Schrijvers niet met de tv meegegroeid Mies' mens wil nu op de vrijdagavond even zitten Geen spijt over verdwijnen Veronica Tina York op de bres voor Duitse Schlager TELEVISIE VANAVOND j TELEVISIE ZATERDAG MH'HilUWI'llll RADIO VANAVOND IVHiH'WMI RADIO ZATERDAG TERUGBLIK PAGINA 2 LEIDSE COURAN™ VRIJDAG 6 DECEMBER 1974! (Van onze radio- en tv-rcdac- tie) HILVERSUM De grammo- foonplatenhandelaren hebben geen spijt van het verdwijnen van Veronica. Zij hebben vastgesteld, dat de muzikale tophits een langer leven lel den sinds Veronica en Noord zee zijn opgehouden te zen den. Bij de Stichting Conamus in Amsterdam, die de nationale hitparade samenstelt, consta teert men dat de best verkoch te populaire deuntjes niet al leen langer, maar ook in grote re aantallen over de toonbank gaan. De Stichting vermoedt. dat het niet meer „stuk" draaien van de wijsjes op de radio de voornaamste oorzaak hiervan is. Nieuwe plannen De Veronica Omroep Organi satie dient na afwijzing door de minister van de vraag om zendtijd een nieuwe aanvraag in en overweegt tevens wijzi- ging van de statuten. Veronica hoopt in 1975 de legale status te bereiken. Sympathisanten in Zuid-Holland worden maan dagavond a.s. om 20.00 uur ter vergadering verwacht in het Nederlands Congresgebouw. „Bij de ontstuitbare opmars naar de blanke toppen van „Glazen stad" tot „Stille kracht" hebben we een paar haltes overgeslagen. We heb ben de schrijvers niet met het medium mee laten groeien (zij hebben overigens ook van hun kant nog maar weinig wezen lijke belangstelling getoond). We hebben de spelers niet vol doende uitgedaagd en de film ers nog maar nauwelijks bij onze inspanningen betrok ken". Dit schrijft Stefan Felsenthal, hoofd drama NOS-tv, in het Nederlands Theater- en Tele visiejaarboek over het seizoen '72-'73. Hij stelt vast, dat het blijkens de gunstige kijkcijfers o zo goed gaat met het neder- landstalige, oorspronkelijke, bewerkte, verstrooiende, ver ontrustende, geruststellende, op jeugd of jongeren gerichte, elitaire, klantenbindende, be wust- of bewusteloosmakende tv-drama, dat de laatste jaren als een laatbloeiende padde stoel uit onze moerasdelta wordt gestampt. Tenminste 75 pet. van wat hier te lande aan gedramatiseerde fictie wordt geproduceerd is van eigen bo dem. Waar gaat dat naar toe? Wat de tv-series betreft: naar de Grote Afknapper. Want als binnen afzienbare tijd alle Vlaamse en Nederlandse ro mans hun tv-editie achter de ingenaaide rug hebben, de he le vaderlandse geschiedenis dramatisch gedocumenteerd is, alle 500 acteurs voor een dragende rol aan de beurt zijn geweest, alle tien capabele be werkers en alle vijf betrouw bare oorspronkelijke stukken- schrijvers door hun materiaal heen zijn...wat dan? Herhalen? Aankopen? Op zwart gaan? Felsenthal stelt voor naar het voorbeeld van de BBC „Thirty Minute Theatre" en het Duitse „Kleine Fernsehspiel" de au teurs, die nog niet de conditie hebben voor de lange afstand, onder zorgvuldige dramati sche begeleiding te plaatsen. Een dergelijke gezamenlijke inspanning van de omroepen zou een broedplaats kunnen opleveren, die de auteurs, re gisseurs en acteurs en niet te vergeten de creatieve tv- en, filmtechnici al zo lang hebben gewenst en waarvan het pu bliek op korte en veel langere termijn profijt zal kuiinen trekken. er van een tv-schrijver wordt verwacht: het constant reke ning houden met de visuele aspecten van je onderwerp, de emotie op papier indenken in