HET AFSPRAAKJE
ONDER HET BALKON
2/TERDAG !1 SL. 1B.BLR 1974
PAGINA 18
Agenda-Bioscopen
Midden op het plein van een Ita
liaanse stad klettert het water
uit de fontein over bronsgroene
beelden van paarden en nimfen.
Het water valt in een stenen bek
ken en op de rand daarvan zit
ten altijd luierende en gezellig
pratende mensen bij elkaar. Ze
genieten van de warme zon en
het koele watergeruis in dé
mooie fontein. Zo is dat al hon
derden jaren, Het zijn natuur
lijk wel telkens andere mensen
geworden. Maar toch nog steeds
luierende, gezellige pra
ters: vrienden die elkaar treffen,
of belhamels die streken zitten
te beramen, of verliefden die er
hun afspraakjes maken. En ook
vreemdelingen die naar de ge
zellige drukte op het plein wil
len kijken en de fontein met
paarden en nimfen bewonderen.
ZATERDAG 21 SEPTEMBER
Koninklijke Schouwburg 20.15 De
Venetiaanse tweeling (Haagse
Comedie)
HOT 14.30 Margaretha Ferguson
leest voor over China
(BZZTöH-teater) (J); 20.30 Ati-
ka-Atika (Haagse Comedie) (J)
Diligentia 20.15 Cabaret Suzanna.
Theater Aan de Haven 20.15 Ta
fels (Toneelgroep De Appel)
(J).
Theater In de Steeg 21.00 Solo-to
neel Nel Oosthout (7)
Congresgebouw 20.30 Residentie-
Orkest o.l.v. Roberto Benzi; sol.
Jane Rhodes sopraan (J).
Circustheater 20.00 Cosi fan tutte
(Nederlandse Operastichting.
Poppentheater Frank Kooman
14.30 De Muziekmannetjes.
Poppentheater Guido van Deth
14.30 Het ijzeren hek.
Zeiss Planetarium 14.30 Kinder
voordracht, Wat is dat voor een
ster?; 16.00 De wereld van het
oneindige.
ZONDAG 22 SEPTEMBER
Koninklijke Schouwburg 20.15 Pot
verteren (Haagse Comedie) (J)
HOT 14.00 Piccolo en de datata-
boeman (Openbare generale re
petitie Kindertheater Pssstt);
20.30 Atika, Atika (Haagse Co
medie) (J).
Diligentia 11.30 Bachrecital Theo
Olof viool; 14.30 Janine Dacosta
piano.
Congresgebouw, 20.15 Solisten van
de Compagnie Opera Italiana
Aula Gemeentemuseum 15.00 Bij
detijdse muziek door Ad. Roze-
boom klarinet, a.d.vl. Ton Hart
suiker.
Haagse Kunstkring, 14.15 Ont
staan en ontwikkeling van de
popmuziek, lezing met gramm.
platen door Hans van Westen.
Poppentheater Guido van Deth
14.30 Het ijzeren hek.
Zeiss Planetarium 14.30 Kinder
voordracht Wat is dat voor een
ster?; 16.00 De wereld van het
oneindige.
Congresgebouw 20.15 Solisten van
de Compagnia Opera Italiana
MAANDAG 23 SEPTEMBER
Koninklijke Schouwburg, 20.15 uur
,,De kollektie" en „Loop toch
niet zo naakt rond" (Toneel
groep Globe).
DINSDAG 24 SEPTEMBER
Koninklijke Schouwburg, 20.15 uur
„De kollektie" en „Loop toch
niet zo naakt rond" (Toneel
groep Globe).
Diligentia, 20.15 Funhouse Clas
sics.
Theater Pepijn, 20.15 Zingende
Zolderconcert door Harry Holt-
man, piano.
Centrale Bibliotheek Rijswijk,
20.00 Bomen over Bomans, le
zing door Harry Prenen.
WOENSDAG 25 SEPTEMBER
Koninklijke Schouwburg, 20.15
President op drift (Toneelgroep
Theater).
HOT, 20.30 Jungle Opera, openba
re generale repetitie Nieuwe
Komedie (J).
Diligentia, 20.15 Funhouse Clas-
Gemeentemuseum, 20.15 Jaap
Schroder viool Stanley Hoog
land Mozartvleugel.
Hofwijckmuseum Voorburg, 20.15
Ludwig Olshansky, piano.
APOLLO: The bloodbrothers (18)
12.00, 2.30, 7.00, 9.30, za„ zo.
12.00, 2.30, 4.45, 7.00, 9.30. Dirty
Harry (18) vr., za. 24.00. APOL
LO 2: Frankenstein (18) 2.00, 7.30
9.45, zo. 2.00, 4.15, 7.30, 9.45.
ASTA: For Pete's sake (a.l.)
