Een gat in het hek van ijzeren kantwerk JUNIORHGEK ZATERDAG 2 NOVEMBER 1974 LEIDSE COURANT/ PAGINA 6 Agenda Er woonde eens een vader met zijn dochter in een huis van roze marmer. Vóór het huis lag een plaats, en achter het huis een tuin met bomen en vogelkooien. Rondom liep een muur met een hoog en sierlijk hek, dat be roemd was om het ijveren kant werk van krullen en bloemen- ranken. Het huis stond op een voetstuk van bogen. Daaronder woonden de dienaren en dienaressen bij de keukens, voorraadkamers en andere werkruimten. Vóór de bogen voerde een roze marme ren trap naar het balkon en naar de eerste verdieping met de kamers van de dochter. De tweede verdieping daarboven bevatte zalen voor bezoekers, maar aangezien er geen bezoe kers kwamen, werden ze nooit gebruikt. Pas op de hoogste ver dieping woonde de vader. Je zou denken: in zo'n liefelijk huis moest wel een vriendelijke va der met een engelachtige doch ter wonen. Maar dat was niet zo: de heer was streng en knor rig, de jonkvrouw lastig en slor dig. Die heer, een rijke man, deed niets anders dan lezen en studeren. Als iemand hem stoor de werd hij boos, daarom zocht hij stilte zo hoog mogelijk in huis. Vooral ook zo ver mogelijk van zijn dochter. Want dat meis je was een lastige schreeuwle lijk met kijvende stem. Het liefst zou die vadei1 zijn dochter kwijt willen zijn: ze moest maar trouwen. Er waren toch zeker wel jongemannen die een rijke bruid wilden hebben. Maar er bestond een moeilijk heid: het meisje had gezworen nooit te zullen trouwen. Den kend aan haar knorrige vader, had ze zulk een schrik van idee om een heel leven met een man opgescheept te zitten dat ze daarvoor bedankte. Om zo ver mogelijk van de va der af te zijn, zat ze de hele dag onder de roze bogen bij de be dienden en zag eruit als een slonzige meid. Ze stak nooit een bloem op haar jurk, knoopte nooit een lint om haar hals en kamde zelfs haar haren niet. Zo. zwierf ze door de werkruimten onder het huis en maakte ruzie, of ze zat in de tuin bij de vogel kooien met papegaaien. Dóór had ze schik, want haar pape gaaien schreeuwden ook en vloekten zelfs als matrozen. Toch probeerden enkele jonge mannen die een rijke vrouw zochten met haar in kennis te, komen. De eerste kocht een boe- 'ket, stak er een liefdesbrief in en liet het door zijn knecht naar hot roze huis brengen. Het lasti ge meisje nam het boeket aan en smeet het vanaf het balkon over de binnenplaats tot het bleef hangen in het smeedijze ren hek. „Ik trouw nooit!" riep De tweede speelde gitaar en gaf bij maanlicht een serenade voor de poort. Het meisje haalde een papegaai, ging ermee op het bal kon staan en trok de vogel aan zijn staart. Het krijsende dier vloog naar beneden, griste de hoed van de gitaarspeler weg en ging ermee op het hek zitten. „Ik trouw nooit" riep de vogel. Een derde had een mooie stem en kwam op een morgen voor het hek een ochtendlied zingen. Maar het meisje nam uit het washok een zware emmer vol water en slingerde die over de marmeren plaats. De emmer bleef hangen in de krullen van het hek. Het water gutste over de jongeman en de lastige doch ter riep: „Ik trouw nooit!" Woe dend rukte de zanger uit alle macht aan de emmer en smeet hem terug. Maar nu was het ijzeren kantwerk vreselijk be schadigd: een bloemenrank in stukken gebroken, krullen ver nield. Een gat met scherpe pun ten midden in het kantwerk. De strenge vader strafte zijn doch ter en liet de smid roepen om het hek te herstellen. De smid kwam, keek naar het gat en zei: „Dit is te moeilijk" Er kwam een tweede smid die het gat bekeek: „Ik wil het