Ontmoeting universiteit en burgerij STICHTING KAN HARTEBRUGORGEL VAN DIENST ZIJN Nieuw orgel voor het Groene Kerkje R0JEKT Lachen met muziek Grafisch werk .ZATERDAG 2 NOVEMBER 1974 LEIDSE COURANT PAGINA 5 Leiden Ongeveer een maand geleden stond heel Leiden op zijn kop vanwege de viering van de 400ste verjaardag van het ontzet van Leiden. De universitaire wereld heeft daar (zoals altijd op 3 oktober) op zéér beschei den wijze aan meegedaan. Enerzijds omdat de studenten deze viering traditiegetrouw beschouwen als een „feest voor de burge rij", waar zij weinig of geen boodschap aan hebben, anderzijds omdat dezelfde gebeur tenis ieder jaar opnieuw zijn universitaire tegenhanger krijgt in de zogenaamde dies- viering (8 februari). De reden hiervoor ligt voor de hand. Burge meester Van der Werf werd weliswaar kort na het ontzet door Willem van Oranje van zijn post ontheven, maar de stad Leiden werd voor de betoonde moed en trouw beloond met een theologische faculteit, die de basis vormde voor de huidige universi teit Het gevolg daarvan is dat ook de universiteit over enkele maanden haar 400- jarig bestaan gaat vieren. Normaal maakt een universtaire verjaardag niet zo erg veel indruk. Er wordt een redevoering afgesto ken, er vindt een receptie plaats en daarna tijgen (en als het enigszins kan: schrijden) de genodigden naar het zgn. diësstuk, dat dan het hoogtepunt van de festiviteiten behoort te zijn. In de dagen daarna wordt dit stuk dan nog een paar keer opgevoerd en één van deze voorstellingen wordt dan zowaar opengesteld voor de burgerij (die meestal niet bepaald spontaan komt toestro men, zodat de zaal weer moet worden volge stopt met genodigden). Eens in de vijf jaar worden echter de bloeme tjes buiten gezet. De universiteit viert dan haar lustrum en daar moet de hele Leidse binnenstad aan geloven. Er wordt dan een week lang op alle mogelijke manieren feest gevierd en de bloemetjes worden flink bui- tengezet. Ook dan wordt er traditioneel één dag in het programma opgenomen „voor de burgerij", maar ook dat is nooit een over weldigend succes geweest. De 400ste diës (het 80ste lustrum) krijgt echter een geheel andere opzet. Onder leiding van Roel Polak en Pieter van Empelen (beiden docent in dramatische expressie) is er een veelomvattend en ambitieus plan opgesteld, dat zich niet alleen richt op de gehele Leidse bevolking, dus studenten èn burge rij, maar waaraan de burgerij ook actief gaat meewerken. Zo werken studenten en amateurtoneelverenigingen samen aan het „grote toneelgebeuren", dat bovendien ook in alle andere opzichten afwijkt van wat tot nu toe bij lustrumprodukties gebruikelijk is geweest Dit keer geen omvangrijk spekta kelstuk van een gerenommeerde auteur, maar een feuilleton in vijf afleveringen (iedere dag één), waarin een sociaal getinte dwarsdoorsnede wordt gegeven van de af gelopen 400 jaar. Deze opzet is één van de vele uitvloeisels van het plan om de Leidse burgerij in al haar geledingen te activeren en daadwerkelijk bij de festiviteiten te betrekken. Voor ande re activiteiten is al druk overleg gaande met buurtverenigingen en clubhuizen. Een be langrijke plaats in het geheel wordt inge ruimd voor de bejaardenzorg en de bevor dering van de creativiteit van de Leidse jeugd. Momenteel is er druk overleg gaande met de middelbare scholen over de wijze waarop zij actief kunnen gaan meedoen. Kortom, dit initiatief heeft een sneeuwbal effect gehad, waarvan de omvang en de gevolgen momenteel nog nauwelijks te over zien zijn. Wel staat al vast dat we mogen spreken van een unieke ontwikkeling in de contacten tussen universiteit en burgerij en daarom zullen wij in de komende maanden regelmatig op deze pagina aandacht beste den aan de verschillende facetten van dit gigantische