Franky Reemer broer van Sandra meer dan popzanger McCloud - jongen van het platteland die het met slimheid wint SS Alvarez Kelly: goed lopende western TELEVISIE VANAVOND TELEVISIE MORGEN w RADIO VANAVOND RADIO MORGEN TERUGBLIK PAGINA 2 LEÏDSE COURANT "T« v w r v,t VRIJDAG 28 JUNI 1974 „Het kan doodeenvoudig geen toeval zijn dat ik op de kop af 500 jaar later ben geboren dan Leo nardo da Vinoi. Ik ben er zeker van dat er een verwantschap bestaat tussen ons beiden". Zo op het eerste gezicht een nogal boute uitspraak. Uit de mond van Franky Reemer. 't jongere broer tje van Sandra (van Andres), verwapht je niet an ders. Franky blijkt inderdaad tot nogal wat in staat te zijn, hoewel we het Latijnse woord voor een totaalkunstenaar „homo universalis" hier lie ver nog niet willen gebruiken. Enige weken geleden kwam Franky's eerste single „Morning" uit. Een lang niet gekke compositie die hij zelf schreef en produceerde. Franky speelt trouwens op de plaat alle muziekinstrumenten zelf. Muziek maken is slechts een van Franky's activi teiten. De 20-jarige telg uit de bekende familie schrijft gedichten, korte verhalen en complete ro mans. Hij schildert in Olie- en waterverf en compo neert behalve commerciële popsongs ook liederen en symfonieën, althans hij heeft tot op heden ook een symfonie op zijn naam staan. Het jongere broertje van Sandra kan nog meer. Na de HBS-b studeerde hij scheikunde aan de HTS in Eindho ven. Door omstandigheden maakte hij deze studie niet af, wel gebruikte hij de vergaarde kennis voor een aantal vanuit de scheikunde beredeneerde filo sofieën over leven en dood. Franky maakte een relativiteitstheorie die op het ogenblik nog niemand snapt, maar die volgens de ontwerper wel moet kloppen. Als we ons goed her inneren werd Einstein ook niet direct begrepen. Er is dus nog hoop. Een knap baasje die Franky. Ge lukkig vindt hij dat zelf ook. Met valse bescheiden heid kom je er niet, ail roept men nog zo hard dat dat de mens siert. Franky weet dat uit eigen erva ring. Vanaf zijn achtste zit hij al in „het vak". Dat is lang genoeg om je een mening over het wel en wee van het artiest zijn te vormen. En natuurlijk heeft onze eigentijdse „denker" dat uitvoerig ge daan. „Je moet een object hebben waarmee je sta pels geld verdient", is zijn redenering. Dat stelt je in staat andere objecten te bekostigen. Niemand kan leven van de wind. Hoe groot zijn artistiek creatief vermogen ook is. Dat houdt dus in dat je commercieel moet zijn om je aan de andere kant artistiek te kunnen uitleven. Franky aanschouwde het eerste levenslicht op Bandoeng in Indonesië, het voormalige Neder- lands-Indië. Toen hij vijf werd emigreerde de fami lie Reemer gedwongen naar Nederland, naar St. Michiels Gestel. „Jammer genoeg kan ik me vrij wel niets van die jaren in Indië herinneren. Mijn vader was tweede violist in het sym/onieorkest van Java. Hij is een man die werkelijk alles kan. Op z'n 40e haalde hij in de avonduren nog even zijn HBS-diploma. Aan hem hebben Sandra en ik ont zettend veel te danken". „Hij heeft ons als kleuters muziekles gegeven. San dra zang, ik gitaar. Samen deden we, Sandra was 11 en ik 8, nogal eens mee aan songfestivals, die in de provincie werden georganiseerd. We hebben sa men in een Rudi Carrell-show gestaan. Die werd toen nog door de VARA