proberen" zei hij „maar ik weet niet of het Al3gen zal. Ik vraag honderd lucaten vooruit" De dienaar die it aan zijn meester moest mel en, kreeg ten antwoord: „Als die smid niet gauw maakt dat hij wegkomt, steek ik zijn hoofd door dat gat" Er was geen derde smid te vinden om het hek te repareren en daarom bleef het stuk. Maar op een dag kwam er langs dit roze marmeren huis een zigeuner die potten en pan nen kon herstellen. Hij zag het gat en vroeg de bedienden ach ter de bogen: „Vraag uw mees ter of ik het maken mag. Hij hoeft me pas te betalen als hij tevreden is" De meester ging op dit voorstel in en de zigeuner begon. Dagenlang klonken de hamer slagen op het ijzer, net als een vrolijk klokkenspel. De dochter van het huis luisterde er met plezier naar. Nog aandachtiger luisterde ze als de zigeuner erbij zong. Zij gluurde naar de man achter het hek, naar zijn knappe bruine gezicht met fonkelende ogen, zwarte krullen en witte tanden. Kortom zij werd ver liefd. Nu was dit een moeilijk geval. Zij had gezworen nooit naar een man om te kijken en nu keek zij om. Zij keek net zo lang om tot het hekwerk klaar was en niemand kon zien dat het ooit kapot was geweest De strenge vader kwam naar beneden om het te bekijken. Hij noemde de zigeuner een kunste naar en vroeg zijn prijs. Nu fluisterde de zigeuner, die al dagenlang naar het meisje geke ken had: „Ik wil met uw dochter trouwen. De vader schrok. Maar bij enig nadenken meende hij: „Deze flinke jongeman zou best een beroemd kunstenaar kunnen worden. In elk geval zal hij met zijn gespierde handen mijn dochter de baas zijn. En hij fluiterde terug: „Ik vind het best maar hoe je hóór zover kunt krijgen, dat is mij een raadsel. „Laat me maar begaan" zei de zigeuner en vertrok. Hij ging weg zonder omkijken. Iedereen vergat hem. Iedereen behalve de vader en de dochter. Op een dag was er feest in de stad, waarbij alle mensen ver kleed waren en vrolijk ronddan sten. Daar kwamen vier dolle potsenmakers in bonte pakken en maskers voor het gezicht, bij het roze huis. Zij droegen een reusachtige kooi waarin een schitterende papagaai zat te krijsen. „Een geschenk voor uw meesteres" riepen ze naar het huis. De lastige, slordige doch ter liep naar het hek, maakte het open en keek naar de pape gaai. Een van de potsenmakers opende de kooi, het meisje stap te erin en... dicht viel de deur. Zij zat gevangen. Moord en brand schreeuwde ze. Stamp voetend trok ze aan de spijlen, die gesmeed waren in de vorm van rozen en duiven. Toen nam een van de vier zijn hoed en zijn masker af: hij was de zigeu ner!!! De vader* die op het la waai naar beneden kwam stor men, riep nu naar de man: „Je hebt mijn zegen, dat weet je!!. En het lastige meisje was zo verbluft, dat ze geen woord meer zei. Ze werd in de kooi naar de stad gebracht. Daar danste ze de hele dag met de zigeuner en iedereen dacht: „Wat is dat meisje leuk verkleed als bedelares" Maar daarna kocht die zigeuner-kunstenaar een zijden jurk, een kanten sjaal, een waaier en haarlinten voor haar. Zij trok de jurk aan, plooide de sjaal om haar hals nam het waaiertje in de hand en vlocht de linten door het haar: zo was ze stralend mooi. Mooi genoeg om met de knappe zigeuner te trouwen. Oplossing van vorige week De viji voorwcipen die op de ene tekening ontbraken, zijn hier on.- streept. 