Spokanië, droomland van zes eilanden Antonius Abt en Worstmakers Gilde garanderen topkwaliteit Spiekbriefje op school groeide uit tot studie over mysterieus gebied L „Het land bestaat vóór het grootste deel uit een heuvelach tig landschap, korte steile heu veltjes, bedekt met stug gras en boomgroepjes. Een dergelijk landschap wordt Móliy ge noemd. Alleen het centrum van de ei landen en enkele kusten zoals de zuidkust van Lomky, de Zve- rosta-kust en de noordkust van Bryr zijn bergachtig en missen derhalve de Móliys." Het lijkt een zin uit een aardrijkskundig werkje over Finland, maar is dat niet. Noch bestaat er een boek over architectuue waarin de alinea voorkomt: „Het dis trictraadsgebouw van het dis trict Ben te Mollefin. De archi tect, Maless Polagystl heeft het voor dit landsdeel typische in- liggende dak zo ver 'geevo- lueerd dat het een inliggend plat dak is geworden. De ronde erker en de eenheid van het venster en de muur op de eerste en tweede etage komen goed tot uiting. Polagystfi bouwde het in 1918." En is de wetenschap: ,,9 op de 1000 gezinnen heeft geen elektriciteit, 302 op de 1000 ge zinnen heeft geen stads- of aardgas, 2 op de 1000 gezinnen 'heeft geen stromend water en 5 op de 1000 gezinnen heeft geen riolering", aan een of an der economisch-statistisch be- I richt ontleend? Nee, driewerf nee. I Al deze Spokanische feiten, hoe I griezelig precies ze ook klinken,- bestaan slechts in de fantasie van de 25-jarige Rolandt Twee- huijsen. Helemaal op zijn eentje heeft hij het eilandenrijk Spoka nië bij elkaar gepiekerd, com pleet met een eigen cultuur, godsdienst, geografie, ambtena renapparaat en bovenal: een ei gen taal. Aan de muur in zijn Bijlmerflat hangt een reusachti ge kaart en als hij van Lomky naar Bryf wil reizen, weet hij niet alleen welke trein hij moet nemen of hoe laat de veerpont gaat, maar ook wat hij onder weg te zien zal krijgen. Met een stalen gezicht: „De loodrechte rotswant aan de zuidkant van het Boeshgebergte wordt iets glooiender als we westwaarts gaan. In de buurt van Manes- Yrcas is de helling reeds van die aard' dat wegverbindingen naar het noorden (Lankos-Trofy) weer mogelijk zijn." Geen detail in Spokanië is aan zijn aandacht ontsnapt. Wijzend op een foto in een vap zijn baksteendikke archiefboeken: „Dit is mevrouw Buta Clofiy uit Krnic - het oudste I.I.-lid op dit moment. Ze trad toe tot de orga nisatie die je zou kunnen verge lijken met het Leger des Heils, toen zij vierentwintig was." Of is het telefoonnummer van de staats-universiteit gewenst? Draai Amahagge 040-289.8443. Al vijftien jaar lang is Roland Tweehuijsen in de ban van .wat- misschien wel de merkwaardig ste hobby in Nederland mag heten. Het begon toen hij negen was en in Aerdenhout op de lagere school ging. Ze hadden daar een onderwijzer met de onhebbelijke gewoonte om spiekbriefjes of schriftelijke vertrouwelijkheden die de leer lingen uitwisselden, op een bord te prikken. Rolandt besloot zich niet langer aldus aan de schand paal te laten nagelen en ontwik kelde met een vriendje een ei gen taal. Zoiets zal al vaker gebeurd zijn, maar eenmaal op de hbs gearri veerd raakte hij zo gefascineerd door zijn spelletje dat hij be sloot een geheel nieuwe gram matica te ontwikkelen en een geheel nieuwe woordenschat die geen enkele verwantschap had met een andere, reeds bestaan de taa Nu is het zo dat de taal is geëvolueerd in de mate waarin de mensheid om zich heen leer de kijken, ontdekkingen deed, een godsdienst ontwikkelde, een cultuur schiep. $et woord vliegtuig zou simpel r?gd niet hebben bestaan als gebroeders Wright niet een Jnachine in elkaar hadden ge knutseld, die naam waardig. Ro- andt realiseerde zich deze moei lijkheid en loste hem op door fen euwe cultuur te creëren, compleet met een geschiedenis, *en staatsvorm, een economie, ten religie, een transportsys teem, een kunst en alles wat terder denkbaar is. Dm het geheel een logisch raamwerk te geven, schiep hij het denkbeeldige Spokanië, een rijk van zes eilanden enkele konderden kilometers ten west en van de Ierse kust, tot voor kort onbekend en onaangeraakt door de Europese beschaving. Vijftien jaar lang wijdt hij zich nu