Jongerenportret in „Die
jeugd van tegenwoordig"
TV-KRITIEK
EERLIJKER
DAN
TONEELKRITIEK
BEELD
SPRAAK
KIDNAPPING
VAN DE PAUS OP TV
JUFFROUW
TRUUS KOMT
TERUG
TELEVISIE VANAVOND
TELEVISIE DINSDAG
RADIO VANAVOND
RADIO DINSDAG
TERUGBLIK
PAGINA 2
LEIDSE COURANT,
MAANDAG 20 JANUARI 197!
Lo van Hensbergen speelt een zeer waardige
paus in het stuk over de kidnapping van de
H. Vader. Voor hem is dit een heel andere
rol dan wat hem totnutoe aan rollen ten deel
is gevallen. En dat zijn er niet weinig, zowel
op het toneel als op de tv.
Lo van Hensbergen: „Voor zo'n rol als van
de paus ga je heel diep bij je zelf te rade.
Dat moet waardig gedaan worden, maar ook
zo dat de man een duidelijk karakter krijgt,
ondanks zijn goedaardigheid. Het lijkt me
wel, dat ik daarin ben geslaagd. De reacties
uit de zaal liegen er niet om. En daar ga ik
vooralsnog op af. Mijn vertrouwen in toneel
recensies heb ik verloren. Vooral de Amster
damse recensenten komen niet meer tot een
persoonlijk, objectief oordeel. In de pauze al
hebben zij overleg met elkaar hoe zij een
bepaald stuk zullen beoordelen. Dan lees je
in alle kranten dezelfde mening. En als je dan
leest dat alleen Proloog nog goede voorstellin
gen geeft, dan is het voor mij duidelijk, dat
men bezig is het goede toneel de vernieling
in te schrijven. Ik betreur die kliekvorming.
Het doet je de lust in toneel vergaan. Wat is
het voor onzin, dat de gemiddelde toneelspeler
niet voldoende maatschappijkritisch zou zijn.
Elke toneelspeler is een artiest, een bohémien
en die zijn van nature maatschappijkritisch,
ook al zijn ze niet marxistisch. Het is dat de
betaling bij de tv beroerd is, je kunt er niet
van leven, maar anders zou ik uitsluitend tv
doen, alleen al omdat tv-recensenten tot een
persoonlijker oordeel komen. Die zitten in
hun eigen huiskamer en kunnen niet vooraf,
erover praten hoe ze zullen beoordelen het
geen ze gezien hebben. Als je in de ene krant
een slechte tv-kritiek krijgt, vind je in de
andere wel weer een goede. Dat was vroeger
bij de toneelkritieken ook zo. Tegenwoordig
schrijven ze de zaak stuk".
In het stuk over de gekidnapte paus, dat nu
op de tv moet als zaaltoneel, vindt Lo van
Hensbergen het een speciale moeilijkheid, dat
je zowel de pakweg duizend mensen in de zaal
moet bereiken als de miljoenen in de huiska
mer. Er is twee maanden gerepeteerd op de
mise en scène voor de zaalopvoering: waar
moet je staan, hoe snel moet je lopen, hoe
laat je de ene scène in de andere passen. Dan
begint plotseling het tv-oog mee te kijken en
dat stelt heel speciale eisen.
Lo van Hensbergen: „Bij de zaalvoorstelling
ben je gewend te werken van een vast punt
uit Daarop is lang gerepeteerd. Komt nu de
camera erbij, dan zijn ineens een heleboel
dingen anders. Omdat de camera's op je
gericht zijn, word je je meer bewust van je
spel, ga je meer letten op accenten. Je moet
tegen de zaal duidelijk praten, maar de elec-
tronica verdraagt geen geschreeuw. Dat komt
hinderlijk over in de huiskamer. Toch moeten
ze niet beweren, zoals onlangs een recensent,
dat de Ned. spelers onbekwaam zijn in het
vinden van het juiste stemvolume, want op
de tv is het altijd de geluidstechniek, die het
laatste woord heeft".
Scène uit het stuk met Frans Mulder, Lo van Hensbergen en Lex Goudsmit.
