Nieuw TV-seizoen VPRO vol informatie Outlaw" Brando regisseerde zichzelf in Vergelding" Graficus Paul Weber herontdekt door KRO TELEVISIE VANAVOND! TELEVISIE WOENSDAG RADIO VANAVOND RADIO WOENSDAG HOU HET SCHERM IN HET OOG TERUGBLIK LEIDSE COURANT DINSDAG 27 AUGUSTUS 18 Van e radio- en tv-redactie HILVERSUM Door de herin deling van de televisiezendtijd zal het nieuwe seizoen van de VPRO-televisie enkele ingrij pende veranderingen onder gaan. De vaste donderdag avond moet worden ingeruild voor de dinsdagavond, waar niet de EO maar de NCRV als partner op het andere netzal optreden. Bovendien zal eens in de zes weken het VPRO-pro- gramma verhuizen naar de woensdagavond, waar de NOS (Vaak met voetbalwedstrijden) op het andere net uitzendt. De VPRO meent, dat door deze veranderingen de identiteit in het geding komt. In het komende seizoen start de VPRO met een aantal nieuwe programma's. Onder leiding van Hans Keiler begint in no vember een serie uitzendingen van drie kwartier onder de .naam „Zorgvliedt". Aan deze serie werken behalve oud- hoof dredacteur van het Gat van Ne derland Hans Keiler ook de oud-Gat-medewerkers Johan van der Keuken, Hans Verha gen en Theo Uitenbogaard mee. De programma's willen ruimte bieden aan ongewone, experi mentele televisie-uitingen en zullen om de drie weken wor den uitgezonden. Het informatiepakket, dat de VPRO voor het nieuwe seizoen op het programma heeft staan streeft naar een duidelijke the matische samenhang. Voor wat het internationale gebeuren en de rol van Nederland daarin betreft, zullen ontwikkelingen binnen de NAVO en de toe komst van de ten dele al voor malige koloniën van NAVO- partner Portugal centraal staan. Een tweede thema van het infor matiepakket bestrijkt de maat schappelijke verhoudingen bin nen Nederland en wil een ba lans opmaken van het roerige na-oorlogse tijdperk. Deze serie programma's worden gestart met een avondvullende uitzen ding op 15 oktober over de gezagsverhoudingen in Neder land tussen 1938 en 1948. Het programma is ontworpen door H. J. Hofland en bestaat voor een belangrijk deel uit gesprek ken met mensen, die vanuit al lerlei sociale lagen een rol heb ben gespeeld in die periode. Binnen dit thema werken Ad 's-Gravesande en Rob Klaas man aan een programma over de opkomst en ondergang van D'66 en aan een inventaris van de Zestiger jaren. In relatie met dit thema is een speelfilmserie geprogammeerd van werken van de Franse ci neast Jean-Luc Godard, in wiens films zich de verschui vende maatschappelijke ver houdingen in de zestiger jaren weerspiegeld hebben. Voorts zal een VPRO-team, be staande uit Netty Rosenfeld, Ireen van Ditshuyzen en Pieter Verhoeff, onder redactie van Roelof Kiers een serie program ma's maken over de anatomie van een kleine, redelijk gemid delde Nederlandse gemeente. Deze programma's zullen in de vooravond tussen 19.15 en 19.45 uur worden uitgezonden. De actualiteitenrubriek van de VPRO „Berichten uit de Sa menleving" zal worden voortge zet in een gewijzigde redactie, bestaande uit Maarten van Traa en Cherry Duins. De zendtijd, die de afgelopen twee jaar was gereserveerd voor het „Gat van Nederland" zal worden vervuld door. het nieuwe, driewekelijkse pro gramma „VPRO-Laat", dat aandacht zal besteden aan ui tingen van kunst en cultuur. In het kader van dit nieuwe pro gramma zijn nog twee gedra matiseerde vertellingen van Herodotus gepland. Verder staan enkele films op het pro gramma zoals „Film" van Sa muel Becket (met Buster Kea- ton in zijn laatste rol), „Simon. de Pilaarheilige" van Bunuel en een compilatie van allerprilste journaalopnamen onder de titel „l'Anee Lumière". VPRO-programma's, die blijven zijn: Beertje Colargol, Popeye, Zwijgen is goud, All in the Fa mily en Sjefke van Oekels Dis- cohoek. Of de Nipkowschijf- winnaars Wim de Bie en Kees van Kooten een regelmatige bij-, drage aan het VPRO program ma zullen leveren is nog niet bekend. NEDERLAND 1 NOS 18.45 De Fabeltjeskrant 18.55 Journaal VARA 19.05 Natuurfilms maken? Beestenwerk! 