Kostuumontwerpster Edith Head
De vrouw achter de Hollywood sterren
VRIJDAG 19 JULI 1974
PAGINA 13
le heeft een schaterlach in ge
lachten, maar bijtijds dempt ze
hem met de hand voor haar
mond. „Sorry hoor, maar dat
doe ik altijd" legt ze behulp-
taam uit, „als jong meisje
kreeg ik de wolf in mijn tanden
tn daarom heb ik nooit leren la-
»hen. Ik was altijd bang, dat de
mensen die vieze bruine stompjes
souden ontdekken. Ik heb nu al-
ïeer jaren een keurig gebitje
ait de winkel, maar zo'n inge
roeste gewoonte leer je nooit
neer af. Nog steeds gaat die f
land voor de mond, als ik dolle
pret heb."
Edith Head (67) Is van het bege-
_de bouwjaar, dat de wereld
sok verblijd heeft met de krasse
jrootmoeder van de Beverley
Jill Billies. Ze straalt een vitali-
eit uit die van elke dag moeite-'
een lang weekend maakt.
>raat snel en gedecideerd
,nee, van politiek wil ik niks
?eten. Ik word er alleen maar
rerdrietig van. Ik wil ook niks
iver meneer Nixon horen. Er
:ijn al genoeg dingen in de we-
Itid die me overstuur maken".
k veert tijdens het gesprek ook
mophoudelijk uit haar fauteuil
im nieuw bewijsmateriaal voor
laar waterdichte carrière aan te
liepen. Dan komt ze bijvoor- jn fjQar j
leeld terug met een horloge, dat
legroeid is met tien gouden mi-
ii-Oscars. „Dat is nou leuk
ten foto" stelt ze voor „zo'n klok-
je nergens in de wereld,
in we hebben hem nog eerlijk
rerdiend ook. Acht Oscars heb
!k gewonnen met mijn costuum-
jntwerpen. En die andere twee
heeft mijn m:. gekregen
rijn filmdécors".
Instituut
Edith glimlacht zuinig, maar
och uit voorzorg weer met de
land op de mond. Ze is in Ame-
ika inmiddels tot instituut ver
leven. dat grossiert in Oscars
m bij elke nieuwe kleren-streek
•egarandeerd in de prijzen valt.
.Inderdaad" zegt ze, „als ik de
'oorvertoning van een film zie,
:an ik al voor negentig procent
ieker zeggen, of hij bekroond
vordt. Uiteraard is dat niet al-
een de verdienste van een kos-'
uumontwerpster. Die kan alleen
naar bijdragen tot de realiteit
'an een film. Ik heb in die 41
aar ook geen kleren gemaakt,
lie je moest dragen, maar
vaarin je kon acteren. Holly-
vood is de wereld van de non-
'ashion, van de pure magie. Het
ritgangspunt is, dat de camera
looit liegt. Die ontmaskert de
deinste gebreken van een mens
in daarom moet er in de studio
eraand rondlopen, die de zaken
naskeert. Ik ken alle tries: ik
tan je tien jaar jonger maken
>f tien jaar ouder. Je zegt het
maar, hoe je het hebben wilt.
vloet je er uitzien als een bluf
fer, een zielepoot of als een sexy
rersierder? Je geeft je wensen
Modebeeld
van
Hollywood
wordt al
haar bagage heeft Edith Head ook een kostbaar horloge dat begroeid is met tien gouden Oscars. Allemaal eerlijk verdiend. Acht heb ik er gekregen
ontwerpen en die andere twee won mijn man met zijn décors".
voor mijn costuum
40 jaar door
een vrouw
bepaald
Paul Newman als de oudere ervaren oplichter Henry Gondorff, aan
gekleed door Edith Head in de stijl midden dertiger jaren voor Roy
Hill's The Sting".
„De camera liegt
niet, maar ik ken
alle tries: ik maak
je desgewenst
10 jaar jonger"
Robert Redford als Johnny Hooker, nieuweling in het oplichtersvak,
gefotografeerd tegen een achtergrond van tijdschriften uit de jaren
go die zei: „ik zou zweren, dat
die film gisteren is opgeno
men."Die had de dertiger jaren
dus ook meegemaakt.
