TWEE JONGE FRANCISCANEN SCHIETEN PAPOEA'S TE HULP Valkenburg heeft de buik vol van het vliegveld Ontevreden Sassenheimse huurders willen beter onderhoud aan hun huis ONDERDAG 9 JANUARI 1975 LEIDSE COURANT PAGINA S lui onder", weet Irian-ganger Piet Bots; „niet alleen Neder landse franciscanen, maar ook augustijnen en Amerikaanse Kruisheren. Die zijn wel goed, heb ik gehoord. Na het eerste jaar willen we in overleg met elkaar en met anderen een team opzetten. Misschien kun nen we ons bij anderen aan sluiten, b.v. met een Ameri kaanse socioloog erbij. Och, misschien zeggen we wel: joh, kunnen we met jou mee gaan doen"? Islam „Je moet weten, dat er onge veer 800.000 papoe's zijn, maar sinds '68 zijn er circa 200.000 niet-papoea'se Indonesiërs bij- _gekoken, vooral bosjes Makas- saren. De papoea's kunnen over een jaar of tien in hun eigen gebied een minderheid gaan vormen. Met al die Ma- kassaren zal de Islam onget wijfeld verder uitgroeien. Moe ten we ons daar mee bezig i gaan houden? Het kan van groot belang zijn. Er zullen nog voldoende vragen rijzen. Piet en Theo gaan „leren aan en van" We zien als uitgangspunt: ga daar leven en probeer te we ten wat deze mensen bezielt, ook wat we van hen kunnen leren door een beetje ontvan gend bij hen te staan". „Het zal wel moeilijk zijn. Ik weet nog niet wat ik met mijn kennis moet doen. Van multi nationale ondernemingen weet ik wat af, maar als er in dat gebied geen multi-nationaie ondernemingen zijn heb ik niets aan mijn kennis. Ik denk, dat we daar moeten proberen als christenen, als franciscanen, zelf te leven. Ik heb de pretentie, dat dit de mensen daar wel iets te zeggen heeft. Dat zal onze kern zijn, geloof ik. Zo denk ik ook, dat er een samenleving kan ont staan die vruchtbaar is, waar bij je je bekwaamheden en specifieke deskundigheden kunt inbrengen. Ik heb ge leerd, vragen te stellen in de economie, in bepaalde situa ties. Misschien dat ik daar iets mee kan doen. Theologisch èn economisch en sociologisch moet je je afvragen hoe het waardenpatroon van je pa- poea'se medemens eruit ziet. SASSENHEIM Nog een goeie week en Piet Bots en Theo v.d. Broek zitten in het vliegtuig, op weg naar het Verre Oosten. De visa (voor Indonesië) liggen klaar, maar er is nog wat gehannes met nummers en zo. In augustus was de zaak al rond: Bots en v.d. Broek gaan naar Irian Jaya (ooit Nieuw Guinea, later Irian Barat), naar de p&poea's (onder Luns nog papóea's). Een „uitstapje" voor minstens vier jaar, een andere wereld in omdat de idealen van deze jongelui nu eenmaal zo liggen. Piet en Theo zijn franciscanen, hun idealen zijn dus niet zomaar uit de lucht komen vallen. Toch is het een sprong in het duistere onbekende", maar ik hoop wél met mijn ogen open te springen", zegt Piet zonder omhaal, terwijl hij een wilde Panta- nella opsteekt. Aan de Sassenheimse Kerk- laan 35 wonen zeven leden van de franciscaanse gemeen schap, een communiteit van 5 jaar oud in een, met recht, herenhuis. Op het naambordje staat „franciscanen". Een zwart-witte hond, een vriende lijk dier dat met een royale pluimstaart kwispelt, staat keffend achter de deur. Het is de hond van Theo, maar als die weg is krijgt een ander hem, want het is een allemans vriendje. Het merendeel van deze volgelingen van St Frans weet nauwelijks wat een klooster is. In de zitkamer staat nog een kerststukje, dat Driekoningen heeft overleefd. Aan de muur hangt roerloos en onfunctioneel een koperen wierookvat, schuin erboven een zwart crucifix met ver dord palmtakje. Op het vloer kleed uitgevallen witte honde haren, maar die worden regel matig opgezogen door een har telijke hulp, die.de