Ui Koorconcert in Groene Kerkje Vertrouwd met OUD Linnenpers Bidstoeltje Nederlandse Comedie kan Claus' Blauw Blauw redden TEKENAAR TOON VERHOEF EN BEELDHOUWER CAREL VISSER IN DE LEIDSE LAKENHAL Ontleding van kubus en rechthoek in Lodewijkskerk „Don Quisoching Traditionele uitvoering Matthaus Passion door Paasconcert van Alma Materkoor Ex Animo LEIDSE COURANT ZATERDAG 6 APRIL 1974 In deze rubriek wordt de Leid- se Courant-lezer de gelegen heid geboden te weten te ko men welke curiosa hij bezit. Hiertoe behoeft hij alleen maar een beschrijving en eventueel een fotootje van een bepaald voorwerp te 9tui ren naar „Vertrouwd met oud", red. Leidsc Courant, Kort Rapenburg 2, Lelden. Het voorwerp zal dan door een deskundige worden beka ken en in deze rubriek wor den beschreven. Dit meubel Is een linnenpers met laden. Tussen de losse planken werden de netjes ge vouwen lakens en tafelkleden gelegd en d.m.v. de handel en de schroefdraad werd de bovenste plank zo stevig mo gelijk aangedraaid. Dit meu bel behoorde in de linnenka» mer of waszolder van de grote patriciërshuizen. Het was een zuiver gebruiksvoor werp en het was niet de be doeling, dat de gasten het te zien kregen, extra verslering of bewerking was dus over bodig. Ook de gebruikte houtsoort is althans voor die tijd eenvoudig nl. ei kenhout. Het is een Nederlands meubel, maar het koperen beslag is geïnspireerd op Engelse voorbeelden uit het beRln van do 18e eeuw. Onder meer doordat Willem III zo wel stadhouder van do Ne derlanden als koning van Engeland wns, is er in het eerste kwart van de 18e eeuw veel stijlbelnvloeding over en weer tussen deze twee landen geweest. Naast de pers gebruikte men bij het opmaken van het lin nengoed en het damast de mangel. De meest primitieve vorm hiervan is een plank met een ronde slok. Meestal zijn nu alleen de plankqp nog over. Deze zijn vaak met snijwerk in gcomet^- sche figuren verslord. Het damast, een eenkleurige stof waarin d.m.v. verscha lende weelwijzen patronen worden gevormd, was vooral in de noordelijke landen zéér geliefd. In de zuidelijke lah- den vond men wrs. de teke ning to zwak en hield men meer van stoffen met twee of meer verschillende kleu ren. Tot 1585 wordt het Hn- nendamnst in Kortrijk ge maakt, daarna, na de val van Antwerpen, wordt Haar lem een belangrijk centru^i van deze Industrie. 1 Dit lepenhouten stoeltje njet rieten zitting is ït double usa ge, het kun als stoel en knlclbankje gebruikt worden. De zitting kan worden opge- klapt, zodat men op het duurvoor uangebruchle kus sentje kan knielen, en de bo venregel is d.m.v. een plank je zodunig gemaakt dut men er gemakkelijk de handen op kan leggen. Het stoeltje heeft een nummer en moet dus uit een kerk af komstig zijn. Door de versie- ring in do rugleuning Is het rond 1830 te dateren. Het or nament bestaat uit een wat verwaterde en dus late vorm van een palmet. In het laat ste kwart vun de 18e en hel eerste kwart van de 19o eeuw zijn er zeer veel varia ties In l)et snijwerk van de niet beklede rugleuningen. Zij zijn meestal gebaseerd op palmetten, lotusbloemen, lieren, pijlen, veren en ko renaren. Do Nederlandle meubelmakers kregen vobr deze decoraties voorbeelden zowel uit Frankrijk als uit Engeland. Een andere vorm bldstoel «Is meer bekend. Dit zijn stoe len met een hoge ruglcunigg en een lage zitting. De Ijo- vcnregel heeft ook een hori zontaal plankje en aan een van de rugrcgcls is meestal een vakje voor een kerkboek e.d. gemaakt. Deze stooltjes ziet men veel bl| antiquairs staun, maar, hoewel het mo del wel oud Is, moet men 'tr wel op verdacht zijn dat hier veel nieuwe exemplaren