De vrije toneelproduktie "De dag waarop de
paus gekidnapt werd" trekt overal nog volle
zalen met Lo van Hensbergen in de rol van
paus, Lex Goudsmit als chauffeur-kidnapper
en Enny de Leeuwe als diens vrouw. Het is
een amusant spel, vol fijne trekjes, zij het
simpel van opzet. De TROS achtte het ge
knipt voor uitzending en vroeg Joes Odufré
er een tv-registratie van te maken. Dit is in
de afgelopen week gebeurd in het Haagse
Circustheater tijdens een voorstelling, waar
in de reacties van het publiek mede een rol
speelden.
Freelance-regisseur Joes Odufré: "Als je zo'n
opdracht krijgt, ga je zo'n stuk een paar maal
bekijken, omdat je vertrouwd moet worden
met de mogelijkheden die het heeft voor een
tv-opname. Ook ga je praten met de man die
de zaalregie doet, in dit geval Karl Guttmann.
Je mag zijn werk niet aantasten, maar er
moeten uiteraard wel accenten verlegd wor
den. Ook moet je de medewerking van de
spelers hebben, zodat ze een beetje naar de
camera toespelen. Heel belangrijk is de lach
van het publiek. Waar lachen ze? Welke reac
ties krijg je nog meer en op welke momenten?
Zo moet je scène na scène uitpluizen op hun
werking en aan de hand daarvan stand en
gebruik van de camera bepalen. Dat heeft
natuurlijk te maken met je vak, maar er komt
een hoop fantasie bij kijken. Opname in een
studio stelt weer heel andere eisen. Daar kun
je stuk en spelers helemaal naar je hand
zetten. Bij een tv-registratie moet je uitgaan
van de bestaande gegevens. En dat is elke
avond een zaal vol mensen, die direct door
Een vrouw, die binnenkort tachtig wordt,
schreef een brief aan Mies Bouwman. Zij
vertelde daarin over het heugelijke feit van
haar verjaardag, over de tobberijen van de
oude dag en met trots ook over het feit, dat
zij vijftig jaar lang toilet juffrouw was ge
weest. Een welgevuld leven derhalve, een
functie die in grote behoeften voorzag, een
baan met brille.
"U zou mij een groot pelezier doen", zo ging
het schrijven door, "wanneer u ter gelegen
heid van mijn verjaardag aan mevr. Enny
Mols-de Leeuwe zou willen vragen om haar
voordracht "Juffrouw Truus van de toiletten"
nog eens te willen doen op de tv".
Mies heeft het onmiddellijk met Enny de
Leeuwe opgenomen, die aan haar naam de
toevoeging "Mols" heeft ontnomen, omdat
haar vroegere man Mols jaren terug is overle
den na een lang en gelukkig huwelijk en
omdat zij na vijf jaar eenzaamheid intussen
gelukkig is hertrouwd. Enny de Leeuwe stem
de direct toe. Zij vond het leuk, dat er nog
vraag is naar deze voordracht, die zoveel
jaren zovelen groot plezier heeft gebracht. Dit
gaat gebeuren op vrijdag 31 jan. in Mies d'r
show met de lange naam.
In het stuk "De dag waarop de paus gekid
napt werd" speelt zij de rol van de vrouw
van de chauffeur-kidnapper (Lex Goudsmit).
Zij vindt het een heerlijk spel, dat volgens
haar echt goed zal overkomen in de huiska
mer, ook al moet de mise-en-scène van de
zaalvoorstelling aangepast worden aan de tv-
registratie, waarvoor wat persoonlijke en
technische kneepjes gehanteerd moeten wor
den
Enny de Leeuwe: "Dat heeft te maken met
een ander loopje, ander tempo, andere spreek
stem en andere trekken op het gezicht. Het
is een ongelooflijk gezellig stuk. En er zit geen
onvertogen woord en niets laakbaars in. Ik
heb heel wat van het leven gezien. Ik ben een
leeftijdloze AOW-ster. In dit stuk speel ik de
rol van een vrouw van vijftig. Niemand merkt
het en toch is het lang geleden, dat ik dat
was. Mijn gezondheid heeft me godzijdank
nooit in de steek gelaten, maar verder dank
ik dat ook aan het feit, dat ik niet drink en
niet rook, ook al doe ik rustig mee met een
sherry-tje als het ergens gezellig is. Mijn
oogrimpels schmink ik weg en mijn stem is
voor mijn leeftijd nog erg soepel. Er zijn nog
zoveel mooie dingen in het leven, muziek,
toneel en wat al niet meer. En ik' vind ook,
dat kinderen voorgelicht moeten worden,
maar niet zoals dat in "Open en bloot" ge
beurde. Dit leidt er toe, dat in alle kringen
het woordgebruik steeds grover wordt. En dat
jongelui steeds ruwer worden in hun houding,
zoals laatst nog twee jonge meisjes in de tram,
die mij binnen zagen komen en aarzelden of
ze voor me wilden opstaan. Toen zei er een:
"Al is het een oude tut, daarom kan ze nog
wel op d'r eigen benen staan". Ik bedoel
maar. Ik ben geen tut, werk en leef nog volop
voor mijn plezier. Toch had ik er al lang mee
op willen houden, maar ze blijven me steeds
vragen. Wat doe je dan?"
