1 Vidocq met namaak- keizer in het nauw TELEVISIE VANAVOND TELEVISIE MORGEN RADIO VANAVOND .3ADSO MORGEN TERUGBLIK LEIDSE COURANT MAANDAG 22 APRIL lr .WiLLIE DOBBE ALS HET GEZICHT VAN DE TROS Zevensprong van de TROS keert in het nieuwe seizoen niet terug. Maar Willie Dobbe blijft in elk geval op het scherm verschijnen. We heb ben dat gezien met het Unicef-gala en we zullen het opnieuw beleven op 5 mei. Zij zal dan een gala van Nederlandse artiesten op de buis bren gen. Bij de TROS is men erg gelukkig met Willie. Zij geldt ais de leading lady van de TROS-fami- ly. althans naar buiten, want op de achtergrond waakt pa Landré. Hoorden we hem laatst niet zeggen tegen een TROS-vertrouweling: ,,Ik sta alleen privileges toe aan mensen die daarmee voorzichtig weten om te springen. En dat zijn er niet zo heel veel". Maar we hadden het ever Willie, wier gezicht langzamerhand gaat gelden als het gezicht van de TROS. Men zal dit de komende zomer erva ren in verschillende uitzendingen, die door haar zullen worden gepresenteerd. Men zal dat onieuw ondervinden in het volgende seizoen. Men weet niet wat het worden zal, maar velen peinzen mee over de flinke brok avondvullend amusement, die de TROS in enigerlei vorm wil brengen en waarin in elk geval opnieuwe Willie Dobbe zal excelleren. Of zij het goed gedaan heeft in de afgelopen twee jaar is een zaak de zij gaame ter beoordeling laat aan de kijker. Welnu, de kijker vindt, dat zij aanvankelijk wat terughoudend is gestart, maar gaandeweg steeds vlotter voor de camera is getreden. Willie Dobbe: ,,Ik heb in de afgelopen jaren erg leuk voor de TROS gewerkt. Ik vond dat Zeven sprong goed liep. Van mij had men ermee door mogen gaan, maar ik deel de mening van hen die zeggen, dat je een goed programma op een hoogtepunt moet stoppen en niet moet wachten tot de rek eruit is. Als alles loopt zoals we den ken komt er voor Zevensprong een boeiend stuk amusement terug. Ik hoop er het beste van en ik zal graag meedoen. Het lijkt mij, dat ik bij de TROS een hele ontwikkeling heb doorge maakt. Ik was voordien omroepster bij de NOS, een kleurloze omroep, waarbij je geen betrok kenheid mocht tonen met het onderwerp waar je voor stond. Je moest objectief blijven, afstand nemen. Bij de TROS is dat heel anders. Daar moet je staan achter hetgeen je doet. Dat heb ik stap voor stap moeten leren, net trouwens als mijn beroemde collega's, van het scherm die hun vakennis en reputatie ook in jarenlang be- zig-zijn hebben moeten verwerven. Ik vind het moeilijk daar over te praten, maar ik denk te mogen zeggen, dat ik gelukkig niet stil ben blij ven staan. Je moet los van je zelf. Ieder jaar een stapje vooruit. Dat is groei. En daar wil ik graag aan blijven werken". ZIET JAN CULTUREEL DIEPER DAN DIMITRI? Het laatst uitgezonden spel „De Steen" in de Herodotus-serie van de VPRO zat er in alle op zichten naast. Er werd op Johnny Lion na slecht geacteerd door bulten hun boekje treden de toneelschrijvers als Lodewijk de Boer en Dl- mitri Frenkel Frank, welke laatste ook scripts heeft geschreven in deze Herodotus-serie. Deze scripts kwamen in handen van eindredac teur Blokker, die ze niet goed vond en er gena deloos in huishield. Althans volgens Dimitri, die in