Het lieve leven van Gerard Reve Als de zomer er om vraagt, mag het best 'n beetje bloot. Lampe Q) Een biecht in brieven Platen om de dag te sluiten Socialistische muziek bij Residentie-Orkest LE1DSE COURANT 5DAG 2 DINSDAG 21 MEI lf Het drieluik is voltooid. Na lieve jongens links, De Taal der Liefde in het midden, is nu ook het zijstuk rechts versche nen. Een aanzienlijke Dame, vertelt het omslag, stond er op dit boek nog voor de uitgave te mogen inzien, „met een méér dan begrijpende glimlach om de lippen deed Zij zel ve de schrijver de titel ervan aan de hand: ,,Het is mij wel...Het Lieve Leven! Dit rechterzijluik is op zich weer een drieluik. Het bestaat als ie dereen weet uit brieven door Gerard Reve geschreven aan Frans Pannekoek, de graficus, aan de schrijver Ab. Visser en aan Tiny en Simon Carmiggelt, ook wel genaamd Kronkel. Het is in die drievoudige vorm een biecht, een belijdenis in brie ven, alle handelend over het, volgens de schrijver zelf „slech te en zondige leven van Gerard Reve". Reeds bekend Men vindt er dus zekan en verschijnselen, die uit het linkerluik en het middenluik reeds bekend zijn: de homofilie, de zelferotiek, de vergoding van de Moeder Gods, die ook in deze brieven weer allerlei geks wordt toegedicht en natuurlijk God en het menselijk bestaan, in het algemeen en in het bij zonder, Gerard Reve schrijft aan Pannekoek, die hij een lie ve vieze dikzak noemt: „Alles gaat eigenlijk erg goed, maar ik tob eindeloos, als altijd, over het bestaan en deszelfs zin...Ik moet langzamerhand van alles wat met Reve te maken heeft, spugen...Ik ben geen Iwan Toergnjew of Gustave Flaubert, en zal het nooit worden. Maar ik kan schrijven als de ziekte, en ben van plan daarmede, tot de glorie van Gods onbegrijpe lijke Majesteit, zo lang mogen- lijk en voor zo veel mogelijk Geld door te gaan". Dit laatste acht Gerard Reve van groot be lang. Een citaat van hemzelf door hem zelf aangehaald, luidt: „Een kunstenaar die niet ernstig probeert een zakenman te wezen, pleegt verraad aan zijn kunst. „Hij is met dit citaat klaarblijkelijk ingenomen. Het Lieve Leven, dat bij Polak en van Gennep te Amsterdam, ver scheen, werd opgedragen aan de nagedachtenis van de dit jaar overleden dichter Nico Verhoeven. Het is, dunkt ons op de eerste plaats een hartelijk boek. Dat blijkt al uit die op dracht, dat blijkt uit de be moeienissen van Gerard Reve met Pannekoek al wordt hij het op het laatst wel moe een zo ei genzinnig artiest op de goede te wijzen, het blijkt speciaal in het middengedeelte, het tederste naar ons gevoel waarin hij Ab. Visser, wiens Het Peerd van Ome Loeks hij terecht prijst, tracht aan goede titels te hel pen, het blijkt natuurlijk in zijn bemoediging van Carmiggelt, de kunstbroeder, die hij het best kent en die gebukt gaat onder last steeds maar een „pointe" te moeten vinden, wat volgens Gerard Reve totaal onnodig is. Op bezoek In de laatste brief aan Carmig- gelt komt Gerard Reve met ziin nieuwste vriend Joseph of Jak hals, bij Paul Steenbergen en Myra Ward op bezoek. Als hij even weg is, zeggen deze tegen Joseph waarom Gerard Reve „niet wat anders schreef dan al tijd maar daarover, dat wisten we nu toch langzamerhand wel" waarom schreef hij niet eens een echte roman? Als men het Lieve leven gelezen heeft, vraagt men zich af, of ze daarin helemaal gelijk hebben. Een roman blijft altijd haast toch te veel verzonnen als men hem met echte brieven vergelijkt. En Het Lieve Leven bevat echte brieven en Gerard Reve schrijft die uitstekend. Hij is, evenals Byron, naar eigen