C IS1 i éc Naar de oorsprong van Blues fro m Mississippi IC TELEVISIE VANAVOND TELEVISIE MORGEN RADIO VANAVOND RADIO MORGEN TERUGBLIK LEIDSE COURANT MAANDAG 10 JUNI 1974 STEEDS MEER ADVERTEERDERS KIEZEN VOOR HILVERSUM 3 Gait-Jan snoept Hans publiek af HANS WIEGEL VERLOOR HET VAN GAIT-JAN Hans Wiegel is heel wat mans en als hij voor zijn WD op de bres springt, moet zelfs de NOS het ontgelden, als die NOS ook ten behoeve van de liberale kijkers voorrang geeft aan Feyen- oord boven de WD. Maar tegen Gait-Jan Kruutmoes kan Hans niet op. Laatst hield Hans een toespraak in Den Bosch. In een aangrenzen de zaal werden echter opnamen gemaakt van MIK met Gait-Jan. Op die avond had Gait-Jan een uitverkocht huis. Terwijl Hans voor als maar meer lege stoelen stond te praten, bleven de mensen binnendruppelen bij Gait-Jan. De belangstelling van de commercie voor radio en tv is nogal eens aan verschui vingen onderhevig. Zo blijkt Hilversum 3 nu steeds aan trekkelijker te worden voor de adverteerder. In 1970 prefereerden 86 ad verteerders Hilversum 1 en 2, terwil slechts 42 de voor keur gaven aan Hilversum 3. Vorig jaar veranderde de verhouding, aldus lezen we in het STER-jaarverslag. In totaal 35 adverteerders ko zen Hilvesum 1 en 2. terwijl er 82 naar Hilversum 3 uit weken. De gemiddelde spotlengte neemt op de tv nog steeds toe. Deze bedraagt thans 25,7 seconden. Bij de radio wordt het steeds minder. Daar duurt een gemiddelde spot nu 16,7 seconden. Het netto-resultaat was vorig jaar 113,6 miljoen; een jaar eerder 105,1 miljoen. GARANTIEFONDS VOOR TV-FILMS ZOU GEEN WEELDE ZIJN Van alle kanten hebben de NOS voorstellen be reikt over de besteding van de 134 miljoen, die men daar plotseling over bleek te houden: kijk geld omlaag, uitbreiding zendtijd, regionale tv, ja wat niet al, of het niet op kon. In het NBF- bulletin van de Ned. filmers wordt in een inlei dend artikel een lans gebroken voor het op po ten zetten van een garantiefonds, waaruit het filmen voor de tv gefinancierd kanworden. Dit gebeurde al eerder, maar nu blijkt er geld te zijn. Aanleiding genoeg om er nog eens op te rug te komen. In het artikel wordt gesteld, dat elke bioscoop film in theorie uit zijn kosten kan komen. Tele visiefilms kunnen evenwel niet uit omroepbron- nen worden gefinancierd. Een garantiefonds zou tot taak moeten krijgen de aanschaf van kijk voer van eigen bodem aan te moedigen. Een bureau zou ervoor moeten zorgen, dat initiatie ven dramaturgisch worden begeleid, dat toe zicht wordt gehouden op de voortgang der pro- dukties en dat de produkten ook in het buiten land worden aangeboden. Als een dergelijk fonds en een dergelijk bureau al hadden be staan, zo wordt opgemerkt, had een flop als de Herodotus-serie van de VPRO niet plaats hoe ven te hebben. Men had er het buitenland voor kunnen interesseren. De ruimere armslag zou dan tot een beter produkt hebben kunnen leiden. Het zal zeker drie jaar duren voor een dergelijk garantiefonds optimaal werkbaar zal kunnen zijn, maar met een beetje van die 134 miljoen zou een goede start te maken zijn. WILLEKE ZEGT JA TEGEN ARNE VOOR WIE JA NEE IS Arne Jansen, nog beroemd van zijn „Meisje met de rode haren", heeft zijn jongste ervaringen in een nieuw liedje vastgelegd. Het heet „Als een