ïeróine-gebruik n Leiden neemt beangstigend toe m Creatief Sentrum ontmoetingsplaats verslaafden Vijf jaar beleid in sfeer van ruzies en verdachtmakingen De portiers van het kreatief Gezelligheidscafé kostte gemeenschap twee ton per jaar Politie: handelaars moeilijk te pakken kANDAG 28 OKTOBER 1974 LEIOSE COURAN'l IDFN Het heroïne- gebruik in Leiden ecmt onrustbarende vormen aan. Is van een estadige toename van het aantal hard raÉrugs-gebruikers al geruime tijd sprake, Imnds enige maanden lijkt deze pntwikkeling epidemisch karakter te krijgen. Kort na lkaar zijn de afgelopen tijd twee Leidse ard drugs-gebruikers overleden; de 18-jari- M e W. K, die aan een hart-kwaal leed en de 26-jarige (overigens gezonde student) F. S. Beiden behoorden tot de frequente bezoekers van het Kreatief Sentrum aan de Breestraat, dat functioneert als de belangrijkste ontmoe tingsplaats van gebruikers. Andere tref-cen- tra in Leiden zijn onder meer de koffie-shop Way Inn, het Leidse Volkshuis en naar wordt vermoed de Koets-o-theek. 'Joral in kringen van stafleden stafleden van het Krea- ief Sentrum maakt men zich de herolne-golf grote zor gden. Tekenend voor de ernst SSan de situatie is dat ook on- uBer de vrijwillige medewerkers in het open jongerencentrum, juiters voorkomen. Zoals hi veral dient men zich de shots aa lij voorkeur toe op de W.C- buiten het oog van de staf. Dat '"fjiit inderdaad gebeurt staat rouiV0'5ens medewerkers van het centrum, evenwel vast. Het _^santal regelmatige hefbine- tpuiters of—snuivers dat tot de vaste bezoekerskern van het open jongerencentrum behoort J8 jS°rdt geschat op 20 tot 40. Het reportage van m t J v JWL^erTiSeheer^^ -j in-li Ruzies in de staf en een vaag beleid kenmerken dit „gezelligheidscafé" aan de Breestraat. 19 i totaal aantal hefbine-gebrui- in Leiden ligt momenteel het oordeel van de politie rond de 65. Onder hen bevin den zich volgens brigadier Peet, die in het bijzonder be- met de\ opsporing van drugdealers, ongeveer 20 „echt verslaafden". laatregelen staf van het Kreatief wil nu 929 'P korte termijn een aantal „in- «grijpende maatregelen" nemen. RV Overleg daarover is aldus sta- 'nJ flid Ton Crone gaande met de ,f1B vormings-centra Troef en Bree- huys, medewerkers van de af deling Klinische Psychologie de universiteit en de politie. De aard van die maatregelen, iver nog geen definitieve beslissing is genomen, wil men niet onthullen. Niet uitgesloten evenwel dat aan alle hard drug-gebruikers de toegang tot het centrum zal worden ont- en dat men zelfs een ver bod afkondigt op het roken van hasj. andel in en gebruik van deze soft-drug wordt hier momenteel ook door de politie ooglui kend toegestaan. Tegen de puur commerciële dealers in hard drugs treedt men sindsenige zeer krachtig op: die wor- i er door de portiers Frans Kees Koemans zonder par don uitgesmeten. De behande ling van dealers die in de han del zijn terecht gekomen door dat ze zelf aan het spul ver slaafd raakten beoordeelt men van geval tot geval. Overigens nemen volgens brigadier Peet handel en gebruik van heroine in het Kreatief zelf de laatste tijd weer iets af. Hij brengt dit in verband met de recente ar restatie van twee dealers. „Het begint zich nu te spreiden over andere centra", aldus Peet Contactmoeilijkheden evraagd naar een verklaring voor de toename van het hëroi- ne-gebruik, wijst Ton Crone al lereerst op de grote dealers die zich het afgelopen jaar vooral zijn gaan bezig houden met de handel in deze hard-drug; ook andere grote plaatsen als bijvoorbeeld Amsterdam ver toont de curve van hè'roine-han- •n -gebruik een stijgende lijn. Daarnaast signaleert hij „groeiende maatschappe- hjk-sociale onvrede waardoor de spanningen tussen de men- groter worden". Waarom dan juist in het Kreatief de heroine zo'n belangrijke rol is gaan spelen? Na enig trekken aandringen wil Crone niet bestrijden dat dit verband houdt met de sfeer van Pasivi- teit die volgens