JOOP PIEETE - GEÏMPREGNEERD DOOR DE HERFST - BLIJFT POEËT Gigantisch Te Deum van Diepenbrock [ffllTjlT sluitstuk van Leids Festivalconcert Jeugdkamer orkest naar Engeland ZATERDAG 22 JUNI 1974 PAGINA 5 In Leiden staat een technisch perfecte film en geluidsstudio LEIDEN Joop Pieëte heeft het in zijn zes tig levensjaren niet gemakkelijk gehad. Om de waarheid te zeggen: hij heeft het zich niet gemakkelijk gemaakt. Hij heeft een concern in Leiden opgebouwd, dat een Apeldoornse vertakking kreeg niet alleen, maar waarmee hij ook kapitale opdrachten wist uit te voeren: Ergon Electric. Dat is verleden tijd geworden. Hij heeft afscheid genomen van zijn bedrijf, een broer is er in gebleven. Joop was een vent op de top van zijn vermogen, toen hij begin vorig jaar een knauw kreeg. Hij verdween in het ziekenhuis, specialisten lieten aan zijn lijf geen vezel onbestudeerd. De zenuwarts was daarbij heel belangrijk. Joop Pieëte moest een deel van zijn tweeëenheid za kenman-artiest laten varen. Hij deed zijn zaak van de hand. Nu kan hij weer ade men. En hij doet dat volop, in zijn aange paste grote woning aan de Bruggraven- laan, waar hij doorgaans hele dagen te vinden is in zijn geluids- en filmstudio, die zijn weerga in wijde omtrek niet kent. Een accommodatie waar de meest professionele kenners u tegen zeggen. Louis van Gaste ren zei tegen hem: „God, joh, dat jij dit allemaal hebt. Ik kom eens een keer langs. Sinds een maand of wat wordt Joop Pieëte, die als „amateur" destijds al een hele naam had als filmer, fotograaf en „speler" met muziek en kleur, helemaal in beslag genomen door zijn JPS Studio's B.V., waarvan ook Joop II. die onlangs 25 jaar is geworden, directeur is. Zoon Joop wilde al een hele tijd audio-visuals gaan maken. Vader Joop kreeg vorig jaar van zijn ze nuwarts te horen: ga je zoon helpen als producent en regisseur. „Nou is die jongen directeur, hij bedient de apparatuur, ont vangt mensen, neemt „free lancers" in dienst als we met produkties zitten op de lokaties waar films worden opgenomen. Mijn hele kennis, mijn ervaring probeer ik op Joop over te dragen. Hij moet de man worden: ik ben 60 en hij is 25". „Droge" kamers Voorlopig is Joop senior de man, bij wie Je in een opwelling van ongeloof, je hoofd schudt als je boven in de studio's-als-heili- ge-huisjes overdonderd wordt door het meest perfecte en professionele instrumen tarium dat een vakman zich kan voorstel len. Eens waren het slaapkamers. Thans zijn het ruimtes die aan alle akoestische voorwaarden voldoen: „droge" kamers zonder reflecties van een bepaald signaai. Voorwaarden, die zorgen dat ieder muzie kinstrument bij een opname op z'n eigen microfoon doorkomt. „Je krijgt ook de bes te resultaten in een kleine, „droge" ruim te", wist Joop de Oudere reeds. Joop heeft zijn gulden sporen al verdiend op filmgebied. We zagen van hem ..Miroirs". een 15-minutenfilm, waarin Joops camera acht jaar geleden speelde met hersftblade- ren, water en fantastische effecten in kleur. De muziek van Debussy werd hier omgezet in beweging, tot een nieuwe won derbaarlijke filmische compositie. Het filmpje won in Frankrijk, temidden van vele andere buitenlandse inzendingen, de hoogste prijs' die te vergeven was. Geen wonder. En daar was „Oponthoud", dat Joop een jaar of zes geleden maakte van een zwervend muziekmannetje met ballon nen, ergens door Brabants dreven. Een stuk poëzie van het zuiverste water. Wel triest: het verdwijnt in de nevel. Zijn ver blijf op de kermis en bij de kathedraal was een oponthoud. „Je ziet wel mis schien, dat ik geen vrolijke jongen ben", vertelt Joop ons zo we nog mochten twij felen; „ik ben iemand die van de herfst houdt. Ik geloof, dat ik niet iets anders moet forceren dat er niet is in me". Herfst en regen Herfst heeft iets monumentaals, iets ongrijp baar machtigs. Dat zie je ook in de on langs voltooide voorfilm „Afscheid van een zomer", op cinemascoopformaat, die in Studio 2000 in Den Haag heeft gedraaid vo rige maand en er een spontaan applaus aan de toeschouwers ontlokte. Het was Zwitserland op de grens tussen twee sei zoenen, bergen in goud en grijs, met mat- groene dennewouden