dit stuk worden aangesproken. Zo moet het
ook in de huiskamer overkomen. Je hebt met
je camera daar te zijn waar de essentie van
dit stuk ligt. Samen met de technische staf
van de NOS had ik maar twee dagen om dat
op poten te zetten, waarbij zodanige beeldwis
selingen gebruikt moeten worden, dat het
plezierig wordt om naar te kijken en dat wat
karakteristiek is voor spel en spelers in de
huiskamer wordt overgebracht. Als daar ook
nog de reacties van het publiek doorheen
spelen, krijg je een levendigheid en een warm
te, die dit spel de moeite van het bekijken
waard maken. Wat je als regisseur van een'
tv-registratie doet is eigenlijk wat een toe
schouwer met een toneelkijker doet: steeds de
blik daarop richten waar wat te zien is. Dit
moet tegelijk geraffineerd en eerlijk gebeu
ren. De kijkers moeten er wel rekening mee
houden, dat ik het ben die de kijker hanteert
en dat ik daardoor mijn visie aan hen voorleg.
Het is je vak om het dan weer zo te doen,
dat het resultaat velen boeit".
Tijdens de voorstelling heerste er een warme
stemming in de zaal. Meeleven met de goe
daardige paus, die gekidnapt wordt door een
taxichauffeur, die als losprijs de eis aan de
wereld stelt, dat er gedurende een dag vrede
zal zijn, niet gedood zal worden. Zijn plan
slaagt met medewerking van de gekidnapte
paus. Het publiek was tegelijk geamuseerd en
geroerd. In sept. kan men dat zien op de buis.
Joes Odufré: "En als dit niet zo in de huiska
mer komt, is dat mijn schuld. De kijker heeft
altijd gelijk".
Enny de Leeuwe: ,,De mensen zijn
Truus van de .toiletten nog lang niet
vergeten".
NEDERLAND I ■DUITSLAND
NOS
18.15 Nederlands voor buitenlan
ders, Teleac (les 1, herh.)
18.45 Paulus de boskabouter
18.55 Journaal
NCRV
19.05 Zo vader, zo zoon
19.30 Doris Day
20.00 Journaal
21.10 Die Jeugd van tegenwoordig
21.50 Mlnl-voetbalshow
22.30 Ander nieuws
22.55 Stichting Symbiose
22.59 Journaal
NEDERLAND II
NOS
18.45 Paulus de boskabouter
18.55 Journaal
TROS
19.05 Arpad de zigeuner
19.25 De NL-tlpparade
20.00 Journaal
20.21 Alles of niets
21.20 De FBI
22.10 Aktua-tv
22.50 Staatsloterij
22.55 Journaal
18.05 (K) Informatief progra
(K) Aktualiteiten. 19.20 (K)
programma. 19.48 (K) Interrr
(K) Journaal en weerbericht. 20.15 (K)
Monitor, aktualiteiten. 21.00 (K) Vragen-
spel. 21.45 (K) Der 7. Sinn. 21.50 (I
Filmdokumentaire. 22.35—22.55
DUITSLAND II
18.20 (K) Tekenfilms. 18.55 (K) Mainzel-
mannchen. 19.00 (K) Journaal. 19.30 (K)
Reportage over monumenten. 20.15 (K|
Dokumentaire film. 21.00 (K) Jo
21.15 (K) Haus ohne Hüler. t
22.55 (K) Journaal.
18.00 (K) Calimero. 18.05 (K) Progra
ma voor de kleintjes. 18.20 (K) The
Partridge Family, jeugdserie. 18.4
18.45 (K) Instructief programma. 19.1
(K) Sport. 19.39 (K) Mededelingen e
weerbericht. 19.45 (K) Journaal. 20.15
(S) Exodus, speelfilm. 22.20 (K) Jour
naai, met Wetstraat. 22.40—0.05 (K)
Exodus, vervolg.
