De kleine luyden werden in de nacht geboren Iedere Jan ontpopt zich ale een kind van zijn tijd KERSTMIS In een donkere nacht drie jaar geleden stond het Willy van Hemert plotseling heel helder voor de geest. Hij stoof uit zijn bed en belde Wim Hazeu uit zijn slaap, hoofd drama NCRV- tv: „Wim, ik heb het. We maken een verhaal over de kleine luy- den, over de Jannen door de eeuwen heen. We laten de gewo ne man in zijn tijd zien, de gemiddelde Nederlander tegen de achtergrond van revoluties, twisten en oorlogen, waar hij midden in staat en waarvan hij slachtoffer is. Het gaat om de mensen in hun eigen leven met hun liefde, hun idealen en hun frustraties, de mensen die altijd het goede willen en vaak het kwade doen." Zo kwam het Willy in die nacht voor ogen en zo is het intussen in een aantal afleveringen op het scherm gekomen. Jaren te rug begon men bij de NCRV al te peinzen op een jubileumserie. Het moest iets historisch wor den, liefst Willem van Oranje. De geschiedenis van het Neder lands protestantisme is nauw verweven met de vaderlandse historie. Met alle praal van figu ranten, waarmee deze Willem als tv-verschijning omgeven zou moeten worden, zou zo'n pro- duktie danig in de papieren ge lopen zijn, nog afgezien van de kosten en de moeite, die niet zouden zijn gespaard om deze riante persoonlijkheid te plaat sen in de hem toekomende re constructie der werkelijkheid van die dagen. Vaderlandsliefde en zin voor historische traditie vindt men bij de NCRV in voldoende mate voorhanden, maar ook daar spreekt de kas sier het laatste woord. Zodoen de won in die nachtelijke inge ving van Willy de kleine man het van de prins van Oranje. Jan en alleman van Neerlands stam, die zich de zonen van dezelfde vader voelen. Zij figu reren nu op de buis. Om de veertien dagen schrijdt de be schaving een halve eeuw voort en ontspruit de ene Jan uit de andere met de intentie het beter te doen dan zijn vader. Iedere Jan ontpopt zich als een kind van zijn tijd, laat zich leiden door de geest van zijn dagen en stort zich in de avonturen om hem heen, die nadien als histori sche gebeurtenissen geboek staafd zullen worden. Jan is er één uit het volk, dat opstaat tegen zijn onderdrukkers, een knecht die het juk van zijn heer van zich afschudt, een geschie denis die in herhalingen vervalt. Troebelen horen bij het begin van elke nieuwe tijd. Vrouwen en kinderen lijden er onder. Mannen zetten zich in. Vaak waren de tijden hard en wreed, vierendeling, radbraking, vech ten op leven en dood. Het wer den verhalen van fiere jongens en stoere krijgsknapen, geteis terde mannen, vrouwen vol overgave en ook veel lief dat als een weerbarstige roos bloeit tus- Jaap Stobbe verschijnt als de kwade geest. sen het leed van Hoekse en Ka beljauwse twisten, Gulden Spo renslag moorden op edelen, hek senjacht, inquisitie en beelden storm. Onze voorvaderen heb ben elkaar het leven niet ge makkelijk gemaakt, echt een Dynastie van Kleine Luyden, met alle emotionele vérvoerin gen vandien. Wild en donker We hebben het op de buis kun nen zien. Het was een wild en donker wezen, dat de eerste Jan te vondeling legde in de abdij- tuin te Elten, rond de helft van de dertiende eeuw, waarin Flo- ris V werd vermoord door Gooi-- se edelen. Daarmee is tevens het verband gelegd tussen de NCRV en deze serie, want het jubilante bestaan van deze omroep is niet wel denkbaar zonder het Gooi. Jan krijgt zelfs Gooise kinderen van een Gooise herderin en trekt later weg naar Vlaande ren, ongeveer het zenderbereik van radio en tv. Talrijk zullen uw vruchten zijn. Willy: „Ik ben geen historicus en wil er niet op lijken. Per aflever ing schieten we vijftig jaar in de tijd op, gemiddeld een men senleeftijd. Om het beeld van een tijd duidelijk te maken, haal ik er ook dingen bij die geen geschiedenisboek vermeldt met de bedoeling dat deze de politie ke, sociale of religieuze invloed versterken, waaraan de hoofd personen onderhevig zijn. Er zijn er nu zeven geproduceerd, negen geschreven en wil ik in 1975 uitkomen, dan kom ik tot vijftien. Met ruim 100.000 gul den per aflevering zit ik nu al aan het miljoen. De hele serie kost twee miljoen. De NCRV zelf legt er een smak geld bij. Maar dat doen ze alleen als de serie een succes blijkt." Erfelijke eigenschappen slaan telkens een generatie over. Deze kennis gevoegd bij zijn diepe respect voor de toneelfamilie de Boubers deden Willy van He mert ertoe besluiten Bob Bouer in de hoofdrol van Jan de Hol lander te plaatsen in de eerste aflevering en alle oneven vol gende 3, 5, 7 enz. In de even afleveringen gebruikt hij voor de zonen en later uiteraard de vaders anderen, zoals Lennaert Nijgh en de acteurs Theo Pont, Wim v. d. Heuvel, Jan Winter en andere A Willy: „Ik weet niet waarmee Bob Bouber in zijn onderhoud voorziet. Hij zwerft met een mu ziekgezelschap door zuidelijke landen. Maar voor mij heeft hij prachtige rollen gemaakt in steeds andere karakters. Als volgevreten, zelfvoldane burger liep hij al even gemakkelijk door de scène als later wanneer hij een geteisterde figuur speelt met sluik haar en brandende ogen. Toch heb ik tijdens de opnamen nooit dat contact met Bob gehad als ik mocht onder vinden destijds van Willeke Al- berti, die me nog wel eens op belt voor een artistiek advies en zo. Bob had veel voor zijn rol over. In Brugge heeft hij zich eens van een kade achterover in het stinkende water laten vallen na een tetanus-injectie vooraf. En hij heeft binnen een maand ongezadeld paard leren rijden. Voor Lennaert Nijgh heb ik de zelfde bewondering. Op de audi ties heb ik 80 mensen gehad voor die rol, mar..- geen één las die tekst met zo precieze stem buigingen als Lennaert. En dat had ik nodig, want was zijn vader (Bob) een Draufganger, een wilde avonturier, hij had als Janszoon filosofisch te wezen, schuchter, onhandig, een man die dingen uit de handen glip: pen. Lennaert beantwoordde aan die eigenschappen. Van zichzelf is hij een erudiete, con templatieve man, die zoveel aan persoonlijke overpeinzingen doet dat hij zichzelf lelijk vindt. Hij haat zijn eigen kin, durft die niet zichtbaar te dragen en laat daarom zijn baardje staan. Bij iedere stap die hij doet maakt hij de indruk, dat hij over een drempel stapt. En zo ziet hij er van binnen ook uit. Hij moest dronkenschap spelen. Dat viel hem niet makkelijk. Direct daarop moest hij een liedje zin gen en dat kan hij niet, al schrijft hij zelf teksten van heel mooie liedjes. Maar kort daarop heeft hij mij tot tranen toe ge roerd met zijn spel in de scène, waarin hij zijn doodzieke zuster ontmoet. Hij heeft bovendien op zich genomen om het boek over deze serie te schrijven en dat doet hij zo nauwgezet en in zulk een mooie stijl, dat ik daar bij alle drukte nooit aan toegeko men zou zijn". Amateurs Opvallend is het zwak van Willy van Hemert voor amateurs, maar vaak is dat wederzijds, getuige Willeke, die intussen tot de rijen der beroeps toetrad. Willy van Hemert werkt om ver-, schillende redenen graag met| amateurs. In „Bartje", omdat hij geen acteur het Drents had kunnen bijbrengen, dat hij graag wilde horen, en geen ac teur zich de vertrouwdheid ei gen kon