KEETJE TIPPELT VERDER IN OUD BRUSSEL Horde Hollandse filmvandalen in Belgisch café-chantant Perspectief voor het C.D.A. KAANL) AC 'BRUSSEL Een splchUg be baard dametje, duidelijk gebo- onder de last van een te [zware make-up tracht haar stam-café aan de Brusselse rue Henri Maus binnen te gaan. De blik die ze door het geslepen glas van het stijlvolle etablisse ment werpt, verraadt binnen en- 'kele seconden tijds een scala emoties waar menige acteur 'een drama in minstens 3 bedrij- jven voor nodig zou hebben: Ver bazing en ongeloof veranderen •in teleurstelling, schrik en pure [walging. En niemand kan haar ingelijk geven. Het ouderwets :afé-chantant met z'n spiegel en :'n mahoniehouten lambrizerin- jen is onder de voet gelopen door een horde Hollandse vanda len. Ze draait hoofdschuddend, ietwat ontredderd en nauwelijks begrijpend weer naar buiten. Haar rug verraadt dat haar in één oogopslag het geloof in de wereld ontvallen is. Het brokje tragiek ontgaat het gezelschap een man of tachtig in de Taverne Falstaff, want er wor den hogere, culturele belangen gediend. Het sfeervolle café is geannexeerd door een bende doordrammende Hollanders die onder leiding van regisseur Paul Verhoeven een driedaagse veld tocht tegen de tijd zijn begon nen. Hun Brusselse kermis heeft maar één doel: Alweer een paar kleurige meters toevoegen aan een nieuwe filmepos, dat van Keetje Tippel. Paul Verhoevens nieuwste film wordt misschien wel het meest ambitieuze project in de sinds de komst van de sex in de vaart der volkeren opgestoten Neder landse film. Verhoevens opvol- get van Turks-Fruit is echter een kosbuumsfilm die aan het einde van de vorige eeuw, speelt. Drie boeken van de schrijfster "Cornelia Hubertina Doff zijn m het filmscenario samengeperst tot één: Het sterk autobiogra- De filmbende is neergestreken in het met palmen volgestouwde negentiende eeuwse etablisse ment Taverne Falstaff in Brus sel: Een curieus mengsel van heden en verleden. fisoh getinte relaas van de Ne derlandse Neel Doff afkomstig uit een zeer armoedig milieu, die zich via een periode als prostituee omhoog werkt. De boeken, „Dagen van honger en ellande", ..Keetje Tippel", ,,De avond dat Mina mij meenam", verscheen tussen 1910 en 1920. Neel Doff schreef ze in het_ Frans, toen ze inmiddels ge trouwd was met een Franse uit gever van een progressief tijd schrift „De nieuwe maatschap pij". Ook in Nederland versche nen vertalingen, o.a. van Anna van Gogh-Kaulbach; Greshoff en andere kritici prezen de moder ne stijl en scherpe visie op de sociale misstanden van die tijd, er is zelfs sprake geweest van een nominatie van Neel Doff voor de Nobelprijs, maar het duurde tot enkele jaren geleden voordat Nederland haar opnieuw ontdekte. Dat gebeurde via de nieuwe uitgaven, verzorgd en begeleid door Wim iZaal, altijd op zoek nagr de vergeten under dogs van de literatuur. Het trio achter „Turks Fruit", producent Rob Houwer, scena rioschrijver Gerard Soeteman en regisseur Paul Verhoeven gre pen die hernieuwde belangstel ling gretig aan om er de duurste film van te maken in de ge schiedenis van de Nederlandse film. Het budget wordt geschat op meer dan twee miljoen, al wil Rob Houwer zich daar slim niet over uitlaten: ,,Ik vind het onzin dat gepraat over hoeveel geld zo'n film nou kost. Ik wei ger om over budgetten te pra ten. Een film wordt goed of hij wordt slecht". Bijgeloof In elk geval het succes voor een deel verzekerd: Hoofdrolspelers zijn weer Monique van der Ven en Rutger Hauer, die ook in Turks Fruit een liefdesrelatie op het doek mochten zettten. On danks de kostuums komen er ook nu naaktscènes aan te pas, maar die zijn inmiddels zonder aanwezgheid van publiek of journalisten op het gevoelige materiaal