«vergissing n de schaduw wan Proudhons ANARCHISME EN TERREUR ZIJN BLOEDIGE TWEE-EENHEID Biografie Pierre - Joseph Proudhon 191 - pnieaw haalt, zoals een tweetal jaren geleden, de Baader- Meinhof-groep de voorpagina's van de internationale pers: het gewelddadige actieve anarchis me met zijn nasleep van ter reur en contra-terreur, zinloos bedreven door achtervolgden en achtervolgers staat terecht. De weldenkende burger - en wie zou zich niet met die naam willen versieren - haalt opge lucht adem. De onafhankelijke rechter zal oordelen en veroor delen: de misdadigers zullen veilig worden opgeborgen, zo dat de maatschappij tot in lengte van jaren tegen hen be veiligd zal zijn. Voor het anar chisme in de Westduitse Bondsrepubliek heeft ander maal het laatste uur geslagen. Bij de samenstelling van deze pagina is gebruik gemaakt van het boek „Het grote leger onder de zwarte vlag" van George Blond, dat in een taling van mevrouw H. Hel dring zojuist is verschenen bij de uitgeverij West-Friesland in Hoorn. In dit boeiende boek wordt de geschiedenis van het anarchisme verteld gereproduceerd op de v< die in de beweging belangrijke rol hebben ge- eeld. Andermaal, want er zijn in de historie van het anarchisme veel laatste uren geweest, maar het allerlaatste uur moet nog altijd komen: door hun wezen onttrekken anarchisme en anarchisten zich aan de macht van de staat en het recht, dat in die staat geldt Aan de rechtspraak van de ge vestigde orde hebben zij al evenmin een boodschap als aan die orde zelf. Weliswaar zullen de anarchisti sche misdadigers in de Westdui- te Bondsrepubliek straf opge legd krijgen, maar zij zullen die straf niet als zodanig ervaren: in hun gewelddadige anarchisti sche bezetenheid zullen ze de jaren in afzondering slechts be schouwen als hun bijdrage tot de verwezenlijking van het anarchistische ideaal: de om- tot afnemers van het geweld, zoals het door het Japanse Ro de Leger werd geleverd; een geweld, dat zich niet bekom mert om levens van onschuldi ge mensen. Het bekommert zich overigens ook niet om de levens van degenen, die dat geweld uitdragen: de terreur is even heilig als het anarchistische ideaal eens was en de indivi duele vrijheid, het anarchisti sche doel bij uitstek, behoort tot de eerste slachtoffers van de Japanse groepering: wie zich niet wenst te voegen naar de spelregels, wordt eenvoudig vermoord met hetzelfde koele fanatisme, waarmee de diena ren van de terreur gijzelaars vermoorden of vrouwen en kin deren, die, zoals in Lod, hen toevallig in de weg lopen. Ulrike Meinhof even na haar arrestatie - -v; it 1 Verzet tot het uiterste: Margrit Schiller, lid van de Baader Meinhofgroep verzet zich tot het uiterste tegen het naken van de obligate foto na arrestatie. verwerping van het staatsgezag en de vernietiging van welke regering dan ook. vingerende vigernde recht is iets, dat de anarchist in zijn diepste wezen onberoerd laat: hij heeft al lang afgerekend met de „behoorlijke maatschappij". Hij staat er, of schoon gevangene van die maatschappij, volledig buiten en de anarchisten, die thans in de Bondsrepubliek terecht staan, bewijzen dat door van de rechtszittingen kluchtige verto ningen te maken, of door uit te barsten in de gemeenste scheld partijen in een explosie van oppermachtige machteloosheid. Dat is hun laatste terreurdaad in de openbaarheid en zij bedrij ven die in de zekerheid, dat zij daarmee jun laatste voorbeeld ter navolging geven aan de ac tieve anarchisten waar ook ter wereld, voor wie het geweld - in de vorige eeuw kort na het ontstaan van het moderne anar chisme het enige wapen tegen de overmacht van kapitaal en techniek - niet langer middel is ter bereiking van een doel, maar een doel op zichzelf: ter reur om de terreur. Japan In veel anarchistische kringen heeft het anarchistische begin sel, zoals dat in de vorige eeuw door Proudhon uiteen werd ge zet zijn eigenlijke inhoud verlo ren: het geweld dat een door Proudhon verworpen strijdmid del was, is geleidelijk aan hoofdzaak