6*40B Dit spel heeft iets weg van dammen. Je kunt er dan ook damstenen voor gebruiken, maar even goed knopen: voor iedere speler tien. Dus tien zwarte en tien witte damstenen of tien zwarte en tien witte knopen. Zo veel mogelijk van dezelfde grootte anders wordt het zo onoverzichtelijk. Je maakt het speelbord van karton, waarop je tde vierkanten tekent, zeven van links naar rechts, zeven van boven naar beneden. Dan maak je het tolletje, zoals op de tekeningen A en B is aangegeven. De cijfers hebben de volgende betekenis: 1 is naar links, 2 is naar rechts, 3 naar boven en 4 naar beneden. We beginnen. Om de beurt zet ieder van de twee spelers een steen op het veld. Straks zul je zien dat je daarbij goed moet opletten. Want wat doen we. De eerste speler gooit het tolletje en kijkt welk cijfer blijft liggen. Stel dat het de 1 is. De speler mag dan met één steen zo ver naar links gaan als hij kan. Komt hij stenen van de tegenstander tegen, dan worden die van het bord gewipt. Komt hij een eigen steen tegen, dan mag hij niet verder. Er mogen ook nooit twee stenen in één vierkantje staan. Je begrijpt het natuurlijk al. Wie het eerst zijn stenen kwijt is, heeft verloren. Als je het een tijdje doet, weet je ook beter hoe je je eigen stenen moet opstellen in het begin. Denk eraan dat ieder om de beurt een steen „opzet" dus niet eerst de een zijn tien stenen en dan de ander. Veel plezier ermee. 3/?4oC 1BER- De gevaarnjKste haai is een mensenhaai, die tussen negen en twaalf meter lang wordt en drie ton weegt, dus drieduizend kilo. Hij leeft voornamelijk in de tropische zeeën maar duikt ook wel eens ergens anders op. Hij voedt zich veelal met vissen maar kan ook wel eens een badgast oppeuzelen. Ook kleine boten zijn niet veilig voor de mensenhaai, die acht centimeter lange zaagtanden heeft en daarmee zo'n bootje vastgrijpt. Zat er da 2 2 november "Poppentheater Frank Koem an, 14.30 „Het zonnekacheltje". rvoninklijte Scnouwourg, Zeiss Planetarium, 14.30 Kin- t j rcm T van "Don dervoordracht „Naar andere Juan door de Haagse Come- werelden" 16.00 „De zon en andere sterren". 20 30 (Haagse Op gouden wieken, 20.15 „Me neer Topaze" (Toneelgroep HOT, z)haagse Comedie) (J). Ilcei Diligentia, 15.00 Matinee op Facet), de vrije zaterdagmiddag. 20.15 Cabaret Ivo de Wijs. Congresgebouw, 20.30 Het Re sidentie Orkest o.l.v. Jan Krenz, soliste Heather Harper, sopraan. Poppentheater Guido van De- th. 14 30 „Het ijzeren hok". Kleine Schouwburg, Rijswijk 10.30 „De muziekmannetjes" (Poppentheater Frank Koom- an). Theater In de Steeg, 21.00 „Fly-a-way" (cabaret Riet He- nius) APOLLO (tel. 460340): Ema- nuelle (18) 12.15, 2.30, 7.00, 9.15, za„ zo. 12.15, 2.30, 4.45, 7.00, 9.15. Shaft's big score (18) vr., za. 24.00. APOLLO 2 (tel. 460340): Kelly's heroes (14) 2.00, 8.00. ASTA (tel. 463500): The great gatsby (14) 2.00, 8.15. BIJOU (tel. 461177): For Pete's sake (a.l.) 2.00, 7.30, 9.30, zo. 2.00, 4.15, 7.30, 9.30. CAMERA (tel. 467200): The exorcist (18) 2.00, 8.00. CINEAC (tel. 630637): Nieuwe avonturen van Tom en Jerry (a.l.) 9.30, 11.30, 1.30, 3.30, zo. 11.30 enz. De 5 van de 4-daagse (14) 7.15, 9.30. Four for Texas (18) za. 24.00. CORSO (tel. 467200): The sting (14) 2.00, 7.00, 9.30, zo. 2.00, 4.30, 7.00, 9.30. DU MIDI (tel. 855770): What's up doc (a.l.) 8.15, za., zo. 7.00, 9.30. Walt Disney's tekenfilms (a.l.) za., zo., wo. 2.00. EUROCINE MA (tel. 6ST066): Irma la dóuce (14) 2.00, 8.00, za., zo., wo. 4.00, 8.00 Goed geschoten Matt Helm (18) za. 24.02. Wonder land der Zuidzee (a.l.) zo. 10.30 Winnetou keert terug (a.l.) za., zo., wo. 1.30. FLORA (tel. 465224): Oh, wat een heerlijke stoeipoezen (18) 2.00, 7.00, 9.15, zo. 2.00, 4.30, 7.00, 9.15. Mondo cannibale (18) vr., za. 24.00. KRITERION (tel. 460330): S.P.Y.S. (14) 3.00, 7.00, 9.30. Blow up (18) vr., za. 24.00. METROPOLE (tel. 392244): Juggernaut (14) 