vastgelegd. En produ cent Rob Houwer heeft zich, bij gelovig als ieder in het arties tenvak, nog maar een extra ze- kerheidje gecreëerd: Keetje Tip pel gaat op 20 februari volgend jaar in première. Dezelfde da tum als waarop twee jaar gele den .Turks Fruit" z'n succes voile roulatie begon. De Taverne Falstaff is volge stouwd met levensgrote palmen om de fin-de-siècle sfeer te be nadrukken. Daartussen staan camera's, lampen en zitten een vijftigtal figuranten van de Aal ster Vereniging ter bevordering van Zang en Letterkunde met queue de Paris of vadermoorder amechtig achter hun consump ties te wachten tot de camera weer gaat draaien. Regie-assis tent Hans Kemna loopt tussen de tafeltjes door en vraagt onge rust of de schalen net zo ston den als bij de vorige opnamen. Vlak voordat de regisseur „Ac tie'' roep, maant hij de figuran ten tot oplettendheid: ..Dames en heren, nu allemaal geïnteres seerd eten en drinken, en netjes naar mevrouw Henius kijken". Kemna's bezigheid houdt even tjes het midden tussen de arbeid van een juffrouw op schoolreisje en die van Cecil B. de Mille tij dens een massaregie. Onmiddel lijk na zijn woorden wordt er aan glazen genipt en naar Riet Henius gekeken, die vele moede loos makende malen achtereen haar liedje mag na-mimen ter wijl drie roodharige dames ach ter haar rug de benen heffen. Zij worden op him beurt weer geïnstrueerd door Hannah de Leeuwe, ex-danseres en choreo grafe, die tegelijkertijd haar eerste filmrol vervuld als het zusje van Keetje Tippel: „Ik heb iets aan m'n rug gekregen en kon zelf npiet meer dansen. Toen een vriend van mij, een In het vergaderselzoen 74/75 val len voor het CDA belangrijke beslissingen, zowel voor wat be treft de praktische politiek als voor de partijorganisatie. In de praktijk van het politieke bedrijf lijken zich twee lijnen af te te kenen: In de plaatselijke en provinciale pilitiek gaan in een paar hon derd gemeenten en in bijna de helft van de provincies CDA- frakties vol moed van start. Daarbij passen uiteraard CDA- verbanden van de plaatselijke en provinciale organ'saties van K.V.P., A.R.P. en C.H.U., ter be geleiding van deze Staten- en Raadsfrakties. Het belang van deze ontwikkeling moet niet worden onderschat. Voor het eerst ontmoet op grote schaal het kader van de drie Chr. De mocratische partijen elkaar, met de opdracht vorm te geven aan een Chr. Democratische be nadering van politieke vraag stukken. Beslissend voor de toe komst van het CDA is of deze mensen elkaar kunnen vinden en in de praktijk van de politiek in de gemeente en de provincie, het CDA een eigen gezicht kun nen geven. Onmacht Beslissend zijn de plaatseb'jke en provinciale ontwikkeling van ■het CDA ook vanwege de on macht in de landelijke CDA-poli- tlek. De frakties van de Chr. Democratische partijen in de tweede Kamer zijn het wél eens óver de politieke doelstellingen od langere termijn (vgl. het ge zamenlijk program 1971). maar slagen er keer op keer niet in daaraan in de praktische poli tiek gestalte te geven. Om een aktueel voorbeeld te geven: ie der politiek vtrstandig mens weet dat er binnen de Christen- Democratie geen verschil be staat ten aanzien van het beleid voor Middenstand en Landbouw. Desondanks geeft het verschil in optreden van de Kamerfrakties van ènerzljds K.V.P. en A.R.P. en anderzijds de C.H.H. de in druk dat er wèl verschillen zijn. Op dit politiek en electoraal aangelegen punt - en op andere aktuele punten, zoals het debat over de kwestie Vredeling" lijkt het of de C.H.U. in de oppo sitie-boot van de V.V.D. is ge stapt. Zakelijk zijn de verschil len echter niet groot, en vooral: ze zijn niet van wezenlijke aard. De politieke verschillen tussen de GDA-partners worden ver sterkt