uitgezonden. Toen Sandra ontdekt werd, ben ik haar gitarist gebleven. In 1969 kwam Dries Holten (Andres) erbij. Ik ging studeren, maar bleef optreden. Dat was een bizar re tijd. Te druk eigenlijk. Ik studeerde, was op zoek naar een eigen geluid, schreef verhalen en schilderde. Drie jaar luisterde ik niet naar de ra dio om niet beïnvloed te worden. Ik ging niet uit en ontving bijna geen vrienden. Ik raakte in de war en moest me onder behandeling van een psy chiater stellen. Die man slaagde erin de zaken weer voor me op een rijtje te zetten". „Ook ik kon ongestraft niet alles tegelijk doen. De studie heb ik afgebroken. Ongeveer in diezelfde pe riode kwam ik via Sandra in contact met Willem Jan van de Wetering, een manager die wel wat in me zag. „Morning" werd opgenomen. Eigenlijk is die compositie alweer verouderd. Ik ben nog steeds naar nieuwe klankvormen op zoek. Iedere dag ver ander ik. Nee, „Morning" kan je nu geen Franky- nummer meer noemen. De symfonie, die ik heb geschreven, is representatiever voor wat ik op het ogenblik doe". „Ik speel vanaf mijn 14e piano. De grondprincipes heb ik mezelf bijgebracht. Bij toeval hoorde ik op een dag de tweede nocturne van Chopin. Ik vond dat zo mooi dat ik naar huis ben gerend om het na te spelen. Na enige tijd kon ik het stuk, dankzij mijn absolute gehoor feilloos vertolken. In de ban van de piano en van Chopin ben ik naar een mu ziekwinkel gestapt en heb me een dik boek vol no ten en notenbalken aangeschaft. Helaas was ik ver geten dat ik geen noot kon lezen. Het was dus noodzakelijk dat ik me daarin ging bekwamen. Ik meldde me bij een dame die meteen al vreemd stond te kijken. Mijn pianospel was perfect, maar technisch was ik een nul. En, ik speelde alles uit mijn hoofd. In tien maanden heb ik me de kunst van het noten lezen meester gemaakt. Toen vond ik het welletjes." „Met schrijven ben ik begonnen na een cultureel feestje op de HBS. De bedoeling van die bijeen komst was dat alle leerlingen eigen werk mee brachten. Ik was altijd goed in opstellen maken dus besloot ik een verhaal te schrijven. Dit beviel zo goed dat ik nauwelijks kon stoppen. Drie boeken zijn nu gereed. Een ervan „mijmeringen", een ro man met korte verhalen, komt binnen niet al te lange tijd uit". (Het is spijtig voor Franky, maar na enige infor matie bleek geen uitgever ooit van 't bewuste boek gehoord te hebben. Ook Franky's manager kon ons niet vertellen of het boek, dat bij nader inzien nog niet klaar blijkt te zijn, gepubliceerd zal worden). Ook Franky's literaire activiteiten komen volledig uit hemzelf. Net zo goed als met zijn muziek is onze eigentijdse Leonardo da Vinei door niets en niemand beïnvloed. „Ik heb", zegt hij, „in mijn hele leven drie romans gelezen. „Psyche" van Couperus herinner ik me nog, de andere twee ben ik verge ten. De reden dat ik op literair gebied weinig ken nis heb vergaard, ligt aan mijn karaktersturctuur. Ik wil alles zelf doen. Dat alleen geeft me bevredi- diging. Door die steeds aanwezige stem in mijn hoofd gun ik me de tijd niet om rustig onder een oude eikenboom te gaan zitten lezen. Ik gun me nauwelijks de tijd om te slapen. Helaas heeft de mens slaap nodig. Ik dwing me tegenwoordig acht uur per etmaal te rusten. Dat is eenh ele opgave. Zodra ik op mijn bed lig, begint het in mijn hoofd te borrelen. Dan