project Paul Korenhof LEIDEN Er schijnen mensen te zijn, die niet precies weten wat ze moeten denken van het programma dat maandag a.s. in het LAK-theater te zien en te horen is. Op de affiches staat dat Fons Jansen daar optreedt en dat belooft meestal wel een gezellige avond. De titel van zijn programma doet echter al wat vreemder aan: „Ongewoon recital met aan de piano Frans van Dalen". „Dat stinkt naar klassieke muziek" merkte enkele dagen geleden iemand op, waaruit af te leiden valt dat een heleboel mensen ervan uitgaan, dat er bij klassieke muziek niets te lachen valt. Om maar meteen aan alle twijfel een einde te maken: de basis van deze avond wordt inderdaad gevormd door muziek die in het dagelijks leven .klassieke muziek" wordt genoemd, en er mag om gelachen worden ook. Wat heeft Fons Jansen namelijk gedaan? Hij heeft een aantal liederen genomen van Schubert, Schumann, Scarlatti, Brahms, Bach, Haydn, Bee thoven en Mozart, maar hij heeft deze voorzien van nieuwe teksten, die dicht tegen het cabaret aanleunen. Zelf zegt hij hierover: „Waarom moet je voor nieuwe teksten nieuwe melodieën laten componeren, wanneer de oude melodieën nog goed zijn?" Behalve liederen brengt Fons Jansen op deze avond ook aria's uit oratorium en opera en het is zonder meer duidelijk, dat de gemiddelde cabaretier niet tot een dergelijke tour-de-force in staat is. Fons Jansen is echter al vroeg met de serieuze zangkunst in aanraking gekomen en hij heeft hieraan een verdienstelijke amateur-bariton overgehouden, die hem ruimschoots in staat stelt een dergelijk programma zonder al te veel moeilijkheden te presenteren. Kaartverkoop voor dit ongewone liederenrecital is uitsluitend telefonisch mogelijk (41200 en 31841) en op de avond zelf in het LAK-theater. Paul Korenhof Van onze correspondent LEIDSCHENDAM Koos Aarts exposeert van 2 tot en met 29 november in „De Schakel" in Leidsenhage abstract en figuratief grafisch werk, enkeldrukken, zeefdrukken en teke ningen. De in Rotterdam geboren kunstenaar was oorspron kelijk exportmanager en verkoopleider en begon pas in 1973, op 42-jarige leeftijd met het maken van grafisch werk. Hij kiest voornamelijk de abstracte vorm hoewel hij zich ook wel uitdrukt door een weergave van beknopt landschappelij ke vormen. Koos Aarts is autodidact, hij maakt enkeldrukken (monoprints) door onder meer gebruik te maken van stempelrubber-vor- men die hij een bewerking heeft doen ondergaan. Als „klassieke" techniek gebruikt hij het zeefdruk-procédé. Zijn werken geven uitdrukking aan behoefte aan evenwicht dat tot^ stand komt door het in balans brengen van vormen en De door de Kunstenaarsvereniging K'70 georganiseerde ten toonstelling is op weekdagen geopend van 13 uur 30 tot 16 uur 30, donderdagsavonds van 19 tot 21 uur en is op zondag gesloten. Koos Aarts woont in Gorinchem maar heeft vijf jaar in Leidschendam gewoond. LEIDEN De gemeente Leiden telt - dat zal men ongetwijfeld van ons aannemen - een groot aantal orgels. Er is geen kerk, of men maakt van een derge lijk instrument gebruik. On der deze orgels zijn er ver schillende die zeer de moeite van het beluisteren waard zijn. De ware orgelliefhebber kent ze, het zijn de orgels van de Pieterskerk, de Marekerk, de Lutherse en Remonstrant se kerk, de Waalse kerk (die een restauratiebeurt onder gaat), in de Stadsgehoorzaal en in de Lodewijkskerk. Na tuurlijk hoort in het rijtje het orgel van de Hartebrugkerk thuis, het zorgenkind van al weer een jaar zeer actief bezig zijnde Jan Schmitz. Geen gelegenheid laat organist Schmitz onbenut om de drin gend noodzakelijke vernieu wing van het Hartebrugorgel dichterbij te brengen, de maandelijkse zondagconcer ten zijn daar een voorbeeld van. De lage entreegelden zijn evenwel een druppel