JLirgen Marcus
moet in Düitsland
zijn tellen passen
op
mms.
De bandiet op
de trap sfeervol
boevenverhaal
TELEVISIE VANAVOND
vuimTii
RADIO VANAVOND
sessie
TELEVISIEDONDERDAC
Kort geding
Essing-
VARA
uitgesteld RADIO DONDERDAG
KRO maakt serie
over ouder worden
TERUGBLIK
PAGINA 2
LEIDSE COURANT
WOENSDAG 8 JANUARI 197k
CORNELIS
Cornells Vreeswijk is niet
weg te branden uit het be
sneeuwde Zweden, maar hij
vergeet de Hollandse markt
niet. Hij is met Phonogram
druk in de weer geweest om
een nieuwe elpee aan te ma
ken. „Liedjes voor de pijpen-
draaier en mijn zoetelief"
gaat-ie heten en bevat num
mers als „Teddybeer", „Mar-
jolijn," „De koning en de
keizer zijn ook maar men
senvlees", „Kameraden" en
„Ik wou dat ik maar biljar
ten kon". Zoals steeds heeft
Cornelis ook in dit werk
Zweedse gedachten, die hij
eerder in Zweedse liedjes
verwerkte, toegebogen naar
de Nederlandse sfeer. Maar
omdat hij in hart en nieren'
Hollander is gebleven on
danks langdurig Scandina
visch verblijf, biedt hij op
deze elpee ook weer puur
Hollands liedwerk, pur sang
en puur zang, zogezegd.
Cornelis Vreeswijk
JAN
Jan Hofman, de Haagse
schrijver van tv-spelen, die
eerst via de KRO een stuk
op het scherm kreeg en na
dien zijn door de VARA uit
gezonden stuk „De beste
vrienden" ook op de Belgi
sche tv zag verschijnen, is
betrokken bij het schrijvers
collectief, dat voor de VARA
aan de serie „Klaverweide"
werkt.
De aflevering van Jan in de
ze serie komt als een na laat
ste op de tv. Jan schrijft
regelmatig stukken, op zich -
zelf staande spelen, en die
liggen niet zo goed in de
markt bij de omroepen, die
vooral hechten aan series.
Daarom doet het Jan goed,
dat zijn spel „Dodemans-
spoor" dat nooit verder is
gekomen dan de bureaulade
van een omroepman, thans
in studie is genomen door
„De Haagse Spelers", een
jonge groep, die wel eens wat
anders wil dan de door het'
beroepstoneel afgekloven
stukken. Ook het spel „Dode-
mansspoor" kreeg Jan met
de complimenten teruggezon
den. Daarvan komt hij niet
rond en daarom houdt hij
naast het schrijversschap
nog een ander baantje aan.
Hij kan niet leven van zijn
pen. „En", zegt Jan Hofman,
„als je eenmaal een schilderij
hebt gemaakt, kom je verder
in aanmerking voor een blij
vende sociale toelage. Dat is
nog niet zo met schrijvers die
een stuk op de tv hebben
gekregen." Voor Jan's aan
deel aan „Klaverweide" is re-
gisseur Nick v. d. Boezem
momenteel op zoek naar een
goede bezetting. In dit ver
band worden de namen ge
noemd van Kitty Courbois,
Hans Dagelet, Herbert Joeks
etc.
JAN II
In het programma TROS-
SPORT van zaterdagavond
a.s. speelt Jan Jongbloed de.
hoofdrol. In deze aflevering,
waarin tevens aktuele ge
beurtenissen worden belicht,
zullen beelden te zien zijn
van de roemruchte carrière
van de populaire doelverde-
diger van de FC Amsterdam
en het Nederlands elftal, die
op deze plaats het verschijn
sel „vliegende kiep" van een
nieuwe inhoud voorzag.
Jan Jongbloed
BOB
Bob Scholte, de beroemde
zanger van weleer, nu 72
jaar, heeft een elpee met
„Toppers van Toen" uitge
bracht. Hij zegt: „Al kraakt
mijn stem een beetje, hij
doet het nog best, dus waar
om zou ik niet zingen??" Op
die elpee staan liedjes, die
hij destijds populair maakte,
zoals „Een huisje met een
tuintje" en „Goedenavond,
wij gaan nu sluiten". Bob
werd in 1918 ontdekt in Car
ré en werd nadien een ge
vierde ster in de Bonte Dins
dagavond Trein van de
AVRO.