al elke dag een paar uur aan dit monnikenwerk. „Er mee klaar komen zal ik nooit, maar op het ogenblik heeft Spokanië 17.696.930 inwoners en hun taal bestaat uit 20.000 stamwoorden. Het is een taal die op geen en kele andere lijkt, en die bijvoor beeld heel iets anders is dan Esperanto. (Esperanto is een gemakkelijk te 'leren, kunstmatige wereldtaal - een derivaat van reeds bestaan de talen. Het Spokanisch heb ik zo realistisch mogelijk proberen te maken. Het zou gesproken kunnen worden door een nog 'niet ontdekt vólk. Ik heb gepro beerd grammatica-regels op te stellen die niet in andere talen voorkomen.' Zo wordt bijna overal ter wereld het verschil tussen tegenwoordige en verle den tijd uitgedrukt in de werk woordsvorm. In het Spokanisch "daarentegen vervult de woord- 7 olgorde die rol. Als het lijdend oorwerp voor het werkwoord staat is het verleden tijd, staat het erachter, dan is het tegen woordige tijd. Ik noem maar wat." Zo vernuftig en compleet is het Spokanisch geworden dat het seminarium voor Scandinavi sche taalkunde in Amsterdam het in studie genomen heeft. En ondertussen blijft het groeien, want ook in Spokanië staat de ontwikkeling niet stil. Het land heeft onlangs zijn eigen lucht vaartmaatschappij gekregen '(SAC) en dus moesten er woor den komen voor de bijverschijn selen ervan. Welnu: ze zijn er. Vliegtuigkaper is plano-lenabatjen, en handgra naat is Criagrancl. Sterker: het Spokanisch kent dialecten, bargoens en schut tingwoorden, maar ook het plechtstatige taalgebruik van de justitie en de bureaucratie. Sint Antonius Abt wordt meestal afge beeld in gezelschap van rri varken, liet symbool van alle bekoringen die deze kluizenaar heeft overwonnen door veel gebed en vasten. Vanwege het varken hebben veel slagers „Sint Tunnis met het verken" (zoals hij in de volksmond wel wordt genoemd) tot patroonheilige geko zen. AMERSFOORT - Wie steeds heeft terugver langd naar die goede, oude rookworst, in sap pige mootjes gesneden bij de boerenkool, kan de komende winter likkerbaardend tegemoet zien. Want als het even meezit zal men naast de vacuüm-verpakte fabrieksworsten ook die ouderwetse worst weer kunnen terugvinden bij de slagers. Onder het beschermend oog van patroonheili ge Antonius Abt en de wakende blikken van het „Worstmakers Gilde" zuilen de slagers het oude ambacht weer ter hand nemen en zelf de rookworsten, boterhamworsten, leverwor sten, gekookte worsten en wat er al niet meer aan vleeswaren bestaat, gaan vervaardigen. Het initiatief hiertoe is genomen door Anton Coppoolse en Wim van Bruggen, zonen uit gerenommeerde slagersfamilies en ooit zelf ei genaren van slagerijen. Ze studeerden echter allebei door; Wim van Bruggen koos de be drijfseconomische kant; Antoon Coppoolse koos de creatieve richting, werd culinair jour nalist en volgde een reclame-opleiding. Samen vormen zij een adviserend team, dat iedere slager die daarop prijs stelt, ten dienste staat op het gebied van inkoopbeleid, reclame enz. Al geruime tijd was het hun duidelijk, dat het slagersambacht langzaam, maar zeer zeker, verdween. De smaakvervlakking deed zijn in trede. Tenslotte kon je dezelfde worst even meenemen uit het warenhuis. Waarom speciaal daarvoor naar de slager, nietwaar? Hetzelfde probleem deed zich voor bij de bak kerijen. De warme bakkers hebben inmiddels een vuist gemaakt en zich duidelijk onderschei den van de broodfabrikanten. „Elk uur versge bakken brood" is daar de leuze. Van dit principe nu wil ook het Worstmakers Gilde uitgaan: „Elk uur vers gekookte worst". Wie de meesterproef heeft afgelegd en door de ballotagecommissie komt, kan lid worden van het gilde. Voorwaarde: de beste kwaliteit wordt van de meesterslager, zijn gezellen en leerlin gen geëist. Dat aan deze eis voldaan wordt zal tweejaarlijks worden gecontroleerd door het Centraal Instituut voor Voedingsonderzoek - TNO. Op onverwachte tijdstippen zullen de contro leurs van dit instituut de slagerijen aan een Anton Coppoolse, oprichter van het gilde. kwah'teits-onderzoek onderwerpen. Een garan tie aan het winkelend publiek dat bij de slage rijen waar het gilde-vignet op de etalageruit prijkt, gerekend kan worden op vleeswaren