moet ik iets schrijven of schilde ren of spelen. Mijn gedachten lopen vaak door el kaar. Dat komt omdat alles met elkaar te maken heeft. Je kan mijn scheikundige formules niet los zien van mijn romans of van de symfonie. In mijn schilderijen zit muziek, in mijn muziek een verhaal. Ik denk in plaatjes, misschien verduide lijkt dat iets". Zoals alle totaal-kunstenaars, Franky ziet zichzelf graag zo genoemd, is het jongere broertje van de zangeres van het bekende duo, een individualist. Franky: „Ik treed in m'n eentje op. Het orkest staat op een door mijzelf vervaardigde perfecte ge luidsband. Alleen optreden heeft het voordeel dat de show gegarandeerd foutloos verloopt. Er kan ge woon niets misgaan. Toch denk ik er wel eens over een groep te vormen. Het publiek vindt mijn optre den af en toe wat saai. Ze willen levende muziek. Maar, ja, dan heb je weer met mensen te maken, die fouten kunnen maken. Ik vind het moeilijk om met mensen om te gaan". „Als het er niet bij hoorde zou lk misschien nooit optreden. Ik zou composities schrijven, platen In de studio opnemen, produceren, romans schrijven, schilderen en wetenschappelijk bezig zijn. In het najaar hoop ik een tentoonstelling van eigen schil derwerk te organiseren. Als dat een succes wordt richt ik me misschien wel commercieel voorname lijk op die bezigheid". ROELFIEN SANT (Van onze radio- en tv-redactle) LOS ANGELES Het verhaal van Sam McCloud Is het klassie ke verhaal van de plattelands jongen, die de grote jongens uit de stad te slim af is. Dennis Weaver, die de hoofdrol in de tv-serie McCloud speelt, past precies In dit straatje. In 1964 kreeg Weaver een rol in Gunsmoke, die hem 7.000 dollar per week opleverde. Daarna speelde hij in series die minder opbrachten. Tenslotte schoot hij midden in de roos met McCloud. Momenteel is hij een veelge vraagde gast ir televisie-shows en films. Vorig jaar bracht hij het zelfs tot voorzitter van de Amerikaanse bond van filmac teurs. Weaver leidt de onderhan delingen van de bond met film producenten voor nieuwe con tracten. De acteurs mogen in staking gaan, wanneer aan hun eis om meer geld niet tegemoet wordt gekomen. In de loop van de jaren is Wea ver milder gaan denken over zijn rol van Chester Good, de boerenkinkel in Gunsmoke. Be paalde uitspraken van deze Chester waren jarenlang een be grip bij de kijkers. Weaver had gehoopt na Gun smoke zijn eigen show te kun nen beginnen. In plaats daarvan kwam hij terecht in Kentucky Jones en in „Gentle Ben". In 1969 werd Weaver tenslotte McCloud. Dat was de soort rol waar ik naar uitkeek toen ik met Gun smoke ophield", zegt Weaver. Wanneer je een hoofdrol hebt, krijg je betere scènes te spelen. Zo is dat nu eenmaal. Ik denk niet dat ik de figuur van Mc Dennis Weaver: McCloud is tegelijk humoris'tisch en romantisch.. Cloud ooit beu. zal worden. Ik wil niet de een-dimensionale de tective spelen. Hij moet een hu moristische en een romantische kant hebben. Hij heeft diepe ge voelens en interesseert zich ook voor de problemen van mensen. Hij houdt «liet van bureaucratie en vat de koe bij de hoorns. Het is een klassiek verhaal. Een jongen uic de ene omgeving pro beert zijn eigen gang te gaan met behoud van zijn gewoonten en gebruiken in een geheel an dere omgeving. Hij is niet de held, maar de underdog en wint uiteindelijk