HET AFSPRAAKJE ONDER HET BALKON 2/TERDAG !1 SL. 1B.BLR 1974 PAGINA 18 Agenda-Bioscopen Midden op het plein van een Ita liaanse stad klettert het water uit de fontein over bronsgroene beelden van paarden en nimfen. Het water valt in een stenen bek ken en op de rand daarvan zit ten altijd luierende en gezellig pratende mensen bij elkaar. Ze genieten van de warme zon en het koele watergeruis in dé mooie fontein. Zo is dat al hon derden jaren, Het zijn natuur lijk wel telkens andere mensen geworden. Maar toch nog steeds luierende, gezellige pra ters: vrienden die elkaar treffen, of belhamels die streken zitten te beramen, of verliefden die er hun afspraakjes maken. En ook vreemdelingen die naar de ge zellige drukte op het plein wil len kijken en de fontein met paarden en nimfen bewonderen. ZATERDAG 21 SEPTEMBER Koninklijke Schouwburg 20.15 De Venetiaanse tweeling (Haagse Comedie) HOT 14.30 Margaretha Ferguson leest voor over China (BZZTöH-teater) (J); 20.30 Ati- ka-Atika (Haagse Comedie) (J) Diligentia 20.15 Cabaret Suzanna. Theater Aan de Haven 20.15 Ta fels (Toneelgroep De Appel) (J). Theater In de Steeg 21.00 Solo-to neel Nel Oosthout (7) Congresgebouw 20.30 Residentie- Orkest o.l.v. Roberto Benzi; sol. Jane Rhodes sopraan (J). Circustheater 20.00 Cosi fan tutte (Nederlandse Operastichting. Poppentheater Frank Kooman 14.30 De Muziekmannetjes. Poppentheater Guido van Deth 14.30 Het ijzeren hek. Zeiss Planetarium 14.30 Kinder voordracht, Wat is dat voor een ster?; 16.00 De wereld van het oneindige. ZONDAG 22 SEPTEMBER Koninklijke Schouwburg 20.15 Pot verteren (Haagse Comedie) (J) HOT 14.00 Piccolo en de datata- boeman (Openbare generale re petitie Kindertheater Pssstt); 20.30 Atika, Atika (Haagse Co medie) (J). Diligentia 11.30 Bachrecital Theo Olof viool; 14.30 Janine Dacosta piano. Congresgebouw, 20.15 Solisten van de Compagnie Opera Italiana Aula Gemeentemuseum 15.00 Bij detijdse muziek door Ad. Roze- boom klarinet, a.d.vl. Ton Hart suiker. Haagse Kunstkring, 14.15 Ont staan en ontwikkeling van de popmuziek, lezing met gramm. platen door Hans van Westen. Poppentheater Guido van Deth 14.30 Het ijzeren hek. Zeiss Planetarium 14.30 Kinder voordracht Wat is dat voor een ster?; 16.00 De wereld van het oneindige. Congresgebouw 20.15 Solisten van de Compagnia Opera Italiana MAANDAG 23 SEPTEMBER Koninklijke Schouwburg, 20.15 uur ,,De kollektie" en „Loop toch niet zo naakt rond" (Toneel groep Globe). DINSDAG 24 SEPTEMBER Koninklijke Schouwburg, 20.15 uur „De kollektie" en „Loop toch niet zo naakt rond" (Toneel groep Globe). Diligentia, 20.15 Funhouse Clas sics. Theater Pepijn, 20.15 Zingende Zolderconcert door Harry Holt- man, piano. Centrale Bibliotheek Rijswijk, 20.00 Bomen over Bomans, le zing door Harry Prenen. WOENSDAG 25 SEPTEMBER Koninklijke Schouwburg, 20.15 President op drift (Toneelgroep Theater). HOT, 20.30 Jungle Opera, openba re generale repetitie Nieuwe Komedie (J). Diligentia, 20.15 Funhouse Clas- Gemeentemuseum, 20.15 Jaap Schroder viool Stanley Hoog land Mozartvleugel. Hofwijckmuseum Voorburg, 20.15 Ludwig Olshansky, piano. APOLLO: The bloodbrothers (18) 12.00, 2.30, 7.00, 9.30, za„ zo. 12.00, 2.30, 4.45, 7.00, 9.30. Dirty Harry (18) vr., za. 24.00. APOL LO 2: Frankenstein (18) 2.00, 7.30 9.45, zo. 2.00, 4.15, 7.30, 9.45. ASTA: For Pete's sake (a.l.) 2.30, 7.15, 9.30, zo. 1.30, 4.00, 7.15, 9.30. BIJOU: City lights (a.l.) 2.00, 7.30, 9.30, zo. 2.00, 4.15, 7.30, 9.30. CAMERA: My name is nobody (14) 2.15, 7.15, 9.45, zo. 1.45, 4.15, 