LIBANON koerst moeizaam door veranderende Arabische wereld SJI'ITEN TREKKEN AAN DE BEL Birma droogt weer op na driedaags waterfestival (Van onze correspondent David Hirst) BEIROET De Libanese stad Baalbek met zijn be roemd tempelcomplex was afgelopen maart de achter grond van een bont schouwspel; van alle kan ten waren zij gekomen, de plaatselijke stamhoofden met hun gewapende vazal len, de boeren, de hand- werkerslieden en de stede lingen. Ze kwamen in bus sen, op vrachtwagens en zelfs op tractoren. Hun aantal bedroeg zeker 100.000 en het aantal wa pens dat meegebracht werd ongeveer 15.000. Niet alleen geweren en kleine automatische wapens maar ook mortieren, antitankge- schut en zelfs luchtdoelge schut. Ze waren gekomen om te luisteren naar imam Moes- sa Sadr, het .geestelijk hoofd van de Libanese sji'i- tische moslims. De sji'iten erkennen, in tegenstelling tot het overgrote deel van de moslimwereld, Ali als de rechtmatige opvolger van de profeet Mohammed. Of ficieel heten zij „Sji'at Ali de partij van Ali". Zij zijn vooral te vinden in Irak, Iran en Libanon. Toen hun irrfam met zijn gevolg door Baalbek trok, werd hij allerwege begroet met erepoorten, schapenge- Het systeem rust in eerste instantie op religieuze grondslagen. De drie mil joen inwoners van Libanon vormen een mozaïek van godsdienstige gemeen schappen. De grote scheids lijn loopt tussen christe nen en moslims. Diep in het hart is Libanon christelijk. Het zijn de christenen die de touwtjes in handen heb ben, zowel op politiek als op economisch en cultureel gebied. De christenen leve ren, volgens een uit 1953 stammende traditie, altijd de president. Zij houden de blikken op het Westen ge richt, want volgens hen is het behoud van Libanon af hankelijk van de aandacht die Europa en de VS aan het land schenken. Op de tweede plaats staan de soennitische moslims, de te genhangers van de sji'iten. Uit hun kringen komt de minister-president. Deze moslims kijken oostwaarts; zij willen er zeker van zijn dat hun christenlandgeno ten Libanons Arabische af komst blijven respecteren. Dan komen ten slotte de Een wat serieuzer beeld van Rangoon; biddende monniken bij de gouden Sjwe Dagonpagode. Toen hij zijn bestemming, de overblijfselen van het oude Romeinse tempelcom plex, bereikt had, weer galmde de vallei van onop houdelijke kanonnades. In vervoering luisterden de 100.000 naar hun gebaarde, van tulband voorziene lei der, staken daarna hun rechterarm omhoog en zwoeren „tot de laatste druppel bloed voor de rech ten van hun gemeenschap te blijven strijden". De Libanese sji'iten zijn in beweging gekomen. Zij zijn vastbesloten om dat te doen wat zij, in het kader van Libanons unipk poli tiek systeem, menen te moeten doen. Op dit poli tiek systeem berust het evenwicht van het land en daaruit vloeit weer de taak lten u,t ™er dingen de voort van Libanon als in- voorzitter van nationale as- formatiebron en financieel semblee aangewezen wordt.' centrum voor het Midden- deze manier springt Li- Oosten. banon, in vergelijking met de andere Arabische lan-' •den er uit als een voorbeeld van parlementaire demo cratie. Handhaving van het religieuze evenwicht brengt, als vanzelf, een in- Verstoringen van dit even- dividuele vrijheid met zich 'wicht werden altijd mee, die nergens anders i de omgeving van de Perzi sche Golf gevonden wordt. De ruines van het oude Romeinse tempelcomplex in Baalbek zaakt door invloeden van buiten. In 1958 was het Nasser, die, gekomen op het toppunt van zijn macht, de geschrokken christenen in een isolement dreef, door zich te richten op de soennitische moslims. Het resultaat was een burger oorlog, die zijn einde ten slotte eerder te danken had aan het herstel van de tra ditionele Libanese ver draagzaamheid dan aan de landingen van de Ameri kaanse militairen. De afgelopen paar jaar werd het evenwicht op nieuw verstoord. Ditmaal