Ned. acteurs spelen het best in stukken van eigen bodem Eurovisie wisselt al 20 jaar beelden uit Russische verfilming van Dostojewski's „De speler" TELEVISIE VANAVOND TELEVISIE MORGEN aai RADIO VANAVOND RADIO MORGEN LblDSE COURANT DGiNL/bRDAG jl Hoezeer de Ned. tv-regisseurs ook van elkaar verschillen, in één op zicht zijn zij het hartgrondig met elkaar eens: voor eenmalige tv- spelen en tv-series gaat er niets boven werk van eigen bodem, oor spronkelijke Ned. teksten gespeeld door Ned. acteurs. De eigen tv- schrijverij staat nog in de kinderschoenen en er ontbreekt nog veel aan. Maar deze verdient serieuze aandacht al was het alleen maar omdat Ned. acteurs vrijwel altijd op him best zijn als ze Ne derlanders kunnen spelen. Wx*rfi4Nl Lia Dor ana en Rogier Coorens in Boerin in Frankrijk" Deze constatering is afkomstig van een man die bij uitstek be voegd is om hierover te oorde ler, nl. Walter v.d. Kamp, de AVRO-tv-regisseur, die zowel vertaald buitenlands werk op het scherm heeft gebracht als „Requiem voor een zwaarge wicht" met Ko van Dijk als wel voor de tv bewerkt Ned. mate riaal t.w. „Lijmen Het Been" (Elsschot), „Karakter" (Borde- wijk) en vers in het geheugen „De stille kracht" (Couperus). Zijn bevinding, dat Ned. acteurs ongedwongen en met vingertop- pengevoel erin slagen typisch eigen trekken aan Nederlandse toneelpersonages te geven, moet iedereen kunnen onderschrijven, die „Karakter* 'en „De stille kracht" gezien heeft en nog steeds ervaart alsof pas giste ren de laatste beelden vergle den. De kijk van de Ned. tv-regisseurs op de bijdrage van de tv aan het theatrale gebeuren in ons land vinden we in het Ned. Theater- en Televisie Jaarboek, nr. 21, dat is uitgegeven in sa menwerking van de NOS en uitg. Elsevier door de stichting Donetu. Regisseur Jan Keja (TROS) pleit in zijn bijdrage voor opleidings faciliteiten voor schrijvers. Of dat nou bij het opleidingsinsti tuut van de NOS, studio Sant bergen, gebeurt, op de Ned. Film academie of door middel van workshops blijft hem gelijk. Uit gangspunt is dat die opleiding gekreëerd wordt en dat de schrijvers daarvoor ook een ze kere beloning ontvangen, zodat ze niet met een lege beurs door een camera van een ton staan te kijken. Verder moet men re gisseurs aantrekken, meer free lance-regisseurs inzetten en zo doende proberen het aantal Ned. produkties uit te breiden. Volkstheater De tv had en heeft behoefte aan een zo ruim mogelijke en steeds variërende keuze uit het com plete acteurspotentiëel, maar werd hierin geremd door de ar tistieke en economische gebon denheid van toneelspelers aan hun gezelschappen. Stefan Fel- senthal (NOS) wijst erop, dat het eerstgeboorterecht van het toneel en de verplichtingen die de verstrekkers van subsidie aan dit toneel opleggen de op komst van het tv-drama - mis schien het belangrijkste sprei- dingsmiddel van dramatische expressie en wellicht het enige ware volkstheater - niet bepaald vergemakkelijkt. De laatste jaren komen als gevolg van het verdwijnen van gezel schappen, het inkrimpen van groepen en het uitwaaieren van vrije produk':es meer spelers geheel of gedeeltelijk