IA TWEE NIEUWE SERIES: Verschoppeling en Duits Politierapport Cl TELEVISIE VANAVON TELEVISIE MORGEN RADIO VANAVOND RADIO MORGEN TERUGBLIK LEIDSE COURANT MAANDAG 20 MEI COUPERUS' STILLE KRACHT WERD STEEDS BETER BEKEKEN De Stille Kracht, tv-spel naar het boek van Louis Couperus, is door een stijgend aantal kij kers gevolgd, die naarmate de vier delen vor derden er meer waardering voor kregen. Naar het eerste deel keken ruim vier miljoen mensen, die als waardering een 7,5 gaven. Deze cijfers waren bij de laatste aflevering resp. ruim 5 en bijna 8. Ouderen gaven als waarde ring een 8, terwijl de jongeren geneigd waren tot een 7. Bij een verdere uitsplitsing van deze cijfers bleek, dat KRO- en VARA-aanhangers vrij snel voor deze serie werden gewonnen en dat daarna schoorvoetend ook de vaste TROS- kijkers van ruime aanwezigheid voor het scherm en waardering blijk gaven. Ria Groeneveld: „We moeten er eerst uitgebreid over gaan praten". RIA GROENEVELD MISSCHIEN OP TELEVISIESCHERM Ria Groeneveld is ook genoemd in het rijtje KRO-mensen, die in de komende winter samen met Aad v.d. Heuvel een nieuw avondvllend programma op de tv zullen brengen, waarin al lerhande actuele zaken aan de orde komen, van sport tot lamst, van amusement tot ernstiger, in de maatschappelijke sfeer liggende zaken. We kennen Ria Groeneveld van doorwrochte werkstukken op de tv, bijv. „Verslag op dins dag" en nadien ook van programma's over ge* zondheiszorg. Van huis-uit verpleegster, die la ter in het tv-wereldje verzeilde, benaderde zij patiënten en dokters met gerichte vragen ol plaatsen, waar deze vertoeven, n. in het zieken huis. Ga at Ria, nu zij betrokken raakt bij de nieuwe alomvattende KRO-rubriek in de komende win ter, ook andere onderwerpen doen dan die uit sluitend in het maatschappelijke vlak liggen en krijgen we haar ook op het scherm te zien, want meestal blijft zij bescheiden op de achter grond? Ria: „Daar praat ik veel liever niet over. Er staat nog helemaal niet vast. Eigenlijk is alleen het idee voor het nieuwe programma er pas en zijn de namen bekend geworden van degenen die het moeten gaan maken. Maar hoe of wat, daar is nog geen zinnig woord over te zeggen. We gaan nu regelmatig bijeenzitten om deze zaak uit te werken, maar verder dan de kinder schoenen zijn we met dit programma niet. Aad zegt, dat hij er geen behoefte aan heeft om in het nieuwe programma uitgesproken op de voorgrond te treden, maar of dit ook inhoudt, dat ik ook presentatie zal doen is nog zeer de vraag. Ik vind dat een heel apart vak en daar zou ik eerst nog eens over moeten nadenken. Evenmin kan ik er weinig over zeggen, of ik voor die nieuwe rubriek uitsluitend de wat ern stiger onderwerpen voor mijn rekening neem die iets te maken hebben met het maatschappe lijk engagement, dat ik het mijne mag noemen. Het kan best zijn, dat ik ook ga werken op de terreinen van sport èn amusement. Maar nog maals, je vraagt meer dan ik nu al kan beant* woorden. Ik moet eerst eens zien hoe deze hele zaak zich ontwikkelt en dan wil ik daar in de toekomst nog wel eens meer over vertellen". ELI ASSER TRILT SOMS VAN DE STRESS „En nu ik het toch over moeilijkheden heb: één van de dingen waar je steeds weer mee te maken krijgt bij het schrij ven van een tv-serie is de al dan niet be schikbaarheid van de