R
Praatgrage
Hans in
laatste
'Voor achten'
VERSCHOPPELING
BLIJFT ZOEKEN
jif
*4
Charles Laughton
van diplomaat
tot keizer Nero
Dialoques des
Carmélites op KRO-radio
Gouden
Banden
wipper
voor drs.
Leeman
TELEVISIE VANAVONI
TELEVISIE MORGEN
'ar
RADIO VANAVOND
RADIO MORGEN
TERUGBLIK
PAGINA 2
LEIDSE COURANT
5DAG 2
DINSDAG 21 MEI f
HILVERSUM De stemming
is vrolijk in het als tv-studao
ten dode opgeschreven Amster
damse theater Bellevue. Hans
van Willigenburg za| hier van
avond van zeven tot acht een
„danse macabre" opvoeren.
De allerlaatste „Voor achten".
Het publiek, hoofdzakelijk
huisvrouwen uit de provincie,
die een dagje Amsterdam
doen, is er nog niet. Het is ook
pas tegen vijven. De generale
repetitie is in volle gang. Er
wordt weinig geïnspireerd ge
werkt. Maar acht, wat wil je
ook. Het is de laatste uitzen
ding van „Voor achten". Er
valt weinig eer aan te behalen.
En met een half jaar routine
lukt het wonderwel het pro
gramma gladjes te laten verlo
pen.
De speciale gasten vanavond,
het NCRV-cabaret „Farce ma
jeure", weten na acht jaar ook
zeer nauwkeurig hoe ze zich
voor de camera moeten gedra
gen. De interviewtjes worden
doorgenomen, de verschillende
hoeken in de zaal uitgelicht.
De cameramensen leggen een
kaartje in de kantine. Regis
seur Fred Rombouts geeft via
de floormanager aanwijzingen
aan Hans. De snel sprekende
maar nimmer over zijn woor
den struikelende praatrobot
toont zich verbaasd, maar
volgt slaafs de bevelen op. Als
presentator is dat nu eenmaal
je lot. Jij krijgt de glamour en
daar behoor Je blij mee te
zijn. Het programma maken
de anderen wel voor je. Ieder
zijn terrein.
De generale zit er op. Fred
Rombouts inspecteert hoogst
persoonlijk of alles in de zaal
in orde is. Het „Voor achten-
team gaat in het nabij gelegen
etablissement „American" een
hapje eten. Het wachten is op
de klokslag van zeven uur.
Tiet KRO-programma „Voor
achten" was een kort leven be
schoren. Vorig jaar september
(het winterseizoen) werd het
met veel tamtam aangekon
digd. Dit programma ging het
helemaal worden. Van „Twaalf
tot twee" op de buis. Het idee
van „Voor achten" was name
lijk gebaseerd op het populaire
KRO-pauze-programma. Per
dag luisteren daar zo'n 3 mil
joen mensen naar, een hoge
score voor een radioprogram
ma. „Voor aohten" zat lang
niet gek in elkaar. Het was op
een bepaald publiek gericht en
dat bereikte het ook gezien de
kijk- en waarderingscijfers.
Jammer alleen dat het bij de
van „twaalf tot twee"-fans
bleef en dat de noodzakelijke
uitbreiding van de kijkdicht
heid uitbleef. De makers
maakten een kardinale fout.
Radio is een ander medium
dan tv. Je kan, dat is al zo
vaak bewezen, geen radiopro
gramma op de tv brengen en
omgekeerd zonder danig ge
straft te worden. „Voor ach
ten" is een radioprogramma
gebleven.
Geldgebrek
Toch moest het niet verdwij
nen wegens een te laag klik-
dichtheidcijfer of een te gerin
ge waardering. „Voor achten"
werd het zoveelste slachtoffer
van het geldgebrek, waarmee
vrijwel de hele omroep heeft
te kampen.
Nog maar vijf weken geleden
kondigde de KRO trots aan dat
het tv-programma „Voor ach
ten" d« trekker van het ko
mende zomerseizoen zou gaan
worden. Het programma zou
in verband met de wereldkam
pioenschappen voetbal naar
een later tijdstip verhuizen
(20.30 uur 21.30 uur), maar
zou, en daar ging het om, in
ieder geval de zomermaanden
met hetzelfde team door
draaien. Een week later kwam
het bericht, dat „Voor achten"
van het scherm moest verdwij
nen. Triest. Niet omdat het
zo'n bijzonder programma
was. maar omdat dit de zo
veelste productie is die moet
wijken voor een uit het buiten
land afkomstige plastic serie.