vrij voor free iance-tv-werk, maar tot een beslissende verbetering van de spann'ng op de arbeidsmarkt voor de tv heeft dit nog niet ge leid. Door verschillende b'j het theater betrokken instanties wordt er momenteel op gestu deerd een zodanige situatie te scheppen, dat de acteur gelijk waardige mogelijkheden heeft voor tv- en toneelwerk, zodat hij los van financiële bekom mernissen zelf zijn artistieke voorkeuren zal kunnen bepalen. Felsenthal doet hier opnieuw de suggestie aan de hand tot het stichten van een akteurspool met bas£shonorering of 'n soort gelijke constructs. waarbij het hem er maar om begonnen is dat er binnen het huidige, be vroren toneelbestel ruimte wordt gewonnen ten behoeve van de dramatische voorziening via de tv. Held van serie Bij de aanmaak van tv-drama ge niet de serie de voorkeur boven het enkelvoudige spel. Dat heeft iets te maken met het budget, maar ook met de mogelijkheid, die de serie de tv-kijker biedt om zich te identificeren met de „held" of de „heldin". Hier wijst Bob Löwenstein op, de re gisseur van „Boerin in Frank rijk". Daarom is de serie niet meer weg te denken uit het Nd. tv-pakket. Wim Hazeu (NCRV) Pleuni Touw en Bob de Lange meent, dat het succes van de serie aangegrepen moet worden om te pleiten voor het enkelvou dig tv-spel, opdat meerdere schrijvers bij de tv betrokken raken. Investering in enkelvou dige tv-spelen kan de serie- schrijvcrs van morgen opleve ren. In de uitbouw van het hoor spelrepertoire, veelal door jonge auteurs en dramaturgen, ziet men al de eerste tekenen van een doorstroming naar de tv. VARA, AVRO en NCRV plukten al de vruchten van deze activi teiten. Nico Hiltrop (KRO) was met „Joop ter Heul" een van de eer sten in ons land, die een boek bewerkte voor de tv. Hij vindt het niet juist deze werkwijze minderwaardig te achten in ver gelijking met een oorspronkelijk geschreven stuk. In het buiten land zijn schitterende, authen tieke musicals ontstaan op basis van bekende boeken. Wel moe ten hierbij verschillende zaken nauwlettend in het oog gehou den worden. Zal het verhaal op de tv overkomen volgens de in tenties van de schrijver? Gaan die niet verloren door de bewer king? Zijn de visuele mogelijk heden toereikend? Hierom ziet Nico Hiltrop groot voordeel in de combinatie bewerker-regis seur. Het zelf regisseren geeft enorme steun bij de keuze van Andrea Domburg en Lex van Delden in „Karakter" stille kracht" te gebruiken gedeelten van het oorspronkelijke werkstuk. Bo vendien ontstaat tijdens het be werken al een draaiboek. Verschillende omroepen kwamen tot een eigen taak op het stuk van tv-drama. Rob v.d. Linden acht kenmerkend voor het dra- mabeleid van de VPRO, dat deze een grillige koers volgt. Het beleid heeft zich hier ont wikkeld langs de lijnen van een bepaald idee bij een medewer ker of via de keuze van juist die mensen die zulke ideeën ont wikkelen. Hij prijst in dit op zicht het werk van Annemarie Prins. ..Rudy Schokker huilt niet meer" bleef lang nawerken en verder legde de VPRO een voorkeur aan de dag voor pro dukties in de Mickery-sfeer. Volgens Rob v.d. Linden zal het zoeken naar