maken met de landelij ke gebruiken, die in „Bartje" de functie hadden om de sfeer te tekenen. Bovendien vindt Willy, dat er in dit land meer talent voorhanden is dan de toneel school tot een opleiding toelaat. .Toneel, radio en tv moeten over meer mensen de beschikking hebben dan die paar honderd beroepsacteurs. Als de toneel school ze niet levert, dan kneedt Willy ze eigenhandig. Het gaat Willy vooral om het zichzelf zijn, het naturel. Mislukt een ama teur als speler, dan loopt Willy alle risico en de amateur in kwestie uiteraard, want het is en blijft een afgang om onge schikt bevonden te worden. Wil ly kan niet werken met mensen die fratsen hebben. Een intellec tueel vindt zichzelf gauw gek, omdat hij zichzelf heeft leren bekijken door de ogen van een ander. In de „Dynastie" staan naast 2000 figuranten rond 100 acteurs, onder wie meer dan de helft beroeps met mensen als Ko van Dijk, Bas ten Baten burg, Lex van Delden, Eric Schneider, Bob de Lange, Siem Vroom, Leen Jonge waard, Mo nique Smal etc. Willy: „Ik moest ook muziek hebben, maar ik sta buiten de dingen die typisch zijn voor de ze tijd en kende Rick v. d. Lin den niet. Anderen maakten mij op hem opmerkzaam. Hij was druk met Trace en had weinig tijd voor me. Toch kwam hij, ik las hem tekst voor en hij zette stomweg een Leitmotiv op pa pier, waarvan ik verrukt ben. Willy van Hemert, de geestelij ke vader van de Kleine Luvden. Dat motief, een simpele basis melodie, laat in de verschillende stemmingen zoveel mogelijkhe den toe, dat zijn muziek meer dan illustratief bepalend is ge worden voor de sfeer. Wij ge bruiken die muziek bij het spel van de vrouwen in de scène, erotisch, dramatisch of verdrie tig en die muziek in adagio of mineur krijgt telkens een ande re betekenis. Het zit trouwens vol instrumentale mogelijkhe den, speciaal voor middeleeuw se instrumenten als vedel, spi net, blokfluit, kromhoorn en luit. Toen Rick bij me binnen kwam met die gele veters aan zijn broek, dacht ik: „Met die jongen kan ik nooit overweg". Maar intussen ben ik diep onder de indruk van zijn rijke, barok ke gevoel voor muziek". De voorbije eeuwen kenden ru we tijden. Wreedheden en mis standen. Willy van Hemert zoekt ze niet. Hij ging ze ook niet uit de weg. Zijn afleveringen van anderhalf uur omvatten telkens een mensenleven met enkele hoogtepunten als huwelijk en dood, maar niet om de vijf mi nuten een schietpartij met vele doden, zoals de huidige series dat willen. Zullen de kijkers schrikken van de misstanden, van de luxe in de kerk ten koste van de kleine man? Van de ►Bob Bouber in alle oneven afleveringen telkens opll dend als Jan de Hollander. Als moeder en do tegenover elkaar, Ine V en Belinda Meuldijk, dochter van Wim Meuk de schrijver van Pipo. aflaathandel, waarin de don caan Terzet de kroon spi door voorzien van een paus ke bul zelfs aflaten te verkc •voor misdrijven welke men plan was nog te plegen? Hier en daar springt ook manvolk ruw met de vrou om, geheel in de geest van tijd. Willie: „Moet ik nu de ontsl ming van de kijker vrezen, z mij kwalijke erotiek werd weten, toen Bartje zag hoe broertje de borst kreeg? Bes er een mooier tafereel dan Al die mensen, die je in serie hebt bedacht, zijn kii ren van je geworden. Je het tot leven gewekt. De minste tiek op die kinderen vall hard. Moet ik dan een au beroep zoeken? Ik weet r anders. Toch, als ze mij in i jeugd verteld zouden hebl „Jij wordt tv-regisseur", zou ik hebben gevraagd: is dat eigenlijk voor een vfi TON OLIEMULI

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1974 | | pagina 28