door het polarisatie-model in de Nederlandse politiek, dat PvdA. en V.V.D. geheel in zijn macht heeft en ook in de Chris ten-Democratie duizenden heeft verslagen. Men kan dat model naïef noemen gelet op de zo veel rijker geschakeerde politie ke werkelijkheid maar ,,1'nks" en „rechts" hebben er beiang b'j deze eenvoudige twee deling door te drukken. De politiek van de Christen-De mocraten moet erop gericht zijn die polarisatie te doorbreken. Niet door zich in het midden op te stellen, maar door te laten zien dat zij een andere, meer redelijke en meer vruchtbare kijk op de politieke vraagstuk ken hebben dan socialisme en li beralisme. Het verschil in opstelling t.o.v. het kabinet tussen K.V.P. en A.R.P. enerzijds en C.H.U. an derzijds is bij het tot ontwikke ling brengen van deze visie bui tengewoon hinderlijk. Niemand van ons ook niet in de C.H.U.. had kunnen vermoeden dat het al dan niet medewerking verlenen aan de tot standkoming van dit kabinet zo polariserend zou werken binnen het CDA. Het is de moeilijke taak van de christen democratische frakties tijdens deze kabinetsperiode de spanningen vanuit de verschil lende opstellingen zoveel moge lijk te beheersen, en er moet ons dan ook alles aan gelegen zijn bij een volgende kabinets formatie deze breuk ongedaan te maken. Niet aanvaardbaar Als dat onverhoopt niet zou ge lukken, dreigen we te vervallen in een verharding van de huidi ge scheiding. Dan zou er binnen de christelijke partijen een tweedeling kunnen ontstaan in een vooruitstrevende en een be houdende Christelijke partij. Zulk een tweedeling is niet aan vaardbaar, zowel op principiële als op praktisch politieke gron den. Principieel niet omdat daarmee de betekenis van het christelijk uitgangspunt voor de politiek wordt ondergraven. Komt men vanuit eenzelfde uitgangspunt tot een blijvend en diepgaand verschil van opvatting, dan de gradeert men daarmede de waarde van het uitgangspunt. Zo'n situatie is de doodsteek voor christelijke politiek. Praktisch-politiek gezien wordt door een tweedeling binnen de Christen-Democratie haar poli tieke invloed teruggebracht. Een meerderheidskabinet de enig stabiele regeringsvorm kan in Nederland, gedurende nog een reeks van jaren, alleen gevormd worden met medewerking van de Christen-Democraten. Zij ver spelen echter hun invloed indien zij zich zo verdeeld blijven op stellen als nu het geval is. De dreiging van een tweedeling kunnen de Christen-Democraten sleohts weerstaan door: A. de verschillen tussen de Ka merfracties te beheersen en deze niet te laten verdiepen tot wezenlijke tegenstellingen; B. tussen de partijen de banden nauwer aan te halen. Het laatste punt komt aan de orde op de Partijraden in de cember, wanneer de Statuten van het CDA moeten worden vastgesteld. Statuten hebben op cameraman, hoorde van audities voor deze film, vroeg hij waar om ik niet meedeeed. Ik ben meteen aangenomen. Ik weet dat ik een aardig koppie heb en ik geloof ook wel dat ik het aar dig gedaan heb nn meteen zo'n grote rol". Hans Kemna, d':e te vens de „casting" (rolverdeling) van de film verzorgde verklaart even later: „Let op, zij wordt de on:,dekk'ng van de film, Die is zó ongegeneerd vrij voor de camera". Bullebakken Paul Verhoeven aan het werk tien is een teleurstellende erva ring voor wie de Hollywoodse verhalen kent over sigaren eten de bullebakken die als het ware tirannen hun filmkudde hoeden. Verhoeven loopt rond als een ei landje van zekerheid, ijsbeert tussen de scènes wat heen en weer, meet hier en daar zelf het licht na, en verheft z'n stem maar een enkele maal om de Vlaamse figuranten tot meer en thousiasme aan te zetten na het optreden van cabaretière Riet Henius. Ze krijgt onm'ddell.jk een applaus