van topkwaliteit. Voor degenen die misschien niet meer zo smaakbewust, maar wel zeer lijnbewust zijn: Wanneer men vroeger een warme rookworst aansneed, dan droop het vet eruit. Bij de vacuüm-verpakte is dat nauwelijks het geval. .Minder vet", lijkt de logische conclusie. De gevolgtrekking is echter niet juist. Het vet van fabrieksworsten wordt door chemische midde len vastgehouden, maar zit er wel degelijk in, zelfs in grotere hoeveelheden. Het gilde zal de rechtsvorm van een stichting aannemen. Geen winstoogmerk dus. De gilde-le den zullen een contributie betalen om de nodige kosten te dekken. Zo komt er een eigen maand blad. Er zullen excursies worden georganiseerd naar andere slagerijen, waar ervaringen en recepten kunnen worden uitgewisseld. Er zullen vermaarde buitenlandse worstmakers worden uitgenodigd en de slagers zouden onderling van eikaars diensten gebruik kunnen maken. Ook gezamenlijke reclame-campagnes staan op het programma. Hopelijk sluiten vele slagerijen zich bij dit gilde aan en zal het begrip „Worst makers Gilde" in de toekomst evenmin zijn weg te denken als de „warme bakker". LONNEKE VAN KOOT Eilandenrijk Hoe moeten we ons Spokanië voorstellen Het is een archipel met een oppervlakte die bijna twee maal zo groot is als Neder land. De westkust heeft een ber grug die een hoogte bereikt van 2000 meter. Het westelijk gebied is regenrijk en onherbergzaam. Aan de zuid-oost-kant heerst een zacht klimaat. De warme golfstroom, die hem omspoelt doet de temperaturen vaak op lopen tot boven de dertig gra den - een aardige tip voor va kantiegangers voor wie boven dien een uitvoerige toeristische documentatie ter inzage ligt. Grote boerenbedrijven kent het land niet, hoewel de landbouw tot voor kort de belangrijkste bron van inkomsten was. Boe ren vestigen zich in co-operaties en krijgen een vast salaris. Hir- do, de grootste stad en tevens de hoofdstad, telt 1.564.000 in woners. Daar speelt zich ook het politieke leven af dat kort gele den werd opgeschrikt door een moord op een vooraanstaand staatsman. Onder invloed van de spanningen zakte de koers van de nationale munt, de Her- co, tot 7 gulden 50. Het plaatse lijke dagblad, de Kleter Hir- doeg, dat aan de kant van de conservatieven staat, daalde in populariteit. De conservatieven zelf verloren honderden leden. Spokanië wordt geregeerd door een geslacht van absolute mo narchen wier stamboom terug gaat tot ongeveer 1400. Rolandt Tweehuijsen bloedse rieus: „oudere gegevens bestaan helaas niet. Die zijn verloren 'gegaan bij de grote brand die in 1568 het stadsarchief van Liy- rotykS verwoestte." Naast het onaantastbare gezag van de ko ning echter functioneert er een zeer ver doorgevoerd decentrali satie waardoor toch een maxi mum aan democratie bereikt werd. De huidige eerste minister is dr.Flovarri. Hij staat voortdu rend met de mond vol tanden omdat de grondwet bepaalt dat de koning verantwoordelijk is voor zijn ministers. Rolandt Tweehuysen in ambtsgewaad; zijn ambas sadestaf is een bloem en zijn auto heeft een Spoka nisch nummerbord. Met de heersende monarch is ook de ellende Spokanië binnen geslopen. Hij bracht in 1958 als eerste Spokaniër een bezoek aan Europa en keerde terug boordevol verhalen over het welvaartsparadijs dat hij daar had aangetroffen. Hij decreteer de dat de bodemschatten van de eilanden in exploitatie moesten worden genomen - vooral aard olie en steenkolen. Waar eerst schapen graasden en aardappe len - het nationale volksvoedsel - werden geteeld, verrezen fa brieken. Er werd een intepsief wegennet aangelegd, compleet met viaducten en ongelijkvloer se kruisingen, Rolandt Twee huijsen wijst ze aan op de kaart en zucht: „praat me er niet van. Om alles bij te kunnen houden, zou ik twintig secretaresses moeten hebben. En de jeugd komt in opstand Die zien de gevaren van milieuverontreini ging al opdoemen. Ik kan ze geen ongelijk geven, maar an derzijds heb ik begrip voor de oudere generatie die altijd heeft moeten knokken voor een boter ham, en die nu in de fabriek gemakkelijk aan de kost komt." De Spokaniërs zijn van nature een saai en fantasieloos volkje. Maar hun lijfspreuk is: „kost sectê ur kost brüe, melde