ali¥'y,¥ Tsjechische grafici Exposeren in Leiden Expositie in Lakenhal positie Leiden in 16e over eeuw Proef th eater speelt "De grote wolf" siHi mi— WAAR NAAR TOE? Zes voorstellingen van Fons Jansen in Leiden TERDAG 21 SEPTEMBER 1974 LEIDSE COURANT ri - iiromm Leiden cultureel iM: m'm. i ,\\.Ss?dï? W «r j U,. .v... bldrïch Kulhanek: "Alles wat ik nodig heb is een kleine "Een paartje" van Jan KrejóF [vingerwijzing". LeidenHet Leids Academisch Kunstcentrum opent het nieu we tentoonstellingsseizoen met een expositie gewijd aan het werk van Han Krejci en 01- drich Kulhanek, twee Tsjechi sche grafici die in Nederland vrijwel onbekend zijn. De ten toonstelling geeft een overzicht 1966 tot nu toe en is daar- de meest uitgebreide expo sitie die ooit van het werk van beide kunstenaars is gehouden. Vanaf 1967 hebben zij deelgeno men aan tentoonstellingen in o.m. Praag, Wenen, Frankfurt, Ottawa, Washington, Belgrado, Brussel en Chicago. Er zijn bla den van hen te vinden in de verzamelingen van o.a. het Na tionaal Museum in Praag, het Musée d'Art et d'Histoire in Genève, de Library of Congress in Washington en de Bibliothe- que Royale in Brussel. In Ne derlandse musea zijn zij niet vertegenwoordigd. Wel zijn in Nederland in 1969 (Amsterdam) en 1971 (Utrecht) enkele etsen van beiden te zien geweest. Het werk van Krejci (32) en-Kul hanek (34) is van een uiterst verzorgde techniek, getuigend van groot vakmanschap. Zij brengen oude thema's en my then op vaak verrassende wijze in verband met moderne motie ven. De nadruk valt daarbij meestal op de verschrikkingen van deze tijd. Volgens een Tsje chische kunsthistoricus hebben zij het gebeuren van onze tijd als in een soort moderne Apo calyps vastgelegd. Ter gelenheid van de tentoonstel ling verschijnt het boek "Jan Krejci - Oldrich Kulhdnek, overzicht van hun grafisch werk 1966 - 1974" (ISBN 90 800007 1 X), waarin alle ten- toongestelde prenten zijn afge beeld en bovendien twee origi nele etsen zijn opgenomen. De tentoonstelling "Jan Krejci en Oldrich Kulhónek, grafiek uit Praag" duurt van 20 septemer t/m 31 oktober 1974. Plaats: Academiegebouw, Rapenburg 73 én foyer LAK-theater, Le- vendaal 150, 3e verdieping, Lei den. Beide tentoonstellingen zijn geopend maandag t/m vrij dag van 9-17 uur. Expositie van stadsgezichten bij Ars Aemula Leiden- Vandaag is in het gebouw van Ars Aemula Naturae aan de Pieters kerkgracht 9, een exposi tie geopend van stadsge- zichtbnschilder B. C. van Ettinger (58). De tentoonstelling is geor ganiseerd.ter gelegenheid van Leidens Ontzet en is tot 3 oktober, dagelijks van twaalf tot vijf uur te bekijken. De heer Etting er, geboren Hagenaar kreeg enige tijd geleden bekendheid door een ex positie van zijn werk in de Burcht. Er werden toen 36 schilderijen geex- poseerd onder het motto "De vier jaargetijden van Leiden". Ettinger kreeg zijn opleiding van de gra ficus Van Het Hoff en aan de academie voor beeldende kunsten in Den Haag. Frans organiste in Lissese St. Agathakerk Lisse- Vanavond wordt in de St. Agathakerk in Lis- se het tweede orgelcon cert van de orgelkring Bollenstreek gegeven. De Franse organiste Suzan ne Chaisemartin is vaste organiste van de St. Au- gustin in Parijs. Zij ont ving haar opleiding van Marcel Dupré, van wie zij bij dit concert ook werk uitvoert. Zij geeft regel matig concerten in bin nen- en buitenland en is voorts werkzaam als do cente aan diverse mu ziekscholen en conserva toria in Parijs en Dijon. Het concert begint 's avonds om kwart over acht. De toegangsprijs