wel. Hij moet tegen de bandiet en zijn baas vechten. STER heeft niet gevraagd om reclame op zondag De STER heeft geen aanvraag ingediend om ook op zondag via radio en tv reclame uit te zen den. Wel is er overleg over deze zaak geweest tussen de directie van de STER en het ministerie van erra. Minister Van Doorn van Crm heeft dit geantwoord op vragen van de Tweede Kamerle den Scholten en Van Houwelin- gen (beiden ARP). Volgens 'de bewindsman is het probleem van de wenselijkheid van reclame in verband met het verantwoord gebruik van grond stoffen van een heel andere orde dan de invoering van etherrecla me op zondag. Bij bestudering van dit probleem moeten alle reclame-methoden betrokken worden. Het zou niet juist zijn, vooruitlopende op zo'n studie, aan één medium beperkingen op te leggen, aldus minister Van Doorn, die zich over deze kwes tie nog beraadt. Opnieuw Zomaar een zomeravond Van onze radio- en tv-redactle HILVERSUM - In de zomer maanden brengt de VARA-tele- visie weer wekelijks het bekende programma „Zo maar een Zo meravond". Op iedere dinsdag avond, met ingang van 2 juli, van 20.20—21.25 uur verschijnt dit rechtstreekse programma uit VARA-studio 1 op het scherm, met lichte aktualiteiten, amuse ment, een spelletje en een af sluiting in vakantiesfeer. Titel van het spel is „Snelteke- nen"; twee teams van vier men sen spelen gedurende twee ron des tegen elkaar; een bepaald woord/begrip/gezegde dat aan één der vier deelnemers bekend is, moet deze door middel van snel-tekeningen aan zijn drie medespelers trachten duidelijk te maken. Elke aflevering van het pro gramma wordt afgesloten met de rubriek „Jan praat op straat", waarin Jan Blaaser aan willekeurige voorbijgangers de vraag stelt: Bent u al met va kantie geweest". Voorts in elke aflevering een aantal artiesten. Tour de France (Van onze radio- en tv-redactle) HILVERSUM De NOS-radio en -televisie zullen vrijwel dage lijks aandacht besteden aan de Tour de France, die na de start in Brest op zondag 21 juli in de zelfde plaats eindigt. De NOS-radio zal dagelijks rechtstreekse reportages en voor- en nabeschouwingen uit zenden vla Hilversum 3. Het NOS-radioteam dat deze uitzen dingen vanuit Frankrijk zal ver zorgen, bestaat uit de verslagge vers Jean Nelissen, Fred Racké en Mart Smects en producer George Tor. Vanavond nabe schouwing op Hilversum 3 om 18.00 uur. Op tv vanavond nabeschouwing op Ned. II om 23.10 uur. Holland Festival op de radio In het kader van het Holland Festival vanavond op Hilversum 2 van 20.05 tot 22.30 uur recht streekse uitzending van het con cert, dat het Rotterdams Filhar monisch Orkest o.I.v. Luciano Berio geeft In De Doelen ln Rot terdam. Met medewerking van Cathy Berberian, sopraan; An thony dl Bonaventura, plano en Raymond Delnoye, fluit. Uitge voerd worden: Calmo. In memo- riam Bruno Maderna voor so praan en 10 instrumenten van Luciano Berio, Serenata I - Bru no Maderna; Serenata I voor fluit en 14 instrumenten Luciano Berio; Points on the curve to find... (1974) voor piano en or kest, wereldpremière van Lucia no Berio; Eindriicke (1974). Eerste uitvoering in Nederland, Luciano Berio; Folksongs II - nieuwe versie. Eerste uitvoering in Nederland, Luciano Berio. Grimmige sc.,:e uit ..Alvarez Kei.y. „Alvarez Kelly" is de 45ste film van regisseur Edward Dmytryk en