tegen de hellingen en een rood verschiet waar de zon afscheid neemt. Dit is Joop Pieëte die de natuur niet kan loslaten. Een paar weken geleden maakte hij ook in Zwitserland, een dichter lijke filmpje met de dansers Albert van Nierop en Pieternel Spruytenburg van de Leidse balletgroep van Marjolein Briër. „Erg fijn was dat, in de bergen in de re gen. De film heet „Dans in de regen". Ik weet, dat "het een mooie film zal worden. Eerst ga ik met vakantie, daarna monte ren, de schaar erin, die twee jongelui heb ben er zo verschrikkelijk in geloofd, in die film. Het werd poëzie in beeld en muziek, tussen droom en werkelijkheid". Met een 9-jarig knulletje, de donkere Ronnie Luthan, maakte Pieëte een promotiefilm pje voor de Duitse t.v., dat onlangs ook als pauzefilmpje op het Nederlandse scherm te zien was. Het ging over het liedje Knock on hour door, twee en een halve minuut lang, een hele dag opnamen en twee dagen montage. In een herfstbos. Voor „Afscheid van een zomer" gebruikte Joop muziek van de Rotterdamse groep Sigma. Joop gaf het motief en Thijs van Leer concreti- Voor Joop I en Joop II (rechts) heeft de 16- kanaalsregietafel geen enkel geheim meer. Dit is de wieg van een perfecte geluidsweer gave. Joop II zit hier nog, maar vader Pieëte wil hem geheel op eigen benen laten staan Foto boven. Fluitist Koos Verheul en pianist Jan van der Meer tijdens een opna me voor een langspeel plaat in de JPS Stu dio. Op de achtergrond in de regiekamer, me vrouw Verheul en Joop Pieëte aan de re- geltafel. Foto onder. seerde het. „Het is pop van deze tijd, maar met deze muziek kun je net zo poë tisch filmen als vroeger met Franse im pressionisten. Het sprinkelt en leeft. Het is meer poëzie dan vroeger, geloof ik zelfs". Filmportret van Bor Joop Pieëte begon in 1939 met grammofoon plaatjes te maken. Vijfendertig jaar later maakt hij in zijn eigen studio's filmportret ten. Dat van Peter Schilperoort van de Dutch Swing College Band is bijna klaar. Zijn eerste plaat in zijn nieuwe bedrijf maakte hij met Dick Bor, de violist, even als broer Christian die in Amerika stu deert, een wonderkind. „Nic de Tombe kwam bij me: „Zou je het aandurven een klassieke plaat met Bor te maken?". Nou, die eerste zondag met Bor was om te hui len. Er was gebrek aan resonantie. Bor vond het maar niets. Uiteindelijk vonden we een systeem door microfoonopstelling. Dick Bor jubelde. Ik heb nu een program ma van vier uur met hem, ik hoop op een reeks platen. Hij is een man die alleen maar muziek is. Ik ga van die boeiende jongen een filmportret maken, hem een hele dag volgen". Een ander contact werd gelegd met fluitist Joop Verheul van het Residentie Orkest en de Leidse-Leiderdorpse-internationale pia nist Jan van der Meer. Een duo apart. Twee mensen die het helemaal maken. Op de plaat komt muziek van de Duitse laat- romanticus Carl Reinecke en aan de ande re kant hoopt Joop met het artistieke twee tal toch weer de Franse kant op te gaan: Roussel. Trouwens, Joop Pieëte, die op de toetsen van piano en orgel een verre van slecht figuur slaat, heeft zelf al een muziekje op zijn naam staan. Het is „Jacqueline", de naam van zijn kleindochter, een Frans aandoend wat swingend melodietje, dat hij als bege leidend ideetje had voor zijn film Paris violon. Het is nu door een trio op musette gemaakt. Rijksdiensten maken mix De Pieëte's zijn sinds april '73 bezig geweest de nieuwe studio's te bouwen. De oude moest worden gesloopt. Er kwam een nieu we bekabeling, nieuwe grote kabelmassa's. Op de auto's en de film - wagen staat nu de naam JPS studio's b.v. Het is een heel bedrijf, dat op reis gaat als er gewerkt moet worden. Joop II heeft de hele tech niek, Dirk-Jan Braggaar doet het camera werk en de montage. „Grote rijksdiensten - we noemen geen namen - maken gebruik van onze studioaccommodatie die verhuurd kan worden. Ik schakel voor ze. Ze mogen zelf hun mix doen. Dat is uitzonderlijk: ik schakel en start, maar de huurder mag de zg. eind-mix helemaal zelf doen. Dat mag Joop Pieëte en zoon maken van JPS Studio's uit zonderlijk geheel in geen enkele andere studio. Ook grote bedrijven huren onze faciliteiten, of