R Praatgrage Hans in laatste 'Voor achten' VERSCHOPPELING BLIJFT ZOEKEN jif *4 Charles Laughton van diplomaat tot keizer Nero Dialoques des Carmélites op KRO-radio Gouden Banden wipper voor drs. Leeman TELEVISIE VANAVONI TELEVISIE MORGEN 'ar RADIO VANAVOND RADIO MORGEN TERUGBLIK PAGINA 2 LEIDSE COURANT 5DAG 2 DINSDAG 21 MEI f HILVERSUM De stemming is vrolijk in het als tv-studao ten dode opgeschreven Amster damse theater Bellevue. Hans van Willigenburg za| hier van avond van zeven tot acht een „danse macabre" opvoeren. De allerlaatste „Voor achten". Het publiek, hoofdzakelijk huisvrouwen uit de provincie, die een dagje Amsterdam doen, is er nog niet. Het is ook pas tegen vijven. De generale repetitie is in volle gang. Er wordt weinig geïnspireerd ge werkt. Maar acht, wat wil je ook. Het is de laatste uitzen ding van „Voor achten". Er valt weinig eer aan te behalen. En met een half jaar routine lukt het wonderwel het pro gramma gladjes te laten verlo pen. De speciale gasten vanavond, het NCRV-cabaret „Farce ma jeure", weten na acht jaar ook zeer nauwkeurig hoe ze zich voor de camera moeten gedra gen. De interviewtjes worden doorgenomen, de verschillende hoeken in de zaal uitgelicht. De cameramensen leggen een kaartje in de kantine. Regis seur Fred Rombouts geeft via de floormanager aanwijzingen aan Hans. De snel sprekende maar nimmer over zijn woor den struikelende praatrobot toont zich verbaasd, maar volgt slaafs de bevelen op. Als presentator is dat nu eenmaal je lot. Jij krijgt de glamour en daar behoor Je blij mee te zijn. Het programma maken de anderen wel voor je. Ieder zijn terrein. De generale zit er op. Fred Rombouts inspecteert hoogst persoonlijk of alles in de zaal in orde is. Het „Voor achten- team gaat in het nabij gelegen etablissement „American" een hapje eten. Het wachten is op de klokslag van zeven uur. Tiet KRO-programma „Voor achten" was een kort leven be schoren. Vorig jaar september (het winterseizoen) werd het met veel tamtam aangekon digd. Dit programma ging het helemaal worden. Van „Twaalf tot twee" op de buis. Het idee van „Voor achten" was name lijk gebaseerd op het populaire KRO-pauze-programma. Per dag luisteren daar zo'n 3 mil joen mensen naar, een hoge score voor een radioprogram ma. „Voor aohten" zat lang niet gek in elkaar. Het was op een bepaald publiek gericht en dat bereikte het ook gezien de kijk- en waarderingscijfers. Jammer alleen dat het bij de van „twaalf tot twee"-fans bleef en dat de noodzakelijke uitbreiding van de kijkdicht heid uitbleef. De makers maakten een kardinale fout. Radio is een ander medium dan tv. Je kan, dat is al zo vaak bewezen, geen radiopro gramma op de tv brengen en omgekeerd zonder danig ge straft te worden. „Voor ach ten" is een radioprogramma gebleven. Geldgebrek Toch moest het niet verdwij nen wegens een te laag klik- dichtheidcijfer of een te gerin ge waardering. „Voor achten" werd het zoveelste slachtoffer van het geldgebrek, waarmee vrijwel de hele omroep heeft te kampen. Nog maar vijf weken geleden kondigde de KRO trots aan dat het tv-programma „Voor ach ten" d« trekker van het ko mende zomerseizoen zou gaan worden. Het programma zou in verband met de wereldkam pioenschappen voetbal naar een later tijdstip verhuizen (20.30 uur 21.30 uur), maar zou, en daar ging het om, in ieder geval de zomermaanden met hetzelfde team door draaien. Een week later kwam het bericht, dat „Voor achten" van het scherm moest verdwij nen. Triest. Niet omdat het zo'n bijzonder programma was. maar omdat dit de zo veelste productie is die moet wijken voor een uit het buiten land afkomstige plastic serie. Het is echter niet anders. Door een onzorgvuldig omroepbe leid, de voornaamste reden is het uitblijven van de begroting 1974, zitten de omroepen in de financiële zorgen en kunnen vrij dure eigen producties met vele buitenlandse artiesten er niet meer af. „Voor achten" was een vrij kostbaar pro gramma. De gages van de ar tiesten variëren van zo'n 500 tot 5000 gulden, daarbij komen dan nog de reis- en verblijfkos ten. Er was nog een tweede reden waarom werd besfloten met „Voor achten" te stoppen. De Hans vanavond voor het laatst Feestelijk Het is kwart over zes, de eer ste groepjes dames druppen de zaal binnen. Een feestelijk ge zicht al die bloemetjes jurken en die keurig gepermanente hoofdtooien. Onwennig zoekt men een plaatsje. Nauwkeurig wordt gelet op de stand van de camera's. Het is zaak die plaatsen te vinden waar Je ervan verzekerd betit tenminste één keer m beeld te komen. Thuis zit immers de gehele famiilie zenuwachtig aan de buis gekluisterd om moeder te ziien. Dat is nog eens wat anders dan je stem voor de radio in „Van twaalf tot twee". Tegen half zeven is de zaal vol. De stemming is nerveus. Het meemaken van een tv—op name os nog altijd 'n zeer ge wichtige maar ook mysterieuze zaak. Als Hans even een glimp van zich laat zien gaat er een luidruchtig geloei op. Ook eni ge kreten van herkenning zijn hoorbaar. Hans is een populai re jongen bij de Nederlandse huisvrouwen. Om vijf voor zeven verschijnt Fred Rombouts. In rustige be- Farce Majeure vrolijkt het afscheid van „Voor achten" op. NOS heeft besloten de Amster damse zwart-wit studio „Belle vue" voorgoed te sluiten. In juni loopt het huurcontract van het gebouw af. Aan de studio was nauwelijks meer behoefte. Het gebouw was in ieder geval te duur om het voor die paar programma's, die men er op nam, aan te houden. „Voor achten" zou dus naar Hilver sum moeten verhuizen. Dit zou nogal wat problemen met zich meebrengen. Het publiek be stond voornamelijk uit huis vrouwen die een dagje uit wa ren. 's Middags winkelen, daarna naar „Voor achten" en dan op stap in de grote stad. Dat zou niet meer kunnen. De KRO zou op een andere ma nier aan publiek moeten ko men, bussen moeten huren etc. Zaken die allemaal extra geld kosten. Daarbij kwam ook nog dat de studiouren (de perio den dat de verschillende om roepen van de NOSstudio's gebruik kunnen maken) al ver deeld waren. Wat bete kende dat de KRO een ander programma zou moeten gaan filmen om „Voor achten" vanuit de studio te kunnen uit zenden. Het pad van de pro grammamakers gaat ook niet woordingen legt hij het publiek uit wat er preoies gaat gebeu ren. Hij drukt de mensen op het hart voorail niet naar de camera's te zwaaien en ver dwijnt dan weer. De camera—jongens hebben ondertussen hun vertrouwde plaatsen opgezocht. Zeven uur. Op de monitoren kan het publiek het journaal zien. Het wordt onrustig in de zaal. Vele dames trachten