dz> df> „REMBRANDT OP DE FIETS" LEGT LEIDS STADS- SCHOON VAST mmr Uitstekende uitvoering Cabareteske musical Beveiliging afval alleen al argument tegen kernenergie Ook in Leids Archief expositie Leidens ontzet WAAR NAAR TOE? ^(ZATERDAG 28 SEPTEMBER 1974 LEIDSE COURANT Leiden cultureel i sSC "S fete-. "^S^. '-x»i ^ISÖèsn. Eg. aMHUMii* am iiiiiiiiiiiiNiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii Honegger's Jeanne d'Are au Bücher 'let was in 1938, dat de Frans- Zwitserse componist Arthur Honeggcr op een tekst van Paul Claudel een dramatisch Oratorium „Jeanne d'Arc au Bücher schreef; de tweede we reldoorlog was er de oorzaak van dat wij er eerst veel later kennis mede konden maken. De Nederlandse première in een half volle zaal van het Haagse Gebouw voor Kunsten en Wetenschappen herinneren lq we ns nog zéér levendig, dank zij een voortreffelijke uitvoe- ring door Lodewijk de Vocht genu met zijn Antwerpse koren en Ml» een groep solisten, bij wie Marthe Dugard en Raymond Gérome excelleerden, geboden. - Sindsdien is - het klinkt bijna :hapf» oneerbiedig - Jeanne d'Arc S-'ist P°Pu,air geworden: tweemaal 1 kort achter elkaar ging het in het Holland Festival en bij Het dijk 8 De nieuwe dirigent Jean Marti- non, die het ter opening van het seizoen 1974/75 op het pro gramma zette, kon dus bij voorbaat verzekerd zijn van een toegewijdauditorium, wat gisterenavond in een uitver kochte Prins Willem-Alexan- derzaal dan ook duidelijk bleek. Wat was kenmerkend voor deze presentatie? Dat men in dit ora torium een scenisch element had willen leggen. Een opzet, waarin men echter is blijven steken: de solisten speelden wel doch de kledij voedde bepaald de verbeelding niet en wat te denken van acteurs en actrices, van wie er sommige een parti tuur in de hand hadden Van de vele stemmen, die zich in dit werk moeten laten gelden, prijzen we die van Elisabeth van der Lugt (Jeanne) zeker niet in de eerste plaats, wel die van Bernard Kruijsen (Frère Dominique) en speciaal die van Lucia Kerstens, Els Kloos en Raphael Romagnoni, resp. als Marguérite, Catherine en Por eus optredend. Veel waardering kon men ook hebben voor de koren, welke men zich geassumeerd had. Be paald bewonderd hebben we het Haags Knapenkoor (Dir. Marius Borstlap), dat alles wat het te zingen had, uit het hoofd zong De Heemsteedse Christe lijke Oratoriumvereniging bleek door Jan Pasveer ter de- ge op haar taak voorbereid: aarzeling kende zij niet, al had den we de voordracht van het geheel meer bewogen en daar door, waar gewenst, gaarne fel ler gehad. Men ziet het: een uitvoering, die mede door het goed spelende Residentie-Orkest er echt zijn mocht. Slechts één zaak stemde ons lichtelijk droevig: na de talloze audities, die wij van dit dramatisch oratorium - nu langzamerhand veertig jaar oud - mochten meemaken, be gint de waarde ervan voor ons te verbleken. B. R. DEN HAAG - Petten af voor de Nieuwe Komedie! Het jonge ge zelschap legde gisteravond in het HOT-theater een proeve van bekwaamheid af die er mocht zijn. Jaap van der Mer- we's kritische musical „Jungle Opera" kwam er met verve over dankzij een intelligente enscenering, perfect ensemble- werk en wat opvallend is in ons vaak a-muzikale toneelwe reldje bijzonder knap ge- brachte liedjes. Je kan als toeschouwer bezwaren hebben tegen Van der Merwe's eenzijdige visie op kapitaal, vorst en vaderland, maar aan de andere kant zitten er zoveel aperte waarheden in zijn in die- renverhoudingen verpakte beeld van de samenleving dat nuances de zeggingskracht al leen maar zouden afzwakken. Het verhaal van de kapitalist Reinaert die alle dieren om zich heen bedriegt en uitbuit, tot en met de koningin, is op zichzelf mager. Maar het wordt verteld als een verhaal dat al gebeurd is, en dat geeft de acteurs de kans een dubbel spel te spelen dat uitermate amusant wordt, vooral door de knap toegepaste beweging in het geheel, e zou het als een bezwaar kun nen voelen dat de bedoelingen van Jaap van der Merwe soms wel eens te mooi aangekleed worden via de muziek van het combo van Henk van Dijk en de cabareteske aanpak van de acteurs. Bovendien zijn een aantal liedjes er een beetje bij de haren bijgesleept. Ander zijds lijkt dit de ideale manier om een breder publiek aan te spreken met een soort toneel dat niet per sé nieuwlichterig van vorm is, maar een kleurrijk brok theater oplevert. En dat laatste is het grote winstpunt van „Jungle