door de opkomst van de Palestijnse guerilla's, die dezelfde pan-arabische op vattingen hebben als eer tijds Nasser. Van tijd tot tijd leverden zij gevechten met het Libanese leger en er kon maar op het nipper tje een broederstrijd, Liba- nezen tegen Libanezen, ver meden worden. Deze dreiging van buiten blijft altijd op de loer lig gen en dat zal ook wel zo blijven zolang Israël niet door de Arabische landen geaccepteerd wordt. Maar nu blijkt zich ook een binnenlandse dreiging te ontwikkelen. Het christelijk deel van de bevolking is veel kleiner geworden dan de vijftig pet van het totaal die het ooit gehad heeft. De moslims krijgen over het algemeen meer kinderen en de sji'iten overtreffen op dit gebied alles en iedereen. In hun manifestatie in Baalbek hebben zij nu een strijdbaar bewustzijn van hun omstandigheden aan het licht gebracht Niet al leen is hun politieke macht beperkter geworden, maar ook als gemeenschap ver liezen zij terrein; met name genieten zij heel wat min der van de materiële voor uitgang, die het land ken merkt. Zij zijn het die het meest geleden hebben on der de Israëlische operaties in het zuiden van het land. Libanon is een klein land en dat maakt het des te merkwaardiger, dat de fun damentele steun van het volk eerder naar die clans, secten en regionale eenhe den uitgaat, dan naar de natie zelf. Hierdoor kan een politieke elite, bestaande uit patriarchale families, religieuze leiders opperbe velhebbers en „sterke man nen" een positie innemen zonder evenwel genoeg te doen om deze positie te handhaven. Zoals het op politiek gebied gaat, zo gaat het ook op het econo- (Van onze correspondent Martin Woollacott) RANGOON Birma is weer enigszins opgedroogd na de jong ste natte orgie dat bekend staat als het waterfestival. Dit waterfes tival markeert het Birmaanse nieuwjaar en het komt er op neer dat iedereen iedereen drijfnat maakt, ongeacht geloof, geslacht of politieke overtuiging. Op het hoogtepunt van het festival lijkt Birma wel één enorm zwembad, waarin de hele bevolking rond- spartelt, zij het met kleren aan. Het gebruik is van hindoestaanse oorsprong en in India zelf is het verworden tot het rondstrooien van wat confetti, maar in Birma is het nog altijd een vochtige aan gelegenheid. Het blijft niet beperkt tot het rond- sproeien van een paar druppels. Ervaren inwoners ziet men dan ook daags tevoren druk in de weer om bezittingen van enige waarde te verpakken in plastic zakken. Ik had nog maar net tien stappen uit mijn hotelletje in Mandalay ge zet, of ik kreeg mijn eerste stort bad. Buiten het hek stonden glimla chende kinderen met volle emmers te wachten. Hun moeder stond in de verte klaar met een jerrycan vol nieuwe voorraad. Ik probeerde zig zaggend weg te rennen, maar twee jongetjes slaagden er in mijn sok ken te raken. Een meisje schoot een waterpistool op mij af en dat was een voltreffer. Mijn vulpen viel en toen ik bukte om deze op te rapen goot een ander meisje met vreemdzaam gezicht mijn linker schoen vol. Bij een huis met grote openslaande deuren kwam ik weer wat op ver haal. De deuren gingen open en een knap Birmaans meisje van een ja^r of achttien verscheen. Ze glim lachte medelijdend alsof ze de lichtzinnige activiteiten van de kin deren afkeurde. Ik glimlachte terug en voelde het vertrouwen in de mensheid terugkomen. Het meisje ging weer naar binnen, klom waar schijnlijk op een trapje dat ergens achter de deur stond; in ieder geval goot zij even later een enorme kom vol water over mijn hoofd uit. De kinderen een eindje verder amu seerden zich geweldig; ze rolden tenminste van het lachen door het gras. Ik rende terug en ontrukte het ene meisje het waterpistool keerde te rug en bgon op de deur te bonken. De watermaagd had. de deur op slot gedaan en ik kon haar aan de andere kant horen giechelen. Na het waterpistool aan de recht matige eigenaresse