Allerlei(ds) Oecumenische Merenwijk manifesteert zich als vaderlands bolwerk Vragen prof. Haarsma over zin eucharistie bleven onbeantwoord MAANDAG 4 NOVEMBER 1974 LEIDSE COURANT iiiiiiiiiiniiiiiiniiiiiiiiiiniiniininnniinniiiiiiiiiiiiiiiimiiiuiii* LEIDEN Voor een onverwach te knuppel in het Merenwijkse hoenderhok (tijdens de Regio nale Oecumenische Dag) zorgde prof. dr. Fr Haarsma. voorzit ter van de St.Willibrord Vereni ging, die als vertegnwoordiger van een „beleidsorgaan" pasto- raal-theologische kanttekenin gen maakte. Hij meende veel in de Merenwijk gerealiseerd te vinden van wat het Tweede Va ticaanse Concilie als wegen aangeeft tot grotere eenheid door het beoefenen van het Oe- Hij onderstreepte todzaak van voortdurende reflectie, die de pendant is van een gedurfde praxis. Hierbij kunnen van dienst zijn b.v. overeenkomsten over de Eucha ristie tussen katholieken en protestanten, die elders reeds tot stand zijn gekomen. Maar er is, volgens prof. Haars ma, wel geduld, fijngevoelig heid en omzichtigheid ge vraagd. „Men gaat in de Meren wijk verder dan het Vaticaans Concilie, de bisschoppen en de Gemeenschap van Kerken toe staan. U moet uit existentiële ervaring ervan overtuigd zijn. dat dit hier wel mogelijk is. U moet u rekening blijven geven van wat u hier doet. of dit de toets van de evangelische zui verheid en de katholieke verrij king kan doorstaan". De theoloog Haarsma had een aantal indringende en kritische vragen. „Ik wil niet ontmoedi gen, maar een prikkel geven, op de weg die u bent ingeslagen verder te gaan. Want stilstand is achteruitgang". De vragen Haarsma die op het ogen blik i i de Komt in de vormgeving van avondmaal/eucharistie, zoals u die hier viert, duidelijk tot uit drukking. dat de Eucharistie de maaltijd des Heren is. waarin Hij de belofte vervult, dat Hij tegenwoordig zal zijn temidden van hen die samenkomen in Zijn naam"' Komt in de beleving en in de gestalte tot uitdrukking dat het eën dankzegging aan God en een offer van lof is voor Zijn en opstanding in de pregnante zin van het woord, dus als een sacramentele representatie en werkdadige proclamatie van deze heilsdaden? Komt o.a. door de epiclese tot uitdrukking dat de Geest Gods wordt afgeroepen over de ver gaderde gemeente en over brood en wijn om Christus waarlijk tegenwooridg te stel len" Hoe het i ook in de Wereldraad omgaan met de sacramentele tekenen van brood en wijn" Blijkt daaruit dat zij naar hun diepste werkelijkheid he» li chaam en het bloed van Chris tus, dus Christus zelf zijn" Komt in de viering aan het licht, dat de eucharistie een zending inhoudt tot heil van de wereld" En dat het een vooruitgrijpen is op het feestmaal van het Koninkrijk Gods". Komt tenslotte tot uiting dat de voorganger in de eucharistie de persoon van Christus vertegen woordigt als de gastheer" Op deze wezenlijke vragen van Haarsma werden geen antwoor den gegeven. Ze brachten enige verwarring teweeg, schijnbaar had men zich dit vitale bestand- deel van een katholieke geloofs beleving niet zo gerealiseerd In feite werd vanuit de vergade ring de vraag gesteld als Gods volk op weg was. In de dienst ging ds. Hortensius voor Het was een avondmaals viering Tijdens de uitdeling van het „brood" bleek, dal wijk"' vragen Ook de Mei iet jezelf re i iets Als erd gesteld .Je •kenschap geven je dat niet doet, loop je het gevaar dat de zaken uit de hand lopen" En „Je moet je bewust worden wat je beleeft We herinneren ons een voorval, een jaar geleden, toen de Me- renwijkgemeenschap herdacht "*-* twee jaar oecumenisch i zo