Kunst is ook voor werkende jongeren BULGAARS DANSENSEMBLE IN RIJNLANDS LYCEUM Henk Elsink komt met ,,Totenmetnu De Vrolijke Vrouwtjes van Windsor 99 Theodulfus: vereniging met hechte tradities 197 ZATERDAG 9 NOVEMBER 1974 LEIDSE COURANT PAGINA 5 Vier jaar Cultureel jongeren Paspoortin Leiden Leiden - In 1970 werd in Leiden, in navoleins we echter met een enthousiaste groep van zes Het accent ligt voor ons op vorming, in de Sleutel, waarin een overzicht geboden wordt versiteit K O en tevens a Leiden - In 1970 werd in Leiden, in navolging van vele andere Nederlandse steden, het Cultureel Jongeren Paspoort geïntroduceerd. Omdat de gemeente niet in staat bleek het CJ.P. verregaand te subsidiëren, werd aan sluiting gezocht bij het Haags CJ.P., zodat de kosten van organisatie en het uitgeven van het informatieblad „Sleutel" op een grotere groep deelnemers konden worden afgewenteld. Er werd een begeleidings- en een redaktiecommissie gevormd om de be langen van de Leidse CJ.P.-houder te behar tigen. Velen waren met het ontstaan van een Leids CJ.P. erg gelukkig, anderen hadden bezwaren tegen de aansluiting bij Den Haag en werkten liever onafhankelijk. Inmiddels, vier jaar later is het aantal houders van een jongeren paspoort hier gestegen van 412 naar 3.656. Over het functioneren van het CJ.P. in Leiden spraken we met Marga Kroon (coördinator voor Leiden), Frans de Haan Enure mogelijkheid i:„_> U..;v DJ we echter met een enthousiaste groep mensen opnieuw gestart en zijn hard bezig om de boel stevig op poten te krijgen. Het C.J.P. is ontstaan voor scholieren, studenten en werkende jongeren, maar vooral die laat ste groep krijgt naar ons gevoel nog veel te weinig aandacht en blijft daardoor klein (1974 2830 studenten en scholieren, 816 wer kende jongeren red.) at is echt een groep, die je veel moeilijker kan bereiken. Het plan is daarom om een beter contact te krijgen met centra waar die jongeren wèl komen. Bijvoorbeeld bij Troef en het Kreatief Sentrum. De basis die in Den Haag is gelegd vinden wij ook te smal. Het is daar toch nog veel te veel die gedachte van „hoogstaand cultureel". Je moet dan wel erg oppassen dat je niet elitair gaat worden", vindt Harry. Het accent ligt voor ons op vorming, breedste zin van het woord. Er zijn gewoon activiteiten, die erg weinig kosten en waar je als CJ.P.-houder niet nog eens een keertje korting op hebt Dat is logisch. Wij vinden dat je die dingen toch in Sleutel moet aan kondigen. Een nadeel van de samenwerking is natuurlijk ook dat het je meer moeite kost fiODlCPm een eigen gezicht tot stand te brengen en er voor te zorgen dat je voor Den Haag geen «Het verzamelen vijfde wiel aan de wagen bent Wij zijn geloof ik ook wel wat kritischer ten op zichte van de inhoud van Sleutel. In Den Haag gaan ze er nog teveel van uit, dat zij het alleen voor het zeggen hebben. Zo van je mag wel mee doen, maar je moet je wel naar ons schikken. Sleutel, waarin een overzicht geboden wordt versiteit K O en tevens lia van de sectie van alle culturele evenementen en informatie vorming van de Culturele Raad, vroegen wordt verstrekt over nieuwe producties. De tenslotte zijn visie op het functioneren Wij willen echt geen revoluties en super «Het belangrijkste is redaktiecommissie van Leiden neemt de s menstelling van vier pagina's in Sleutel i haar rekening. kopij blijft altijd nog een probleem. Meestal komt het er op neer dat wij zelf die pagina's moeten vullen. Dat is erg jammer, want in principe bieden we iedereen de mogelijkheid zijn zegje te zeggen. We zouden graag zien dat de CJ.P.