke feit voor, dat iedereen daar overheen leest. En wie is nou verantwoordelijk voor dit verschijnsel?" Producer Dick van Bommel: „We hebben in vier jaar „Tweekamp" vele honderden vragen gesteld. Het percentage fouten daarin is te verwaarlozen. Maar elke fout is afschuwelijk. Je voelt je door de grond gaan, vooral als het bij de scholieren om winnen of verliezen gaat. We gaan de zaken nog nauwkeuriger doorne men, maar er bestaat geen geneesmiddel tegen fouten". In de serie films met Danny Kaye vanavond op uw scherm de komedie, waarmede hij bij het Nederlandse publiek werd geïntroduceerd: „Wonderman". Kaye's eerste film „Up in arms" uit 1944 zou ons land pas later bereiken. „Wonderman" is weer geba seerd op zo'n scenario dat al leen maar geschreven schijnt te zijn om de nieuwe ontdekking van producent Samuel Gold- wyn zo veel mogelijk kansen te geven z'n veelzijdig talent te ontplooien. We zien Danny Kaye dan ook in een dubbelrol. Als tweelingbroers. De een 'n gevierd nachtclub-artiest, de ander een bescheiden boeken wurm. Eerstgenoemde wordt door gangsters al spoedig ver moord en de verlegen broer neemt zo maar zijn plaats in. Het gegeven biedt Danny Kaye alle mogelijkheden. We zien hem als operazanger en in het begin ook in een Balinese dans, die zo acrobatisch was, dat de ster tijdens de opnamen een le lijke smak maakte en 'n been brak wat de opnamen van de film aanzienlijk vertraagde. Twee maal Kaye betekende ook twee „Leading ladies" en zo zien we naast de uit de Goldwyn girls naar voren gehaalde Virgi nia Mayo nog het danseresje Vera Ellen, ook al een ontdek king van producent Samuel Goldwyn, die haar op Broadway aan het werk zag en haar on geacht haar gebrek aan acteer talent naar Hollywood haalde, waar zij toch nog kans zag zo'n tien jaar in allerlei musicals stand te houden. De regie van „Wonderman" was in handen van H. Bruce Humberstone, 'n Hollywoodveteraan, die zo onge veer in alle genres, van Laurel en Hardy tot Tarzan en Charlie Chan, zijn sporen verdiende. Ned. 1,21.30 uur. Vier keer carnaval in „Carnaval internationaal". NEDERLAND I ■DUITSLAND I NOS 18.15 Nederlands voor buitenlan ders, Teleac (les 1 herh.) 18.45 Paulus de boskabouter 18.55 Journaal KRO 19.05 Voor een briefkaart op de eerste rang 20.00 Journaal 20.21 Karnaval Internationaal 21.05 Rooilijn 21.30 Danny Kaye In „De wonder man" 23.05 Een mooie toekomst (1) 23.15 Stichting Symbiose 23.20 Journaal NEDERLAND II NOS 18.45 Paulus de boskabouter 18.55 Journaal TROS 19.05 Arpad de zigeuner 19.25 NL-tippers 20.00 Journaal 20.21 Ons kent ons 21.20 De FBI 22.10 Actua 22.50 Journaal wordt aandacht besteed i nieuwe film Heaven sa from our friends. Carnaval Als voorproefje op de vrolijke roes waarin vooral het zuiden en oosten op 9, 10 en 11 februari zullen rondhossen en zingen, vanavond „Carnaval internatio naal". Carnavalsverenigingen uit Limburg, België en Duits land werken aan dit programma door tests. Op 27 februari, 4 en 5 maart wordt ongeveer de helft van de kinderen getest met de CITO-toets. Vanavond, aan het begin van de Nationale Ouder- week, besteedt Rooilijn aan dacht aan deze toets. Ned. I, 21.05 uur. Danny Kaye met Vera Ellen in „Wonderman". Briefkaart Ned. 1.20.2 Yoka Berrety, Willem Nijholt en Rinus Ferdinandusse zijn de pa nelleden