en duidelijk maken van verschillende uitgangspun ten een wezenlijke taak blijven voor hen die tv maken. Over de taak van het IKOR schrijft Karei Eykman. Met verwijzing naar het bijbelse tv- spel „Jona" over de profeet die door zijn predik:ng betrokken raakt bij maatschappij-verande ringen stelt hij, dat je als tv- maker van het IKOR verplicht bent om vanuit de kerk zaken aan de orde te stellen, die ook de niet-kerkelijke aangaat. Dit houdt in, dat niet geleund kan worden op het b:jbelgetrouwe lekenspel-jargon. Juist op de tv moet er in de bijbelverhalen materiaal-naar-onze-tijd toe ver werkt zijn. Dat is pas echt bij- belgetrouw. Over de VAR A-serie „Waal- drecht" zegt Herman Fortuin (VARA), dat het werken op lo katie met film voor sommige produkties te verkiezen is boven electronisdhe camera's in de studio. Bij het filmen op lokatie krijg je details uit de werkelijk heid toegeworpen, die geen sohrijver, regisseur of dekoront- werper had kunnen uitdenken. Maar op lokatie of in de studio, eigen karakteristieke Ned. tv is alleen te maken met Ned. ac teurs en auteurs. TON OLIEMULLER BRUSSEL De Eurovisie viert van daag haar 20-jarig bestaan. Gedurende deze periode heeft de dienst zich gelei delijk weten te manifesteren als een on misbare schakel voor een vlugge en vol ledige Informatie van de Europese tele visiekijker. Onder de leuze „Acht lan den, zes talen, één beeld" werd In 1951 voor het eerst concrete vorm gegeven aan de idee van een bepaalde samen werking tussen die diverse Westeurope- se televisiestations ten behoeve van het toen nog bevoorrechte kijkerspubliek. Tot dat jaar leefde elk televisiestation min of meer op zichzelf waardoor het vrijwel volledig moest instaan voor de totaliteit van zijn programma's, in veel gevallen een bijna onmogelijke opgave. Reeds in de jaren 40 had de directeur van Radio Lausanne, Marcel Bezegon de noodzaak onderstreept van een uit- wjsselingsdienst voor televisieprogram ma's. De oprichting van de Europese Ra dio Unie in 1950 gaf hem de gelegenheid zijn ideeën in de praktijk te brengen. Vanaf die tijd begon men geleidelijk uit zendingen uit het buitenland over te nemen: de kroning van Koningin Elisa beth van Engeland werd in juni 1953 rechtstreeks uitgezonden in Frankrijk, Nederland en West-Duitsland. De eerste feitelijke Eurovisie-uitzending was de rechtstreekse reportage van het Narcissenfeest vanuit Montreux. Dit programma werd uitgezonden in België Nederland, Denemarken, de Duitse Bondsrepubliek, Frankrijk, Italië, Zwit serland en Engeland. Daarmee was de Eurovisie formeel een feit. Ze was ge groeid uit een reeks beginselen waar- over iedereen het wel eens was, maar die tot dan hun, praktische uitwerking niet hadden gevonden: het verwezenlij ken van co-produkties, pool-vorming er het verspreiden van culturele en mense lijke idealen. BBC-vondst De eigenlijke naam Eurovisie werd be dacht door George Campey van de BBC. Het waren eveneens de Britten die het overbekende indicatief kozen: de ster renkrans en het statige fragment uit het 17de-eeuwse Te Deurn van Marc-Antoine Charpentier. Tijdens de eerste jaren bracht de