feser- tef viltiy ki" - hetgeen betekent: mijn wijn en mijn pastei zijn ook de jouwe. Hun gastvrijheid is ontroerend. Ze zijn vaal lang, hebben licht haar en groen-grij- ze ogen. Wat opvalt is de lange bovenlip die de gezichten iets strengs geeft. Hun gevoelens houden ze meestal voor zich. Ze komen pas met hun mening als erom gevraagd wordt. Het hu welijk bestaat in Spokanië pas sinds kort. De traditie wil dat mannen en vrouwen eenvoudig in een commune gaan zitten en dat de kinderen willekeurig worden opgevoed. Tussen haak jes: de geboorteregeling wordt in Spokanië zeer bevorderd. Elk derde kind is belast. De moder ne jeugd echter wil het officiële huwelijk invoeren. Als mannen en vrouwen gaan samenwonen of (tegenwoordig) trouwen, viert de commune feest. De vrouw moet een taart bakken die zo zacht is dat een bot mes er doorheen snijdt. Bakt ze een harde taart waar het mes niet doorheen komt, dan geeft ze symbolisch haar „nee" aan de toekomstige man, of vrouw. 1 Eten Rijst eten de religieuze Spoka niërs bijna niet. Een heilige werd eens door rijst vergiftigd. Suiker en koffie zijn erg duur vanwege een hoge indirecte be lasting. Voor de natuur heerst een grote verering. In oude tij den werd zelfs het uitrukken /jan een plantje als een grote misdaad beschouwd - als moord. Slagers en houthakkers moeten nog steeds een speciale vergunning hebben. „De godsdienst heet Ergynne", zegt Rolandt Tweehuijsen met een stalen gezicht „Elke maand op vollemaansnacht worden er in de ergynnekerken speciale rituele diensten gehouden. Deze foto hier toont een dergelijke plechtigheid in de BeecAnkerda te Knolbol. Je vindt de religie ook terug in de vlag»van Spoka nië. Het is een natuurreligie, kijk, het groen van de vrucht baarheid het rood van de voort planting en het geel van het licht. De gelijkzijdige driehoek is het zinnenbeeld van de tradi tie die in de oeroude sagen is vastgelegd, de ster en de cirkel zijn de symbolen voor dag en nacht Helaas neemt de godsdienstzin af. Maar katten en honden zijn nog steeds heilige dieren die niet geslacht mogen worden, en paarden zijn bij de Spokaniërs boven alles geliefd. Ze worden nog steeds gefokt - als pronkdieren of voor tractie en transport. Hier een foto van het Mynallpaard. Het is een wit rijpaardenras, zo doorgefokt dat ze alleen nog als statussymbool dienen. Ze hebben geen reuk vermogen en lijden voortdurend aan ingewandsstoornissen. Ja, de Spokaniërs houden van hun paarden. Overal in het land zijn er naast autowegen ook speciale zandpaden voor de die ren en in de steden zie je paar- deparkeermeters. Een andere bijzonderheid die u misschien interessant vindt: alle kinderwagens in Spokanië moe ten voorzien zijn van een fiets bel. Naarmate Rolandt Tweehuijsen'. die niet eens zijn einddiploma hbs kon halen, praat over zijn hersenschim, wordt Spokanië realistischer. Zo blijken de be woners met hun naaste buren, de Engelsen, een voorliefde voor een afwijkend stelsel van maten en gewichten te hebben: 1 hflge is 3,5 millimeter, 1 ryte is 2,5 gram en 1 mezju is 7U0 meter per uur en 1 gatöis 0,4 decibel, om maar wat te noemen. Niets is vergeten Geen detail ontbreekt. Rolandt kan Spoka nische postzegels tonen, het em bleem van de Spokanische spoorwegen, het vignet van de verenigde energiebedrijven, ver keersborden, borden met straat namen, een exacte plattegrond van de hoofdstad Hirdo, num merborden voor auto's, een ta bel met prijzen en tarieven, en zelfs een lijst met nuttige wen ken voor de vakantieganger. De nationale' boom is de Lertè een soort populier. De nationale drank is de latiy, een wrange rode wijn, vermengd met zoet koolzuurhoudend mineraalwa ter. De nationale leus is „Paine Beri Paiyne" doen om te verwezenlijken. De nationale si garet is de keer3Proost is zeyrvdeff. Dronken is doem. En belangrijk voor wie er meer van wil weten spooksoliy Lo- zöstjemm betekent eenvoudig Spokanische ambassade. Hij is te bereiken via postbus 3774 in Amsterdam, en belangstellen den krijgen geheid een ant woord met Spokanische brief hoofd terug. PIET SNOEREN Streven oud ambacht in ere te herstellen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1974 | | pagina 19