.Trijntje Cornelis': volks' spel van Huygens "Blommeshof": tweede première Area in Leiden jHenk van Ulsen met solo-toneel in Leiden ORGANIST JAN SCHMITZ MET FRANSE FLUITIST IN DE HARTEBRUGKERK Avondmuziek in Groene Kerk Hedendaagse muziek in het Hot -JEAN-LUC SPEELT IN ZOETERWOUDE s,.Zonder haar in de ^twijfelaar" IN PREMIERE BIJ PROJEKT'75 OPERA „MEUBEL" NIET BIJ NSO Trou moet Blycken naar het buitenland Waar naar toe? LEIDEN De toneelschrij- ver Franz Xaver Kroetz is ,^ook voor het publiek geen onbekende meer. Ruim twee jaar geleden speelden Jules Croiset en Mart Gevers voor een totaal uitverkocht LAK- i theater twee van zijn eenak- n(j i ters: "Thuiswerk" en "Alleen enj voor mannen". In deze beide hej superwrede maar grootse to- 45_| neeluitingen slaagde de au- ten' teur erin de meest grove ef fecten (en dat waren er heel wat. o.a. een complete ama- I teuristische abortus met brei- r8,- naalden) ondergeschikt te maken aan zijn hoofdthema: Hoe manifesteert zich een- •5® zaamheid en gebrek aan warmte en menselijke con tacten bij mensen, die niet de ontwikkelingsgraad hebben over hun problemen te (Nog sterker komt dit thema 5Q naar voren in "Blommes (Hof" ("Stallerhof") dat vol gende week vrijdag in het (Rijnlands Lyceum te .zien zal ter zijn. De hoofdpersonen in dit jke stuk zijn namelijk een veer tienjarig achterlijk meisje en een ruim veertig jaar oudere, volledig afgestompte en pri mitief reagerende boeren knecht. De situatie op zich maakt een uitgebreide com municatie via verbale midde len al onmogelijk, maar wie reeds meer toneelwerk van Kroetz gezien heeft, zal zich nu al een voorstelling kun nen maken van wat in "Blommes Hof" allemaal te zien zal zijn. Onder de oorspronkelijke ti tel "Stallerhof" maakte het Deutsches Schauspielhaus van dit stuk het Mickery-suc- ces van het afgelopen Hol land Festival. De voorstelling van volgende week wordt echter gegeven door het Kel dertheater Area uit Gent en zal, evenals de voorstelling van "Middelpracht en Eeuw- se Praal" afgelopen woens dag, de première voor Neder land zijn. PAUL KORENHOF Van onze correspondent ZOETERWOUDE Muzie kliefhebbers wacht van avond een bijzonder orgel concert in de N.H. kerk aan de Dorpsstraat in Zoeter- woude. Het wordt nl. gege ven door frère Jean-Luc, or- ganist van de Oecumenische Communiteit in Taizé, Fran krijk. Het concert sluit aan op het wekelijks avondgebed dat om half acht begint. Ds. Schoch van de Hervormde Gemeente onderhoudt bij zondere banden met Taizé en verblijft ook momenteel met zijn vrouw in Frankrijk. jNOORDWIJK - Traditiege- ttrouw geeft de Oranjevereni- <t. [ging Noordwijk-Binnen .voor paar honderden leden weer pen tweetal toneelavonden, peze vinden plaats op don- Hrrdag, 16 en vrijdag 17 ja- huari a.s. in het Royal-thea- ter aan de Voorstraat, aan- je hng 8 uur nam. (Iet bestuur heeft de toneel groep „Het Toneel Is Ons jitreven" bereid gevonden de beide avonden te verzorgen. HTIOS komt vöor het voet licht met het uit drie delen bestaande blijspel van Franz Schaurer „Zonder haar in de twijfelaar". Zoals bekend beschikt dit bij de Noordwijkers bijzonder, populaire gezelschap over een aantal natuurtalenten, die stuk voor stuk garant zijn voor een excellente uit voering. •"Voensdag 15 januari is Henk [an Ulsen weer eens in het AK-theater voor één van s solo-voorstellingen, waar pij dit seizoen het monopolie. schijnt te bezetten. Onder motto "Prediker de flens heet mens" gaat het i keer om een