hoofdrolspelers. In ieder seizoen komt het enige malen voor, dat een van de sterren tegen je zegt: „Sorry, Eli, het spijt me verschrikkelijk, maar de volgende keer moet je maar een heel klein rolletje voor me schrijven (of helemaal geen, in het ergste geval), want ik sta voor een première. Een grote rol in Pinter. Of in Schnitzler. Of Shakes peare - om maar een dwarsstraat te noe men". Hier is Eli Asser aan het woord, de schrijver van de KRO-tv-serie „Citroentje met suiker", die in een over deze serie door producer Joop v.d. Enda kleurrijk uitgegeven boekje uit de doeken doet met hoeveel voetangels en geeste lijke klemmen het leven van een tekstschrij ver gevuld is. Eli Asser: „Wat doe je dan? Je bedenkt voor de beteffende figuu een kortstondig, maar wel onverbiddelijk ziekbed. In da ruim twintig jaar, dat ik nu voor radio en tv werkzaam ben, heb ik, ik weet niet hoeveel coryfeeën uit de Ned. theaterwereld in mijn goedertieren heid opgezadeld met griep, blindedarmontste king, gepelde amandelen, ischias, geelzucht en allerlei andere kwaaltjes, die. hoewel van voorbijgaande aard, voldoende fysieke schade veroorzaken om iemand voor de duur van een aflevering geheel aan de roulatie te onttrek ken". In dit boekje maakt Eli er geen geheim van, dat het vak van een schrijver voor de tv niet voert over een pad zonder netelen en doornen Niet zonder galgehumor wijdt hij een hoofd stuk aan de vraag: „Hoe schrijf ik zonder enige moeite een humoristische tv-serie?" Het antwoord luidt ongeveer: Je maakt maar een een wandelingetje door de buurt en dan zie je de humor op straat liggen. Je maakt wat aan tekeningen in het bloknootje en je kan weer een heel seizoen vooruit. De werkelijkheid is anders. Die komt erop neer, dat de show altijd must go on. Eli Asser: „Het is maandagmorgen. Mijn vrouw is mijn zoontje wegbrengen naar school, Ik zit gewassen en geschoren achter mijn schrijfmachine. De eerste twee peuken liggen in de asbak. In het zitgedeelte van mijn li chaam zeurt een hinderlijke stramheid, die doortrekt naar mijn kuiten, en psychisch is volgens de huisarts. De stress. Het constante gezoem van de stofzuiger snijdt dwars door Eli Asser: „Ik heb iets legen pillen" Adèle tot Piet: „Ik vind Poep zeggen juist zo gezellig". de concentratie heen. Ik krijg koffie. Suiker gebruik ik niet meer. Het is ook te gek wat ik doe. Acht complete comedies van om en nabij 50 minuten, met bovendien nog die door wrochte muzieknummers erin. Per seizoen. Ik ben ook niet van beton. Door de stress ben ik kilo's aangekomen. Ik weet niets meer. Ik slik geen pillen. Ben als de dood voor pillen. In een tv-programma zegt een stem: „U bent niet de enige die het slachtoffer is van de stress". De asbak begint vol te lopen. Als je het koperen uiteinde van een gloitamp in je mond steekt, gaat-ie branden, denk ik. Dan gaat de telefoon. Joop v.d. Ende belt voor een bespreking. Of ik het volgende seizoen weer „Citroentje" wil schrijven? Het volgende sei zoen? Terwijl ik nog in de zenuwen zit voor deze? „Joop", roep ik wanhopig, „ik ben leeg. Ik zit te rillen op mijn stoel. Wat moet ik doen"? En Joop: „Gewoon een pilletje nemen tegen de stress". Mijn adem stokt. Ik heb het onderwerp voor mijn volgende aflevering, ge titeld „De Stress". Zo schrijft Eli ook over liedjes schrijven. Orie per aflevering, omdat