NEDERLAND
NOS
18.15 Hoe Is het gemaakt? Teleac
(les 3)
18.45 Paulus de boskabouter
18.55 Journaal
EO
19.05 EO-KInderkrant
20.00 Journaal
20.21 Ik ben Harry's maag
20.45 Muziek uit studio vier
21.15 Nader bekeken
21.55 Ten slotte
VPRO
22.00 Perlander
23.20 Journaal
NEDERLAND II
NOS
18.45 Paulus de boskabouter
18.55 Journaal
NCRV
19.05 Black Beauty
19.30 Tweekamp
20.00 Journaal
20.21 Herkent u deze tijd
21.15 Muziek en
straatje
22.00 Hier en nu
22.40 Tot besluit
NOS
22.50 Den Haag vandaag
23.05 Journaal
DUITSLAND I
dualiteiten. 19.20 (K) Ein Fall fur
anndli. tv-serie.) 20.00 (K) Journaal eng
eerbericht. 20.15 (K) Tv-kwis. 21.00 (K)
eiratskandidaten, tv-stuk. 22.30 (K) 1
.urnaal, kommenfaar en weerbericht
22.50-23.30 (K) Zaalhandbal.
DUITSLAND II
18.20 (K) MannerwirtschaH. 18.55 (K)
Barbapapa. 19.00 (K) Journaal 19.30 (K)
Fantomas, (Fantomas, Frans-Italiaanse 1
speelfilm. 21.00 (K) Journaal. 21.15 (K)
18.00 (K) Calimero 18.05 (K) Toomai t
de olifant, tv-serie. 18.30 (K) Instru
programma. 19.00 (K) Nieuws var
automarkt. 19.12 (K) Het Vrije Wc
19.42 (K) Mededelingen. 19.45 (K) Jour-
naai. 20.15 (K) De Bröntes van H
Iv-serie. 21.20 (K) Gezinsprog
22.20 (K) Bilateraal 22.45 (K) J
met Wetstraat. 23.05-23.35 (K) li
HILVERSUM
8.10 D.S.'70. 18.30 Nieuws. 18.41
a carte: operamuziek. EO: 20.00
opdracht. 20.15 (S) Laat 's
dieken. 19.20 (S) Wij hebber
voor de wereld: gewijde mi
Bijbelstudie. NCRV: 20.00 Nieuws. 20.05
(S) Overdenking. 20.15 (S) Weens Fil-
harn
klas
lof
psali
20.30 (S) Interregio:
regionaal programma. 21.00 EO Metter
daad. 21.07 Wegwijs - programma over
levensvragen. 21.30 Uitzending van het
Nederlands-Israëlitisch Kerkgenoot
schap. NOS: 21.45 (S) Eurotight. 22.25
Uiti
ing var
>nder Naam
NOS: 22.30 Nieuws. NCRV: 22.40 Hiei
en Nu. NOS: 22.50 (S) Hobbyscoop, e
populair programma over electroni
23.20 (S) N.O.S.-Jazz Jazz in ak
HILVERSUM II
ek. 21.42 (S) Strijkkwartet:
KiassiBKe muziek. 22.15 (S) Litei
kroniek over boeken, schrijvers e
neel. 22.45 Hou je van me, hoo
23.05 (S) Orgelconcert: moderne
ziek. 23.55—24.00 Nieuws.
HILVERSUM III
NOS: 18.02 Joost mag niet eten.
een reportage van het Hoogi
schaaktoernooi te Wijk aan Zee. AVRO;
19.02 Drie loopt achter. VPRO: 20.00 (S|
VPRO-maandag, een programma i
nieuwe platen op het terrein van p
jazz en blues. 20.02 (S) Tilt. een ak
programma met bonus-top-tien; 21.02
(S) Jazzprogramma. 22.02 (S) Rik Zaal,
23.02 (S) Wim Noordhoek. 0.02 (S) J
Donkers) TROS; 1.02 De Nachtwacht
VARA: 6.02—7.00 Alfre
HILVERSUM I
KRO: 7.00 Nieuws. 7.02 Het levende
woord. 7,07 (S) Badinerie: klassieke en
amusementsmuziek. (7.30 Nieuws. 7.41-
7.50 Echo.) 8.24 Overweging. 8.30
Nieuws. 8.36 Gymnastiek voor de huis
vrouw. 8.45 De wonderlijke letter M:
een programma voor Het Hollandsche
Huishouden. 9.40 Schoolradio. 10.00 (S)
Aubade: klassieke kamermuziek. (10.30
Nieuws.) 11.30 Bejaardenprogramma.