zijn derde western, na „The broken arrow" en „Warlock". Dmytryk is geen typische wes tern-regisseur én William Hol den als Alvarez Kelly is geen ty pische western-acteur. Toch, met al zijn vakmanschap en kennis van historische gegevens, heeft Dmytryk een goed lopende western gemaakt, ook dank zij zijn ervaring met oorlogsfilms. Achtergrond van Alvarez Kelly is de Amerikaanse burgeroorlog, waarin de kant van de Zuidelij ken wordt gekozen. Een Mexi caan en zijn kudde koeien moe ten opdraven om de overwinning van de Zuidelijken, althans in dit detail, te bewerkstelligen. Ned. I, 20.21 uur. De Waltons „De ster" Is de titel van de zes de aflevering van „De Waltons", die vanavond van een warme zomeravond genieten. Zij zien een ster vallen en niet zonder verbazing zien zij die ster met een harde klap inslaan in het huis van de gezusters Baldwin, precies in de kamer waar zij hun beroemde recept klaarma ken. Ned. I, 19.05 uur. Zangconcours Voor de vijfde achtereenvolgen de maal organiseert de VARA het Bejaarden Zang Concours. Ten overstaan van een landelij ke jury hebben 48 koren, teza men ongeveer 2500 bejaarde zangers en zangeressen omvat tend; hun kunnen gedemon streerd. Daaruit zijn tensloite HOU HET SCHERM IN HET OOG DUITSLAND I NOS 18.45 De Fabeltjeskrant 18.55 Journaal TROS 19.05 De Waltons 20.00 Journaal NOS 20.21 Alvarez Kelly, speelfilm 22.10 TROS-sport IKOR 22.50 Sexlsme '70 23.30 Journaal NOS 18.00 (K) Nieuws uit Noordrijn-Wes len. IS.10 (K) George, iv-serlc. 1. (K) Aktualiteiten. 19.20 (K) KI tv-spel. 19.45 (K) L'nsere Zuscha möchten wissen. 20.00 (K> Journ en weeroverzlcht. 30.15 <K> Kn das Monstrum auf die Titelsel speelfilm. 2 40 (K) WK voetD 21.55 (K) Verkeersprogramma. 2i (K) Reportage uit Bonn. 22.25 0.40 (K) Journaal. DUITSLAND II NEDERLAND II NOS 18.45 De Fabeltjeskrant 18.55 Journaal VARA 19.05 VARA's bejaarden- zangconcours 20.00 Journaal NOS 21.10 Open en bloot 21.40 De commissaris, politieserie NOS 22.40 Uit de kunst 23.05 Journaal 23.10 Tour de France 18.25 (Z/W) Viiter der Klamotte. serie. 19.00 (K) Journaal. 19.30 Buitenlandse reportages. 20.1 (7.AV) Der Kommlssar. mlsdaa rle. 21.15 (K) Journaal. 21.30 Dokumentalr programma. 23.00 Journaal. KLGIE. NEDERLANDS 18.55 (K) Fabeltjeskrant. 19.00 R.K. uitzending. 19.30 <K) Progra ma-overzlcht. voor de komer week. 19.40 (K) Mededelingen weerbericht. 19.45 (K) Journa 20.15 (ZAV) De familie Ashton, serie. 21.05 (K) Inspraak '74 enq' NEDERLAND I AVRO e 16.00 Journaal NOS e 16.0 De legende van Robin Hood 16.45 Willeke „Er was eens Vrouw Holle NOS 18.45 De Fabeltjeskrant 18.50 Journaal AVRO 19.05 Rallycross 20.00 Journaal NOS 20.21 Wie van de drie 20.45 MASH 21.10 Cannon 22.00 AVRO's sportpanorama NOS 22.50 Journaal 22.55 TT-Assen 23.35 Tour de France 20.45 Hun doel was goud 22.00 Hier en nu 22.40 Hoor dat blijde zingen 22.50 Journaal DUITSLAND I 20 18 35 (K) Sterrenparade. 19.00 (K) f tualltelten. 19.35 (KJ Von Aff« schande bis Zapfen:I (KJ Journaal en weeroverzicni. (K) Michel und Mlcaela. vi volkstoneel. 21.45 (K) Trekking lottogetallen en Olympla-geu Aansl.: (K) Journaal en weero\ zicht. Daarna (K) Het woord v de zondag. 