de Ned. tv die eis stelt. Ga er maar aan staan. Tijdens een operatie in het ziekenhuis ontstond het liedje: „Het zal je kind maar wezen". En Elsje, ei\ Adèle, Leen, Piet, Lex, Ronnie, zijn daar nooit eens troebeltjes mee? Nou en of. Neem nou Piet Römer. Die had bezwaar tegen de koosnaam „Poep", die zijn vrouw Adèle nogal eens voor hem gebruikt. „Ik vine het best", had Piet gezegd, „maar voor je het weet word je in werkelijkheid ook zo ge noemd". Eli praatte hem dit uit het hoofd. Eli in zijn boekje: „We legden de zaak voor aan het team. „Hé", zei Adèle, „waarom mag ik je nou geen Poep noemen. Ik vind het net zo gezellig klinken". Het eerste programma ging er uit met in totaa.' zeven keer het woordje Poep. Er kwamen geen klachten. Geen ingezonden stukken Geen opzeggingen. Geen ministeriële beris ping. Kort daarop was ik samen met Piet en nog eens 60.000 man in het Olympisch Stadion bij een belangrijke voetbalwedstrijd. In de rust kwam een medsje van een jaar of twaalf naar ons toe. Of liever gzegd, naar Piet, met haar toegangsbewijs in de hand. „Zou u hier alstublieft uw handtekening op willen zetten"? Zwierig zette Piet zijn signatuur en gaf haar het kaartje terug. „Dank u wel, mijnheer Poep", zei het meisje beleefd. En zij ver- dween in de menigte". Wie smaak heeft in een „Citroentje met suiker" en in een kijkje achter de schermen van het artiestenleven, mag zichzelf deze pocket niet onthouden. GROTE BEHOEFTE AAN SERIES BIJ DE KIJKER In het Ned. Theater- en Televisie Jaar boek '71-'72 wordt met de bijdragen van een groot aantal bekende tv-regisseurs en/of dramaturgen veel aandacht be steed aan het electronische aspect van het theaterleven. We komen daar nader op terug, maar willen hier alvast de visie weergeven, die NCRV-regisseur Bob Lö- wenstein (Boerin in Frankrijk) heeft op het verschijnsel tv-serie.) Hij schrijft, dat het gebleken is, dat de tv-serie duidelijk voldoet aan een behoefte bij Ihet Ned. t.v.-kijkend publiek. In tegenstelling tot het avondvullende tv-stuk krijgt de doorsneekijker bij het volgen van een serie meer gelegenheid en tijd om zich te identificeren met zijn „held" of zijn „heldin". Hij komt zo tot „meedoen". De vaste wekelijkse avond wordt een „party", waarop de kijker als gastheer of -vrouw zijr beste vrienden en kennissen (de figuren uit de serie) in zijn huiskamer ontvangt. De kijker be schouwt op de duur iedereen, die op het scherm komt als een goede bekende, hetgeen voor een serie een zeer belangrijk punt is: de herken ning. De kijker is dolgraag bereid in de actuali teit van iedere situatie te geloven, nog sterker: hij wil er aan „meedoen". Nu wij weten, dat de tv-serie niet meer weg te denken is uit tv-pakket, volgt daaruit onmiddel lijk de vraag bij producent en regisseur: „Wie wil ik bereiken?" Het doel is naast een optima le waardering een optimale kijkdichtheid te ha len. Het is onzin, dat wil men succes hebben man de weg van de minste weerstand moet kie zen door het maken van een „sensatieprodukt". De kijker gaat heus niet voor zijn kastje zitten, consumerend wat hem geboden wordt. Hij kijkt „gericht", of wil dat tenminste. Door rekening te houden met de wetten van acteertechniek en camerabehandeling werd zelfs een prestigepro- gramma als „De boeken der kleine zielen" van Louis Couperus een actualiteit