van „Voor een brief- Rooilijn kaart op de eerste rang". In dit kwis-programma fragmenten uit de nieuwe tekenfilmserie Tweety Tie, African Queen en That's entertainment. Ook Dit jaar verlaten 200.000 kinde ren de lagere school. Welke vorm van voortgezet onderwijs zij gaan volgen, wordt bepaald HOU HET SCHERM IN HET OOG Marco Bakker presenteerde gis teravond voor de tweede maal „Muziek uit duizenden", een iet wat overdreven understatement voor „Music for the millions". Maar inhoudelijk kwam het op hetzelfde neer. Populair-klas- siek zogezegd. Ik heb nooit zo goed begrepen wat die term pre cies moet inhouden, maar als ik het Promenade-Orkest dan een Slavische dans van „de Tsjechi sche componist" Antonin Dvo rak hoor spelen, weet ik dan toch ineens weer wat er zo onge veer bedoeld wordt. Ik had het zelfde werkje namelijk al eens van het Concertgebouworkest gehoord. Maar verder was er natuurlijk geen vuiltje aan de lucht. Wat is er tegen wat zoet gevooisde wijzen, of ze nu wor den gespeeld door Louis van Dijk of gezonden door Vera Lynn. Niets toch zeker. Ook trad het Alexandrov-en- semble uit Rusland (een „ver rassing", die in alle omroepbla den had gestaan) op. Met inge bouwd een alleraardigst, maar zeer conventioneel ballet. Niets is zo conservatief als de revolu tie, moest ik naar aanleiding daarvan weer eens denken. Af- fin, zou Marco zelf zeggen. De TROS had ook weer een verhaal van R^ald Dahl. In beeld gebracht Met behulp van Ton Lensink en Adnré van den Heuvel, die ook bij hun voor naam werden genoemd. Een gek geval over een man, die vreesde door een slang te zullen worden gebeten. Wel aèrdig eigenlijk. En in „Panoramiek" trachtte Hans van der Werf op het ande re Nederland alsnog te recht vaardigen, dat hij onlangs sa men met minister Van der Stoel dat bezoek aan Rood China heeft gebracht. Voor mij hoefde dat niet, want verdraaid nog aan toe, al vliegt de brave borst op de kosten van de NOS (en dus ook een beetje op die van mij) naar de maan. Maar goed, 18.05 Informatief programma. 18 40 (k) Aktualitoiten. 19.20 (K) Informatief pro gramma 19.48 (K) Intermezzo). 20.00 (K) Journaal en weerbericht. 20.15 (K) Berichten analyses meningen. 21.00 (K) Duitse demi-finale voor de Grand Prix Eurovisie 1975. 21.55 (K) Tips van de recherche. 22.00 (K) Thesen en antithesen op de Club van Rome, filmreportage. 22.45 (K) Journaal, weer bericht en kommentaar. 23.05—23.15 (K) Bekendmaking van de winnaar van' DUITSLAND II 18.20 (K) Tekenfilm. 18.55 (K) Mainzel- mannchen. 19.00 (K) Journaal. 19.30 (K) Politici bezoeken gevangenen. 20.15 (K) Gezondheidsmagazine. 21.00 (K) Jour naal. 21.15 (K) Teenager Liebe, film voor de jeugd. 22.40 (K) Journaal. BELGIE NEDERLANDS 18.00 (K) Calimero. 18.05 (K) Program-, ma voor de kleintjes. 18.20 (K) The' Partridge family: tv-serle. 18.45 (K) In structief programma. 19.15 (K) Sport. 19.39 (K) Mededelingen en weerbericht. 19.45 (K) Journaal. 20,15 (K) From the aanse speelfilm. 22.30 <K) HILVERSUM 19.10 hebber gewijde op tafel. 19.20 "(S) Wij P.P.: Ï.19U 18.30 Niei De gro (zending van D S.'70. TRO- jws. 18.41 (S) A la carte: iramuzlek (gr.). EO: 20.00 Jracht 20.15 (S) Laat 's- programma rondom de psalmen in zettingen van oude en nieu we meesters. 20.30 (S) Interregio. 