Schilder Raveel op
Openbaar Kunstbezoek
Voorlaatste
show Johnny
en Tonny
Voor het laatst draadomroep
Blue Diamonds
komen terug
met een single
Vier omroepen
naar christelijk
tv-festival
RADIO VANAVOND
TELEVISIE ZATERDAG
RADIO ZATERDAG
TERUGBLIK
PAGINA 2
LEIDSE COURANT
Ruud en Riem vol nieuwe plannen
De broers Rudy en Riem de Wolff, bij het publiek beter
bekend onder de naam „The Blue Diamonds", die in de
zestiger jaren hoge ogen gooiden met nummers als „Ramona"
en „Little Ship", zullen binnenkort hun come-back maken in
Nederland met een paar vlotte singles.
„We hebben zo ongeveer de laatste zes jaar in Duitsland
doorgebracht, waar we veel zijn opgetreden en ook platen
hebben gemaakt", vertelt Rudy. „Wel hebben we hier twee
seizoenen meegedaan met de door het land reizende show „De
tien miljoen geboden" van Seth Gaaikema, maar dat was
eigenlijk het enige. Op het ogenblik zijn we bezig met het
zoeken naar een nieuwe formule voor onze muziek. Die zal
niet in de richting van „pop" gaan, maar eerder een knipoog'
zijn naar onze oude hits als o.a. „Ramona" en „Little ship".
Het enige wat we daarna nog moeten doen is een goede
platenmaatschappij vinden en dan kan men er op rekenen,
dat wij in het voorjaar met een nieuwe single van ons zullen
laten horen".
(Van onze radio- en tv-redactie)
LONDEN-HILVERSUM EO,
IKOR, KRO en NCRV nemen
deel aan het internationale
christelijke televisiefestival,
dat van 4 tot 10 mei in Brigh
ton wordt gehouden onder aus
piciën van de wereldassociatie
voor christelijke com'municatie-
middelen (WACC) en de inter
nationale katholieke associatie
voor radio en televisie (UNDA).
Het festival wordt georgani
seerd in samenwerking met de
BBC en de onafhankelijke Brit
se omroep IBA, die ook finan
ciële steun hebben toegezegd.
De EO komt naar Brighton met
„Peninsula bible-church" en het
poopenprogramma „Daan Daan
Daalders". Het IKOR is verte
genwoordigd met „Demetrius de
zilversmid" en het deel „Begra
fenis" uit de serie „heeft de
regen een vader". De NCRV
brengt uit de serie „Zingen in
de nacht" de aflevering „De Ar
meniërs in Iran". De inzendin
gen van de KRO bestaan uit
Henk van Ulsen's vertolking
van het boek prediker „De mens
heet mens" en drie van de korte
zaterdagavonduitzendingen van
het omroeppastoraat ,,'t 't Zand
Openbaar Kunstbezit wil niet alleen om
zijn inhoud, maar ook om zijn aanpak
blijven boeien. Daarom werden dit jaar
vier kunstenaars, twee Nederlanders en
'twee Vlamingen, uitgenodigd om uit het
museum van hun voorkeur tien kunstwer
ken te kiezen en voor radio en tv die keus
te verklaren. Via Ned. 11 om 22.05 uur
krijgt zondagavond de Vlaamse schilder
Roger Raveel de kans om van tien doeken
in het Museum van Gent te vertellen waar
om hij erdoor getroffen is en hoe hij dat
kan verantwoorden.
Raveel doet dat in de door de BRT gereali
seerde bijdrage met grote kennis van zaken,
maar ook met die warme Vlaamse welspre
kendheid, die tegelijk gevoed wordt door
hoofd en hart Raveel is zelf niet zomaar
een schilder. Hij geldt als de geestelijke
vader van nogal wat jonge Belgische schil
ders en ontwierp de stijl, die als Nieuwe
Visie een authentiek picturaal pogen van
een concrete filosofie voorzag. In zijn kijk
op de schilderkunstige zaken dient de toe
schouwer niet langer een kijker te zijn, maar
direct in de afbeelding betrokken te worden.