getuigenos, een ro mantisch decadent". Heel veel gedichten van Byron kan men cadeau geven voor diens te wei nig bekende brieven. In die brieven blijft men op de begane grond, ze zijn „werkelijker" dan de gedichten, met uitzonde ring van Don Juan, die biecht in achtrijmen of Ottave ritme. Hij komt er tot op de bodem van het zijn, het menselijk be staan als het reilt en zeilt, ge woon dagelijks, het bestaan dat met veel humor gemengd, ook Reve's brieven openbaren. Jos Panhuysen DEN HAAG "Socialistische? muziek!" is het motto van een concert dat het Residentie-Or kest woensdag 29 mei onder lei ding van David Porcelijn geeft in het HOT-theater. Soliste is de Oostduitse sopraan Roswitha Trexler. Het vraagteken achter het woord Socialistische duidt aan dat het Residentie-Orkest op dit concert ter discussie wil stellen of er "Socialistische muziek bestaat of zelfs bestaan kan. Het uit roepteken achter het woord muziek betekent dat bij de sa menstelling van dit bijzondere programma is uitgegaan van het streven om in elk geval goe de muziek te laten horen „so cialistisch" of niet. Het programma opent met de Fanfare for the common man van Copland en omvat verder als instrumentale werken Stra- winsky's Dumbarton Oaks en de Ode an eine Nachtigall van de Oostduitser Fritz Geiszler (53). Roswitha Trexler vertolkt drie werken van Eisler: Die Zuch- thaus-Kantate (over een Ameri kaans tuchthuis) en Die Tep- pichweber von Kujan-Bulak, een stuk over arme tapijtwevers die een standbeeld voor Lenin wil len oprichten. Voorts Palström Parodien, op teksten van Chris tian Morgenstern die niet gezon gen worden, maar gereciteerd. Tenslotte zingt Roswitha Trex ler nog Erinnerung van de 45- jarige Oostduitse componist Rei ner Bredemeyer en de Parolo di San Paolo op bijbelteksten van Luigi Dallapiccola. De zangsoliste is de dochter van componist George Trexer. Zij heeft zich in enkele jaren een Europese reputatie verworven in het bijzonder als vertolkster van liederen van mensen als Weill, Eisler, Dessau en andere hedendaagse Oostduitse compo nisten. Verschillende van hen hebben speciaal voor.haar liede ren en kantates geschreven, die zij in première heeft gebracht. Bij haar vertolkingen van deze veelal geëngageerde 'teksten valt niet alleen haar fraaie, soe pele (mezzo-)sopraanstem op, maar evenzeer haar enorme ex pressiviteit en haar toneelper soonlijkheid. Insiders noemen haar wel "De Caty Berberian van Oost-Duitsland". Echter niet alleen met dit soort muziek heeft Roswitha Trexler grote successen geoogst: ook met renaissance-muziek en ba- rok-cantates heeft zij het pu bliek in verrukking gebracht, zowel in Oost- als in West-Duits- land, als elders in Europa. Ros witha Trexler treedt thans voor het eerst in ons land op. Voor Uw draaitafel twee platen die, gecombineerd, precies de muziek brengen welke geschikt is om als een late-avond-concert de dag artistiek af te sluiten. We pleiten hierbij voor een or gelrecital van Feike Asma en 'oor een dubbelalbum van de Academy-of-St. Martin in the Fields", het eminente Londense kamermuziekensemble dat te genwoordig de kwantiteit van zijn platen aan zijn kwaliteit paart. Het bijzondere van dit dubbelal- Maria Callas op de pop-toer NEW YORK (AP) Opera-zan geres Maria Callas gaat zich volgens het Amerikaanse week blad Newsweek op de pop-mu- ziek werpen. De 50-jarige so praan had besloten het num mer Amazin Graza, dat bekend is geworden in de versie van Judy Collins en in Nederland in de Nederlands-talige versie van Mieke Telkamp, te gaan opne men. Ook zou zij de Italiaanse