21.00 (S) EO-metterdaad: programma over christelijke hulpverlening. 21.07 Wegwij- s: een programma over levensvragen. NOS: 21.30 (S) Lichte grammofoonmu- ziek. 21.45 (S) Eurolight. 22.25 Uitzen ding van de Bond zonder Naam. 22.30 Nieuws. NCRV: 22.40 (S) Hier en pu. NOS: 22.50 (S) Hobbyscoop. 23.20 Jazz in Aktie. 23.55—24.00 Nieuws. HILVERSUM II 19.45 Bijbelstudie. NCRV: 20.00 Nieuws. 20.05 (S) Overden king. 20.15 (S) Concertgebouworkest: klassieke muziek. 21.37 (S) Klassieke kamermuziek. 22.00 (S) Literama-live: kroniek over boeken, schrijvers en to neel. 23.00 (S) Witboek, hoorspel. 23.55—24.00 Nieuws. HILVERSUM III NOS: 18.02 Joost mag niet eten. AVRO: 19.02 Drie loopt achter: Poprekonstruk- tie. VPRO: 20.00 (S) VPRO-maandag: nieuwe pop-, jazz- en blues-platen. (20.00 (S) Tilt. een aktieprogramma met bonus-top-tien. 21.02 (S) Jazz uil de West. 22.02 (S) Rik Zaal. 23.02 (S) Wim Noordhoek. 24.02 (S) Jan Donkers). AVRO: 1.02 Continu de nacht door. VARA: 4.02 Alfred Lagarde. 5.02 Leo van der Goot. 6.00—7.00 Alfred Lagar- NEDERLAND NOS 11.10 Schooltv 18.15 Hoe Is het gemaakt? Teleac (les 5) 18.45 Paulus de boskabouter 18.55 Journaal VPRO 19.05 Beertje Colargol 19.15 Van Oekels dlscohoek 20.00 Journaal 20.21 Berichten uit de samenle ving 20.35 All In the family 21.00 Italië's machtige politie en wankele democratie EO 22.00 Looft den Heere 22.15 Luuk van Haren, machine bankwerker 22.45 Ars Muslca 23.15 Journaal 22.45 Tot besluit NOS 22.55 Den Haag vandaag 23.10 Journaal DUITSLAND I 18.05 (K) De Melchiors, tv-serie. 18.40 (K) Aktualitoiten. 19.20 (K) Ein Fall für Manndll. tv-serie) 20.00 (K) Journaal en weerbericht. 20.15 (K) Amusementsma gazine. 21.00 (Z/W) Programma over monumentenzorg. 22.30-22.50 (K) Jour naal, weerbericht en kommentaar. DUITSLAND II 18.20 (K) Mannerwirtschaft, tv-serie. 18.55 (K) Barbapapa. 19.00 (K) Journaal. 19.30 (Z/W) Glückskinder, Duitse speel film uit 1936. 21.00 (K) Journaal. 21.15 (K) Informaties en meningen over een aktueel thema. 22.00 (K) Bioscooppraat-, je met Martin Büttner. 22.45 (K) Jour naal. NEDERLAND II NIDIRLANDS NOS 18.45 Paulus do boskabouter 18.55 Journaal NCRV 19.05 Black Beauty 19.30 Tweekamp 20.00 Journaal 20.21 Herkent u deze tijd 21.15 Springtrofee 22.05 Hier en nu 18.00 (K) Calimero. 18.05 (K) Toomai en de olifant, jeugdserie. 18.30 (K) Instruc tief programma. 18.55 (K) Tienerklan ken. 19.40 (K) Mededelingen. 19.45 (K) Journaal. 20.15 (K) De organisatie, tv- serie. 21.05 (K) Programma in het kader van het UNO-jaar voor de vrouw. 21.55 (K) Festival van Vlaanderen. 22.25 (K) Journaal met onder meer Wetstraat. 22.45-23.15 (K) Serie programma's over middenstanders. HILVERSUM I KRO:7.00 Nieuws. 7.02 Het levende Woord. 7.07 (S) Badinerie: klassieke muziek, (gr.). (7.30 Nieuws; 7.41-7.50 Echo.)' 8.24 Overweging. 8.30 Nieuws. 8.36 Gymnastiek voor de huisvrouw. 8.45 De wonderlijke letter M: een pro gramma voor Het Hollandsche Huishou den. 9.40 Schoolradio. 10.00 (S) Auba de: klassieke muziek. (10.30-10.32 Nieuws) 11.30 Bejaardenprogramma. 11.55 Scheepspraat: informatie voor schippers. 12.00 (S) Van twaalf tot twee, met om 12.22 Wij van het land; 12.26 Mededelingen; 12.30 Nieuws; 12.41 Echo en 13.00 Raden maar.... 14.00. Huisbezoek. 