Hij bereikt dit o.a. door van figuren het
gezicht oningevuld te laten, zodat men daar
in het eigen gelaat kon projecteren. Niet
waar, wie ziet zichzelf niet gaarne? Ook
voegde hij levende elementen aan zijn schil
derijen toe, een vermenging van echte en
schilderkunstige realiteit
Een man met een dergelijke kijk op de
zaken moet iets interessants te vertellen
hebben over schilderijen die hem boeien.
Daar heeft Openbaar Kunstbezit op gemikt,
dat zich voor deze in musea opgenomen
beelden heeft getooid met de titel „Open
baar Kunstbezoek". Aan de hand van Ra
veel gaat men langs de doeken, van de
„Doomenkroning" van Cranach via het
„Moederschap" van Permeke naar het „Bal-
con" van Magritte. Maar hij gaat evenmin
voorbij aan het alternatieve bordeel, d.w.z.
„Het goede huis" van Gust de Smet, die in
geraffineerde vlakken het volume van de
dingen voelbaar maakt Raveel zou geen
„De keuken" van Jean Brusselmans.
Vlaming zijn als hij geen warme woorden
wijdde aan „De keuken" van Jean Brussel
mans, waarover hij boeiender praat dan de
gemiddelde recensent schrijft. Aan de hand
van dit schilderij ervaart hij het vervoeren-
.de dat gelegen is in het alledaagse, het
wonder van het huiselijk moment, waarin
een kracht en een bezieling spreken als
resultante van coloristische eenvoud. Het is
uiteraard een zeer subjectieve interpretatie
die Raveel ten beste geeft, maar van een
bijzondere betekenis, omdat hij als kunst
schilder heel direct betrokken is bij het
maak proces. Deze impulsieve betrokken
heid staat echter niet in de weg aan de zin
voor de realiteit, die spreekt uit de door hem
gekozen werken.
Stedelijk
„Doornenkroning" van Cranach.
Over een maand, op 2 maart, komt de Ned.
bijdrage van „Openbaar Kunstbezoek op
het scherm. Dan mag Ger van Elk, die
afwisselend in Amsterdam en Los Angeles
werkt, zijn kijk op kunst ten beste geven
ten aanzien van tien schilderijen, door hem
gekozen uit de collectie van het Stedelijk
Museum te Amsterdam. Van Elk is moeilijk
in te delen in een bepaalde stroming. Voor
hem is het visuele resultaat van meer belang
dan de vormgeving. Hij gebruikt de vorm
om gestalte te geven aan een idee en komt
nogal eens tot verstandelijke vindingen. Die
vindt men ook weer terug in zijn toelichting
op zijn keuze, waaronder werken van De
Kooning, Keller, Raysse, Gilbert en George.
Het is telkens de bedoeling, dat de gekozen
werken, die op de tv worden getoond en
besproken, in een speciale expositie ter
plaatse ook te bezichtigen zijn. De afbeeldin
gen krijgt men als abonnee desgewenst los
bladig of in brochurevorm toegezonden. De
tekst wordt ook door de radio uitgezonden.
Na van Elk komen nog aan bod Roel D'Hae-
se, die putte, uit het Kon. Museum voor
„Het balcon" van Rene Magritte.
Schone kunsten te Antwerpen, en Wessel
Couzijn, die zich bepaalde tot het "Kroller-
Müllermuseum. Sinds kort ontv/ikkelt Open
baar Kunstbezit nog een nieuwe activiteit,
nl. de aanmaak van video-produkties ten
behoeve van onderwijs en vormingscentra.
Hiervoor is een speciale studio ingericht in
Weesp, waaruit men banden tegen kostprijs
kan betrekken. Men kan ook gebruik maken
van deze studio of van de apparatuur.
Maar eerst zondagavond Roger Raveel, de
Belg die zoveel Vlaams in zijn Nederlands
doet, niet alleen in zijn woordkeus, maar
ook in zijn visie, waarin gevoel en verstand
op gelijke voet verweven zijn.
TON OLIEMULLER
HOU
HET SCHERM
IN HET OOG
De NCRV is vanavond toe aan'
de vijfde en voorlaatste afle
vering van de tv-revue Johnny
en Tonny. Mede werkenden zijn
naast het titel-tweetal Wim Wa-
tua, Anne-Marie Konincks, de
Frans Rafall Dancers en het
groot theaterorkest, van deze
uitzending zijn twee voorstel
lingen in Delft gegeven. De
NCRV wil zowel Johnny
Kraaykamp als Tonny Huurde-
man in een solo-programma op
nemen. Deze uitzendingen ko
men in een van de komende
maanden op het scherp.