20.00 Journaal 20.21 Zo 21.15 Golditz 22.15 Achter het r 22.45 Journaal een zomer- NOS 22.35 Den Haag vandaag 22.50 Journaal DUITSLAND I 18.40 (K) Aktualita 0 (X) Gene Bradley, tv-serie. 19.4? üon von Manger als Zeuge der 20.00 (K) Joumaa 22.45 IK) Journaal rr DUITSLAND II NEDERLAND II NOS 18.45 De Fabeltjeskrant 9 18.55 Journaal KRO 19.05 Speedy Gonzales 9 19.10 Peppi en Kokki O 19.30 De Melchiors 20.00 Journaal 20.21 Marlon Brando in gelding" 22.00 Een man van tachtig (A. Paul Weber) tv-film. 21.00 (K) Jol l 22.00 (K) Voordi BELGIE NEDERLANC Mededelingen. 19.45 (K) J NEDERLAND 1 VARA 17.00 De film van Ome Willem 17.30 Het parapluutje NOS 17.45 Schooltelevisie „Spel" 18.45 De Fabeltjeskrant 18.55 Journaal TROS 19.05 Grabbelton 19.25 Wat een familie (55) NOS 19.50 Stichting Socutera 20.00 Journaal TROS ft 20.21 Te gast bij John Wood- ft 20.45 Storm over Rusland ft 22.45 Mevrouw Rita Boas- Koopman leest voor uit eigen werk 22.55 Weg uit de haat-traditie NOS 23.10 Den Haag vandaag 23.25 Journaal r (3) 21.30 Charles Aznavour in Olympia Theater in Parijs KRÖ/RKK-IKOR 22.15 Kenmerk 22.40 Journaal DUITSLAND I NEDERLAND II BELGIE NEDERLAND HILVERSUM I 18.00 Nws. 18.11 Radiojot HILVERSUM II HILVERSUM I HILVERSUM II (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM „Een man van 80" was het idee van KRO-cor- respondent in West-Duitsland Jan C. Kuiper. Hij vertelde het aan Echo-redacteur Dolf Reij- mers, die hij nogal eens aan de telefoon heeft. En Dolf kwam enthousiast met het plan naar de afdeling Documentaire van de KRO, waar Joost Tholens er in stapte. Het plan was een film te maken over de 80-jarige „sight-kritiker", de graficus A. Paul Weber. Een excentrieke man, die in Duitsland sinds 30 september 1973 een eigen mu seum heeft In het plaatsje Rat- tenburg. Een man, die ondanks zijn hoge leeftijd nooit voor 1 uur naar bed gaat. Een man ook, die ijdel is. Hij weigert vaak zijn werk te verkopen. Aan Paul Weber kan je mis schien zien dat hij 80 jaar is, aan hem merken kan je het zeker niet. Hij werkt dag en nacht. Hij maakt tekeningen en litho's en zijn broer Christiaan, burgemeester van een piepklei ne gemeente, die ook al niet meer zo jong is, maakt de af drukken. De badkamer van de heer Weber schijnt boordevol met nog niet afgedrukte wer ken te liggen. Van de litho's en tekeningen wor den zonder limiet afdrukken gemaakt. Het interesseert We ber niet of hij al dan niet gigan tische winsten maakt. Zou hij dit wel doen, dan hij hij een voudigweg opdracht kunnen geven slechts enkele tientallen afdrukken van zijn werk te ma ken. Zijn werk ligt, zoals dat heet, goed in de markt. Des te schaarser zijn produkt, des te meer geld hij ervoor kan van gen. Dit alles interesseert hem echter niet. Zo interesseert hem de publiciteit Werk van Weber:und kommen nacht kurzer Pause wiederGedateerd: 1934. evenmin. Vreemd, want Paul Weber is zeer ijdel. Dit zal in de documentaire van Jan Kui per en Joost Tholens duidelijk te zien zijn. Het KRO-team heeft er nogal moeite mee ge had Weber zover te krijgen, dat hij voor de camera's over zich zelf wilde vertellen. Toen het eindelijk gelukt was, kwam de KRO-filmploeg bijna niet meer weg, zo was de band tussen Weber en het KRO-team ge groeid. De steeds beter worden de verstandhouding is duidelijk in de film waarneembaar. Het begin, het eerste kwartier, is nogal statisch en stug. Weber geeft mompelend antwoord op wat hem gevraagd wordt. De camera toont hem stug achter zijn tekentafel. Langzaam maar zeker komt Weber echter los. Hij trekt bekken voor de came-, ra en maakt grapjes. Juist door deze niet geënsceneerde op bouw krijgt de kijker een goed beeld van deze bejaarde, eigen- zinnige graficus. Hij blijkt een zeer erudiet man te zijn, met een heel speciaal gevoel voor