Eurovisie meestal sport- en actualiteitenprogramma's. Televisie was toen nog een nieuw me dium en de vaak enthousiaste kijkers meenden dat het tijdperk van de onbe perkte mogelijkheden voor de deur stond. Maar de technische problemen wa ren groot en de ervaring klein. Al do aangesloten landen dienden via kabels te worden verbonden en de conversie van de drie Europese lijnsystemen 405, 625 en 819 bezorgde de technici hoofd brekens. Nu alle stations overgescha- keld zijn op 625 lijnen is dat probleem van de baan, al mag men niet vergeter dat nog steeds de omschakeling moet plaatsvinden voor Pal- en Secamkleu- rensystemen. Ook de Amerikaanse 525 lijnen-beelden, die per satelliet binnen, komen, moeten nog steeds worden om gezet. Sedert 1968 beschikt de Eurovisie over een eigen permanent netwerk. In bijzon dere gevallen kunnen steeds bijkomende lijnen worden aangevraagd. Da moei lijkheden, lagen aanvankelijk niet alleen op het vlak van de beelden, ook de klank vormde in veel gevallen een zwa re opgave voor de technici. Elk beeld wordt begeleid door een „internationa le" klank, zoals het gejuich van voetbal supporters of de stem van een spreker. Naast deze klank komt dan het com mentaar van de verschillende verslaggej vers, die ieder voor hun eigen publiek in hun eigen taal de beelden verwoorden. In Westeuropa worden globaal genomen 14 talen gesproken waardoor dus steeds een flink aantal klanklijnen dient te worden gereserveerd, hetgeen in de eer ste jaren bepaald geen sinecure was. Dagelijks aanbod Het technisch zenuwcentrum van de Eu rovisie in ondergebracht in de koepel van het Brussels paleis van justitie. Dit centrum staat in voor de technische ver wezenlijking van de dagelijkse nieuws- uitwisselingen onder de belangrijkste te levisiestations in Europa en Noord-Ame- rika. Dagelijks bieden nagenoeg alle stations een hoeveelheid beeldmateriaal aan over nieuwsevenementen in hun land. Tijdens een radiofonische conferentie van de redactiesecretarissen van de ver schillende stations worden beelden aan geboden en gevraagd. Het Eurovisie hoofdkwartier in Genève verwerkt deze afspraken, waarna de beelden op de meest efficiënte wijze hun bestemming vinden via het Eurovisie-netwerk. Sedert de ingebruikneming van satellie ten zijn Amerikaanse stations ook bij deze uitwisseling betrokken. Zoals steeds is de financiering van een inter nationale organisatie een moeilijke zaak. De Zwitserse bankier Ricardc Rossi bedacht voor de Eurovisie een fi nancieringssysteem dat gebaseerd is op een spreiding van de kosten naar rate van het aantal televisietoestellen in het betrokken land. „Verrassingen zijn er niet meer bij", zei een Eurovisie-deskundige. „Vroeger was de kijker enthousast over bepaalde technische successen. Nu is hij ontevre den indien bepaalde gebeurtenissen niet worden uitgezonden, en zal hij zijn tele visiestation een gebrek aan initiatief of zelfs luiheid verwijten". De Eurovisie heeft echter naar de me ning van velen een onvervangbare rol gespeeld om de uitwisseling van ideeën te bevorderen en de kijker meer en be ter te Informeren over de grote gebeur tenissen van zijn