2.30, 7.15, 9.30, zo. 1.30, 4.00,
7.15, 9.30. BIJOU: City lights
(a.l.) 2.00, 7.30, 9.30, zo. 2.00,
4.15, 7.30, 9.30. CAMERA: My
name is nobody (14) 2.15, 7.15,
9.45, zo. 1.45, 4.15, 7.15, 9.45. CI
NEAC: Lekker op avontuur
met Donald, Pluto en Mickey
(a.l.) 9.30, 11.30, 1.30, 3.30. zo.
11.30. enz. Gold (18) 7.15, 9.30.
Junior Bonner (18) za. 24.00.
CORSO: The sting (14) 2.00,
7.00, 9.30, zo. 2.00, 1.30, 7.00,
9.30. DU MIDI: De kanonnen
van Navarone (14) 8.15. Walt
Disney's tekenfilms (a.L) za.,
zo., woe. 2.00. EUROCINEMA(
De langste dag (a.l.) 1.30, 7.30,
za., zo., woe. 3,45, 7.45. Blondjes
in hun blootje (18) za. 24.02.
Boemelstudenton (a.l.) za„ zo.,
woe. 1.30. FLORA: Pornosex in
Bangkok (18) 2.00, 7.00, 9.15, zo.
2.00, 4.30, 7.00, 9.15. Ben en
Charley (18) vr., za. 24.00. KRï-
TERION: Amarcord (14) 3.00,
7.00, 9.30. The go-between (18)
vr., za. 24.00. METROPOLE:
The excorcist (18) 2.00, 7.00,
9.30, zo. 2.00, 4.30, 7.00, 9.30.
ODEON: The way of the dragon
(18) 2.00, 6.45, 9.15. zo. 1.45,
4.15, 6.45, 9.15. Strawdogs (18)
vr., za. 24.00. OLYMPIA: Papil-
Ion (14) 2.03, 8.00. PASSAGE:
The exorcist (18) 2.30, 7.00, 9.30,
za., zo. 1.30, 4.00, 7.00,
Jacht zonder genade (18)
za. 24.15., REX The way of the
dragon (18) 9.30, 11.30, 1.30,
3.30, 5.30, 7.30, 9.30, zo. 1.30
De Afrikaanse olifant (a.l.) zo.
11.30. ROYAL'70: De duivel
hale je (a.l.) 2.15, 8.00, do., vr.,
zo. 2.15, 7.00, 9.30. za. 2.15, 7.U0.
Champion of boxer (18) vr.,
24.00. Dodendans der Apachen
(14) zo. 12.00. ROYAL OP ZOL
DER: Vernietigingscommando
kamikaze (18) 2.15, 7.00, 9.30,
ma., di., v/oe. 2.15, 8.00. Rida
Vaquero (18) vr.. za. 24.00.
STUDIO DE LUXE: Op
Fransee toer (18) 2.15, 7.15. 9.30,
zo. 1.30, 4.00, 7.15, 9.30. STUDIO
2000: Zardoz (18) 7.15, 9.45,
1.00, 7.15, 9.45 De zonen d
musketiers (a.l.) za., woe. 2.00.
DE UITKIJK: The conversation
(14) 2.30, 7.CO, 9.30, zo. 1.31
4.00, 7.00, 9.50.
CITY: In de klauwen van de
draak (18) 2.30, 7.00, 9.15 vr.,
za. 23.30 CITY SELECT: Amar
cord (14) 8.15, do., vr., ma., di.,
2.30, Winnetou in de dodenval-
■lei (a.l.) za., zo., wo. 2.15
DELFIA: The midnight man
(14) 2.30, 7.00, 9.15. Zorro's
tische avonturen (18) vr.,
23.30. DOELEN KINO: Karate
duivels (18) 7.00, 9.00, do.,
za., zo. 2.30, 7.00, 9.00. FLORA:
Sex-avonturen van een huwe
lijkszwendelaar (18) 7.00, 9.15.
Fear is the keij (14) zo. 2.30
STUDIO-D: The sting (14) 7.00,
9.15 za., zo., wo. 2.30. FILM
HUIS: Le voyage d'Amelie,
8.00, vr. za., zo. 8.00, 10.00.
Er was eens een tijd waarin, tus
sen de mensen op de rand van
het bekken, ook dikwijls de gids
Johannes zat. Hij kwam aan de
kost door zijn diensten aan te
bieden aan vreemdelingen die op
het plein kwamen kijken. Zal ik
u door de stad leiden en de mooi
ste plekjes daarhuiten in het dal
tonen, Heer?" bood hij onder
danig aan. Hij was een uitste
kende gids in de grote stad en
In het dal waar dorpen en een
klein stadje lagen. Maar
wanneer er niemand gebruik
maakte van zijn diensten, zat
hij bij de luierende en gezellige
praters avonturen te vertellen
waarin hij zelf de heldenrol
speelde.