Het is echter niet anders. Door
een onzorgvuldig omroepbe
leid, de voornaamste reden is
het uitblijven van de begroting
1974, zitten de omroepen in de
financiële zorgen en kunnen
vrij dure eigen producties met
vele buitenlandse artiesten er
niet meer af. „Voor achten"
was een vrij kostbaar pro
gramma. De gages van de ar
tiesten variëren van zo'n 500
tot 5000 gulden, daarbij komen
dan nog de reis- en verblijfkos
ten.
Er was nog een tweede reden
waarom werd besfloten met
„Voor achten" te stoppen. De
Hans vanavond voor het laatst
Feestelijk
Het is kwart over zes, de eer
ste groepjes dames druppen de
zaal binnen. Een feestelijk ge
zicht al die bloemetjes jurken
en die keurig gepermanente
hoofdtooien. Onwennig zoekt
men een plaatsje.
Nauwkeurig wordt gelet op de
stand van de camera's. Het is
zaak die plaatsen te vinden
waar Je ervan verzekerd betit
tenminste één keer m beeld te
komen. Thuis zit immers de
gehele famiilie zenuwachtig
aan de buis gekluisterd om
moeder te ziien. Dat is nog
eens wat anders dan je stem
voor de radio in „Van twaalf
tot twee".
Tegen half zeven is de zaal
vol. De stemming is nerveus.
Het meemaken van een tv—op
name os nog altijd 'n zeer ge
wichtige maar ook mysterieuze
zaak. Als Hans even een glimp
van zich laat zien gaat er een
luidruchtig geloei op. Ook eni
ge kreten van herkenning zijn
hoorbaar. Hans is een populai
re jongen bij de Nederlandse
huisvrouwen.
Om vijf voor zeven verschijnt
Fred Rombouts. In rustige be-
Farce Majeure vrolijkt het afscheid van „Voor achten" op.
NOS heeft besloten de Amster
damse zwart-wit studio „Belle
vue" voorgoed te sluiten. In
juni loopt het huurcontract van
het gebouw af. Aan de studio
was nauwelijks meer behoefte.
Het gebouw was in ieder geval
te duur om het voor die paar
programma's, die men er op
nam, aan te houden. „Voor
achten" zou dus naar Hilver
sum moeten verhuizen. Dit zou
nogal wat problemen met zich
meebrengen. Het publiek be
stond voornamelijk uit huis
vrouwen die een dagje uit wa
ren. 's Middags winkelen,
daarna naar „Voor achten" en
dan op stap in de grote stad.
Dat zou niet meer kunnen. De
KRO zou op een andere ma
nier aan publiek moeten ko
men, bussen moeten huren etc.
Zaken die allemaal extra geld
kosten. Daarbij kwam ook nog
dat de studiouren (de perio
den dat de verschillende om
roepen van de NOSstudio's
gebruik kunnen maken) al ver
deeld waren. Wat bete
kende dat de KRO een
ander programma zou moeten
gaan filmen om „Voor achten"
vanuit de studio te kunnen uit
zenden. Het pad van de pro
grammamakers gaat ook niet
woordingen legt hij het publiek
uit wat er preoies gaat gebeu
ren. Hij drukt de mensen op
het hart voorail niet naar de
camera's te zwaaien en ver
dwijnt dan weer.
De camera—jongens hebben
ondertussen hun vertrouwde
plaatsen opgezocht.
Zeven uur. Op de monitoren
kan het publiek het journaal
zien. Het wordt onrustig in de
zaal. Vele dames trachten nog
net voor het begin van de uit
zending een handtekening te
bemachtigen van een artiest
die vijf plaatsen verder zit.
Voor de dochter of voor het
kleinzoontje... Het lukt. Arties
ten zijn ruimdenkende mensen.
De rode lichtjes op de came
ra's gaan branden. Nog drie
minuten voor de zuitzending.