keur van ^eksten uit het oud-testamen- tisch boek Prediker. Om on nodige hoogdravendheid te vermijden en de teksten voor iedereen zo toegankelijk mo gelijk te maken, werd voor deze voorstelling gebruik ge maakt van de recente verta ling van Pé Hazewinkel en Pius Drijvers. Een opname tijdens de repetitie van „Trijntje Cornelis". Leiden - Projekt '75, dat voor alle culturele manifestaties gedurende de feestweek ter viering van het vierhonderd jarig bestaan van de Leidse universiteit zorg draagt, brengt volgende week dinsdag in het Lak-theater de prefnie- re van Constantijn Hygens- klucht „Trijntje Cornelis" in een bewerking van Jef Sen- teur. Gedurende een aantal maanden heeft een negental amateur-acteurs zich onder leiding van regisseur Pieter van Empelen op de voorstel lingen voorbereid. De kos tuums, naar ontwerpen van Maria Laman, zowel als de decors zijn door leden van projekt'75 zelf vervaardigd. Het ligt in de bedoeling van de organisatie „Trijntje" ge durende een maand in buurt en clubhuizen en voor al die instellingen die belangstelling tonen, te spelen. Constantijn Hygens (1596-1687) studeerde rechten in Leiden en verkeerde in zijn jonge ja ren veel in het buitenland. Hij schreef poëzie in drie talen (Nederlands, Frans en Latijn) en was secretaris van Frederik Hendrik, Willem II en Willem III. Hygens was een tijdgenoot van „Vader" Cats, met wie hij veel dingen gemeen had. Be langrijker dan de overeenkom sten met Cats zijn echter de verschilpunten. Huygens was een aristocraat, en schreef voor de bovenlaag. Veel meer dan Cats was hij een persoon- lijklheid en zijn werk oor spronkelijk. In dit kader wordt Trijntje Cornelis door velen als een merkwaardig onderdeel van zijn werk beschouwd. Huy gens toont zich in deze klucht, diehij in 1653 schreef en die eigenlijk zijn enige grote to neelwerk is, veel meer „volks" dan we van hem gewend zijn. In zijn dialogen neemt hij be paald geen blad voor de mond, of zoals Pieter van Empelen het zegt: „Er wordt wat ge voosd in dit stuk. Neem alleen maar eens een passage als „het zal de eerste keer niet zijn dat ge de bok niet binnen kunt houden". Trijntje Cornelis is het verhaal van de vrouw van een Zaanse schipper, die in Antwerpen te recht komt en daar een nogal woelige periode doormaakt. Ze ontwaakt tenslotte op een mestvaalt en blijkt van bijna al haar kleren bestolen. Slim als ze is weet ze echter weer in het bezit van haar eigen dommen te komen. Bewerker Jef Senteur heeft veelal het rijmschema vertaald in een voor amateurs beter te gebruiken tekst. Ook heeft hij op verschillende plaatsen, waar de handeling te weinig vaart vertoonde, geknipt.Vol- gens Pieter van Empelen ech ter zonder de authenticiteit van het spel schade toe te brengen. „Het rijmschema is voor amateurs met weinig to neelervaring te gecompliceerd. We hebben nu amateurtoneel verkrègen, maarwei in de goeie zin van het woord. Het is misschien wel noodzakelijk als we veel voor allerlei groe pen mensen gaan spelen, hier en daar nog wat aan de tekst te sleutelen. Hygens is niet al tijd even netjes, en dat valt wellicht niet bij iedereen goed", aldus van Empelen, zelf Neerlandicus en dramaturg en vijf jaar lang bekend geweest als een van de leden van de vorig jaar opgeheven cabaret groep Don Quishoking. Constantijn Huygens bewerking: Jef Senteur Projekt'75 zou het overigens zeer op prijs stellen, wanneer nog wat meer instellingen hen in de gelegenheid zouden stel len „Trijntje