interviews zijn nood klaagde over deze behandeling en een voortijdige roemloze dood voorspelde voor deze serie. Jan Blokker zou met zes spelen naar aanleiding van verhalen van de klassieke Griekse schrijver Herodotus te hoog grijpen. De spektakelstukken van Cecil B. de Mille staan hem voor ogen en daarom wil hij opnamen in Egypte, op locatie zoals dat heet met medewerking van de autochtone bevolking als figuratie. Hij wil Herodotus enerzijdsin zijn waarde laten en anderzijds hem begrijpelijk maken voor een breed publiek van tv-kijkers. Volgens Dimitri kan Blokker dat wel vergeten, maar omdat Jan ondanks zijn smalle financiële basis niet van zijn verheven ideeën is af te brengen, was hij bezig zijn naaste medewerkers van zich te vervreemden. Jan Blokker heeft zich dit alles niet erg aange trokken. In een beschouwing in de VPRO-gids gaat hij nader op deze zaak In. Hij vindt het voorbarig nu al te stellen, dat deze serie op sferven ligt. Wat we nog tegoed heben in deze serie is uitzend-klaar of in produktie. Wat niet betekent, geeft Jan Blokker toe, dat dit project probleemloos is ontwikkeld. De tweede afleve ring was inderdaad geen succes. Daar Is ieder een bij de VPRO het over eens. Er zijn scripts geschreven, die niet geschikt bleken voor reali sering. Er is zelfs een hele aflevering gewist, omdat er teveel aan ontbrak. Dat de hele onder neming in vele opzichten moeilijk zou worden wist iedereen tevoren. Het is moeilijk dialogen te schrijven voor personages, die 2500 en meer jaar geleden leefden in een cultuur, die we niet meer of nog nauwelijks kunnen reconstrueren en die toch reëel klinken in de huiskamer van 1974. Zo stelt Jan Blokker het. En dan vraagt Dimitri zich af of Jan Blokker wel weet hoe die cultuur er 2500 jaar geleden uitzag en of hii dat wel kan vertalen voor de huiskamer van nu? INDO'S EN INLANDERS In onze artikelen, gewijd aan het tv-spel ,,De stille kracht", is een enkele onnauwkeurigheid ingeslopen, die erg gevoelig ligt voor mensen die betrekkingen hebben gehad of nog hebben met 't huidige Indonesië of. het vroegere Ned. Oost-In- dië en die daarom terecht wordt rechtgezet door mej. A. de Graaf uit Den Haag. Zij schrijft: ..Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen Indo (of Indische) en Inlander (Indonesiër). Indo (Indische) is de mengbloedige. Hij (zij) is Nederlander, omdat zijn vader Nederlander 'is of hem erkend heeft. De naam Indonesiër be staat officiëel pas na 1945, toen de republiek In donesia werd uitgeroepen. Vroeger sprak men van Javanen, Madoerezen of Soendanezen om bij de bewoners van Java te blijven of als ver zamelnaam: Inlander. Net zoals de Nederlan ders in-landers zijn van Nederland en de Fran seen in-landers van Frankrijk. Het woord heeft een nare bijklank gekregen na de zelfstandig heid. Nu spreekt men van Indonesiër of Indone sische. Hiertoe horen nu ook de Indo's (Indi- schen), die geopteerd hebben voor het Indonesi sche burgerschap. De rest is Nederlander geble ven en zit in Nederland. „De stille kracht" werd door „Inlanders" uitgeoefend en niet door de Indischen. Met erkenning van de juisheid van bovenstaan de mogen wij er wel op wijzen, dat de resident en diens vrouw in het verhaal ,,De stille kracht" ook