Vrije rol Danny Kaye
in „A song is born"
Willeke nu ook
filmster
v> r
Bob Uschi
schokte de
luisteraars
van EO
Koppelverkoop
FC Avondrood
Onvergetelijke
liedjes van
Han Dunk
TELEVISIE VANAVOND
11 li, H IJ mmm
TELEVISIE DINSDAG
RADIO VANAVOND
iiiivHiH'ii'iin
RADIO DINSDAG
immT—
TERUGBLIK
r\oiN\ 2
.EIDSE COURANT
MAANDAG 9 DECEMBER 1974
Nog In haar Jurk van de Jongere uitgave
van „Rooie Sien" krijgen we vanavond
Willeke Albert! op het scherm als speciale
gaste in Bob Bouma's „Briefkaart. Deze
film-Jockey haalde voor de feestelijke 50e
aflevering Willeke van de set bij opnamen
voor de film van „Rooie Sien" in de
naaste omgeving van Hilversum. Bob had
Willeke al eerder in zijn programma wil
len hebben en Willeke wilde ook wel,
maar de filmregisseur Frans Weicz kon
geen oponthoud in het werk toestaan,
want tijdverlies maakt filmen duur.
Willeke zit daar vanavond, omdat dit haar
debuut markeert als filmster, waarover we
al eerder schreven. Binnenkort gaat hel
gebeuren. Het filmen is bijna gedaan en
het monteren moet beginnen. Maar nog
met Kerstmis krijgen we Willeke in de
jeugdfilm „Oom Ferdinand" te zien van
Karst v.d. Meulen. Hierin speelt zij de rol
vanprinses Esmeralda, die op de zolder
van oom staat geconterfeit op een fraai,
zij het stoffig schilderij. Kinderen ontdek
ken een toverspreuk, waarmee de prinses
tot leven kan worden gewekt Dit lukt
aardig en Willeke stapt als een prinses uit
het schilderij. Daarna moet rond Pasen in
de bioscoop „Rooie Sien" met Beppie Nooy
in de titelrol en met Willeke als de jongere
draagster van dezelfde naam in dit volkse
drama.
Willeke: „Dat filmen was voor mij een heel
nieuwe ervaring en ik ben dan ook altijd
nog Willy van Hemert dankbaar, die mij
de eerste stappen heeft laten zetten voor
de camera. Van hem heb ik geleerd hoe
en wanneer je in of juist uit de camera
moet kijken en hoe ik moet voorkomen,
dat ik anderen afscherm, d.w.z. ervoor
zorgen, dat zij tijdens mijn spel in het
beeld blijven. Sinds mijn interesse in het
filmen is de „Briefkaart" mijn meest favo
riete programma. Ik sla er niet één over
en het is leuk, dat ik zelf nu ook in een
aflevering sta".
Na al dit filmen gaat Willeke niet stil zitten.
Voor de VARA gaat zij samen met Coen
Flink „Kiss me Kate" doen en voor de
KRO,.Pygmalion" en een detective met
Bob de Lange. Daarna wacht Joop v.d.
Ende weer met een theaterproduktie.
Bob Uschi: „Voor de luisteraars van
de EO vind ik dit een vervelende zaak".
Willeke: „Ik sla niet één„Briefkaart"
over".
Bob Uschi, eindredacteur van het radiopro
gramma „Radiorama", beeft in het NOS-per
soneelsorgaan „Spreekbuis" een advertentie
laten plaaten, waarin hij en zijn naaste mede
werkers zich aanbieden voor reportages, mits
daarvoor een goed gekozen zendtijd beschik
baar is.
Hij plaatste deze advertentie uit bittere nood
zaak, omdat hij zich bij de verdeling van de
zendtijd in een hoek gezet acht, waar hij
meent niet thuis te horen. Niet omdat hij
zichzelf zo belangrijk vindt, maar wel omdat
hij moent, dat door de plaatsing van zijn
programma groepen luisteraars tekort wor
den gedaan.