-houder wat actiever werd", vertelt Huib. i de boel eerst c de Culturele Raad), allen leden van de bege leidings- en redactiecommissie. Je kan eigenlijk wel zeggen dat het C.J.P. hier nog steeds in oprichting is. Er zijn in het verleden nogal wat moeilijkheden geweest, met name door het grote verloop in de commissie. Aan het begin van dit seizoen zijn ting is voor ons de enige mogelijkheid om in Leidean het CJ.P. te propageren. Het levert natuurlijk problemen op. In Den Haag willen ze bijvoorbeeld alleen die evenementen in de agenda opnemen, waar de houders van het paspoort een korting op krijgen. Wij willen daar best wel een beetje vanaf zien. kritische toestanden, beetje rekening met aldus Marga. Een cultureel jongeren paspoort is voor iede reen tussen de zestien en de zesentwintig jaar te krijgen en kost 3,50 per seizoen. De betrokken gemeente geeft op elk paspoort nog een subsidie van 3,50. Met het pspoort krijg je een fikse reduktie op concerten en toneelvoorstellingen en vaak ook op abonne- menten van allerlei soorten tijdschriften. De vjelUKKlg toegang tot musea is veelal gratis. Elk lid ontvangt maandelijks het informatieblad "e "eer Weeber, directeur stevige basis te geven. Ook het contact en de communicatie met Den Haag moet verbeterd worden. Dat ligt allemaal niet zo makkelijk, want ik ben de enige full-time kracht en dat komt dan nog door mijn werk bij de Culturele Raad. Voor de anderen moet alles in de vrije uurtjes gebeuren. Het enthou siasme is er in ieder geval wel. We willen er graag iets van maken", stelt Marga. het Leidse C J.P. „Ik kan wel zeggen dat ik indertijd mijn steen tje heb bijgedragen tot de oprichting van het CJ.P. in Leiden en ik ben er dan ook heel gelukkig mee. Er is een behoorlijk aantal CJ.P.-houders dat regelmatig onze concerten en voorstellingen bezoekt Bij de concerten zijn het vooral de zondagochtend- en middag concerten die veel bezocht worden. Het vorig weekeinde bijvoorbeeld waren bij Frans Brüggen en Gustav Leonardt in het Groene Kerkje vrij veel jongeren. Voor de meesterse- rieconcerten ligt de opkomst wat lager. Als ik een voorbeeld mag geven. Een tijdje gele den hadden we een serie voorstellingen van Fons Jansen. Daar zijn in het totaal 2400 kaarten voor gekocht waarvan 150 door C. J. P.-houders. Het enige wat ik jammer vind, is de kleine groep werkende jongeren die een CJ.P. heeft Meesal zijn dat dan nog jongeren met een zekere opleiding. Toch een soort bovenlaag. Er zouden eigenlijk meer werken de jongeren bij culturele manifestaties moe ten woren betrokken". Ton van Brussel Foto: Henk Elsink. Leiden Voor bijna alle Nederlanders zal de naam Henk Elsink een bekendeklank hebben en toch zullen er relatief maar vrij weinig zijn, die hem ooit hebben zien optreden. Jarenlang heeft hij in Amsterdam zijn eigen theatertje gehad, "De Kopermolen", en het gebeurde maar sporadisch dat hij in andere theaters optrad. Zijn grote populariteit verwierf Elsink door radio, televisie en grammofoonplaat. In zekere zin is dit bevreemdend, aangezien Elsink altijd een typischp theaterartiest is geweest. Wie hem ooit in de zaal bezig heeft gezien en kort daarna een t.v.-optreden van hem aanschouwde, kon met één oogopslag een essentieel verschil constateren: -Elsink kan eigenlijk niet zonder de ruimte en de vrijheid van het theater en komt daardoor op de beeldbuis nauwelijks tot zijn recht. Gelukkig voor de cabaretliefhebbers alom in den lande heeft hij nu zijn Kopermolen van de hand gedaan en is hij vervolgens aan een grote tournee begonnen met een repertoire, waar onge veer al zijn grote succesnummers op staan. Dit programma, dat de titel "Totenmetnu" draagt, zal dinsdag a.s. in het Rijnlands Lyceum te zien zijn. Na de Afrikaanse, Zuidamerikaan- se en Spaanse folklore is het nu de beurt aan de Bulgaarse. A.s. woendag treedt in het Rijnlands Ly ceum de groep Balk an ska Mla- dost op, een en semble, bestaan de uit 12 dan sers, 12 danse- sici met als spe ciale gast Geor- gi Ivanov, mede werker van Ra dio Sofia, die het een en an- de „rebeck", het Bulgaarse natio nale instrument. Ou de- Wetering De amateurto neelverenigingen in Leiden moeten al jaren lang al het mogelijke doen om het hoofd boven water te houden, maar in de kleinere gemeenten rond Leiden heeft het amateurtoneel nog steeds niet over belangstel ling te klagen. Tot de actievere gezelschappen behoort de R. K. Toneelvereniging „St. Theodul fus" uit Oude-Wetenng. „Theo dulfus", zoals de naam in de wandeling luidt, werd op 1 mei 1923 opgericht en is dus nu welgemoed het 52ste seizoen in gegaan. 