velen het cen trum kenmerkt. Wat hij niet aan zich zelf wijt of aan zijn collega Jan Verver „wij zijn uit op een zo actief mogelijke sfeer" maar aan de „contact moeilijkheden waarmee de be zoekers worstelen". Dat moge dan zo zijn: duidelijk is dat in een passieve sfeer, gevaarlijk druggebruik meer kensen krijgt dan in een omgeving waar men sen met elkaar praten of samen iets maken. Een op zijn verzoek niet met name te noemen ex- staflid, momenteel vrijwillig medewerker van het Kreatief, zegt daarover: „De norm in het centrum is momenteel: „de maatschappij is rot en iedereen die wat doet is opgefokt". In zo'n situatie kan het gebeuren dat het heroine-gebruik in aan zien stijgt. r is onder de bezoekers een verandering van de beoordeling gaande. Werd er vroeger gezeg- d: „Heroine, dat is me toch te dol", nu verschuift dat naar „nou ja, we kunnen het wel een keertje proberen". Voordat die verschuiving echt doorzet moe- Drugverbod Als die maatregelen inderdaad gestalte krijgen in een absoluut drug-verbod schept dat een centrum bezoekt is bijzonder ge mêleerd, maar bestaat voor een groot deel uit om met wet houder Dick Tesselaar te spre ken „jongeren die helemaal geen bijzondere problemen hebben, maar alleen hun puber teit alternatief beleven". Ge woon werkende jongeren en scholieren dus. Die zullen voor het merendeel voldoende even wichtig zijn om zich niet door lusteloosheid en druggebruik te laten meeslepen. Maar onder hen bevinden zich natuurlijk ook meer labiele jongeren. Uitgaansleven Ankie Verlaan. ex staf-lid en ex- lerares aan de middelbare school zegt daarover: „Mijn er varing is dat grote groepen der de en vierde klassers hun uit gaansleven beginnen in het Kreatief. Ze blijven daar een paar maanden, een half jaar hangen, zien het vervolgens niet meer zitten en stromen door naar de cafés. Waarna dan de volgende hap voor een paar maanden komt. Steeds zijn er een paar die zich niet meer van het Kreatief kunnen losmaken met alle gevaren die dat met zich meebrengt". Volgens Ankie Verlaan is van een ontoelaatbaar groot aantal slik kers, spuiters en snuivers in het kreatief al sprake sins decem ber '72, wat overeenkomt met de verklaring van brigadier Peet, die zegt: „Een vast groep je van hard-druggebruikers kennen we in Leiden zo'n jaar of twee". „Rond de jaarwisseling '72/'73,„ aldus Ankie „ging het me op vallen dat in het Kreatief, meis jes van 14-15 jaar die wat verla ten aan de kant zate/i, plotse ling gezelschap kregen van een onguur typetje, dat dan vroeg: wil je dansen? Geen zin? Dan heb ik wel wat pep voor je. Moet je eens zien hoe lekker je daarop danst. En als je rond keek was het een aantal men sen gewoon aan te zien dat ze wat gebruikt hadden en onder invloed verkeerden". De vraag is wat de staf sindsdien heeft ondernomen om de bezoe kers die aan de hard-drugs ten prooi vielen op te vangen en te helpen. „Individueel met ze pra ten en ze aanraden om af te kicken", zo luidt het weinig overtuigende antwoord van Ton Crone, die daarop meteen laat volgen dat hij het drugs probleem niet los wil zien van zijn maatschappelijke oorzaken en eigenlijk liever daarover praat. Jan Verver, een staflid dat sinds een maand bij het Kreatief Sentrum in dienst is, heeft plannen om de opvang binnenkort wat meer gestalte te geven. Hij wil werkgroepen for meren waarin de verslaafden/- frequente gebruikers samen proberen de oorzaken van hun probleem op te sporen en te zoeken naar een oplossing. Sommige deskundigen zijn overi gens van mening dat hard drugs-gebruikers die een be paald begin-stadium zijn ge passeerd, überhaupt niet meer kunnen worden geholpen. Zij zien als enige oplossing: de verslaafden aan hun lot overla ten in de verwachting dat ze na kortere of langere tijd in zo'n ellendige situatie geraken dat ze zich vrijwillig bij een afkick-centrum melden. Dit uitgangspunt wordt bijvoor beeld gehanteerd in de tame lijk succesvolle afkick-boerde- rij