Onlangs wijdde hij in „Radiorama" een pro
gramma aan de filmkeuring. Aan de orde
stelde hij toen de kwestie rond de film „Frank
en Eva", die pittige dingen laat zien en waar
aan hij als radiomaker wat erotische geluiden
had toegevoegd om de luisteraar te laten
horen wat niet gezien kon worden. Bob mikte
hiermee op luisteraars, die in dit soort onder
werpen geïnteresseerd zijn.
Bob Uschi: „Daar gingen we dan op die avond
op dezelfde zender. Eerst de Ev. Omroep en
de NOS met o.a. Christian Science. De avond
besloot met de Bond Zonder Naam. En daar
zat ik met mijn programma tussen in. Begrijp
me goed, ik heb niets tegen welke omroep of
instelling dan ook Maar van mijn reportage
schrikken de EO-luisteraars zich dood, omdat
die hun radio op die zender laten staan. En
„mijn", luisteraars ben ik al kwijt, omdat die
niet op de EO-zender gaan zitten. De zin en
de betekenis van mijn werk gaan op die
manier verloren, nog afgezien dat ik het voor
de luisteraars van de EO een vervelende zaak
vind".
En daarom vindt Bob, dat hij met zijn goede,
informatieve documentaire recht heeft op een
betere zendtijd. Daar moet de programmalei
ding voor weten te zorgen. En daarom plaatse
Bob die advertentie.
Over de nieuwe VARA-tv-sportrubriek „FC
Avondrood" waren wij eigenlijk al van het
begin af goed te spreken. Zo kort na de
soodagavondsport en met een maandagkrant
vol sport, sou bet uur sportieve overdaad op
de maandagavond-ir licht weerzin kunnen
wekken. Maar de aanpak van onderen uit
en met aandacht voor de achterkant van de
dingen bleek een garantie voor boeiende,
aanvullende informatie. Maar nu moeten ze
niet in de oode fout vallen van Studio Sport
door aan koppelverkoop te willen doen.
FC Avondrood liet eerst vol trots weten, dat
zij Piet Keizer had weten te strikken voor een
deskundig verslag van de wedstrijd Eri
caEmmen. De eerste beelden van de uitzen
ding, een week geleden, toonden Piet, niet met
de bal aan de voet/naar met een microfoon
aan de mond in een wellicht voor de toekomst
karakteristieke pose. Daar valt over te twis
ten, maar wat niet is kan komen. Vervolgens
moesten we tot aan het eind van de uitzending
wachten voor we dat verslag van Piet einde
lijk kregen. De kijker werd lekker gemaakt
met Piet en daarna gedwongen om een uur
lang oog in oog te blijven met andere sporten.
Dat zou allemaal zo erg niet zijn als daarin
niet twee zaken een hinderlijke rol speelden.
Ten eerste moesten we Beltman aanhoren
over hoe ferm jonge sportlui moeten worden
aangepakt Als manager van Go Ahead placht
hij de spelers voor de wedstrijd en in de rust
uitsluitend in vloeken toe te spreken en eigen
inkomen veilig te stellen door bloed aan de
paal als hoogste ideaal te prediken. Deze man
begeleidt geen jeugdig talent maar exploiteert
het. Dat mag hij uitgerekend op de VARA-tv
komen vertellen, ofschoon de Wiardi Beck-
manstichting onlangs met een rapport uit
kwam, dat van een veel idealistischer instel
ling getuigt Misschien te idealistisch, maar in
elk geval een uitgangspunt waarin de mens
hoger wordt aangeslagen dan geld.
Ten tweede gaf het andere net de vijfde
aflevering van „De man van vijf miljoen".
Daarin treedt een soort soort Steven Sterke-
narm op, die de misdaad met blote hand te
sterk af is. Naar dit verhaal willen jeugdigen
kijken, die al evenmin een boodschap bood
schap aan Beltman hebben. De ontknoping in
deze aflevering viel samen met op het andere
voetballiefhebbers, het optreden van Piet
Studio Sport deed dat het vorjge seizoen ook.
