BLIK
VOOR
UIT
GAAF WERK
VAN LEKEN IN
EXPOSITIE
Vrijetijd-tips
van
Cantecleer
RECEPTEN VOOR HET
HEERLIJK AVONDJE
tbcAxtootdeêujeSi/ z
tbtfi iHntodelijeJi!
PAGINA 4
LEIDSE COURANT
MAANDAG 25 NOVEMBER 1971
VOOR DE VROUW
Pyramide van papier. Op de achtergrond: een wandkleed gemaakt door Egyptische
kinderen uit Harrania.
BERGEYK Annet Teunissen-van Manen van Zanen (56) is een
vrouw met een ideaal£ Alle leegkomende waardevolle of waarde
loze gebouwen: bioscopen, scholen, kastelen te gebruiken (al is
het maar tijdelijk) om leken groepsactiviteiten te laten doen op
verschillend creatief gebied: schilderen, tekenen, sociodrama, wer
ken met textiel of afvalmaterialen. De aanzet is er Midden in
Bergeyk in het land van de Kempen staat aan de driesprong
Eersel-Valkenswaard-Luykgestel een fiere schutting met daarop
de letters: „Muzen, Museum voor creatief werk van kinderen,
vrouwen en andere mensen". Het "uithangbord" voor een oude
bioscoop, waarop directrice-inspiratrice Annet zich met man en
zes kinderen (waarvan de oudste 25 jaar is en de jongste 16 Jaar)
heeft geworpen om de ruïne die het was om te toveren in een
'werkplaats', waar kleine en grote mensen van 2-82 jaar creativi
teit kunnen beoefenen en tentoonstellen.
Ze gebruiken materialen als ge
golfd karton, veelkleurige rolle
tjes van restanten textiel, in on
gelijke hoogte op een plateau
geplakt, avalblik. Men kan er
„Ideeën halen en ideeën bren
gen', schreef iemand na een
rondgang door dit unieke ge
bouwtje. "Elk mens moet de
kans krijgen iets te exposeren
kind om haar teen vouwde 'om
dat een schoen zo hard is'. Een
medisch student uit Amsterdam
maakte 'machinebeesten' en
vóór dat hij medicijnen studeer
de stelde hij fantasie-motorfiet
sen samen, getekend met petie
terige cijfertjes en figuurtjes,
samengevoegd tot het model
motor. Een andere tech-
dat met liefde is gemaakt. Het nicus maakte van lintdunnen
sliertjes afvalblik gekke, oude
is ook animerend om te zien wat
anderen doen", vindt mevrouw autootjes.
Teunissen. In het „Muzen Mu
seum" geen Karei Appel of Jan
C rem er, wel een roerend schil
derij, gemaakt van mosselschel
pen (door een oma), wandtapij
ten geweven door Egyptische
kinderen (onlangs in bruikleen
Hoe heeft mevrouw Teunissen,
die in een prachtige bungalow
bij het museum in de bossen
woont, dit idee ontwikkeld?
"Het is een proces dat groeit",
vertelt ze. "In 1966 werden op
aan het Stedelijk Museum gege- het terrein van "De Ploeg" (we-
Vrouw* in 1975. Vooral voor
vrouwen is het belangrijk zich
creatief te ontwikkelen. De mo
gelijkheden zijn er. Zoveel be
drijfjes moeten sluiten door de
economische omstandigheden.
Grote panden komen leeg, fa
brieken en fabriekjes, die wë al
dan niet kunnen gebruiken.
Leegstaande kerken ook. Zodra
ze weer in gebruik worden ge
nomen, laad je de boel in de
deux cheveaux en weg ben je.
Het gaat erom werkgelegenheid
te scheppen. Het creatief wer
ken met afvalmateriaal van be
drijven (wat we veel doen) is
ook een vorm van milieuoprui
ming gericht tegen milieuver
vuiling.
Je moet maar eens een rondje
wachten voordat je papier en
rommel wegsmijt Op het ogen
blik werken wij in Bergeyk met
47 landen. Er kwamen 10.500
bezoekers, waaronder 15 groe
pen en alternatieve schoolreis
jes. En ook de melkboerenver
eniging wil wel eens een dagje
uit..."
In het Muzen Museum kan elk
voorwerp, hoe onzinnig ook tot
object worden. Iedereen kan in
zenden, wanhzegt Annet: "Als
een leek creatief is verdient hij
aandacht."
Mode voorspellen is
geen koffiedik kij
ken. Het zit er allang
in dat de zomer van
1975 geen revolutie
op kledinggebied te
weeg zal brengen.
Inspiratiebronnen
zijn safari, tennis,
golf, folklore en de
twintiger, dertiger
jaren. De slanke,
smalle soepele belij
ning hoeft geen
plaats te maken voor
kokerachtige kleren
en de lengte blijft
spelen rond de knie.