tiia- «en zitten. IIIIIIIIIIIIIM LEIDEN - Het "Phoenix Theatre" te Londen opende het seizoen 19301931 met een nieuw blijspel van de toen bij na 31 jaar oude Noël Coward: "Private Lives". Zoals zo dikwijls trad Coward ook bij deze gelegenheid tevens op als regisseur en hoofdrolspeler met tegenover hem zijn vaste partner in die jaren: Gertrude Lawrence. Op het tweede plan stonden twee artiesten, die zich beiden in de aanloop naar een grote toneelcarrière bevonden: Adrien- ne Allen en Laurence Olivier. Het gegeven was typerend voor Coward: Amanda en Elyot zijn na een kort huwelijk gescheiden en treffen elkaar toevallig in een hotel in Zuid-Frankrijk, waar zij beiden verblijven met hun nieu we huwelijkspartner. Hetzelfde basisschema ligt ten yprsrj|il grondslag aan het stuk 'Blauw Blauw" van Hugo Claus, dat morgenavond in het Rijnlands Het verschil van veertig Jaar tus- Lyceum (eveneens onder regie sen het stuk van Coward en dat van de auteur) op de planken van Claus spreekt nu echter een wordt gezet. woordje mee. Guus heeft name lijk ook een partner bij zich, Ellen (Ellen Vogel) en Fons maar deze is van het mannelijk (Fons Rademakers) zijn op va- geslacht: Cas (Cas Enklaar), kantie in een luxe-hotel aan de een jonge circusartiest, die na Tunesische kust. Toevallig be- het failliet van zijn werkgever vindt zich in het appartement met o.a. zijn zeehond in Tunesië naast dat van hen ook een Ne- is blijven hangen, waa rihij zich derlander, namelijk Guus (Guus de protectie heeft verworven van Oster), die een drietal jaren een machtige Noordafrikaanse daarvoor een nogal onstuimige vorst. Hij heeft Guus van een verhouding met Ellen heeft ge- verdrinkingsdood in de Middel had. landse Zee gered (zowel tot gro te vreugde als tot grote spijt van de laatste overigens) en de 6terk erotische sfeer die om hem heen hangt, heeft ook nu zijn uitwerking niet gemist. Kaal Hoewel Claus ontegenzeglijk de grootste levende Nederlandstali ge toneelschrijver is (en mis schien wel de grootste tot nu toe), kunnen zijn bewerkingen van oudere stukken niet bepaald tot zijn belangrijkste successen worden gerekend. "Blauw blauw" vormt hierop geen uit zondering. Het stuk biedt prach tige speelmogelijkheden voor de vier hoofdrollen (en die zijn dan ook bewust gekozen uit de bloem van de Nederlandse to neelwereld), maar zijn tekst ziet er op papier nogal kaal uit. Toneel is echter meer dan alleen maar een tekst en daarom zul len wij ons oordeel moeten op schorten tot na de voorstelling. De confrontatie met een nieuw produkt van Claus, gespeeld door de kern van de voormalige Nederlandse Comedie, is m ie der geval interessant genoeg om er een avond voor vrij te maken. Paul Korenhof Cas Enklaar, Guus Oster en Ellen in Blauw Blauw van Hugo Claus. Passions-cuUuur ontstaan, die zich tot in onze dagen heeft voortgezet. In de laat ste jaren tekent zich ook in ons land een nieuw i stro ming af, om orkest en koor te beperken en de instrumen tatie zoveel mogelijk in over eenstemming te brengen met de oorspronkelijke. Maar dan nog blijft het probleem, dat Bach zijn werk liet uit voeren door jongens en man nen, iets dat in' onze geper fectioneerde tijd een nau lijks haalbare kaart is, dat wij daarvoor niet hef juiste vocale materiaal heb ben. Daarnaast handhaaft zich de traditionele uitvoering door meestal vrij omvangrijke ko ren, sommige uitgaande de muzikale u.