Goedgelovige Giu
in Sweet Charity
lietta
„OPSPORING VERZOCHT"
OP AVRO-TV KAN BIJ
KIJKER ANGST OPROEPEN
Slot van Colditz:
dë bevrijding
MMHHI
VALSE KOPIEEN VAN
ELPEES IN DE HANDEL
TELEVISIE VANAVOND
RADIO VANAVOND
TELEVISIE VRIJDAG
i.imuiM.'i.M:
RADIO VRIJDAG
PAGINA 2
LEIDSE COURANT
DONDERDAG 30 JANUARI 19'
In de serie „De grote musicals" brengt de KRO vanavond op
Het scherm de film „Sweet Charity" uit 1969 met Shirley Mac
Laine in de titelrol. Het gegeven is ontleend aan Federico
rellini's uit 1957 daterende „De nachten van Cabiria" met
Giulietta Masina als het goedhartige en goedgelovige vrouwtje
van lichte zeden, dat steeds weer het slachtoffer wordt van
de mannen, in plaats van omgekeerd.
De musical-versie van Cy Co
leman met choreografie van
Bob Fosse was zo'n door
slaand succes op Broadway -
in Nederland oogstte Jasperi-
na de Jong er lauweren mee
- dat een verfilming niet kon
uitblijven. Fosse, die in films
als „Kiss me Kate" en „My
sister Eileen" een poging had
ondernomen de toenmalige po
pulariteit van een Gene Kelly
en Donald O'Connor als dan
ser te evenaren maar daarin
niet was geslaagd, werd aan
gewezen voor de regie. Zijn
vrouw Gwen Verdon, de
Broadway-Charity, werd bui
tenspel gezet door de produ
centen, die de voorkeur gaven
aan Shirley MacLaine. Niet al
leen omdat Shirley's naam het
internationale publiek meer
aansprak dan die van de min
stens even begaafde Gwen,
maar oook omdat men Shir
ley's succes als het lichte
vrouwtje in „Irma la douce"
nog duidèlijk voor ogen had.
Of iedereen daar nu zo geluk
kig mee was is een tweede.
Gwen niet, omdat zij na „Can
can" wederom een vette film
rol in Shirley's handen zag
overgaan, terwijl zij de rol
toch op het toneel gemérkt
had. Shirley niet, omdat zij
bang was.van dat moment af
alleen nog maar rollen te krij
gen als een vriendelijke, char
mante prostituee.
"Sweet Charity" werd een du
re film. Kosten noch moeite
werden gespaard om de beste
zang- en dansnummers uit de
musical flonkerend en vooral
los-van-de-planken in scène te
zetten. Een goed voorbeeld
daarvan is het nummer „I'm
a big brass band" waarvoor 'n
hele parade werd georgani
seerd in de straten van New
York.
Toch werd de verfilming van
„Sweet Charity" niet het suc
ces dat men er van gehoopt
had. Zelfs werd nog getracht
er een „happy ending" aan te
breien nadat de ontvangst van
de eerste versie vrij lauw was,
maar het mocht niet baten.
De oorzaak is waarschijnlijk
dat „Sweet Charity" noch Fel-
lini is, noch een echte spranke
lende musical. Waar op het
toneel nummers als „Big spen
der" en „If mij friends could
see me now" het verhaal over
de duidelijk zwakke plekken
in het scenario heen hielpen,
zijn deze zelfde nummers in de
film de uitschieters die wat
leven brengen in een nogal
melodramatische, ongeloof
waardige en erg verameri-
kaanste geschiedenis.
Bob Fosse's regie-debuut aar
zelde tussen een vrije verfilm
ing van het Broadway-succes
met veel buitenopnamen en de
oorspronkelijke Broadway-
versie. Vier jaar later zou hij
zich als regisseur revancheren
met de verfilming van „Caba
ret" met Liza Minnelli.
Ondanks de duidelijke tekort
komingen in deze verfilming
van „Sweet Chrity" kan de
toeschouwer toch nog veel ple
zier beleven aan de herverto
ning van deze musical. Bob
Fosse is op zijn best als hij
met de camera de dansnum
mers mag registreren, die hij
als choreograaf voor de
Broadway-musical bedacht.