meisje nee zegt, bedoelt ze ja". Onlangs werd dit plaatje op Noordzee gedraaid met een interviewtje vooraf met Willeke Alberti. Hierin zei Willeke, dat zij uiteraard niet kon oordelen over de ervaringen met meisjes van Arne, maar dat haar nee inderdaad altijd nee bete kent. Na het plaatje draaide zij evenwel iets bij om geheel in de stijl van Arne hem te gemoet te komen met de opmerking, dat dit een plaatje is om ja op te zeg gen. Dan weet Arne wel wat zij daarmee bedoelt. Een discjockey van Mi Amigo had het een paar da gen later ook moeilijk met dit plaatje. Hij zei: „De meisjes met wie ik te ma ken krijg bedoelen altijd nee als ze nee zeggen! We kregen niet de indruk dat hij Arne benijdde of met hem zou willen ruilen. Dat zou het leven nog ge compliceerder maken dan het al is. In zijn nieuwste elpee werkt Arne met titels van liedjes, waarin hij zo zijn gedachten over de meisje? laat gaan. Zo vindt hij dat kleine meisjes vroeger moe ten gaan slapen, dat hij ze eigenlijk veel te mooi vindt (ook zonder rood haar) en dat voor het overige zijn naam Haas is. LAAT THEO REITSMA HET MAAR SOBER HOUDEN Met de wereldkampioenschappen voetbal voor de deur en op de buis geeft ons enige zorg de vraag hoe we dit allemaal becommentarieerd zullen krijgen. Sober of in een omhaal van woorden, dat is de kwestie. We meenden, dal het al lang een uitgemaakte zaak is, dat het ra- dioverslag uitvoerig moet zijn in een stijl die voor de eeuwen door Han Hollander werd vast- gelegd, en de tv sober, al mag een commenta- tor best een woordje meer laten vallen dan het noemen van de naam, wanneer Treytel, Schrij vers of Jongbloed een bal in een horizontale zweef uit de hoek haalt. Maar nu lazen we laatst een tv-recensie, waarin Theo Reitsma werd aanbevolen voortaan uitvoeriger te zijn. In de veelheid van tv-recensies, die we dagelijks onder ogen krijgen, is ons ontschoten waar we het lazen, maar in elk geval kwam het erop neer, dat de in Brussel gespeelde Cup-finale tus sen Bayern München en Atletico Madrid verge zeld had moeten gaan van de onthulling van meer verfijnde voetbaltrekjes. Men herinnert zich dat deze finale tweemaal werd gespeeld, omdat toen Atletico een minuut voor het einde van deze wedstrijd nog met 1—0 voor stond het meende de cup al in zijn bezit te hebben. De Duitse stopper Schwarzenbeck maakte in de laatste seconden (die bal is inder daad seconden lang onderweg geweest) de ge lijkmaker. Volgens de tv-recensie had Theo Reitsma moeten vertellen, dat Schwarzenbeck die goal alleen maar heeft kunnen scoren, om dat hij toen eindelijk vrij gekomen was van de Spaanse spits Garate, die (schijn)-geblesseerd in het Duitse doelgebied was blijven liggen. De theorie wilde nu en dat moest Theo Reitsma in zijn zak steken, dat Schwarzenbeck die kans nooit zou hebben gekregen als Garate op de been gebleven was. In deze theorie worden de zaken wel eventjes 180 graden omgedraaid. Niet Garate had de op dracht aan Schwarzenbeck to klitten, maar juist het omgekeerde. Behalve dat deze theorie stoelt op verdraaide feiten getuigt zij ook van een simpele voetbalvi sie. Wat was er met die goal in werkelijkheid aan de hand? Elk mens, ook een voetballer, is da minst volmaakte robot. Zoals een pas ge slaagde voor zijn rijbewijs