OOST IS OOST EN WEST IS WEST, MAAR EENS ONTMOETEN ZIJ ELKAAR - KERK EN WERELD KORTE METTEN WOENSDAG 3 APRIL 1974 LEIDSE COURANT Weekagenda WOENSDAG 3 APRIL Koninklijke Schouwburg 20.15 In tern. Folkloristisch Danstheater m.m.v. orkest „Kaleb" HOT 20.30 „Gastenavond" (Cen trum) Diligentia 12.45 Lunchconcert door Ensemble Kon. Conservatorium o.l.v. Reinbert de Leeuw Circustheater 15.00 „De heks van Dirah" (Indonesische Theater productie) Theater In de Steeg 20.30 Tsje chisch vioolconcert door Antonin Rous, viool, en Peter Visser, piano en spinet (J) DONDERDAG 4 APRIL Koninklijke Schouwburg 20.15 „Tartuffe" (Haagse Comedie) (J) HOT 20.30 „Family in Heaven" (The Family) (J) Diligentia 20.00 Concert door het Danzi Kwintet Circustheater 20.30 „De heks van Dirah" (Indonesische Theater productie) Theater Aan de Haven 20.15 „Macbeth" (Toneelgroep De Appel) (J) VRIJDAG 5 APRIL Koninklijke Schouwburg 20.15 „Hendrik IV" (Haagse Come die) (J) HOT 20.30 „Family in Heaven" (The Family) (J) Circustheater 20.30 „De heks van Dirah" (Indonesische Theater productie) Congresgebouw 20.00 Unicefavond Theater Aan de Haven 20.15 „Macbeth" (Toneelgroep De Appel) (J) Theater PePijn 20.30 Cabaret „De Bastaard. St. Gerardus Majellakerk 20.00 Passiestonde m.m.v. Messias- koor Bethlehemkerk (Delft) het Haags Politie Mannenkoor, het orkest „Jeugd en Muziek" en solisten. Lutherse Kerk 20.15 Kerkconcert door Dr. Willem Mudde en drie Amerikaanse Jeugdkoren. St. Pauluskerk 20.00 Grammofoon- platenconcert: „Jesus Christ, Superstar", Op Gouden Wieken 20.00. Eenakter Festival, Paard van Troje 21.30. Shebstone Dibbens, 20.30 u. Joe Albany, piano. Gemeentemuseum 20.15: Voor dracht door Nel Oosthout „De stille kracht" van Couperus. ZATERDAG 6 APRIL Koninklijke Schouwburg 20.15 „De zottin van ChaiUot" (Haage Co medie) HOT 20.30 „August. August, Au gust" (Haagse Comedie) (J) 23.30 Eigentijdse muziek. Groep Ton Hartsuiker (J) Diligentia 20.15 Mozartconcert door het Nederlands Kameror kest o.l.v. David Zinmann, So list is Harold Martina, piano. Circustheater 20.00 „La Bohème" (Nederlandse Opera Stichting). Congresgebouw 20.30 Het Concert gebouworkest o.l.v. Bernard Haitink, solist Rudolf Firkusny, piano Toneelzaal 20.15 „Beau Rivage" (Ennia). Kurzaal 20.30 Concert door het Residentie Orkest o.l.v. Lex Veelo, solist is Aart Roseboom, klarinet., (J) Theater In de Steeg 14.30, 20.30 „Een dag uit de dood van ver domde Lowietje" (De Cirkel) (J). Theater PePijn 20.30 Cabaret „De Bastaard". Zeiss Planetarium 14.30 Reis langs de planeten". 16.00 „Ster ren en melkwegen". ZONDAG 7 APRIL Theater aan de Haven 20.15 Poppentheater Guldo van Deth „Macbett" (De Appel) (J). 14.30 „de Paashaas" 20.30 „Aar de. water, vuur en lucht" (Voor Diligentia 20.15 „De Albert Mol- volwassenen), story". „Een zekere Vincent" solotoneel A ori ,nir Poppentheater Frank Kooman door Ju,es Croiset. C" U) ».30. ..Sophouijnus het wij» ko- ""ebólenbaas (Pssstt) 20.30 Con- cte'ïorrebéer"''1"' Zclss pl»nelarlu" MJ0 "Als eert door het Nederl. Blazersen- M JU ••LomP'e ae 'orreoeer dere kjnderen siapen" ]6f00 i De semble o.l.v. Edo de Waart, so- - zon en andere sterren". list Theo Bruins, piano (J). ZATERDAG 13 APRIL Koninklijke Schouwburg 14.00 „De zottin van Chaillot" (Haagse Comedie) (J) 20.15 „Barbaren" (Haagse Comedie) (J) HOT 14.00 „Piccolo en de Papa- loeri" (Pssstt) 20.30 „August, WOENSDAG 10 APRIL August, August" (Haagse Come- die) (J) Congresgebouw 19.00 MatthSus on Passion door Toonkunstkoor. so- Koninklijke Schouwburg 20.15 listen, het Haags Knapenkoor ..Barbaren" (Haagse Corned,e). en het Residentie Orkest o.l.v. H0T 14.00 „Piccolo en de Onder- Jan de Hoog. stebovenbaas" (Pssstt) 20.30 „August, „August, August, Au gust, August" (Haagse Come die) (J). ZONDAG 14 APRIL Theater In de Steeg 20.30 „Een dag uit de dood van verdomde Lowietje" (De Cirkel) (J). Koninklijke Schouwburg 14.00 „De zottin van Chaillot" (Haagse Comedie) (J) 20.15 „Hendrik IV" (Haagse Comedie) (J). Diligentia 14.30 Concert door Ma- riam Fried, viool en Thom Bol len, piano. Diligentia 11.00 Koffieconcert door Ensemble Vocaal. 