Dwong voetballiefhebbers, de grootste groep
in ons land, drie kwartier naar andere sporten
te kijken voor Ajax—Feyenoord op de buis
FC Avondrood dit soort koppelverkoop is de
NOS-sportrubriek terug gekomen. Nu FC
avondrood nog.
In de jaren '40 tot '50 bestond de hitparade
niet Ons land werd toen ook nog niet over
spoeld door proef-singles, gouden en platina
platen. Maar iedereen song en floot liedjes
als „Eens zal de Betuwe in bloei weer staan",
„Als op Capri de rozentuinen bloeien" en
„Veel mooier dan het mooiste schilderij".
Han Dunk: „We leerfden toen nog
niet in de tijd van de wegwerpmuziek".
De man die dat op zijn artistieke geweten had
was componist-tekstdichter Han Dunk, die
intussen 65 geworden is en al langer dan 40
jaar in het vak zit Hij gaat niet met pensioen.
Tot op zijn laatste dag zal de muziek met
wapperende wiekslag op zijn schouders ge
nesteld blijven. Dat verlaat hem nooit meer.
Geen musicus, die hem niet kent want zij
spelen zijn muziek, die tijdloos is, altijd weer
als nieuw klinkt
Han Dunk, in 1909 in Amsterdam géboren,
begaf zich aanvankelijk in de schrijfmachi
nes, maar bezat daarmee geen diepergaande
affiniteit dan het toetsenbord, vanwaar hij
oversprong op de piano. Hij formeerde ook
vocale trio's en kwartetten, waarin hij zelf
zong en die hij op de piano begeleidde. Dat
werd zijn belangrijkste bron van inkomen,
toen in de crisisjaren '30 er definitief de klad
in de schrijfmachines kwam. Hij had toen al
toneelervaring, omdat hij van jongs af in
kinderoperettes speelde. In 1933 was hij voor
het eerst op de radio te horen en wel met
zijn „Rhythm Brothers". Nadien formeerde
hij „The Rhythm Sisters", waarmee hij door
heel Europa trok.
Op het eind van de jaren '30 werd hij honk
vaster in Holland. Hij raakte gebiologeerd
door de vermaaksmuziek uit de Angelsaksi
sche landen en begon uit pure musiceerdrif
zelf te componeren. Hierbij schiep hij melo
dieën, die gretig aftrek vonden bij de toen
bekende orkesten, zoals dat van Klaas van
Beek, Bert van Dongen en The Ramblers,
maar ook bij zangers als Marcel Thielemans,
Bob Scholte en Eddy Christian!.
Na 1940 raakte Han Dunk verzeild in de
muziekuitgeverij en bracht hij op allerlei ma
nieren artiesten en hun werk onder het pu
bliek. Uit Italië bracht hij het repertoire bij
een waar Willy Alberti veel furore mee heef
gemaakt Samen met anderen schreef hij ook
succesnummers als .Meisje doe me een lol"
en „Carnaval op Cuba".
Han Dunk: „We leefden toen nog niet in de
tijd van de wegwerpmuziek, die met platen-
bakken vol op de markt werd gegooid. Men
kocht duurzamer artikelen, bijv. in oplagen
van 30.000 stuks bladmuziek, waarvan de
mensen zelf speelden of leerden spelen".