bereikt, die het grootste deel van het kijkerspubliek als „be kend" voorkwam, waardoor het identificatiepro ces zonder moeite verliep en deze serie uitgroei de tot een „bestseller". Dit alles voert Bob Löwenstein tot de conclusie, dat de tv-serie een grote belangstelling onder vindt en dat de programmamakers aan dit ver schijnsel alle aandacht zullen moeten blijven besteden. Bob Löwenstein: „Op vaste serie-avond ontvangt de kijker zijn helden van he* «chetm bij zich thuis". De NCRV zendt vanavond de eerste aflevering uit van de 13- •delige serie „De verschlppe- ling". Hoofdpersoon is een ze venjarige jongen, een wees die van gezin naar gezin verhuist, in het begin van de Tweede We reldoorlog. Dit Jongetje, Paul, litdekt dat er verschillende soorten volwassenen zijn, aardi ge en onaardige. In het gezin «inot heeft Taul het wel goed, het lijkt of hij een echte broer en een moeder heeft gekregen, chter, de tijden zijn moeilijk en er is geen brood meer. Dan wordt de echte moeder van Paul bekend. Zou die niet iets moeten meebetalen? tied. I, 19.05 uur. Politierapport DE NCRV zendt vervolgens de ►erste aflevering uit van de se HOU HET SCHERM IN HET OOG rie „Politierapport" in acht de len. De serie is vrijwel zonder geweld, is meer documentaire. Elke keer wordt begonnen met een bespreking in de ochtend op het polititebureau van DUssel- dorf. waarna het spoor van de misdaad wordt gevolgd. In Duitsland is de serie reeds, met matig succes, uitgezonden. Hij werd over het algemeen niet spannend genoeg gevonden. Ned. I. 20.21 uur. Helen. In de serie „Helen, een vrouw van deze tijd", heeft Helen be sloten van haar overspelige man Frank te scheiden, wat iedereen er van mag zeggen. Is Frank werkelijk de enige schuldige? Niettemin zet Helen door. Zij zoekt een part time-baan en wil na tien jaar studie voortzetten. Maar een en ander is toch moei lijker dan op het eerste gezicht lijkt. Frank probeert nog eens een verzoening, maar Helen blijft bij haar besluit. Ned. II, 20.21 uur Cannon Peggy Angel gaat in de Ameri kaanse detectiverserie „Can non" tussen de middag alt jd naar de zelefde bar om wat op verhaal te komen, maar deze kee- wordt zij plotseling onwel. Een vreemde helpt haar weer op verhaal te komen, maar wan neer Peggy bij bewustzijn is, zit zij opgescheept met het ontziel de lichaam van een man een oude kennis. Ze wordt van moord verdacht. Maar Frank Cannon gelooft niet in haar schuld en dus komt allies weer in orde. Ned. II, 22.05 uur. Rembrandt-etsen ontdekt in Estland MOSKOU (RTR) In de weten schappelijke bibliotheek van de universiteit van Tartu in Est land zijn tot dusver onbekende etsen van Rembrandt gevonden waaronder een portret van Rembrandts moeder. Eerste prijs voor Edith Stein-koor Den Haag- Tijdens het zaterdag j.l. in H.ilversum gehouden In ternationaal Koorfestival heeft het koor van het Edith Steincol- lege uit Den Haag o.l.v. Ruud van der Meer een eerste prijs behaald in de afdeling Jeugd koor A. DUITSLAND I NOS 18.45 Ti ta tovenaar 18.55 Journaal 19.05 De verschoppeling 1, serie 19.30 Tweekamp 20.00 Journaal NCRV 20.21 Politierapport, serie 21-15 Sportshow-twee 22-15 Geestelijke liederen NOS 22.25 Staatsloterij 22-3° Journaal 22.35 Gemeenteraad (3) (Teleac) 18.00 (K) Nieuws uit len. 18.10 (K) Detektlvbüi ge. 18.40 (K) Aktuallteltei (K) Journaal, kommentaar overzicht. 