Ned. L 21.10 uur
Swiebertje
Vanavond weer een aflevering
Swiebertje, waarvan nog drie
uitzendingen te verwachten zijn.
De zwerver is dan ruim 15 jaar
op de Nederlandse tv te zien
geweest. In deze aflevering re
gent het pijpeselen. Maar weer
of geen weer, er zijn altijd men
sen die naar buiten moeten. Eén
van hen is Bromsnor, want
plicht is plicht Een ander is
Swiebertje, want hij heeft zijn
vriend Malle Pietje beloofd te
komen herpen. Doornat komt
hij aan, hoewel hij beschikte
over een soort paraplu. Later
krijgt hij een prachtig rood
exemplaar van Saartje.
Ned. I, 19.05 uur.
Kojak
In „Kojak" krijgt Telly Savalas
te makenmet drughandelaars.
De actrice Tina Louisa speelt de
gastrol van de aan drugs ver
slaafde Audrey, die voor Kojak
de sleutel is om achter de na
men te komen van
die verantwoordelijk zijn voor
haar verslaafdheid en voor de
moord op haar kamergenote en
op een al te nieuwsgierige ver
slaggever. De weduwe van de
verslaggever, ooit zelf aan drugs
verslaafd, is kwaad op de poli
tie, omdat die volgens haar veel
te traag werkt. Ze besluit daar
om maar zelf een onderzoek in
te stellen. Ze loopt daarbij groot
gevaar, Kojak probeert haar zo
veel mogelijk te beschermen.
Ned. I, 20.21 uur.
Nieuws
In „Ander nieuws" is opgeno
men een interview met Jaap
Boersma, minister van Sociale
Zaken, waarin meer motieven
van persoonlijke aard voorko
men dan politieke.
Ned. I. 22.40 uur.
Al regent het pijpestelen,
„Swiebertje"
Televizier
In Televizier-magazin is te ver
wachten een reportage over
Jonge van Engelen, de uitbreker
met wie de AVRO een gesprek
had. Van Engelen spreekt over
sommigen moeten naar buiten. Zoals Bromsnor, in
frustraties bij de politie omdat
uitbreken in Scheveningen zo
gemakkelijk is. Televizier nam.
voorts de draad op van een
onderzoek tegen röntgenologen
in het zuiden van het land, tegen
wie twee jaar geleden een on
derzoek is ingesteld wegens ver
meende malversaties. Daar is
nooit meer wat van vernomen.
Voorts staan op het programma
carnaval, zoals het volgens zuid
erlingen moet worden gevierd
en, mogelijk, Suriname en Por
tugal.
Ned. II, 22.05 uur.
NEDERLAND I
NOS
18.15 Eenheid In eenheden, Te-
leac (les 0)
NOS
18.45 Paulus de boskabouter
18.55 Journaal
NCRV
19.05 Swiebertje
20.00 Journaal
20.21 Kojak
21.10 Johnny en Tonny
22.10 Farce majeure
22.40 Ander nieuws
23.05 Praten met de minister-pre
sident
23.15 Journaal
NOS
23.20 EK kunstrljden IJsdan-
NEDERLAND II
NOS
18.45 Paulus de boskabouter
18.55 Journaal
AVRO
19.05 Toppop
20.00 Journaal
20.21 Mies Bouwman met: Een
mens wil wel es
22.05 Televizier Magazine
22.50 Sportpanorama
23.15 Journaal
De PTT sluit vandaag het hoofdstuk draa
domroep in zijn bestaan af. De uitzendingen
via de draadomroep, in de wandeling beter
bekend als radiodistributie, worden ge
staakt. De laatste aansluitingen in Den
Haag, Hilversum, Amsterdam en Rotter
dam, bij elkaar nog ongeveer dertigduizend,
worden dan opgeheven. De liquidatie van
de draadomroep, waarmee tien jaar geleden
begonnen werd, is een feit.
