Uit de keuken van befaamde mannen THEOLOGEN ZWIJGEN NIET. MAAR WERKEN Mgr. Simonis: illegale eucharistievieringen achtergrond van verklaring over kerk VOOR DE VROUW KERK EN WERELD PAC -4mm\ 1 Martine Bijl zegt in het voor woord van ,Man in de Pan" het nieuwste kookboek van Bum Verbiesen, dat hij, „ver sierder als hij is" zijn gespreks partners, alle bekende nationa le- en internationale persoonlijk heden die hun liefste kostje en receptuur aan hem onthulden, „kleine filosofietjes ontfutselt, gelardeerde spekjes uit de goe de keuken". Pim Jacobs bijvoor beeld vertelt dat Rita Reys en hijzelf niet van lang tafelen houden en ook in wezen geen wijndrinkers zijn. Verder vertelt Pim dat „samen eten en drinken het einde is. Een toestand van genieten, of je nu eet of dat het met sex te maken heeft, het is met elkaar te vergelijken." Pim Jacobs herinnert zich tenminste hoe Pearl Baily uit „Hello Dol ly" in New York op een gewel dig sexy manier kip zat te eten. En dat het verrukkelijke vrouw tje uit de film „Tom Jones" overtuigend verleidelijk zat te schransen. „Verhoudingen", al dus weer Pim, „verlovingen, huwelijken zijn begonnen onder het eten." Recept van Pim Jacobs: „Ome- lette soufflée aux marrons: „Doe het geel van 4 eieren in een kom met een half blikje kastanjepuree, wat zout en een vleugje nootmuskaat. Roer of uw leven ervan afhangt. Klop het wit van de eieren stijf, zo danig dat de substantie er niet uitdruppelt als de kom wordt omgedraaid. Doe het daarna bij de fluwelige kastanjepuree en roer de massa luchtig. Er mag een half glas melk bij worden gevoegd. Vul met het mengsel een vuurvaste schaal, die tevo ren met wat boter is ingevet en zet die een half uur in de niet te warm® oven." Dan heerlijk smullen! Turmac-directeur Alexander Or- low, die met zijn knappe, altijd voortreffelijk geklede vrouw Ja- cobine op veel modeshows mee zit te kijken naar de mooie kleren die er worden getoond, vindt het ieders goed recht kri tiek te leveren. „Die heb ik ook", zei hij tegen Bum. „Ook op mezelf. Maar afbrekende kri tiek die erop gericht is een an der naar beneden te duwen en er zelf beter van te worden ver werp ik." Orlow heeft een hekel aan zakenlunches. De groot-in dustrieel vermijdt ze zelfs zo veel mogelijk. Ex-rugby-speler Alexander houdt van „Jaco- bientjes": „Klop drie eieren, 68 eetlepels water. 3 theele pels suiker, wat zout, kaneel, en ca. 3 eetlepels bloem tot een ta melijk dun beslag en bak hier van 8—10 dunne flensjes Smelt in de flambeerpan 5 eetlepels suiker met 50 gram boter en doe daarbij de geraspte schil van Vi sinaasappel en l/2 citroen, het sap van de hele vruchten en 2 likeurglaasjes Grand Marnier of brandewijn. Leg er als de saus goed ingekookt is. de in vieren gevulde flensjes in en versier ze royaal met verse of ontdooide gesuikerde frambozen (de frambozetitijd komt er weer aan). Giet er wat kirsch over en steek dit aan. Direct serve ren." Muzikus Rogier van Otterloo heeft om muzikale redenen nooit sla peloze nachten. In goede condi tie werkt hij snel. Zijn arrange ment van Chopins Etude in E- mineur op de laatste elpee van Louis van Dyke „Telepaty") maakte hij in twee uur („maar ik had er net zo goed een week over kunnen doen"). Louis vond die Chopin-prélude het fijnste en Udo Jürgens drinkt op het toneel meest ontroerende stuk van de alleen nog maar kamillenthee. plaat. „Ik heb er bij zitten jan ken" moet hij hebben gezegd. „De strijkers hebben als goden gespeeld." Misschien heeft Ro gier na de samenstelling van dit arrangement zijn lievelingsscho tel van spaghettit met champig nons, doorregen spek, salami worst (lekker vol knoflook), ge schilde tomaten en bouillon wel gesmikkeld. Charles Aznavour (steeds op pla teauzolen en hoge hakken om dat hij zo klein van stuk is) ont hulde Bum dat hij niet „van be ton is". Vaak heeft hij oprechte genegenheden genegeerd om snelle gemakkelijke avontuur tjes na te jagen. „Mijn zwakke punt is dat ik iedere keer weer wil bewijzen dat ak op mijn leef tijd nog een jonge vrouw kan boeien. Dat had ik al toen ik jong en arm was en dat heb ik nu nog. Het komt, denk ik door mijn