Het lied „Eens zal de Betuwe in bloei weer
staan" kreeg een heel bijzondere waarde in
de oorlogsjaren, toen het regelmatig voor
Radio Oranje vanuit Londen in Hollandse
huiskamers te horen was. Men trok zich men
taal aan dit lied op, omdat ook de melodie
een schone belofte inhield. Maar niet alleen
om die reden werd dit lied een evergreen. Dat
gebeurde met veel muziek, die was aangebla
zen door Han's artistieke ademtocht
HOU HET SCHERM IN HET OOG
NEDERLAND I
NOS
11.10 Schooltv
18.45 Paulus de boskabouter
18.55 Journaal
Tros
19.05 Arpad de zigeuner
19.25 Het zat |e kind maar wezen
20.00 Journaal
20.21 Ons kent ons
21.20 De FBI
22.10 Actua tv
22.45 Journaal
NEDERLAND II
NOS
18.15 Nederlands voor buiten
landse werknemers Teleac
(les 2)
18.45 Paulus de boskabouter
18.55 Journaal
KRO
19.05 Voor een briefkaart op de
eerste rang
20.00 Journaal
20.21 Danny Kaye in „A song Is
born", speelfilm
21.00 't Ie toch zeker allemaal
prima geregeld
21.10 Vervolg van „A song Is
bom"
Virginia Mayo, met Danny Kaye in „A song is born".
In de serie films met Danny
Kaye krijgen we vanavond op
ons scherm „A song is born"
te zien uit 1948. Zoals de
meeste films rond deze veel
zijdige komiek uit de periode,
dat bij bij Samuel Goldwyn
onder contract stond, werd
het gegeven ook dit keer ont
leend aan een ouder filmsuc
ces, namelijk de komedie
„Ball of fire" uit 1941 met
Gary Cooper en Barbara Stan
wyck. In het oorspronkelijke
scenario van niemand min
der dan Billy Wilder ging
het om zeven vergrijsde pro
fessoren, die aan een encyclo
pedie werken, waarbij zij het
Amerikaanse „slang" hele
maal over het hoofd hebben
gezien. Het vriendinnetje van
een beruchte gangster en haar
vocabulaire zijn voor het ze
vental dan ook interessant
studiemateriaal. Maar met
hAAr halen ze ook de gangster
én een hoop moeilijkheden in
huis.
In „A song is born" zijn de
professoren bezig aan een mu-
ziekencyclopedie, het gang
stermeisje is vervangen door
een nachtclubzangeresje en de
gangster door de nachtclubei
genaar. Dit alles om op verant
woorde wijze muziek in de
film te kunnen introduceren
met o.a. Louis Armstrong en
Tommy Dorsey.
Een verbetering was dit niet,
want veel van Wilder's puntige
dialoog moest nu plaats ma
ken voor muzikale intermezzi.
Maar echte bewonderaars van
Danny Kaye zal dat 'n zorg
zijn. Kaye krijgt van regisseur
Howard Hawks de vrije teugel
en iedereen weet wat hij dan
verwachten kan.
Ned. H, 20.21 uur.
Je kind
Eindelijk komt Frank er ach
ter—in „Het zal je kind maar
wezen" dat hij niet erg ge
lukkig is in zijn carrière. Vol
goede hoop op verbetering
gaat hij naar een psychiater,
maar deze man moet helaas
tot de conclusie komen, dat
Frank een mislukkeling is.
Ned. L 19-25 uur.
Ons kent ons
Heino is een van de muzikale
gasten in „Ons kent ons",
waarin spelleider Rob Out met
de kijkers er achter probeert
te komen hoe goed de leden
van een gezin elkaar kennen.
De hoofdprijs is een gemeen
schappelijke hartewens.
Ned. I. 20.21 uur.
FBI
In de FBI-aflevering ziet in
specteur Erskinde kans zich
binnen te dringen in een ma-
fiabende, die het gemunt heeft
op auto's, die, na verandering,
worden doorverkocht Wan
neer de bende erachter komt
wie Erskinde eigenlijk is, ziet
het er voor de man niet best
uit
Ned. I, 21.20 uur.
Briefkaart
In het vierwekelijkse program
ma „Voor een briefkaart op de
eerste rang" is Willeke Alberti
speciale gast. Het panel dat de
kwiskandidaten deze kéer ter
zijde staat wordt gevormd
door Pim de la Parra, Yoka
Beretti en Maarten van
Rooven.
Ned. II, 19.05 uur.
Rooilijn
In „Rooilijn" 25 minuten
over een actueel onderwerp
vanavond enquête over abor-
Ned. II, 22.15 uur.