De rest moeten we maar op de
koop toe nemen en we moeten
volmondig toegeven dat Shir
ley MacLaine weer ontwape
nend is als het simpele vrouw
tje dat ondanks alle teleurstel-
lingen van romantiek blijft
dromen.
Maar of de KRO nu met deze
serie van „De grote musicals"
mag spreken? „Thoroughly
modern Milly" was aardig
amusement met een paar spel
denprikken in de richting van
de jaren twintig, wat ons nog
te wachten staat komt daar
met uitzondering van de Fred
Astaire-Audrey Hepburn mu
sical „Funny Face" niet bo
venuit. Dieptepunten lijken
ons de verfilmingen van
„Oklahoma" en „South Paci
fic". Twee musicals, die des
tijds in ons land geen voet aan
de grond kregen. Als we zelf
een selectie zouden mogen ma
ken van werkelijk grote musi
cals - en men hoeft daarvoor
alleen maar de thans in roula
tie zijnde film „That's enter
tainment", een selectie uit Me
tro Goldwyn Mayer's muzikale
glorie, te zien dan zouden wij
minstens tien titels kunnen
noemen, die voor het predi-
caat „De grote musicals" eer
der in aanmerking komen dan
wat de KRO ons thans onder
deze titel voorzet. Maar ja, het
zal wel het beste zijn wat men
ons op dit moment met het
oog op de nog lopende au
teursrechten op de buis in dil
genre kan voorzetten.
Nederland 1 - 20.35 uur.
OTTO MILO
Charity (Shirley MacLaine) met de gevierde filmacteur
(Ricardo Montalban) in een scène uit Bob Fosse's
verfilming van „Sweet Charity".
In dit voorjaar zal de AVRO hoogstwaarschijnlijk
starten met het experimentele televisieprogramma
„Opsporing verzocht." Een programma dat tot doel
heeft oude, onopgehelderde misdrijven op te lossen.
Dit doel zal worden nagestreefd door een aantal van
dergelijke misdrijven te reconstrueren in dit pro
gramma. Op deze wijze hoopt men dan belangrijke
tips van een aantal kijkers los te krijgen, die vervol
gens tot opheldering van deze misdrijven kunnen
leiden.
Omroepdeskundige Ad Kooyman geeft in bijgaande
beschouwing zijn visie op het door de AVRO-tv voorgeno
men programma „Opsporing verzocht", waarin onopgelos
te misdaden als een tv-programma op het scherm worden
gebracht.
Op het eerste gezicht een nobel
streven. Want wat zou er nu op
tegen zijn om te proberen oude,
onopgehelderde misdrijven als
nog op deze wijze op te lossen.
Voorstanders van het experi
ment wijzen daarbij en passant
nog even op het rendement van
dit soort in het buitenland uitge
zonden programma's. Zo zijn er,
zo betogen zij, in het Duitse
opsporingsprogramma „Akten-
zeichen XYungelöst" in 29
televisieprogramma's 192 geval
len aan de orde gesteld, waar
van er 92 (bijna 48%) aan de
hand van de via deze uitzendin
gen verkregen aanwijzingen zijn
opgelost. En vergelijkbare En
gelse programma's als „Police
Five" en „Crime Disk" leveren
ook positieve resultaten op. Hoe
mooi deze resultaten ook zijn,
het zou onzinnig zijn óm uitslui
tend op grond van deze resulta
ten, hoe positief zij ook mogen
Vanavond het laatste deel van
„Colditz", waarvan de krijgsge
vangenen de bevrijding kunnen
meemaken. Maar dit gaat niet
zonder meer. Aanvankelijk den
ken zowel de gevangenen als de
Duitse kampleiding, dat de SS
zich van het kasteel meester
willen maken, maar geen sol
daat Iaat zich zien. Wel wordt
het kasteel bestookt met grana
ten en vrezen de gevangenen
dat zij niet meer bevrijd hoe
ven te worden als dit zo door
gaat. Daarom moeten de opruk
kende Amerikanen op de hoog
te worden gebracht met de aan
wezigheid van de officieren.
Ned. n, 20.35 uur.
Mijl op zeven
De Mikro-studiobus van de
KRO zet vanavond de merk
waardige tocht door de binnen
landen van Nederland voort.
Het busje rijdt deze keer door
de Utrechtse kontreien, waarbij
het gewoel van grote steden
wordt vermeden.
Ned. I. 19.05 uur.