toeleeft naar zijn eerste blikschade en de afgestudeerde chirurg naar zijn eerste missnede, zo laat een voetbal- Ier met strikte opdracht tot mandekking ten minste eenmaal zijn mail los. Cruijff zegt daar over, dat hij nooit boos wordt op een man die voortdurend aan hem klit. maar rustig wacht tot deze de menselijke zwakheid begaat hem los te laten. Dit was een minuut voor het einde van de wedstrijd de trouwe wachter Schwarzenbeck nog niet overkomen. Met ons hebben de voetbal fijnproevers op dit moment gewacht. Het zou dan 2—0 voor Atletico geworden zijn. Maar de echte kenners - en wij hebben er één gesproken - wisten dat er meer in het kruitvat zat. Men kon lang tevoren zien aankomen, dat de geterg de Duitser Schwarzenbeck die zijn voorhoede zag falen, terwijl hij slaagde, de psychische noodzaak van het loslaten van zijn man zou uit buiten om een doeltreffende vuurpijl van zijn voet te laten vertrekken. Voor die kenners was het geen onverwachte goal en aan die kenners behoefde Theo Reitsma dit dan ook niet uit te leggen. Als Theo Reitsma dit de kijker allemaal had moeten vertellen, zou hij er een forumavond van gemaakt hebben. En daarvoor zitten we niet naar voetbal te kijken. Over elk doelpunt is een boek vol te schrijven. Elke stap, elke volle dige omwenteling van de bal spelen een rol in voetbal, lees de spelregels er maar op na. Hoe kon Bayern in de tweede wedstrijd vier maal scoren en in de eerste ontmoeting niet? Dat heeft te maken met het feit, dat het concept van het Bayern-voetbal variabel is en aangepast kan worden aan de omstandigheden, die men in eerste instantie onvoldoende heeft onderkend. Om een voorbeeld te noemen, maar dit is slechts een fractie van de sluier, stelden mid- voor Müller en buitenman Hoeness in de tweede wedstrijd zich niet meer bij hun tegenstanders op, constant in startpositie voor dieptepasses. maar bewogen zij voortdurend zonder bal in de breedte van het veld. Zij trokken geen gaten, zoals in de eerste wedstrijd ontoereikend was gebleken, maar hielden een groot gat voortdu rend in stand. Als voetbalkijker zie je die dingen voor je ogen gebeuren, maar laat in vredesnaam een tv-com- mentator daar geen verhaal over ophangen tij dens de wedstrijd. Als hij tweemaal drie kwar tier nodig heeft gehad om twee fijne trekjes te onthullen van de 1001 die er in een wedstrijd voorkomen, dan blijven er nog 999 onbesproken. De niet-kenner doe je dus altijd tekort en de kenner bezorg je alleen maar stoornis. We bevinden ons met dit verzoek aan Theo Reitsma en aan de redactie van Studio Sport in het goede gezelschap van Johan Cruijff, die in „Nummer 14" zegt, dat na het passeren van een tegenstander de situatie compleet is gewij zigd en dat de tientallen mogelijkheden voor dien om iets met de bal te doen nadien zijn om gezet in tientallen andere mogelijkheden. Daar is voor een commentator geen beginnen aan. En Joop Koopman van het VARA-amusemen1 zei onlangs nog, dat niemand de schaarbewe ging van Keizer hoeft te kunnen nabootsen om te weten of deze goed of slecht wordt uitge voerd. Daarom, Theo, uit naam van Cruijff, Joop Koopman en al die kenners, hou het sober. rv-7 \e NCRV brengt vanavond, te midden van alle seriegeweld de eerste van twee programma's waarin de oorsprong van