nog net voor het begin van de uit zending een handtekening te bemachtigen van een artiest die vijf plaatsen verder zit. Voor de dochter of voor het kleinzoontje... Het lukt. Arties ten zijn ruimdenkende mensen. De rode lichtjes op de came ra's gaan branden. Nog drie minuten voor de zuitzending. Het wordt stil in de zaal. Een dame met rode blosjes op haar wangen van opwinding vraagt of haar kapsel nog wei goed zit. „Ja m'n hele familie kijkt en dan wil je er toch een beet je knap bijzitten". Vijf over zeven. Hans stapt ontspannen de vloer op en heet zijn dames van harte welkom. De laatste „Voor achten" gaat de lucht In. ROELFIEN SANT Cecil B. de Mille was eens ra zend op Charles Laughton, om dat hij in 1932 Keizer Nero speelde met een knipoog naar de camera. Een andere be faamde regisseur, Josef von Sternberg, dreef hij tot wan hoop, omdat hij zich tijdens de opnamen van „I Claudius" tel kens vergiste en met het ver- keerde been trok. Toch was de Brit Charles Laughton nog geen veertig jaar oud, toen hij ai tot de allergrootsten van het witte doek werd gerekend met een respectabel aantal hoofd rollen, variërend van Hendrik de Achtste tot Rembrandt, van de wrede Captain Bligh tot Quasimodo, de klokkeluider van de Notre Dame, van de bloedhond Javert uit Victor Hugo's „Les miserables" tot de door-en-door Engelse butler Ruggles, die in het wilde wes ten verdwaalt. KRO-tv brengt nu een reeks films van hem, te beginnen vanavond met „Storm over Washington". Laughton maakte de indruk, dat hij zich verlekkerd op iede re rol wierp en met gliinster- oogjes het scenario doorlas om te ontdekken welke aparte „tic" hij de door hem uit te beelden figuur nu weer mee zou geven. Niets was minder waar, want wie ooit met hem samenwerkte, wist te vertellen dat er niemand onzekerder was dan Laughton, die zich altijd zorgen maakte hoe hij met zijn pafferig uiterlijk bij het publiek zou overkomen. Nu de KRO negen films van Laughton gaat uitzenden, rijst ogenblikkelijk de vraag op welke van de ruim vijftig films, die hij tussen 1928 en zijn dood in 1962 maakte, de keuze gevallen is. Merkwaar dig genoeg begint men met het einde: Otto Preminger's „Ad vise and consent" (Storm over Washington), een nogal gecom pliceerd verhaal over de Ame rikaanse politiek en alle cor ruptie die daar mogelijk is. Laughton speelt er de gemoe delijke, maar glibberige Zuide lijke senator Sheb Cooley in. Zijn laatste filmrol, want hij overleed op 63-jarige leeftijd aan kanker, nog voor de film in première was gegaan. De tweede film in de serie en Laughtons voorlaatste is de uit 1960 daterende „Under ten flags". Een in Italië gemaakte routine-oorlogsfilm, waarin Laughton een admiraal speelt. Maar dón wordt het interes santer, want als derde staat genoteerd de uit 1935 dateren de verfilming van Frank Lloyd van „Muiterij op de Bounty" met naast ,een formidabele Captain Bligh van Laughton een nog heel jonge Clark Ga ble als rebel Fletcher Chris tian. Nummer vier uit 1952 is „The strange door", een tweederangs griezelfilm, eigen lijk alleen maar interessant, omdat ook Boris Karloff er in mee doet. In hetzelfde jaar als „Muiterij op de Bounty" liet Laughton even zien hoe veelzijdig hij wel Charles Laughton in zijn glansrol van kapitein Bligh