postuur, maar ik vergeet Charles Aznavour, de succesrijke zanger „Wie geeft echt De lievelingsschotel van Rogier v. Otterloo is spaghetti met cham pignons. dat het me nu geen moeite meer kost. Dat komt niet door mijn uiterlijk, maar door wat ik in de ogen van de meeste vrou wen ben: de succesrijke zanger. Dat is het moeilijke, wanneer je de top hebt bereikt: wie geeft echt om je? Wie zijn je beste vrienden? Waarom? Om het aureool, om de macht? Waarom kies je ze zelf? Azna vour vertrouwt de interviewer een aangenaam recept toe van gegratineerde aubergines en warme, pikante rozijnenbrood jes, waar kaas doorheen wordt gemengd. Vriend van Ethel Kennedy, Ro berts weduwe, Andy Williams, die zich „gefrustreerd" voelt over de dingen die in de wereld gebeuren houdt van haas, ver fijnd klaargemaakt, en Cazpa- cho, een Spaans geïnspireerd recept met paprika's, zeer klei ne Spaanse pepers, komkom mer, knoflook, een soort rata- toule, waar ook gebrokkeld bele gen brood doorheen gaat. Pierre Cardin zou geen Fransman zijn als hij niet verzot was op knof looksoep en hij vertelt van Hau te Couture kuikens, waaraan na het braden fijngesnipperde ui, knoflook, aubergines, groene- en rode peper, zwarte olijven, to maten en nog wat kruiden zijn toegevoegd. Vrouwenidool Udo Jürgens, die van zichzelf vertelt dat hij vroeger een dromer was en zo slordig blijkt dat hij soms uren radeloos loopt te zoeken naar een kladje dat binnen handbereik blijkt te liggen, is voor een voorstelling erg ner veus. Na een paar glazen wijn knapt hij op en op het toneel drinkt hij alleen nog maar ka millenthee Hij eet wat hij wil, want door zijn nervositeit wordt hij nooit dik. Vandaar de „Forellen, zoals mijn grootmoe der ze klaarmaakte" een inge wikkeld recept en rijstpudding, die alleen voor magere mensen is weggelegd. De dikke rijste pap van Udo zet lekker aanEn dan Willem Duys, onze eigen Willem, de goedmoe dige, die thuis graag echte vrienden ontvangt. Mary Duys houdt van soepen, Willem «liet. Wel ds hij gek op gegrilleerd vlees liefst buiten bij het zwem bad. Ondanks de gezelligheid thuis blijft het huis in Blaricum voor velen een onneembare ves ting. Willem wil alleen werke lijk vrienden over de vloer. „Dan gebeurt er tenminste iets met hen en met ons". Zijn voor keur gaat uit naar Franse uien soep en „voor de vuistjes", 200 (250) gram niertjes p.p., 100 h 150 gram spek, uitjes, champig nons, 3 4 lepels olijf- of mais- olie, peterselie en knoflook. In grediënten aan het spit rijgen, bestrijken met de olie en als ze gaar zijn (710 min) bestrooien met fijngesnipperde peterselie of knoflook. Louis de Funès vindt dat het le ven zich voltrekt in een werve lende strijd waarin het goede tegen het kwade wordt uitge speeld. Het is een gevecht voor werk en een waarlijk goed en stimulerend leven. Hij houdt van jagen, wat hem fazantenre cepten oplevert, krabsalade en waardige dranken. De Funès, ziet eten niet als hoofdbezig heid, maar de gezélligheid en de sfeer van het tafelen als noodzakelijke levensfactoren. Met Louis heeft Tom Jones een voorliefde gemeen voor hors- d'oevre. Jones leidt in zijn huis in Surrey samen met zijn vrouw Linda en zoon Mark een rustig leven en zou nooit in een we reldstad willen wonen. Hij is de zoon van een mijnwerker, en hij beleefde het sprookje een ster te worden, "de he-man". Tom Jones, die eigenlijk zo kflein is, die een Rolls, een zwembad en een barokke werkkamer heeft, maar het liefst een Engels rundvleesgerecht eet van het onderste deel van een schenkel. Voor Ryan O'Neal een aardbeien bowl (waarvan hij een verrul- kelijk recept geeft), voor Toon Hermans Foe-jong-hai, en "Kou de Bloemendaalse tuinkerssoep" en voor Jeroen Krabbé (Boog schutters hutspot (doodgewoon klapstuk met varkenspoten, wortelen, rapen en wat nog meer des hutspot's is), maar voor Edgar Vos: „geroosterde Gam ba's", makkelijk te maken en uitheems. Edgar, de verzame laar, „niet alleen van mensen, maar ook van zilveren doosjes, parelzilverbestek, geboorteglazen en oud kristal". (Uitgeverij J. H. Gottmer-Haariem 17.95). Je hc jen je a Mijn verklaring over de kerk moet worden gezien