,"De bakermat van de radiodistributie ligt in
de Zaanstreek waar omstreeks het begin
van de jaren twintig door radio-amateurs al
ijverig geëxperimenteerd werd. Het was
toen nog een unicum wanneer iemand een
lampen- of (radio) buistoestel had. De bezit
ters van zo'n kastje, waar muziek uitkwam,
hadden over gebrek aan belangstelling niet
te klagen. De buurtvriendschap gecombi
neerd met een dosis hieuwsgierigheid maak
te dat de bezitters van deze toestellen in de
Zaanstreek praktisch avond aan avond een
huis vol mensen hadden.
Een van de „slachtoffers" kwam op het idee
zijn naaste buren door een lijntje op zijn
toestel aan te sluiten. Het prototype van het
gemeenschappelijk ontvangtoestel, de radio
centrale, was hiermee geboren.
De eerste commerciële radiodistributiecen-
trale werd door A.L. Bauling in Koog a/d
Zaan tot stand gebracht. Hij stelde buurtge
noten voor 50 cent per week in staat om
de door zijn toestel opgevangen uitzendin
gen thuis te beluisteren. Op 16 april 1924
beluisterden vijf abonnees voor de eerste
maal een concert via radiodistributie. Het
was de Mattheus Passion, uitgezonden via
de St. Bavokerk te Haarlem.
Na 1930 werd voor de distributie van uitzen
dingen steeds meer gebruik gemaakt van
telefoonkabels, die van de PTT gehuurd
werden Hierdoor kon men stoorzenders
„ontlopen" maar ook atmosferische storin
gen werden uitgebannen. De slogan van de
distribuanten luidde dan ook: „Neemt radio-
distributie, storingvrije ontvangst."
De periode van particulier initiatief in de
draadomroep nam abrupt een einde op 19
december 1940 door naasting. Rijkscommis
saris Seyss-Inquart bepaalde toen dat alle
particuliere en gemeenschappelijke radio-
centrales overgingen naar het rijk. De PTT
kreeg opdracht de radiodistributie aan zich
te trekken en te leiden. Het besluit van de
Duitse bezetter had een snelle daling van
het aantal aansluitingen tot gevolg.
Het verloren gaan van de eigen draadom
roepprogramma's van de PTT wordt met
name betreurd door de liefhebbers van klas
sieke muziek, die het hoofdbestanddeel van
deze programma's vormde. Een enkeling
heeft geprobeerd via een kort geding het
einde van de draadomroep uit te stellen.
■.HimH5l.ll
18.05 (K) Der Fall von nebenan.fc
18.40 (K) Aktualiteiten. 19.20 (ij
Tödlichen Stunden. klein tv-spel).
(K) Journaal en weerbericht.
Die Rumstrasse (Boulevard
Frans—Italiaans-Spaanse
22.15 (K) Reportage uit Bonn. 2
Journaal, weerbericht en wenk«n7
intersport. 22.55 (K) Tatort.1
reeks. 19.00 (K) Progra
en wegverkeer en lucht- en schi
vaart. 19.40 (K) Mededelingen en»»
bericht. 19.45 (K) Journaal. 20.151
Amusements programma. 20.45
Sam. tv-serie. -21.35 (K) Filmier.
23.50 (K) Journaal.
HILVERSUM I
P.P.: 18.19 Rooms Katholieke Partij Ne
derland.KRO: 18.30 Nieuws. 18.41
Echo. 18.50 Verkenning: Informatie op
sociaal-maatschappelijk terrein. 18.58
Marktberichten. 19.00 (S) Springplank:
jonge artiesten. 19.30 (S) In antwoord
op uw schrijven: Verzoekplatenpro-.
gramma. 21.00 (S) De blanke top. 22.25
Overweging. 22.30 Nieuws. 22.40 (S)
Goal: sport en muziek. 23.55—24.00
HILVERSUM II
18.00 Nieuws. 18.11 Vandaag dit, mor
gen dat. 18.20 Essay. 18.30 Programma
overzicht. 18.31 Embargo: wekelijks
themaprogramma. 19.30 Radio Vrij Bel
gië. NOS: 19.50 Den Haag vandaag.