humor dat verrassend in zijn werk is terug te vinden. Nadat hij eindelijk met de opna men had ingestemd, verbood hij, de kritikus, de Nederlandse filmploeg kritische vragen te stellen. „Daar heb ik toch geen erstand van", was zijn uitleg. Op een vraag over zijn politieke richting mompelde hij iets over het weer. Uit zijn werk is echter zeer eenvoudig op te maken, aan welke kant hij staat. Weber schijnt het als een enorme grap te beschouwen, te doen alsof hij van de prins geen kwaad weet. Maar het zijn niet alleen grap pen en grollen die Paul Weber in de film verkondigt. Zijn teke ningen zijn vaak erg scherp. Weber tekent de mens op af- schikwekkende, soms aanstoot gevende wijze. Toch zegt hij heel nadrukkelijk geen mensen verachter te zijn. „Ik kan het ook niet helpen," zegt hij, „dat sommige mensen er van binnen niet zo mooi uitzien als van buiten". Het is opvallend dat het werk van Weber in al die jaren nauwelijks geëvolueerd is. Altijd, maar dat moge duide lijk zijn, waren het de' jongeren die hem waardeerden. Paul Weber werkt hard. Hij maakt gemiddeld zo'n tien teke ningen per week. Hij houdt de wereldpolitiek nauwkeurig in de gaten. Per week leest hij vele boeken, tijdschriften en kranten. Om op de hoogte te blijven van de gebeurtenissen in Griekenland, Amerika, Chili, Portugal enzovoorts. Weber be studeert de berichten en trekt er zijn eigen conclusie uit Zijn gedachten tekent hij. Daarmee onderscheidt hij zich van een cartoonist, die vaak aan de ac tualiteit gebonden is. In Duitsland noemt men hem, we schreven het al, een „sight-kriti- cer", een man die de zaken critisch bekijkt. En dat is eigen lijke de enig juiste benaming voor het werk dat deze Duitse graficus doet. Hij is een man met een vooruitziende blik. Al in 1933 verkondigde hij in de tekening „Het Noodlot" de on dergang van het duizendjarige rijk van Hitier. Kort daarop werd het werk van Weber door de S.S. verboden en vernietigd. Na de Tweede Wereldoorlog trad de toen 50-jarige Weber in dienst van het satirische blad „symplicissmus", „symplicissi- mus", hij vooral bij de studen ten van het na-oorlogse Duits land enige faam begon te krij gen. Het blad ging failliet. Volgens Weber werd het door slechte redacteuren de grond in ge schreven. Weber besloot voor zichzelf te beginnen. Hij komt op het idee, een kritische kalen der uit te gaan geven. Een twee wekelijkse kalender, met op de ene bladzijde een door hemzelf gekozen tekst van een groot heid uit het verleden, en op de andere bladzijde een reproduk- tie van eigen werk. Door de kritische kalender, die hij nog steeds ieder jaar uitgeeft, heeft Weber zich de naam verworven, die hij op het ogenblik in Duits land heeft. Er is geen speciale reden, dat de KRO vanavond (Ned. 2, 22.00 uur) de documentaire „een man van 80 jaar" uitzendt. „Wij heb ben hem gemaakt," zegt Joost Tholens, „omdat het onderwerp ons aardig leek. Misschien dat ik in de toekomst weer eens iets in deze hoek ga doen. Doordat wij met een hele kleine groep waren, heeft Paul Weber ten slotte na lang aarzelen toege stemd. We hebben ontzettend veel plezier met Paul Weber gehad. Hij belt me nog regelma tig om naar de vorderingen van de film te informeren. Met „Een A. Paul Weber, gebogen over de lithosteen: „Ik zie er nogal ongevaarlijk uit". man van 80 jaar" kan je twee kanten uit. Het is het portret van een zeer interessante man, èn het is de herontdekking van het werk van de Duitse graficus Paul Weber. Een herontdekking zeg ik, want in de vijftiger ja ren kende men hem wel. In ons land had hij toen een tentoon stelling in Haarlem.'' Er is een tijd geweest dat zo- mer-t.v. tweederangs-t.v. was. Dat hoeft niet meer. Er is ge noeg materiaal te koop. Giste ren besloot de AVRO twee se ries „Jane Eyre" en „Alle Hens" die op kijkdichte win teravonden niet zouden mis- Tussendoor: Televizier-magazi- ne. Wat opzettelijk-luchtig, meer gericht op nieuwtjes dan op nieuws. We kregen een vreemd gevoel in onze maag bij het zien van de pelgrimage van Nijmege- naren naar San Damiano. Onge zonde t.v.