op een gloeiende plaat en er zal dus iets anders gevonden moeten worden om dit voor Leiden unieke instrument met zijn Franse inslag in de muzie- kroulatie te houden. Jan Sch mitz is vindingrijk en daar is het niet te verwonderen als hij met nieuw aan te boren bronnen aan komt zetten. Hagenaar Schmitz is wellicht de eerste die uitbazuint: 0 Lei den, let op uw orgelzaak. Dat hij daarbij op de eerste plaats aan „zijn" orgel denkt, mag men hem niet euvel duiden. Al geruime tijd loopt hij rond met het idee van een Orgel stichting Leiden (OSL). Een stichting geeft de mogelijk heid tot het verkrijgen van subsidie. Je kunt dan ook uit stekende (o.a. buitenlandse) solisten aantrekken rond het koninklijke speeltuig en met geld kun je orgels redden. Dezer dagen hebben de eerste besprekingen rond een even tuele stichting plaatsgevon den. Daarbij waren o.a. aan wezig enige met naam en faam bekend staande uitvoe rende kunstenaars en verte genwoordigers van K St O en de Culturele Raad. Al gauw bleek, dat een OSL geen een voudige zaak zal zijn omdat een van de conceptdoelstellin gen van de stichting (het be vorderen van de orgelmuziek in de ruimste zin des woords en het bevorderen van de be langstelling voor en kennis van het rijke orgelbezit in Lei den) al helemaal door K O wordt behartigd. Een doublu re wordt in deze kring als ongewenst en niet ter zake dienend gezien. Bovendien is men bij het redden van Leidse orgels gaan aftel len. De conclusie was, dat het Pieterskerkorgel regelmatig door Joop Brons wordt be speeld en in zeer redelijke staat is. Hetzelfde kan worden gezegd van de orgels in Mare- en Lutherse kerk. Het Flen- troporgel van de Stadsgehoor zaal is in feite nog gloednieuw en het Waalse orgel wordt voor rekening van de Waalse gemeente hersteld. Rest alleen het Hartebrugorgel, dat als monumentaal geklassificeerd mag worden, onvervangbaar is en daarom niet verloren mag gaan. Zoals de zaken er nu voorstaan, zal een mogelijke orgelstich ting alleen het Hartebrugorgel van dienst kunnen zijn. In de Culturele Raad wil men het breder en overkoepelender zien - een opstelling die de Raad niet vreemd is - maar de overige deelnemers aan het eerste overleg zijn van harte bereid hun inbreng te wijden aan uitsluitend het Hartebru gorgel. Als dit kostelijke var kentje eenmaal is gewassen, kan een stichting die zich ten doel stelt „de instandhouding van het orgelbezit in Leiden te bevorderen" weer nuttig kunnen zijn voor een ander orgel, dat op de nominatie van restauratic staat Het lijkt ons een duidelijke zaak, dat een reddingsactie - hoe dan ook - zich zal moeten toespit sen op het orgel van de Harte brugkerk. Voor deze concen tratie van activiteiten zal een cultuurbewust nageslacht ons dankbaar zijn. Het mag een kluifje worden in het komen de Monumentenjaar 1975. Ton Pieters iHiiiiiiiiliililiiiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiimiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiii Oegstgeest Nog twee maanden en dan begint het nationaal Mo numentenjaar 1975: tijd om tal van culturele erfenissen te schragen of zelfs van een wisse ondergang te redden. Een jaar waarin op tal van overheden een beroep zal worden gedaan om bij te springen. In Leiden hoopt men vurig op het behoud van de Pieterskerk. Men zou ook een kansje kunnen wagen rond de restauratie van een paar monumentale orgels. Lei den zou net zo goed als Haar lem een orgelstad kunnen zijn; er staan een paar instrumenten die bijzonder de moeite waard zijn. De Hartebrugkerk her bergt er een dat zeer noodzake lijk aan vernieuwing toe is en ook de Pieterskerk heeft een orgel van grote faam. In Oegst- geest in elk geval is men tot handelen overgegaan. Volgende maand wordt in het Groene Kerkje een begin gemaakt met het