gro algangers toeloop v prettige situatie. En dan komt LEIDEN - Zeker zeven uur lang heeft zaterdag de oecumenische geloofsgemeenschap van de Merenwijk, vertegenwoordigd in haar Algemene Kerkelijke Merenwijkraad, van zich doen horen op de Oecumenische Regionale Dag. „Genoeg gepraat in de kerkelijke top, nu gaan we naar buiten dragen wat ons bezielt aan de basis. Samen geloven, daar zijn veel mensen wel aan toe", meende de AKM en tal van - wat men vandaag noemt „kerkelijke beleidsor ganen" - autoritieten op beleidsniveau, zoals vicaris mgr. W. v.d. Ende en heel wat theologen en andere hoogleraren waren graag bereid als klankbord te dienen. De Merenwijk in gelovige zin is uitzonderlijk in ons land. Wat hier kon en kan, is elders in opbouwwijken niet mogelijk. Tot veler verrassing kwam dit zaterdag duidelijk naar voren. gaat erom hoe dit ietwat „slor- dèhjke8hierf is*'da?een totale - Kop' -stukken bijeen tijdens de Regionale Oecumenische dag in de Merenwijk wijk een oecumenische struc- v.l.n.r. lid organisatie-commissie St. Willibrord Vereniging drs. Roeleveld. prof dr tuur krijgt, dat is nergens an- Haarsma. Chris de Jong. C. Plug, AKM-voorzitter Kemperman en de beide Merenwijk- ders in ons land bekend Het pastores Van Well en Hortensius. Merenwijkpastor Jan van Well noemde het na afloop - toen de ruim honderd deelnemers uit Leiden, Oegstgeest, Sassen- heim, Voorschoten, Zoeterwou- de en beleidsfiguren van bui ten de regio zich opmaakten om huiswaarts te keren - „een dag vol bemoediging en steun om door te gaan op de ingesla gen weg". Tot de „oude" moe derkerken was het verzoek ge richt: „kom helpen en meeden ken met ons". Uit de vergade ring werd Rotterdams bisschop dr. Simonis uitgenodigd om „eens een paar zondagen hier te komen". Niet vrijblijvend Prof. dr. H. Berkhof, voorzitter van de Raad van Kerken Ne derland - een reformatorisch theoloog vol tintelende humor en opwekkende spiritualiteit - zag de Merenwijk staat tegen over eeuwen vol traditie en ge- loofsrijkdommen. „Toch is dit geen vrijblijvend experiment. We kunnen niet anders, ook al is het een stuk niemandsland. Mogen we elkaar niet verrij ken" Het kan bijna te veel zijn. dat „eersteling" zijn. Het gaat hier om die ene Heer en dal Heil. "Dat is ons gemeenschap pelijk geloof". Iedereen keek met spanning uit naar wat mgr. Van den Ende als vicaris van de bisschop als reactie op de Oecumenische dag naar voren zou brengen, ledereen scheen het gevoel te hebben: dit kun je niet zomaar opzij schuiven. Dat deed de vi caris (die wij echt niet benijd den) ook niet. „Ik zeg het hier nogmaals: ik heb vragen op i de i allerlei ni\ „hier in de Merenwijk. Voorop staat, dat ik hier geloof aantref. Maar dat geloof moet be schermd hermd worden. We zijn nog niet in het stadium van goedkeuren of afkeuren, maar voorlopig van bescherming. Het gaat evenwel voor velen nog ver. Dit vérgaande experiment hoort mogelijk bij de pioniers fase van een wijk. Maar zullen de volgende tien jaren in het zelfde elan worden doorge voerd?". zo vroeg drs. Van den Ende zich af. Dr. Kamphuis van de Welzijns- raad Leiden, voelde zich nog steeds in de kou staan en vroeg. De geloofsgemeenschap enigszins rood aanlopend, „wil- Merenwijk, begonnen len de beleidsinstanties dan als jeblieft óók eens iets uitleg gen?". Hij vertolkte daarmee de mening van velen, dat van „bo ven" te weinig of helemaal niet een toereikende hand wordt ge zien. „als het erop aankomt zwijgt men aan de top. of offert een minderheid op aan het gro te geheel een enkeling moet in het belang