tijd. NEDERLAND I NOS 10.45 Schooltelevisie 18.45 De Fabeltjeskrant 18.55 Journaal EO 19.05 EO-kinderkrant NOS 20.00 Journaal EO 20.21 „Hallo, hier is IBRA- radio" 20.55 Teletoernee 21.15 „Ek het niet geweet nie", documentaire VPRO 22.00 Stukjes van het Gat 23.15 Journaal NOS NEDERLAND II NEDERLAND^? NOS 18.45 De Fabeltjeskrant 18.55 Journaal NCRV 19.05 De Verschoppeling, jeugd- 19.30 Zo vader, zo zoon NOS 20.00 Journaal NCRV 20.21 De Speler, speelfilm 21.51 Hier en nu 22.30 De familie Gottschick musiceert NOS 10 00 Journaal. 10.OS Koor-progran ma: liederen 11.05 Der Kommissl misdaadserie. 12.05 Economisch pn gramma. 12.50 Persoverzicht. 13.C 13.20 Journaal 16.15 Journaal 16.2. Vrouwenprogramma 17.00 TrucfUm. voor kinderen. 17.20 Klnderprogram. ma 17.55—18.00 Journaal (Regional» programma's NDR: 3.3010.00 Ak- luallteUen 18.45 uur Zandmannen 18.55 uur Akluali lei 1 enprogram- ma. 19.26 uur Sportpragramma. 19.59 Programmaoverzicht. WDR: 8.05—12.15 TV-kursussen. <9.30—10.0# Sesamstrasse) 18.00 Nieuw NoordriJn-WesUal programma 21.15 Der Chef. mis. 16.15 Documentaire 17.00 Journaal 17,10 Tekenfilmserie 17.40 Voetbal magazine 18.25 Hier kocht der Chef, tv-fllm. 19.00 Heute. Journaal. Trefpunt van Internationale ar ten 21.00 Journaal 21.15 Kulti programma 22.00 Opleldlngsma; ne 22.45 Sportprogramma 23.30 J BELG1E NEDERLANDS 19.43 Mededeling, 20.20 Spelprogramma 20.50 TV-spal 22.20 Fragmenten uit nieuwe filmi 23.00 Journaal 23.20—23.30 Yoga. NEDERLAND I NOS 10.45 Schooltelevisie 18.45 De Fabeltjeskrant 18.55 Journaal TROS 19.05 De Waltons, tv-serie NOS 20.00 Journaal TROS 20.21 Op losse groeven 21.15 Het bewogen leven van Baron von der Trenck NOS 22.50 Journaal Stadsportret. 12.05 (K) Kultureel magazine. 12.50 (K) Persoverz'-"-* 13.00-13.02 <K) Journaal. 15.50 Journaal. 15.55 (K) Muzlekprogi ma. 16.40 (K) Klnderprogran 17.10 (K) Uitzending voor scholiereg en leerlingen. 17.55-18.00 <K) Joui- naai. (Regionale programma's; NDR: 18.00 (K) Sportjournaal. 18.30 (K) Aktualiteiten. 18.45 (K) Zand, mannetje. 18.55 (K) Nordschau-ma- gazlne. 19.26 (K) TV-serie. 19.59 (Z/W) Programmaoverzicht. WDR: 8.20-12.15 (K en Z/W) TV-ki Aktualiteiten. 19.20 (K) Klein spel). 20.00 (K) Journaal en wee richt. 20.15 (K) Voetballen. 20.30 (K) Spionagefilm. 21.40 (K) Politic tips. 21.45 (K) Reportage uit Bonn. 22.10 (K) Journaal en weerbericht. 22.25 (K) Herlemanns Ti NEDERLAND II NOS 18.45 De Fabeltjeskrant 18.55 Journaal AVRO 19.05 Wie van drie, quiz 19.30 MASH, serie NOS 20.00 Journaal 20.21 Columbo, tv-serie 21.50 Duke Ellington we love you madly" (herhaling) 23.05 Praten met min.-president NOS 23.15 Uit de kunst 23.40 Journaal DUITSLAND 16.30 (K) Sportlnformatie. 17.00 (K) Journaal. 17.10 (K) Jeugdprogi ma. Aansluitend: Malnzelmannchen, mlnlkrlml. 17.40 (K) Voetballen. 18.25 (Z/W) TV-film. 19.00 (K) Jour. naai. 19.30 (K) Buitenlands joui 20.15 (Z/W) Politie-progra 21.15 (K) Journaal. 21.30 <K) Dal drelfache Echo, Engelse speelfilm. 23.00 (Z/W) Polltle-progra 23.10 (K) Journaal. BELGIE-NEDERLANDS 1974: dokumentaire. 18.50 (K) Show- programma, 19.20 (K) Programma- 'erzicht. 19.33 (K) Kortweg. 