beeld en zien wat acteurs met je dialoog doen. „Als je dan als schrijver een aantal malen door de heren DRAMA weggegooid bent en je hebt zo'n harde kop dat je niét alles gelooft wat die di lettanten je vertellen (want dan ben je verloren), dan maak je een goeie kans, dat je vroeger of later daar komt waar je wilt wezen. Er moe ten mensen te vinden zijn, die werkelijk PROFESSIONEEL met een schrijver kunnen sa menwerken. In ons land zijn er dat m.i. een stuk of twee. Maar als het, zoals nu, een ellende is om aan een tv-stuk te werken, als iedereen je af knijpt om redenen, die niets met kwaliteit te maken heb ben, dan is het zoeken naar schrijvers die zich geheel in zetten een vruchteloze zaak. De mensen die de staf vor men, moeten vakmensen zijn. Ze zijn hier niet of nauwe lijks. Op dit moment laten de méesten gezag gelden op de terreinen, waar zij dat gezag alleen ontlenen aan hun posi tie in plaats van aan hun kun nen", zegt Quintana. Herman Fortuin van de VA- RA-tv en Hugo Heinen van voorheen AVRO-tv laten er in derdaad geen misverstand over bestaan, dat de tv-schrij ver toch een soort wegwerp- schrijver is. Dat wil zeggen, Fortuin laat de positieve kant ervan zien en Heinen de nega tieve. Fortuin noemt drama een groepsactiviteit. De schrij ver is onderdeel van een gro ter geheel van creatieve men sen voor regie, spel, décor, ca mera etc. Na de synopsis wordt de schrijver op het dra maturgisch matje geroepen om zij het met een bittere trek om de mond zijn werkstuk nog eens te herzien. Tot aan de opname van het spel toe wordt de hulp van de auteur ingeroepen. Wie heeft gelijk?1 Schrijver, regisseur of de re dacteur van de serie? Als de auteur in dit stadium niet be reid of bereikbaar is, wee zijn tekst. In dit verband spreekt de heer Fortuin van bloe- Hugo Heinen vindt, dat er op papier veel voor de schrijver gebeurt. Maar iemand die een hoge pet op heeft voor cultuur bespaart zich veel ergernis door een broos dichtbundeltje te schrijven in plaats van een tv-spel. Aankomende auteurs moet duidelijk gemaakt wor den, dat tv een wegwerpme- dium is, dat bij hoge uitzon dering kunst produceert. Ie mand die het serieus in zijn hoofd haalt om voor de tv te schrijven moet heel hard wer ken, veel discipline opbrengen en niet in de illusie leven er rijk van te zullen worden. Potdicht Wim Hazeu van de NCRV ziet een toekomst voor de gedra matiseerde documentaire, waarvoor journalisten moeten worden ingeschakeld, die niet ophouden met speuren en an- lyseren. In onze maatschappij en in onze politiek lopen op zijn minst discutabele, maar zeker dramatisch interessante figuren rond, die geen'memoi res (zullen) publiceren, terwijl hun archieven potdicht blij- Berend Boudewijn van de KRO noemt discussies over tv vaak verwarfend en oeverloos. Dat komt, omdat de tv eigen lijk niet bestaat Tv bestaat bij de gratie van wat ermee ver voerd wordt. De boekdruk kunst kan niet verantwoorde lijk gesteld worden voor het bestaan van het Nieuwe Tes tament of Das Kapital. Krijn ter Braak van de VPRO maakt het de tv-schrijvers niet gemakkelijk. Hij kan zich al leen maar bezig houden met thema's, waarover hij zelf ge schreven zou willen hebben. Regisseren is zijn manier van schrijven. Hij voelt zich een soort co-auteur. En hij stelt zich tegenover schrijvers op zoals tegenover acteurs. Hij zoekt mensen en stukken, die bij zijn eigen thema's passen om te kunnen komen tot zijn manier van vertellen. TON OLIEMULLER