Gerrit Lindenberg GROOT GALA VAN NED. ARTIESTEN HOOGTEPUNTEN UIT ANGELS OF KOREA acteurs TELEVISIE VANAVOND. TELEVISIE MORGEN RADIO VANAVOND RADIO MORGEN TERUGBLIK LEIDSE COURANT WOENSDAG 17 APRIL 1 Gerrit Lindenberg: Acteurs zijn menselijk, gevoelig materiaal". Hugo Metser (Thijs) mag dan beweren: "Ik voel me als acteur voornamelijk een handelsrei ziger In teksten", Gerrit Lindenberg (62), to neelcoördinator van de NOS, weet beter: "Hij praat er zo over, omdat hij zich niet gewichti ger wil voordoen dan hij is. Maar hij neemt zijn vak volkomen ernstig, kent de eisen die aan hem worden gesteld en voldoet daaraan". Als iemand met zulk 'een stelligheid uitspraken mag en kan doen over de persoonlijke trekjes van een acteur, dan wel Gerrit Lindenberg. zelf eens acteur en sinds dertien jaar de man, die tv-regisseurs adviseert bij het aanwijzen van ac teurs voor tv-spelen. In een groot boek heeft hij ze allemaal in kaart staan. Hij weet van dag tot dag waarmee ze bezig zijn, zodat hij precies kan zeggen wie op welk moment beschikbaar is. En zijn kennis omtrent de artistieke ontwikke lingen, die toneelspelers(sters) doormaken, houdt hij op peil door wekelijks minstens twee voorstellingen te bezoeken en vrijwel alles te le zen wat er aan recensies wordt geschreven. Gerrit Lindenberg: „De algemene opvatting van de directeuren van toneelgezelschappen is, dat elke acteur de kans moet krijgen zich ook waai te maken op de tv. Daarom sturen rij hun 6peel- en werklijsten aan de NOS toe, zodat ik met één oogopslag kan zien wie er nog tijd vrij heeft voor een rol. Het is een uitgemaakte zaak, dat het werk voor de gesubsidiëerde gezelschap pen voorgaat. De regisseurs van de verschillen de omroepen, die speler* zoeken, geven mij een script en een lijstje mei de namen van acteurs, met wie zij graag zouden willen werken. Aan de hand van de spelersgegevens kan ik uitmaken in hoeverre dat een haalbare kaart is. Samen met de regisseur stellen wij een rolbezetting op. Daarna vragen wij aan ae directeuren van de betreffende gezelschappen of de door ons geko zen acteurs voor ons aan het werk kunnen en pas daarna wordt de acteur zelf uitgenodigd, Met freelance werkende acteurs gaat het zo, dat ze ons maandelijks een kaartje kunnen inKuren, waarop zij aangeven of en hoeveel tijd zij over hebben voor tv-werk. Met vriendjespoli tiek wordt hier niet gewerkt. Wij oordelen zui ver naar talent en verlangd type". Passen en meten Dit betekent uiteraard niet, dat er nooit iets te passen en te meten zou zijn. Er is maar één Ko van Dijk en maar één Paul Steenbergen en als een regisseur er op staat die te willen hebben, dan moet zo'n acteur toevallig net vrij zijn oi er moet geschoven worden met de bijrollen en data voor studio-opnamen. Dat is een spel van passen en meten. Een plan lager ligt dat een voudiger. Dan komt men terecht bij een keuze uit klasse-mensen als bijv. Hans Tiemeyer en Max Croiset, die ongeveer dezelfde leeftijd en kwaliteiten hebben. Als chef van de hoorspelafdeling van de NOS en bovendien als secretaris van de werkgroep Drama van de NOS, waarin alle omroepen hun eigen vertegenwoordiging hebben, weet Gerrit Lindenberg precies wat er bij de verschillende omroepen omgaat. Hij kent de ir.Onsen en hun wensen en voorkomt door zijn kennis van zaken en wijze van coördineren, dat men van verschil lende kanten aan dezelfde acteurs gaat staan trekken. Hij weet ook alles van honoraria