in ..Muite rij op de Bounty" met een heel jonge Clark Gable als Fletcher Christian. was. In „Ruggles of Red Gap" vijfde in de serie speelt hij onder regie van Leo McCa- rey de uitgestreken Engelse butler, die door een spelletje poker van eigenaar verandert. Zesde in de reeks is een brok jeugdsentiment uit 1941 „It started with Eve" met Deanna Durbin. Als zevende weer een ijzersterke troef. De uit 1957 daterende verfilming van Aga tha Christie's short story „Wit ness for the prosecution" door Billy Wilder. Naast Laughton als een gewiekst strafpleiter, wijlen Tyrone Power als de verdachte en Mariene Dietrich als fatale vrouw. Het is ook een van de weinige films, waarin mevrouw Laughton, de actrice Elsa Lanchester, sa men met haar man optreedt. Deze verrukkelijke film wordt gevolgd door een thriller van heel wat minder kaliber, „The suspect" uit 1944. Maar Laugh ton schittert er in als pantof felheld, die tot moord op zijn vrouw (Cora Witherspoon) wordt gedreven. Als besluit van de serie de film en de rol, die Charles Laughton als acteiur op het eerste plan bracht: Cecil B. de Mille's uit 1932 daterende spek takel „Het teken des kruizes", met naast Frederic March, Elissa Landi, Claudette Colbert als de in ezelinnemelk badende Poppaea en duizenden Christe nen, die door de leeuwen wor den opgepeuzeld in de glansrol van Nero, onze olijke Charles, die duidelijk Mussolini imi teert. Men kan het betreuren, dat de serie niet „Les mlsérables", „Hendrik de achtste" of „De klokkenluider van de Notre Dame" bevat, dat we Laugh ton niet te zien krijgen als Maigret in „De man op de Eif- feltoren" of als Oscar Wilde's „Cantervllle ghost", maar de negen nu vertoonde films zijn representatief genoeg om ook de jongere generatie, die Char les Laughton misschien alleen bij naam kennen, een indruk te geven van de veelzijdigheid van deze acteur, die qua pos tuur en uiterlijk van het begin af aan eigenlijk ülles tegen had. OTTO MILO (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Vanvond zendt de KRO-radio de opera „Dialo ques des Carmélites" quadrofo- nisch uit. Deze opera van Fran cis Poulenc, werd ais coproduk- tie van KRO, AVRO en BBC op genomen in de Geertekerk in Utrecht en eerder uitgezonden op 25 december 1973. De teksten van Georges Berna- nos zijn gebaseerd op een novel le van Gertrud von Le Fort, „Die letzte am Schaffott". De opera gaat over angst en moed, geloof en wanhoop, leven en dood en speelt zich af binnen de muren van een karmelitessen- klooster in Compiègne ten tijde van de Franse revolutie. De hele kommuniteit is ter dood veroordeeld. Hbofdfiguur is zus ter Blanche de la Force, die vrijwillig de dood kiest nadat ze aanvankelijk uit angst het kloos ter ontvluchtte. Aan deze uitvoering, die tot stand kwam in samenwerking met de Nederlandse Opera Stichting werkten onder leiding van Jean Fournet mee: het Groot Omroepkoor, het Radio Philharmonisch Orkest en de so listen Bernard Kruysen, Suzan- na Bavari, Rémy Corazza, Cora Canne Meyer, Lou-Ann Wyckoff, Nadine Denize, Sylvia Schlüter, Christine Chateau, Marianne Dieleman, Marius van Altena, Melnard Kraak, Hans Zomer, Lode Devos en John Vierkens. Hilversum 2 20.15 uur. Van onze radio- en tv-redactie HILVERSUM Aan drs. L. J. Leeman, de nieuwe