versie van het nummer MaCar- thur Park (bekend gemaakt door Richard Harris) en nog zo'n dertig andere gaan opnemen. Van de opnamen, die in het jaar zullen plaatsvinden, zullen televisie-opnamen worden ge maakt. KUNST EN KUNSTENAARS WIM BARY, directeur van het Cultureel Centrum in Maas tricht, is met ingang van 1 sep tember benoemd tot directeur van de gemeentelijke dienst voor cultuur in Amstelveen, waar een cultureel centrum wordt gebouwd. Deze dienst om vat ook een openluchttheater en het Museum Aemstelle. DE SERIE VAN TWEE WIJK- CONCERTEN in de Haagse Transvaalwijk wordt op vrijdag 24 mei geopend in de Juliana- kerk in de Kempstraat met een concert door organist Henk Her zog en hoboïst Pim den Hollan der. Op het programma staan werken van Bach, Puroell; Stan ley, Richardson en Dubois. DE KON. NED. FEDERATIE VAN HARMONIE- en FANFA REGEZELSCHAPPEN organi seert van 30 juli t/m 2 augustus een internationaal congres te Arnhem. bum (van het label Argo 6745002 dat voor een speciale prijs wordt aangeboden) is dat het muziek brengt welke door drie Op alle toeren klinkt muziek grote componisten in hun jeugd jaren geschreven werd: Mozart, Rossini en Mendelssohn. Van Wolfgang Amadeus staan op de plaat twee symfonieën de KV 114 en de KV 199 die Mozart schreef op een leeftijd waarop jonge componisten te genwoordig meestal nog bezig zijn met het A-B-C van de mu ziek te leren. Het is muziek zon der problemen maar evenals het ongeveer uit dezelfde tijd daterende divertimento no 3 in F tevens muziek die al wijst in de richting van de grote hoogte welke Mozart nauwelijks zeven jaar later zal bereiken. Rossini is vertegenwoordigd met een sonate voor twee violen, cel lo en contrabas welke Acade- my-dirigent Neville voor strijkorkest bewerkte,! clusief een toevoeging vani violen. Muziek die nog luchj is dan die van de jonge Mol Van het derde „wonderH Mendelssohn een symfonie een pianoconcert; beide gesij ven vóór de 15de verjaag van de componist. Eenvcl qua thematiek, maar al veij send in instrumentatie en werking van de thema's. pHOVI dubbelalbum is technisch F hoge kwaliteit. FEIKE /isinif' Je bonc Het orgelconcert van FUjag Asma kan dan echt als dagrT ting fungeren: natuurlijk P program dat Asma ligt (Wfgen Saint-Saëns en een carillon-^ moge die Mulet in toccatavorm oh situ poneerde. Van Hendrik Andtgten sen een weinig gespeeld Lvan „Fête Dieu" uit 1918 en eenr. riatiewerk van Cor Kee als F tuoos slot. hermd. Briljant gespeeld op het dkomt. van de Haarlemse Bavo, der drie beste waarover N< land beschikt. Als de zomer z'n zonnige zin krijgt, grijpen we straks weer elke kans op verkoeling aan. Een jonge vrouw draagt dan ook 't liefst iets lichts en luchtigs. Dat ze hup even aanschiet en waar ze net zo makkelijk weer uitstapt. Maar 't moet natuurlijk wel mode zijn. Lampe gelooft dat ze met haar huidige selectie halterjurkjes precies in de roos schiet. Want die geven niet alleen uw benen, maar ook uw rug volop de kans om te bruinen. Terwijl de stoften van een natuurlijke eenvoud zijn en de motieven goedgemutst. Kortom, wie er trank en vrij bij wil lopen als het kwik oploopt, moet maar 'ns gauw komen snuttelen. Katoenen imprimé halterjurkje, gevoerd en met nek-bandje Fond: bleu, beige of oranje. Mr. 36 t/m +2: 59.- Broderie halterjurkje van wit Halterjurkje van katoen, met katoen, met meerkleurige bouquetjes V-décolleté en grote puntkraag. en gerimpeld achterpandje. In kobalt, marine en groen. Mt. 36 t/m 44: 59.- Ml. 36 t/m 44: 49.-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1974 | | pagina 10