Het wordt stil in de zaal. Een
dame met rode blosjes op haar
wangen van opwinding vraagt
of haar kapsel nog wei goed
zit. „Ja m'n hele familie kijkt
en dan wil je er toch een beet
je knap bijzitten".
Vijf over zeven. Hans stapt
ontspannen de vloer op en heet
zijn dames van harte welkom.
De laatste „Voor achten" gaat
de lucht In.
ROELFIEN SANT
Cecil B. de Mille was eens ra
zend op Charles Laughton, om
dat hij in 1932 Keizer Nero
speelde met een knipoog naar
de camera. Een andere be
faamde regisseur, Josef von
Sternberg, dreef hij tot wan
hoop, omdat hij zich tijdens de
opnamen van „I Claudius" tel
kens vergiste en met het ver-
keerde been trok. Toch was de
Brit Charles Laughton nog
geen veertig jaar oud, toen hij
ai tot de allergrootsten van het
witte doek werd gerekend met
een respectabel aantal hoofd
rollen, variërend van Hendrik
de Achtste tot Rembrandt, van
de wrede Captain Bligh tot
Quasimodo, de klokkeluider
van de Notre Dame, van de
bloedhond Javert uit Victor
Hugo's „Les miserables" tot
de door-en-door Engelse butler
Ruggles, die in het wilde wes
ten verdwaalt. KRO-tv brengt
nu een reeks films van hem, te
beginnen vanavond met
„Storm over Washington".
Laughton maakte de indruk,
dat hij zich verlekkerd op iede
re rol wierp en met gliinster-
oogjes het scenario doorlas
om te ontdekken welke aparte
„tic" hij de door hem uit te
beelden figuur nu weer mee
zou geven. Niets was minder
waar, want wie ooit met hem
samenwerkte, wist te vertellen
dat er niemand onzekerder
was dan Laughton, die zich
altijd zorgen maakte hoe hij
met zijn pafferig uiterlijk bij
het publiek zou overkomen.
Nu de KRO negen films van
Laughton gaat uitzenden, rijst
ogenblikkelijk de vraag op
welke van de ruim vijftig
films, die hij tussen 1928 en
zijn dood in 1962 maakte, de
keuze gevallen is. Merkwaar
dig genoeg begint men met het
einde: Otto Preminger's „Ad
vise and consent" (Storm over
Washington), een nogal gecom
pliceerd verhaal over de Ame
rikaanse politiek en alle cor
ruptie die daar mogelijk is.
Laughton speelt er de gemoe
delijke, maar glibberige Zuide
lijke senator Sheb Cooley in.
Zijn laatste filmrol, want hij
overleed op 63-jarige leeftijd
aan kanker, nog voor de film
in première was gegaan. De
tweede film in de serie en
Laughtons voorlaatste is de
uit 1960 daterende „Under ten
flags". Een in Italië gemaakte
routine-oorlogsfilm, waarin
Laughton een admiraal speelt.
Maar dón wordt het interes
santer, want als derde staat
genoteerd de uit 1935 dateren
de verfilming van Frank Lloyd
van „Muiterij op de Bounty"
met naast ,een formidabele
Captain Bligh van Laughton
een nog heel jonge Clark Ga
ble als rebel Fletcher Chris
tian. Nummer vier uit 1952
is „The strange door", een
tweederangs griezelfilm, eigen
lijk alleen maar interessant,
omdat ook Boris Karloff er in
mee doet.
In hetzelfde jaar als „Muiterij
op de Bounty" liet Laughton
even zien hoe veelzijdig hij wel
Charles Laughton in zijn glansrol van kapitein Bligh in ..Muite
rij op de Bounty" met een heel jonge Clark Gable als Fletcher
Christian.
was. In „Ruggles of Red Gap"
vijfde in de serie speelt
hij onder regie van Leo McCa-
rey de uitgestreken Engelse
butler, die door een spelletje
poker van eigenaar verandert.
Zesde in de reeks is een brok
jeugdsentiment uit 1941 „It
started with Eve" met Deanna
Durbin. Als zevende weer een
ijzersterke troef. De uit 1957
daterende verfilming van Aga
tha Christie's short story „Wit
ness for the prosecution" door
Billy Wilder. Naast Laughton
als een gewiekst strafpleiter,
wijlen Tyrone Power als de
verdachte en Mariene Dietrich
als fatale vrouw. Het is ook
een van de weinige films,
waarin mevrouw Laughton, de
actrice Elsa Lanchester, sa
men met haar man optreedt.