Harde kop Anton Quintana, die al het nodige voor de tv geschreven heeft, werpt op deze zaak een heel eigen licht. Hij vertelt wat Beeld uit „Stille kracht". Tina York: „Ik heb een andere weg ingeslagen dan mijn zusje Mary Roos". De Duitse Schlagerzangeres Tina York heeft meer dan genoeg van de manier, waarop in Dilitsland de eigen Schlager bejegend wordt. „Het schijnt tegenwoordig mode te zijn om te zeggen, dat de Schlager 'shit' is. Je schijnt er als journalist interessanter door te worden. Maar ze vergeten, dat het publiek de Schlager wil. Het is een typische Duitse muziekvorm, zoals het chanson een typische Franse zaak is. Je kunt wel stellen, dat Aznavour nu ook in Engeland succes heeft, maar zijn 'She' is zeker geen chanson. Met een echt chanson zou hij in Engeland het zout in de pap niet kunnen verdienen". Het voortdurende gevit op e Duitse Schlager heeft Tina York bewogen een liedje op te nemen, dat zich met deze problema tiek bezighoudt: "Wir lassen uns das Singen nicht verbieten". „Misschien verziek ik daardoor mijn eigen kansen, omdat de journalisten het me kwalijk nemen. Maar aan de andere kant moet het toch maar eens gezegd worden. Ik hoop alleen, clat ik het op de juiste manier aangepakt heb. Kritiek is goed, maar je moet het in de juiste proporties blijven zien." Tina York heeft in Duitsland een vrij succesvolle carrière achter' de rug, mede door toedoen van haar producers Peter Orloff en Jack White. Vrijwel ieder nummer dat ze opneemt komt in de Duitse toptien en dat is toch weer goed voor een verkbop van ettelijke honderdduizenden exemplaren. Eigenlijk een vreemde zaak, want in Duitsland pleegt men nogal huiverig tegenover familie van een bekende ster te staan en Tina is het jongere zusje van Mary Roos. „Ja, ik weet wat je bedoelt. De mensen gaan gauw zeggen, dat je het dankzij je zusje hebt gemaakt. Met die moeilijkheid zaten we aanvankelijk echt wel. Maar Peter Orloff heeft me in een totaal andere richting geloodst dan Mary. Daardoor kon die kritiek grotendeels ontweken worden. Kijk, als ik dezelfde richting uit gegaan was als Mary - stel dat ik het zou kunnen - dan hadden ze recht van spreken gahad. Nu was ik gewoon een gekke meid, die met het goede liedje op het juiste moment kwam. Dat heeft me geholpen die erfenis van Mary te ontwijken". Talent Geloof je dat je in Duitsland gemakkelijker succes kan hebben? „Dat vind Ik een goedkope dooddoener. Er zijn natuurlijk artiesten bij ons, die elders niet aan de bak zouden komen, maar die heeft Nederlnd ook. In Duitsland moet je wel degelijk talent hebben, anders haal je echt de top niet. Wel is het zo, dat bij ons een artiest geaccepteerd wordt omdat hij of zij een goed nummer heeft. Op zangtechnische kwali teiten wordt wat minder gekeken. Je moet je goed bewegen, want de Duitser heeft nu eenmaal oog voor uiterlijke details. Ik weet trouwens op wie je doelt, op Phil en John. Zangtechnisch is het natuurlijk niet zo goed, maar die jongens hebben op de Bu-hne wat. Ik heb een aantal malen met hen in hetzelfde programma gestaan. Laat ik je vertel len, dat die twee in staat zijn een zaal compleet op de kop te zetten. Dat vind ik ook een vorm van talent". Kun je tot in lengte van dagen in de Schlager-wereld blijven? „Je moet de bakens op tijd verzetten. Ik heb nu succes met weinig gecompliceerde nummers, maar ik zal binnenkort toch een andere richting op moeten. Welke richting dat wordt, weet ik nog niet. Ik moet