CARL
Carl Douglas
Kung Fu-vechten wordt een
rage. Dat kan men in de
huiskamer merken na een tv-
optreden van Carl Douglas.
Impresario van Vliet uit
Friesland gaat nu met een
show door het land, waarin
ene Jan-Willem Strooker, die
iets van doen heeft met een
Kung Fu-film, demonstreert,
hoe de Kung Fu-strijd gestre
den wordt. In Engeland zijn
er op dit gebied al charla
tans in de weer. Hoedt U
voor beunhazen.
DOORZAKKEN
De spelers van FC Twente hebben een carnavalselpee
volgezongen met liedjes van Mare Winter, de man van
het Leger des Heilslied. Die plaat heet „Zak eens lekker
door". Dat hebben die jongens van Twente afgelopen
zondag dan ook gedaan. Met 4-0 zakten ze door bij
Feijenoord. Evenzogoed beste reclame voor die plaat.
Wat de Duitse Schlager kapot
maakt is de onmogelijkheid
om te experimenteren. Dat is
de mening van Jürgen Mar
cus, een van de meest talent
volle nieuwlichters die de
Duitse muziekindustrie de
laatste jaren heeft opgeleverd.
„In Frankrijk kun je risico's
nemen. Daar laat het publiek
je niet zo gauw als een bak
steen vallen. Neem Johnny
Halliday. Wat heeft die knaap
de laatste jaren nu gepres
teerd? Maar hij is nog altijd
wel de grootste. In Duitsland
moet je voortdurend op je tel
len passen, want ze staan ach
ter je te trappelen van onge
duld om je plaats over te ne
men. Even een kleine misstap
en je kunt weer van voren af
aan beginnen".
Jürgen Marcus predikt niet
voor eigen parochie. Hoeft dat
ook niet, want hij heeft zich
langzaam maar zeker ontwor
steld aan het middelmatige
peil van de Duitse Schlager.
Maar het wel en wee van dit
muzikale probleemkind heeft
toch nog steeds zijn serieuze
aandacht. „Logisch, want ook
ik heb enkele jaren van de
mogelijkheden geprofiteerd.
Dat het nu minder gaat met
de schlager is gewoon het ge
volg van een te groot aanbod
van de kant van de industrie.
Een aanbod, waarin geva
rieerdheid ver te zoeken is.
Het publiek pikt dat terecht
niet langer."
De Duitse schlager zal zich in
een andere richting moeten
ontwikkelen, wil het „Ge
schaft" niet definitief naar de
knoppen gaan. „Maar vraag
me niet welke." verzucht" Jür
gen. „Daarvoor heb ik er de
laatste tijd te weinig affiniteit
mee. Ik weet alleen, dat het
protest-lied geen oplossing is.
Ja, dat is een regelrechte kri
tiek op het werk van Gunger
Gabriel. Ik vind zijn manipula
ties weerzinwekkend. Onder
het mom van oprecht protest
probeert hij zijn bankrekening
zo hoog mogelijk op te schroe
ven. Zo'n liedje over drugge
bruik kan gewoon niet. De
knaap weet niet eens waar hij
over zingt. Het zou me nog zo
slecht kunnen gaan, maar
voor dat soort zaken zou ik me
toch nooit lenen. Nee, wat ik
wil, is een soort „one-man-
show" zoals de cabaretiers bij
jullie dat hebben. Twee uur op
Jürgen Marcus werkt aan one man-show.
de bühne met kwalitatief goed
repertoire. Ik kan het, ik heb
er het talent voor. Ik ga het
ook doen. Alleen moet ik de
zakelijke mogelijkheden nog
even nauwkeuriger onderzoe
ken. De tijd is er, dacht ik, rijp
voor. Het publiek vraagt om
een goede entertainer.
Ik heb zelfs gehoord dat er
mensen in Duitsland zijn, die
een muziektheater willen
stichten. Een dergelijke ac
commodatie zou uitstekend in
mijn plannen passen.
Amateurs
In Nederland heeft Jürgen
Marcus zich tot nog toe via
het televisiescherm nauwe
lijks waar kunnen maken. Je
hebt gelijk, maar Ik heb dan
ook weinig echte kansen ge
kregen. De keren dat ik hier
op de televisie mocht komen,
werd er weinig professioneel
gewerkt. Het spijt me te moe
ten zeggen, maar je hebt In
Nederland toch vaak met
amateurs te maken. Neem nou
dit schlager-festival. Toch een
unieke gelegenheid om een
stukje voortreffelijke sfeer-te
levisie te maken. Maar nee
hoorJe bent seconden lang
uit beeld. Je wordt vaak niet
eens scherp gesteld. Van een
artiest verwachten ze profes
sionalisme, maar aan de ande
re kant mogen ze maar wat
aan rotzooien. Zo kun je moei
lijk werken. In Duitsland
loopt het allemaal veel ges
meerder.