11.55 Scheepspraat: informatie' voor
schippers. 12.00 (S) Van twaalf tol twee:
KRO's pauzeprogramma. (12.22 Wij van
hef land. 12.26 Mededelingen. 12.30
Nieuws. 12.41 Echo. 13.00 Raden maar.)
14,00 Huisbezoek. 14.15 Schoolradio.
14.45 (S) Interlokaal op dinsdag. (15.30
Nieuws,) Overheidsvoorlichting: 17.00
De openlegging van het Surinaamse
binnenland. KRO: 17.10 (S) De hutsge-
klutste kinderspelen, 17.30 Nieuws.
17.32 Echo magazine.
9.00 Uitgebreide reportage. 9.35 Water
standen. AVRO: 9.40 (S) Inleiding tol
muziekbegrip. 10.00 (S) Voor de kleu
ters. 10.10 Arbeidsvitaminen, populair
verzoekplatenprogramma in mono en
stereo. (11.00 Nieuws; 11.03-11.05 Ra
diojournaal.) 11.30 (S) Rondom Twaall,
1.55 l
voor de landbou'
Otten Otten. in r
13.11 Radiojourna
ing: 12.30
irichten. Ove
n 9
AVRO: 12.40 (S)
jziek. 13.00 Nieuws
I 13.21 (S) Amster
dams Kernensemble: klassieke piano
trio's. 14.00 (S) Een huis voor de doden
hoorspel (deel 1) 14.37 (S) Moderni
orkestmuziek. 15.18 (S) Fluit en piano
moderne muziek. 15.25 (S) Met Muziel
op stap. 16.00 Nieuws. 16.03 Radiojour
naai. 16.05 (S) Kindermagazine. 17.0(
(S) Mobiel: een beweeglijk programm,
voor beweeglijke mensen. 17.55 Mede-
delingen.
HILVERSUM III
HILVERSUM II
Radio
VARA: 7.02
(S) Pep op c
Op verzoek van me
reld. 12.03 (S) Drie
VARA's visite van
loomooloo" te Utrecht. 14.03 Gesode-
op (e boterham,
i. 11.03 (S) Drie
it de sportwe-
8.50 Morgenwijding. NOS: 16.03 (S) Mix.
nieter
progra
HOU HET
SCHERM IN
HET OOG
Onder de titel „Die jeugd van
tegenwoordig" brengt de NCRV
in januari, februari en maart
drie programma's op het
scherm, die samen een portret
kunnen worden genoemd van
de jongeren van nu. Met behulp
van deskundigen wordt ge
tracht een passend antwoord te
vinden op de vele vragen die
aan de orde%komen. De jeugd
praat zelf mee: in elke uitzen-
,ding zijn daarvoor 50 jongeren
in de studio aanwezig. Centraal
staan jongens en meisjes van
15—20 jaar; wat is hun mentali
teit, hoe zijn hun normen en
gedragingen en wat is er in de
afgelopen 5 jaar veranderd?
Ned. I, 21.10 uur.
Kojak
Kojak heeft destijds Ibbotson in
de gevangenis geholpen en de
man is nu op vrije voeten en
dus: belust op wraak. Een moei
lijke tijd voor Kojak, omdat hij
zijn handen vol heeft aan het
huwelijk van zijn nicht. Ibbot
son wordt steecjls vervelender en
Kojak verdenkt de man nu weer
van een moordaanslag op een
vroegere celmakker en bomex-
Ned! I, 20.21 uur.
Mini-voetbal
Vanavond weer een aflever
ing mini-voetbal. Deze keer
een strijd tussen de militaire
nationale selectie van coach
Jan Zwartkruis en het ver
bluffend goed gestarte team
van speler/coach Fons van
Wissen, dat bestaat uit spe-
Marie Cécile Moerdijk
speelt mee in „Zo vader,
zo dochter" op Ned. I om
19.05 uur.
Iers uit Limburg en Brabant.
Ned. I, 21.50 uur.