af. zodat de tv-regisseur meteen kan zeggen of een acteur binnen zijn budget valt. De acteurs zelf zijn ook blij met deze regeling, omdat zij weten dat als er iemand van hun kwaJï'eit gezoch wordt, zij ook in aanmerkina kunnen komen. Het script is het uitgangspunt. Een speler mag weigeren, maar de regisseur heeft het laatste woord over de aanpak van een rol. Gerrit Lindenberg: „De gemiddelde tv-kijker moet het opvallen, dat we tot steeds betere be zettingen komen, ook al worden er van tijd tot verbetering heeft verschillende oorzaken. In tijd nog dieptepunten genoteerd. Die kwaiiteits- mindere mate dan andere landen kent ons land een toneeltraditie. Dat is pas na de oorlog goed op gang gekomen. Toen voegde de tv zich erbij. Regisseurs moeten met dit medium leren wer ken. De acteurs, die zalen gewend zijn, moesten gedempt gaan spelen, omdat zij ontdekten veel "te groot" over te komen. Een door de camera genoteerde beweging valt tien keer indrukwek kender uit dan in de zaal. Dat hebben we alle maal moeten leren. De acteur beschouwt het tv-werk niet langer als een schnabbel. Hij werkt voor een miljoenenpubliek en weet dat hij daar naar beoordeeld wordt. Bovendien worden de re gisseurs veel kritischer. Verreweg het meeste acteurstalent ontwikkelt zich via het toneel maar meer en meer krijgen leerlingen van de toneelschool de kans lessen te volgen in onze studio Santbergen, waar de NOS-regisseurs wor den opgeleid. Toneelspelers concentreren zich in de repetitietijd in alle rust op hun rol en op hel spel, in de zaal wordt de intensiteit van hun werk mede bepaald door de reacties van het pu bliek en door het feit dat zij in één keer de rol er helemaal uitgooien. Voor de tv gaat dat bij de opnamen mootje voor mootje. Eerst worden alle scènes en het ene décor afgewerkt en vervol gens die in het andere décor. Daar ligt soms een paar dagen tussen en toch moeten zij dan nog precies weten in welke stemming en met welke spanning zij een bepaalde claus speelden als zij een paar dagen later in een ander decor andere scènes moeten maken, die op het scherm uiteindelijk kort na elkaar komen. Als men die kunst als speler niet onder de knie krijgt, ontstaan er voor de kijkers onverklaar bare overgangen. Diit moet allemaal geleerd worden". Omkering De tv heeft geleid tot «mkering van de toneel- waarden. De geweldenaar Ko van Dijk sprong bij zijn eerste tv-rol jaren terug als een onstui mige dikdoener de kamer in, terwijl Ton Len- sink, die tot dan toe op de planken niet tot recht gekomen was, van zijn eerste tv-optreden af Imponeerde door zijn ingekeerde speelwijze. Heel langzaam hebben onze toneelcoryfeeën dit vak moeten leren. Intussen geven zes miljoen kijkers een waardering-8 voor Merijntje. Er is tien jaar aan gewerkt om het zover te krijgen; en dan nu een topper atë „De stille kracht". Dit heeft ook te maken met de activiteiten van Gerrit Lindenberg, die al die jarenlang al to neeltalent op de voet volgt. Hij heeft het zien groeien. Hij heeft ook niet-sp°cifieke toneelta lenten. waarin hij wat zag, naar voren gescho ven: Rieri van Neunen en Willeke Albarti. In het afgelopen seizoen plaatste hii rond de 1300 acteurs in een rol uit een spelersbestand van een kleine 500 mensen. En niet alleen tv, maai ook radio. Gerrit Lindenberg: „Bij dit alles moet je niet vergeten, dat het om mensen gaat, levend ma teriaal. Dat vraag veel zorg in de aanpak, ook voor de regisseur, die een groep