de blues wordt opgespoord. "Blues from Mississippi" is een film van de zwarte Amerikaan en zijn muziek, een muzikale reis- documentalre, waarin wordt ge speeld en gezongen door Robert Peter Williams, Bukka White, Walter "Fury" White. Roosevelt Sykes, Brownie McGhee en Son ny Terry. In deze eerste uitzen ding worden uitgevoerd Along The Old Man River, Scrap Iron Blues, Poor Boy Blues, When? I L y My Burden Down. Jelly Roll Blues en John Henry. Deel 2 volgt 24 juni. Ned. II, 21.15 uur. Helen Helen heeft zich nu ook financieel onafhankelijk gemaakt van Frank, van wie een beslissing wordt gevraagd: gaat hij terug naar Helen of blijft hij bij Caro le. De beslissing moet niet zo moeilijk zijn, want Helen wil Frank helemaal niet meer. Dat blijkt nog eens te meer wanneer een gesprek ter verzoening bij na op een ruzie uitdraait. Wan neer Frank de kinderen op zoekt, rijzen er steeds proble men en Helen krijgt het door onverwachte gebeurtenissen weer moeilijk. Ned. I. 20.21 uur. Canon "Kom en zie me sterven", heet de aflevering waarin super- speurder Frank Cannon zich met de zaken van een ter dood veroordeelde bemoeit. De onge lukkige is beschuldigd van moord, maar zijn doodstraf is omgezet in levenslang. De i HOU HET SCHERM IN HET OOG simuleert krankzinnigheid, wordt opgenomen, maar ziet kans te ontsnappen. Dan grijpt Frank Cannon in, heel begrij pend en vakkundig. Ned. I, 22.05 uur. Verschoppeling In deel 8 van De Verschoppeling beleven Paul en Danielle een fijne dag aan zee, maar wan neer zij vast in slaap zijn geval len, nadat zij er 's avonds met plezier aan terug hebben ge dacht, komt een Duitse soldaat een minder prettige boodschap brengen voor vader Flcrentin. Danielle merkt dit niet. Ned. II, 19.05 uur. Politierapport De Duitse politieserie "Politierap port" brengt steeds een verhaal dat begint tijdens een bespre king in de ochtenduren op het politiebureau van München. Deze keer betreft het de overval op een verkoopster, die op weg was naar de nachtkluis, met het geld van de bontzaak waar zij werkt. Tussen deze vrouw en de ontvoering van een welgestelde Portugees bestaat verband. Ned. II 20.21 uur. NOS 18.45 Fabeltjeskrant 18.55 Journaal AVRO 19.05 Toppop 19.30 Het ziekenhuis, tv-seria 20.00 Journaal 20.21 Helen, een vrouw van deze tijd, serie 21.15 Televizier Magazine 22-05 Cannon, serie 22.25 Journaal Dl'ITSLAND 18.00 (K) Nieuws uit Noordrljn-W len. 18.10 (K) Der schwarze tv-serle. 18.40 (K) Journaal. (K) Der schwarze Graf, TV 19.48 (K) Intermezzo Journaal en weerberlcl Voetbalmagazine. 20.30 (K) Repo: databeelden-achtergronden. 21.15 a Muziekprogramma 22.00 (K) Inte view. 22.45 (K) Journaal met ko mentaar en weeroverzlcht. 23.05 NEDERLAND II NOS 18.45 Fabelfjeskrant 18.55 Journaal NCRV 19.05 De verschoppeling, serie 19.30 Zo vader, zo zoon 20.00 Journaal 20.21 Politierapport, serie 21.15 Blues from Missisippi, muziekfilm 22.05 Ander nieuws 18.25 (K) Der rosatote Panther, set] 19.00 (K) Journaal. 19.30 (K) Inf( matleve reportage. 20.15 <K) 0 zondheidsmagazine. 21.00 (K) Jou naai. 21.15 (K) Die erste Nacht, gelse speelfilm. 22.45 (K) Jour BELGIè NEDERLANDS 18.55 (K) Fabeltjeskrant. 19.00 (I Verkeerstlp. 19.05 (K) Sporttribun 19.40 (K) Mededelingen en w" 1 richt. 