van de gemeenschap de enthousiasme zonder theologi sche reflecties, staat tegenover andere jonge gemeenschappen waar men deze stap niet heeft gezet. Een der deelnemers, pa ter dr. W Sleddens van het Intituut voor Missiologie en Oe- cumenica te Utrecht, die een omvangrijk onderzoek op dit terrein heeft gepleegd, zei dat de Merenwijk zonder het voor zichtig zeilen en reilen het verst is gekomen, maar het daarom ook „eigenlijk het gemakke lijkst heeft gehad" Volgens prof. Berkhof is de „kerkelijke" Merenwijk gebouwd op een nieuw denktype, „het is een kopgroep van de Kerk Een kopgroep dan, waarboven niet weinige beraadslagers het zwaard van Damocles zagen hangen, waardoor de sfeer van dialoog en overleg bedreigd wordt Maar het is ook een wijk waar „men" nog niet goed raad mee weet. zoals uit een voorstel bleek „Maak eens een inventa risatie van wat men nu eigen lijk „gelooft" in de Meren- Ton Pietcrs Tijdens de Nederlandse kampioenschappen rolschaatsen, afgelopen weekeinde in de Groenoordhal, kwam ook de Leidsje jeugd aan bod. de den prijzen vielen o.a. Hans Verschuren (midden), Tine Koopman (uiterst rechts) en Mark van Putten. De prijzen, zilveren bekers, kregen zij uitgereikt door Atje Keulen-Deelstra. Show Wilbert Drummers sloeg als een klok Van onze correspondent OEGSTEEST Zelden waren de tribunes van de Oegstgecster sporthal aan dr Apollolaan zó vol als zaterdagavond. De Wilbert Drummers vierden er hun tiende verjaardag met een show die klonk als een klok. Tijdens het tweede optreden van de band presenteerde zich, bij wijze van verrassing, voor het éérst het trompetterkorps. Ze speelden o.l.v. de heer W. Driessen het bekende wijsje „Au clair de la lune", hetgeen door de majorettes in een dansje werd omgezet. Het was een van de hoogtepunten tijdens een anderhalf uur durende show waaraan voorts deelgenomen door Jong K en G uit Leiden en het showkorps D.V.S. uit Katwijk. anaf de tribune werd het muzikale gebeuren gadegeslagen dooi o.a. wethouder J J Thorn in de functie van loco-burgemeester de jeugdwerkleider van de SJJO. de heer B. Rigtering. bestuursle den van de SJJO en vele genodigden waaronder de heer A Schlatmann. De voorzitter van de „Wilbert Drummers", de heer C. E. van <Jer Minne sprak een kort welkomstwoord Met de trompettisten als uitbreiding telt de enige band die Oegstgee- kent 50 optredende leden. Onder leiding van tambour-maltre Marleen Driessen werd een gave show gegeven welke nu en enthousiast applaus van de aanwezigen uitlokte. Het moet zeker voor instructeur Driessen een hoogtepunt geweest zijn omdat hij al tien jaar de drumband onder zijn hoede heeft Een dankbare, maar met de uitbreiding een zware taak om dit alleen te kunnen volvoeren Voorzover wij hebben kunnen nagaan is hij nog steeds de enige in de gemeente Oegstgeest die het aankan. Dank zij de steun van zijn echtgenote kwamen de jongens en meisjes keurig geüniformeerd voor de dag Van geheel andere allure was het optreden van Jong K en G uit Leiden die het strakke ritme voortreffelijk wisten te handhaven. Een jonge „r nclijke" band die muzikaal met trompetters en pijpers goed uit de, muzikale verf kwam. onder redactie van Ton van Brussel, tel. 0 7) -22244 tst. 17 Wijzigin In het tijdstip waarop de afdeling Leiden van de ARKA (bond van ambtenaren) volgende week dinsdag een vergadering houdt is een kleine wijziging gekomen. In verband met de wedstrijd Fcyenoord-Barcelona begint de DIrs>s'tf>iir vergadering niet om half negen. 