Tussen haakjes: ik ben er zeker
van, dat de mannen straks weer
met zo'n zelfde hoed lopen als
Newman en Redford dragen.
Die flap over je voorhoofd
maakt je gevaarlijk en je ziet er
nog sexy uit ook. Let op mijn
woorden: dat wordt de volgende
rage, die Edith heeft ontke
tend".
Airport '75
Morgen vertrekt razende Head
ejweer naar Londen om enkele
kostuumontwerpen te bespreken
met Kathrine Hepburn. „En nou
denk je misschien: „Oh, die
speelt toch wel een mooie
vrouw. Nou vergeet het maar:
ze rijdt in haar nieuwe film
rond op een knol en schiet van
uit de heup. Ik zei het je toch
al: „We leven in een mannenwe
reld."
Voor de film „Airport *75", die
eind dit jaar in Londen en New
York zijn première zal beleven
heeft ze ook de kostuums ge
maakt. „Onder andere voo-
ria Swanson. Die vrouw is 75,
maar ze heeft nog hetzelfde fi
guur, dezelfde souplesse als 25
zichzelf het liefst ziet. Ze tekent er nog steeds:
jaar geleden, toen ik haar kos-":
tuums maakte voor „Sunset -
Boulevard". Ook die vrouw is; -
een levende legende".
Tijdens het gesprek maakt haar
man Wiard Ihnen in de slaapkar
mer naast de suite een bazen-
slaapje. Hij heeft kortgeleden tij
den een partij tennis met een
verkeerde backhand zijn been
geblesseerd en beweegt zich nu
met een stokje haaks door de
samenleving. .Jammer, dat
daddy momenteel zo slecht ter; -
been is" zegt Edith, „we waren
namelijk van plan om naar
Friesland te gaart, waar zijn
voorouders vandaan komen." Sa
men zullen zij in elk geval over
enkele weken in htm ranch Casa
Ladera op een heuvel in Bever
ley Hills de eerste schetsen ma
ken voor hun volgende Oscars.
Het wordt dringen rondom
Ediths' horloge
Leo Thuring
Systeem
Ie moet me ook niet vragen, of
k in die 41 jaar lastige tantes
heb ontmoet, die mijn ontwer»
)en afkeurden of weigerden
nijn kostuums te dragen. Daar
ion geen sprake van zijn, want
ik heb altijd volgens een sy-
iteem gewerkt. Dat heb ik ge
leerd bij Cecil B. de Mille. Voor
hem moest ik op een gegeven
moment een olifant aankleden,
want hij had weer eens een ge
weldig spektakel in zijn achter
hoofd. Nu wil ik best bekennen,
lat olifanten niet mijn sterkste
punt vormen. Ik heb in mijn le
ien echt wel wat dieren aange-
ieed. Ik herinner me bijvoor-
eeld een film met Henry Fon-
h, waarin hij een verzamelaar
hn slangen speelde. En één van
|ie slangen moest ik aankleden,
leet je, dat zoiets een heidens
•erk is? Want een slang heeft
pen nek, geen schouders, Je
[unt hem het beeldigste jurkje
'antrekken, maar hij schiet er
|ch weer uit.
foor die olifant had ik een beel-
lige oorversiering ontworpen van
vers fruit. Dat vrat hij gelijk
op. Daarna heb ik het gepro
beerd met gras en bloemen,
maar ook daar lustte die slurf
wel pap van. Toen heb ik ge
dacht: „Oké, als de zaken zo
liggen zullen we je leren" Ik
heb een nieuw stel gemaakt van
plastic fruit en bloemen en daar
bleef ie van af. Kijk, zoiets
noemt men tegenwoordig in
spraak. En als het je met een
olifant lukt, dan lukt het met
mensen zeker.
Het geheim van mijn systeem
is, dat ik eerst uitvis, hoe zo'n
acteur praat, speelt wat hij het
liefst draagt. En ails ik weet,
hoe ze het willen, duw ik drie
ontwerpen onder hun neus en
zeg ik: „Wat deknt u er van? Ik
heb bij het ontwerpen met al uw
wensen rekening gehouden" Dan
moeten ze er wel één uitkiezen.