20.00 Nieuws. VARA: 20.05 Amsterdams
Philharmonisch Orkest en solist,
sieke muziek. 21.45 Tïjdschriftenniw
21.55 (S) Pianoduo: klassieke en»
derne muziek. 22.35 (S) De Staalto
23.25 (S) Muziek van Nederland»
23.55—24.00 Nieuws.
HILVERSUM lil
18.02 Joost mag niet eten. 19.02 o-J
loopt achter: Nostalgie. AVRO ai
Radiojournaal. 20.05 Burengerucht, rJ
muziek Made in Germany. 21.02 j
Negen-Uur-Show. 22.02 Radio
22.05 (S) Superclean Dreamt
23.02 (S) Vanavond laat. 0.02 Rad
naai. 0.05 Weekend-Muziek-Mag_
1.02 Soultime U.S.A. 2.02 Continu
nacht door. 4.02 Voor dag en d*.
(2.02, 4.02 en 5.57 Radiojournaal.) NC
V: 6.02—7.00 (S) Klaar wakker.
NEDERLAND I
TELEAC
10.30 Engels voor het bedrijfsle
ven (les 5, herh.)
11.00 Nederlands voor buitenlan
ders (les 2)
15.00 Journaal
TROS
15.02 De boefjes
15.20 Ren je rot
15.45 Snater
16.20 Penalty bokaal
16.30 Sport
TELEAC
18.15 Duits (les 0)
18.35 Het menselijk lichaam (les
0)
NOS
18.45 Paulus de boskabouter
18.55 Journaal
AVRO
19.05 Wie van de drie
19.30 MASH
20.00 Journaal
20.21 KungFu
21.10 Wie-kent kwis
22.30 Sportpanorama
22.50 De Dick van Dyke-show
23.15 Journaal
IKOR—NCRV
23.20 Het lied van de week
NOS
23.25 EK kunstrilden, dames
NEDERLAND II
NOS
18.45 Paulus de boskabouter
18.55 Journaal
KRO
19.05 Peppi en Kokki
19.20 Kunt u me de weg i
Hameien vertellen,
19.50 't Zand 33
20.00 Journaal
20.21 Bingo
21.50 Brandpunt
22.35 De wereld in oorlog
23.20 Journaal
DUITSLAND I
20.00 H|
I. 20.15 (K) Am
sementsprogr. 21.45 (K) Trekking V
de lottogetallen. Aansluitend (K) Jw
naai en weerbericht. 22.05 (K) Die M
DUITSLAND II
18.00 (K) Muzikaal programma. U
(K) Journaal. 19.30 (K) die grosse L«
von Balzac, tv-film. 20.15 (Z««
Abrechnung in Saratoga (Saufcji
Trunk). Amerikaanse speelfilm. 21.55(1
Journaal. 22.00 (K) Sport, report
interviews en lottogetallen. 23.15 Cl
Scheibenschiessen, komedie. 0.55 C!
BELGIE
NEDERLANDS
18.00 (K) Calimero. 18.05 (K) Zampoen
Anna. jeugdfilm. 19.40 (K) Mededeli*
gen. 19.45 (K) Journaal. 20.15 (X) Hf
ry's halve waarheid, komische ser
20.40 (K) Liedjesprogr. 21.30 (K) Nieui
in de marge. 22.15 (K) De Mag*
politiefeuilleton. 23.05 (K) Journaal
23.15-23.45 (K) Europese kampioen
schappen kunst riiden oo de
HILVERSUM I
TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Ontbijt-Soos.
(7.30 Nws 7.41-8.00 Aktua I. 8.30 Nws.
8.36-8.45 Gymn. v.d. huisvr.) 9.00 (S)
Wegwezen, met tips voor trips. 9.30 (S)
Tien-om. kinderprogr. 10.00 Aktua-spor-
t: sport en muziek. (10.30 Nws.) 11.00
Hartje Amsterdam: mensen-meningen-
muziek. Overheidsvoorlichting: 12.16
Franco Huis informatie v.h. bedrijf
sleven. TROS: 12.26 Mededelingen t.b.v.
land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41
Aktua II. 13.00 (S) Tross-Country. 14.00
(S) Steiger-B. amusementsprogramma.