er eerst achter zien te komen, hoe groot mijn talent eigenlijk wel is Han Avöt HOU HET SCHERM IN HET OOG NOS 10.45 School tv 18.45 Paulus de boskabouter 18.50 Journaal AVRO 19.05 Toppo 20.00 Journaal 20.21 Mies Bouwman met „Een mens" 22.05 Televizier-magazine 22.45 Sportpanorama 23.05 Journaal NEDERLAND II NOS 18.15 Sportleiding Teleac (les 8) 18.45 Paulus de boskabouter 18.55 Journaal NCRV 19.05 Pas op Swiebertje 20.00 Journaal 20.21 Kojak 21.10 Johnny en Tonny 22.10 Farce Majeure 22.40 Ander nieuws 23.10 Praten met de minister president 23.20 Journaal 18.40 treek» 18.05 Informatieif programma. 18.40 Aktualiteiten 19.20 DurststrcckeJ klein tv-spel. 20.00 Jour bericht. 20.15 Documentaire 21.45 Advies van de recherche. 21.w£ Reportage uit Bonn. 22.15 Jou.-nea»* en weerbericht 22.30 Beeldverhaal.' DUITSLAND II naai. 19.30 Buitenlands ma.£20.15 De kogel, tv-film. 21.131 Journaal. 21.30 Der brieftröger,- Iraanse speelfilm. 23.15 Sport. 23.45 18.00 Beertje Colargol. 18.05 Twee kor te jeugdfilms. 18.20 Instructief pro gramma. 19.00 Documentaire dieren film. 19.25 Programmaoverzicht* 19.38 Mededelingen en weerbericht, 19.45 Journaal. 20.15 De familie Ash- ton Engelse tv-serie. 21.05 ConfrontaJ tie of enquête 21.55 Kortweg. 22.0(P Journaal 23.55 Company Ltd., India-) se film. NEDERLAND I NOS 10.00 Nederlands voor buiten landse werknemers Teleac (les 1 herh.) 10.30 Engels voor het bedrijfsle ven Teleac (les 4 herh.) 11.00 Computerkunde Teleac (les 35 herh.) 15.30 Voorlichtingsprogramma schooltv 16.00 Journaal KRO 16.02 De rode autobus 16.30 Spuit elf NOS 18.45 Paulus de boskabouter 18.55 Journaal KRO 19.05 Peppi en Kokki 19.25 Q Q 19.50 't Zand 33 20.00 Journaal 20.21 Bingo 21.50 Brandpunt 22.35 Orson Welles presenteert „Great mysteries" 23.00 Journaal NOS 18.15 Natuurkunde Teleac (les 13 herh.) 18.45 Paulus de boskabouter 18.55 Journaal AVRO 10.05 Wie van de drie 19.30 MASH 20.00 Journaal 20.21 Wie-kent kwis 21.40 De gebroeders Hammond 22.30 Sportpanorama 22.50 De Dick van Dyke-show 23.15 Journaal IKOR—NCRV 23.20 Het lied van de week H III I III l'l III Mill 18.35 Popprogramma. 19.00 Aktualitei ten. 19.35 Der wilde und der zahme Westen, tv-serie. 20.00 Journaal en weerbericht 20.15 Amusementspro gramma. 21.45 Trekking van de lot togetallen. Aansluitend: Journaal eri1 weerbericht Aansluitend: Het woord voor de zondag. 22.05 Ticky - eine Nummer zu klein, Franse speelfilm. 23.30 Journaal. U.IIIU.IÜ.kH.ill— 18.00 Magazine. 19.00 Journaal. 19.30 Die grosse Liebe von Balzac, tv-film. 20.15 Zwei Jahre Ferien, tv-film. 21.45 JOURNAAL. 21.50 Sport 23.05 Der schwarze Sergeant, Amerikaan se speelfilm. 0.50 Journaal 18.00 Beertje Colargol. 18.05 Star Trek, science-fictionserie. 18.55 Program ma over lucht- en scheepvaart, spoor- en wegverkeer. 19.40 Medede lingen. 19.45 Journaal. 20.15 De vro lijke dokters ter zee, komische En-, gelse tv-serie. 20.40 Amusementspro gramma. 21.30 Nieuws in de marge. 22.15 Kortweg. 22.20 De magiër, poli- tiefeuületon. 23.10 Journaal. P.P.: 18.19 Uitzending van de Rooms Katholieke Partij Nederland. KRO: 18.30 Nieuws. 18.41 Echo. 18.50 Ver kenning: nieuws, feiten en achter gronden op sociaal-maatschappelijk terrein. 18.58 Marktberichten i.s.m. KNBTB. 19.00 (S) Cameretten '74: flitsen van het festival voor amateur- cabaretgroepen. 19.30 (S) In ant woord op uw schrijven: verzoekpla- tenprogramma. 21.00 (S) De blanke top: de taal is de mens gegeven om z'n gedachten te verbergen. 