mannen 's middags de huishoudelijke be slommeringen komt helpen verlichten. Ze houden alleen zelf hun eigen kamer aan kant; voor de rest kunnen ze geen tijd maken vanwege hun werkzaamheden. Volière Achter in het tuintje staat een volière met parkieten. „Een volière? Natuurlijk", zegtPiet, die een vrolijke Frans is, „zie je, we zijn franciscanen".. Dat zijn, behalve Piet en Theo, Ton Tourné, die te Katwijk ziekenverpleger in De Wilbert is, Jan Lap, leraar aan het Fioretti-college, No Vissers, Theo Windt („graag die „t" erbij, dat is het enige dat ik nog heb"), Frans Gerritsma, die kapelaan in Voorhout is, en Carl van Hoof, pastor aan St. Bavo in Noordwijkerhout. Ton Tourné is het (achtste) buitenwonende lid van de communiteit Leidenaar Het verhaal gaat over Theo en Piet. Theo is bij dit gesprek niet aanwezig, hij vertoeft noodzakelerwijs in het francis caanse bolwerk te Woerden. Maar wat Piet van zichzelf vertelt slaat in grote trekken ook op Theo die in hetzelfde bootje zit. Piet is 31 jaar, Theo 30. Ze zijn van dezelfde lich ting, sinds 1962 zijn beiden franciscaan en na hun novi ciaat geprofest als broeder. Piet is van huisuit Leidenaar, Theo komt uit het Nijmeegse. Ze studeerden filosofie en theologie. Piet voltooide een paar maanden terug zijn stu die economie te Amsterdam. Theo deed twee jaar onuitwis bare ervaringen op bij de ge meenschap van Taizé, rondde daarna zijn theologie af en „deed" in Leiden nietwesterse sociologie. Piet Bots wil het rustig houden: „Wat de studie betreft komen we misschien beslagen ten ijs, voor het over ige hebben we twee linkerhan den, hoor, we zijn maar dood gewone kleine jongetjes". Structuur Wel jongetjes die weten wat ze willen. Piet zou een paar jaar geleden naar Pakistan gaan, maar werd op medische gronden afgekeurd. „Mijn eco nomische studie gaf me na de theologie wat meer aan dacht voor structuren; je kon je afvragen in hoeverre er een stukje heil of onheil in die structuren lag. Anderhalf jaar geleden werd ik onverwacht toch nog voor de tropen goed gekeurd. Nu wordt het Irian Jaya. Eerst gaan we even naar India het vliegtuig stopt daar tóch. Er zitten een paar medebroeders van ons en we gaan daar een paar projecten bekijken, wat opsteken. Dat kan nuttig zijn. In Jakarta hebben we 3 maanden de tijd voor taalstudie (Bahasa Indo nesia), om rond te kijken en contacten op te doen. Óp 1 juli hopen we in Jayapura (Hol- landia) te zitten. Het eerste jaar gaan we ons daar 'öriente- ren, zonder concrete werkop dracht". Dat betekent een jaar van mentaliteit leren, proberen je wat te settelen, kijken wat er gaande is in de vier bisdom men". Daar zitten interessante Raadslid Anneke van der Broek: „Valkenberg heeft er recht op te weten waar het aan toe is." Valkenburg Steeds vaker brengen de inwoners van Val kenburg de laatste tijd de over last van het vliegveld Valken burg ter sprake. Men is in de loop der jaren weliswaar ge wend geraakt aan het lawaai van de laag over het dorp sche rende vliegtuigen maar men vindt nu dat het vliegveld ook op andere wijze voor aanzienlij ke overlast zorgt. De klachten betreffen het dagelijks door gaande verkeer door Valkenburg van Personeelsleden van het vliegveld. Om het vliegveld te kunnen bereiken maken deze nog steeds gebruik van een zij-in gang aan het eind van de Broekweg. Dit tot ongenoegen van een groot aantal in woners. Het raadslid Anneke van de Broek heeft b en w van Valkenburg tijdens de laatste raadsvergadering voorgesteld met de lei ding van het vliegveld te gaan praten over het gebruik van een andere ingang aan de Zonneveldslaan. Deze ingang zou de Valkenburgers minder overlast