Prima geregeld
De KRO zendt vanavond de
laatste aflevering uit van ,t Is
toch zeker allemaal prima gere
geld". waarin mensen vertelden
over hun ervaringen met hulp
verlenende instanties. In deze
laatste aflevering stelt samen
steller Leo Akkermans de vraag
aan de orde, hoe het mogelijk
is dat met zoveel gespecialiseer
de en geperfectioneerde hulp
verlening toch zoveel
eigenlijk steeds meer - in de kou
staan.
Ned. I., 20.21 uur.
Rooilijn
In „Rooilijn" wordt aandacht
besteed aan „Ja baas, nee
baas", een vrolijk stuk over vak
bond, medezeggenschap en on
dernemingsraad van de Amster
damse toneelgroep Sater, Het
gaat over een jonge vrouwelijke
arbeider, die in de onderne
mingsraad wordt gekozen, te
maken krijgt met de problemen
tussen baas en ondernemer, een
kilo verantwoordelijkheid krijgt
tegen een ons medezeggen
schap. Ook wordt een stukje
uitgezonden uit een discussie
door werknemers van Hoogo-
Ned. I, 23.00 uur.
't Wilhelmina
Heeft makelaar Fruit opdracht
gegeven voor de sloop van het
buurthuis Wilhelmina?, is van
avond in deel 5 van de 12-delige
serie ,,'t Wilhelmina" de vraag.
Puk(Lia Karon) en Wim (Jan
Winter) gaan een avondje uit en
het lijkt beter met ze te gaan.
Dan komt de buurt in rep en
roer over iets dat om de hoek
gebeurt, maar waarmee Fruit
vermoedelijk iets te maken
heeft.
Ned. II, 22.10 uur.
Jan Winter en Lia Karon in een scène uit de vijfde
aflevering van de serie ,,'t Wilhelmina".
zijn voor het justitieel opspo
ringsapparaat, een voorstander,
te zijn van een dergelijk pro
gramma. Aan zo'n televisiepro
gramma ook een aantal zwaar
wegende nadelen verbonden,
dat in ieder gteval het overden
ken waard is. Het nadeel van
deze nadelen is echter dat zij
niet uit te drukken zijn in harde
cijfers en daarom reeds snel als
vage speculaties worden afge
daan.
Speculaties die dankzij hun
vaagheid niet al te veel gewicht
in de schaal leggen en in een
discussie over de vraag of dit
soort uitzendingen moet plaats
vinden nog meer aan gewicht
verliezen als zij worden vergele
ken met de wel in een cijfer uit
te drukken positieve resultaten
van een dergelijk programma.
Deze nadelen liggen vooral in de
sociaal-psychologische sfeer;
een sfeer die zich nu eenmaal
niet gemakkelijk laat herleiden
tot cijfers en percentages. Het
grootste nadeel van dit soort
televisieprogramma's is dat zij
er hoogstwaarschijnlijk toe zul
len bijdragen dat er ten opzichte
van de figuur van de wetsover
treder, of emotioneler gesteld de
„misdadiger", nog meer voor
oordelen zullen ontstaan in de
publieke opinie.
Dankzij dergelijke uitzendingen,
waarbij de misdadiger, c.q. de
misdaad, als een apart, griezelig
fenomeen op de buis wordt ge
bracht, zal de bij een aantal
kijkers toch reeds bestaande
neiging om de misdadiger in het
algemeen als een te allen tijde
en onder alle omstandigheden
afschrikwekkend individu te
zien, een figuur waarbij alleen
al de gedachte dat je haar of
hem zult ontmoeten je de koude
rillingen over de rug doet lopen,
slechts toenemen.
Toename van deze vooroordelen
zal bij voorbeeld tot gevolg kun
nen hebben dat het proces van
aanpassing van ex-gevangenen
nog moeilijker zal worden dan
het momenteel is. Hoe dreigen
der de karikatuur van de misda
diger in een bepaalde samenle
ving immers is, hoe moeilijkher
het proces van aanpassing zal
verlopen voor ex-gevangenen.
Daarnaast zal dit tot gevolg
kunnen hebben dat de bij een
groot aantal mensen al voorko
mende „misdaadparonoia", het
gevoel, de fictie als zou er op
elke hoek een misdadiger op
hen staan te loeren, nog sterker
wordt.