7.15, 9.45. CI NEAC: Lekker op avontuur met Donald, Pluto en Mickey (a.l.) 9.30, 11.30, 1.30, 3.30. zo. 11.30. enz. Gold (18) 7.15, 9.30. Junior Bonner (18) za. 24.00. CORSO: The sting (14) 2.00, 7.00, 9.30, zo. 2.00, 1.30, 7.00, 9.30. DU MIDI: De kanonnen van Navarone (14) 8.15. Walt Disney's tekenfilms (a.L) za., zo., woe. 2.00. EUROCINEMA( De langste dag (a.l.) 1.30, 7.30, za., zo., woe. 3,45, 7.45. Blondjes in hun blootje (18) za. 24.02. Boemelstudenton (a.l.) za„ zo., woe. 1.30. FLORA: Pornosex in Bangkok (18) 2.00, 7.00, 9.15, zo. 2.00, 4.30, 7.00, 9.15. Ben en Charley (18) vr., za. 24.00. KRï- TERION: Amarcord (14) 3.00, 7.00, 9.30. The go-between (18) vr., za. 24.00. METROPOLE: The excorcist (18) 2.00, 7.00, 9.30, zo. 2.00, 4.30, 7.00, 9.30. ODEON: The way of the dragon (18) 2.00, 6.45, 9.15. zo. 1.45, 4.15, 6.45, 9.15. Strawdogs (18) vr., za. 24.00. OLYMPIA: Papil- Ion (14) 2.03, 8.00. PASSAGE: The exorcist (18) 2.30, 7.00, 9.30, za., zo. 1.30, 4.00, 7.00, Jacht zonder genade (18) za. 24.15., REX The way of the dragon (18) 9.30, 11.30, 1.30, 3.30, 5.30, 7.30, 9.30, zo. 1.30 De Afrikaanse olifant (a.l.) zo. 11.30. ROYAL'70: De duivel hale je (a.l.) 2.15, 8.00, do., vr., zo. 2.15, 7.00, 9.30. za. 2.15, 7.U0. Champion of boxer (18) vr., 24.00. Dodendans der Apachen (14) zo. 12.00. ROYAL OP ZOL DER: Vernietigingscommando kamikaze (18) 2.15, 7.00, 9.30, ma., di., v/oe. 2.15, 8.00. Rida Vaquero (18) vr.. za. 24.00. STUDIO DE LUXE: Op Fransee toer (18) 2.15, 7.15. 9.30, zo. 1.30, 4.00, 7.15, 9.30. STUDIO 2000: Zardoz (18) 7.15, 9.45, 1.00, 7.15, 9.45 De zonen d musketiers (a.l.) za., woe. 2.00. DE UITKIJK: The conversation (14) 2.30, 7.CO, 9.30, zo. 1.31 4.00, 7.00, 9.50. CITY: In de klauwen van de draak (18) 2.30, 7.00, 9.15 vr., za. 23.30 CITY SELECT: Amar cord (14) 8.15, do., vr., ma., di., 2.30, Winnetou in de dodenval- ■lei (a.l.) za., zo., wo. 2.15 DELFIA: The midnight man (14) 2.30, 7.00, 9.15. Zorro's tische avonturen (18) vr., 23.30. DOELEN KINO: Karate duivels (18) 7.00, 9.00, do., za., zo. 2.30, 7.00, 9.00. FLORA: Sex-avonturen van een huwe lijkszwendelaar (18) 7.00, 9.15. Fear is the keij (14) zo. 2.30 STUDIO-D: The sting (14) 7.00, 9.15 za., zo., wo. 2.30. FILM HUIS: Le voyage d'Amelie, 8.00, vr. za., zo. 8.00, 10.00. Er was eens een tijd waarin, tus sen de mensen op de rand van het bekken, ook dikwijls de gids Johannes zat. Hij kwam aan de kost door zijn diensten aan te bieden aan vreemdelingen die op het plein kwamen kijken. Zal ik u door de stad leiden en de mooi ste plekjes daarhuiten in het dal tonen, Heer?" bood hij onder danig aan. Hij was een uitste kende gids in de grote stad en In het dal waar dorpen en een klein stadje lagen. Maar wanneer er niemand gebruik maakte van zijn diensten, zat hij bij de luierende en gezellige praters avonturen te vertellen waarin hij zelf de heldenrol speelde. Johannes was imaar een lelijk, miezerig mannetje. Hij leek niet op de krachtige man met de schrandere blik, die je moest verwachten als je naar zijn ver halen luisterde. Maar hij vertel de zo goed, dat de meeste luis teraars hem geloof den...en toch ha dhjj nooit die avonturen be leefd. Hoe kwam hij dan aan die verhalen?. Als gids leidde hij natuurlijk de reizigers rond in alle hoeken en gaten van de stad; en ook door dorpen en buitenplaatsen. Over al waar hij kwam, luisterde hij naar wat de mensen zoal aan avontuurlijks hadden beleefd. Hier en daar hoorde hij een ge schiedenis waarin de verteller een heldenrol speelde. Zulk een verhaal