19.45. (K) Journaal. (Z/W) Liefde, op het tweede g speelfilm. 21.50 (K) Magazine milleübehéet. 22.40-23.00 (K) NEDERLAND I NOS 18.45 Fabeltjeskrant 18.55 Journaal VARA 19.05 De verschoppeling, serie 19.30 De eilanden van de rode vogels, natuurfilm 20.00 Journaal 20.20 De Onedin-Iijn 21-10 De Ombudsman 21.35 Wie, wat, waar, vraag- en antwoordspel 22.05 Achter het nieuws 22.55 Uifzending van de Vrije Gedachte 23.00 Journaal (Strange door) film met Charles Laughton 21.40 Stadsvernieuwing Amersfoort, doe. NOS 22.30 Den Haag vandaag 22.45 Journaal EIDEN Harmc ris de Stai telijk klank wijs g staan thousis kleur NEDERLAND II DUITSLAND I 18.00 («K> Nieuws uit NoordrIJn-Westf» len. 18.10 (K) Elefantenboy. tv-serlt 18.40 (K) Journaal. 19.20 (K) Motl. Llebe. tv-fllm. 20.00 (K) Journaal t: weerbericht. 20.15 (K) W K. Voetbal len. 21.15 (K) Antonloni's ChinsJ film. 23.25 (K) Journaal, kommen-I taar en weerbericht. DUITSLAND II 18.25 (K) Die Follyfoot-farm, tv-serltj 19.00 (K) Journaal. 19.30 (Z/W) De' Tot vom Sarntal, dokumentalr spel 21.00 (K) Journaal. 21.15 (K) Infor- NOS 18.45 Fabeltjeskrant 18.55 Journaal KRO 19.05 De Voetbalkwis 19.30 De Melchiors, serie 20.00 Journaal 20.20 Levend ingemetseld BELGIE-XEDERLANDS 18.55 (K) Fabeltjeskrant. 19.00 (K Tekenfilm. 19.10 (K) Tienerklanken 19.40 (K) Mededelingen. 19.45 (K Journaal. 20.15 (K) TV-serle. 21.2" (K) Wetenschappelijke dokumental re. 22.10 (K) Ai 22.40-23.00 (K) Joui o-vlsuele fabel KIOEGST „SOS ter S HILVERSUM 1 (22.40 AVRO's Radlojou naai). NOS: 19.00 (S) Harmonies en fanfare ln Nederland. 19.30 (S) Mu- zlbas. 20.00 (S) VrljspraaJc. journa listen Interviewen. 21.50 Uitgebreide reportage. 22.15 Voor blinden en slechtzienden. 22.25 Bond zonder naam. 22.30 Nieuws. (22.40 Avro's Radiojournaal). 22.50 (S) Hobbys- coop: HILVERSUM II (S) Bandstand. 18.19 Uit- Toellchtlng bij het nieuws. 18.4S (S) NCRV-Vokaal ensemble. 19.00 Vin cent van Gogh, serlehoorspel. 19.30 (S) Llteramakroniek l I schrijvers en toneel. 20.00 Nleuwi 30.05 Avondoverdenking. 20.15 Klassieke orkestmuziek (gr.). 21. (S) Dit is wat jou land geword het gesprekken met Zuidafrikaans schrijvers. 22.30 (S) Amatl-kt moderne muziek. 23.00 Theologisch! kroniek. 23.15 (S) Fluit c HILVERSUM III NOS: AVR Radiojournaal. 20.05 (S) Take the train, 21.02 De negen-uur-show. 22.02 (S) Superclean Dream mach ine. NOS: 22.55 Mededelingen. AVRO: 23.02 (S) Vanavond laat. 0.02 Radio- Journaal. 0.05 (S) Droom-top-tien, 1.02 Muziek met Mela. 2 02 Continu de nacht door. 5.02-7,00 Voor dag en Het derd bewe door plaal De 1 die 1 die c Iet id stow klasj HILVERSUM I HILVERSUM II. AVRO: 7.00 NIEUWS. 7.11 gymnastiek. 7.00 (S) Dag met een gaatje. (8.00 Nieuws. 8.11 RADIO- Journaal.) 8.50 Morgenwijding. 9.00 (S) Romantisch concert. (9.35 Wa terstanden.) 10.00 (S) Kleutertje Luister. 10.10 (-S en Mono) Arbeids vitaminen. (11.00 Nieuws.) (11.03- 11.05 Radiojournaal.) 11.30 (S) Rondom twaalf: een uur allerlei voor iedereen, met De Groenteman, Kwlspel-qulz en Paris vous parle en om 11.55 Beursberichten. 12.30 Over heidsvoorlichting: Uitzending voor de landbouw. 12.40 (S) Europees muziekfestival voor de Jeugd. 13.00 Nieuws. 13.11 Radiojournaal. 13.21 (S) Dialog, werk v. Michael Vetter, blokfluit. 13.47 (S) Oude muziek. EO: 14.00 Woord der Waarheid. 