Opera". De ac teurs, die zich onder leiding van Eric Oosthoek volledig geven, apart noemen is zinloos. Het gehele ensemble heeft laten zien dat een totale inzet zonder solistische uitschieters tot leuk, plezierig en puntig toneel kan leiden: Een voorstèlling waar van je blij mag zijn dat zij er BERT JANSMA PROTESTMARS NAAR KALKAR 9? (Van een onzer verslaggevers) KALKAR Daartoe opgeroepen door het anti-Kalkarcomité in Amsterdam hebben enkele duizenden Nederlanders vanmiddag in het Westduitse plaatsje Kalkar een protestmeeting bijgewoond tegen de snelle kweekreactor, een experimenteel project van Nederland, België en Duitsland. Het PPR-Tweede Kamerlid L. Jansen zei, dat de noodzakelijke veiligheidsorganisatie voor het bewaken van het radio-actieve afval alleen al een argument is tegen kernenergie. Dit omdat die beveiliging naar zijn mening zal leiden tot een technische dictatuur op wereldschaal. Het afval dat in een snelle kweekreactor ontstaat blijft volgens hem tienduizenden jaren zo gevaarlijk radio-actief dat het continu en intensief dient te worden bewaakt. Chanteurs en saboteurs kunnen er zich van meester maken en er mee dreigen, aldus het Kamerlid. Het PSP-Kamerlid B. v.d. Lek stelde, dat technici wel in staat zijn een ongeluk met een kernreactor heel klein te maken, maar zij kunnen een ongeluk niet uitsluiten. Hoe meer reactors er komen, hoe groter de kans op een ongeluk. Wij moeten kiezen voor minder energie en andere energie, aldus de heer v.d. Lek. ■mmii Leiden - Tot 3 oktober a.s. houdt de Haagse schilder B. C. van Ettinger in de zaal van „Ars" aan de Pieterskerk gracht een tentoonstelling van Leidse standsgezichten, als mede een groot aan tal foto's van zijn andere werk. In een handraam boekje, dat eveneens op de tentoonstelling &,velede titel „Stadsge zichten in vier jaargetijden", dat Etting er opdraagt aan het Stadsbestuur ter gelegenheid van 400 .jaar Leiden ontzet. Borgert Carolus van Ettinger werd in 1916 in Den Haag geboren. Hij kreeg zijn eerste lessen van de graficus A. J. van 't Hof, studeerde voorts aan de Haagse Academie van Beeldende Kungten en bezocht voorts de Eerste Nederlandse Vrije Studio, die onder leiding stond van Chris de Moor en prof. W. v. d. Berg. Hij ontving opdrachten van de gemeente Den Haag tot het maken van topografi sche stadsgezichten, bestemd voor het archief.Als schilderij maakte hij deze stadsgezichten tevens geschikt ter opluis tering van openbare gebouwen. Er volg den tentoonstellingen in Delft en Leiden, Ettinger werkte voorts in Scandinavië en het Nabije Oosten, waaronder Israël. is in wezen impressionistisch maar dan wel zonder uitbundigheid van kleur. Hij werkt veel met geschakeerde bruinen, waartegen de andere kleuren soms wat mat afsteken, maar als geheel komt hij dan toch tot soms heel aantrekkelijke doeken. Bijzonder goed weet hij ook een standplaats te kiezen van waaruit hij een stadsgezicht componeert, hetgeen de beelden soms iets verrassends geeft, een beeld, dat de gewone, dikwijls haastige bezoeker aan die straatjes en pleinen toch nauwelijks opmerkt. Ettinger regi streert, maar renoveert tegelijkertijd. „Rembrandt op de fiets": een ver trouwd Leids stadsbeeld. Maar ook wanneer hij - zo te noemen - „blauwen" schildert weet hij mooie ef fecten te bereiken, vooral door het ge bruik van zwart krijt of conté onder de vernislaag. Mooie voorbeelden daarvan zijn naar mijn smaak een tweetal doeken van het Rapenburg. Behalve Leidse Stadsgezichten hangen er ook enkele polderlandschappen, waar onder een zeer mooi doek van een z.g.n. molendriegang onder een dreigend-som bere-wolkenhemel. Op deze tentoonstelling is Voorts een grote verzameling foto's aanwezig van ander werk, waaronder een flink aantal por tretten. Hieruit blijkt wel dat van Etting er ook een goed waarnemer is van de menselijke psyche. Voorts moet worden geconstateerd dat enkele doeken, ge maakt tijdens een periode waarin hij min of meer de abstracte toer op ging, niet de kwaliteit bezitten van zijn „nor male" werk. Abstractie ligt hem niet en dat heeft hij - gelukkig - tijdig ingezien. WILLEM PRINS iiiuiiiiiiniiuiuiiuiiiiiujiiuiiiiuijuiiiiiiujiiuiiuuiuiiiiuuiiiauiuiiuiiiuuiiiiiiiiiiuiuij iiimiuiNi LEIDEN - Naast de grote tentoonstelling in de Lakenhal, die diezcr dagen voor het pu bliek is opengesteld, heeft ook het Leidse Archief op de Boisotkade een kleine, maar interessante expositie ingericht met betrek