Cornelis" te ko men spelen. De enige kosten die er aan zo'n voorstelling buiten het Lak verbonden zijn, is een bij drage van 25 voor het ver voer van decor, kostuums en rekwesiteiten. Een telefoontje naar de groep (46907) is vol doende. Kaarten voor de voorstelling van dinsdag, die om kwart over acht begint, kosten 3,50 en voor houders van een C.J.P. en van een lidmaat- schapkaart van K O 2,50. Na afloop van de voorstelling 'zijn er patronen te koop 1,50) van de kostuums. Het is de bedoeling dat bezoekers met vaardige vingers uit vod den qen historisch kostuum in elkaar zetten waarmee op'19 mei tijdens de historische maaltijd op de Breestraat prij zen te winnen zijn. Die maal tijd is voor een ieder, die zich in deze oud-Hollandse dracht heeft gekleed,gratis. Ton van Brussel LEIDEN Morgenmid dag is er wederom een orgelconcert in de Har tebrugkerk (aanvang 3 uur) door de altijd actie ve Jan Schmitz, ditmaal met solistische mede werking van de Franse fluitist Jean Michel Tan- guy. Laatstgenoemde is hier nog niet bekend. Hij studeerde onder an dere bij de wereldbe roemde fluitist Jean Pierre Rampal en trad tot nog toe voornamelijk op in Frankrijk en Duitsland. Sedert enkele maanden echter is hij als fluitist aan het Rot terdams Philh. Orkest en als leraar aan het Rotterdams conservato rium verbonden. Nu presenteert hij zich in ons land dus ook als so list. Het programma is dit keer zeer gevarieerd: Joh. Seb. Ba ch, preludium en fuga in a, één van de zeer vele orgelwer ken van deze onbetwiste groot meester van de Duitse barok, die nu eenmaal in de muziekli teratuur zijns gelijke niet kent. Dan een fluitcoficert van Franqois Couperin (1668-1733), bijgenaamd „Le Grand". Deze Franse tijdgenoot van Bach, evenals de laatste de grootste telg uit een geslacht van be roemde organisten, clavecinis- ten en hofmusici. Hij stond bijvoorbeeld in hoog aanzien aan het hof van de Zonneko ning. De Franse muziek uit deze tijd is heel anders dan de Duitse: veel luchtiger, frivoler en sier lijker, met gebruikmaking van veel dansvormen. Aan de Franse hoven van die tijd stond de dans dan ook zc-er hoog aangeschreven. Het volgende programmapunt is de fantasie in A van César Franck (1822-1890), de destijds vooral om zijn schitterende improvisaties vermaarde orga nist van de St. Clothilde te Parijs. Men kan hem beschou wen als de negentiendeeeuwse eeuwse romantische tegenhan ger van Bach. Franck impo neert door de thematische con structie, maar vooral door de klankopbouw van zijn werken. Dit is bovendien een goede gelegenheid voor de toehoor der om zelf te constateren dat het orgel van de Hartebrug kerk zich meer leent voor ro mantische dan voor barokke muziek. Dan Claude Debussy (1862- 1918). Zijn muziek behoort qua stijl tot het impressionisme: uiterst sfeervolle, soms ijle, onwerkelijke muziek, te verge lijken met impressionistische schilders als Cézanne. De Tou louse-Lautrec, en tot op zekere hoogte, onze Vincent van Gogh. Van Debussy wordt uit gevoerd, een compositie voor fluit alleen, Syrinx genaamd. Een syrinx is een Pansfluit, het instrument van de Griekse bosgod Pan. Tenslotte nog een sonate voor fluit en orgel van Joh. Seb. Bach. Het geheel vormt, mijns in ziens, een aantrekkelijk eg af wisselend programma, dat een gang naar de Hartebrugkerk zeker waard is. Rest nog te vermelden dat de baten van dit concert bestemd zijn voor de restauratie van het orgel van deze kerk. Huub Buurman t/n.taecv//. „Onze