te hebben te ruggegeven, aanvaardde ik een lift van een paar doorweekte studen ten. Langs de weg stonden mensen te wachten met allerlei ingewikkel de apparaten. Er waren zelfs wa terkanonnen bij. Een groep had een reusachtige emmer in een boom hangen die tot de rand met water was gevuld. Een ritje door het land tijdens het waterfestival is zoiets als een op-- mars op vijandelijk gebied. Elk dorpje legt een hinderlaag, sommi ge zelfs wel twee. Tot mijn verba zing vernam ikdathet waterfestival in Mandalay bepaald ingetogen was vergeleken bij Rangoon. Wat dat betekende ervoer ik toen ik in Rangoon aankwam. In Mandalay is het om zo te zeggen nog een lolle tje, maar in Rangoon bittere ernst. Sommige jeugdbenden bestoken de open stadsbussen met krachtige brandweerspuiten, met het gevolg dat heel wat zwakkere passagiers letterlijk de straat op gespoeld wor den. Minder goed uitgeruste water- gooiers bedienen zich van barrika- den. Even buiten het oude Strandhotel stonden een rij antieke Victoriaan se badkuipen met koperen kranen en al, die tot de rand met water waren gevuld. Er omheen een ploeg getrainde en zich verkneuke lende kinderen, die wachtten op argeloze Japanse toeristen. Oudere mensen keuren dit alle maal af. Zij herinneren zich dat het festival vroeger van veel vriendelij ker aard was. Het is waar dat in ieder geval in Rangoon de lol wel eens vreemde vormen aanneemt: vorig jaar vielen als rechtstreeks gevolg van de waterkannonades negen doden. De meeste oudere mensen blijven de drie dagen dat het feest duurt dan ook maar thuis. Daar is het tenminste droog Berglandschap in Libanon mische terrein. Een vrij systeem is onmisbaar voor de rol die Libanon speelt als kruispunt van Oost en West. Dit systeem heeft 25 jaar redelijk goed gewerkt en de welvaart is nog steeds in stijgende lijn. Toch is er een keerzijde: corruptie en een hardnek kige „laat maar waaien"- stemming nemen hand over hand toe. Dit staat scherp in tegenstelling tot moder ne organisatie, planning en technische efficiency, die de Libanezen nodig hebben om orde op zaken te hou den in de snel veranderen de Arabische wereld. De oktoberoorlog, met zijn dramatische onthulling van de potentiële Arabische macht, de groeiende ont wikkeling van de olierijke landen, de infra-structurele processen in landen als Sy rië, de economische libera lisatie in Egypte, de ver wachte heropening van het Suezkanaal; al deze zaken zouden wel eens hard kun nen aankomen in'een land dat haar relatief grote wel vaart niet in de eerste plaats heeft te danken aan eigen prestatie, maar eer der aan de politieke onrust, het economische dogmatis me en de algemene achter lijkheid van de aangrenzen de gebieden. Politiek en economie ont wikkelen zich op een ge vaarlijke wijze, zoals de on rust onder de sji'ten heeft aangetoond. Teveel rijk dom komt terecht bij hen die al rijk zijn. Niet alleen de hoofdzakelijk uit sji'iten bestaande laagste klasse, maar ook de middenklasse .lijdt onder de voortschrij dende inflatie. Steeds meer mensen, van studenten tot handwerkerslieden, zetten hun gevoelens van ontevre denheid kracht bij door stakingen en betogingen. Deze dreigen uiteindelijk te leiden tot een algemene op stand van de „have-nots". Het is waarschijnlijk, dat Libanon deze binnenlandse dreiging de kop zal weten in te drukken door tijdig te handelen. En het is best mogelijk dat hieruit een nieuwe evolutionaire voor uitgang van het beproefde systeem zal voortvloeien. Er zijn radikale stemmen opgegaan tegen de oude na tionale overeenkomst. Het ziet er naar uit deze zijn taak heeft verricht. „Het land heeft een nieuwe so ciale en economische over eenkomst nodig. Niet tus sen christenen en moslims, maar tussen werkgevers en werknemers, verhuurders en huurders, industriëlen en handelaren".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1974 | | pagina 17