installeren van een nieuw orgel. In zekere zin betekent dit begin nen aan iets, waarvan het wel slagen nog niet geheel vast ligt Want een orgel vernieuwen kost geld, veel geld zelfs. Maar allen tezamen vormen wij een ge meenschap, die een gezamenlij ke verantwoordelijkheid heeft voor een historisch cultuurbe zit. Daarom ook heeft burge meester Jhr. Van Eysinga de vernieuwing van het orgel in de Groene of Willibrordkerk, een baken in de hele omtrek, in handen gelegd van een afzon derlijke stichting: de hele bur gerij is hierbij betrokken. Het bestaande orgel werd in 1855 geïnstalleerd, in een tijd waarin niet zulke geweldig goede or gels werden gebouwd. Die min dere kwaliteit heeft het orgel van het Groene Kerkje de das omgedaan, maar het is inmid dels een dierbaar bezit gewor den dat men wenst te behou den. Jonkheer Gevers van En degeest. die in 1852 al een paar koperen kronen aan de kerk had geschonken (waarvan er pas één is gestolen), was de grootste geldschieter voor het orgel in 1855. Het instrument lijdt thans aan muzikale ader verkalking. maar men wil het orgel voor de toekomst behou den. De kerkelijke gemeente heeft zich al aanzienlijke inspanningen getroost, waarbij ca. 70.000 gul-- den beschikbaar kwam. Een deel van de restauratie wordt gedekt door subsidies van Rijk, provincie en gemeente, maar er is altijd nog zo'n 75.000 gulden die op tafel moet komen. Een bedrag, dat voor een gemeente als Oegstgeest geen al te grote problemen mag opleveren. Ie mand die erg gegrepen is door de orgelrestauratie is oud-mari- ne-officier M. Kool, die in zijn loopbaan al meer met acties is opgeknapt en ook nu weer in spirerend vooraan staat om Oegstgeest in het bezit te laten van een oud erfgoed. .Het is mijn persoonlijke overtui ging, dat een samenleving zon der christelijke waarden een aanzienlijk schrale samenleving is", aldus de heer Kool, die niet de vloer van het Groene Kerkje platloopt, ook al is hij Ned. Hervormd. „Die verschraling zien we steeds meer om ons hee. Daar zullen we spijt van krijgen. Op de totale hardheid in de sport en in de welvaart lopen we stuk; deze zaken kun nen ons niet een volkomen be vrediging geven. Ik ben ervan overtuigd, dat een christelijke invloed niet gemist kan worden. Dat is een van de motieven waarom ik me inzet voor dat orgel. Het is hoopgevend, dat nu al grote bedragen zijn gege ven door mensen die nog nooit een voet in het Groene Kerkje hebben gezet", aldus de heer Kool Met het Groene Kerkje bezit Oegstgeest een uniek monu ment. Velen in deze streek erva ren het zelfs nis een symbool voor het dorp. Bij een dergelijk in goede staat gehouden klei nood mag een met bekwaam vakmanschap gebouwd orgel niet ontbreken, vindt de heer Kool. „We hopen, dat de hele Oegstgcso gemeenschap deze mening deelt en mee zal wer ken om het Groene Kerkje aan een nieuw orgel te helpen dat weer een paar eeuwen er tegen kan. In deze gemeente, waar zo veel prachtige bungalows staan en vaak een „tweede auto" voor de deur moet dit kunnen". Vele honden kunnen hier licht werk maken om de ontbreken de 75 mille op tafel te brengen. „In dat geval", aldus de heer Kool. „zouden de 4000 Oegst- gccstse gezinnen met ieder 25 gulden deze post samen kunnen opbrengen. In de praktijk is de groep waar het op aan kkomt kleiner dan 4000. Een aantal onder ons gaf toch wel een hoopgevend voorbeeld. Als deel van de eerder genoemde 25.000 zij 130 gulden. Hun bijdragen varieerden van 10 tot 1000 gul den. Dat geeft enig houvast om er samen uit te komen". Volgens de heer Kool zou het zó kunnen: „Wees bij beperkte be trokkenheid toch sportief, geef tóch een tientje. Blijf bij werke lijke betrokkenheid niet onder het rekenkundig gemiddelde van 25 gulden. Neem „als het et te kan" het aandeel van twee