van zo verschil lend geaarde mensen als acteurs zijn tot een eenheid moet smeden. Er valt voor het scherm niets weg te schminken. De camera onthult ai- les. Er is veel talent, maar dat moet gevoegd worden in een spel. Een zeer gevoel!" vak, ver trouwenswerk achter de schermen". TON OLIEMULLER NEDERLAND I AVRO 17.00 Bibelebons NOS 1S.45 Ti ta tovenaar 18.55 Journaal 19.05 Van gewest tot gewest 19.50 Stichting Socutera 20.00 Journaal 20.21 Politieke uitzending DS '70 20.31 Staatsloterij 20.36 Harlekinade, tv-spel 21.30 Panoramiek 21.55 Wereldkampioenschappen voetbal, doe. 22.40 Journaal 22.45 Voorlichtingsprogramma schooltelevisie NEDERLAND II NOS 18.45 Ti ta tovenaar 18.55 Journaal AVRO 19.05 Birta, pop. 19.25 Little Angels of Korea 20.00 Journaal 20.21 Amerika, Amerika, doe. 21.05 De Ivoren Toren, kunstmagazine KRO/RKK-IKOR 22.05 Kenmerk 22.30 Journaal 1 22.35 Computerkunde (TeleJ duitsland i 19.59 Progr oven. Wl Sesamstrasse 18.00 Nws u;t N WesiX. 18.10 Vetterwlrtschaft Akt 19.20 Akt. 19.20 Spelprogr, u1tslaxd ii 18.25 Sergeant Berry 19.00 Jen 19.30 Sportpr. 20.15 Inf. en nier over akt 21.00 Journaal 21.15 terv.-progr. 22.00 W.K. IJshoci Eurovisie 23.00 Journaal BELGIë NEDERLANDS 18.00 Vrljetljds magazine v 18.53 Volksuniversiteit 1 19.33 Kon weg 19.38 Mod. her. 19.45 Journaal 20.15 Hl Lucy 20.40 Pann 74 21.5" NEDERLAND I Bolland en Bolland Vader Abraham (Van onze radio- en tv-redactie) den. Het gaat hierbij om gala presenteren. Op het Bosch, Willy Alberti, HILVERSUM Op vrij- Ned. zangers en zange- programma staan o.m. Saskia en Serge, George dag 10 mei zal de ressen, die uitsluitend Boudewijn de Groot, The Baker Selection, Sandra TROS-tv een gala van Ned. teksten zullen zin- Cats, Bolland en Bol- en Andres, Vader Abra de Ned. artiest uitzen- gen. Willie Dobbe zal dit land, Conny van den ham en vele anderen. NOS 11.00 Schooltelevisie 18.00 Wereldkampioenschappen ijshockey 18.45 Ti-Ta-Tovenaar 18.55 Journaal VPRO 19.05 De wonderlijke plannetjes van meneer Uitvinder 19.15 Zwijgen is goud 19.45 Popeye 20.00 Journaal NOS 20.21 Berichten uit de samen leving 20.34 AU in the family 21.00 Het korte leven van Bren dan Beban EO 22.00 De wind blaast waarheen hij wU 22.15 Een stem uit de verte Duitsland n 22.45 Betsy Dornay-Culp 91 jaar NOS 23.15 Journaal 19.05 Het intieme leven va brilpinquin 19.30 De andere kant vai medaille 20.00 Journaal NOS 20.21 Met de muziek mee 21.15 Open en bloot 21.50 Zwartziek NOS 22.45 Journaal DUITSLAND I Zandmarn. 18.55 Nordschau-M ne. 19.26 Aus Llebe Progr. oven. WDR: 9 30-10.00! samstrasse. 18.00 Nws uit N«J Westf. l.s.10 TV-fllm. 18.40 Akt. Verv. TV-fllm). 20.00 Joui werber. 20.15 Kult. magazli... Der Chef: Tod auf Krcdlt. Disk. progr. 22.30 Jou.. en weerber. 22.50 W.K. IJshod 23.50 Journaal. 18.2& Alexander und die Tochter. Journaal. 19.30 Yeah, yeah, j ve NEDERLAND II BELGIë NEDERLANDS NOS 18.45 Tl-Ta-Tovenaar 18.55 Journaal VARA 18.00 Colargol. 18.05 Black Bei 18.30 Jonger dan Je denkt 19.10 rovlsleWK. IJshockey te Hel 1935 Kortweg. 19.43 Med. Journaal. 20.15 Marle. 21.45 Fi uit nieuwe films. 22.25 Joui 22.35-22.45 Yoga. HILVERSUM I HILVERSUM II /ARA: 18.00 Nws. 18.11 Dingen v.d. dag. PP: Ultz. v.d. WD. VARA: 18.30 (S) Zo kan het ook: licht muz. progr. EO: 19.00 Klankbord. 19.10 Schijnwerper op het geestel.le ven. 19.15 (S) WIJ hebben een woord v.d. wereld: gewijde muz. 19.30 Evangelie ln Belgle. 19.40 (S) Gramm.muz. 19.45 Bijbelstudie. 