directeur van de TROS, is de Gouden Bandenwipper uitgereikt, een schertsonderscheldlng, die be schikbaar wordt gesteld door de redactie van het NOS-personeels- orgaan „Spreekbuis". Deze onderscheiding werd uitge reikt op grond van de uitspra ken van drs. Leeman bij zijn presentatie op een persconferen- tie. Hieruit blijkt, dat drs. Lee man niet gehinderd wordt door enige kennis omtrent het om roepbedrijf en dat hij bovendien een zoon zou kunnen zijn van zijn voorganger, mr. Landré. Reactie van drs. Leeman bij de uitreiking: „Ik lach me rot". Drs. L. Leeman viel Vóór het voetballen Tottenham HotspurFeyenoord, waarvoor de VARA plaats maakt en de Onedin Line verplaatst naar a.s. zaterdag met een dubbele afle vering, krijgen we het tweede deel van De Verschoppeling te zien over het Franse jongetje, dat bezig is een thuis te zoeken. De kleine Paul heeft al een vriend gevonden, de oude tuinier Florentin. Maakt dit zijn toe komst rooskleuriger? Hans Koekoek vindt een gehandi capt kind een gewoon kind. Gamma In deze wetenschappelijke ru briek vanavond drie onderwer pen, t.w. Hans Koeki*k, die een film heeft gemaakt over gehan dicapte kinderen en vindt dat deze kinderen met speciale zorg voor hun handicap net zo opge vangen moeten worden als elk ander kind. Verder de gespeelde musical „Jan Klaassen", alsme de een programma over ge bruiksvoorwerpen, die in on bruik raken onder de titel „Het litermaatje van de melkboer". Ned. I 22.25 uur. HOU HET SCHERM IN HET OOG Fabeltjeskrant in plaats van Ti-ta-tovenaar (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Het kindertele visieprogramma „Ti-ta-tove naar" zal de komende zomer maanden (vanaf 2 juni) plaats gaan maken voor een nieuwe reeks van de Fabeltjeskrant, al thans aan het begin van het avondprogramma. „Ti-ta-tove naar" keert terug op de zondag middag. In september gaat de NOS een aantal afleveringen van „Brigadier Dog" herhalen. Aldus bliikt uit het schema voor het zomerprogramma van de NOS-televisie, waarop we nog nader terugkomen. NEDERLAND I NOS 18.45 Ti ta tovenaar 18.55 Journaal KRO 19.05 Voor achten 20.00 Journaal 20-21 Storm over Washington, film met Charles Laughton 22-25 Gamma NOS 23.00 Den Haag vandaag 23-15 Journaal 23.20 Huisartsen, Teleac 20.45 Totteham Hotspur 4 21.30 2 voor 12, quiz 22.10 Achter het nieuws j 23.00 Journaal DUITSLAND 1 NEDERLAND II 18.00 (K) Nieuws uit Noordrljn-W len. 18.10 (K) Elefantenboy: rle. 18,40 (K) Aktualltellen. I (K) Motlv Llebe. tv-serl (K) Seine Scheidung. dung, tv-film. 22.15 (K) Jo weerbericht met 1 <Z/W> Gesprek mi venei. 23.35 (K) Journaal. DUITSLAND II 18.25 (K) Die Follyfoot-Farm. j rie. 19.00 (K) Journaal. 19. Glft-Afföre. dokumentair spe (K) Journaal. 21.15 (K) Ke D. 22.00 (K) Filmrubriek. 22.' Journaal. NOS 18.45 Ti ta tovenaar 18.55 Journaal VARA 19.05 De verschoppeling 2, serie 19.30 Pauzefilmpje 19.40 Tottenham Hotspur Feyenoord, eerste helft 20.30 Journaal Feyenoord, tweede helft .j, kraakn BKLL.Ir NEDERLANDS 18 00 (K) Fabeltjeskrant Het grote koralrlf, jeugdserie.|0pgetre (K) Tienerprogramma. 19.05 lfl uitzending van het humanüVan le verbond. 19.35 (K) Kortweg.] (K) Mededelingen. 19.45 (K) nD v00 naai. 20.15 (K) Moederliefde snel. 21.05 (Z/W) MaatscnapïraaQS" tisch programma. 