Bij steeds minder
mensen is de vrije-
tijdskleding een ou
de trui en een broek
met knieën erin.
•Naast denim (niet
weg te denken uit
het modebeeld), vol
gend seizoen veel al
ternatieve weefsels
als tentdoek, cam
bric twills, katoenen
matelassé's, bedruk
te katoenen gabardi
ne. Van de anti-mo
de (jeans en Tees-
hirts, maar dan ook
niets anders) zet de
verschuiving door
naar elegantie en
souplesse. Tuinbroe
ken, bermuda's en
parka's voorspelt het
Mode Informatiecen
trum, waarvan we
deze wijsheden heb
ben overgenomen.
Wat het schoenwerk
betreft: het bloeme
tjesmotief doet
joyeus zijn intrede.
Straks met bloeme-
tjesgoed beklede
sleehakken, semi-
vrije-tijdsschoenen
met T-strip en ge
bloemde linnen zo
len. Ook beeldige
sandaaltjes met fijne
vlecht en teen-grip
of een met linnen ge
vlochten muil met
kurkzool. Kurk mag
zich in de aandacht
verheugen. Burman-
je heeft voortreffelij
ke bestsellers in pet
to als houten clogs,
in combinatie met
gebloemd linnen.
Maar ook een teen-
grip instap met
touwzolen. Algeme
ne indruk: pep en se
xy, maar dan
vloeiend en verbor
gen verleidelijk in
veel stofverbruik.
Voor de avond asy-
metrische jurken,
gesloten op één
schouder in kaftan
stijl. En de kleuren?
Ice, zon, zand, hya
cinth en mosgroen,
als gewoonlijk in
veel nuances maar
meest middenlicht.
Niet hard maar ro
mig.
Voluptueus en soepel, maar hoog op de benen. (Mode
Informatiecentrum).
Gezellige duster
van gewatteerde
nylon met 'n
rijkgeschakeerd
bloempatroon
op zwart
40-
ven) en groepstekeningen van
Franse jeugd. Onderwerp: de
Notre Dame.
Het unieke van dit museum is
dat mensen over de hele wereld
soortegelijke keuze van materia
len hebben, hoewel hun werk
stukken verschillen. Er blijkt
ook uit dat je niets hoeft weg
te gooien, geen scheefgegroeid
blikopenertje, geen bierflesse-
dop, geen restje woL Daar is
popart van te maken. Annet
Teunissen: "De wil nieuwe typen
musea scheppen, waarin op
creatieve manier te zien, te ho
ren, te lezen is". Geen enkele
muze is vergeten ("vroeger wa
ren er geen musea, waarin al
leen schilderkunst en beeld
houwwerk te zien was. Bij de
oude Grieken was een museum
een plaats waar de 'muzen'
speelden, óók muziek"). Daarom
niet alleen beeldende expressie,
maar ook het gesproken woord,
beweging - "pressie en film in
Bergeyk. Annet verzamelde oor
spronkelijke melodieën op de
geluidsband. Teksten zijn op
kartonnen zetstukken geschre
ven en hangen aan schotten. Zo
Coördinaties blijven. De bermuda voor het slanke been.
verij) door de Stichting Bergeyk
in de open lucht paviljoentjes
gebouwd om er te kleien, te
tekenen, hoorspelen op te veo-
ren; seoiodrama. Je kon er ka
mers inrichten in groepsver
band. Stoelen en tafels waren
aanwezig, maar je kon ook aan
duidingen geven. Wat de men
sen erbij wilden hebben kon in
andere paviljoentjes gemaakt
worden. Een mensgericht ge
beuren, geen vakgerichte zaak.
Er zijn zo weinig mogelijkheden
in de open lucht in het openbaar
creatief te rijn. Ja, je kunt
schommelen, molens bekijken,
maar echt iets samen vervaardi-v
gen, dingen die je thuis doet, is
er niet bij. Met groepswerk in
de openbaarheid zien mensen
andere technieken en kunnen
moed en ideeën op doen...
In Amerika heb ik een lezing
gehouden voor de International
Society for Education of Art in
New York. Daar namen mijn
overwegingen vaster vorm aan.
Een museum 6tichten voor men
sen, die geen vaklieden zijn. De
geeft bijvoorbeeld een kleuter bedoeling is er een stichting van
spelend een solo weg om 'U'
tegen te zeggen...
Er is ook mode zien. ziien. Ach
ter in het zaaltje jurken van de
Rietveld t-academie, een versier
de postbodecape en schoentjes
van een lapje suède, die een
te maken en werk te delegeren.
Ik wil graag met een vaste staf
in zee gaan, part-timers, studen
ten. In Amsterdam hebben we
al een lege school op het oog.