22.15 Rooilijn
22.45 Stichting Symbiose
22.50 Journaal
DUITSLAND I
Anwalte. 19.48 Intermezzo. 20.00 Jour
naal en weerbericht. 20.15 Feiten
beelden - achtergronden. 21.00 Vragen-'
spel. 21.45 Interview. 22.30 journaal,
kommentaar en weerbericht. 22.50 Do
cumentair programma. 23.35 Joumaai.
mit verbauter Zukunft, film. 20.15 We
tenschappelijk programma. 21.00 Jour^
naai. 21.15 In die Falie gelockt, Ameri
kaanse speelfilm. Aansluitend: Tipj
voor bioscoopgangere. 22.50 Joumaai.
18.00 Beertje Colargol. 10.05 Do familie
Partridge, jeugdserie. 18.30 Documen
taire film. 19.10 Verkeerstips. 19.15
Sport. 19.38 Mededelingen en weerbe
richt. 19.45 Journaal. 20.15 Een zondag
In New York. speelfilm. 21.55 Kortweg.
22.00 Boekennieuws. 22.35-22.55 Jour
naal m.o.m. Wetstraat.
NEDERLAND I
NOS
10.45 Schooltv
12.15 Flexibele school Teleac (les
11, herh.)
18.45 Paulus de boskabouter
18.55 Joumaai
NCRV
19.05 Black Beauty
19.30 Tweekamp
20.00 Journaal
20.21 Sprlngtrofée
21.10 Herkent u deze tijd
22.10 Hier en nu
22.45 Plet Kiel dirigeert orato
riumfragmenten
NOS
22.55 Den Haag vandaag
23.10 Journaal
NEDERLAND II
NOS
18.45 Paulus de boskabouter
18.55 Journaal
EO
19.05 Kinderkrant
20.00 Jornaal
20.21 De piramide van Cheop3
21.00 Weihnachtsoratorlum J. S.
Bach
21.20 Nader bekeken
21.55 Ten slotte
VPRO
22.00 Stalin, doc., 2 en slot
23.15 Journaal
DUITSLAND I
18.05 Thibaud. dor weisse Ritter. tv-s»
rle 10.40 Aktualiteiten 19.20 Ein Fall ti*
Manndli. vervolg 20.00 Journaal en
weerbericht. 20.15 TV-film-Quiz 21.00,
Documentair programma. 22.35 Jour
naal. kommentaar en weerbericht.
DUITSLAND II
18.20 Miinnerwirtschaft. tv-serie 18.55
Barbapapa 19.00 Joumaai 19.30 Das
blaue Palais. tllm 21.00 Journaal 21.15
Informatie en meningen over een ak-j
tueel thema. 22.00 Haarschnitt, Ameri-|
kaanse tv-film, Strassenmusik. Can»
desa tv-film. Postzustellung Engelse
film Mister Happy. Finse tv-film Mc
am 13. Oktober. Japanse tv-fllm 22.
Journaal.
18.00 Beertje Colargol 18.05 Toomai
de olifant, jeugdserie 18.30 Programi
voor de jeugd 19.13 Dierenserie 19.3t
Merkwaardige bomen 19.43 Mededelirv
gen 19.45 Journaal 20.15 Grootmoe
tje. tv-spel 21.40 Wetenschappelijk,
ciaal of gezinsprogramma. 22.30 Hi
nistisch Verbond 23.00 Kortweg 23.05
23.25 Joumaai m.o.m. Wetstraat.
HILVERSUM I
P.P.: 18.19 Uitzending van D.S. '70.
TROS: 18.30 Nieuws. 18.41 (S) A la
carte: klassieke muziek, (gr.) EO: 20.00
De grote opdracht: berichten van zen
ding en evangelisatie in binnen- en
buitenland. 20.15 (S) Laat 's Heeren
lof.programma rondom psalmen.