20.00 (S) Kerkorgelconc.klass. muz. 20.25 EO-m etter daad. 20.30 (S) Paasappel v.d. Ned.-Herv. Jeugdver enig. op G.G. TROS: 21.30 (S) Spe cialiteiten la carte: muzikaal wens- progr. 22.20 Aktua. 22.30 Nws. 22.40 Prometheus XHI (17). 23.05 (S) Plm Jacobs' Notenbar. 23.55—24.00 Nws. HILVERSUM III AVRO: 7.02 Steevast (8.02—8.05 Ri Journaal) 9.03 (S-M) Arbeldsv.' nen. 11.03 Knipperlicht: muz.pi met verkeerstlps. 12.03 Radlnj naai.12.06 (S) Zet 'm op. '4.0? visser. 15.03 Cees van Zijtveld. Radiojournaal. 17.06 Postbus Verzoekpl.progr. Boudewijn de Groot Door bezuiniging 120 miljoen over bij de NOS Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM De Nederlandse omroep heeft een door de waar nemend regeringscommissaris, de heer B. P. Kortland, beves tigd overschot van 120 tot 130 miljoen gulden. Dit overschot is ontstaan door een grotere zui nigheid bij de omroepen, een meegevallen STER-opbrengst, een eveneens meegevallen op brengst van de omroepbijdragen als gevolg van gezinsverdunnin gen en opsporing van zwartkij kers, een hoge rentevoet en door het wegvallen van de fi nanciering van de Wereldom roep uit de omroepbijdragen. De Wereldomroep wordt thans gefinancieerd uit de algemene middelen, wat de omroep zo'n dertig miljoen gulden scheelt. Een en ander werd medegedeeld in het VARA-radioprogramma „In de rooie haan". PvdA-om- roepspecialist in de Tweede Ka mer drs. J. J. Voogd noemde deze financiële meevaller nogal opzienbarend. Volgens Carel Enkelaar, hoofd van de dienst televisieprogram ma van de NOS, zal het over schot gebruikt kunnen worden voor uitbreiding van de bestuur lijke NOS-sector. Het overschot naar zijn oordeel in de eerste plaats ontstaan door de bezuini- gingspolitiek („misschien is er wel wat te sterk bezuinigd"), heeft volgens de heer Enkelaar namelijk sterk doorgewerkt in de personeelssector en mett name op leidinggevend niveau. Het is een, wat leeftijd betreft, zeer pr'l groepje dat vanavond voor de televisiecamera's van de AVRO verschijnt: de ruim dertig kinderen zijn tussen de acht en de veertien jpar. Maar hun prestaties op zang- en dans- gebied zijn fabelachtig. Het gaat hier om een show van „The little angels of Korea". Vorig jaar maakten zii een toer- nee door Nederland en van hun optrecjen ln De Doelen te Rot terdam maakte regisseur Rlen van Wijk een televisieregistra tie, waarin de hoogtepunten van het meer dan twee uur durende programma zijn opgenomen. De Koreaanse engeltjes brengen, gekleed in traditionele kostuums uit hun land, een dans- en zang-show, voornamelijk be staande uit oude folkloristische dansen, gebaseerd op eeuwenou de Koreaanse legenden. Ook de begeleidende muziekinstrumen ten stammen uit een ver verle den. Ruim tien jaar geleden werd de groep opgericht door Bo Hl Pak. een vroegere kolo nel uit het Koreaanse leger. Drie jaar lang heefi hij met de kinderen getraind, voordat hij een eerste optreden aandurfde. Sindsdien is zijn streng gedisci plineerde groep een begrip ge worden in de hele wereld. Ned. II, 19.2? uur. HOU HET SCHERM IN 'T OOG Harlekinade In het spel „Harlekinade" treedi de 75-jarige Engelse actrice Edith Evans op, als de leidster van een toneelgroepje, dat Sha kespeare's „Romeo and Julia" «Deelt. Het zonderlinge is, dat het bejaarde toneelechtpaar de rollen van Romeo en Julia op' zich neemt. Gezien hun leeftijd ontstaan al repeterend mogelijk heden om hun leeftijd te verbloe men, maar goed gaat het toch