belaagd worden door de Indo, die Si-Oudijck is (was). POSTEMA OP ZIJN HEBREEUWS Koos Postema heeft om allerlei redenen per soonlijk en als tv-man enige tijd doorge bracht in Israël. Hij haalde daar ook de krant, d.w.z. er verscheen van hem een interview in het Hebreeuws. Het viel hem echter op, dat zijn naam consequent werd geschreven als Poste- maars. Hij attendeerde de redactie op deze fout en vroeg of men dat wilde rectificeren. De re dactie wilde daaF niet aan, had de naam zelfs opzettelijk fout gespeld, omdat Postema op zijn Hebreeuws uitgesproken „prostitué" betekent. Koos Poslemaar JOES HEEFT NIETS DAN LOF VOOR MONIQUE Regisseur Joes Odufré is al een heel eind ge vorderd met het op de beeldband zetten van de nieuwe NOS-tv-serie voor de kinderen, getiteld „De Wolvenman", naar een verhaal van Dick Warda. In een van de hoofdrollen staat Monique v.d. Ven, overbekend van „Turks Fruit" en daarna uitgebreid in de publiciteit vanwege de „halve rol" die zij speelt in de film „Dakota" van de la Parra en Verstappen. In deze him en in de werxelijkheid van de op namen voor deze film op Curacao speelt Moni que maar een halve rol omdat zij halfweg de opnamen een zenuwinzinking kreeg en ijlings te rugvloog naar ons land voor Kees Brusse als de piloot Dick de Boer uit. die met zijn smckkella- dimg uiteindelijk op Ameland terecht komt. Verstappen en de la Parra hebben daar uitge breid een boekje over open gedaan. De hele ai •faire met Monique, die tussen/tijde ook nog kans _ag te trouwen met cameraman Jan de Bonv. kostte dit duo handen vol geld. Zij moesten voor de helft gevorderd het verhaal een ar.uere üraa. geven. Zonder meer een slag voor Rudolf Lu- ciëer, wiens rol in samenhang met die van Mo nique na het afhaken van Monique nergens meer op sloeg. Rudolf zag film-ijver iniemaelih gehonoreerd met een totale verdwijning uit de idm. Ook voor het inspreken van deze film wa^ Monique later, niet beschikbaar. Daarvoor were Jtna Coster ingeschakeld. Alles wat Monique in de film „Dakota" zegt, krijgt men te hor-n met del ster.igeiuid van *-tna. Heeft Joes Odufé he nog wel aangedurfd om na al die moeiliiheden ioaique in te scha.ce! en voor zijn tv-serie? Joes Odufré: „Daar heb ik niet de minste moei te mee gehad. Ik koos haar voor een rol in he^ tv-spel „De Wolvenman", nadat ik haar had ge zien in „Turks Fruit". Nadien vernam ik uit de kranten over de moeilijkheden op Curacao. maar daar kan ik geen oordeel over hebben. Het gebeurde allemaal ver weg en met mensen, die ik onvoldoende ken om zo'n situatie te kun nen beoordelen. En nu ik bijna aan het eind van ae opnamen ben, moet ik zeggen, dat ik er ple zier van heb gehad haar bewust voor een rol te hebben gekozen. Zij verstaat haar vak, heeft ta lent, pleegt eigen inbreng, maar geheel en al in de sieer van de regie. Ik durf er mijn beide vingers voor omhoog te steken, dat ik uitermate pre,tug met Monique heb gewerkt". Uit de omgeving van Monique en speciaal van oe z.ide van coiiega-ari.esten nan men andere verhalen horen. Monique zou duidelijke ster-al- .ures heoben. Als zij op een gegeven ogenblik in het spel een bos bloemen krijgt aangereikt, die 's morgens vroeg door de toneelmeester vers is ge-wocn', dan we.gert z.j die bloemen, omdat zij daarvoor anergiocu zou zijn. Dan moot oe lo- neeimeesier er op uit om nieuwe bloemen van •iet caor i.'