21.55 (K) inota matief programma. 22.15 (waarin Liedjesprogramma. 23.00 jdat het NEDERLAND I NEDERLAND II VARA/AVRO/KRO/ NCRV-NOS 10.30 Schooltv KRO 17-00 Nogal wiedus NOS 18.45 Ti ta tovenaar 18.55 Journaal VPRO 19.05 Colargol 19.20 Zwijgen is goud 19.45 Popeye 19.50 Stichting Socutera 20.00 Journaal 20.20 Politieke partijen PPR 20.35 Een handvol Halleluja, tv-spel 21.50 Varen, maar 5 22.25 Studio sport 22-50 Den Haag vandaag 23-05 Journaal NOS 18.45 Tl ta tovenaar 18-55 Journaal KRO 19.05 Anna en de koning Siam, serie IKOR/KRO/RKK 19.30 Kenmerk 20.00 Journaal KRO 20.20 Studio Vrij 22.05 Witte Quiz 23.00 Journaal 23.05 Computerkunde TEÜ DEN - it de hu I Wonir irdt „ai II, IH. invaard Iviescoi -raadsb uitspri Mar HILVERSUM I g communicatie: dok ire. 18.40 (S) Llchtorkest ingsollst. 19.05 (S) YAU com srnprogrs Consort of London, (platen.) 20. (Quadro) Dialogues des Carmélites, opera van Francis Poulenc. uitge voerd door Radio Phllharmonis Orkest, Groot Omroepkoor en sol ten. 23.20 (S) Er foot geen vogel landen muziek: amateurs geven de aan. NOS: 19.50 Den Haag varj.f KRO: 20.0 Nieuws. 20.05 OvlLeiden ging. 20.15 (Quadro) Dialogu«t0en n Carmélites, opera van Francis lenc (zie Hilversum I.) In de nuurn 22.00 uur): Literair Bab 1 Ol gramma. 23.15 (S) Kerkorgfj niet HILVERSUM Hl ch el. 23.55-24.00 Nleu\ NOS: 19.40 t ir me Hotspur—Feyenoord In L< fooogd HILVERSUM 11 (Om 20.30 21.37 (S) J< (P)opdonder. eigen 18.19 Uitzending van de Politieke Partij Radikalen. 18.30 Nieuws. 18.41 Echo. 18.50 (S) Lichte grammofoonmuztek. 19.00 (S) Zin ln tegen 55 MededeL comp] 23.02 (S) Wachten op middei>endorr 0.02 (S) In de kleine uren. 2,Penuurr Kees van Maasdam. 3.02 V gemei van Beusekom. 4.02 Alfred La»e verl 1 "1—7.00 Hans Hamburger en^ |n in 1 jningbc ik de •ndaal. (slissen HILVERSUM I. VARA: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgym nastiek. 7.20 (S) Aktuallteitenshow (7.45 Deze dag (VPRO); om 8.00 thuis). 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 (S) Radioweek blad. 11.00 Nieuws. 11.03 Olleke Bol- leke. voor de kleuters. 11.15 (S) Me- lodleënboeket. 12.00 Haamstede-Cen traal: rechtstreekse gesprekken. 13.00 Nieuws. 13.11 Dingen van de dag. 13.25 (S) Een middagje Stoom radio: een programma vol goede Jeugdherinneringen. 16.03 (S) Dat zonder pui i» ie hoorspel. 16.25 (S) Vara.dansorkest. 16.55 (S) Nederlands cabaret op de plaat. 17.25 (S) Metropole Orkest. 17.55 Mededelingen, SOS- en politie berichten. tua. KRO: 11.45 Bejaardenprof won ma. 11.55 Mededelingen. 12-O^gj he. Mededelingen?' 12.30 Nieuws; lórstel Echo en 13.ë0 Raden maar... Huisbezoek, NOS: 14 10 Ondefens ne Groene Linden: oude liedjes encretari laden. 14.30 (S) Aspekten van d mermuzlek. 15.30 Nieuws. 15.33ln gel van Duitsland. 16.00 Meerloroorli minder: de stem van de spre^hogin I zow nlnderheld. 17.00 NDR-Omre arkest .00 Nieuws. NCRV. 17.32 (S) Hier HILVERSUM I >s }ril jf N1(rhc jun HILVERSUM II. TROS: 7.00 Nieuws. 7.02 (S) Ontbijt- Soos, met om 7.30 Nieuws, 7.41-8.00 Aktua; 8.30 Nieuws en 8.36-8.45 Gymnastiek voor de hulsvrouw. 10.00 (S) Kaboutertijd. 10.30 Nieuws. 10.33 (S) Voor de vrouw. 11.30 Ak- AVRO: 7.02 Drie op Ji (8.02-8.05 Radiojournaal) 9.03 Pep.op-drie: Arbeidsvltamlr populaire verzoekplaten. 