22.25 Overweging. 22.30 Nieuws. 22.40 (S) Goal: sport en muziek. 23.55—24.00 Nieuws. HILVERSUM II !uws. 18.11 Vandaag dit, ir t. 18.20 Essay. 18.30 Progrj zicht. 18.31 Embargo: Ther programma. 19.30 Radio Vrij België. VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 (S) Sycb ney Symphony Orchestra: moderne muziek. 21.30 Zondagschrijvers aaA het woord. 21.40 (S) Klassieke ka- jrkestmuziek. 22.35 (S) Df 18.02 Joost mag niet eten. 19.02 Drie loopt achter: Nostalgie. AVRO: 20.02 Radiojournaal. 20.05 Eurohits. met o.a. de Duitse en de Engelse hitpara de. 21.02 De negen-uur show. 22.02 Radiojournaal. 22.05 (S) Superclean Dreammachine. 23.02 (S) Vanavond laat. 0.02 Radiojournaal. 0.05 Week- end-muziek-magazine. 1.02 Soultime USA. 2.02 Continu de nacht door. 4.02 Voor dag en dauw. (2.02, 4,02 en 5.57 Radiojournaal.) NCRVj 6.02-7.00 Klaar wakker. HILVERSUM I TROS: 7.00 Nieuws. 7.02 (S) Ontbijt- Soos, met om 7.30 Nieuws. 7.41-8.00 Aktua I, 8.30 Nieuws en 8.36-8.45 Gymnastiek voor de huisvrouw. 9.00 (S) Wegwezen met o.a. tips voor weekend-trips. 9.30 (S) Tien-om: kin derprogramma. 10.00 (S) Aktua-spor- t: sport en muziek, met van 10.30- 10.32 Nieuws. 11.00 Hartje Amsterda- m: mensen-meningen-muziek. OVERHEIDSVOORLICHTING: 12.16 Franco Huis: informatie voor het bedrijfsleven. TROS: 12.26 Mede delingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.41 Aktua II. 13.00 (S) Tross-Country. 14.00 (S) Steiger - B: gevarieerd programma. 15.30 Nieuws. 15.33 (S) Als dat zou kunne- n: verzoekplatenprogramma. 17.30 Nieuws. 17.32 Aktua Hl. Ronnie Tober vanavond bij Johnny en Tonny. HILVERSUM II VARA: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgym nastiek. 7.20 (S) Z.O. - voor alle1 kinderen die op zijn. 8.00 Nieuws; 8.11 Dingen van de dag. 8.23 (S) Z.O, how. (11.00 Nieuws.) 13.00 Nieuws.' 13.11 (S) In de Rooie Haan. VARA'5 zaterdagmiddag café. NOS: 15.00 (S) N.O.S.-jazz. 15.30 Gamma van alpha en beta: nieuws uit de wereld vaif wetenschap en technologie. 16.00 Nieuws. 16.03 (S) Het Zwarte Schaa, p: programma voor Surinamers en Antillianen in Nederland. 17.00 (S) Harmonie en fanfare in Nederlamj en Europa. 17.45 Voor Blinden en Slechtzienden. 17.55 Mededelingen. NCRV: 7.02 (S) Drie op je boterham! 8.02 (S) Drie op je boterham: Perd Vers. 9.03 (S) Tot uw dienst: klassiek ke muziek. 10.03 Muziek bij de kof fie. 12.03 (S) Drie tussen de middag- Los Vast 14.03 (S) Schrijf es 'it kaartje: verzoekprogramma met im formatie. 16.03 (S) Sportshow. til l L Popgroep Slade in Toppop, Ned. I om 19.05 uur. Swiebertje komt vanavond achter slot en grendel Omdat het op zaterdagavond niet meer mocht, Is Mies Bouwman met haar programma naar de vrijdag avond verhuisd en daarom wordt vanavond „Een mens wil op de vrijdagavond wel 's even zitten en een beetje lachen want er is al genoeg ellende op de wereld" uit gezonden. In een directe uitzen ding vanuit de RAI in Amsterdam, onder regie van echtgenoot Leen Timp. Deze verhuizing heeft uite raard consequenties voor het pro grammaschema, dat voor dit week einde was vastgesteld. De Wie- kent-kwis en de Gebroeders Ham mond zijn van de vrijdag naar de zaterdagavond verschoven. Na het programma van Mies worden uit gezonden Televlzier Magazine en Sportpanorama. Ned. I, 20.21 uur. Kojak ■Swiebertje „Pas op Swiebertje" is de titel van een nieuw avontuur van de zwerver Swieber tje dat de NCRV vanavond op het scherm brengt. Saar is jarig en Swieber