22.05 (ZAV) Der Nev; DUITSLAND 1 NEDERLAND II 8.00 (K) Boney i (K> Das Könlgs 22 0- (K) Joun Sportprogramma 23.25 (K) Sle wacb 771 op j< LEIDI je ei kunt kleir door Crlc worl Stud NOS 18.45 De Fabeltjeskrant 18.55 Journaal NCRV 19.05 De jonkvrouw van Avignon 20.00 Journaal NOS 20.21 Waar of niet waar BELGIE-NEDERLANDS 18.30 (K) Fabeltjeskrant. 18.35 (K) D vloek van Woeste Wolf, Jeugdserii 19.00 (K) Korte tekenfilm. 19.10 (K Vrljetljdsmagazlne. 19.40 (K) Med« delingen. 19.45 (K) Journaal. 20.1 (K) Billy Fantast, komische serit 20.40 (K) Amusementspro grammi 21.10 (K) Aktualiteiten. 21.55 <K Cannon, politieserie. 22.45 (K) Jour HILVERSUM 1 18.00 Nieuws. 18.11 Vandaag dit, mor gen dat. 18.20 VPRO-VrlJdag. KRO: 19.00 (S) Voetlicht op kabaret. show en musical. 19.30 RKK: Instemmen met velen. 20.00 (S) In antwoord op - vr schrijven. 22.00 Reisoogst, Isch magaz.'-- -- 2.30 Nieuws. 24.00 Nieuws. land Festival 1974: Rotterdams Fi harmonisch Orkest met solisten: hi dendaagse muziek. VARA: 22.3 Een poging tot een portret van 4 23 20 (S) Jazl HILVERSUM III HILVERSUM II 8.00 (S) Metropole orkest: lichte mu. ziek. Politieke Partijen: 18.19 De Partij van de Arbeid. KRO: 18.30 Nieuws. 18.41 Echo. 18.50 Verken ning: sociaal-maatschappelijke Infor matie. 18.58 Marktberichten. VPRO: 19.00 (S) Tahiti FM: leugens, ver- NOS: 18.02 Joost mag niet eten. 19.) Drie loopt achter: V.S.O.P. 20.02 Gevolmachtigd: lichte muziek i plaatbesprekingen. VPRO: 21. VPRO-VriJdagavond-Show: gev rleerde muziek en plaatbesprek! gen. (22.55 Mededelingen.) NCRV 2.02-7.00 (S) Bent u daar (N.B.: Tussen 8.15.8.45. 10.0 en 18.00-19.00 NOS: Roade Frankrijk.) HILVERSUM I VARA: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgym nastiek 7.20 (S) Z.O.gevarieerd pro gramma. Om 7.54 VPRO: Deze dag. 8.00 Nieuws. 8.11 Dingen van de dag. 9 35 Waterstanden. 10.30 (S) Z.I. Muziek- en Informatieshow. (114)0 Nieuws.) 13.00 Nieuws. 13.11 (S) In de Roole Haan. NOS: 14.45 (S) NOS -Jazz. 15.10 Programma voor buitenlandse werknemers. CHRISTIAN SCIENCE: 17.40 U kunt nooit echt worden gevangen gezet. Mededellng( bouw. 12,30 Nieuws. 12.41 (S) Trossi Country. 15.00 (S) Lichte reportage T.T. -races Ass Nieuws).). 16.54 Michael (De Koerier van de Tsat spel-serle. 17.30 Nieuws. 17.32 Aktu* 17.50 (S) Café-chantantliedjes muziek uit de goede oude tijd. HILVERSUM II TROS: 7.00 Nieuw (7.30 Nieuws. 8.30 Idem. Gymnastiek voor de hulsvrouw.) 10.30 Nieuws. 10.33 (S) Plaatvaeria. 9.03 (S) Tot 7.02 (S) Ontbijt- sleke muziek op verzoek 10.03 Mu ----- - bij de kof" B (S) Drie de middag: Los vast. 14.03 Elpei Pop. 15.03 (S) Filter. Jongerenpro, gramma. 16.03 (S) Sportshow Ij Ellen Corby en Will Geer als oma en opa Walton, die vanavond door in vallende en hard inslaan de ster opschrikken. der Akker en het Metropole Or kest van Dolf van der Linden. Ned. II, 20.21 uur. Open en bloot De laatste aflevering van Open en Bloot, Vara's serie over sex,- is gericht op de vakantie. Een aantal jongeren praat vanavond over de mogelijkheden om (niet) in verwachting van vakantie te rug te keren. Onthullend is, dat deze jongeren te voren nauwe lijks hierover hebben nagedacht. „We zien wel..." is de reactie. Ned. II ,21.10 uur. tien finalisten overgebleven. Deze koren strijden vanavond verdeeld in de klassen A, B en C. zingend om de hoog ste eer. Het bejaardenkoor „Onze stem" verdedigt Den De commissaris Haag. Ned. II, 19.05 uur. Met muziek mee Henk van Montfoort presenteert in de sporthal van Beverwijk in