geworden. Het Ja panse anarchisme van nu bij voorbeeld is niets anders dan terreur en een diepbetreurd ex portartikel, dat overal daarheen wordt uitgevoerd, waar machte lozen behoefte zouden hebben aan geweld, dat voor niets te rugdeinst. Tot die machtelozen behoren de palestijnen: het bloedbad in Lod stempelde hen golf, waar, in de jaren zestig met name de studenten op voe ren, verschilt van het Japanse terroristische anarchisme van nu belangrijk van het terroristi sche anarchisme, zoals dat in Europa ten toon wordt gesprei- d: het is doortrokken van een klassieke familiale saamhorig heid, die het moderne Japan heeft geërfd van de vooroorlog se generaties en die de leden van de terroristische groepe ring (een „familie") tot het ui terste doet gaan, wanneer een der „familieleden" in nood is bij het uitvoeren van een op dracht: het „Rode Leger" heeft dat de afgelopen week triest liest hij zijn eer en gezicht Hij is „dood" en zijn feitelijke te rechtstelling is dan een kwestie van (veelal weinig) tijd. Proudhon Met de grondslagen van de mo derne anarchie, zoals die gelegd werden door Pierre Joseph Proudhon (1809-1865) heeft dit alles niets meer te maken, mis schien wel met de machteloos heid, waaruit het geweld der anarchisten nog tijdens Proud hons leven werd geboren: ge- weid, zo verkondigde de anar chist Prins Pjotr Kropotkin :1841-1921), de grote theoreticus van het anarchistisch commu nisme, heeft meer effect voor de zaak van de revolutie dan duizend tractaatjes. Van het „vreedzame anarchisme" zoals dat door Proudhon aanvanke lijk werd voorgestaan, was spoeding niets meer over: Proudhon zelf zou toegeven, dat hij zich in zijn idealen had vergist. Pierre Joseph Proudhon, zoon van een vrije Franse boer uit de omgeving van Besancon, al lerminst dus een proletariër, of schoon hij als „eenvoudige jon gen die naar het lyceum mocht" dezelfde vernederingen aan den lijve voelde, waaraan het prole tariaat, zij het in heviger mate, in die dagen onderworpen was. Proudhon zag in het bezit de wortel van alle kwaad en het staatsgezag was voor hem de manifestatie van het bezit bij uitstek. Rond 1838 verwoordde hij zijn idealen in een beschei den boekje „wat is bezit?" Dat in een oplage van slechts 500 exemplaren uitkwam en waarin één zin zijn hele filosofie om trent het bezit weergaf: „bezit is diefstal". Het boekje schokte de brave lieden van Besancon, zowel om de inhoud als om het feit, dat het hun eigen geld was, dat Proudhon in staat had ge steld het boekje te schrijven. Proudhon had in een prijs vraag, die door de academie van Besancon was uitgeschre ven, een prijs van 500 francs per jaar over een periode van drie jaren, gewonnen. Hij ont kwam aan een rechtszaak, om dat de burgerij hautain oordeel de, dat een rechtzaak teveel eer voor zo'n warhoofd zou zijn, maar twee jaar later, toen Proudhon zijn tweede boek „Waarschuwing aan de bezit ters" publiceerde, kwam het wèl tot een rechtszitting. Proud hon werd voor het laatst vrijge sproken. De anarchist Proudhon droomde tintussen niet van een maat schappij, waarin geen persoon lijk eigendom zou bestaan: hij maakte tussen bezit en eigen dom verschil. Bezit: dat was voor Proudhon dat soort eigen dom, waar de bezitter geen draad werk voor had uit hoe ven te voeren. Tot deze „bezit ters" rekende hij met name de grote grondeigenaren. „Bezit is diefstal", zo verkondigde Proudhon, „wanneer het men sen mogelijk maakt, zich onbe perkt te verrijken door andere voor zich te laten werken tegen een onevenredig laag loon". Proudhon redeneerde, dat iede reen door eigen arbeidskracht en inzet „eigendom" zou kun nen verwerven. Daartoe zette hij voor de kleine landbouwers „federaties" op en in 1848 stichtte hij een „volksbank" die deze federaties moest financie ren. De federaties, noch de bank beoogden winst. De land- bouwprodukten zouden tegen kostprijs worden verkocht en intussen zou iedereen met zijn kleine eigendom en tegelijker tijd toch „bezitloos" gelukkig zijn. Als het systeem eenmaal