19.38 DUITSLAND I D.00 (K) Journaal. wolf, tv-fllm ln 4 delen. 11.35 (K) (K) Mededelingen 19.45 (K) Journaal. 20.20 (K) De fa milie Ashton, tv-serie. 21.00 (K) En- quête. 21.45 (K) Journaal. 31.55-23.35 (K) Der See- (Z/W) Days and nights in the fo- Leider ston ning maa stat ft>i", 1 HILVERSUM I. telljk Historische Ule. IKOR: 18.30 Kleur: Informatie en kommentaai. NCRV: 19.00 Leger des Hellskwar- tier (gr.). 19 '5 De kerk vandaag 19.35 (S) Veel gevraagde gewijde muziek, (gr.). 20.00 (S) Zo maar zo mers. 21.55 (S) Kerkorgelconcert. 22.20 Avondoverdenking. 22.30 Nieuws. 22.40 (S) Hier en nu. 22.50 Radio VU-Magazine. 23.05 (S) Radio Kamerorkest: klassieke muziek. 23.55-24.00 Nieuws. (gr.). 19.30 (S) Radio Kamerorkest. NOS: 19.50 Den Haag vandaag. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Radio Journaal. 20.10 (S) Een kwart eeuw Faso: 22.10 Dat zit goed fout. 22.30 (S) Arnold Schönberg, muzikale le zing. 22.55 (S) Dichter bij de mu ziek. 23.20 (S) Essay. 23.50 Radio- Journaal. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM ni HILVERSUM II 18.00 (S) Tijd vrlji voor muzeik ln vrije tijd. 18.30 Nieuws. 18.41 Wereldpono- raraa, 13.33 Boekbespreking. AVRO: 19.00 (S) Muziek uit Oost-Europa 18.02 Joost mag niet eten TROS: 19.02 (S) Drie loopt achter. 20.02 (S) Poster. 21.02 (S) Sesjun: pop. 22.02 (S) De H, 23.02 (S) T...S...S....Tros-Sport- Tijd met sport en muziek 0.02 Aku- ta. 0,10 (S) Jazz-Slr. 1.02 De Nacht wacht. NOS: 5.02 De Satésausshow, EO: 6.02-7.00 (S) Maflnata. HILVERSUM I HILVERSUM II. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgym nastiek. 7.20 (S) Dag met een gaat je. 8.00 Nieuws. 8.11 Radiojournaal en 8.30 De groenteman. 9.00 (S) Ra- dlophilharmonlsch orkest. NOS: 9.20 Wat heeft dat kind? 9.35 Waterstan den. AVRO: 9.40 (S) Klassieke mu ziek (gr.). 10.00 (S) Voor de kleu ters. 10.10 Arbeidsvitaminen. (11.00 Nieuws. 11.03-11.05 Radiojournaal). 11.30 Horlepiep: volksliederen. 11.55 KRO: 7.00 Nieuws. 7.07 (S) Badinerle (gr.). (7.30 Nieuws; 7.41-7.50 Echo). 8.24 Overweging. 8.30 Nieuws. 8.3# Gymnastiek voor de hulsvrouw, 8.45 Moeders wil is wet. 9.40 Schooira dlo. 10.00 (S) Aubade: klassieke mu ziek. (10.30 Nieuws). 11.00 Gebakie* en een beter leven. 11.55 Mededelin gen. 12.00 (S) Van twaalf tot twee, met om 12.22 WIJ van het l»nd; 12.26 Mededelingen; 12.30 Nieuws; 12.41 Echo en 13.00 Raden maar..., 14.00 Schoolradio. 14 30 (S) Interlo- op - 12.40 Wo der Ball rollt. 13.00 i7.30 Nieuws, 17.32 Echo. Nieuws. VARA: 13.11 Dingen van de dag. NOS: 13.25 Spiegel van België HILVERSUM III. muziek en nieuws van onze zuider buren. 13.50 (S) Internationaal Spec trum. 14.30 Blik op de derde wereld. 14,45 Blik op Europa. 15.00 Zoekllchl op Nederland mot om 16.00 Niet Humanistisch Verbond: 16.45 Laai Je niks wijsmaken. VPRO: 17.00 VPRO-VrIJdag: rechtstreeks magazi EO: 7.02 (S) Gospelsound. 8.02 (S) Tussen thee en koffie. 10.02 (S) Dn muzikale fruitmand. NCRV: 11,03 Drie draalt op verzoek. 12.03 (Si Drie tussen de middag. 