Deze verrukkelijke film wordt
gevolgd door een thriller van
heel wat minder kaliber, „The
suspect" uit 1944. Maar Laugh
ton schittert er in als pantof
felheld, die tot moord op zijn
vrouw (Cora Witherspoon)
wordt gedreven.
Als besluit van de serie de
film en de rol, die Charles
Laughton als acteiur op het
eerste plan bracht: Cecil B. de
Mille's uit 1932 daterende spek
takel „Het teken des kruizes",
met naast Frederic March,
Elissa Landi, Claudette Colbert
als de in ezelinnemelk badende
Poppaea en duizenden Christe
nen, die door de leeuwen wor
den opgepeuzeld in de glansrol
van Nero, onze olijke Charles,
die duidelijk Mussolini imi
teert.
Men kan het betreuren, dat de
serie niet „Les mlsérables",
„Hendrik de achtste" of „De
klokkenluider van de Notre
Dame" bevat, dat we Laugh
ton niet te zien krijgen als
Maigret in „De man op de Eif-
feltoren" of als Oscar Wilde's
„Cantervllle ghost", maar de
negen nu vertoonde films zijn
representatief genoeg om ook
de jongere generatie, die Char
les Laughton misschien alleen
bij naam kennen, een indruk
te geven van de veelzijdigheid
van deze acteur, die qua pos
tuur en uiterlijk van het begin
af aan eigenlijk ülles tegen
had.
OTTO MILO
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Vanvond zendt
de KRO-radio de opera „Dialo
ques des Carmélites" quadrofo-
nisch uit. Deze opera van Fran
cis Poulenc, werd ais coproduk-
tie van KRO, AVRO en BBC op
genomen in de Geertekerk in
Utrecht en eerder uitgezonden
op 25 december 1973.
De teksten van Georges Berna-
nos zijn gebaseerd op een novel
le van Gertrud von Le Fort,
„Die letzte am Schaffott". De
opera gaat over angst en moed,
geloof en wanhoop, leven en
dood en speelt zich af binnen de
muren van een karmelitessen-
klooster in Compiègne ten tijde
van de Franse revolutie. De
hele kommuniteit is ter dood
veroordeeld. Hbofdfiguur is zus
ter Blanche de la Force, die
vrijwillig de dood kiest nadat ze
aanvankelijk uit angst het kloos
ter ontvluchtte.
Aan deze uitvoering, die tot
stand kwam in samenwerking
met de Nederlandse Opera
Stichting werkten onder leiding
van Jean Fournet mee: het
Groot Omroepkoor, het Radio
Philharmonisch Orkest en de so
listen Bernard Kruysen, Suzan-
na Bavari, Rémy Corazza, Cora
Canne Meyer, Lou-Ann Wyckoff,
Nadine Denize, Sylvia Schlüter,
Christine Chateau, Marianne
Dieleman, Marius van Altena,
Melnard Kraak, Hans Zomer,
Lode Devos en John Vierkens.
Hilversum 2 20.15 uur.
Van onze radio- en tv-redactie
HILVERSUM Aan drs. L. J.
Leeman, de nieuwe directeur
van de TROS, is de Gouden
Bandenwipper uitgereikt, een
schertsonderscheldlng, die be
schikbaar wordt gesteld door de
redactie van het NOS-personeels-
orgaan „Spreekbuis".
Deze onderscheiding werd uitge
reikt op grond van de uitspra
ken van drs. Leeman bij zijn
presentatie op een persconferen-
tie. Hieruit blijkt, dat drs. Lee
man niet gehinderd wordt door
enige kennis omtrent het om
roepbedrijf en dat hij bovendien
een zoon zou kunnen zijn van
zijn voorganger, mr. Landré.
Reactie van drs. Leeman bij de
uitreiking: „Ik lach me rot". Drs. L. Leeman viel
Vóór het voetballen Tottenham
HotspurFeyenoord, waarvoor
de VARA plaats maakt en de
Onedin Line verplaatst naar a.s.
zaterdag met een dubbele afle
vering, krijgen we het tweede
deel van De Verschoppeling te
zien over het Franse jongetje,
dat bezig is een thuis te zoeken.