En achteraf denken ze dan ook
nog, dat het hun keuze is ge
weest. Mis, het was de mijne,
Kijk, op die manier kun je nog
eens een concessie doen".
Legende
Edith Head, die aanvankelijk le
rares Spaans was op scholen in
haar geboortestaat Californië,
maakte haar eerste kostuumont
werpen in 1933 voor Mae West.
Ach wat zal ik zeggen over
Mae. Mae is een legende. Mae
speelde nooit, maar was altijd
Mae. Als zij zichzelf was, hoefde
ze er niks aan toe te voegen."
In de jaren daarna werkte ze
als topontwerpster mee aan 1135
films. Ze tekende voor de ver
blindende gewaden van kasmag
neten als Ingrid Bergman, Bette
Davis, Mariene Dietrich, Olivia
de Havilland. Audrey Hepburn,
Jennifer Jones, Ginger Roger,
Natalie Wood, Elizabeth Taylor,
Mae West, Loretta Young, Grace
Kelly, Doris Day, Shirley Mac
Laine, Julie Andrews en Kim
Novak. Ze noemt ze moederlijk
,,'s werelds mooiste proefkonij
nen". Verduidelijkt later: „In de
tijd dat Hollywood nog leefde
bij de gratie van sterren, heeft
de film een enorme invloed ge
had op de mode in de hele we
reld. Ik herinner me, dat Clark
Gable op een gegeven moment
in één van zijn films een lt en
vest droeg zonder overhemd. 1
dat haair kwam er aan alle kre
ten uit. Wat denk je: g
In als een bom. Het v
dolle rage.
Acht Oscars
Voor de stof, die zij het filmpu
bliek tot spreken gaf, kreeg ze
tot nog toe acht maal een Oscar
en 32 nominaties. Films, die ze
aankleedde waren onder meer
„AU about Eve" met Bette Da
vis", „Samson and Delilah" met
Victor Mature en Hedy La-
marr", ,,A place in the sun" met
Liz Taylor en Montgommery
Clift „Roman Holiday" met
Audrey Hepburn en Gregory
Peck, „The facts about life"
met Hepburn, Bogart en Holden
en „Airport" met Burt Lancas
ter en Dean Martin.
De achtste Oscar, die ze in de
wacht sleepte (en die in mini-
vorm ook al aan haar horloge
hangt) kreeg ze voor „The
Sting" een verfijnde oplichters
film, die zich afspeelt in de der
tiger jaren. „Voor kostuumont
werpers waren dat de prachtig
ste jaren", roept ze, „het was de
tijd van de grote sterren, van de
immense kostuumfilms. Ik heb
er een heel stel aangekleed,
maar ik vind het nog steeds
doodzonde, dat ik niet aan
„Gone with the wind" heb mo
gen meewerken. Dat had me de
mooiste kluif geleken"
Koning
Ze is er overigens van overtuigd
dat dergelijke spektakelfilms
nooit meer in Hollywood ge
maakt zullen worden. „Een
filmstudio geeft het publiek nu
eenmaal, wat het publiek wil.
Het publiek is koning in de bios
coop. Vroeger moesten het
mooie meisjes zijn en négligés.
Ik heb er wat van kant ge
maakt. Het was de tijd van de
fantasie. Het publiek moest kun
nen wegdromen in een wereld
met butlers, zwembaden en
voortzoevende Rolls Royces. Ie
dereen probeerde koortsachtig
uit zijn grauwe armoede te
vluchten en klampte zich vast
aan mijn lovertjes.
Dat is allemaal voorbij. De
mensen van nu willen niet meer
dromen, maar geloven in wat ze
zien. Ze wensen de realiteit.
Geen gezwam, maair harde ac
tie.
mannen. Ik heb daar weinig be
zwaar tegen, want met mannen
werk je een stuk prettiger dan
met vrouwen. Vrouwen zijn per
definitie altijd moeilijker, veelei
sender.
Helden
Ik ben blij met een film als
„The Sting" waarin Paul New
man en Robert Redford de
dienst uitmaken. Dit is de perio
de van de helden, de waaghal
zen, de kerels uit één stuk, die
het 'm toch maar lappen. Daar
is het filmpubliek tegenwoordig
gek op. Hollywood is dan ook
een typische mannenwereld ge
worden. Ik zou wel eens willen
weten, hoe de dames van Wo-
mens Lib daar tegenover staan.