bedraagt f 2,50 (scholie ren betalen f 1,25). Illlllllllllllllllllllllllllllllll! Leiden - Vanaf 26 september tot en met ldecember 1974 wordt in de Lakenhal een tentoonstelling gehouden die de tweede helft van de 16e eeuw beslaat, met als centraal gegeven Leiden en de situatie vóór, tijdens en na het beleg en ontzet van de stad. De tentoonstelling beslaat de volgende rubrieken: de tachtigjarige oorlog, beleg en ontzet van Leiden, fami lieleven en recreatie, bestuur, recht spraak en openbare orde, handel en nij verheid, godsdienst en armenzorg. onder- wijs, kunsten en letteren, rderjjkers en boekdrukkers. De expositie is opgebouwd met behulp van schilderijen, prenten, tekeningen, kaarten, archivalia en voorwerpen uit de tweede helft van de 16e eeuw. De hiervoor beno digde bruiklenen komen uit Nederland en België. Meer dan 40 collecties stonden mateiaal af, waaronder H.M. de Koningin, het Rijksmuseum te Amsterdam, Museum Boymans-van Beuningen te Rotterdam en de Koninklijke Bibliotheken te Brussel en 's-Gravenhage. Het merendeel der 'geexpo- seerde stukken werd niet eerdear op ver gelijkbare tentoonstellingen bijeenge bracht. Zo zijn b.v. te zien het „album amicorum" van de Leidse schilder Otto van Veen (voor het eerst in Nederland) en de recent ontdekte affiche voor de beken de loterij uit 1596, beide Belgische verza melingen. De tentoonstelling wordt begeleid door een catalogus. Daarnaast verschijnt onder de titel „Leiden '74" een bundel opstellen van diverse auteurs over aspecten van het leven in Leiden in de tweede helft van de 16e eeuw. ZATERDAG 21 sep tember Leiden-Rijnlands Ly ceum: ,,De dag waarop de paus ge kidnapt werd", to neelspel, aanvang 20.15 uur. Leiden-Imperium: „Kruimels", mime- theater, aanvang 20.30 uur. ZONDAG 22 septem ber Leiden-Hartebrug- kerk: orgelconcert door Jan Schmitz m.m.v. Thea Ekker (sopraan), aanvang 15.00 uur. DINSDAG 24 septem ber Leiden-Rijnlands Ly ceum; Kwartetten, door Fons Jansen, aanvang 20.15 uur. DONDERDAG 26 .september Leiden-Rijnlands Ly ceum: „Kwartet ten", door Fons Jansen, aanvang 20.15 uur. Alphen-zaal Nabij „Polichinelle", ca baret door Robert Kreis, aanvang 20.15 uur. VRIJDAG 27 septem ber Leiden-Imperium: „Kruimels", mime- theater, aanvang 20.30 uur. ZATERDAG 28 sep tember Leiden-Lak Theater: „De Grote wolf", to neelspel, aanvang 20.15 uur. Leiden-Imperium: „Kruimels", mirhe- theater, aanvang 20.30 uur. Een scene uit het stuk "De grote wolf" LEIDEN - Wie deze pagina gedurende de afgelopen jaren regel matig gelezen heeft, zat ongetwijfeld ontdekt hebben dat de Nederlandse theaters al een tijd lang als het ware worden overstroomd door nieuwe toneelgezelschappen. Sommige daar van zijn binnen korte tijd weer van het toneel verdwenen, hetzij omdat het artistieke peil niet hoog genoeg ligt, hetzij omdat ze in ernstige financiële moeilijkheden komen (Podium bijvoor beeld), maar andere worden "blijvertjes", die al na korte tijd gewaardeerde loten worden aan de Nederlandse toneelboom.. Hiertoe behoort niet alleen een alom gewaardeerde groep als "Baal", maar ook "De Appel", dat al improviserend onder leiding van Erik Vos binnen luttele maanden tot de meest prominente groepen van Nederland behoorde. Volgende week zaterdag is het de beurt van de eerste "nieuweling" van dit seizoen: het Proeftheater. Dit jonge gezelschap, dat uit meren deels onbekende mensen bestaat, heeft zich ontwikkeld uit een groep die zich aanvankelijk uitsluitend bezighield met toneel voor de jeugd. Onder leiding van Rein Edzard (voor