De kleine Paul heeft al een
vriend gevonden, de oude tuinier
Florentin. Maakt dit zijn toe
komst rooskleuriger?
Hans Koekoek vindt een gehandi
capt kind een gewoon kind.
Gamma
In deze wetenschappelijke ru
briek vanavond drie onderwer
pen, t.w. Hans Koeki*k, die een
film heeft gemaakt over gehan
dicapte kinderen en vindt dat
deze kinderen met speciale zorg
voor hun handicap net zo opge
vangen moeten worden als elk
ander kind. Verder de gespeelde
musical „Jan Klaassen", alsme
de een programma over ge
bruiksvoorwerpen, die in on
bruik raken onder de titel „Het
litermaatje van de melkboer".
Ned. I 22.25 uur.
HOU HET
SCHERM
IN HET
OOG
Fabeltjeskrant
in plaats van
Ti-ta-tovenaar
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Het kindertele
visieprogramma „Ti-ta-tove
naar" zal de komende zomer
maanden (vanaf 2 juni) plaats
gaan maken voor een nieuwe
reeks van de Fabeltjeskrant, al
thans aan het begin van het
avondprogramma. „Ti-ta-tove
naar" keert terug op de zondag
middag. In september gaat de
NOS een aantal afleveringen
van „Brigadier Dog" herhalen.
Aldus bliikt uit het schema voor
het zomerprogramma van de
NOS-televisie, waarop we nog
nader terugkomen.
NEDERLAND I
NOS
18.45 Ti ta tovenaar
18.55 Journaal
KRO
19.05 Voor achten
20.00 Journaal
20-21 Storm over Washington,
film met
Charles Laughton
22-25 Gamma
NOS
23.00 Den Haag vandaag
23-15 Journaal
23.20 Huisartsen, Teleac
20.45 Totteham Hotspur 4
21.30 2 voor 12, quiz
22.10 Achter het nieuws j
23.00 Journaal
DUITSLAND 1
NEDERLAND II
18.00 (K) Nieuws uit Noordrljn-W
len. 18.10 (K) Elefantenboy:
rle. 18,40 (K) Aktualltellen. I
(K) Motlv Llebe. tv-serl
(K) Seine Scheidung.
dung, tv-film. 22.15 (K) Jo
weerbericht met 1
<Z/W> Gesprek mi
venei. 23.35 (K) Journaal.
DUITSLAND II
18.25 (K) Die Follyfoot-Farm. j
rie. 19.00 (K) Journaal. 19.
Glft-Afföre. dokumentair spe
(K) Journaal. 21.15 (K) Ke
D. 22.00 (K) Filmrubriek. 22.'
Journaal.
NOS
18.45 Ti ta tovenaar
18.55 Journaal
VARA
19.05 De verschoppeling 2, serie
19.30 Pauzefilmpje
19.40 Tottenham Hotspur
Feyenoord, eerste helft
20.30 Journaal
Feyenoord, tweede helft
.j, kraakn
BKLL.Ir NEDERLANDS
18 00 (K) Fabeltjeskrant
Het grote koralrlf, jeugdserie.|0pgetre
(K) Tienerprogramma. 19.05 lfl
uitzending van het humanüVan le
verbond. 19.35 (K) Kortweg.]
(K) Mededelingen. 19.45 (K) nD v00
naai. 20.15 (K) Moederliefde
snel. 21.05 (Z/W) MaatscnapïraaQS"
tisch programma. 21.55 (K) inota
matief programma. 22.15 (waarin
Liedjesprogramma. 23.00
jdat het
NEDERLAND I
NEDERLAND II
VARA/AVRO/KRO/
NCRV-NOS
10.30 Schooltv
KRO
17-00 Nogal wiedus
NOS
18.45 Ti ta tovenaar
18.55 Journaal
VPRO
19.05 Colargol
19.20 Zwijgen is goud
19.45 Popeye
19.50 Stichting Socutera
20.00 Journaal
20.20 Politieke partijen PPR
20.35 Een handvol Halleluja,
tv-spel
21.50 Varen, maar 5
22.25 Studio sport
22-50 Den Haag vandaag
23-05 Journaal
NOS
18.45 Tl ta tovenaar
18-55 Journaal
KRO
19.05 Anna en de koning
Siam, serie
IKOR/KRO/RKK
19.30 Kenmerk
20.00 Journaal
KRO
20.20 Studio Vrij
22.05 Witte Quiz
23.00 Journaal
23.05 Computerkunde TEÜ
DEN -
it de hu
I Wonir
irdt „ai
II, IH.