.omaus venangde soort te kopén voor er met de opnamen verder kan worden gegaan. We zijn er met zelf bij geweest, maar dat bewe ren haar c.oiiega's. „ces Oduiré: ,.Ja, natuurlijk was er wel eens een probleempje, maar dat werd allemaal heel u,c;. 1 op. Vost. Ix vind, dat Monique zeer punc tueel werkt en dat als iets niet kan zij daarvoor ..eer goede gronden heeft. Ik v.nd haar boven dien mooi en geknipt voor haar rol, die van een ue.sje van twintig in de overstap van tiener naar jonge vrcuw. Ik begrijp niets van verhalen over moeilijkheden. Ik heb niets dan lof voor Monique blijft derhalve sterk omstreden, maar als we Joes Odufré mogen geloven en waar om niet? dan gaat zij het helemaal maken in de jeugd-tv-serie-,,De Wolvenman", die we in ok tober op het net krijgen. Juni 1815. Keizer Napoleon heeft het druk met de voorbereiding van de grote strijd: financieel staat hij er niet best voor. Vi docq wordt in tedere omhelzing met de baronesse gezien, maar plotseling is de baronesse ver dwenen. Vidocq moet haar zoe ken. De man krijgt echter ook van Fouché de opdracht de kei zer te beschermen, omdat deze zou worden vermoord. Er komt dus een namaak-keizer, die de dupe van een aanslag wordt. Vi docq schrikt zich wezenloos, want alleen Fouché wist beter. lied. 1. 20.21 uur. HOU HET SCHERM IN HET OOG tpringtrofee h de laatste uitzending van dit sei zoen wordt in de Rijnhal in Arnhem het teamkampioen schap van NCRV-springtrofee verreden. In een aflossings springconcours betwisten de II Ned. 1, 22.10 uur. Yehudi Menuhin De violist Yehudi Menuhin en het Menuhin Festival Orchestra spelen het Divertimento voor strijkers van.Béla Bartók in De Doelen in Rotterdam. Het ziekenhuis De nieuwe arts dr. Christian Hamlyn blijkt een vrouw te zijn, tot verbazing van Parker Brown en Ridge, die aan Joan ne vertelt dat het hoofdstuk Su san uit is. De problemen rond Carole Trevor en Parker Brown blijven zich opstapelen: P. B. verklaart dr. Hamlyn niet te vertrouwen omdat zij een vrouw is. Ernie Gann kondigt aan dat zij naar huis wil, maar toestem ming krijgt: zij niet, zoals later blijkt, terecht. Ned. II, 19.30 uur. Vlag en wimpel Onder de kop „Met vlag en wim pel" trekken vanavond tal van artiesten over de buis: Nico Haak en de Paniekzaaiers, Cis- ka Peters, Marty. Bouwmees ters, Eddy Christiani. Ria Valk. Louis Neefs, John Woodhouse, "Vader Abraham, Sandra en An- Yehudl Menuhin, zoals hij met het Menuhin Festival Orchestra in de Rotterdamse Doelen een uitvoering gaf van het Divertimento voor strijkers van Bartók. drès, Marietje en het Volen- dams Operakoor. Ned. II. 20.20 uur. Cannon Een mooie jonge vrouw is dood vermoord en een paar minu ten voor dat tijdstip reed een Ned. II, 21.10 v man bij de woning weg. De man wordt gearresteerd en nu moet Cannon zijn onschuld be wijzen. Cannon merkt, dat een groot aantal mannen reden heeft, om de vrouw te vermoor den. Uit jaloezie, bijvoorbeeld. Ongehuwde moeder in KRO-themadagen Van onze radio -en tv-medewerker HILVERSUM De KRO houdt begin mei (zondag 5 en dinsdag 7) themadagen over de onge huwde moeder. Uitgangspunt is: hoe