Emiliehoeve in Loosduinen. Mensen die in Leiden bij de drug-problematiek zijn betrok ken stellen dan ook wel dat het zinloos is bij invoering van een drugverbod in het Kreatief en mogelijk ook elders, de gebrui kers een ander, met deskundi gen geëquipeerd onderkomen te bieden. Vel moet er een drugs-voorlich- tings- en adviescentrum komen met als voornaamste functie: eerste hulppost. Een dergelijke accommodatie zou bijvoorbeeld tot stand kunnen komen als dependance van het gelijksoor tige centrum dat in Den Haag functioneert. LEIDEN De actuele problemen rond drug-gebruikers in het Kreatief Sentrum werpen de vraag op hoe het nu meer in het algemeen met de functionering van dit open jongeren centrum staat. Welnu, de laatste maanden lijken de activiteiten die de vorming van bezoekers tot doel hebben weer iets op te leven, maar door de bank genomen blijft het tobben. Een welomschreven beleid en een nauwgezette beleidsevaluatie ontbreken en de ruzies, ver dachtmakingen en kuiperijen tussen de stafleden onderling blijven aanhouden. Meest re- centelijk zijn de stafleden Frans Smit en Tom Duikers met ruzie weggegaan. Tom Dui kers in juli van dit jaar en Frans Smit in augustus. Gedu rende korte tijd heeft het enig overgebleven staflid Ton Crone het Kreatief in zijn eentje ge rund en sinds een maand wordt hij bijgestaan door Jan Verver. De derde staf-plaats is nog va cant. Ook het bestuur van de Stichting het Kreatief Sentrum ligt weer op zijn gat. Penning meester is momenteel G. van der Vaart en bestuurslid zonder speciale taak Tjong Ho Chen. De voorzitter, de secretaris en twee andere bestuursleden zijn afgetreden of treden af zodra zij een opvolger hebben gevon den. Voor zover bekend is Ton Crone tot nu toe het enige sta flid dat (nog) niet met een boos gezicht is weggelopen, dan wel ontslagen. In het kort even een saai. maar informatief over zicht van de ontwikkelingen in het personeelsbestand tot nu Leefbaar Leiden Het Kreatief is opgericht in de cember 1969 op initiatief van het Comité Leefbaar Leiden, waarvan Jan Boer de spil was. Jan Boer werd beheerder van het gebouw. Als stafleden kwa men in dienst Theo v.d. Hoven en Henno Eggenkamp. Jan Boer verliet spoedig met ruzie wat grotendeels toch wel zijn geesteskind mag worden ge noemd. Theo v.d. Hoven en Henno Eggenkamp werden ont slagen en wel bij de reorganisa tie die in het Kreatief werd doorgevoerd in 1971. Zij lieten een financiële chaos achter. Als opvolgers van deze twee wer den aangetrokken Frans Smit en Felice Vermeire, korte tijd later aangevuld met Ankie Ver laan. Felice en Ankie kregen na enige tijd evenwel onenigheid met Frans Smit en gingen heen. Of zij ontslagen werden dan wel zelf ontslag namen is niet duidelijk. Daarop kwamen als strafkrachten bij het Kreatief in dienst: Tom Duikers en Ton Crone. Van hen is nu alleen dus Ton Crone nog als full-time kracht aan het centrum verbon den. Bestudering van het be stand aan bestuursleden dat de stichting in de loop der jaren heeft gehad, geeft een ovefeen- komstig beeld. Dat het aanbrengen van enige continuïteit in het beleid door de voortdurende staf- en be- stuurs-wisselingen nogal wordt twintig tot veertig heröine-spuiters in het Kreatief Sentrum. .1. Beleid Maar afgezien daarvan, voert het Kreatief überhaupt jaar voorzitter geweest van het stichtingsbestuur (ook met ruzie weggegaan) en daarna in zijn functie van voorzitter van het L.J.A. met het Kreatief te maken heeft gehad beleid „Toen ik in de periode i de be- Leiden - In Leiden doen de wild ste verhalen de ronde over de invloed die de twee portiers Frans en Kees Koe mans zich dankzij hun fysieke kracht bin nen het Kreatief Sentrum heb ben verworven. Daarom de vraag aan Kees Koe mans „Is het waar dat veel mensen bang voor jullie zijn?" Ik weet dat er veel over ons wordt gekletst", zegt Kees daar op. „maar het is bijna allemaal 'aster en smaad. Heel vaak ko nen die verhalen in de wereld