We zien ons streven ook in ver
band met 'het Jaar van de
Uitgeverij Cantecleer uit De
Bilt is met een bijzonder leu
ke aanvulling op haar reeds
bestaande hobby-serie op de
boekenmarkt verschenen: Ta-
pijtweven (9,90), Lijnenspel
met draden (8,90), Werken met
smeltharskorrcls (6,50), Vor
men met glas (9,90), Pitrict
vlechten (6,50) en Feestversie
ringen het jaar rond (9,90).
De paperback „Tapijtweven"
geeft de lezeries) een komplete
handleiding hoe men met be
hulp van eenvoudige gereed
schappen kreatief kan bezig
rijn met kleuren, patronen en
strukturen. Ook het weven op
grotere getouwen wordt door
de schrijfster M. Seagroatt uit
gebreid behandeld.
Het boekje „Lijnenspel met
draden" van Glen Saeger laat
via prachtige voorbeelden en
illustraties zien hoe iedereen
in staat kan rijn, om met kleu
rig koord of garen en kleine
spijkertjes, op het oog inge
wikkelde lijnstructuren samen
te stellen.
Leuke ideeën ook om vrije tijd
kreatief te besteden geeft Jut-
ta Lammer in „Werken met
smelthars". Smelthars (polys-
tyrolkorrels, te koop in kleine
proef verpakkingen, en in al
lerlei vrolijke kleuren) kan
saaie glazen voorwerpen omt
overen tot sieraden aan de
muur of op tafeL Gewoon keu
kengereedschap, oven of gas
fornuis en de eigen inspiratie
zijn verder alles dat men no
dig heeft
„Vormen met glas" van J. R.
van Oostrum leert wat men
allemaal kan doen met oude
flessen, schaaltjes en potten:
als ze maar van glas rijn. Mo
gelijkheden te over om van
oud weer nieuw te maken.
Kandelaars, vazen, enz.
Ook pitriet vlechten blijkt na
lezing van het gelijknamige
boekje (B. Manuel) niet meer
zo moeilijk als het eerst leek.
Grappig om te kunnen zeggen:
„Die mand? Oh, die heb ik zelf
gemaakt".
„Feestversieringen het hele
jaar rond" tenslotte is geschikt
voor jong eq oud. Hierin is
alles te vinden over kerstver
sieringen, kerstboomfiguren,
palmpasenstokken, paasver-
sieringen, feestgebak en lam
pions.
Alle boekjes zijn duidelijk en
eenvoudig geschreven, en ze
ker niet te duur. Aan te raden
om ze op het Sinter klas-ver
langlijstje te zetten.
Die goede oude Sinterklaas heeft het erg druk
in deze tijd. Surprises maken, winkelen,
strooien en luisteren naar kindergezang zijn
rijn dagelijkse bezigheden.
Zoudt u hem en rijn zwartepieten niet wat uit
handen kunnen nemen en zelf eens taai-taai
poppen en ander lekkers maken? Het is leuk
om te doen en bovendien is alles wat je zelf
maakt toch véél lekkerdere
Taai-taaipoppen:
250 g roggebloem
250 g tarwebloem
1/2 eetlepel gemalen anijszaad
30 g gist
1 1/2 dl lauwe melk
100 g bruine basterdsuiker
100 g honing of stroop
1 snuifje zout
1 snuifje kruidnagelpoeder
Vermeng in de kom alle droge ingrediënten en
maak hierin een kuiltje. Roer de gist glad met
de lauwe melk en voeg daarbij de suiker en
de honing (of de stroop). Laat het deeg rijzen
gedurende 3 kwartier. Vorm hiervan op een
beboterde bakplaat poppen (met een groot mo
del speculaasplank wordt het natuurlijk het
mooist). Bestrijd de poppen met losgeklopt ei,
koffiemelk of gewone melk. Laat ze dan even-
tueelnog eens 15 minuten staan (i.v.m. het
verder rijzen). Bak de taai-taaipoppen midden
in een voorverwarmde oven gaar in 25 minuten,
bij een temperatuur van 200 c of op stand 4.
Truffels:
250 g gepelde amandelen
250 g gezeefde poedersuiker
1/2 dl oranje bloesemwater (bij de drogist
verkrijgbaar)
1 eetlepel maisquin of kirsch
kleingesnipperde bigarreaux (gekonfijte franse
vruchtjes)
200 g pure chocholade
cacao poeder
maal de amandelen fijn en draai deze massa
nog een keer door de molen. Daarna vermen
gen met de poedersuiker en het oranjebloesem
water. De marasquin of kirsch erdoor kenden,
samen met de fijngesnipperde bigarreaux. Ver
deel de massa in brokjes en maak hier bolletjes
van. Dompel deze eerst in de gesmolten choco
lade en rol ze dan door de cacao.
Laat de truffels hierna door en door koud
worden.