invaard
Iviescoi
-raadsb
uitspri
Mar
HILVERSUM I
g communicatie: dok
ire. 18.40 (S) Llchtorkest
ingsollst. 19.05 (S) YAU com
srnprogrs
Consort of London, (platen.) 20.
(Quadro) Dialogues des Carmélites,
opera van Francis Poulenc. uitge
voerd door Radio Phllharmonis
Orkest, Groot Omroepkoor en sol
ten. 23.20 (S) Er foot geen vogel
landen
muziek: amateurs geven de
aan. NOS: 19.50 Den Haag varj.f
KRO: 20.0 Nieuws. 20.05 OvlLeiden
ging. 20.15 (Quadro) Dialogu«t0en n
Carmélites, opera van Francis
lenc (zie Hilversum I.) In de nuurn
22.00 uur): Literair Bab 1 Ol
gramma. 23.15 (S) Kerkorgfj niet
HILVERSUM Hl
ch
el. 23.55-24.00 Nleu\
NOS: 19.40 t ir me
Hotspur—Feyenoord In L< fooogd
HILVERSUM 11
(Om 20.30
21.37 (S) J<
(P)opdonder.
eigen
18.19 Uitzending van de
Politieke Partij Radikalen. 18.30
Nieuws. 18.41 Echo. 18.50 (S) Lichte
grammofoonmuztek. 19.00 (S) Zin ln
tegen
55 MededeL comp]
23.02 (S) Wachten op middei>endorr
0.02 (S) In de kleine uren. 2,Penuurr
Kees van Maasdam. 3.02 V gemei
van Beusekom. 4.02 Alfred La»e verl
1 "1—7.00 Hans Hamburger en^
|n in 1
jningbc
ik de
•ndaal.
(slissen
HILVERSUM I.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgym
nastiek. 7.20 (S) Aktuallteitenshow
(7.45 Deze dag (VPRO); om 8.00
thuis). 9.35 Waterstanden. 9.40
Schoolradio. 10.00 (S) Radioweek
blad. 11.00 Nieuws. 11.03 Olleke Bol-
leke. voor de kleuters. 11.15 (S) Me-
lodleënboeket. 12.00 Haamstede-Cen
traal: rechtstreekse gesprekken.
13.00 Nieuws. 13.11 Dingen van de
dag. 13.25 (S) Een middagje Stoom
radio: een programma vol goede
Jeugdherinneringen.
16.03 (S) Dat zonder pui i» ie
hoorspel. 16.25 (S) Vara.dansorkest.
16.55 (S) Nederlands cabaret op de
plaat. 17.25 (S) Metropole Orkest.
17.55 Mededelingen, SOS- en politie
berichten.
tua. KRO: 11.45 Bejaardenprof won
ma. 11.55 Mededelingen. 12-O^gj he.
Mededelingen?' 12.30 Nieuws; lórstel
Echo en 13.ë0 Raden maar...
Huisbezoek, NOS: 14 10 Ondefens ne
Groene Linden: oude liedjes encretari
laden. 14.30 (S) Aspekten van d
mermuzlek. 15.30 Nieuws. 15.33ln
gel van Duitsland. 16.00 Meerloroorli
minder: de stem van de spre^hogin
I zow
nlnderheld. 17.00
NDR-Omre
arkest
.00 Nieuws. NCRV. 17.32 (S) Hier
HILVERSUM I
>s }ril jf
N1(rhc
jun
HILVERSUM II.
TROS: 7.00 Nieuws. 7.02 (S) Ontbijt-
Soos, met om 7.30 Nieuws, 7.41-8.00
Aktua; 8.30 Nieuws en 8.36-8.45
Gymnastiek voor de hulsvrouw.