32.50 (K) Gosc tcrrlcht, Duitse speelfilm. DUITSLAND I 18.25 (K) Tekenl Journaal. 19.30 (K) Informal gramma. 20.15 <K) Mag: isvragen. 21.00 (K) 21.15 (AV) Kara NEDERLAND II BELGISCH NEDERLANDS NOS 18.45 Ti ta tovenaar 18.55 Journaal 19.05 Het ziekenhuis, serie 20.00 Journaal 20.21 Helen, een vrouw vai deze tijd 21.15 Televizier Magazine 22.05 Cannon 22.55 Journaal familie 18.30 (K) Vogelfilm. 18.53 mentalre over sport. 19.33 (l( De vier zoons van Katle Eldi ternfllm. 22.05 (Z/W) Dokt programma. 22.55 (K) Journi onze serii J lerale dri ji«terkste li iet zwaks ^ngerak >end om 1 de der lijken ee leerwerk h Ijde betv tu rriendelij ^iWet onze .eidse pr ijn carriè <Klll NEDERLAND 21.30 2 voor 12, quiz 22.10 Achter het nieuws 1 23.00 Journaal KRO/NCRV-NO 10.45 Schooltv NOS 18.45 Ti ta tovenaar 18.55 Journaal KRO 19.05 Voor achten 20.0 Journaal 20-21 Storm over Washington, film met Charles Laughton 22-25 Gamma NOS 23.00 Den Haag vandaag 23-15 Journaal 23.20 Huisartsen, Teleac DUITSLAND I 18.00 (K) Nieuws uit NoordrIJn-ï len. 18.10 (K) Elefantenboy: rie. 18.40 (K) Aktualiteiger (K) Mtlv T v-serle). 20. eeroveczcht. 20. TV-quIz voor filmbezoekers (K) Seine Scheidung. ihre dung, tv-fllm. 22.15 (K) Jouri weerbericht met kommentaai (ZAV) Gesprek met Bertrand venei. 23.35 (K) Journaal. DUITSLAND II NEDERLAND II NOS 18.45 Ti ta tovenaar 18.55 Journaal VARA 19.05 De verschoppeling 2, serie 19.30 Pauzefilmpje 19.40 Tottenham Hotspur Feyenoord, eerste helft 20.30 Journaal Feyenoord, tweede helft 20.45 Totteham Hotspur 18.25 (K) Die Follyfoot-Fai rie. 19.00 (K) Journaal. 19.31 Glft-Afffire. dokumentair spel. (K) Journaal. 21.15 (K) Ken D. 22.00 (K) Fllmrubrlek. 22.* Journaal. BELGlë NEDERLANDS 8.00 (K) Fabeltjes Het grote koralrif (K) Tier het hui verbond. 19.35 (K) Kortweg. (K) Mededelinge. 19.45 (K) naai. 20.15 (K) Moederlief^ spel. 21.05 (ZAV) M; tisch programma. 21.! wil burge laar om ti en. Later jk een drc laag. Ik n cteur van os antoor dai iet de An rogisterij 'de |d r laR el gebeurt Liedjesprogramma. arom ben anbevelinf aak op de HILVERSUM I klas eke 22.4i <s)r Nederland en Europa. 19.10 (S) Mu- zibas. 20.00 Komt u maar.... 21.50 Uitgebreide reportage. Nieuws. AVRO: 22.40 Radiojournaal. NO: 22.50 (S) Hobbyscoop. 23.20 (SI NOS-Jazz. 23.55—24.00 Nieuws. 22.52 De schrijver en de Pelar die Pv hoorspel 23.00 Hoe ver zijn then. Dat c gekomen met ons eigentijds ve van de Bijbel?, lezing. 23.55 Nieuws. HILVERSUM m es en dat ollege vor an van dt ebben im HILVERSUM 11 zending 18.41 Toelichting bij het nieuws. 18.48 (S) Met uw Instemming: het lied van de week. 19.00 (S) Vincent 1.02 Muziek i van Gogh, seriehoorspel. 19.30 (S) de nacht doe Dit Is wat Jou land geword het: ge- en dauw. 20.02 Radiojournaal. 20.05 (S) the 8-train. 21.02 De negen-uu 22.02 Superclean Dreamm 2.02 er' 'erboom v aaraan ni luitenspel. 'erkbare i akkoord", Voofiee akkoo: aar niet t 'ant de Ie ^en. Op de chaal en i roblemen. HILVERSUM II. 20/5 AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Och- 20/5 KRO: 7.00 Nleuv ridgymnastiek. 7.20 (S) Dag met een gaatje, met om 8.00 Nieuws eo Radiojournaal. 8.50 Morgen- WD-kan 'orden. G laar mijn 8.30 Nieuws. 8.36 Gymnastlekf" de huisvrouw. 8.45 Moeders 1 wet. 9.40 Schoolradio. 