ilr.ordat de mensen maar een deri zien van wat er zich af speelt. Als ik bijvoorbeeld ie mand een paar tikken geef en andere mensen kijken op en zien dat, dan zeggen ze: wat is die vent gemeen. Maar ze heb ben dan niet gezien dat degeen die ik onder handen nam vlak daarvoor even bij wijze van geintje alle glazen van de bar heeft geslagen, om maar iets te noemen" loen rrans en ik als portiers bij het Kreatief begonnen", zo ver volgt hij was er Voortdurend gelazer. Vechtpartijen, vernie lingen en meisjes die werden lastig gevallen. Onze taak was daaraan een eind te maken. Dat kon alleen door een vreselijk harde aanpak. Door er zonodig mensen uit te gooien. Ook dea lers. Eerdt deden we dat op eigen initiatief met goedkeuring van de staf. Langzamerhand is er een overleg-situatie gegroeid. Als er iemand uit moet praten we dat van tevoren door met de staf. En overigens: mensen die moeilijkheden maken, ver tellen we altijd eerst heel be leefd dat ze daarmee moe,ten ophouden. Als ze daar dan geen gehoor aan geven: ja, dan heb ben ze er zelf om gevraagd". probeert het bij tijd en wij len ook na te gaan wat er van de geformuleerde doelstellingen is terechtgekomen? Wel dege lijk, meent Ton Crone „Wat we willen is jongeren die niet te vreden zijn met de situatie waarin zij verkeren de moge lijkheid geven dat te verwerken en ze informeren hoe ze zelf hun situatie positief kunnen veranderen". Schitterend, maar je zoi nen afvragen of dat ee lering is die zich leent periodieke toetsing va reikte resultaten. Daarom dus de vraag: hoe probeert het Kreatief die doelstelling te ver wezenlijken? Als reactie daarop maakt Crone een stap met ze- ven-mijls laarzen en verwijst naar het programma dat het Kreatief zijn bezoekers momen teel biedt. In het weekeinde mu ziek en door de week „spelle tjes", „vormen van creativiteit als bijvoorbeeld kleien" en de vertoning van films waarbij men poogt de verschillende programma-onderdelen zoveel mogelijk te integreren. Omdat het antwoord niet hele maal bevredigt leggen we de Ten grondslag i de reorganisatie bestuursvoorzitter van het Kreatief werd", aldus de wethouder, „was er van een beleid daar, geen sprake. Door de andere nieuwe bestuursle den en door mij is toen veel energie en tijd gestoken in het op poten zetten van een sys teem van wat wil je bereiken en wat komt ervan terecht. Maar op een gegeven moment hebben ze dat weer opgege- je kun- ven". formu- Desgevraagd verklaart Tesselaar dat hem ook in de tijd dat hij voorzitter van de Leidse Jeugd Actie was - een functie die hij heeft neergelegd toen hij wet houder werd - nimmer is geble ken of het Kreatief een beleid voerde en wat dat dan wel mocht inhouden. Geen beleid dus? Laten we zeggen een heel vage visie, want bij grondig dóórvragen komt naar voren dat Crone en Verver „de be hoeften willen onderkennen die de werkende en de studerende jongeren die hier komen ge meenschappelijk hebben en in het pakket activiteiten een synt hese brengen die beide groepe ringen bevredigt". vraag voor aan wethouder Tes selaar, sinds kort politiek ver antwoordelijk voor het reilen en zeilen van het Kreatief. Tes selaar kent de problemen van het centrum omdat hij twee de ligt ertuiging dat voorzover de bezoekers kampen met proble men deze dezelfde maatschap pelijke oorzaken hebben. Kor tom: zij vinden dat de kwaal bij allen dezelfde is en dat daarom de remedie ook dezelfde moet zijn. „Een politieke stellingna- me", zo beklemtoont Crone. De vraag is wel of die analyse niet wat simplistisch is. In het Kreatief komen werkende jongeren, werkloze jongeren, scholieren en studenten. Onder hen zijn bezoekers die tegen de criminele sfeer aanleunen en gebruikers van hard-drugs. Als het waar is dat de oorzaak van hun „kwaal" dezelfde is, lijkt die onder de bezoekers van het Kreatief op zijn minst toch wel een aantal verschillende varië teiten te vertonen. Iedereen over een kam scherm is een beetje erg dol. Maar