Overigens staat Holland echt
niet alleen in die televisie-pro
blematiek. Ik heb eens een
show in Amerika gemaakt. Je
zou toch zeggen, dat de tv
daar uit de kinderschoenen ge
groeid is. Vergeet het. Mijn
manager stuurde een lijstje
met nummers die ik zou zin
gen. Het waren er geloof ik
tien. Wie schetst onze verba
zing, dat de volgorde op het
lijstje letterlijk overgenomen
was. De regisseur had alleen
ieder nummer voorzien van
een stuk of tien camerainstel
lingen. Alsof je als artiest tijd
hebt om tijdens ieder nummer
van hot naar haar te lopen,
teneinde de regsseur te bevre
digen. Ik kan je vertellen, dat
de vonken er af vlogen. We
hebben op een gegeven mo
ment keihard gezegd: of naar
ons luisteren, of zelf de show
maken"
„Weet je wat me in Kerkrade
het meest gestoord heeft? Dat
er van de kant van de artiest
geen inspraak mogelijk was.
Die eerste avond gold offcieel
als de generale repetitie. Dan
lijkt het me logische het ge
schoten materiaal met de ar
tiest in kwestie door te ne
men. Het kan best zijn, dat je
op een bepaald moment een
plaats op de bühne opzoekt,
die technisch niet te filmen is.
Dat moet ik weten, dan kan
ik mijn choreografie er bij
aanpassen. Maar de AVRO-he-
ren in Kerkrade wisten het
beter. Dat ik op de zaterdag
avond toch fijn gewerkt heb,'
komt hoofdzakelijk door het
publiek. Wat kunnen die men
sen hier een fijne sfeer bou
wen- Han Avöt
NOS
18.15 Sportlelding Teleac (les 10,
herh.)
18.45 Paulus de boskabouter
18.55 Journaal
IKOR
19.05 Joke/Gerda
20.21 OeWaltons
21.55 Junglepiloot
22.50 Journaal
20.31 De bandiet op de trap,
spel
21.25 Ki|ken naar kinderen
21.50 Panomarlek
22.05 Studio Sport
22.30 Journaal
aus Lonneberga. tv*
dualiteiten 19.20 f
me 20 00 (K) Jourr*
18.05 (K) N
rie 18.40 (K) Aktut
Bridget und Berme MHH
en weerbericht 20.15 Jn Sachen Ai»
film 21.00 (K) Amusementsmagazi»
21.45 (K) Reportage 22 30-22.50
Journaal en weerberir
18.20 (K) lm Auftrag von Madame, tv-»
rie. 18.55 (K) Homer sagt: Zeus 1st i
allem Schuld, tv-serie 19.00 (K) Journal
19.30 (K) Der Sportspiegel 20.15 (I
Informatie en meningen over aktuej
thema's 21.00 (K) Journaal 21.15 (K) k
Zingara. opera 22.05 (K) Die Schiëss
bung, klein tv-spel 23.15 (K) Journs
NEDERLAND II BBELGIE
"NEDERLANDS
NOS
18.45 Paulus de boskabouter
18.55 Journaal
19.05 Van gewest tot gewest
19.50 Stichting Socutera
20.00 Journaal
20.21 Politieke uitzending GPV
17.45 (K) Calimero 17 50 (K) Kwispro
gramma 18.50 (K) De Apenplanee
feuilleton 19 40 (K) Mededelingen e
weerbericht 19.45 (K) Journaal 20.15 (K
Nationale loterij 20.25 (K) Paper Moor
komische serie 20.50 (K) Cider m«
Rosie. tv-spel 22.25—22.45 (K) Journal
en weerbericht.
18.00 (S) Bandstand 18.30 Nieuws 18.41
Spectrum aandacht voor het christelijk
organisatieleven 18.46 (S) Met uw in
stemming: lied van de week 19.00 (S)
Populaire klassieken 19.30 Theologi
sche etherleergang. TROS: 20.00 (S)
Ciose up: gevarieerd muziekprogramma'
21.15 (S) Specialiteiten la carte: muzi
kaal wensprogramma 22.40 Aktua 23.00
Opstand der dingen, hoorspel 23.40 (S)
Lichte grammofoonmuziek 23.55—24.00
Nieuws.