15.30 Nws. 15.33 (S) Als dat zou kunne-
n: verzoekplatenprogr. 17.30 Nws. 17.32
17.53 De tijdmachine, science
fictio
e(7).
HILVERSUM II
i 9.35-9.40 Waterstanden. 1031
(S) Z.I.: mzuek- en informatieshow m
om 11.00 Nws 13.00 Nws. 13.11 (S)h
de Rooie Haan: VARA's zaterdat
ccafó met veel hitwerk en aktui
NOS: 15.00 (S) NOS-Jazz. 15.30 Gamma
van alpha en beta: nws. uit de were'-
van wetenschap en technologie. 16.W
Nws. 16.03 (S) Het Zwarte Schaap:
progr. voor Surinamers en Antillian
in Nederland. 17.00 (S) Harmonie
fanfare in Nederland en Europa. 17
Voor Blinden en slechtzienden. 17.55
Mededelingen.
HILVERSUM III
NCRV: 7.02 (S) Drie op je boterham
8.02 (S) Drie op je boterham n
Vers. 9.03 (S) Tot uw dienst: l<
muziek. 10.03 Muziek bij de
12.03 (S) Drie tussen de middag: L«
Vast. 14.03 Schrijf es 'n kaartje:
zoekplatenprogramma. 16.03 (S) Sport»
De Vara nam gisteravond -om
Joop Smits de omroeper te cite
ren- „met een klein beetje wee
moed afscheid van de ver
trouwde en succesvolle Colditz
-serie". Wij ook, dunkt mij zo.
Ik vond de laatste aflevering
trouwens een hele mooie. Voor
al ook omdat het moment van
de bevrijding bijzonder tref
fend in scène was gezet, met die
malle Amerikaanse soldaat, die
timide en voorzichtig om de
poort van het kasteel kwam
gluren en die minutenlang door
de zwijgende krijgsgevangenen
werd aangestaard als was hij
van Mars neergedaald. Dat was
eigenlijk heel touchant. Maar
goed. Volgende week kunnen
wij een Engelse detective-serie
verwachten. En gezien de erva
ringen uit het verleden met dit
soort werk kunnen wij het be
ste voor de (nabije)toekomst
verwachten.
Nog een rubriek, zij het niet zo'n
opvallende, vond haar einde:
'T is toch zeker allemaal prima
geregeld", die in zeven pro-
gramma'tjes van 10 minuten
ons in ieder geval wel duidelijk
maakte dat die titel ironisch
opgevat moest worden. In de
laatste aflevering waar dat in
een soort opsomming nog eens
werd onderstreept. Leo Akker-
mans had daarin een interview
met de heer Jan Vonk, docent
in zoiets als de methodiek van
de hulpverlening aan een socia
le akademie in Amsterdam. Hij
werd geconfronteerd met een
uitspraak van de Amerikaanse
psychiater Dr. A. Malleson, die
beweerd schijnt te hebben dat
door de toenemende hulpverle
ning, de hulpelozen steeds hulp-
elozer en afhankelijker worden.
Een hoogst ontmoedigende con
clusie, die de heer Vonk dan
ook naar hij constateerde „in
verlegenheid bracht". En die,
als ik het op mijn beurt mag
zeggen, het nut van de hele
onderneming van de tv- serie
danig op losse schroeven zette.
Want prima regelingen bleken
hoofdzakelijk prima te ontrege
len. Men kreeg sterk de neiging
om overal het bijltje bij neer te
leggen. Wat wel niet de bedoe
ling zal zijn geweest.
In Achter het Nieuws kwam (uite
raard) de toenemende werk
loosheid aan de orde. Met on
der andere enige beelden van
het Gewestelijk Arbeidsbureau
in Amsterdam, die mij, zij het
toch vrij vaag, de uitermate
trieste dagen van de dertiger
crisisjaren in de herinnering
brachten. Prof. Dr. C. de Galen
gaf daarna een toelichting op
de economische situatie. Hij is.
geloof ik, de enige econoom die
een taal spreekt, die ik enigs
zins kan volgen. Maar ik moet
toegeven, dat ik mij juist daar
door onzekerder ga voelen dan
ooit. Waar hij, De Galan, echter
natuurlijk weer niets aan kan
doen.
HERMAN HOFHUIZEN