onthield hij. En later, op het plein bij de klaterende fontein, vertelde hij het aan zijn vrienden, maar dan zodat hij zelf de held was. Ja, juist om dat hij zo'n onaanzienlijk en zwak mannetje was, werd hij een geweldige opschepper. Op een mooie dag zat hij op de rand van de fontein te vertellen over zijn laatste avontuur. Hij had het al wel zeven keer ver teld aan deze en gene, maar er waren op die mooie dag weer kennissen op de rand van het bekken komen zitten, die het verhaal nog niet gehoord had den. Zijn vrienden moedigden hem aan: Kom, Johannes, ver tel nog eens hoe je die mooie reus te pakken hebt genomen bj het balkon van dat stadjel Och', weerde Johannes bescheiden af,'dat was toch zo bijzonder niet. Ik heb toevallig een goe de raad gegeven aan de mensen daar. Maar vertel dan toch eens hoe dat gegaan is?' vroegen de luie rende luisteraars. „Nou, als je het dan no geens ho ren wilt,' begon Johannes en stak zijn lelijke neus in de wind I(Er liep de laatste tijd in het stadje en door de dorpen van het dal een kerel als een boom rond. Wat zeg ik? Een kerel als tie bomen! En stedk als een stier. Een rover en een afperser was hij. En hij bracht ook nog- de meisjes het hoofd op hol met zijn vurige ogen. Alle mensen in het dal wilden hem uit hun buurt houden, maar ze waren niet tegen hem opgewassen en gingen zelfs voor hem ujt de weg. Ik wist dat al langer hoor, want ik ben daar zo dikwijls gids voor de reizigers geweest. Maar toen ik er kort ge'eden weer eens was, kreeg ik zomaar een goed idee en ik vroe? de mensen langs mijn neus weg: Hebben jullie soms een vosse- klem? ze ze den dadelijk: Ja natuurlij ik. We hebben er wel meer dan een je kunt uitkiezen. Een leuk spelletje waarvoor je alleen een paar ballen nodig hebt. Op de straat of in het zand teken of trek je een cirkeltje. Je gaat daar van tien passen vandaan staan en hinkelt met één been dus naar de cirkel. Je hebt een bal in je hnd. Als je bij de ciikel bent, moet je de bal er precies in laten stuiten. Wie dat de meeste keren goed doet, is winnaar. Als je meer ballen hebt, kun je ook met meer tegelijk gaan hinkelen en wie dan het eerst de bal laat 6tuiten in de cirkel is winnaar. Dat is moeilijker dan je denkt. .•Toen vertelde ik ze wat lk met die vosseklem wilde gaan doen... En plezier dat die brave mensen erom hadden! Ze ver kneukelden zich over de val waarin zij die mooie reus zou den vangen! Natuurlijk begrijpt iedereen dat je een vos pas in een klem vangt, als je goed lok aas hebt. Wel, dat lokaas was Magdalena, een meisje op wie die boef nu juist zijn zinnen had gezet." „Ik zeg tegen de mensen: .Speel 1 die kerel een briefje in handen waar op staat: Kom vanavond in het pikkedonker bij de linker pilaar onder mijn balkon, Mag dalena. „Wat zal hij gelukkig zijn met dat afspraakje! lachten wij met ons allen. En óf hij er gelukkig mee was. Die avond stond de vosseklem bij de linker pilaar on het balkon en hij trap te er midden in. Hoe hij vloekte, mannen, dat durf ik niet na te vertellen, Het was verschrikke lijk. Maar wat hij schreeuwde, toen we met ons allen uit de donkere schuilhoeken te voor schijn kwamen en hem met knuppels te lijf gingen...dat is helemaal niet te beschrijven. Het was een toneelstuk zoals je nergens ziet opvoeren. Hij bad en smeekte om genade, hij be loofde voorgoed uit de buurt te verdwijnen en jankte als een hond van pijn. Het was maar goed dat de mannen tenslotte genoeg kre gen van het knuppelen, anders was de mooie reus bezweken. We hebben hem als een