HILVERSUM II
Scala 1925-1950 NOS: 19.40 Opent
kunstbezit 19.50 Den Haag van
20.00 Nieuws 20.05 (S) Woensdag
avondmuziekmagazine 22.10 En toch...
veredelde dienstboden, discussie EO
22.40 Het woord der waarheid 22.51
Klankbord 23.05 (S) Postludium: klas
sieke muziek 23.55—24.00 Nieuws.
HILVERSUM III
NOS: 18.02 Joost mag niet eten 19.1
(S) Drie loopt achter, m o m. om 19.:
Paardekoersen 20.02 Woensdagavond
how. sport en aktualiteiten 0.02
Metro's Midnight Music: Metropole C
kest. Trio Louis van Dijk en solisti
1.02 (S) Take it easy 2.02 De Meurde
Methode TROS 6.02—7.00 Drie op
boterham.
Van de op 34-jarige leeftijd
overleden Engelse schrijver Joe
Orton wordt vanavond uitge
zonden „De bandiet op de
trap", (Ruffian on the star).
Hoofdrolspelers zijn Mike en
Joyce, een merkwaardig echt
paar, want Mike is inbreker en
Joyce afkomstig uit de rosse
buurt. Zij mag van Mike haar
oudeberoep niet meer uitoefe
nen en daarmee is zij enerzijds
wel blij, anderzijds mist zij de
namen die zij zichzelf destijds
gaf: Sarah en Maddy. Het spel
begint, wanneer Mike op het
dievenpad is en Joyce alleen in
de flat zit er er wordt gebeld.
Een jongeman met koffer staat
voor de deuk- en hij komt voor
de kamer. Maar er IS helemaal
geen kamer...
Ned. II, 20.31 uur.
Joke/Gerda
Vanavond wordt het program
ma uitgezonden waaraan onze
krant reeds eerder aandacht
schonk: Joke/Gerda. Twee meis
jes die tot het einde van de
lagere school boezemvriendin
nen waren, - tot hun wegen ui
teen liepen. Joke ging naar de
huishoudschool, Gerda naar het
Atheneum. Voor één dag wissel
den zij van plaats. Gerda ging
achter de kassa van Joke in een
warenhuis zitten en Joke ging
een dag naar school. Na afloop
van die dag praten zij over hun
ervarigen.
Ned. 1,19.05 uur.
NEDERLAND I
NOS
16.15 Flexibele school Teleac (les
13)
18.45 Paulus de boskabouter
18.55 Journaal
NCRV
19.05 Van nature
20.00 Journaal
20.21 The Eddy-go-round-show
21.10 Val en opstanding: Iran
22.05 Mini-voetbalshow
22.45 Tot besluit
22.55 Journaal
NEDERLAND II
NOS
18.45
18.55
VARA
19.05
19.30
20.00
20.21
20.35
21.30
21.35
22.00
22.25
23.00
Sol en Gobelet de clowns
Horen zien zwijgen
Journaal
Achter het nieuws
Colditz
2 voor 12 extra
De Ombudsman
't Wilhelmlna
Achter het nieuws
Journaal
18.05 (K) Krleg und Frleden, TV-sari)
18.40 (K) Aktualiteiten. 19.20 (K) Krie
und Frleden, vervolg. 20.00 (K) Journal
en weerbericht. 20.15 (K) Economise
magazine. 21.00 (K) Einsatz In Manhz
tan, misdaadfilm. 21.45 (K) Kulturei'
magazine. 22.30-22.50 (K) Journal
kommentaar en weerbericht
DUITSLAND II
18.20 (K) Oer Bastlan. 18.55 (K) Mainz
mannchen. 19.00 (K) Journaal. 19.3"
Mütter. zeven verhalen. 20.40 (k) L
ren van roeger. 21.00 (K) Joui
21.15 (K) Discussieprogramma.
(K) Beantwoording van levensvragi
22.30 (K) Journaal.
BELGIE
NEDERLANDS
18.00 (k) Calimero. 18.05 (K) De Zwltst'
se familie Robinson, jeugdfeuilletof
18.30 (K) Jonger dan je denkt. 19.10
Verkeersveiligheid. 19.15 (K) Natuursi
rie. 19.40 (K) Mededelingen 19.45 (N
Journaal. 20.15 (K) Amusementsprt
gramma. 20.55 (K) Panp '75. 21.45 (tj
Standpunten. 22.10 (K) Fragmenten u|
nieuwe films. 22.50-23.10 (K) Journal
met o.m. Wetstraat.