20.30 (S) Inter-Regio. 21.00 EO-Metter-
daad: een programma over Christelijke
hulpverlening. 21.07 Wegwijs: een pro
gramma over levensvragen. Christian
Science- Christelijke wetenschap:
21.30 Wat bent u werkelijk waard?,
lezing. NOS: 21.45 Radiorama: Kontre-
preetaUe en Commerciële Kunst, Inter
views. Bond Zonder Naam: 22.25 Le
zing. NOS: 22.30 Nieuws. NCRV: 22.40
(S) Hier en nu. NOS: 22.50 (S) Hobby-
scoop: een programma over electronl-
ca. 23.20 (S) NOS-Jazz: Jazz In Aktle.
23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II
19.00 D'66. EO: 19.10 Lectuur op tafel:
bespreking van boeken en periodieken.
19.20 (S) Wij hebben een woord
e wereld: gewijde muziek. 19.45 Bijbel-
nisch Orkest: klassieke muziek. 21.05
(S) Mezzo-sopraan en piano: klassiek#
liederen. 21.20 (S) Klassieke pianomu-|
ziek. 22.15 (S) Literama: kroniek over
boeken, schrijvers en toneel. 22.45 (S)j
Holland Festival 1974: NCRV Vocaal
Ensemble en Nederlands Kamerkoor:|
klassieke en moderne koorwerken.
23.10 (S) De Klem. hoorspel. 23.55-24.001
NOS: 18.02 Joost mag niet eten. AVRO:
19.02 Drie loopt achter. VPRO: 20.00 (S)
VPRO-maandag: nieuwe platen op het
terrein van pop. jazz en blue». (20.02
(S) Tilt: een aktieprogramma met bo
nus-top tien. 21.01 (S) Boy Edgar - jazz
in Nederland. 22.02 (S) Rik Zaal. 23.02
(S) Wim Noordhoek. 24.02 (S) Jan Don
kers). NOS: 1.02 Tineke. 4.02 Hel
ker lachL VARA: 6.02-7.00 Alfred Lagar-
HILVERSUM
KRO: 7.00 Nieuws. 7.02 Het levende
Woord. 7.07 (S) Badlnerie: klassieke
muziek (gr.) (7.30 Nieuws: 7.41 Echo)
8.24 Overweging. 8.30 Nieuws. 8.36
Gymnastiek voor de hulsvrouw. 8.45 De
wonderlijke letter M: een programma
voor Het Hollandsche Huishouden. 9.40
Schoolradio. 10.00 (S) Aubade: klassie
ke muziek met om 10.30 Nieuws. 11.30
Bejaardenprogramma. 11.55 Scheep
spraat: informatie voor schippers. 12.00
(S) Van twaalf tot twee, met om 12.30
Nieuws; 12.41 Echo. 14.00 Huisbezoek.
14.15 Schoolradio. 14.45 (S) Interlokaal
op dinsdag, met om 15.30 Nieuws.
Overheidsvoorlichting: 17.00 Voorspel
tot ontwikkelingssamenwerking (VII)
KRO: 17.10 (S) De hutsgeklutste kinder
spelen. 17.30 Nieuws. 17.32 Echo maga-
HILVERSUM II
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgym
nastiek 7.20 (S) Dag met een gaatje
(8.00 Nieuws 8.11 Radiojournaal) 8.50
Morgenwijding NOS: 9.00 Reportage.
9.35 Waterstanden AVRO: 9.40 (S) Inlei
ding tot muziekbegrip 10.00 (S) Voor
de kleuters. 10.10 (S plus Mono) Ar
beidsvitaminen: populair verzoekplaten-
programma (11.00 Nieuws. 11.03 Radio-;
Journaal) 11.30 (S) Rondom Twaalf:
uur allerlei voor iedereen. (11.55 Beur
berichten) Overheidsvoorlichting: 12.:
Uitzending voor de landbouw. AVR0:|
12.40 (S) Otten en Otten. In muziek'
13.00 Nieuws 13.11 Radiojournaal. 13.21;
(S) Bernard Zweers Herdenking: muzi-
kale lezing. 14.00 (S) De tijdige dood.
seriehoorspel (2). 14.35 (S) Gabriel Fau-|
ró (VI): kamermuziek. 15.13 (S) Radio
Kamerorkest: moderne muziek. 15.25
(S) Met muziek op stap. 16.00 Nieuws
16.03 Radiojournaal. 16.05 (S) Gebak
ken vensterbanken: kindermagazine.