Johannes was imaar een lelijk,
miezerig mannetje. Hij leek niet
op de krachtige man met de
schrandere blik, die je moest
verwachten als je naar zijn ver
halen luisterde. Maar hij vertel
de zo goed, dat de meeste luis
teraars hem geloof den...en toch
ha dhjj nooit die avonturen be
leefd. Hoe kwam hij dan aan
die verhalen?.
Als gids leidde hij natuurlijk de
reizigers rond in alle hoeken en
gaten van de stad; en ook door
dorpen en buitenplaatsen. Over
al waar hij kwam, luisterde hij
naar wat de mensen zoal aan
avontuurlijks hadden beleefd.
Hier en daar hoorde hij een ge
schiedenis waarin de verteller
een heldenrol speelde. Zulk een
verhaal onthield hij. En later,
op het plein bij de klaterende
fontein, vertelde hij het aan zijn
vrienden, maar dan zodat hij
zelf de held was. Ja, juist om
dat hij zo'n onaanzienlijk en
zwak mannetje was, werd hij
een geweldige opschepper. Op
een mooie dag zat hij op de
rand van de fontein te vertellen
over zijn laatste avontuur. Hij
had het al wel zeven keer ver
teld aan deze en gene, maar er
waren op die mooie dag weer
kennissen op de rand van het
bekken komen zitten, die het
verhaal nog niet gehoord had
den. Zijn vrienden moedigden
hem aan: Kom, Johannes, ver
tel nog eens hoe je die mooie
reus te pakken hebt genomen
bj het balkon van dat stadjel
Och', weerde Johannes bescheiden
af,'dat was toch zo bijzonder
niet. Ik heb toevallig een goe
de raad gegeven aan de mensen
daar.
Maar vertel dan toch eens hoe
dat gegaan is?' vroegen de luie
rende luisteraars.
„Nou, als je het dan no geens ho
ren wilt,' begon Johannes en
stak zijn lelijke neus in de wind
I(Er liep de laatste tijd in het
stadje en door de dorpen van
het dal een kerel als een boom
rond. Wat zeg ik? Een kerel als
tie bomen! En stedk als een
stier. Een rover en een afperser
was hij. En hij bracht ook nog-
de meisjes het hoofd op hol met
zijn vurige ogen. Alle mensen in
het dal wilden hem uit hun
buurt houden, maar ze waren
niet tegen hem opgewassen en
gingen zelfs voor hem ujt de
weg. Ik wist dat al langer hoor,
want ik ben daar zo dikwijls
gids voor de reizigers geweest.
Maar toen ik er kort ge'eden
weer eens was, kreeg ik zomaar
een goed idee en ik vroe? de
mensen langs mijn neus weg:
Hebben jullie soms een vosse-
klem? ze ze den dadelijk: Ja
natuurlij ik. We hebben er wel
meer dan een je kunt uitkiezen.
Een leuk spelletje waarvoor je alleen een paar ballen nodig hebt. Op
de straat of in het zand teken of trek je een cirkeltje. Je gaat daar
van tien passen vandaan staan en hinkelt met één been dus
naar de cirkel. Je hebt een bal in je hnd. Als je bij de ciikel bent,
moet je de bal er precies in laten stuiten. Wie dat de meeste keren
goed doet, is winnaar. Als je meer ballen hebt, kun je ook met meer
tegelijk gaan hinkelen en wie dan het eerst de bal laat 6tuiten
in de cirkel is winnaar. Dat is moeilijker dan je denkt.
.•Toen vertelde ik ze wat lk met
die vosseklem wilde gaan
doen... En plezier dat die brave
mensen erom hadden! Ze ver
kneukelden zich over de val
waarin zij die mooie reus zou
den vangen! Natuurlijk begrijpt
iedereen dat je een vos pas in
een klem vangt, als je goed lok
aas hebt. Wel, dat lokaas was
Magdalena, een meisje op wie
die boef nu juist zijn zinnen had
gezet."
„Ik zeg tegen de mensen: .Speel 1
die kerel een briefje in handen
waar op staat: Kom vanavond
in het pikkedonker bij de linker
pilaar onder mijn balkon, Mag
dalena. „Wat zal hij gelukkig
zijn met dat afspraakje! lachten
wij met ons allen. En óf hij er
gelukkig mee was. Die avond
stond de vosseklem bij de linker
pilaar on het balkon en hij trap
te er midden in. Hoe hij vloekte,
mannen, dat durf ik niet na te
vertellen, Het was verschrikke
lijk. Maar wat hij schreeuwde,
toen we met ons allen uit de
donkere schuilhoeken te voor
schijn kwamen en hem met
knuppels te lijf gingen...dat is
helemaal niet te beschrijven.