niet. Ned. I, 20.36 uur. Panoramiek Een Engelse televisieploeg, die een half jaar geleden in Ethio pië een reportage maakte van de daar heersende hongersnood, is er onlangs teruggekeerd om te zien wat de inmiddels op gang gekomen hulpverlening heeft uitgericht. Het resultaat werd. aangevuld met beelden van het eerste verslag, ver werkt in een nieuwe reportage, die vanavond in het NOS-pro- gramma „Panoramiek" wordt uitgezonden. NNed. I. 21.30 uur. Braziliaans voetbal Het Braziliaanse voetbal is het onderwerp van de tweede afle vering van „Wereldkampioen schap voetbal", <?;e vanavond wordt uitgezonden. Behalve vele beelden van een aantal voetbal wedstrijden bevat deze afleve ring ook een aantal gesprekken met de voorzitter van het CBD, de Braziliaanse voetbalbond. Jaoa Havelange. die waar schijnlijk Sir Stanley Rous zal opvolgen als voorzitter van de FIFA, met trainer Zagalo en met een aantal spelers. Tot de laatsten behoren rechtsbuiten Jairzinho.'verdediger Paulo Ce- sar, middenveldspeler Rivelino en de nieuwe spitsspeler Ae neas. Tenslotte komen nog aan het woord Gerson en Pele die overigens geen deel uitmaken van de selectie en de medi cus en masseur Americo. Amerika, een vriend „Amerika, Amerikavriend, vij and, verwant, vervreemd?" Onder deze titel presenteert de AVRO vanavond een documen taire over de v'•-houding tussen Europa en de Verenigde Staten. Een verhouding, die in dit pro gramma vooral op twee punten wordt toegespitst, de „historisch gegroeide" band tussen Ameri ka en Europa na de tweede we reldoorlog en de vraag of deze band alleen maar negatieve kanten heeft is de samenwer king ontstaan uit een gemeen schappelijke „angst voor de Denholm Elliott (Arthur Gosport) en Dame Edith Evans (Dame Maude Gosport) in hun uitvoering van Romeo en Julia. Alles gaat mis, in het toneelspelHarlekinade". Russen"? of dat er toch sprake is van positieve kanten, voortspruitend uit een gemeen schappelijke cultuurgeschiede nis. Deze laatste vraagstelling zal worden belicht door: de Britse prof. Arnold Toynbee, Marnix Gijsen, Curd Jiirgens en Heinrich Böhl. Op de politieke kanten van de Europees-Ameri kaanse verhoudingen zal worden ingegaan door prof. I. Witteveen van het Internationaal Monetair Fonds, mr. E. van Lennep, se cretaris-generaal van de OESO en mr. J. M. A. H. Luns. secre taris-generaal van de NATO. Ned. II, 20.21 uur. Ivoren Toren Voor de vijfde maal dit seizoen, voert het redactieteam van „De Ivoren Toren" de belangstellen de kijkers binnen ln de wondere wereld van kunst en kunste naars. Vanavond wc~dt opnieuw de vraag gesteld' „Wat zijn kun stenaars? Halfgoden of gewone mensen?" Een vraag, die ge steld en beantwoord wordt door Cherry Duyns, Betty van Gar- rel. Hartmuth Kowalke. Con Ni- Colal Gerard Stigter, Ellen Brei- thor en Hank Onrust (eindre dactie). Deze keer wordt onder meer aandacht besteed aan de acteur Paul Steenbergen; aan de dichter-schrijver Johnny van Doorn en aan Janny van We ring, die in het Haagse Gemeen temuseum op een uit 1744 date rend klavecimbel speelt. Ned. II, 21.05 uur. hilversum 1 AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 (S) Dag met een plaatje. 8.00 Nws. 8.11-8.20 Radiojournaal) 8.50 Morgenwijd. 9.00 Toppers van toen. (9.35-9.40 Waterst.) 10.00 (S) V. d. Kleuters. 10.10 (S-M) Arbeidsvitami nen: popul. verzoekpl. progr. (11.00 Nws. 11.03-11.05 Radiojournaal.) 11.30 (S) Rondom twaalf, met o.m. Groenteman en 11.55 Beursber. 