men neemt bij ons commentaren op bij films en dia-series en audio-visuals, o.a. Freek van Hoorn, Ed Lautenslager. Alice Oppenheim doen dat en ook de Spanjaard Pancho Iba- nez van Teleacs Vamos a ver. Italianen, Fransen, Engelsen, er komt van alles hier. Boven heb ik nog twee montageruimtes die apart verhuurd kunnen worden". Joop Pieëte heeft met zijn zoon een drieëen- heid gecreëerd: muziek (platenproduk- ties), film en geluid, en verhuur. „We ne men in Nederland op het ogenblik een heel uitzonderlijke plaats in. Je hebt verder al leen de NOS. misschien nog Cinecentrum. Dan heb je het gehad. Er zijn hier ver schillende zaken in één pand. Ik geef je op een briefje: ze vechten straks om onze ap paratuur. Er is één nadeel: we kunnen geen grote groepen hebben. Maar de kleine die hier komen zijn perfect. Saxofonist Piet Noordijk komt een LP opnemen, Rob Franken komt een hele dag werken en brengt ziijn ganse instrumentarium mee om „in te dubben" ln de opname, kanaal voor kanaal, omdat we een meersporig sy steem hebben, tot acht toe. Dan is verder Jean Paul een nieuwe groep aan het op richten, in de geest van Les Humphry. Dat wordt totaal theater: Beautiful Children gaat die groep heten". Een andere gast was Major Wiley, de authentieke blues-zan ger zonder tierelantijnen. Inderhaast kwam hij een kopietje van een programma ma ken, omdat hij een en ander thuis had la ten liggen. „Tussen neus en lippen heb ik meteen wat voor mezelf van hem opgeno men. Van zoiets kan ik nou gewoon genie ten De inrichting van JPS Studio's B.V. is nau welijks te beschrijven voor een leek als wij zijn. U moet van ons - op Joops gezag - aannemen, dat het unieke van deze stu dio's is, dat verschillende afdelingen in één pand zijn ondergebracht, zodat b.v. de filmgeluidstechnicus ook kan beschikken over de apparatuur van de muziekstudio, waar bandopnamen owrden gemaakt, ge schikt voor grammofoonplatenprodukties. In de opname-studio staan een Bechstein- vleugel, een portable Hammond-orgel en een Synthesizer (een wonderlijke alles- doe-er en muziekfabriek, waarmee hele or kestbegeleidingen onbedriegelijk echt wor den geïmiteerd). Ach, met welke opsom ming zullen wij, met ons gebrek aan tech nisch vernuft, de lezer verder vermoeien. Dat er drie montagetafels zijn, twee beeld viewers en geluidsbanden? Dat er een cen traal patchpane! is, waarop meer dan 100 in- en uitgaande lijnen worden geschakeld, dat er een 16-kanaalsregietafel is, compleet met equalizers, li miters/com pressors, waardoor het mogelijk is alle denkbare schakelingen tussen studio en machines tot stand te brengen. Projectoren, vele professionele recorders, na galm- en vertragingsapparatuur, trucage- en synchronisatiemogelijkheden. We hou den er maar mee op. Het gaat alles ons verstand te boven. We schrijven geen vak literatuur. Dat mag een ander voor ons doen en dit zal ook wel gebeuren. Op ons heeft de ziel va deze JPS studio's B.V. de grootste indruk gemaakt. En dat is JP zelf. Speelfilm Joop Pieëte heeft van een hobby een levens werk gemaakt en daar is-ie voorlopig nog niet mee klaar. Hij werkt op de laatste stand der techniek, maar innerlijk gnnt Joop een eind aan die techniek voorbij. Een kapitale investering staat hem daarbij ten dienste. En dan zeggen de rollende donder van een adembenemende waterval met springende kristallen, een herfstblad, krinkelend-winkelend op een lichtend voort kabbelende golf, een lichtend spectrum dat de hemel op aarde haalt, en een vergeten mannetje met ballonnen dat zelfs niet meer met kinderen kan praten omdat die alleen maar de ballonnen-van-het-moment zien, ons meer dan Arri BL 16 met kwarts- sturing, pilootrecorders. Color tran licht en echo-send-returnmeters. Joop Pieëte wil zich gaan onderdompelen In een bijzonder wereldje van film en muziek. Hij is met een studie bezig: muziek lezen en noteren, omdat hij ln muziek moet kun nen knippen. Het zijn zware dagen soms: 12 uur achter de regietafel. Joop wil groe pen ontdekken en ze helpen „het te ma ken", op de been zetten en te houden. „Ik leef nu weer. In 1939, je weet het, begon ik met een plaatje. Hier ben ik nu. Eigenlijk begint