17.00 (S) Mobiel - een beweeglijk pro
gramma voor beweeglijke mensen.
17.55 Mededelingen.
VARA: 7.02 Drie op Je boterham 903
(S) Pep op drie. 11.03 (S) Drie draait
op verzoek van mensen uit de sportwe
reld. 12.03 (S) Drie tussen de middag:
VARA's visite vanuit.... 14.03 Gesodo-
meurders, een mietere programma
16.03 (S) Mix.
Zaterdag ging KRO's 'Bingo'
al., voor de derde keer, maar
voor ons was het een 'première'
omdat we vorige malen elders
werden vastgehouden. Onze in
druk: gezellig familieprogram
ma voor mensen die op zater
dag wel 's even willen zitten en
een beetje lachen™
Het 'bingo-element' is niet erg
attractief, maar in het geheel
verwaarloosbaar. In dat geheel
was er heel wat te horen, te zien
en te lachen. Prijswinnaar; de
man met dat kostelijke honden
nummer.
Dat de AVRO ALS ALTENA-
TIEF DE Wic-kcnt-kwis had,
ook typisch zo'n programma
voor mensen die willen zitten
enz. bracht is een duidelijke
coördinatiefout. De bezetter
van TI' behoort zich af te stem
men op 'I', maar de AVRO is
en blijft eigengereid.
Er is derhalve nog werk aan de
coördinatie-winkel, die moedig
heeft ingegrepen in de AVRO-
KRO-constellatie, maar die lang
niet moedig genoeg is.
Getuige dat zaterdagavond-sa
mentreffen. getuige ook die
meestal barre t.v.-zondagavond
die kijkgeldbetalers wordt gebo
den. Neem gisteren. Na kwart
voor tien, we vinden dat rijke
lijk vroeg, worden uitsluitend
•minderheden' bediend, die zich
op de zondagavond niets liever
wensen dan bloed en economi
sche toestanden na te gaan. Res
pectievelijk in een duits pro
gramma en in de amerikaanse
(moeilijke) versie van wat eer
der en gemakkelijker verteld
was. Willen de programma-sa
menstellers zich s.v.p. in een
hoek opstellen en zich daar col
lectief gaan schamen!
Weggestopt achter de economje
zat 'Openbaar Kunstbezit' met
een programma van belgische
makelij over het beeldenpark te
Middelheim. Erg mooi camera
werk soms, maar te weinig ech
te informatie.
Bij de TROS: Vader Abraham.
Nog met baard, .met kerstbo
men, met kerstliederen, met
kerstsfeer, met kerstsneeuw en
met een verschikkelijk compleet
'Stille Nacht'. Om niet te verge
ten...
Jazz-musicus
Panassié
overleden
MONTAUBAN 8 Hugues Panas
sié, bijgenaamd de „paus van
de jazz", Is gisteren in het
Franse Montauban na een har
taanval overleden. Hij was 62
De jazz-saxofonist Panassié is
vooral bekend geworden als de
oprichter (in 1932) van de Hot
Club de France in Parijs, waar
naar het beroemd geworden
quintet met Django Reinhardt
en Stephan Grappelly werd ge
noemd. Belangrijk is ook zijn
publicistische arbeid. In een
tijd waarin de jazz nog nauwe
lijks bekend was behoorde hij
tot de eersten die de waarde
van deze muziek onderkenden
en er serieus en zakelijk over
schreven. Werken van zijn hand
zijn „Le jazz hot" (1934), „Dou-
ze années de jazz" (1946),
„Louis Armstrong" (1947) en
„La véritable musique de jazz"
(1952).