de regelmatige bezoekers van Imperium geen onbekende meer) heeft het een stuk van Harald Müller in de vertaling van Hans Roduin in studie genomen, dat luistert naar de misleidende titel "Dc Grote Wolf". Om meteen maar alle misverstanden weg te nemen: "De Grote Wolf" gaat niet over e grote boze wolf van Walt Disney en ook niet over de wolf van de bekende zeven geitjes, maar over de gruwelen en ontberingen van de oorlog en de devaluerende invloed, die hiervan op mensen en vooral soldaten kan uitgaan. Naar de mening van Rein Edzard en zijn mensen was het stuk zoals het geschreven was, zelfs te gruwelijk om op de planken te brengen. Vandaar dat zij zijn gaan improviseren, gedeelten eruit hebben gegooid en andere eraan toegevoegd en het geheel iets hebben opgefleurd met liedjes en clownerieën. Wat het resultaat van deze werkwijze is geworden, zullen we Hans Ooste- rom, de maker van de film "Salicht Ley- den" heeft ook een gezel schapsspel ont worpen. De eerr ste exemplaren haalt hij hier van de pers. Bij de tentoonstelling wordt de film „Salicht Leyden" vertoond, vervaardigd door Hans van Oosterom. De film, die in kleur is opgenomen en een vertoningsduur heeft van een half uur, begint met beelden die in het kort totnen waarom Leiden vroeger zo'n belangrijke sleutelpositie had en ook nu nog - regionaal gezien - heeft. Er is een letterlijk doorlopende vergelijking tus sen de poorters van toen en de burgers van nu, terwijl ook de werkgelegenheid rond 1574 wordt vergeleden met die van 1974. Een loflied op Leiden, een enigszinds vrije interpretatie van het door Scriverius geschreven rijm, wordt met contrasteren de beelden van nu geïllustreerd. De mu ziek werd geschreven door Ron Wester beek en gespeeld door de groep „Water". Afgelopen woensdag werd deze film door de N.C.R.V. op televisie uitbezonen. Fons Jansen in "Kwartetten" LEIDEN - 1 Topscorer van het nieuwe theaterseizoen, althans voor Leiden, wordt zonder eni ge twijfel Fons Jansen. Gedu rende dc maanden september en oktober val hij totaal zes voorstellingen geven van zijn programma "Kwartetten" (alle in het Rijnlands Lyceum) en vervolgens zal hij in het LAK- theater optreden met "Een on gewoon recital", een liederen- programma, waarvoor hij ge bruik heeft gemaakt van liede ren van o.a. Mozart, Schubert en Schumann. "Kwartetten" is niet nieuw voor Leiden. De vorige voorstelling vond echter al weer ruim een jaar geleden plaats (23 februari 1973) en hoogstwaarschijnlijk zal er sindsdien wel het een en ander aan het geheel veranderd zijn. Toch zal dc algehele opzet vermoedelijk wel dezelfde zijn gebleven, zodat wij met een ge rust hart enige zinsneden kun nen citeren uit de recensie, die indertijd in deze kolommen ver schenen is: "Lief en vriendelijk en zonder ook maar iemand te kwetsen deelt hij zijn speldeprikken uitZijn inspiratie put Fons Jansen "Links en rechts" uit het dagelijks leven en als hij al een onderwerp als abortus aan snijdt, dan gebeurt dat op een dermate voorzichtige manier, dat niemand er ooit aanstoot aan zou kunnen nemen. Het meest kenmerkende aan „Kwartetten" is, dat Fons Jan sen zich nu toch wel voorgoed losgemaakt schijnt te hebben van zijn religieuze image en zich helemaal heeft toegelegd op het bekritiseren van alle daagse mensjes met hun alle daagse (on)hebbelijkheden....- Men komt naar Fons Jansen voor een gezellig avondje uit er wat dat betreft krijgt men gega randeerd waar voor zijn geld." Paul Korenhol

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1974 | | pagina 5