bezor gen. B en w hebben toen toegezegd deze slepende zaak nog eens te zullen onder zoeken. Anneke van de Broek: „Dat is natuurlijk een loze kreet. Daar kan men alle kanten mee op. Wij willen resultaten zien. Val kenburg heeft er recht op te weten waar het aan toe is." de ontwikkeling van deze plaats. De S4, een vierbaans rijksweg die langs Valken burg naar Katwijk zou gaan lopen, moest tussen het vliegveld en het dorp gekon- strueerd worden, waardoor de weg tegen het dorp aangedrukt dreigde te worden. •Onlangs werd bekend dat gedeputeerde staten van Zuid-Holland deze weg in de bestaande getekende vorm niet willen uitvoeren. Men wil nu de gewenste breed te en ligging opnieuw gaan bezien. Doordat de S4 vanwege het vliegveld zo dicht tegen het dorp zou komen te liggen is het voor Valkenburg niet mogelijk daar huizen te bouwen. Eerder was al uit geluidsmetingen duidelijk geworden dat vanwege te verwachten lawaaioverlast van het vliegveld, ook woningbouw in het bestemmingsplan Boonrak aan de kant moest worden geschoven. WESTERBEEK: „KLACHTEN ONGEGROND" De laatste tijd doen in Valkenburg regel matig geruchten de ronde dat het vlieg veld gesloten zal worden. Men praat reeds over een geheime nota waarin zou staan dat het vliegveld nog slechts een gering aantal jaren te gaan heeft. En wat Zonder vliegveld zou een eventuele weg om Valkenburg veel verder van het dorp aangelegd kunnen worden. En dan zou ook de lange lijst van woningzoekenden uit de bureaula gehaald kunnen worden. .Dat zijn in concreto enkele zaken waar de inwoners van Valkenburg wel oor naar hebben. Maar er is ook nog een keerzijde van de medaille. Want het is niet uitgesloten dat met het verdwijnen van het vliegveld, het ook gedaan zal met de onafhankelijkheid van Valken burg. Van een onzer verslagge vers Sassenheim De Sassen heimse woningbouwver eniging is niet van plan op korte termijn aandacht te gaan besteden aan een aantal door bewoners van de Marijkestraat in gediende klachten over onvoldoende onderhoud aan de huurwoningen. Het KVP-raadslid Van Eisen had daar deze week tijdens de rond vraag in de Sassenheim se raadsvergadering om gevraagd. Aanleiding daartoe was een schrijven dat hij had ontvangen van zes huurders, waarin deze aandacht vroegen voor hun on- derhoudswensen. De klachten hadden hoofdzakelijk betrek king op de slechte electrische bedrading en scheuren in de muur. Volgens wethouder Westerbeek, bestuurslid is de woningbouwvereniging tot nu toe steeds haar noodzakelij ke onderhoudsplichten volledig nagekomen. Hij zegt: „Ik snap niet hoe men met dergelijke klachten kan aankomen. Als er iets met de electrische bedra ding aan de hand zou zijn dan had het electriciteitsbedrijf, dat dergelijke zaken regelmatig controleert, al lang ingegre pen". „Bovendien schijnen sommige huurders te vergeten dat zij via hun huurovereenkomst ver plicht zijn zelf ook bepaald on derhoud te bekostigen. De wo ningbouwvereniging kan niet voor alles opdraaien. Ik snap ook niet waarom men dergelij ke klachten via een raadslid in de openbaarheid moet brengen. Er is in Sassenheim een spe ciaal bureau dat zich met der gelijke zaken bezig houdt. Waarom gaat men daar dan niet naar toe?" Bij navraag in de Marijkestraat bleek ons gisteren dat er nogal verschillend wordt gedacht over de activiteiten Mevr. v.d. Niet: „De achterdeur was zo gaar als bo ter. Daar hebben ze gewoon een plaat opgetimmerd. Voor de rest niks. En dc ramen gaan ook niet goed dicht. Toen wc er over klaagden zeiden ze al leen: „Doe er maar kruipolie tussen. Je kan klagen wat je wil, maar het helpt toch niet". Lijnrecht daar tegenover staat de verklaring