13.03 (S) Drie tussen de middag. NOS: 14.03 Popkontakt I: De Meurders Metho de. AVRO: 15.03 Popkontakt II. 16.03 De Hltmeesters. NOS: elen Shepherd, panel-gaste ,n de nieuwe serie „Zo vader, zo zoon" De NCRV zendt vanavond een Russische speelfilm uit naar de gelijknamige roman van Dosto- jewski: -,De speler". Regisseur Is Alexej Batalow, die ook Go- gols „Mantel" regisseerde. Het grootste deel van De speler, Is in Tsjechoslowakije opgenomen. Het verhaal gaat over een gene- raalsgezln dat naar een Euro pees Kurort gaat, waarvan het casino zeer bekend is. Hoofdrol speler is Alexej Iwanowitsch, die als onderwijzer aan het ge- neraalsgezin is toegevoegd. Alexej wordt verliefd op de dochter van de generaal, Pauli ne. Hij krijgt concurrentie van een markies, bij wie de gene raal in de schuld staat. De ge neraal verwacht echter een er fenis van grootmoeder, die in Moskou zou zijn gestorven. Maar neen, grootmoeder ver schijnt ook in het Kurort en be gint driftig te gokken. Waar blijft dan de erfenis? Velen la ten nu hun werkelijke gezicht zien. Ned. II, 20.21 uur. Kinderkrant De EO zendt vanavond de laatste Kinderkrant uit en omdat het de laatste is, wordt getoond wat er zoal achter de schennen ge beurt. Het bijbelverhaal gaat over de roeping van Samuel; Davey merkt, dat iets delen met een ander toch ook wel prettig kan zijn. Kinderen kun nen ook meedoen met een puz zel. Ned. I, 19.05 uur. IBRA-radio Franz en Hannie Arnold hebben een fiLmreportage gemaakt van IBRA-radio, en kleine Zweedse HOU HET SCHERM IN HET OOG radio-studio in Stockholm. De studio beschikt over een indruk wekkend zenderpark over de ihele wereld. De hoofdzender staat in Portugal. Omroepers uit China, Rusland, Hongarije, producers en technici uit Thai land, Afrika en Zuid-Amerika maken het mogelijk, dat IBRA- radio over de hele wereld is te volgen. Ned. I, 20.21 uur. Dorothea-zending Een kameraploeg van de HO volgde een zendingsteam enkele dagen onder meer in de Ban- toestad Sorveto, ten zuiden van Johannesburg en maakte zo doende een documentaire over het werk van de Dorothea-ien- Stukjes Gat De VPRO zendt vanavond na twee seizoenen een bloemlezing uitt van de afgelopen afleverin gen van Het gat van Nederland in het laatste seizoen. Onder meer staan op het programma „Dames Westernieland", „P. te B." en „Het station". Ook wordt een terugblik gegeven op het werk van Kees van Kooten en Wim de Bie in het afgelopen seizoen. Ned. I, 22.00 uur. Zo vader, zo zoon Vanavond wordt begonnen met de wekelijkse serie „Zo vader, zo zoon" waarin spelleider Gerard van den Berg aan een panel vraag: „Wie is de zoon v ,n Ad 's-Gravensande, die met Jaap Drupsteen een bloemlezing maakte uit de afleveringen van „Het gat van Nederland" van het laatste j seizoen. deze vader?" Het panel wordt gevormd door Rien Poortvliet, Tanja Koen, Lu van Nuffel en gaste Helen Shepherd. Ned. II. 19.30 uur. Familie Gottschick NCRV in de Oude of Martinit kerk in Voorburg een opnam# van het Duitse gezin Gottschick Uitgevoerd worden Psalm 2l ..Lobe den Herrn, meine Seele". het andante uit de sonate nr. I in C van Car Stamitz voor fluit viool, cello en clavecimbel et „Ruhet von des Tages Müihn".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1974 | | pagina 2