tegen de achtergrond van hier en daar levende illegale vormen van eucharistievieringen. Deze pas torale situatie brengt me ertoe om te wijzen op wezenlijke contouren van Christus' eigen evangelische kerkbeeld. Want er bestaat een wezenlijk ver band tussen de kerk en Chris tus' werkzame aanwezigheid in de eucharistie. Daardoor wordt de kerk als lichaam van Chris tus opgebouwd. Dit stelt mgr. dr. A.J. Simonis, bisschop van Rotterdam, in een uitvoerige brief, die hij heeft geschreven aan honderd twintig leerlingen van de hoog ste klassen van de scholenge meenschap „Bonaventura Kijc- kenborgh" te Leiden. In de godsdienstlessen hadden deze leerlingen aandacht be steed aan de „voorlopige ver klaring over de kerk", die mgr. Simonis op 14 januari voor de Diocesane Pastorale Raad had afgelegd, naar aan leiding van de discussies over zijn In De Tijd en via de t.v. geuite visie over de kerk. De leerlingen hadden hun reacties naar de bisschop gestuurd die daarop reageert in genoemde brief, die ook naar de D.P.R en de Raad van Kerken in Ne derland is gestuurd. Mgr. Simonis plaatst zijn ver klaring uitdrukkelijk in de si tuatie van vandaag, „waarin steeds meer mensen een ver eenzelviging lijken voor te staan in opvatting en taalge bruik van eucharistie en avondmaal, van de voorgaande priester en dominee, van al taar en tafel". „Hoezeer ook", aldus mgr. Si monis, „het avondmaal een religieus gebeuren is, hoezeer ook een dominee in zijn eigen geloofsgemeenschap als bedie naar van Christus geldt, een vereenzelviging is in strijd met het katholieke geloof, voor de zuiverheid waarvan ik als bis schop moet opkomen. Er ge schieden helaas te vergaande experimenten van intercommu nie en intercelebratie, van massale wederzijdse uitnodi ging tot de heilige communie. Mgr. Simonis toont zich bijzon der ongelukkig met dergelijke experimenten. Ook al zijn dei bedoelingen vaak goed toch zijn we er mee op de verkeer de weg, zo zegt hij. De oecu menische beweging nodigt ons niet uit tot nivellering en des integratie van wat Christus ons geeft. De katholieke kerk, aldus mgr. Simonis, gelooft op basis van Christus' woord, dat de aan wijsbare voortzetting van Pe trus en de apostelen in paus en bisschoppen een wezenlijke voorwaarde is om volledig kerk van Christus te zijn; dat iemand pas dan mag voorgaan in de sacramenten van boete, vergeving en eucharistie, als hij daartoe geroepen wordt door de bisschop die hem de handen oplegt, wijdt en mach tigt tot de gezagvolle verkondi ging van Gods woord; dat «r alleen sprake kan zijn van een echte eucharstie en waarachti ge aanwezigheid van Christus onder de gedaanten van brood en wijn, indien een gewiide priester dit „geheim van ons geloof" voltrekt. Mgr. Simonis erkent, dat er andere kerk-opbouwende ele menten zijn en hij verheugt zich over het toenemend lezen van de bijbel door katholieken. „Daardoor kan onze verbon denheid met niet-katholieke christen-gelovigen zich zeker tot een meer vitale en solide band ontwikkelen. Op dit ter rein doen gelukkig vele theolo gen in opdracht van en in ge meenschap met de kerk, goed voorbereidend werk", aldus mgr. Simonis, die van alle christenen een gebedshouding vraagt: „Juist in zulk een ge bedshouding heeft de katholie ke kerk, in haar gelovigen van alle eeuwen en werelddelen zijn woord beleden, dat de kerk wezenlijk medegestalte krijgt in een aanwijsbare voortzetting van Petrus en de apostelen. De geloofsgehoorzaamheid aan Christus moet ook tot uitdruk king komen in de aanvaarding van wezenlijk door hem be doelde structuren, zo zegt mgr. Simonis. „Ons katholiek geloof in de kerk kan naar buiten ze ker pretentieus overkomen, maar 't uitzeggen dat Ohristus slechts één kerk heeft gesticht op de rots die Petrus is, heeft alles met geloofsgehoorzaam heid te maken. Zonder twijfel mag dit ons nooit verleiden tot eigengereidheid en onjuiste pretenties. Er is geen reden tot triomfalis me", aldus de bisschop, die nog stelt, dat de taal, die hij in zijn brief bezigt wellicht als hard pijnlijk of als wereld vreemd zal worden ervaren. „Het is inderdaad gemakkelij ker als je sommige dingen niet