10 Radiojournaal, idom Twaalf: een uur met de groen- 11.00 Nit 11 30 (S) allerlei voor ie teman. Paris 11.55 Beursplein 5. 12.30 Overheids voorlichting. Uitzending voor de landbouw. 12.40 (S) Kinderkoor. 13.00 Nieuws. 13.11 Radiojournaal. Mededeling: 13.21 Wat deed hij hier. briek. 10.20 (S) Aubade: kla muziek met om 10.30 Nieuws. Gebakjes en een beter leven -j klankbeeld. E O 14.0 Waarl radloi Uitzicht: de Nederlandse gewijde muziek. 16.00 Nieuws. 16.03 de kleuters. Klankbord. 16.10 (S) Eigenwijs echo. voor de kleuters. 16.30 (S) Jeugd. tour. AVRO: 17.00 (S) Mobiel: een HILVERSUM III. bewegelijk programma voor beweeg- Mededell (S) Vai 12.22 Wij van het lar sdellngen. 12.30 Echo en 13.00 Raden Schoolradio. 14.30 <S) Interloka aar ljist dinsdag, met om 15.30 Nieuws. Overheidsvoorlichting: Luchtpo .laa6l talf tot twee nr. C. We malende over o erkiezing •vdA. Vie Ie PvdA ndere p< (S) Pep op drie. 11.03 Tom Bk na s kom uw radio. 12.03 (S) Drie middag Een opvallend m j... gevarieerde visite. 14.03 Eddy aar daar ker. 15.03 Drie-draal. 16.03 (S) naakt. Ni «handel ii aad, De maand mei is wat t.v. be treft één lange oudejaarsa vond. Het t.v.-jaar sluit en het is doorlopend tijdelijk of voorgoed afscheid nemen van bepaalde programma-se ries. Tijdelijk afscheid van Swieber- tje (komt gelukkig terug), van „Herkent u deze tijd" en „De Mounties" (k°men beiden) te rug, en we weten niet of we daar erg gelukkig mee zijn), tijdelijk van Farce Majeure (we kijken erg hoopvol naar de terugkeer uit). Niet terug komt „Een klein uur: U". Dat betreuren we. Koos Postema's programma's richtten zich qua opzet niet tot de grootst mogelijke kijk- meerderheid. Maar voor min derheden waren ze soms Im mens belangrijk. aangepakt meteen die proble men voor een stukje de wereld uit werden geholpen. Het giste ren geboden afsluitende pro gramma toonde dit aan. Zes van de veertig uitzendin gen werden nader bekeken. Al lemaal gevallen waarin het kleine uur wezenlijk bleek te hebben bijgedragen ann het le vensgeluk van sommige men- irogramrr lijeenkorr laar nu i wel daard ijsttrekke 1. van De belan, 1 colle ïouders enige MR door de levendige vormgevln|pvcjA hoe i de goede rolbezetting. Zo' kan. Om Dolf de Vri^s bijvoorbeeld heid te g man die precies weet wat t.v i een acteur vraagt. t>C.D.A.-kie woensdag Postema's kwaliteit in het scherp stellen van problemen bleek opnieuw uit deze slot-uit- zending. We konden niet alle uitzendingen zien die hier na der beschouwd werden. Maar we werden in elk van de ge vallen geboeid. Gisteren was er ook een „Waaldrecht": „Met uitzicht op het water" van Frank Her zen. Gebouwd rond een drama tisch nogal „dun" gegeven. Toch redelijke „wegwerp-t.v." „Wonen is liefde" was een er) fijne documentaire over he bouw-experiment Kasbah-He» gelo. Architect Piet Blom rea liseerde daar een experimente le woonvorm die wellicht in vloed kan hebben op het bou wen van de komende jaren. De waarde van het experiment zal moeten blijken. Fout von den we het dat de VARA eei briefkaarten-enquête uitschree over de wenselijkheid van zo'a kasbah in west-Nederland Daar komen uitsluitend anl- woorden binnen van mensen die in west-Nederland zich on voldoende gehuisvest achten. De uitslag ervan stelt derhalve niets voor. Vg- KVP Chr. I DE I

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1974 | | pagina 2