Want hoe gauw zal de toch al
enigszins angstige kijker naar
aanleiding van een dergelijk
programma niet geneigd zijn
om bij zichzelf te denken: „zie
je nou wel, het slachtoffer was
ook maar een gewone, niets ver
moedende man of vrouw, net
als ik, je bent tegenwoordig ner
gens meer veilig". En door zo'n
programma opgeroepen redene
ringen zullen beslist niet bijdra
gen tot de gemoedsrust van vele
kijkers. Daarnaast is het niet
uitgesloten dat dit type uitzen
dingen, waarbij het publiek
wordt gevraagd om tips te ver
zamelen en door te geven, een
aantal kijkers zal stimuleren om
zelf voor detective te gaan spe
len met alle risico's vandien. Bij
dit „detective spelen" kunnen
zich allerlei ongewenste, en wel
licht gevaarlijke, ontwikkelin
gen voordoen. Gevaarlijk voor
zowel de kijker zelf als voor een
potentiële verdachte.
Wat bij voorbeeld te denken
van mensen die geheel op eigen
houtje de gangen van anderen
gaan natrekken, links en rechts
opbellen en wellicht informe
ren bij derden. Op deze manier
wordt er reeds snel een sfeer
van verdachtmakingen rondom
iemand gecreëerd die soms ver
strekkende gevolgen kan heb
ben voor de desbetreffende per
sonen. Daarbij komt nog dat zij
in hun amateurisme zo ver zou
den kunnen gaan dat zij zelf
ook nog gevaar kannen lopen.
Dat dit soort spelletjes tot de
realiteit kan behoren, moge blij
ken uit een door de NOS gehou
den onderzoek naar de sociaal-
psychologische gevolgen van dit
soort uitzendingen. Bij dit on
derzoek werd de geenqbeteer-
den onder meer de volgende
vraag gesteld: „Als er in uw
omgeving een misdaad zou zijn
gepleegd, b.v. een inbraak, en u
zoudt een vermoeden hebben
wie het gedaan heeft, maar u
weet het niet zeker, wat zoudt
u dan doen?" Het antwoord op
deze vraag was als volgt: 28%
zou zelf op onderzoek uit
gaan; 49% zou de politie waar
schuwen; 18% zou niets doen en
5% „iets anders". Maar liefst
28% van de Nederlandse bevol
king geeft te kennen zelf voor
detective te gaan spelen. Maar
ook die 49% die naar de politie
stapt, geeft te denken. Want wat
gaat er gebeuren. Bij de politie
komen allerlei tips binnen die
op hun juistheid dienen te wor
den gecontroleerd. Dit betekent
dat de politie inlichtingen moet
gaan inwinnen bij bekenden
van degenen op wie de tips be
trekking hebben. En ook al doet
de politie dit nog zo vertrouwe
lijk en integer, onvermijdelijk
ontstaat er ten onrechte een
sfeer van verdachtmakingen
rondom een aantal mensen,
waarvan het merendeel geheel
onschuldig is.
Tenslotte zal, bij dit soort pro
gramma's in het geval er wordt
gezocht naar een voortvluchtige,
de gemoedsrust van de naaste
verwanten er ook niet beter op
worden. Bij het zoeken naar een
voortvluchtige wordt immers
een foto van de desbetreffende
persoon langdurig in beeld ge
bracht op de televisie. Welk psy
chologisch leed er dan exact bij
de naaste verwanten zal worden
veroorzaakt is uiteraard niet te
voorspellen, maar dat deze vi
suele, voor een groot publiek
aanschouwelijke, openbare
schuldbekentenis, psychisch
leed zal veroorzaken bij deze
verwanten staat zo vast als een
huis.
Tot slot nog een opmerking van
omroepwettelijke aard. Als er
nu toch zo nodig moet worden
begonnen met zo'n programma,
zou het dan niet zo moeten zijn
dat niet een particuliere omroe
porganisatie als de AVRO, of
welke omroep dan ook, maar
een niet aan leden gebonden
algemeenheidsorgaan als de
NOS deze uitzendingen ver
zorgt?
Het verzorgen van zo'n pro
gramma, waarbij de uiterste
zorgvuldigheid en soberheid in
acht dienen te worden genomen,
mag immers geen aangelegen
heid zijn van omroeporganisa
ties, waar zaken als ledenwinst
en -verlies, al is het in tiende
instantie, een rol spelen.