2.00, 8.00. .ODEON (tel. 462400): Exodus (14) 1.30, 7.30. Ongeremde drif ten (18) vr., za. 24.00. OLYM- PIA (tel. 330814): The tief who came to dinner (18) 2.00, 8.00. PASSAGE (tel. 460977): Jug gernaut (14) 2.30, 7.00, 9.30, za., zo. 1.30, 4.00, 7.00, 9.30. De kat met de negen staarten (18) vr., za. 24.15. REX (tel. 636747) Vol Zondag 3 november Koninklijke Schouwburg, 14.00 „Don Juan" (Haagse Co medie) 20.15 „Potverteren" (Haagse Comedie) HOT, 14.00 „Piccolo en de Da- tataboeman" (Kindertheater Pssstt) 20.30 Twee Eenakters van Becket (The Family (J) Diligentia, 14.30 Vioolrecital door Christiane Edinger mm.v. Gerhard Puchell, iano. Circustheater, 20.00 „Un Ballo in machera" (Nederlandse Operastichting). Grote kerk, 12.00 Orgelbespe- gas met Herbie (a.l.) 9.30,11.30, 1.&0, 3.30, 5.30, 7.30, 9.3U, zo. 1.30 enz. Sjors en Sjimmie en de toverring (a.l.) zo. 11.30. ROYAL'70 (tel. 462677): Quin- tana (14) 2.15, 7.00/9.30, ma., di., wo. 2.15, 8.00. Bloedbroe ders in karate (18) vr., za. 24.00. De gouden pijl (14) zo. 12.00 ROYAL OP ZOLDER (tel. 462677) Karate rivalen van Chenchin (18) 2.15, 7.00, 9.30, ma., di., wo. 2.15, 8.00. De rat ten van duister Harlem (18) vr., za. 24.00. STUDIO DE LU XE (tel. 461859): In Tirol han gen de slipjes aan de Alphen (18) 2.15, 7.15, 9.30, zo. 1.30, 4.00, 7.15, 9.30. STUDIO 2000 (tel. 542288): Cabaret (18) 7.00, 9.30, zo. 1.00, 7.00, 9.30 (di.av. besl.). De wraak van Ivanhoe (a.l.) za., wo. 2.00. DE UIT KIJK (tel. 542288) Les enfants du paradis (18) 2.00, 8.00 ling door Wim van Beek Poppentheater Guido van De- th, 14.30 „Het ijzeren Hek" Zeiss Planetarium, 14.30 Kin dervoordracht „Naar andere werelden. 16.00 „De zon en andere sterren" Maandag 4 november Koninklijke Schouwburg, 20.15 „Emilia Palotti" (Thea ter) Congresgebouw, 20.30 Het Ne- derl. Kamerorkest o.l.v. David Zinman, solist is Melson Frei- se, piano DFuFT CITY: For Pete's sake (14) 2.30, 7.00, 9.15. Ontsnapt van Duivelseiland (18) vr. en za. 23.30. CITY SELECT: Turks - fruit (18) 2.30, 8.15. za. zo. en wo. 8.15. Dik Trom en het circus (a.l.) za. zo. en wo. 2.15. DELFIA: De 5 van de 4-daag se (14) 2.30, 7.00, 9.15 Massa gesalon en jonge meisjes (18) vr. en za. 23.30. DOELEN KI NO: The losers (18) 2.30, 7.00, 9.00. ma, di, en wo. 7.00, 9.00. FLORA: De motorduivels (18) 7.00, 9.15. zo. 2.30, 7.00, 9.15. STUDIO D: Les enfants du paradis (18) 8.00. 't Zit in de lucht (a.l.) za. zo. en wo. 2.30. Sunday in New York (Filmli ga), di. en wo. 23.30. FILM HUIS: Der Handler der vier Jahreszeiten (8.00, vr. za. en zo. 8.00, 10.00). Suspicion (za. en vr. 24.00 zo. 14.30.) PAULUS DE BOSKABOUTER EN DE BUITENBORREL jëanXluh'edl L-13: Pau/us bukte zich over het hol en h°' zakken, waar hij een zeer angstige Wip- per aantrof en hij riep: Waarom kom je riep::Js daar iemand?" Er kwam geen ant- raulus, „je bent gered. Kom mee!" „Maar er niet uit?" „Ben jij het heus?" fluisterde woord, maar de scherp luisterende boska- we z'Jn met zovéél", zei Wipper toen, over Wipper, die de heks wel een uur lang over bouter vernam duidelijk het gebons van z'Jn schouder wijzend naar Wollebasje en panklare konijnen had horen praten en half konijnehartjes en het piepen van mgehou- een stel pluizige jongen. verstijfd was van angst. „Ik ben het". den ademstootjes. Snel liet hij zich in hef SUSKE EN WISKE DE POEZELIGE POES door JEAN DUL1ÉU LUCKY LUKE - „DE BLAUWVOETEN OP OORLOGSPAD' GEN HET HftRT OR DE VER KEERDE PUAM-S KJOOIT ZAL ER VREOE ZUN -TUSSENRODE vJBLEEKGEZICH' LEN ELKAAR DENTOT OP OE DE KOEIEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1974 | | pagina 6