poes" een van de werken van Lydia Luyten, die samen met etsen van Pol Jong tot begin februari in de Schakel in Leidsehage wor den geëxposeerd. Van een onzer verslaggevers Oegstgeest In het Groene Kerkje wordt morgenavond tussen half negen en half tien „Avondmuziek" gehou den. Geopend wordt met een orgelconcert van Höndel (so list Egbert van Goorl). Voorts staat op het program ma de cantate 169 „Gott soil allein mein Herzc haben" van Bach (solisten: Molly Mi chel, alt en Aad Goddijn, or gel). Stans Backer en Claus Franken zijn de solisten in een fluitkwartet van Mozart en een concert voor twee fluiten van Vivaldi. Het Leidse toonkunstorkest speelt onder leiding van Re- né Verhoeff. De altsoliste Molly Michel is afkomstig uit Canada en stu deerde daar aan het conser vatorium van Toronto. De toegang tot de avond is gra tis, wel is er een collecte ten bate van de Stichting Orgel fonds Groene Kerk. Den Haag Op donderdag 23 januari geeft het ASKO- ensemble voor hedendaagse muziek onder leiding van de opvoering van Berio's La- borintus II wordt samenge werkt met een werkgroep van het instituut voor drama- het IIOT. Centraal in het programma staat de confrontatie van li Amsterdam. Hierbij wordt ernaar gestreefd visueel en dramatisch Berio's ideeën aan de hand van de volgende composities: „Z. Milosci do Warszawy (To Wasaw with te werken. Op zondag 26 januari vindt in het HOT het eerste van ne, cello, piano en tape van Donald Erb; „Synchronism? nr 6" voor piano en tape van Mario Davidovsky; „Kyoo" voor multi-piano, orkest en electronische geluiden van Maki Ishii en „Laborinthus II" voor 3 zangeressen, spre ker, koor, kamerorkest en ta- uit te voeren door het ensem ble M onder leiding van Ton Hartsuiker en David Porce- lijn. Het programma ver meldt: Niceolo Castiglioni, Tropi; Kazimierz Sericki, Swinging music; Luciano Be- rio Chcmins II on air; John Cage, Concerto for piano. De eerste drie werken zijn Nederlandse premières. Bij ensemble M zijn op 16 fe bruari en maart en 11 mei. Van een onzer verslaggevers Den Haag/Leiden Hot Ne derlands Studenten Orkest heeft bekend gemaakt af te zien van een uitvoering van de absurdistische mini-opera „Meubel" van Ton de Kruyff naar een gegeven van Tar- dieu. Belangrijkste reden voor het afvoeren van dit programma-onderdeel zijn de hoge auteursrechten, die hot NSO niet zou kunnen opbrengen. De 23e tournee van het or kest start op 13 januari. Op zaterdag 21 januari wordt 's avonds om kwart over acht een concert gegeven in het Haagse Congresgebouw. Lisse De Lissese muziek vereniging „Trou moet Blyc ken" gaat een druk jaar tege moet. Onder meer staan di verse optredens in het bui tenland op de agenda. 8 fe bruari speelt men tijdens een karnavaisoptocht in Gent en in de eerste week van mei brengt men een 9-daags be zoek aan het Franse Rodil- han. Het majorettenpeleton uit deze plaats brengt op haar beurt op 27 maart een bezoek aan de Bollenstreek. ZATERDAG 11 JANUARI Leiden-Kreatief Sentrum: 22.00 uur Filmvoorstelling Ciné Club. Ocgstgeest-Rijnlands Lyceum: 20.15 uur Jaspcrlna Solo (uitverk.) ZONDAG 12 JANUARI LeidenHartebrugkerk: 15.00 uur Orgel- en fluitconcert. WOENSDAG 15 JANUARI Lelden-Lak-Theater: 20.15 Henk van Ulsen in „De Predi ker". VRIJDAG 17 JANUARI Ocgstgeest-Rijnlands Lyceym: 20.15 uur Kcldcrtheater „Area" in „Blommeshof' Leiden-Kreatief Sentrum: 22.00 uur—Filmvoorstelling Ciné Club.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1975 | | pagina 5