14.15 (S) Over en weer, radiomaga zine. 15.15 (S) Licht en Uitzicht, programma van gewijde muziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Klankbord, ac tualiteiten, Informatie en commen taar. 16.10 (S) Eigenwijs, voor de kleuters. 16.30 (S) Jeugdtoer voor de Jongeren. AVRO: 17.00 (S) Mo biel: een gevarieerd programma. 17.55 Mededelingen. tuzlek. (7.30 Nieuws; 7.41 Echo.) 8.24 Overweging. 8.30 Nieuws. Gymnastiek voor de hulsvrouw. Moeders wil is wet. 9.40 Schoolra dio. 10.00 De wereld om ons h< informatieve rubriek. 10.20 (S) bade: klassieke muziek met 10.30 Nieuws. 11.00 Gebakjes beter leven verhalei wee. 11.30 Bejaardeni 11.55 Mededellngi i wel LEIDI cour men lang met belu: goed belu jury bouv werl :S) Van I pauzeprogramma 12.22 Wij 1 "gen; i: .3.00 Raden Schoolradio. 14.30 (S) interlo kaal op dinsdag. Nieuws. 17.00 Overheidsvoorlichting: Over zijn ervaringen in de Neder, landse Antillen spreekt Kees Bruss met Raymundo Debrot. 17.10 Voor de kleuters. 17.30 Nieuws. 17.3" Echo. HILVERSUM III. VARA: 7.02 Drie op je boterham. 9.0 (S) Pep op drie. 11.03 Tom Blom I uw radio. 12.03 (S) Drie tussen d middag - Een opvallend vrolijke geaarleerde visite. 14.03 Pop-Kon- takt. 15.03 Pop-Kontakt: Drie-draal. 16.03 (S) Mix. Journalisten zijn koele buiten staanders. Als zij prijzen of mis prijzen doen ze dat met als eni ge vooroordeel dat die waarde ring strookt met de voorkeur of het belang van de lezers die zij vertegenwoordigen. In dat licht gezien is de hoogste eer op het recente festival van Montreux eigenlijk gegaan naar de (KRO-) Jasperina de Jong- shoW. Die show immers won de pers prijs en dan zit je wel goed, zo wel als artieste als Inzendende omroep. Zaterdag zagen we de voornaamste concurrenten, t.w. de winnaars van de zilveren en gouden roos. Het zilver ging naar de commerciële britse t.v. die een show maakte rond Barbra Streisand. Zilver waard? Er was veel kunst en vliegwerk, er was be paald geen uitputtend gebruik gemaakt van de mogelijkheden die t.v. biedt. Maar Barbra is een artistieke persoonlijkheid van een verpletterende grootte Platina-gehalte! Dat goud voor de spaanse show: er was boordevol Inventiviteit, een goede artistieke Inbreng, veel -soms erg origineel- kijk- werk. Goud waard? Met Jaspe- rina hors-de-concours, blijven we twijfelen. Het Montreux-festival chaamt internationale t.\ menwerking. In Europese ter-, men betekent dat Eurovisie, dfl organisatie die zaterdag twintigjarige bestaan vierde met een rechtstreeks internationaal programma vanuit Cannes. De uitzending werd tal van ma len onderbroken door een techni sche storing. Als de dag van gis teren herinneren we ons de tijd dat dit bij dergelijke uitzendin gen schering en inslag was. Ook als de dag van gisteren her inneren we ons een dergelijke programmering, waarin top-ar- tiesten werden samengebracht om iets onmogelijks te maken. Er waren lach-of-ik-schlet-num- mers. show, pseudo-serieuze mu ziek (Bach op zijn Hess) en bal let beneden de top. Een pro gramma dat niemand echt kon bevredigen omdat het al te be wust iedereen bevredigen wilde. Geen ramp overigens. Over een jaar wordt Eurovisie eenentwin tig en daarmee volwassen. We blijven hoopvol. Vg-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1974 | | pagina 2