-belangstelling voor ongezonde verschijnselen bij bi gotte enkelingen. Zo'n reportage over een actie van enkele tientallen werpt een kwalijk licht op een religie van miljoenen. Een nuchter com mentaar van een „andersden kende" zou wel het minste zijn dat we mochten verwachten. Een soort van „veredeld kom kommertijd nieuws" bood Tele- vizier overigens in een reporta ge van Fons van Westerloo over het Mount Bayou-hospitaal. Dat is een ziekenhuis in de Verenig de Staten dat Patiënten oj neemt die niet genoeg geld he» ben om hun verder in leven zijl te betalen. Zo'n reportage heeft iets hoop gevends. Tv. probeert ons steeds van te overtuigen h(< slecht we het hebben. Met dd beroerde milieu en al die and' re dingen die elke dag bij oil tot levendige protesten leidel Van Westerloo maakte ons ed beetje duidelijk dat we het hi^ helemaal niet zo slecht hebbel Bij ons is er een ziekenhuisbd voor ieder die dat nodig heel Bij de NCRV zagen we el portret van de sympatie» Haagse poppenspeelster Felid van Deth. Haar unieke persotf lijkheid werd er goed gevang» Haar voornaamste activitq werken voor heel-jonge kind ren, veel minder. Op dit tijdstj zou je verwachten dat „Popprt kast" zich zou richten op e< publiek dat in pyama klaar t om naar bed te gaan. NCRV Felicia mikten op ander nivea' Jammer eigenlijk. Melchiors vanavond in aflevering 13: „Het spookhuis". Player aan op het strand in Noord-Frankrijk. Hij wordt ge vonden door twee Duitse solda ten. die hem naar een hospitaal brengen. Player steelt papieren want hij had niets bij zich en hij weet een poosje uit handen te blijven van de Duit sers, omdat hij vloeiend Duits spreekt. Maar bij het stelen van een boot loopt hij tegen de lam- p: is hij een Duitse deserteur of een Engelse spion? Ned. I, 21.25 uur. Melchiors In de dertiende aflevering van de Melchiors die de KRO avond uitzendt, wordt er handel gedreven met een schat die moet worden gevonden. De man. die deze vreemde handel heeft opgezet, komt er niet b van af. Stig Melchior steekt zijn neus in en komt ook moeilijkheden. Gelukkig heb ben de Melchiors behulpzame vrienden. Ned. I. 19.30 uur. Natuurfilms maken? Beesten werk! zegt de VARA in een gelijknamig programma. De omroep voegt eraan toe, dat dit ook monnikenwerk genoemd zou kunnen worden, vanwege het vele geduld dat ervoor no dig is. Bovendien komt er ken nis en vindingrijkheid en tech nisch inzicht aan te pas. Ned. I, 19.05 uur. Zomeravond In het door Edwin Rutten gepre senteerde programma „Zo maar een zomeravond" wordt weer een spel sneltekenen ge streden. Deze keer tussen de gemeenten Hoogeveen en Dor- dreecht. Ned. I. 20.21 uur. Colditz NOS 18.15 Flexibele school TELEAC les o 18.45 De Fabeltjeskrant 18.55 Journaal VARA 19.05 Nederpopzien In de speelfilmcyclus rond Mar lon Brando, zendt de KRO-tele- visie vanavond „One Eyed Jacks" uit (De Vergelding), een film uit 1960 waarin Brando niet alleen een rol speelt, maar die hij ook regisseerde. Rio (Marlon Brando) een outlaw, bankrover en bedrieger, wordt door zijn kameraad Dad Long- worth (Karl Malden) in de steek gelaten waardoor hij in het gevang komt. Rio besluit deze trouweloosheid te vergel den en Dad te doden. Dad is inmiddels sherriff geworden, en als Rio ten onrechte van een bankroof beschuldigd wordt, pakt hij hem zonder pardon op. Alsof cr nog geen moeilijkhe den genoeg zijn blijkt Rio ook nog een relatie te hebben met Dad's pleegdochter Louisa. Rio neemt wraak, belooft Louisa trouw, maar moet dan toch snel de benen nemen in af wachting van betere tijden. Ned. II. 20.21 uur. Beestenwerk Scène uit „De vergelding" met Marlon Brando. Slechts gekleed in broek en hemd spoelt de luitenant Richard

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1974 | | pagina 2