12 30 (S) Sportrevue. 13.00 Nws. 13.11 Ra diojournaal. 13.21 (S) Alert.' op het vlak van muz. en maatsch. 13.50 Wereld v.d.d opera: bespr. L'Ormln- do van Francesco Caballi. 15.00 (S) Bary-nageprogr van praten en op stap. bij de tijd. 8.30 Nws. 8 36 G>j v.d. hulsvr. 8.45 (S) Podium vrouw: maatsch.-Inf. 9.20 (S) de hoogtezon. 10.00 schoolradio. Nws. 10.33 (S) Limb. Symf.-c volksmuz. 12.15 (S) Kinderkoor lnstrum. begeleid. 12.26 Med. Lil land- en tulnb. 12.30 Nws. 12.411' Hier en nu. 12.50 (S) Herv. mld pauzedst. 13.10 (S) Lichte koon 13.20 (S) Licht ensemble. 13.45 Irm ker en Nachtegaal: voordr. van dichten en gespr. 14.05 Schoor» 14.25 (S) Komponlst v.d.d mi wsglerlg. 16.00 Een i hilversum ii HILVERSUM I NCRV: 7.00 Nws. 7.03 Levende woord. 70S (S) Preludium: klass. muziek 7.30 Nws. 7.41 (S) Hier en nu. 7.55 Aangestipt: progr. overz. 8.00 <S) Te Deum laudamus: gewjde muz. 8.24 Op de man al: evangel, komm. TROS: 7.02 Vaak o.a. verkeersinf. KRO: 9.03 KRO dr.e: uit de lucht gegrepen. Theo Stokkink Show: 16.03 Daverende Eerst kwam een bejaarde man on-aangekondigd in beeld, toen even niets en daarna Koos Pos- tema die midden in een verkeer de uitzending leek te zitten, maar achteraf reclame zat te maken voor de VARA. Ten slot te kwam veel later die oude baas weer in zicht, nadat Hans Ouwerkerk als de Ombudsman ons diets had gemaakt dat zijn programma écht was begonnen. Klagende mensen, problemen en ellende en commentaren daar op. Maar goed, dat we twee tv-zeiv ders hebben, want op I was Frank Sinatra bezig met Dean Martin, Sammy Davis jr. en Pe ter Falk, die we nog meer ken nen als Columbo. Robin and the seven hoods, heette die film uit 1964, gezellig ouderwets en op de ouderdom van tien jaar, zo dat men de tekortkomingen ge makkelijk kan vergoelijken. De twee zenders met elkaar verge leken: de KRO op 1 pakte ple. zieriger uit dan de VARA op II. De KRO begon met Sinatra, om door te gaan met de interessante documentaire „De winkel op de hoek (gesloten)". De VARA zeilde met de Onedin-lijn uit. om verder te gaan met het doorgaans trieste klachtprogramma „De ombuds man". het spelletje „Wie wat waar" en ten slotte „Achter het nieuws". Het zal ons niet verbazen wan. neer tv-kijkend Nederland voor Sinatra heeft gekozen, met menselijke winkel als uitsmijt En niet ten onrechte. Met beeld uit het Zeehospitium met astn patiënten zal Hans Ouwerkj voornamelijk de betrokken hebben bereikt; dat hij een br aan het ministerie heeft schreven is prachtig. Misschi bereikt hij daar iets mee en recht. Maar om daar de tv v te gebruiken? Met de ba-ba-t zingende juffrouwen op de tergrond zal hij evenmin succes hebben. En is het bleem van twee beurtschippi zonder vergunning nu ook al Ze hebben die vergunning Maar hoe prettig ook voor twee, het is nauwelijks' voor stellen dat men heeft gedad1 ha fijn, de ombudsman. schien niet liever Sinatra? Met de gedachte, dat 1 van <1 kinderen wordt geboren vóór huwelijk dank je wel. Hal dank voor de informatie, c' je we] dat je dit allemaal ons hebt uitgezocht, maar w om? terug naar Sinatra; hebben er toch al hele del van moeten missen, terwijl i< re gewone tv-kijker gezellig blijven kijken. De KRO won het dus, met kostelijke seven hoods, van Ombudsman en later Achter Nieuws, want het portret die verstoten winkelier die t gelukkig bleek was ook 'n beel achter het nieuws. F.JJ

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1974 | | pagina 2