het ge beurt wel in het Kreatief. Crone en Verver zeggen desge vraagd met uiteenlopende be hoeften alleen maar rekening te houden in de programmering van de muziek, in de persoonlij ke gesprekken en door op de creativiteits-avond „verschillen de materialen en gereedschap pen op te stellen". Dat betekent in de praktijk, zo mag je grof weg concluderen dat een heroi ne - .spuiter dezelfde „opvang" krijgt, als een hippe hasj-paf- fende scholier, als iemand die week in week uit aan de lopen de band staat en als een eenza me student Opvang tussen aan halingstekens want in hoeverre die werkelijk in praktijk wordt gebracht en in hoeverre de be zoekers inderdaad „vorming" wordt geboden zoals de stich ting volgens haar statuten is verplicht, blijft tamelijk ondui delijk. Een ex-staflid. „Na de reorganisa tie zijn als nieuwe doelstellin gen voor het Kreatief geformu leerd: opvang, sociale activiteit, creativiteit en amusement. Het amusement is altijd prima ge slaagd, maar de verwezenlij king van de andere doelstellin gen is nauwelijks van de grond gekomen. De crea-clubs lagen na drie maanden op hun gat en het informatie-centrum is twee jaar lang gcklooi gebleven. Dat laat ste draait sinds enige tijd overi gens wel erg goed. Dan heb je nog de cine-club en de peuter speelzaal. Die functioneren erg zelfstandig. In de cine-club wor den films gedraaid van een zo avantgardistisch karakter dat ze voor de vaste bezoekers-kern van het centrum te moeilijk zijn". Daarbij moet worden aangete kend dat de gewone bezoekers van het Kreatief niet actief zijn betrokken bij het informatie centrum. Het wordt bemand door een handje vol vrijwillige medewerkers (scholieren) die stencils opstellen over als ac tueel aangevoelde onderwer pen. Crone stelt daartegenover dat na enige stagnatie in de „crea-activiteiten" die ontstond door de jongste stofwisseling, „momenteel toch wel voortdu rend zo'n 25 A 50 man op de creativiteiLsavond actief bozig zijn". Dezelfde schatting maakt hij van het aantal deelnemers dat de laatste tijd op de spelle tjes-avond „meedoet" LEIDEN - „Het Kreatief is momenteel een gesubsi dieerd gezelligheidscafé". Dat oordeel velt recht-voor- zijn-raap wethouder Dick Tesselaar (samenlevings-op- bouw) over het open jonge ren-centrum aan de Bree straat, dat de gemeenschap jaarlijks twee ton kost. „Ik heb de indruk dat de zaak in het slop zit", zo voegt hij daar aan toe. „Ze lopen overal te leuren om bestuur sleden. Het is als gemeente misschien wel zinnig om weer eens te polsen hoe de zaken ervoor staan. Niet di rect om vermaningen te ge ven, maar wel om weer op de hoogte te raken". Als o straks tot de conclu sie sou komen dat het Krea tief inderdaad slecht func tioneert, kun je het bestuur dan dwingen tot een andere aanpak? „Binnen het kader van de sub sidie-regeling is de stichting autonoom. De gemeente Lei den heeft zich altijd op het standpunt gesteld dat op de uitvoering van het beleid binnen dat kader, geen ge meentelijk toezicht wordt uitgeoefend. Maar als ik zie wat er in de Zevensprong en in andere clubhuizen ge beurt, vraag ik me af: moe ten we toch geen garanties eisen? Daarbij denk ik niet aan eisen van kwantiteit, want kwantiteit zegt me niets. Maar aan kwaliteits-«i- Probleem bij kwaliteits-eisen is de formulering. Ik zie de kwakte t niet één twee drie in een formule voor me. Het is een lastig probleem. Aan de ene kant zeg je: een club huis of jongeren-centrum moet in de gelegenheid zijn volgens een eigen aanpak te v»A'rk te gaan. En aan de andere kant: er gaat in dit werk zo verschrikkelijk veel geld om. Als bestuurder moet jc de garantie hebben dat dat geld goed wordt be steed." Het Kreatief Sentrum richt zijn activiteiten op een heel breed scala Jongeren en or ganiseert vrijwel steeds bij eenkomsten die een tame lijk massaal karakter heb ben. Zou het niet zinvol zijn daarin verandering te bren gen? De landelijke tendens - in deze sector van bet