het pas. Ik heb jaren om over te dragen aan Joop II. Zelf hoop ik de vrij buiter te kunnen blijven, me overgeven aan de film die me door eigen ideeën wordt ingegeven. Ik droom van een speel film. Wie weet komt die er eens. Wat ze tegenwoordig aan het doen zijn, met die Nederlandse films? Ik weet het niet. Het is de geld-formule. Het is ontzettend moeilijk het grote publiek te peilen, anders maak je een rotfilm. Maar op het moment maken ze zich er met veel gemeenschapsgeld, want er moet toch heel wat gesubsidieerd worden - nogal wat gemakkelijk van af. Ik ben lid van het Haags Filmmuseum en daar zie ik weieens films die de bioscoop niet hebben gehaald. Vaak zijn dat de mooiste om naar te kijken TON PIETERS Leiden - Hedenavond is 't zo ver: 7 Leidse koren hebben zich ver enigd onder leiding van Frits Kox met de gezamenlijke uit voering van het Te Deum van Diepenbrock. Alleen al aan koor leden staan er lussen de 3ftfl en 400 mensen op het podium. Voeg daarbij een flinke bezet ting van het orkest en de 4 so listen, en men kan zich een in druk vormen van de gigantische taak van de dirigent. Mphons Diepenbrock werd in 1862 in Amsterdam geboren en over leed daar in 1921. Het merk waardige is, dat hij aanvanke lijk werkzaam was als leraar klassieke talen aan het gymna sium in Den Bosch: een taak, die hij in 1896 verwisselde voor een componistenloopbaun, waar voor hij naar Amsterdam terug keerde. Hij was autodidact, het geen niets afdoet aan zijn groot vakmanschap. Dergelijke voor beelden zijn er meer in Nedei- land o.a. Badings. Diepenbrock vond een vereerder in Mengel berg, die zijn werk meermalen liet uitvoeren. Het oeuvre van de componist is grotendeels te plaatsen in de laat-Romantiek. met duidelijk herkenbare invloe den van Wagner, Mahler. Franck en later ook van Debus sy. Dat Diepenbrocks bekendheid beperkt bleef tot Nederland >s vermoedelijk te wijten aan de in zijn tijd reeds groeiende weer stand tegen het Wagner-feno- meen, dat heel Europa beheer ste. In het Te Deum is Wagner duidelijk herkenbaar in het or kestrale coloriet, en in de vaak iioge strakke toon van de strij- kersgroep. Met de monumentale opbouw, de dubbelkorige structuur zijn wat pathetisch aandoende thematiek leert men Diepenbrock kennen als een heftig bewogen mens, wiens expressie reikt naar het „himmlische" Naar vorm zijn er reminiscenties aan Franck aanwijsbaar. Het „cyclisch principe" het gebruik van een thema, dat in het gehe le werk steeds terugkeert, bij Franck bijna altijd aanwezig hoort men ook in dit Te Deum. Dirigent Frits Kox zal ongetwij feld dit boeiende en indrukwek kende werk meer in deze tijd plaatsen door het tempo hoger te nemen dan vroeger gebruike lijk was. Het geheel zal in deze conceptie meer aanvaardbaar worden omdat het pathetische karakter daar geladenheid krijgt. Vier solisten verlenen medewer king: Esther Hillinga (sopraan) Sylvia Schlüter (alt) Chris van Woerkom (tenor) en Ruud van der Meer (bas). Daarbij voegen zich Tijn van Eyk (orgel) en hot Gewestelijk Orkest van Zuid Holland. Het geheel staat, zoals reeds gezegd onder leiding van Frits Kox. B. Rijnders. Lelden -- Het Jeugdkamerorkest, onder leiding van Henk Briër, zal van 3 tot 13 juli een tournee naar Engeland (Lincoln) maken. De uitnodiging dateert van vorig jaar. toen een jeugdorkest uit Lln. coin te gast was in Oestgeest, en daar enige concerten gaf. Hel ligt ln de bedoeling, dat het Leidse jeugdorkest ook nog een ol meer concerten zal geven ln Londen. Het orkest heeft zich terdo ge op de toernee voorbereid. Het programma kan men morgen ochtend om 12 uur beluisteren in de rangeric van de Hortus. De toegang Is gratis. Jan Willem Terwen die reeds enige composities op zijn naam heefl schreef speciaul deze tournee een Divertimento per 12 strumentl Een beeltde buiging richting Engeland is de St. I'aule Suite for string orchestre van Gustav Holst. Verder voert het jeugdorkest werken uit van Saint Saëns (delen uit een Suite voor orkest). Hongaarse dansen van Bartok en zullen enkele leden zich laten horen in duo's van Haydn en Alan Frank.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1974 | | pagina 5