king tot het ontzet van Leiden in 1574. Anders dan in De Lakenhal, die het gebeuren ziet in het licht van de toenmalige gebeurte nissen rond beleg en ontzet, laat het archief veel gegevens over de viering van het ontzet op en rond drie oktober zien. De opzet is dus in grote lijnen „De dag van 3 Oktober". Het merendeel van de tentoongestelde voorwer pen komt uit het eigen bezit van het archief, maar er zijn ook veel bruiklenen bij uit het bezit van de 3-October Vereniging. De oudste stukken uit het stedelijk archief zijn de oude secretarieboeken, waarin de beschrij vingen van die gebeurtenissen rond het beleg en ontzet zijn opgetekend, maar voor de rest zijn het foto's, oude en jonge affiches, pro gramma's, krantenverslagen en andere zaken die inhaerent zijn aan de jaarlijkse vieringen, die eigenlijk pas in het begin van de vorige uit 4 Hmii i eeuw door de studenten zijn opgezet, omdat het stadsbestuur van geen viering toen wilde weten doch wel het Leidse volk, dat toen overigens verrekte van de armoe maar toch wel eens wilde feesten. Wij achten ons wel ontslagen van de plicht een droge opsomming te geven van alles wat er is uitgestald. Een uitzondering willen wij echter wel maken. n.l. voor enkele stukken van een 3 Oktoberviering door Leidse gijze laars in het gijzelaarskamp te Michielsgestel gedurende de laausle wereldoorlog. Daaruit is wel te merken dat zelfs in barre tijden een echte Leyenaar zijn 3-Octoberfccst nauwe lijks wil missen. Hoewel veel jongeren aan deze expositie plezier zullen kunnen beleven, zal het vooral bij veel ouderen en heel ouden soms wat weemoedige herinneringen oproepen aan lang vervlogen feestdagen. Tot 29 november is de tentoonstelling te bezich tigen op de uren van openstelling van het archief. IIIIIIIIIIIIUIIIIIIIIIIIIIIUIIIIIIIII ZATERDAG 28 SEPTEMBER Leiden Imperium: mime theater „Kruimels", aanvang 20.30 uur Leiden Lak theater:1 toneel spel „De Grote Wolf", aan vang 20.15 uur. Alphen Midas: optreden popgroep „Catapult", aan vang 20.00 uur. ZONDAG 29 SEPTEMBER Alphen De Bron: koffiecon cert door het Amsterdams Kern-ensemble, aanvang 12.00 uur. Oegstgeest Groene kerk: concert door Abbie de Quant (fluit) en Elisabeth van Malde (piano), aanvang 14.00 uur. VRIJDAG 4 OKTOBER Leiden Imperium: mime theater „Kruimels", aanvang 20.30 uur. Popgroep ,,The Hammer" in Sater LEIDSCIIENDAM - Van- avond om acht uur gaat „de Sater", het ontmoetingscen trum-van de stichting Kroa tië! cn Kulturccl Leidsehen- dam aan de Kon. Juliana- weg I, voor het eerst weer open. De popgroep „Ilammer" is ge contracteerd om een extra feestelijk tintje aan de avond te geven. Zij brengt muziek, die qua stijl te ver gelijken is met bet werk van de Doobie Brothers. Sa ter is voorlopig alleen geo pend op zaterdagavond van acht tot half twaalf. Het lidmaatschap voor een sei zoen kost zeven gulden vijf tig. Voor leden bestaat een kortingsregeling op de toe gangsprijzen van toneel-, film-, cabaret- en disco- avonden. De geluidsinstalla tie is overigens uitgebreid met een stereo-versterker en vier boxen. De toegang sprijs tot de openingsavond is voor leden 2,50 en voor niet-lcdcn 3,50. Nel Pot in ,,De Schakel" LEIDSCIIENDAM Hot werk van schilderes Nel Pot wordt in de periode van 28 september tot en met 1 no vember geëxposeerd in „De Schakel" in Lcidsenhagc. De tentoonstelling wordt vandaag om vijf uur door de heer A Wouters geopend. Kreatieve markt bij K O LEIDEN In de voormalige kapel van het K O ge bouw aan de Oude Vest wordt vanmiddag in het ka der van KIK (Kollekticf en Individueel Kreèren) een creatieve markt gehouden. Op de markt, die,om twee uur begint, zijn kraampjes te zien, die informatie ge ven over spel, theater, be weging. fotograferen, film en, pottenbakken, sieraden maken, edelstenen slijpen en handarbeid. Mini-expositie Lucia Steinbach LEIDEN— De Leidse schilde res Lucia Steinbach zal ge durende de fcestweek in de etalage van Breestraat 121 een kleine tentoonstelling inrichten van een tiental te keningen cn schilderijen, die ai Ie betrekking hebben op gebeurtenissen van sloop en opbouw uit de jaren '62'73, die het gezicht van de stad Leiden veranderden. De expositie kreeg als mot to „Weet je nog?" De 3-October Vereniging heeft de gouache van Stein bach waarop de laatste ker mis op het Schuttersveld vereeuwigd is, voor haar verzameling aangekocht.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1974 | | pagina 5