Ander nieuws.
In „Ander nieuws" vanavond
Vietnam, waar de situatie sinds
het vredesoverleg in Parijs eer
der slechter dan beter is gewor
den. In deze uitzending ook aan
dacht voor een landelijke actie
voor Vietnam, die 1,6 miljoen r-r>i
gulden moet opbrengen, be- D© FBI
stemd voor de bouw van een
revalidatiecentrum in Dalat, dat
onder het oorlogsgeweld nog
niet te lijden heeft gehad.
Ned. I, 22.30 uur.
ren en met hem zijn strijdmak
kers, want na de geslaagde be
vrijding van Rilana is de Oos
tenrijkse generaal bozer dan
ooit. De prijs op het hoofd van
Arpad is verhoogd. De generaal
heeft gijzelaars, voor het geval
Arpad zich niet vrijwillig meldt,
maar Arpad heeft óók gijze-
Ned. II, 19.05 uur.
Arpad
Vincent Gray, een onderwereld
figuur, komt uit de gevangenis.
Niet zo leuk voor hem, want de
Maffia jaagt op hem en de FBI
wil hem in handen krijgen om
te getuigen in een Maffia-zaak.
Gray weet te ontvluchten, maar
met de FBI op zijn hielen.
Ned. II, 21.10 uur.
Zaterdagavond begon ik met
(enige) goede moed naar „Tho
roughly Modern Millie" met Ju
dy Andrews en Mary Tyler
Moore te kijken. Maar hij zakte
mij toch al vrij spoedig in de
schoenen, want al die zoetge
vooisde, fondantachtige vriende
lijkheid houdt een mens toch
niet al te lang vol. En er zijn
nadien wel andere film-musicals
gemaakt, die wel niet over de
„gaie twenties" gaan, maar die
aanzienlijk pittiger van aanpak
zijn.
Bij het overschakelen naar het
andere Nederland viel ik dus in
„Toi, toi, toi bij Ted". Een fami
lieavondje, zo bleek bij nader
inzien, dat een mens welhaast
de adem beneemt. Goeie gena
de, je zult dan, heer zijnde, „als
twee druppels water" op Vader
Abraham of, dame zijnde, op
Willeke van Ammelrooy lijken,
en dan niet in schreien uitbar
sten, maar je triomfantelijk op
het scherm komen vertonen. En
je zult daar met twee
schertsoren op het hoofd, vals
zingend, voor schut staan, dus
danig dat ook Ted de Braak-zelf
zich met verbazing afvraagt
„hoe je iemand zover krijgt". En
je moet je even verplaatsen in
de gemoedsgesteltenis van de
man, die opkomt in de veron
derstelling op Kissinger te lijken
en daarna door twee leden van
de „jury" voor Johnny Jordaan
wordt versleten. Oef, zei de
blanke man. Als hij al niet „Toi,
toi, toi bij Ted" riep.
Brandpunt had een niet al te
veelzeggende reportage over
„Eurodress", een textielfabriek
in Enschede, die van de ene op
de andere dag moest worden
gesloten. Er sprak hoogstens
wat gelaten melancholie uit.
Maar er had, dunkt mij, méér
in gezeten. Ook werd er in de
actualiteitenrubriek gediscus
sieerd over dé nieuwe winkel
sluitingswet. Iemand zei dat er
over die winkelsluiting „al tien
jaar wordt gedebatteerd". Een
eufemisme naar mijn smaak,
want ik herinner mij nog uit
mijn prille jeugdjaren dat er
toen al gedonderjaag mee was.
En een item over de (Utrechtse)
kinderpolitie en de problema
tiek rond de uit onvrede van
huis weglopende kinderen, ver
zandde enigszins in door een
niet goed begrijpend publiek op
geworpen kwesties..
In „De wereld in oorlog" hoor
den (en zag) men de destijds
nogal gevreesde pantsergene-
raal Maniteuffel, Mantteuffel,
als de goedaardig ogende grijs
aard, die hij nu is, vrij goed
engels spreken. Dat had hij eer
der moeten doen, zal menigeen,
gedacht hebben. Ook zag men,
de Fransen zich nog eens een
keer in die treincoupé in Com-
piègne overgeven aan Hitier. En
wéér sneed het een mens door
de ziel heen. Ofschoon hij de
uiteindelijk goede afloop toch
wel kende.
HERMAN HOFHUIZEN