11. lt op verzoek: Postbus Radiojournaal. 12.06 (S) ,.„jn de middag. 14.03 Pop-Kof I. 15.03 Pop-Kontakt II. 16.03«er f ters I, met o.a. de Ai kaanse top-twlntig. 17.03 Radier ïaal. 17.06 De Hltmeesters Il.pging Engelse top-twlntig. fetzelfd uurver taris De NCRV startte gisteravond met twee nieuwe series. Voor achten was de eerste aflevering te zien van „De Verschoppeling", een serie die handelt over de lotge vallen van een weesjongen. Als de overige afleveringen die in samenwerking met de VARA zullen worden uitgezonden, van hetzelfde niveau zijn als de eer ste, is het een erg goede serie, die op eenvoudige en directe wijze een stuk onrecht toont, dat zijn actualiteit helaas nog niet verloren heeft. De eerste aflevering van de nieu we Duitse serie „Politierap port" doet daarentegen het erg ste vermoeden. Je mag ver wachten, dat het eerste verhaal van een serie een van de beste Is, omdat daarmee vaste kijkers getrokken moeten worden. Als die eerste aflevering dan, zoals bij deze serie, bijzonder zwak is, lijkt de vrees gewettigd, dat de rest ook niet veel voorstelt. Onwiilkeurig dringt zich de verge lijking op van deze detective met Cannon, die later op de avond werd uitgezonden. Of schoon de Cannon-serie ook ver re van volmaakt genoemd kan worden, is hij in ieder geval een heel stuk beter dan de nieuwe Duitse serie. En van de redenen daarvan is, dat Cannon ondanks al zijn onwaarschijnlijkheid door zijn nadrukkelijke aanwe zigheid op de een of andere ma nier toch een levensecht figuur is. De personen uit het Politie rapport zijn echter levende pop pen, die hun van buiten geleerde teksten onberispelijk opzeggen, maar niet méér dan dat zijn. Dat is te wijten aan het feit, dat hele volksstammen zich in de film verdringen om de dra gende figuur uit het verhaa zijn, zodat het tenslotte nieitj is. Een andere reden voor het stig voor Cannon uitvallen IA de vergelijking, is, dat in ifVl. serie spanning en actie zit, het Politierapport toaal r 17 ai De gijzelingsscène in de aflen br ring van gisteravond, waai iet he iedere middelmatig bega et kac scenarioschrijver en regisfagand toch een spannend spekte aadsv. stuk zou hebben gema 8* he kwam niet opwindender ens e dan het opmaken van een 1 we| ces-verbaal wegens fout pa 8el et do ren. nterfr. In AVRO's Televizier was de 974 merkelijke uitspraak van TOordi omroepsocioloog Hofstede te ren, dat een goede actualiteit rouc rubriek vol met slecht nie itellen moet zitten. Aan de hand feemee deze uitspraak zou het gem ouder kelijk te constateren zijn of »mst levizier gisteravond een goed e d< slecht programma had, als >vdA maar precies wisten wat m8 ei precies ondder „slecht nieui '?.env moeten verstaan. Het onderd v') v: over Ierland was volgens d **>r zienswijze uitstekend, want v uit dat land is niet anders ®^d grote ellende te verwachten. Wacht echter te zeggen van enquête onder de in Nederl%temn verblijvende Surinamers, je uitwees dat 33% van hen bij icDA onafhankelijkheidsverklaring ze he van hun land naar Suriname I rug zal gaan. Volgens de te zullen ongeveer 28.000 Surl mers voorgoed in Nederlaj blijven. Is zoiets nu goed 1 slecht nieuws? We zouden graag weten om over Televizier te kunnen len. n

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1974 | | pagina 2