reageert de huidige samen leving op het ongehuwd moeder- Zondag 5 mei zendt de KRO in verband hiermee een tv-docu- mentaire van de Zonneveld uit over een ongehuwde moeder. Aansluitend hierop gaat het zon dagavond radio-programma „Voer voor vogels" uitgebreid op het onderwerp in. Dinsdag 7 mei zijn zeven KRO radio-pro gramma's gewijd aan hetzelfde onderwerp. (O.m. „Moeders wil is wet", de medische rubriek „Consult", „De wereld om ons heen", Gebakjes en een beter leven" en „Spreekuur"). De KRO kan dinsdag 7 mei de ge hele dag over dit onderwerp worden gebeld. De mensen wor den te woord gestaan door spe cialisten in de hulpverlenings sectoren, doktoren en pastores, 's Avonds laat worden via de radio enige reacties behandeld. NEDERLAND I NOS 10-45 Schooltelevisie 18.45 Ti fa tovenaar 18.55 Journaal NCRV 19.05 Black Beauty 19.30 Tweekamp 20 00 Journaal 20.21 Vidocq 21.15 NCRV-springtrofee 22-10 Yehudi Menuhin speelt Bartok 22.35 Geestelijke liederen 22.45 Journaal 22.50 Voorlichtingsprogramma school-tv 20-21 Met vlag en wimpel show 21.10 Cannon 22.00 Televizier-magazine 22.50 Journaal 22.55 Wiskunde (Teleac) DUITSLAND I Reg. progr.NDR: 9.30-10.00 Sm» strasse. 18.00 Ahol Pacific Lr 18.30 Act. 18.45 Zandmann. j Sportjournaal. 19.26 Gemeindcft Schumann. 19.59 Progr.ove— tlvburo Argusauge. 18.40 Akt. urn Weserbergl» 5. 20.00 Journal kt. 21.00 Amust DUITSLAND U NEDERLAND II NOS 18.45 Ti ta tovenaar 18.55 Journaal AVRO 19.05 Toppop 19.30 Hef ziekenhuis 20.00 Journaal 18.25 Tekenfilmserie. 19.00 Joui 19.30 Inf. pror. 20.15 Dok. i 31.00 Journaal. 21.15 Bliek Brucke. 23.05 Journaal. BELGI6 NEDERLAND Kortweg. 19.38 Med. 19.45 Journaal. 20.15 Geen tijd te loven. 21.50 Doe. progr. NOS 11.10 Schooltelevisie 18.45 Tl ta tovenaar 18.55 Journaal KRO 19 05 Voor achten 20.00 Journaal 20.21 Frank Sinatra in „The naked Runner" 22.00 Gamma NOS 22.50 Den Haag vandaag 23.05 Journaal 20.21 De Onedin-lijn 21.10 2 voor 12 21.50 Achter het nieuws 22.40 Journaal 22.45 Beton (Teleac) DUITSLAND I (Reg. progr.: NDR: 9.30—10.00 samstxasse. 18.00 Magazine. Zandmann. 18.55 Nordschau -m__ zine. 19.26 Mottv Llebe. 19.59 Pro overz. WDR: 9.30—10.00 Sesamstr se. 18.00 Reg. nws. 18.10 Die n v.d. Delnststelle. 18.40 Akt. lj Motilv Llebe) 2000 Journaal weerber. 20.15 Spelprogr. 21.00 D. progr. 22.05 Fllmrep. 22.50 Jourai DUITSLAND II NEDERLAND II NOS 18.45 Ti ta tovenaar 18.55 Journaal VARA 19.05 De Strafenmakeropzee- 19-30 Guyana - waterland 20.00 Journaal te film. 2245 Journaal BELGIE NEDERLANDS 18.00 Colargol. 18.05 Grote Koraal: 18.30 Tienerklanken. 19.05 Hunn Verb. 19.35 Kortweg. 19.45 Joural sprogr. 22.40 Joi HILVERSUM I West Bollei blijve die hebbi 19.30' (S) Muzlbas. 20.00 Komt maar: act. progr. met telf. realc- tles en llchie muz. 21.45 Ultgebr. •rp. 22.15 Voor blinden en slecht- HILVERSUM III zienden, BOND ZONDER NAAM 22.25 Lezing. NOS: 22.30 Nws AVRO: 22.40 Radiojournaal. NOS (S) Vincent van Gogh. 19.30 (SI» ls wat jou land geword het, 5>. 20.00 Nws. 20.05 Avondoverdei 20.15 (S; Komponlst van de i 21.35 (S; Kom vanavond met len. Voordr. 2L50 (S) Klass. kuier muz. 23.00 Schepp. en voleind. 2Ï.3 (S) Gitaar, percussie en st< muz. 23.55-24.00 Nws. 2.50 (S) Hobbyscoop: popul. progr. ver electronlca. £3.20 (S) Jazz ln Jrti. 22.55-24.03 Nws. :LVERSUM II 3RV: 18 CO (S) Combo Comer. 