vod in de klem achtergelaten en zijn naar huis gegaan. De toehoorders hadden weer ge luisterd met open mond. De gids had zijn stem hard en zacht la ten klinken, hoog of laag, la chend en geheimzinnig. En de luisteraars hadden zich verbeeld een stoere kerel te horen vertel len niet zo'n miezerig manne tje. Maar toen het verhaal uit was, kwam er onder de mensen aan de andere kant van de fontein beweging. Daar stond iemand op, een kerel als een boom. Wat zeg ik? Een kerel als tien bo men, met mooie ogen en vuisten als hamers. Langzaam liep hij op de miezerige Johannes af en greep hem in de kraag. Hij slin- 1 gerde hem door de lucht en smeet hem in het waterbekken. Help help!schreeuwde de klei ne gids. De kerel als een bcom viste hem weer op en vroeg: ,Ken je me niet?' Nee riep Johannes doodsbe nauwd, 'ik heb u nog nooit ge zien! Zo? Ken je de Mooie Rens njet meer? riep de reus en tim merde er op. Toen overzag Johannes de gevol gen van zijn opsnijderij. Hij had dat verhaal natuurlijk horen vertellen. En aangezien hij zo dolgraag de held uithing, vertel de hij het verder alsof hij de grote uitvinder van de vosse klem was geweest. En de be denker van het briefje dat tot lokaas diende. Het duurde wel een minuut voor de mensen rondom de fontein tot bezinning kwamen en begre pen dat die Rens hun kleine gidsje wel een ongeluk kon slaan. Ze schoten te hulp en er was een hele menigte nodig om de miezerige toneelspeler te be- vrijden. De gids Johannes heeft na die tijd nooit avonturen vereld. Hij is een stil mannetje geworden, dat OplOSSIHQ VONCJG WGGK alleen maar zijn mond opendoet om reizigers te vragen of hij ze soms de weg mag wijzen in de grote stad en in de dorpen en Deze tekeningen horen bij elkaar: 1 bij 7; 2 bi] 10; 3 bij 9; 4 bij 12; het kleine stadje van het dal - 5-bij 11 en 6 bij 8. PAULUS DE BOSKABOUTER - DE HELDENMOL Door JEAN DULIEU K-78 Waarom wil je niet naar me wer- relewuisteren?riep Gregorius, toen de boskabouter hem liet staan en zorgelijk wegwandelde. „Ik wil niet," hoorde hi; Paulus nog brommen, „niet als het over Mol gaat." Op datzelfde moment meende Gregorius achter zich eén geluidje te ho ren en toen hij die kant 'uitkeek ontdekte hij waarachtig Mol m hoogst eigen per soon. Heb jij Paulus gezien?" vroeg Mol, „ik moet hem nodig spreken." Gre gorius moest even bekomen van de ver bazing over zoveel brutaliteit. Maar toen werd hij ook goed boos. „Schamerer moest je je," riep hij uit, „maak dat jé wegkomt en pas op als jij nog es eer keertje perbeert om met Paulus te prate- ren! Dit Is eenkameleon, je weet wel dat dier dat de kleur van zijn huid kan aanpassen aan de omgeving zodat hij minder snel herkend wordt. Een kameleon kan dertig centimeter lang wordena Er zijn wel honderd soorten kameleons en ze leven allemaal op Madagascar en in Afrika. De kleuren groen en bruin kunnen wisselen tot geel, wit en zwart.Els een kleine kameleon wordt geboren, is hij hele maal wit. De kameleonbatoy komt uit een ei. De kameleon heeft een tong die eruit ziet als een slaghout. Hij slaat er dan ook mee op de insekten waarmee hij zich voedt. Zijn tong is zo lang als zijn hele lichaam. SUSKE EN WISKE - DE NARE VARAAN Dit is moeilijlj. Je moet proberen een envelop te tekenen waarbij je het potlood niet van het papier mag halen en de tekening met één lijn moet maken. Volgende week kun je zien hoe je het had moeten doen als je er niet uitkomt. LUCKY LUKE - „DE BLAUWVOETEN OP OORLOGSPAD"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1974 | | pagina 18