Junglepiloot
De moderne techniek komt ook
van pas bij de zending. Vliegtui
gen worden ingezet om afgele
gen dorpjes in ontwikkelings
landen van rijst en ander voed
sel te voorzien. Hiervoor zijn
junglepiloten nodig, die worden
opgeleid door Moody-Aviation
in Elisabethon, Tennessee.
Ned. I, 21.55 uur.
De Stichting Socutera
herdenkt op Ned. II om
19.50 uur Albert Schweitzer,
die honderd jaar geleden
werd geboren.
Kinderen
In het programma „Kijken naar
kinderen" trekken we op met
een Deense schoolarts, die een
hele ochtend besteedt aan de
kleuters van een school en op
gemoedelijke manier het ver
trouwen van de kinderen wint.
Want de kinderen gaan het be
zoek van de arts gewoon leuk
vinden.
Ned. II, 21.25 uur.
HILVERSUM In verband
met het komende 50-jarlg
jubileum en omdat de KRO
de uitbreiding van haar
zendtijd wil benutten voor
bejaardenprogramma's,
doet de KRO momenteel
een beroep op alle men
sen met een levenserva
ring van meer dan 65 jaar
om herinneringen op pa
pier te zetten. Fons Disch
gaat dit materiaal verwer
ken in .een serie uitzendin
gen over het ouder wor
den.
Deze serie zal worden ge
maakt in overleg met de
Federatie van Bejaarden- Musicals
bonden. Slaan deze pro
gramma's aan, dan zullen
ze in het volgende seizoen
zeker opvolging krijgen. De
voorlopige titel van dit pro
gramma is: „Wat heet
oud?"
Bij de oproep om reacties
gaat het voornamelijk om
herinneringen, die men
heeft met betrekking tot de
KRO. Het mag verder van
alles zijn. De leukste verha
len zullen bovendien wor
den bekroond met een zoen
van de juffrouw, met name
een pakkerd in die krin
gen KRO kusje geheten
van een charmante om-
roepster.
Sinds „Citroentje met suiker"
van Amsterdam naar een
Goois landhuis verhuisde, de
veranderde titel „Durmazon"
kreeg en bovendien de humor
en de typeringen spitser wer
den, zakte de belangstelling
ervoor op zaterdagavond. De
waardering bewoog zich tus
sen vrijwel totale afwijzing en
bijna allerhoogste lof. De
KRO meent, dat dit program
ma minder geschikt is voor de
zaterdagavond en plaatst het
voortaan op de zondagavond.
Op de zaterdagavond komen
er voorlopig zeven musicals
voor terug, t.w. op 18 januari
„Thouroughly modern Milly",
op 30 januari „Sweet Charity"
en op 15 februari „Funny Fa
ce". Voorts staan op het pro
gramma „Flower drum song",
„Caroussel", „Call me ma
dam", „Dr. Dolittle" en
„South Pacific".
De mysterie-serie van Orson
Welles wordt onderbroken
voor de serie „De wereld in
oorlog", maar komt in het zo
merschema terug.
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM - Het ziet er
naar uit dat het kort geding dat
Ben Essing tegen de VARA had
aangespannen geen doorgang
zal vinden. Voorlopig is de be
handeling uitgesteld tot 5 fe
bruari a.s.
Ben Essing heeft twee argumen
ten om het kort geding niet door
te zetten, waarvan de voor
naamste is dat de VARA zal
beloven zich te onthouden van
verdere negatieve publiciteit
over Ben Essing als organisator
van de aktie „Geven voor Le
ven". Een bijkomend motief
vindt de Bergenaar dat de aktie
al weer zover wegligt in het
geheugen van de mensen dat
het nauwelijks zin heeft er nu
nog eens op door te gaan. „Veel
liever had ik gezien dat het kort
geding 3 weken geleden behan
deld zou zijn. Dat bleek echter
onmogelijk in verband met de
feestdagen", aldus Ben Essing.
HILVERSUM
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.02 Het Levende
woord. 7.08 (S) Preludium: klassieke
muziek (gr.). 7.30 Nieuws. 7.41 (S) Hier
en nu. 7.55 (S) Aangestipt: programma
overzicht. 800 T E Deum Laudamus:
gewijde muziek. 8.24 Op de man af: een
evangelisch kommentaar bij de tijd.