18.19 PP: Uitz. van D'66. 1S.30 Nws. 18.41 'loellcht. bij he. nws. 18 48 (3) Mol uw inslemm.lied v.d. week 19.00 NOS: 18.02 Joost mag niet AVRO: 19.02 (S) Nederland stop. 20.02 Radiojournaal. 20.05 Ta) the 8-traln. 21.02 Negenuui 22.02 (S) Superclean dreammr 22.55 Med. 23.02 (S) Vanavond lu 22.55 Med. 23.01 (S) Vanavond lu 0.02 Radiojournaal. 0.05 (S) Droc top tien. 1.02 Muz. met Meta. 2.1 Co.iUnue de nacht door. 5.03-71 Voor dag en dauw de mist I ws. 13.11 lidlojournaal. 13.21 Wa .eed hij hier?: mvz/.i al kir i J: 14.00 Word der waarh.. 14 li 3.00 Nws. 16.03klunkb.rd. 16.10 (1 Ilg-nwjs: v.d. kleulers 16.30 '5 eugdtoer. AVRO: 17.00 (S) MoV® evveeg). progr. voor beweeg) m®: klass. muz. (j) io) 8.24 Overffo 7.07 (S: Badlnerle: Nws; 7.41—7.50 Ec 8.33 NWS. 8.36 Gyi 8.4 - Moeders wil ls rudlo. 10.00 Wereld Inf. ruhr. 10.20 (S) Aubade: KLAS MUZ. MET 10.30 Nws. 11.00 Gobi) Jes en een beter leven wel_ en wee. 11.30 Bejaardenprtrp Ovcrheidsvoort.Luftt HILVERSUM in HLVERSUM II VARA: 7.02 Eddy Becker. 9.03 (S plaatjes v.d. pep. 11.03 Tom Bloit ln uw rad:o. 12.03 (S) Opvall. iiRO: 7.00 Nws. 7.02 Levende woord. Vrijwel louter weggool-t.v. dit weekeinde: stof die het aankij ken best waard is, maar waar van - om een goed nederlands woord te gebruiken - niets van beklijft. Dat gold voor de Mounties-show zaterdag, overigens in een slecht seizoen een lang niet-gekke afle vering met een finale die er zijn mocht. Het omgekeerde gold voor Farce majeure, het NCRV- programma dat een reeks van sterke aflevering onderbrak met nauwelijks-kijkwaardig zijn. We zagen nog een stukje „Her kent u deze tijd", NCRV-quiz met eventueel overbodigheden als pakkende onderdelen en Hier en Nu, ook van de NCRV, op de magazine-toer. Aardig was hier de aanpak van onze wegwerp-economie. Onze kanttekening: die ontwikkeling is al lang voorzien en aanbevo len. Terugdraaien lijkt nauwe lijks zinvol. Bijsturen is wellicht gewenst Gisteren pakte „Waaldrecht" beter uit dat we vooronderstel den. „Gewoon een beetje leven" had in ieder geval een gezonde moraal en was verpakt ln een vorm die de leeftijdsgroep, die voor die moraal ontvankelijk moest worden gemaakt, aanspreken. Vakman Eimert Kruidhof zorg' de voor een levendige vertoning, maar had zich wat te weinig in gespannen om tot een levendig dialoogregic te komen. Jammer. Met weinig meer moeite was deze „Waaldrecht" meer waari geweest dan vele „Open bloots" Een klein uur U, het program ma van Koos Postema, kreeg een oneigenlijke aflevering om dat het helemaal buiten het nor male patroon vlei. Geen directe presentatie-met-pu bliek, maar doodgewoon een ge- filmde documentaire. Het ging om psoriasis, woord dat we eer gisteren niet eens zouden kun nen spellen. Psoriasis is een huidziekte waar zo'n 300.000 Nedpr'anders lijden. In Israël kunnen ze vaak genezing vinden. D t weten die 300.000 niet, nemen wij ar dat maakte „Een klein uur U" verschrikkelijk bel'.;gi'lk. Er is een stichting 'ri oprichting. Geïnteresseerden k'-nren schij ven naar de Ttiori&S s-stichting. Postbus 111' Vg- geno- diens ande alter voor De Pv

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1974 | | pagina 2