functioneerde, zo redeneerde Proudhon, zou het staatsgezag overbodig zijn: vrijwillig zou den de deelnemers aan een ge lukkige maatschappij zonder overheersing door wie dan ook zich voegen in datgene, dat hun welzijn bevorderde: Proudhons ideale maatschappij was vrij van welke dwang dan ook. Het was een utopie: de hele zaak liep spoedig fout Chaos Anarchie was in Proudhons eer ste actieve jaren vrij van gewel- d: Hij had er zelf een afkeer van, getuigende: „Ik ben een anarchist en een vriend van de orde. „De chaos, waarin zijn aangetaste idealen zouden uit monden, verwierp hij princi pieel: „Anarchie, zo schreef hij, is niet de afwezigheid van re gels of principes, of de heer schappij van de wanorde. Het is de afwezigheid van een hoofd, een souverein." Proud hon zag derhalve geen heil in het communisme, zoals dat door Marx was ontwikkeld: „In een communistische staat," zei Proudhon, .zullen de beslissin gen door het collectivistisch ge- Ce grote bomaanslag op een bankgebouw In Milaan in december 1969, die een groot aantal doden eiste, werd toegeschreven aan anarchisten. Later koesterde men enige twijfel of het wel werk van anarchisten was. De even rigoureuze rechtsextremistische groeperingen schrikken aJ evenmin voor dergelijke aanslagen terug. zag voor het ideale welzijn van het ideale individu worden ge nomen, maar het werkelijke in dividu zal nooit geraadpleegd worden, of 6lechts op bedrieg lijke wijze. De staat handelt buiten hem om of zo nodig ten koste van hem. Bonden op vrije grondslag zullen niet bestaan en produktiemiddelen zullen niet aan de arbeiders, maar aan" de staat toebehoren. Het stnats- kapitalisme zal het particuliere kapitalisme vervangen. De staat, welke staat dan ook. on derdrukt het individu. Daarom ben ik anarchist." Het was een soort „Credo" van een man, die in zijn idealen nooit helemaal los kwam van de christelijke opvoeding van zijn jeugd: Kerk en God verwerpende, con strueerde hij een ideale maat schappij, die toch duidelijk christelijke trekken vertoonde. Het was Proudhons noodlot, dat hij naarmate de tijd vorder de. zijn geweldloosheid losliet: in zijn idealisme liet hij zich vaak tot al te révolutionaire uitspraken verleiden, en naar mate de tijd verstreek werd hij steeds meer met de ondergang van zijn idealen geconfron teerd. Proudhons anarchisme ontaardde in geweld en In feite is er van zijn idealen (behalve de boerencoöperaties in Fran krijk, die overigens hun initia tiefnemer al lang vergeten heb ben) alleen het geweld overge bleven, dat hij nooit voorstond. De naïviteit van Proudhons anarchisme is verdwenen in een eeuw van terreur: „anar chist" is synoniem voor „terro rist" geworden. Proudhons paradijselijke maat schappij, in eerste aanzet mis- lukt, heeft plaats gemaakt voor de blinde „voorbereiding van de revolutie", waarbij de revo lutionairen niet meer verkiezen te wachten op de ineenstorting van het kapitalistische bestel, waarvan de vorige eeuwse anarchisten en communisten droomden. Revolutie om de re volutie: geweld om geweld. Proudhon is vergeten. JO VEUGELERS irhere-Joseph Proudhon werd op 15 januari 1809 in Bcsan Con geboren. Hij was oor spronkelijk typograaf. Hij ver trok in 1838 naar Parijs. Daar ontwikkelde hij zijn theoriei-n over het eigendom. Van 1847 tot 1850 redigeerde hij een dagblad, dat achtereenvolgens de titels droeg Le Représant du Peuple, Le Peuple, La Voix du Peuple en Le Peuple de 1850. Na de februarircvolutie van 1848 werd hij in de Natio nale vergadering gekozen. Van an 1949 tot 1852 zat hij gevan gen. Na het verschijnen van De la justice dans revolutions (1858) werd hij opnieuw ver oordeeld. HIJ week uit naar Brussel, maar keerde in 1962 naar Parijs terug, om in 1865 in Passy te overlijden. Minachting voor alle gezag: beklaagde Astrid Poll brengt lachend de groet met de vuist als zij de rechtszaal wordt binnengeleid in een proces tegen een aantal leden van de Baader Meinhofgroep.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1974 | | pagina 9