van mevr. v.d. Meer. Zij zegt: „Natuurlijk zijn deze huizen niet honderd procent in orde maar dat men daar zoveel ophef over moet maken is voor mij onbegrijpelijk. Er zijn altijd mensendie het onderste uit de kan willen. Dat is onredelijk. We wonen hier erg goedkoop. Waarom zouden we dan over elk dingetje moeilijkheden ma ken. Bij mij zijn ze ook aan de deur geweest om te protesteren bij de gemeente. Maar aan zo iets doe ik niet mee. Ik ben tevreden". Wethouder Westerbeek: „De wo ningbouwvereniging zit met ne gatieve onderhoudsposten. We doen wat we kunnen. Maar meer is gewoon niet mogelijk". Veilingen 800; AndIJvlo 170-179, ■voorna wu; nodrkool 0-12; Groonckool 23-38; Bocrekool 22-53; Pr.l A 74-47; Sprui ten 00-105; Witlof DO-100; K*»p>tclcn 1250- 2300; Selderij 20-49, Krulpatertalk 29-40; PooUeldcrl) 40-80; Paprlk» groen 280-500, rood 580-630. GROENTEVEILING LEIDEN (8-1): Appelen 104-113, Peren 52—77, Aurdoppelen 7—10, Andijvie 158174, Kroten 20-21, Kroten ze- kookt 70, Boerenkool 32—47, Rode kool 18—17, Groene kool 32, Prei 7982, Sloofsla 45. Spruiten A 6S—72, Spruiten B 257-265. Sprui ten C 46-53. Champignons 290-310, Uien grof 15-25, Witlof 155-170, Knolselderij 43—57, Sla zwaar 29-31, Peterselie 29-31T Zoiets kun je vanuit Sassen heim nog niet bekijken. Of wel Missie-ontwikkelingwerk vindt Piet Bots een valse tegenstel ling, tenminste zoals hij die tegenstelling hier ver van Irian Jaya beleeft „Over vier jaar zijn we met vakantie terug. Daarna zullen we wel weer verder zien", aldus Piet bij wie een serieus grijs zich tussen het zwarte haar heeft gevoegd. „Ik zie me wel heel duidelijk en dat stel ik voor op als franciscaan zitten, lerend één en vin. Het is een spiritualiteit die heilzaam kan zijn. Aan de andere kant ge loof ik, dat de missie meer een tweezijdig karakter moet krij gen. Ik hoop daar ook iets aan te kunnen bijdragen". De papoea heeft het niet ge makkelijk. Hij krijgt het nóg moeilijker. Piet Bots heeft zijn licht daarover al opgestoken: „Hij zal per se door een malle molen van sociaal-economi sche systemen heen moeten. Het toenemend aantal Makas- saren heeft zo'n systeem, de westerling heeft weer een an der, de Javaan zal op zijn manier een gemeenschap wil len indelen. Ik wil de papoea helpen in die wirwar zijn ei genwaarde te doen behoude- n.Uit winstmotieven ga ik daar niet zitten. Daardoor ben ik hopelijk een betere gesprek spartner dan b.v. de Makassa- ren die komen om geld te ver dienen. Ik zal het wellicht hier en daar wel fout doen, maar die kans acht ik minder groot. Het is makkelijk praten, zul je zeggen, hier aan de Kerklaan. Op de eerste plaats heb ik er gewoon veel zin in".... Ruggesteuntje Daar géén Piet en Theo; als „geroepen". Jongemannen, die in de Nederlandse samenle ving geen gek figuur zouden slaan. Er komen steeds meer mensen, die daar niets van snappen. Het gaat om gezonde kerels, heldere koppen, onge trouwd, een gemeenschap vor mend, die notabene nog in God geloven en tot een Kerk behoren. Vreemde knapen, hoor. Laat ze maar schuiven, couden we willen zeggen. Ze cullen het wel rooien. Met Gods zegen. Dat is „per onge luk" hun onwrikbaar geloof. De jeugd van het Fioretti-Col- lege in Lisse althans de ichoolvereniging begrijpt :r wel wat van. Piet en Theo (rijgen van Fioretti een rug- festeuntje. Morgen begint dat )p 10, 11 en 12 januari wordt ie opbrengst van de „grootste .ndoor-kermis van de Bollen streek" een met vele aardse en aantrekkelijke goederen overladen festijn in het colle ge ter beschikking van het franciscaanse tweetal gesteld. Ton Pieters

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1975 | | pagina 5