het Vara programma „Met de muziek mee" onder anderen Udo JUrgens, het Trio Helléni- que, Anton Geesink, Baby May, The Kims, de Hollandse Frans- ser., k-.derkoor de Waagzangef- tjes onder leiding van Ellen van De politieserie De commissaris van Herbert Reinecker heet van avond „De dood van een boek handelaar". De man wordt dood bij een rivier aangetroffen. Het lijkt er op, dat hij met te veel alcohol in het lichaam heeft wil len rijden, zoals wel vaker is ge beurd. Maar commissaris Keiler betwijfelt een ongeval: er zijn te veel mensen geïnteresseerd in de dood van de Boekhandelaar. Ned. II, 21.40 uur. Het respect voor Shakespaere is elke Brit aangeboren en als een van zijn tragedies dan toch ln tv-vorm gegoten moet worden, dan kan men dit het beste aan hen overlaten. Hoe indrukwek kend het resultaat kan zijn liet gisteravond de KRO zien, die in de regie van John Gorrie een BBC-produktie van Macbeth op het scherm bracht. Het mag verbazing wekken, dat met ge bruikmaking van typische tv- middelen Shakespeare in zijn es sentie zo gaaf is weer te geven, ondanks het rauwe krijgsbedrijf een subtiel drama, terwijl het de film in diverse pogingen nooit is gelukt om het even welk koningsdrama goed in beeld t© zetten. Wat heeft de tv meer dan de film, is men geneigd zich af te vragen, of heeft het ermee te maken, dat filmregisseurs overwegend het spektakel heb ben gezocht, zich onvoldoende los hebben kunnen maken van het theatrale, dat het toneel noodzakelijk nodig heeft, althans in vergelijking tot de ingehouden handeling, waarom de tv vraagt en dat juist op de tv zo'n sterke uitwerking heeft. Het lijkt ons hier niet de plaats dit verschil tussen de onmoge lijkheid van de film en de moge lijkheid van de tv verder uit te diepen. Sterk punt in deze tv- dramatisering is uiteraard, dat er louter Engelse acteurs in stonden, die van huis-uit ver trouwd zijn met Shakespeare, precies weten waar de accenten 1 gelegd moeten worden om in een wisselwerking tussen tekst behandeling en rol-inleving het innerlijk drama zichtbaar te ma ken. In de geestverschijningen.! de hallucinaties van Macbeth en de verscheurdheid aan het slot van Lady Macbeth wendde de; regie alle kansen aan die de tvi te bieden heeft, de notitie een oogopslag, een bestorven ge baar. Maar toch was het meer dat de wezenlijke waarde van deze tv-verbeelding bepaalde. En dan komen we toch weer te rug op het bijna spreekwoorde lijke respect van de Britse ac teur voor Shakespeare er juiste afweging door de regie van alle aspecten die de W-om zetting van een dergelijk dra ma aankleven. Slechts een enke le keer drong de theatraliteltj zich tezeer op. Wat we zagen van de Camping '74 van de Ev. Omroep leek te veel op eerdere soortgelijke pro gramma's van de andere omroe pen. maar kan nochtans aan trekkelijk zijn als men de be schikking weet te krijgen over wat slagvaardiger interviewers, die niet steeds naar de bekende weg vragen. De VPRO greep met Raoul Walsh weer eens te rug op de Amerikaanse film, hel zoethoudertje bij uitstek van hel volk in de crisisjaren van des- tijds. Van de VPRO begrijpen! we deze liefde voor de Holly1 wood-film niet zo goed. terwijl er nog veel belangrijk werk aan de winkel is op maatschappijkri tisch terrein. 0

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1974 | | pagina 2