niet-particSpantcn mee, dat komt op 75 gulden. Bij wat meer voorspoed mag wellicht op iets extro's worden gere kend". De leuze van het actiecomité is: „Een nieuw orgel voor het Groene Kerkje, aat kan... met z'n allen". Op groene affiches zal dit devies in herinnering worden gehouden. De heer Kool hoopt, dat heel Oegstgeest groen van de affiches wordt Bij de Algemene Bank Neder land te Oegstgeest is onder nummer 56.69.35.368 een reko- ning geopend t.n.v. „De actie Orgel Groene Kerkje". Ook kan men bijdragen onder dezelfde naam overmaken op postreke ning 32.64.500 te Oegstgeest. Het nieuwe orgel wordt vervaar digd door de bekende orgelbou wer Motzier te Zürich. Het in strument gaat gebruik maken van het pijpwerk van het orgel, dat eens in de Amsterdamse Zuiderkork (thans gesloten) stond. Daar vandaan ging het kostbare pijpwerk naar de ge reformeerde kerk te Aalten. TON PIETERS Waar naar toe? ZATERDAG 2 NOVEMBER Leiden Imperium: 20.30 uur- "Met gesloten deuren", to neelspel van Sartre Lelden-CIné Club: 22.00 uur filmvoorstelling. ZONDAG 3 NOVEMBER Oogst geest-Groene Kerk 14.00 uur-concert door Frans Bruggen en Gustav Leo nard t MAANDAG 4 NOVEMBER Leiden-Lak-Therter 20.30 uur-Fons Jansen in "Onge woon Recital". DINSDAG 5 NOVEMBER Lcidcn-Rijnlands Lyceum: 20.15 uur- "Slippers" met Mary Dresselhuys, Guus Hermus e.a. (uitverkocht) VRIJDAG 8 NOVEMBER Lelden-Ciné-Club: 22.00 uur filmvoorstelling. Lelden-Ilot House: 22.00 uur- Juzz-muziek. Leiden-Imperium: 20.30 uur- "Met gesloten deuren" to neelspel van Sartre. ZATERDAG 9 NOVEMBER Lei den-Rijnlands Lyceum: 20.15 uur- "Het Hemelbed", met André van der Heuvel en Kitty Jansen (uitver kocht). Leiden-Imperium: 20.30 uur- "Met gesloten deuren", to neelspel van Sartre. Leldcn-Ciné-Club: 22.00 uur- filmvoorstclllng. Expositie potterij Uilenspiegel' op Duinrcll WASSENAAR - In kflf.tetl Duinrcll wordt aanstaande vrijdag door burgemeester een expositie van potterij Uilenspiegel geopend. Gas- texposante is Alexandra. Zij exposeert weef- en knoop- werk. De expositie is geopend op woensdag, donderdag, vrij dag zaterdag en zondag van elf tot vier uur. Behalve woef- en knoopwerk zijn c. keramische serviezen, vazen, hang en sta-objecten, zoals lamp-plantenbakcombina ties te zien en te kopen. De tentoonstelling duurt tot IC december. Amateurtoneel in Warmond WARMOND - In „Het Trrf. punt" geven leden van de toneel groep „Nieuw I-even" uit Wijk aan Zee vrijdag 8 november oen voorstelling van het toneelstuk „Het c bewoonde eiland" van Aug. Defresne. Zij doen dit op uitnodiging van de toneel groep „St. Matthias". De voorstelling begint om acht uur en de toegangsprijs is 2.50. „Het onbewoonde eiland" is een experimenteel toneel stuk. In Wijk aan Zee en in Zandvoort werd veel succes met het spel geoogst. Onder regie van Han Rooth is er een grote ruimte voor panto mime in het spel vrijgehou den. Boolus in Sater LEIDSCHENDAM - Zatcr dag 2 november zal in het Jeugdcentrum „Sater" aan de Koningin Julionaweg de grogp BOOLUS optreden. Twee leden van de band zijn bekend van de groep Brave New Wold. Boolus speelt geen commerciële wel goede muziek (electronisch-under- ground). De roep die op Ko ninginnedag In Leiden een geweldig succes behaalde heeft deze maand een LP opgenomen. Heropvoering „Slippers" LEIDEN Volgende week zullen er in het Rijnlands Lyceum twee vrije produc ties opgevoerd worden. Dinsdagavond vindt een her haling plaats van „Slippers". Zaterdagavond volgt dan "Ket bekende successtuk van Jan de Hartog „Hot Hemelbed" met in de hoofdrollen Kitty Janssen en André van den HtUVjlL Belangstellenden moeten wij er echter op wij zen dat beide voorstellingen ai geruime tijd uitverkocht zijn. V

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1974 | | pagina 5