Overigens moet je nou niet den
ken dat ,The Sting" voor mij
een makkelijke film is geweest.
Het ziet er allemaal zo simpel
uit, omdat de mode van 1936
dicht bij die van vandaag ligt.
Maar alles wat in die film ge
dragen wordt, hebben we toch
mooi moeten laten maken. Ik
sprak met een vrouw uit Chica-
Johan Wagenaar-
stichting verleende
opdrachten
Dick Borstlap uit Leidschendam
kreeg opdracht tot het maken
van een muziekprojekt, bestaan
de uit vier composities van elk
ca. 6 minuten. Deze opdracht
werd gegeven op verzoek van
het orkest „De Volharding".
Ten behoeve van het Nederlands
saxofoonkwartet kreeg Peter
Jan Wagemans uit Den Haag
opdracht een kort werk voor
saxofoonkwartet te komponeren.
Tristan Keuris uit Amersfoort
kreeg opdracht tot het schrijven
van een konsert voor hobo en
orkest, dit op verzoek van de
eerste hoboist van de orkesten
van de Nederlandse Omroep
Stichting.
De Haagse Kunstkring exposeert
van 23 juli t/m 10 augustus
werk van Wim Sinemus, Ton
Pape en Joop den Holder.
Holland Dada
in Gemeente
museum
In het Haags Gemeentemuseum is
van 27 juli tot en met 8 septem
ber de tentoonstelling Holland
DadaPaul Citroen en het Bau-
haus" te zien. Aanleiding tot
deze tentoonstelling is de ver
schijning van twee boeken „Hol
land Dada" van K. Schippers
(Querido 1974) en „Paul Citroen
en het Bauhaus(Bruna 1974).
In de twintiger jaren werd in Ne
derland een Dada-veldtocht ge
houden, die op de tentoonstel
ling met collages, collagedios-.
jes, schilderijen, tekeningen, fo
to's en andere dokumenten is
geïllustreerd. Speciale aandacht
wordt geschonken aan de kunste
naars Th. van Doesburg, O. van
Rees, A. C. van Rees, Dutilh,
Theo en Evert Rinsema, H. N.
Werkman, Kurt Schwitters en
Nelly van Doesburg.
Paul Citroen was betrokken bij de
Berlijnse versie van het Dadaïs
me. Door middel van portret
ten, fotomontages en collages
wordt de Berlijnse tijd van Ci
troen belicht, evenals zijn akti-
viteiten rond de „nieuwe Kunst
school" in Amsterdam, waarvan
de principes waren ontleend aan
die van het Bauhaus in Weimar.
Een gedeelte van de tentoonstel
ling was reeds eerder te zien in
het Coopmanshüs in Franeker.
Filmacteur
bij vechtscène
ziekenhuis
ingeschopt
Van onze filmredactie I
NIJMEGEN Tijdens de opna-J
men voor de Nederlandse speel
film „De 5 van de 4-daagse" in
de vierdaagse te Nijmegen is de
acteur Arnie Breedveld het zie
kenhuis in geschopt. Hij werd in
een vechtscène met Patricia Or-
low door een verkeerd uitge
voerde karateschop zodanig op
de „edele delen" geraakt, dat
hij voor een spoedbehandeling
naar een ziekenhuis moest. En-:
kele liefdesscènes van Breed
veld zijn hierdoor vertraagd.
Amsterdam In de luxex
suite 318 van het Amster
damse hotel L'Europe (de
directie stelt voor mannen
het dragen van een correct
gestrikte strop verplicht.
Waarschijnlijk om andere
verliezen te compenseren)
wijst Edith Head naar het
open venster. „Wil je een
lekkere kop boven je inter
view?" vraagt ze, „dan
moet je me nou gelijk uit
het raam duwen. „Legenda
rische kostuumontwerpster
uit Hollywood valt te pletter
op Muntplein". Wat denk je
er van? We mogen het
(nieuws toch wel een handje
helpen. Wat zullen we nou
krijgen".