hoeft te zeggen. Maar ik hoop dat wij allen nog meer pijn De Nederlandse theologen heb ben zich niet „bij de situatie in de kerk neergelegd". Maar ze zien meer heil in „gewoon stu deren en daardoor nieuwe din gen aanbrengen". Dit zegt prof. dr. E. Schillebeeckx in een interview met Nico Ver sluis van De Bazuin. „Daarom heb ik /mij drie Jaar beziggehouden met het voorbe reiden van een groot boek over Christus: „Jezus, het verhaal van een levende". Ik denk, dat zo'n boek tenslotte meer zoden aan de dijk zal zetten dan al dat geharrewar over instituties in de kerk, of wat dan ook." Prof. Schillebeeckx is het niet eens met Walter Goddijn, die in zijn boek „De beheerste kerk" zegt, dat „de theologen PROF. SCHILLEBEECKX: zijn gaan zwijgen". De theolo gen „doen hun eigen werk als theoloog, maar minder betrok ken bij het landelijk kerkelijk leven dan tijdens het concilie/ toen ze voortdurend gevraagd werden reacties te geven en rapporten op te stellen". Prof. Schillebeeckx consta teert, dat veel studenten In Nijmegen het officiële katholie ke geloof naast zich neer heb ben gelegd. „Zij verwachten op het ogenblik ook niets bijzon ders van een nieuwe bezinning ogenblik heeft bij alle grote op het christelijk geloof. Vol- universitaire vraagstukken het gens hem is dit een zich voor- katholieke geen enkele <n- lopig afzetten tegen het verle- breng. „Het christelijk geloof den. „Ik hoop, dat die kriti- biedt ook geen methodes of sche katholiciteit een echte in- strategie, alleen maar inspira- breng zal krijgen". Op het tie en oriëntatie. Misschien dat je met behulp van een marxis tisch instrumentarium die christelijke oriëntatie kunt operationaliseren." Volgens prof. Schillebeeckx zijn de Jongerejaars-studenten al veel minder fel, „zij het niet minder kritisch". ,/Zij zet ten zich minder af tegen een belastend verleden". „Een uni versiteit moet ook niet alleen maar mensen afleveren, die passen in het bestaande sy steem, omdat het bestel zulke mensen nu eenmaal nodig heeft. Als men vanuit het christelijke geloof over zulke dingen wil gaan nadenken, *ou ik zeggen: daar zie ik een toe komst in voor een katholieke universiteit". Pater E. Baaij bisschop in Zuid-Afrika De Nederlandse pater E. A. M. Baaij wordt 23 mei gewijd tot bisschop van het Zuidafrikaanse bisdom Aliwal-Noord, tweehon derd kilometer ten zuiden van Bloemfontein. Pater Baaij (53) van de congrega tie van de Priesters van het Heilig Hart, afkomstig uit Rot terdam, is sinds 1957 werkzaam in Zuid-Afrika. De nieuwe bis schop, die vóór 1957 aalmoeze nier is geweest van Nederlandse emigranten in Canada en les heeft gegeven op Canadese en Amerikaanse kleinseminaries, volgt de Duitser mgr. J. Luerk (65) op, aan wie de paus eervol ontslag heeft verleerd. Van de ongeveer 240.000 inwoners van het bisdom zijn er ruim 25.000 katholiek. Overleg van Wereldraad en Vaticaan „Djakarta 75" De gezamenlijke werkgroep van de Wereldraad van Ker ken en de r.k. kerk zal eind mei In Venetië bijeenkomen ter bespreking van de toe komstige wederzijdse betrek kingen en het eventuele deel nemen van de r.k. kerk aan de vijfde assemblee van de We reldraad, die in 1975 in Djakar ta wordt gehouden. Ter voorbereiding van deze bijeenkomst heeft de werk groep vorig jaar aan nationale raden en bisschoppenconferen ties in vijftien landen ge vraagd een onderzoek in te stellen naar oecumenische er varingen in de plaatseljke ge meenten. Ook werd gevraagd met voorstellen te komen over een mogelijke verbetering van de betrekkingen tussen het grondvlak van de kerken en hogere bestuurscolleges, de Wereldraad en het Vaticaan. In Venetië zal men zich bezighou den met de vele antwoorden en voorstellen die binnenkwamen. Op grond van recente ervarin gen zal de werkgroep concrete voorstellen doen voor een in tensievere samenwerking tus sen Rome en Genève, zoals bijvoorbeeld door een sterkere vertegenwoordiging van de r.k. kerk in verschillende commis sies van de Wereldraad. De werkgroep is in 1965 gevormd en telt twaalf leden, zes van elk van beide gesprekspart ners.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1974 | | pagina 4