10.00 (S) Kaboutertijd. 10.30 Nieuws.
10.33 (S) Voor de vrouw. 11.30 Ak-
AVRO: 7.02 Drie op Ji
(8.02-8.05 Radiojournaal) 9.03
Pep.op-drie: Arbeidsvltamlr
populaire verzoekplaten. 11.
lt op verzoek: Postbus
Radiojournaal. 12.06 (S)
,.„jn de middag. 14.03 Pop-Kof
I. 15.03 Pop-Kontakt II. 16.03«er f
ters I, met o.a. de Ai
kaanse top-twlntig. 17.03 Radier
ïaal. 17.06 De Hltmeesters Il.pging
Engelse top-twlntig. fetzelfd
uurver
taris
De NCRV startte gisteravond met
twee nieuwe series. Voor achten
was de eerste aflevering te zien
van „De Verschoppeling", een
serie die handelt over de lotge
vallen van een weesjongen. Als
de overige afleveringen die in
samenwerking met de VARA
zullen worden uitgezonden, van
hetzelfde niveau zijn als de eer
ste, is het een erg goede serie,
die op eenvoudige en directe
wijze een stuk onrecht toont,
dat zijn actualiteit helaas nog
niet verloren heeft.
De eerste aflevering van de nieu
we Duitse serie „Politierap
port" doet daarentegen het erg
ste vermoeden. Je mag ver
wachten, dat het eerste verhaal
van een serie een van de beste
Is, omdat daarmee vaste kijkers
getrokken moeten worden. Als
die eerste aflevering dan, zoals
bij deze serie, bijzonder zwak
is, lijkt de vrees gewettigd, dat
de rest ook niet veel voorstelt.
Onwiilkeurig dringt zich de verge
lijking op van deze detective
met Cannon, die later op de
avond werd uitgezonden. Of
schoon de Cannon-serie ook ver
re van volmaakt genoemd kan
worden, is hij in ieder geval een
heel stuk beter dan de nieuwe
Duitse serie. En van de redenen
daarvan is, dat Cannon ondanks
al zijn onwaarschijnlijkheid
door zijn nadrukkelijke aanwe
zigheid op de een of andere ma
nier toch een levensecht figuur
is. De personen uit het Politie
rapport zijn echter levende pop
pen, die hun van buiten geleerde
teksten onberispelijk opzeggen,
maar niet méér dan dat zijn.
Dat is te wijten aan het feit,
dat hele volksstammen zich in
de film verdringen om de dra
gende figuur uit het verhaa
zijn, zodat het tenslotte nieitj
is.
Een andere reden voor het
stig voor Cannon uitvallen IA
de vergelijking, is, dat in ifVl.
serie spanning en actie zit,
het Politierapport toaal r 17 ai
De gijzelingsscène in de aflen br
ring van gisteravond, waai iet he
iedere middelmatig bega et kac
scenarioschrijver en regisfagand
toch een spannend spekte aadsv.
stuk zou hebben gema 8* he
kwam niet opwindender ens e
dan het opmaken van een 1 we|
ces-verbaal wegens fout pa 8el
et do
ren.
nterfr.
In AVRO's Televizier was de 974
merkelijke uitspraak van TOordi
omroepsocioloog Hofstede te
ren, dat een goede actualiteit rouc
rubriek vol met slecht nie itellen
moet zitten. Aan de hand feemee
deze uitspraak zou het gem ouder
kelijk te constateren zijn of »mst
levizier gisteravond een goed e d<
slecht programma had, als >vdA
maar precies wisten wat m8 ei
precies ondder „slecht nieui '?.env
moeten verstaan. Het onderd v') v:
over Ierland was volgens d **>r
zienswijze uitstekend, want v
uit dat land is niet anders ®^d
grote ellende te verwachten.
Wacht echter te zeggen van
enquête onder de in Nederl%temn
verblijvende Surinamers, je
uitwees dat 33% van hen bij icDA
onafhankelijkheidsverklaring ze he
van hun land naar Suriname I
rug zal gaan. Volgens de
te zullen ongeveer 28.000 Surl
mers voorgoed in Nederlaj
blijven. Is zoiets nu goed 1
slecht nieuws? We zouden
graag weten om
over Televizier te kunnen
len.
n