'Het woord „welgemoed" is hier zeker op zijn plaats, want Theo dulfus ontwikkelt zich nog steeds in positieve zin. „Over het algemeen" aldus voorzitter Van den Heuvel, „vormen to neelverenigingen een tak van recreatie, die niet meer zo leeft, maar bij ons komt het de laat ste tijd wel op. Wij hebben een grote toeloop van jeugdige le den en het kleine stuk, dat bij ons altijd aan het grote stuk voorafgaat, zit daardoor dit keer vol debutanten". Deze toeloop van nieuwe leden heeft waarschijnlijk twee oor zaken: al sinds jaar en dag heeft Theodulfus de gewoonte om het eigenlijke, avondvullen de stuk te laten voorafgaan door een eenakter voor begin ners, zodat iedereen een grote kans heeft om al vrij snel de planken op te mogen. Daar naast is er dezer zomer een toneelcursus georganiseerd, die onder leiding stond van Piet Eekveld uit Rotterdam, een ini tiatief dat niet genoeg toege juicht kan worden. Theodulfus is een vereniging met hechte tradities. Tot voor kort werden de beide jaarlijkse uitvoeringen (één in het najaar en één in het voorjaar) gegeven in een cafe- zaal te Oude-Wetering en pas sinds enkele jaren wordt er ge bruik gemaakt van de toneel- 9 9 99 Leiden Volgende week zaterdag is „De Vrolijke Vrouwtjes van Windsor" in het Rijnlands Ly ceum te zien in een voorstelling, verzorgd door de Noorder Compagnie. De regie is in handen van Zdenëk Kraus en de rol van Falstaf wordt gespeeld door Paul Brandenburg. Over het ontstaan van „De Vrolijke vrouwtjes van Windsor doen verschillende verhalen de ronde, maar het meest bekende en meest algemeen geaccepteerde is wel, dat dit stuk werd geschre ven op verzoek van Koningin Elisabeth I. De beide stukken gewijd aan de regeringsperiode van Hendrik IV (Henry IV part I and II) waren aan het Engelse hof bijzonder in de smaak gevallen, en dit was vooral te danken aan een van de bijfiguren. Dit nevenkarakter was een oude, dikke en vrolijke ridder, luisterend naar de naam John Falstaff, Shakespeare had deze ontembare drinkebroer en rokkejager een hoe veelheid slechte eigenschappen meegegeven, die ruimschoots in verhouding waren met zijn ge weldige omvang, maar hij had hem ook met zoveel humor getekend, dat hij iedere voorstel ling het publiek volledig op zijn hand kreeg. Dat de dikke ridder in een ander stuk opnieuw op de planken moest komen, stond al snel als een paal boven water, maar hierbij deed zich een kleine moeilijkheid voor: Shakespeare had zijn Sir John in het tweede deel van Hendrik IV laten overlijden en het was hem dus onmoge lijk geworden een vervolg hierop te schrijven. De oplossing werd gevonden in een blijspel, dat geheel los staat van de serie koningsdrama's en dat Flastaff tijdens een van zijn escapades in conflict bracht met de rijke burgers van het stadje Windsor. Het is een onbekommerd nie mendalletje geworden, maar met een ijzersterke „plot" en gave karaktertekeningen en daardoor is het door de eeuwen heen een van Shakespea re's meest gespeelde stukken geworden. De fi guur van de dikke ridder sprak duidelijk tot de verbeelding en dit blijkt met name uit het feit dat hij voor vele componisten (Nicolai, Verdi, Elgar e.a.) een bron van inspiratie is geweest. „De Vrolijke Vrouwtjes van Windsor" met v.l.n.r. Paul Brandenburg, Fiet Dekker en Janine Veeren. zaal van net dorpshuis „De Al keburcht". Hierdoor ging mis schien iets van de oude sfeer verloren, maar het betekent ook dat de spelers een beter uitgeruste zaal tot hun beschik king hebben en dat er inzake - de decors samengewerkt kon worden met een andere toneel vereniging (St Pancratius). Over belangstelling van de zij de van het publiek mag niet geklaagd worden: De Alke- burcht moet twee keer afge huurd worden (vrijdag 15 en zaterdag 16 november) en beide keren verwacht men een volle zaal (en dat op een inwoneraan tal, dat stukken lager ligt dan dat van Leiden!). Dit publiek bestaat voor 95 procent uit een vaste kern, die geen uitvoering zal missen. Kernm erkend is wel, aldus de voorzitter, dat