Om elke mogelijke vorm
van opklopperij van een
dergelijk programma bij
voorbaat al uit te sluiten,
zou het voor alle betrok
kenen (politie, slachtof
fers, wetsovertreders)
1 veel beter zijn als een
dergelijk programma
door een orgaan als de
NOS wordt verzorgd; een
orgaan dat niet aan leden
gebonden is en bovendien
speciaal in het leven ge
roepen is om onder meer
zaken van algemeen be
lang te behartigen.
AD KOOYMAN
NEDERLAND
Nederland I
NOS
14.25 Schooltv, NOT
18.15 Flexibele school, Teleac
(les 16)
18.45 Paulus de boskabouter
18.55 Journaal
KRO
19.05 Mijl op 7
20.00 Journaal
20.21 't Is toch zeker allemaal
prima geregeld?
20.35 Sweet Charity, musicalfilm
23.00 Rooilijn
23.25 Journaal
NEDERLAND
Nederland II
NOS
18.45 Paulus de boskabouter
18.55 Journaal
VARA
20.21 Achter het nieuws
20.35 Colditz, slot
21.30 2 voor 12
22.10 't Wilhelmina
22.35 Achter het nieuws
NOS
23.10 Den Haag vandaag
23.25 Journaal
23.30 EK kunstrijden, heren
i.iiiLimM.MiMy
18 05 (K) Oorlog en vrede, tv-serk
18.40 (K) Aktualiteiten. 19.20 (K) Oork L
en vrede, vervolg) 20.00 (K) Journaal)
weerbericht. 20.15 (K) Wetenschappel
magazine. 21.00 (K) Misdaadfilm. 21./
(K) Discussieprogramma. 22.30 Jou
naai, kommentaar en weerbericht. 22.!
(K) Europese kampioenschappi
schaatsen. 23.35-23.40 (K) Jourrr*~'
18.20 (K) Der Bastlan. tv-serie.
Mainzelmannchen. 19.00 (K) Journa»
19.30 (K) Gevarieerd programma. 20,J
(K) Satirisch magazine. 21.00 (K) Jou*
naai. 21.15 (K) Intervieuws. 22.15 (K
Filmreportage. 23.00 (K) Journaal.
18.00 (K) Calimero. 18.05 (K) De Zw.
serse familie Robinson, jeugdfeuillt
18.30 (K) Tienerklanken. 19.15 (K) Di
renprogramma. 19.42 (K) Mededeling»
19.45 (K) Journaal. 20.15 (K) Kwispra
gramma. 20.45 (K) Pano 75. 21.35 (r
Merkwaardige bomen. 21.40 (K) Stam)
punten van de Stichting Arthur Vanda
poorten. 22.00 (K) Nieuwe filmfragme&
ten. 22.40 (K) Journaal met onder me*
Wetstraat. 23.00-23.20 (K) Europey
Kampioenschappen kunstrijden op
HILVERSUM I
18.00 (S) Tijd vrij voor muziek in vrije
tijd: koorzang. 18.30 Nieuws. 18.41 We
reldpanorama. 18.53 Zojuist verschene-
n. boekbespreking. 19.00 (S) Leger des
Heilskwartier. 19.15 (S) De wereld zingt
Gods lot: verzoekprogramma van gewij
de muziek. 19.55 Overdenking. 20.00 (S)
Muziek, muziek, muziek: licht platen-
programma. 21.50 Werkoverleg, een Bij
de Tijd-serie (4). 22.10 De kerk vandaag:
nieuws en kommentaar. 22.30 Nieuws.
22.40 (S) Hier en Nu. 23.00 Stroomver
snelling en toch wèlvaren, serie
lezingen (5.) 23.20 (S) Album: minder
bekende muzikale Romantiek. 23.55-
24.00 Nieuws.
HILVERSUM II
18.00 Nieuws. 18.11 Radiojournaal. P.P.:
18.20 Uitzending van de Volks Partij
voor Vrijheid en Demokratie. IKOR:
18.30 Kleur: informatie en commentaar
AVRO** 1^00 8 (S) 60e
Opera. NOS: 19.50 Den Haag vanda*
20.00 Nieuws. AVRO: 20.05 Radiojou
naai. 20.10 Inleiding tot het avondpn
gramma. 20.15 (S) Residentie Orl
met solisten: klassieke muziek. 2
(S) Klassieke pianomuziek. 22.25
Dichter bij de muziek: nieuwe liedje
chansons of songs. 22.50 Vanavond li
nieuws. 23.20 Radiojournaal. 23.25
Jazz Spectrum. 23.55-24.00 Nieuws.