wel zijnswerk Is: gerichte „vor ming" bieden aan gerichte groepen jongeren in kleine ruimtes. „Dat ben ik met je eens, maar ik kan niet alles tegelijk. Mijn prioriteiten liggen an ders. Ik vind het belungrij- ker dat het buurt- en club huiswerk nu eens goed de grond komt Dat de buurthuizen echt van de buurt worden. Als je dat voor elkaar krijgt bereik je meteen ook de probleem jongeren die nu het Kreatief Sentrum bezoeken". U vindt buurt gebondenheid dus een gemeenschappelijke trek van een hogere orde dan de wat je kou kunnen noemen de „probleem-ge bondenheid" van een aantal Jongeren in het Kreatief? „Inderdaad. Maar ik betwijfel overigens of er in het Krea tief echt veel probleem-jon geren rondlopen". De staf zou voor een even tueel slecht functioneren van het centrum als excuus kunnen aanvoeren dat men over te weinig mankracht beschikt „Aan een tekort aan stafleden geloof ik niet direct In het Westerkwartier komen de laatste tijd 1000 man per week. Daar hebben ze even als in het Kreatief drie staf krachten en daar loopt het goed. Do functionering van het Kreatief is natuurlijk sterk afhankelijk van de inzichten en de capaciteiten van de staf Er is denk ik, meer mogelijk dan er op dit mo ment gebeurt. Op het ogen blik heeft het Kreatief het stempel van swingen en mu ziek luisteren. Er zou een sterker accent moeten ko men te liggen op opvang en zelfwerkzaamheid. Maar daarvoor heb je goeie staf- krachten nodig". Bestaat er een vorm van overleg tussen het Kreatief en de gemeente cq. bet LJ.A.? „Nee, maar dat geldt overi gens voor veel stichtings- be sturen in deze sector Con tact is er ulleen als de zaak fout loopt Daarin moet inderdaad veran dering komen. Zoals het nu gaat merk Je niets van de positieve dingen die er ongetwijfeld ook in het Kreatief eveneens gebeu ren." Is het waar dat de twee portiers Frans en Kees Koe man* dankzij hun spierbal len een onevenredig grote invloed hebben op het ge beuren In het centrum? „Soms wel ja. Maar het is kiezen tussen twee kwaden. Toen de portiers er niet wa rn., dtmn zich binnen voortdurend vechtpartijen voor. Daaraan is sinds hun komst een einde gekomen. Als staflid moet je wat de portiers betreft op oen goed moment op de rt-m kunnen trappen. En dat kunnen niet alle stafleden." Lieve mevrouw, u had vandaag geld kunnen verdienen. Misschien wel veel geld Ga morgen maar 'ns praton bi| uitzendbureau Luba Geen duf thuiswerk maar leuke, levendige baantjes voor een paar dagen per week Zo lang als u wilt Als u slim bent gèèt u morgon Lelden: Nlouwe Rl|n 35. tel. 071 - 40341 Alphen a/d Rijn: Winkelcentrum De Aarhof 67. Tel. 01720 - 94645 LEIDEN - „Echte pur sang handelaren die zelf helemaal niets gebruiken, heb je in Leiden vrijwel niet. Bijna allemaal zijn zc ook zelf in meerdere of mindere mate aan het spul verslaafd". Dat zegt brigadier H. Peet, gevraagd naar de politiële aspecten van het drug-probleem in Leiden Hij heeft begrip voor het standpunt van de stafleden van het Kreatief, die onderscheid maken tussen pur zang dealers en dealers die zelf het slachtoffer zijn van drugs, maar concludeert dat dit onder scheid in feite weinig zinvol is „Een gram heroïne", aldus Peet, „kost de gebruiker tegen de 150. Mensen die het spul dikwijls tot zich nemen hebben dus veel geld nodig. Ze komen aan dat geld door ofwel over te gaan tot inbraak en diefstal ofwel te gaan dealen. De meesten kiezen voor dat laatste Een probleem voor ons bij de opsporing van drug-handelaren is dat heroïne-poeder zo verschnkolijk ge concentreerd is. Het is erg moeilijk iemand te betrappen op de verhandeling van pak weg 10 gram". Op de vraag of er op korte termijn politie-actics zijn (e verwachten tegen de heroïne handel in Leiden antwoordt hij: „Ik kan niet over dc weg te snijden plek praten zonder de betrokkenen daarbij informatie te geven die we liever voor onszelf houden".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1974 | | pagina 3