14.15 en 14.25 Schoolra dio. 14.45 (S) Interlokaal op dinsdag met om 15.30 Nieuws. Overheidsvoor lichting: 17.00 Oprichting van de Uni- versitiet van Suriname. KRO: 17.10 (S) De hutsgeklutste kinderspelen. 17.00 Nieuws. 17.32 Echo magazine. Md;MIUWI AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgym nastiek. 7.20 (S) Dag met een gaatje. (8.00 Nieuws. 8.11 Radiojournaal) 8.50 Morgenwijding. NOS: 9.00 Reportage. we zagen Van der Stoel dus nog een keer op die Muur verklaren, dat de volksrepubliek een land in opbouw en ontwikkeling is. En dat deed mij nu net even teveel terugdenken aan het ge brek aan informatie, dat mij in het NOS-journaal van toen ook al opgevallen was. De coördinatie-commissie heeft nog steeds niet ingegrepen en dus vielen zaterdagavond „Bin go", „het grote familie-program ma" van de KRO en de Wie- kent-kwis het niet minder grote familieprogramma van de AVRO weer voor een goed deel samen. Niet dat het erg storend is, want, als u het mij vraagt, zullen de meesten van ons er niet de minste moeite mee heb ben om toch maar bij Fred Os- ter (wat een keurig man is dat toch) en zijn op trouwen staan de paren te blijven verwijlen. „Brandpunt" had onder meer een reportage van Charl Swie- tert over de hoogst onduidelijke toestand in Portugal, met name Lissabon. Ook andere actualiteitenrubrie ken hebben al eerder vergeefse de kleuters. 10.10 (S Mono) Arbeids vitaminen: populair verzoekplatenpro- gramma. (11.00 Nieuws. 11.03 Radio journaal.) 11.30 (S) Rondom Twaalf, gevarieerd programma. (11.55 Beursbe richten.) OVERHEIDSVOORLICHTING: 12.30 Uitzending voor de landbouw. AVRO: 12.40 (S) Otten Otten. in muziek. 13.00 Nieuws. 13.11. Radiojour naal. 13.21 (S) Klassieke pianotrio's. 14.00 (S) Het hoedje met de groene veer. hoorspel (dl.1). 14.30 (S) Zwitserse historische orgels (I). 15.06 (S) Omroep Dubbelkwartet: oude en moderne koor muziek. 15.25 (S) Met muziek op stap. 16.00 Nieuws. 16.03 Radiojournaal. 16.05 (S) Gebakken vensterbanken: kin dermagazine. 17.00 (S) Mobiel: een be weeglijk programma voor beweeglijke mensen. 17.55 Mededelingen. HILVERSUM III VARA: 7.02 Drie op je boterham. 9.03 (S) Pep op drie. 11.03 (S) Drie draait op verzoek van mensen uit de sportwe reld. 12.03 (S) Drie tussen de middag: VARA's visite vanuit... 14.03 Gesode- meurdors. een mieters programma. 16.03 (S) Mix. waarin de LP-Top-20. pogingen gedaan om ons dien aangaande enige opheldering te verschaffen. Ik zou niet graag beweren dat Schwietert er wèl in slaagde. Zijn interview met een functionaris van de Portu gese CDS (de christelijke partij in dat land) gaf ook maar een eenzijdige en dus onvolledige kijk op de situatie. Misschien is er ook wel in het geheel niet wijs uit te worden. Dat komt jwel meer voor met politieke ver wikkelingen. Duidelijkheid was ook trouwens niet het meest op de voorgrond tredende van een reportage over mensen, die in een Belgisch dorp een Maria-verschijning zeggen te hebben gehad. Het bleef allemaal aan de periferie van het toch wel intrigerende gebeuren. Maar ik had mij bij voorbeeld kunnen voorstellen, dat Hein van der Meer een inter view met Léon Theunis, de zie ner, of zeker met de bisschop van Antwerpen naar wiens afwijzende reacties alleen maar werd verwezen had ingelast. Herman Hofhuizen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1975 | | pagina 2