tje heeft één stuiver en wat centen en daar kan je moeilijk een mooi cadeau voor kopen. Toch wil Swieb zijn Saar verrassen. Maar wat moet hij nu verzin nen? Hij krijgt een inval, maar daar komen moeilijkheden van. Ned. II, 19.05 uur. Na maandenlange voorbereidingen wordt een bende heroïnesmokkelaars op heter daad betrapt. De gewetenloze bendelei der Janus blijft weer buiten schot. Be ducht voor al het bewijsmateriaal be raamt hij bovendien nog een plan om de verbeten Kojak voorgoed onschadelijk te maken. Maar Kojak moet nog een paar afleveringen mee Ned. II. 20.21 uur. Johnny Vanavond weer de maandelijkse theater show „Johnny en Tonny". Behalve John ny Kraaykamp en Tonny Huurdeman zijn vanavond te horen Carry Tefsen, Karin Kent,. Jaap Stobbe, Ronnie Tober, Ned. II, 22.40 Ned. II, 21.10 uur. Ander nieuws In „Ander nieuws" komt een van de meest besproken boeken van de afgelo pen maanden aan de orde, „Waterschaps heuvel" van Richard Adams. Adams be schrijft in dit boek, dat in vele landen en ook in Nederland een topper is gewor den, het leven van konijnen na het verla ten van de grote konijnenheuvel. Het is een menselijke kijk geworden op de sa menleving van konijnen, vol menselijke trekjes die het verhaal zo boeiend maken. In een interview vertelt auteur Richard Adams een en ander over zijn boek. De bisschoppen hadden gisteren op de tv het eerste en het laatste woord. In de middag Sinter klaas en als dagsluiting een overdenking over sport van mgr. Simonis. De eerste ging in zijn gulhartigheid jegens kinde ren de eigentijdse problemen niet uit de weg, o.a. door in te gaan op kindervragen als: heeft Sinterklaas kinderen en zo nee wie volgt hem op als hij dood gaat? Zelfs aan de abortus kon hij niet voorbij. Op de vraag waarom babytjes nooit geschen ken van hem krijgen, antwoord de hij, dat babytjes zelf al zijn. Zelfs gastheer Edwin Rutten werd er even stil van. Vroeger deed Mies dat werk, gezellig, hartelijk en vol respect voor de oude baas. De bijna afgestu deerde psycholoog Edwin gaat erbij op zijn hurken zitten, maar zakt dan ongeveer tot het peil van een jongen van twaalf, die er in zijn afgelegd geloof plezier in heeft om de Sint achter zijn rug op geintjes te vergasten. Op die manier maakte Ome Willem kortgeleden nog een klein meis je aan het huilen en dat doen de meeste jongens van twaalf jaar al lang niet meer. Edwin is een vlotte man, maar voor dit werk mogelijk te weinig natuur lijk na'ief en dat is dan blijkbaar weer een gevolg van zijn studie. In "Rooilijn" van de KRO kreeg de Franse voetbalorganisator Ukraincsik de ruimte. De man roept al jaren lang van de da ken, dat het profvoetbal op zijn laatste benen loopt Wij zijn er te beschaafd voor geworden. Voetbal is volgens hem eert sport voor proletariërs, jongens die zich iets kunnen ontzeggen» En de Eindhoven-trainer: 'Voed bal is geen oorlog. Als generaal Rinus dat beweert verlaagt hij zich om zijn twee ton inkomen veilig te stellen". Bisschop Simonis sprak verhe* ven over sport. Hij was onlang# op het NKS-congres. Daar gaft de KRO beelden van, maar wa hadden daarbuiten de bisschop graag nog wat persoonlijke^ over sport horen praten. a Nog even over bisschop Nico^ laas gesproken. Blijkens zijn vrijgevigheid stemt hij niet iif met het versoberingsplan varf zijn collega's. Als dat maar geerf nieuwe roeringen teweeg breng# in het bisschoppencollege.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1974 | | pagina 2