alsof het lied van componist Willem Breuker zo juist alle hitrecords heeft gebro ken. „Ze is goed hé", fluistert Hans Hemna. „Ik heb me een ongeluk gezocht naar iemand voor die rol. Tot ik opeens in Amsterdam een aff:che zie voor haar nieuwe cabaret. Toen moest zij het wel worden". ben omdat we een heel tijds beeld vastleggen". Vakantie Do acteurs lopen rond alsof ze aan een vermoeiende vakantie bezig zijn. Monique van de Ven verstopt zich wat verveeld onder de levensgrote menu-kaart, Rut ger Hauer vertelt dat hij het he lemaal gevonden heeft in het fil men: „Dit doe ik gewoon beter. Op het toneel kan ik niet de spanning opbrengen om elke keer dat hele publiek te bespe len. Filmen is een veel egocen- trischer bezigheid". Collega Eddy Brugman, een Vlaming die zes jaar bij het Groot Lim burgs Toneel speelde en nu de gelederen van de Haagse Come-' die versterkt heeft meer twijfels ten opzichte van dat voor hem nieuwe medium: „Ik weet nau welijks hoe mijn rol wordt. Je hebt geen enkel overzicht. Je moet je wel geweldig concentre ren om te beseffen waar je ei genlijk mee bezig bent. Maar de regisseur maakt straks je rol". Hij is overigens de enige acteur in het gezelschap die z ch er op kan beroemen dat hij door oen minister tot acteur benoemd is. Zijn Vlaamse toneelschool werd voortijdig opgeheven en zonder papieren spelen was in België niet geoorloofd. Inmiddels demonstreren de figu ranten uit Aalst hoe lang ze op één glas wijn kunnen zitten. Een Hannah de Leeuwe, zelf van danseres opeens filmactrice, instrueert tussen de bedrilven door de roodharige dames van het ballet. enkele dame van de Zangvereni ging wordt het te gortig en haast zich tussen de bedrijven door naar het buffet waar ze een stevige Stella Artois vat. Ze keert met nieuwe moed aan haar negentiende eeuwse tafeltje terug. Eventjes verderop valt een van de danseressen ln slaap. De aanwezige camera van Avro's Televizicr staat on middellijk verlekkerd op haar gericht. Filmen is een enerve rende bezigheid. Als 's avonds de boel opgebro ken wordt, blijft er een treurig- makend mejigsel van heden en verleden achter. Op het toneel liggen de boa's, de glazen staan nog steeds halfvol op de tafcis, de lampen hangen nog hoog te gen het antieke plafond, De vol gende ochtend zullen de heren van de Brusselse effectenbeurs weer present zijn om in de ta verne voor en na de beurs extra zaken te doen. Paul Verhoeven hoopt dan zijn driedaagse veld tocht gewonnen te hebben. HIJ zal wel op weg z'jn naar een volgend 19e eeuws slagveld tor- wijl Keetje gewillig aan zijn zij de meetippeit, in de hoop straks werkelijk historie te maken. BERT JANSMA Tijflsbeeld zichzelf geen politiek karakter, maar in de huidige situatie is het van groot belang dat de Christen-Democratische partijen zich met overtuigende meerder heid vóór deze satuten en dus vóór een nauwe samenwerking uitspreken. Ook daaruit zal blij ken dat het CDA groeit, zelfs te gen de verdrukking in. Drs. J. de Koning De boeken van Neel Doff spelen achtereenvolgens in Amsterdam, Roermond en Brussel. Rob Hou wer: „In de film is alles Am sterdam. Dat is'beter voor het verbaal". Dat betekent dat het in Le'den gefilmde Palingoproer, het Haagse Voorbout en de Brusselse taverne gebroederlijk aan elkaar geplakt worden om de authenteke Amsterdamse sfeer straks in de film te sugge reren. „D't is het enige-chantant dat nog zo in stijl is", zegt Hou wer. „In Amsterdam zijn ze ook zo geweest, maar daar is de bijl erin gezet. En ik weet zeker dat dit over een paar jaar hier ook niet meer bestaat. We zouden alleen al subsidie moeten heb Rutger Hauer en de ditmaal bleekblonde Monique van de Ven.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1974 | | pagina 7