Het was een toneelstuk zoals je
nergens ziet opvoeren. Hij bad
en smeekte om genade, hij be
loofde voorgoed uit de buurt te
verdwijnen en jankte als een
hond van pijn.
Het was maar goed dat de
mannen tenslotte genoeg kre
gen van het knuppelen, anders
was de mooie reus bezweken.
We hebben hem als een vod in
de klem achtergelaten en zijn
naar huis gegaan.
De toehoorders hadden weer ge
luisterd met open mond. De gids
had zijn stem hard en zacht la
ten klinken, hoog of laag, la
chend en geheimzinnig. En de
luisteraars hadden zich verbeeld
een stoere kerel te horen vertel
len niet zo'n miezerig manne
tje.
Maar toen het verhaal uit was,
kwam er onder de mensen aan
de andere kant van de fontein
beweging. Daar stond iemand
op, een kerel als een boom. Wat
zeg ik? Een kerel als tien bo
men, met mooie ogen en vuisten
als hamers. Langzaam liep hij
op de miezerige Johannes af en
greep hem in de kraag. Hij slin- 1
gerde hem door de lucht en
smeet hem in het waterbekken.
Help help!schreeuwde de klei
ne gids. De kerel als een bcom
viste hem weer op en
vroeg: ,Ken je me niet?'
Nee riep Johannes doodsbe
nauwd, 'ik heb u nog nooit ge
zien! Zo? Ken je de Mooie Rens
njet meer? riep de reus en tim
merde er op.
Toen overzag Johannes de gevol
gen van zijn opsnijderij. Hij had
dat verhaal natuurlijk horen
vertellen. En aangezien hij zo
dolgraag de held uithing, vertel
de hij het verder alsof hij de
grote uitvinder van de vosse
klem was geweest. En de be
denker van het briefje dat tot
lokaas diende.
Het duurde wel een minuut voor
de mensen rondom de fontein
tot bezinning kwamen en begre
pen dat die Rens hun kleine
gidsje wel een ongeluk kon
slaan. Ze schoten te hulp en er
was een hele menigte nodig om
de miezerige toneelspeler te be-
vrijden.
De gids Johannes heeft na die tijd
nooit avonturen vereld. Hij is
een stil mannetje geworden, dat OplOSSIHQ VONCJG WGGK
alleen maar zijn mond opendoet
om reizigers te vragen of hij ze
soms de weg mag wijzen in de
grote stad en in de dorpen en Deze tekeningen horen bij elkaar: 1 bij 7; 2 bi] 10; 3 bij 9; 4 bij 12;
het kleine stadje van het dal - 5-bij 11 en 6 bij 8.
PAULUS DE BOSKABOUTER - DE HELDENMOL
Door
JEAN
DULIEU
K-78 Waarom wil je niet naar me wer-
relewuisteren?riep Gregorius, toen de
boskabouter hem liet staan en zorgelijk
wegwandelde. „Ik wil niet," hoorde hi;
Paulus nog brommen, „niet als het over
Mol gaat." Op datzelfde moment meende
Gregorius achter zich eén geluidje te ho
ren en toen hij die kant 'uitkeek ontdekte
hij waarachtig Mol m hoogst eigen per
soon. Heb jij Paulus gezien?" vroeg
Mol, „ik moet hem nodig spreken." Gre
gorius moest even bekomen van de ver
bazing over zoveel brutaliteit. Maar toen
werd hij ook goed boos. „Schamerer
moest je je," riep hij uit, „maak dat jé
wegkomt en pas op als jij nog es eer
keertje perbeert om met Paulus te prate-
ren!
Dit Is eenkameleon, je weet wel dat dier dat de kleur van zijn huid
kan aanpassen aan de omgeving zodat hij minder snel herkend
wordt. Een kameleon kan dertig centimeter lang wordena Er zijn
wel honderd soorten kameleons en ze leven allemaal op Madagascar
en in Afrika. De kleuren groen en bruin kunnen wisselen tot geel,
wit en zwart.Els een kleine kameleon wordt geboren, is hij hele
maal wit. De kameleonbatoy komt uit een ei. De kameleon heeft
een tong die eruit ziet als een slaghout. Hij slaat er dan ook mee
op de insekten waarmee hij zich voedt. Zijn tong is zo lang als
zijn hele lichaam.
SUSKE EN WISKE - DE NARE VARAAN
Dit is moeilijlj. Je moet proberen een envelop te tekenen waarbij je
het potlood niet van het papier mag halen en de tekening met één
lijn moet maken. Volgende week kun je zien hoe je het had moeten
doen als je er niet uitkomt.
LUCKY LUKE - „DE BLAUWVOETEN OP OORLOGSPAD"