het publiek grotendeels uit ouderen of jongeren bestaat, maar de leeftijdsgroep daartussenin over het algemeen vrij slecht vertegenwoordigd is. De eenakter van dit najaar is getiteld „De Automaniak" en wordt geregisseerd door Henk Kortekaas. Deze zelfde Henk Kortekaas is samen met Corry Zoct-de Jeu en Martha Klein- Mo llers te zien in de hoofdrol len van het blijspel „Hartjes aan 't spit", dat daarna zal wor den uitgevoerd. De regie van dit tweede stuk is in handen van Piet Mollers. Het grime- en kapwerk wordt „in eigen be heer" verzorgd door Marian Verdel-Hoogenboom. Wie na afloop van de beide voorstellin gen behoefte heeft om de gezel lige avond nog langer te maken, kan nog tot na middernacht in de benedenzaal van het dorps huis terecht. Paul Korenhof Waar naar Toe? ZATERDAG 9 NOVEMBER Lelden - Imperium: 20.30 uur: "Met gesloten Deuren", to neelspel. Leiden Stadsgehoorzaal: 10.00-22.00 uur: Fanfare con cours. Lelden - Rijnlands Lyceum: 20.15 uur. "Het hemelbed", toncelspeL Leiden - Ciné Club: 22.00 uur Filmvoorstelling. ZONDAG 10 NOVEMBER Leiderdorp - Dorpskerk: 15.00 uur: Concert bij kaarslicht, door piano-trio. Leiden Stadsgehoorzaal: 10.00-22.00 uur: Fanfare con- Leiden - Middelweg 19 c: 15.00 r: Poppentheater. DINSDAG 12 NOVEMBER Lieden - Rijnlands Lyceum: 20.15 uur: Henk Elsink in "Totenmetnu". WOENSDAG 13 NOVEMBER Leiden - Rijnlands Lyceum: 20.15 uur: Nationaal Bul gaars Folkloristisch Ensem ble. VRIJDAG 15 NOVEMBER Alphen - De Bron: 20.00 uur: Filmvoorstelling "Johnny got his gun". Leiden - Imperium: 20.30 uur: "Met Gesloten Deuren", to neelspel. Leiden - Hot House: 22.00 uur: Live jazz muziek. Leiden Ciné Club: 22.00 uur. Filmvoorstelling. Concert bij kaarslicht in Dorpskerk Leiderdorp LEIDERDORP Het Duitse pianotrio "Tedesco", be staande uit Werner Genuit (piano), Volker Worlitzsch (viool) en Garo Atmncayan (cello) verzorgt morgenmid dag om drie uur een concert bij kaarslicht in de Dorps kerk aan de Hoofdstraat Op het programma staan wer ken van Mozart (klavicrtrio in d kleine terts K V. 548), Mendelssohn Bartholdy Odu- viertrio in d kl. t. op. 49) en Ravel (pianotrio ui u kl t). Voor bezoekers met kinderen is de gelegenheid geschapen de kinderen tijdens het con cert In gebouw "het Tref punt" (naast de kerk) onder te brengen, waar zij zich kunnen vermaken met ver toning van kinderfilms. Henk van Ulsen leest Ida Gerhardt LEIDEN Maandag a.s. heeft in het LAK theater de eerste van een vrij unieke serie voorstellingen plaats, geor ganiseerd door de Leidse Schouwburg in samenwerk ing met de Stichting Poëzie Hardop, de vakgroep Neder lands vnn de Rijksuniversi teit, de Leidse Volksuniver siteit K O en hot Leids Academisch Kunstcentrum. Doel van deze samenwerk-' ing was het organiseren van een vijftal "dichtersavon- den" volgens de principes van "Poëzie Hardop". De eerste van deze avonden (maandag a.s., aanvang 20.15 uur) zal gewijd zijn aun de dichteres Ida Gerhardt De voordracht uit haar werk is in handen van Honk van Ulsen. Meer subsidie voor streek-muziek- scliool Van onze correspondent WASSENAAR - De raadscom missie voor Onderwijs en- maatschappelijke voorzie ningen zal het college van B en W adviseren de subsidie aan de streekmuziekschool voor Leiden en omstreken te verhogen van vijftig- tot ze senvijftigduizend driehon derd gulden. Voor incidente le cultureleactiviteiten zal zes- in plaats van vijfdui zend worden uitgetrokken. WASSENAAR Dc contribu tie van de historische vereni ging Wassenaar wordt het komend jaar verhoogd van 7,50 naar 10.-. Het be- ■tuur van de vereniging is uitgebreid met de heer A. van der Klcij, onder wiens leiding het afgelopen jaar onderzoekingen zijn gedaan naar de bodem in het cen trum van Wassenaar. WASSENAAR - De Leider- dorpse groep „Spirit of St. Louis" treedt morgan op in jongerensociëteit „Time Out" aan de Van der Werve- straat. Het concert begint om twee uur 's middags. De toegangsprijs is 2,50 voor soos-leden en 3,50 voor niet-leden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1974 | | pagina 5