*amatiek, dere die uit religieuze o^ wegingen de tekstuele bele ving kiezen. Van de dramati sche romantisering, zoals verleden jaar in Amsterdam, met een exorbitant groot koor en een dubbele bezet ting van het jongenskoor. LEIDEN Voor een Passieconcert, zondagmiddag 7 april heeft het Alma Malerkoor, onder leiding van Nico Schra- ma, de akoestisch heel mooie Lodewijkskerk aan de Steenschuur uitgekozen. Medewerking verlenen de so praan Esther Hillinga, Jan Willem Terwen (fluit), Han Kapaan (hobo) en Jan van der Meer (orgel). Jan Doove zal teksten zeggen van Nijhof en Naastepad. Het Alma Materkoor zingt a capella een „Cruclflxus" van de Ita liaanse componist Antonio Lotti, die een groot deel van zijn leven j werkte aan de San Marco in Venetië. Voorts „Adoramus te" van Clemens non Papa, „Tenebraa factae sunt" van Michael Haydn, en van Hendrik Andriessen ,,Deus, qui nobis" en ..Exsurge". zingt de Aria ,,Aus Liebe" uit de Matthüus Passion van J. S. Bach, gelbegeleiding, en twee werken van Hendvr \zuMessen, waaronder begeleid door fluit en orgel; een Passions aria van Mozart, met oft en besluit het met een Fantasia van H. van Koert. Esther Hillinga het prachtige „Magna res est amor", eveneens met orgelbege'ei- Jan van der Meer Jan van der Meer leidt het concert in met een Andante van Handel, ding. Han Kapaan en Jan van der Meer vertolken een Sonate dn a kl. t. voor hobo en orgel. Jan Willem Terwen voert samen met Jon van der Meer de Sonate „La lumague" in g kl. t. van M. Blavet uit. Het concert begint om half vier. B. Rijnden een opvatting die niet in overeenstemming is te bren gen met het ingetogen ka rakter van de muzikale taal van Bach, die, anders dan HSndel, nooit het pompeuze heeft gezocht. Het religieuze standpunt van „Ex Animo" kennen Wij, en ongetwijfeld zal daarmee de uitvoering van ae Matthhus Passion in overeenstemming zijn. B. Rijnden Het cabaret „Don Quishocking" mag zich in een nog steeds groeiende populariteit verheugen. Dit voormalige studentencabaret, dat in 1068 •ie eerste prijs won op het studentencabaretfestival Camaretten te Delft, staat bci:alve om zijn professionele aanpak, vooral bekend de paard hebben gewed, blijkt uit het feit dat zij nog steeds overal de paard hebben gewed, blijkt uit het feit da zij nog steeds overal in het land optreden mot hun programma „Zand in je badpan". Als zij dinsdag 9 april het toneel van het Rijnlands Lyceum betreden, wordt dat voor Leiden/Oegsigeest zelfs de derde voorstelling in deze reeks. Leiden De afdeling Oegstgeest van K. en O. hetf voor een Paasconcert u tgenodigd het Delphi Consort en het Amster dams Vokaal Ensemble, die op In dit concert, dat om 20.15 uur zondag 7 april In de Groene Kerk concerten met een breid programma. LEIDEN „De kubus is een mathematische vorm die zekerheid, rust en autoriteit sug gereert. De beeldhou wer Carei Visser wan trouwt de zekerheid en probeert de autoriteit te ondermijnen. In buigzaam staalplaat wordt de kubus aan het wankelen ge bracht, open gevou wen, plat op de grond gelegd, maar hij ver dwijnt niet geheel en al uit het zicht". „Een lege, witte recht hoek: het bewust geko zen uitgangspunt voor de tekeningen en schil derijen van Toon Ver hoef. De rechthoek suggereert niet alleen autoriteit, hij is autori teit. Aan de suggestie van expansie en ruim telijkheid van de vor men die hij omsluit stelt hij een onwrikba re grens. Als autoriteit wordt hij door deze vormen wel bedreigd, maar niet aan het wankelen gebracht. De verhouding tussen vrije vorm en rechte hoek is gespannen, maar ook in de vorm zelf staan de verschil lende delen daarvan op gespannen voet met elkaar." „Zowel door Visser als door Verhoef wordt on willekeurig een situa tie van konflikt uitge drukt. In bedde geval len heeft het konflikt een anti-autoritair ka rakter. Maar terwijl in de kubussen en andere beelden van