NOS: 18.02 Joost mag niet eten, i
een reportage van het Hoogove
schaaktoernooi te Wijk aan Zee. TROS
19.02 (S) Poster: de geschiedenis i
de popmuziek (deel 10). 20.02 F«
Maat s soul top-10. 21.02 Sesjun: j
en blues live. 22.02 (S) De Hugo i
Gelderen Show met de Nederlandsta!
ge top-10 en Kwiswijs. 23.02 (S;
r: jazzy nightcap. 0.02 De Hugo vrf
Gelderen show: LP's. 1.02 De Nac"
wacht. PO: 5.02 (S) Old time religi
Blue grass gospel music. 5.30-7.00
Matinata: muziek voor de vroege de'
tend.
NEDERLAND I
NOS
11.10 Schooltv, NOT
18.15 Eenheid in eenheden, Te
leac (les 0)
NOS
18.45 Paulus de boskabouter
18.55 Journaal
NCRV
19.05 Swiebertje
20.00 Journaal
20.21 Kojak
21.10 Johnny en Tonny
22.10 Farce majeure
22.40 Ander nieuws
23.05 Praten met de minister-pre
sident
23.15 Journaal
NOS
23.20 EK kunstrijden IJsdan-
NEDERLAND II
NOS
18.45 Paulus de boskabouter
18.55 Journaal
AVRO
19.05 Toppop
20.00 Journaal
20.21 Mies Bouwman met: Een
mens wil wel es
22.Q5 Televtzier Magazine
22.50 Sportpanorama
23.15 Journaal
DUITSLAND I
18.05 (K) Der Fall von nebenan, tv-seri<
18.40 (K) Aktualitoiten. 19.20 (K) 0
Tödlichen Stunden, klein tv-spel). 20.CI
(K) Journaal en weerbericht. 20.15 (i
Die Rumstrasse (Boulevard du Rhum
Frans—Italiaans-Spaanse speelfi
22.15 (K) Reportage uit Bonn. 22.40
)richt e
inken i
18 20 (Zw.w.) Vater der Klamotte. kon>
sche tv-serie. 18.55(K) Barbapap»
19.00(K) Journaal. 19.30(K) Buitenl
journaal. 20.15(Zw.w.) Der Kommi
misdaadserie. 21.15 (K) Journaal. I
(K) Nestwarme, tv-film. 22.55(K) Sport
23.25(K) Journaal.
BELGIE
NEDERLANDS
18.00 (K) Calimero. 18.05 (K) Instructie!
programma. 18.35 (K) Dokumentait
reeks. 19.00 (K) Programma over Spoor-
en wegverkeer en lucht- en scheep
vaart. 19.40 (K) Mededelingen en w
bericht, 19.45 (K) Journaal. 20.15
Amusements programma. 20.45 (K|
Sam, tv-serie. 21.35 (K) Filmforum
23.50 (K) Journaal.
HILVERSUM
KRO: 7.00 Nieuws. 7.02 Het levende
woord. 7.07 (S) Badinerie: klassieke
muziek. (7.30 Nieuws. 7.41—7.50 Echo.)
8 24 Overweging. 8.30 Nieuws. 8.36
Gymnastiek voor de huisvrouw. 8.45 De
wonderlijke letter M: een programma
voor Het Hollandsche Huishouden. 9.40
Schoolradio. 10.00 (S) Aubade: klassie
ke en moderne muziek. (10.30 Nieuws.)
NOS: 11.30 Blik op de derde wereld.
11.45 Blik op Europa. KRO: 12.00 (S)
Van twaalf tot twee: KRO's pauzepro
gramma. (12.22 Wij van het land. 12 26
Mededelingen. 12.30 Nieuws. 12.41
Echo. 13.00 Raden maar.) 14.00 Lieven
en Leven - serie uitzendingen over
mensen op weg naar een toekomst (17).
14.15 Schoolradio. 14.45 (S) Interlokaal
op vrijdag: gevarieerd programma.