1J1IL Irui maar al om zeven uur. De bij eenkomst is wel gewoon in „De Parelvissers" aan het Bizetpad juwelen, antiek zilverwerk, mo derne sieraden. Afrikaanse beelden en handgemaakte pop pen worden tentoongesteld Een en ander is van woensdag tot en met zaterdag tussen Len en twaalf en één en zes uur in het juweliersbedrijf aan de Nieuwe Rijn te zien. Zonder werk m de hoop tot een mogelijke 1 oplossing te komen. Dit mis schien door aktie of door het Troef, het vormingscentrum voor vinden van een soort alternatie- Jone volwassenenaan de Ho- ve werkgelegenheid. gewoerd 57. heeft voor komen- Iedereen, met of zonder werk. de dinsdag een informatie- en mi't interesse voor dit onder- discussiemiddag op het pro- werp wordt dinsdag om drie Elke Fleurop >4:; <m r (jued. 10 0*300 bestelling is mrandeerd- ff Uro» NC 19573 I 740 0.596 Chrytti Geslaagd In hot verpleeghuis St. Elisabeth Casthuishof slaagden de vol gende kandidaten voor het di- ploma ziekenverzorgende": J. van der Meer-van der Camp, J van Hal. J Pariana en M. van Tol. De Stichting Bio- Wetenschappen en Maatschappij, sinds kort ge huisvest aan de Wassenaarse- weg. heeft in drs. M. L. Koen een nieuwe directeur gevonden. Hij volgt hiermee de heer dr. M. B. H. Visser op. die is be noemd tot lid van het algemeen bestuur van de stichting. Markten met als thema jeugd-werkeloosheid. toege spitst op de situatie in Leiden. Er is een forum uitgenodigd, waarin D Hellema (aktieenm- mite jeugdwerkeloosheid Lei den). R. Langerak (raadslid op het Gewestelijk Arbeidsbureau) */dkR'* zitting hebben BIS 40—7ot De uit deelnemers van het een- 11 «30—4 60 i trum geformeerde groep „zon- h 24*12 i' der werk" gaat op die middag Boerenkool i van start om zich verder in ^"spiuk deze problematiek te verdiepen. voer 102000 k 1 Troef 160 11 i.i" Niemand O* Roier' °m bl°Ctnftjf "L°div Uw Fleur op- ,1,1... .„er bloemist zorgt ni'.!3,mp ervoor! Leidse bioscopen Leidse agenda 1 „The Gre Juwelen n verband met het vijfjarig be staan van juwelier Lucas an Lcyden organiseert de heer J. H J Mentink (eigenaar van het bedrijf) een expositie, waarbij Expositie In sociëteit Burgers (Burgstecg 2a) is gistermiddag een exposi tie geopend van pen- en pen seeltekeningen van Andrë van Buren. De tentoonstelling is tot 30 november dagelijks vana'l vier uur te bekijken cara Pieter, Els, Koos en Mevrouw Boon hebben hun b.bJt. Ze waren het thuis-zitten moe Daarom zochten ze een baantje Een uitzendbaantie. Vanwege de vrij heid Luba heelt ook voor u diverse b.b.h. Als u slim bent komt u morgen even Leiden: Nieuwe Rijn 35, tel 071-40341 Alphen a/d Rijn Winkelcentrqm De Aarhof 67. tel 01720-94645 DS. NICO BOUHUIJS: Oecumene in de Merenwijk verdient de solidariteit van ons allen Leiden Op de Regionale Oecumenische Dag zijn zaterdag enkele boeiende en indringende inleidingen gehouden. Dat gebeurde door o a. de theoloog prof. dr Fr Baarsma uit Nijmegen, voorzitter van de St Willibrord Vereniging waarop we elders terugkomen door ds. Nico Bouhuijs uit Leiden door C. Plug (werkgroep Liturgie en Kritische Ge meente van de Merenwijk) en pastoraal werker Chris de Jonge (AKM en werkgroep Katechese). In gespreksgroepen werd de voorgelegde materie huiselijk (bij gastvrouwen in de wijk, verwerkt De gebedsdienst, als intermezzo, werd geleid door Merenwijkpastor ds. H. Hortcntius. De leiding van de dag was in handen van de voorzitter van de AKM, de heer Kemperman Plug Merenwijkraadshd Plus zette uiteen dat ambtserkenning geen zaak van de officiële kerken alleen 1». In de Merenwijk, waarbinnen het werk in de geloofdgemeenschap metterdaad wordt gedaan door de leden zelf. gebeurt