Visser de autoriteit inderdaad wordt ondermijnd en gerelativeerd, is er in het werk van Verhoef sprake van een kon flikt dat binnen zijn ei gen grenzen blijft: van disharmonie." Zwaarwichtig Deze letterlijk overgeno men tekst ter begelei ding van de deze week geopende tentoonstel ling van de beide ge noemde kunstenaars in de Lakenhal is de wat zwaarwichtige analyse van hun beider werk. Met raakpunten en verschillen: Carel Vis ser dimensionaal, Toon Verhoef vlak: de teke ning op het papier. Het is dus geen ten toonstelling waardoor de kijker direct wordt geboeid. Integendeel: de doorsnee-bezoeker zal er op het eerste gezicht wel sceptisch tegenover staan en zich afvragen: moet dat nu allemaal met die zwaarwichtige filo sofie en moet een ver zameling ijzeren pla ten, los geschikt van p'.at vlak tot aan het eindresultaat: een ge sloten, ruimte-omspan nende doos, nu werke lijk als „beeldende kunst" worden aange- Natuurlijk kan men daar diepzinnige en/of wijd- lon'qe theorieën over opzetten, maar is die theorie dan de geheel eigen verworvenheid van de betrokken kun stenaar, die dan tracht de kijker van zijn zienswijze te overtuig- gen? In elk geval heeft Visser het voordeel, dat hij het visueel bewijzen kan, de kijker met de neus op de zichtbare resultaten drukt, meer dan Verhoef, die - in able theoretische ver wantschap met zijn kunstbroeder - met de vlakke tekening daar veel minder in zal sla gen. Deze tentoonstelling tracht de aandacht te vestigen niet zozeer op de vorm, maar wel op de verwantschap, de raakpunten van geheel verschillende werk stukken. Kubussen in allerlei vormen en ver vormingen, uit elkaar gerukt of in elkaar ge klapt, vanaf de sugges tie van het „pnk" In stroken bandstaai tot het uiteindelijk ge vormde. ruimte-om sluitende pak. Zo is het ook met de te keningen van Verhoef: relaties tussen de vrije vormen, ingekapseld in het vlak, binnen het kader. Zo gaan twee kunstenaars in hun be doelingen en het vi sueel zichtbaar maken daarvan wel parallel. De een visueel overtui gender dan de ander, maar toch met vele raakpunten. In hoeverre zij er In ge slaagd zijn de kijker met hun theorie te overtuigen zal afhan gen van de intentie van de kijker èn van de mogelijkheid tot overdracht door de kunstenaar. Mij dunkt dat dat niet voor iedere kijker vol doende overtuigings kracht zal betekenen. Maar dat hangt dan ook niet alleen af van do kunstenaar, meer nog van de kijker zelf. I LEIDEN Het gemengd- en jongenskoor „Ex Animo" zet ook dit jaar zijn traditie voort met de uitvoering van de Mathöus Passion van J. S. Bach. Vanavond, zaterdag 6 april om precies kwart over zeven, begint dit concert in de Stadsgehoorzaal. Dirigent Herman de Wolff zal ongetwijfeld de partituur bij na in haar geheel uitvperen, mogelijk, zoals hij ook ande re jaren wel deed, met een enkele coupure. Het siert hem, dat hij deze echter tot een uiterste beperkt. Van de solisten noemen wij Chris van Woerkom en Cor Niessen, die respectievelijk de Evangelisten- en de Christuspartij zullen zingen Voorts werken mee Thea £k- ker-van der Pas (sopraan), Sylvia Schluter (alt), tenor Ruth Pos (aria's). Jaap Jan Hunze (Judaspartij); de in strumentale medewerkenden zijn: Jaap Sytsma (viola da gamba), Ada van der Bent (clavecimbel) en Anie Blan- kenstein (orgel). Het Utrechts Symfonie Orkest vormt het instrumentale koor. Dirigent Herman de Wolf Na de eerste uitvoering van deze Passièmuziek van Bach in 1729 raakte de partituur in vergetelheid. Dankzij de her ontdekking 100 jaar later door Mendelssohn is er een

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1974 | | pagina 5