8.30 Nieuws. 8 36 Gymnastiek voor de
huisvrouw. 8.45 (S) Podium: informatie
over gezin en samenleving. 9 45 (S)
Onder de hoogtezon Pastoraal muzi
kaal ziekenbezoek. 10.30 Nieuws. 10.33
(S) Orkestpalet: klassieke muziek (gr.)
12.00 (S) Bel Canto: opera-aria's, 12.26
Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw.
12.30 Nieuws. 12.41 (S) Hier en Nu.
12.55 (S) Mlddagpauzedlenst. 13.15 (S)
Lichte koorzang. 13.30 Globaal: muziek,
reportages en meningen. (15.30 Nieuws:
16.30 Hier en Nu.) 17.30 Nieuws. 17.32
Hier en Nu (S).
HILVERSUM II
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgym
nastiek. 7.20 (S) Dag met een plaatje.
(8.00 Nieuws. 8.11 Radiojournaal) 8.50
Morgenwijding. NOS: 9.00 Spiegel van
derlandse schoolradio 10.00
Ije luister. 10.10 Arbeidsvitaminen: pc
pulair verzoekplatenprogramma. (1101
Nieuws. 11 03—11.05 Radiojournaal
11.30 (S) Rondom twaalf: gevarieed
programma. (11.55 Beursberichten
12.30 (S) AVRO's wekelijkse sportrevut
13.00 Nieuws. 13.11 Radiojournaal 13.2
(S) Omzien naar muziek. 14.10 (S) 't I
historisch: programma over geschied!
nis. 14.30 (S) De ondergang, hoorspli
15.02 (S) Aspekten: kunstrubriek. 16.0
Nieuws. 16.03 Radiojournaal. 16.05 (S
Gebakken vensterbanken (en anden
smoezen), kindermagazine. 17.00 (S
Mobiel een beweeglijk programm
voor beweeglijke mensen. 17.55 Medi
delingen.
HILVERSUM III
TROS: 7.02 Drie op je boterham. 9.8
Pep op drie. 11.03 Drie draalt op va»
zoek. 12.03 Drie draait tussen de middi
g: Boter. Klaas en Prijzen., waarin hl
spel Moore, die klopt daar 14.03 Pop
kontakt: De Hugo van Gelderensho*
met de Nederlandse tipparade. 16.03 D
rs: De Nederlandse top-40.
De KRO heeft zijn Danny Kaye-
serie, maar de VPRO stelt er
dan wel even zijn Jean-Luc Go-
dard-cyclus tegenover. En dat
is dan toch weer andere koek.
Gisteravond werd „Vivre sa
vie" met Anna Karina ver
toond. Een cinematografisch
meesterwerk ongetwijfeld, dat
reeds in vele toonaarden werd
besproken en geprezen. Ik heb
er (weer eens) gefascineerd
naar gekeken. Wat niet weg
neemt dat ik de meteen daarna
op het scherm geprojecteerde
vraag. „Zou u niet eens in een
heel ander milieu willen verke
ren" met een volmondig „Ja"
moest beantwoorden.
Waarop dan prompt het program
ma van het Simplisties Ver
bond volgde. En zo'n ander mi
lieu had je dan nog nooit ge
zien. Het was weer een bijzon
der virtuoos gecomponeerd en
uitgevoerd programma, dat
moet gezegd. En een mens wan
kelde voortdurend op de grens
van een onwezenlijk soort ernst
en een even onwezenlijk soort
lachwerk. In sommige gevallen
(neem bijvoorbeeld het inter
view met die simplisties goed
gekeurde pastor) is hij, die
grens, echter (met opzet natuur
lijk) zo vervaagd, dat je je zat
af te vragen wie er nou eigen
lijk in het ootje werd genomen.
Heer Kooten en Heer Bie zid
zelf daarbij geenszins uitslu
tend. Een van de beste onde
werpen was dan ook ongetwj
feld een droeve, zij het vvi
tumultueuze, afgang aan b
eind van de door de V.P.R.C
ter beschikking gestelde zeri
tijd. Afgezien dan van de ma(
nifieke kolder-toespraak <fl
Heer Kooten hield bij een gr*
spriet („eigenlijk net een men
zoals hij daar staat") en
verrassenderwijs uitliep op ea
„verklaring" voor het Jaar vi
de Vrouw. Simplistieser kfl
het werkelijk niet.
HERMAN HOFHUIZfl