(15.30 Nieuws.) 17.00 Zonder grenzen:
rubriek over missie en zending. 17.10
(S) De hutsgeklutste kinderspelen. 17.30
Nieuws. 17.32 Echo magazine.
HILVERSUM II
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgym
nastiek. 7.20 (S) Dag met een gaatje.-
met om 8.00 Nieuws, om 8.11 Radio
journaal en om 8 30 De Groenteman.
9.00 Schoolradio. NOS: 9.20 Wat heeft
dat kind?: pedagogische rubriek. 9.35
Waterstanden. 9.40 (S) Toerismo: toeris-
tisehe informatie uit binnen- en buiten
land. AVRO: 10.00 (S) Kleutertje luister
10.10 Arbeidsvitaminen: populai
zoekplatenprogramma in mdno
reo. (11.00 Nieuws; 11.03—11.05 Ra$ljf>
journaal.) 11.30 (S) Knipperlicht: wek*
lijks verkeersmagazine. 11.55 Beurst*
richten. 12.00 (S) Moderne muziek (gr l
'OVERHEIDSVOORLICHTING: 12.30 Urt
zending voor de landbouw. AVRO
12.40 (S) Politlekapel (gr.). 12.55 Radi
journaal. 13.00 Nieuws. VPRO: 13.'
Vandaag dit. morgen dat. 13.25 Pr
gramma-overzicht 13.30 Interview
14.00 Muziek: de wereld van mu;
geluid op zijn kop ol andersom. 15.3C
Permanent Wave. 16.00 Nieuws. 16.03
Vandaag dit, morgen dat. 16.05 Nov»
Zembla: De kale kapper en.dt
dokter. 17.30 Welingelichte k
rechtstreeks debatprogramma. 1755
Mededelingen.
HILVERSUM III
EO: 7.02 (S) Gospelsound: een pro
gramma boordevol muziek, speciaal
voor jonge mensen. 8.02 Klankboi
8.10 (S) Tussen thee en koffie. 9.03
land: verzoekpi
zikale frui
zieken. TROS:
10.03 Pep op drie. 11.03 Di
verzoek. NCRV: 12.02 (S) Drie tussen
de middag: Bij Barend. 13.03 (S) Hier
en Nu. 13.08 Drie tussen de middag:
Eddy go round. NOS: 14.03 Pop-Kon-
takt I: Het FritsSpits Verhaal. 16.0C
Dertig
de n
e hitparade.
(Van onze showredactie)
Amsterdam Volgens het mu
ziekblad „Oor" worden al ge
ruime tijd op grote schaal gepi-
rateerde langspeelplaten ver
kocht, die langs de weg aan
winkeliers worden geleverd
vanuit luxe auto's. Het zijn
nauwkeurige kopieën van veel
verkochte langspeelplaten.
Slachtoffers van deze grammo-
foonplatenfraude zijn muzie
kuitgeverijen, componisten, uit
voerende artiesten en grammo
foonplatenmaatschappijen. Zij
derven de inkomsten uit de au
teursrechten.
Het betreft platen uit de albums
„Grand Gala" van Barry White,
„Greatest Hits" van Demis
Roussos, „Ocean Boulevard"1
van Eric Clapton en „Rote Ro
sen für dich" van Freddie
Breek.
Volgens „Oor" is de Stemra, de
Nederlandse auteursrechtenli
centie organisatie, al enige
maanden bezig met een onder
zoek naar de oorsprong van de
ze platen, maar tot dusverre is
er weinig succes geboekt De
goed georganiseerde versprei
ding van de illegale persingen is
daar debet aan.
„Oor" veronderstelt dat de pla
ten mogelijk afkomstig zijn van
een Belgische perserij. De gepi-
rateerde platen zijn voor de leek
moeilijk van de reguliere te on
derscheiden. Ze verschillen van
het origineel door een niet ge
plastificeerde hoes, door e
bel zonder opstandje en door
het ontbreken van een machi
naal ingeslagen matrijsnummer.
De platen worden zowel in de
witte-platenwinkels als de regu
liere detailhandel te koop aan
geboden en wel voor e<
dezelfde prijs.
Met de verkoop maken de distri
buteurs zich schuldig aan over
treding van de auteurswet en
enkele artikelen uit het wetboek
van strafrecht.