dit niet alleen door verkozen of benoemde functionarissen. „Er kunnen zo maar nieuwe ambten ontstaan en andere kunnen verdwijnen. Er zijn geen diakenen, ouderlingen of kerkvoogden, maar wel die we ambtsdrager (in de werkgroepen) mogen Beide pastores, wier taak voornamelijk coordine- rend en inspirerend is (voor beiden zijn het deeltaken) zijn zowel door katholieken als protestanten volkomen als ambts drager erkend het zijn voor iedereen „onze pastores" Verschillen. „Als je nou vraagt kan dat allemaal wel" dan zeg ik, dat ik maar aan do kerkrechtelijke en theologische problemen voorbij ga Hilariteit natuurlijk, want daar zit nu juist het knelpunt „Laten we dan maar naar huis gaan", hoorden we hier en daar roepen. De heer Plug erkende dat er verschillen bestaan, „maar die lopenoverigens dwars door de Kerken heen Ze kunnen echter bevruchtend werken en inspireren; je kunt er een hoop van leren" Ds Bouhuijs zei in zijn pastoraal-thi?oiogische kanttekening over doop, belijdenis en katechese in de Merenwijk. dat de wederzijdse dooperkenning het mogelijk moet maken, dat protestantse voorgangers in de toekomst katholieke kinderen zullen dopen en omgekeerd. Hij kreeg te horen, dat dit reeds is gebeurd. Volgens da. Bouhuijs hebben de reformatorische kerken altijd een groot accent gelegd op de geloofsbc/inning en reflectie (kennis van de bijbel, geloofsbelijdenis, belijde- nisgeschriftcn). Zó hebben katholieken nooit leren geloven. Ze zijn het evangelie vertrouwd geraakt via de liturgie met z'n vele schakeringen Dit houdt in. dat de „gemiddelde katholiek" veel minder geleid, afgeleid en geremd wordt door bijbelse noties en direct en spontaan naar de praktische relevantie van het christelijk geloof vraagt" Geweten. Predikant Nico Bouhuijs zag het zo ..Een katholiek heeft één geweten en dat werkt goed. Een protestant heeft er twee z'n eigen (waarvan hij vindt dat het dubieus is) en een „schriftelijk" geweten, dat „altijd go<?d" is, want de bijbel „liegt niet" De bijbel is hier een „alibi" voor het eigen geweten Daarom wordt een katholiek minder „geleid" en „afgeleid" door die bijbel". Daar ligt (of lag) een vrij fundamenteel onderscheid in mensbeschouwing tussen pro testanten en katholieken, dat naar de mening van Nico Bouhuijs in de oecumenische samenwerking niet onder de tafel gewerkt moet worden, maar om intensieve doordenking vraagt „Bovendien heeft het zeer praktische consequenties voor vorm en inhoud van de katechese" Ds Bouhuijs, die het betreurenswaardig vond. dat de Meren wijk „zo nodig alweer een protestantse en katholieke school moest herbergen („deze voorbarige scheiding van kath. en prot kinderen werkt een onnodig vervreemdingsproces in de hand zo gauw je samen eet, leert en sp4.*clt, gebeurt er al iets") meent, dut een deelname van de kinderen aan eucharistie of avoridmua! een gezamenlijke geloofsbezinning op de bi-tekems van dit sacrament als vanzelfsprekend noodzakelijkelijk maken. „Op dat moment ontstaat er een nieuwe, uit de praktijk geboren oecumenische katechese Tenslotte de pogingen in de Merenwijk om gezamenlijk doop. echanstie. avondmaal en katechese te praktiseren, verdient de solidariteit van ons allen" Wat Nico Bouhuijs altijd in de Merenwijk had getroffen ia „de geest van de liefde waarmee jullie je bezig houden Dat is een voorbeeld voor ons, „oude" kerken Hoewel jullie wel wat lichtzinnig over de theologie heenlopen Misschien kun nen wij jullie daarbij een beetje coachen.. Ton Pieters

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1974 | | pagina 3