14.30 Pianore cital door Garrick Ohlsson. Zeiss Planetarium 14.30 „Reis langs de planeten" 16.00 „Ster ren en melkwegen". Maranathakerk 19.30 Matthaus Passion van Hénrich Schiitz o.l.v. Adr. C. Schuurman. Koninklijke Schouwburg 20.15 Theater Aan de Haven" 20.15 „Nina" (Toneelgroep Theater). „Macbett" (De Appel) (J). Diligentia 12.45 Lunchconcert door het Nederlands Solisten Ensem- Financieel Balanstotaal Slavenburg gestegen ROTTERDAM In het 48e boekjaar (1973) heeft Slavenburgs Bank opnieuw een sterke groei doorgemaakt. Gesteund door een niet on aanzienlijke vergroting van de economische aktiviteiten bij een be langrijk deel van haar clienten, uitbreiding van de relatiekring en door prijsstijgingen geinduceerde hogere omzetten is het balansto taal op een nieuw hoogtepunt gekomen van bijna 3,5 miljard. Dit betekent ten opzichte van de 2.4 miljard eind 1972 een tsijging met 4.58 procent, aldus het jaarverslag. Aan baten ontving de bank vorig jaar 92,1 miljoen tegen 70,2 mil joen het jaar daarvoor. Na aftrek van diverse lasten resteert een batig saldo van ƒ40,1 miljoen (v.j. 28,8 miljoen). Na toevoeging voorziening algemene risico's, en belastingaftrek bedraagt de netto winst 16,3 miljoen (v.j. 11,2 miljoen), een stijging met 46 pro- cent. Voorgesteld is het dividend te handhaven op 150 in contanten per aandeel van 1000. Aandeelhouders kunnen desgewenst ook 40 in contanten en 60 in aandelen uit de agioreservc opnemen (v.j. desgewenst 50 in contanten en 50 in aandelen). De advieskoersen voor buitenlands bankpapier voor 3 april: Congresgebouw 20.15 Balletgals door de Russische Klassieke Balletgroep uit Moskou. Zeiss Planetarium 14.30 „Als an dere kinderen slapen" 16.00 „De zon en andere sterren". DONDERDAG II APRIL Oude Kerk - Voorburg 15.00 Con cert door het Larkin High School Choiz. MAANDAG 8 APRIL Koninklijke Schouwburg 20.15 „Barbaren" (Haagse Comedie) (J). HOT 14.00 „Piccolo en de Onder- stebovenbaas (Pssstt) 20.30 „August, August. August" (Haagse Comedie) (J). Congresgebouw 19.00 Vooruitvoe- ring Matthdus Passion door VRIJDAG 12 APRIL Toonkunstkoor. solisten, Haags Knapenkoor en Residentie Or kest o.l.v. Jan de Hoog (J). Diligentia 20.15 „De Albert Mol- story". DINSDAG 9 APRIL Oude Kerk Schevenlngen 20.15 Or- gelconcert door Klaas J. Mul- Konlnklljke Schouwburg 20.15 der. PAULUS DE BOSKABOUTER - DE MUSSENKLUS w$.'*<.->■ J-35 „Ach lieve meesteres", stamelde Krakras geschrokken, „je kunt mij toch niet verwijten, dat Salomo jou uit die boom smeet? Dat was je eigen stomme... ik bedoel... hmm...". „Wat bedoelde jij?", vroeg de heks en staar de haar hulpje zo gluiperig aan, dat 't er kippevel van kreeg. ,lk wou alleen maar zeggen...", fluisterde het heksehulpje benauwd, „dat die Salome zich schandalig gedragen heeft". .Precies", bromde de heks, ijverig aan haar leesbril poetsend. „En daarom zal ik hem op mijn beurt eens verrassen. Ga jij daar maar staan, Krakas, dan zal ik op mijn ge mak eens het een en ander uitzoeken". Krakras gehoorzaamde en stond de hele avond op twee pijnlijke voetjes voor de ta- SUSKE EN WISKE - „Het Ros Bazhaar" .J Mindtr nu mar wdt werf. Yit zijn vrr fp-) nor# w&zekdn ons niet mrwhdlen. LUCKY LUKE 'lmglwb bronco Foerwtmn!j DE PREMIEJAGER „Die hele hang naar de ooster se mystiek is tekenend voor de stress-situatie, waarin onze maatschappij de laatste jaren verzeild is geraakt. We probe ren overal door heen te bre ken. Onze behoefte aan het er varen van realiteiten is enorm, is niet te bevredigen. We jagen een schim na en worden daar door ontzaglijk arm in ons diepste bestaan. De jongeren zijn zich gaan bezinnen op het hoe en waarom van deze maatschappij en kwamen auto matisch tot de ontdekking, dat we teveel aan het materiële hangen. Ze rebelleren daarte gen en komen dan vanzelf te recht bij de oosterse mystiek, omdat er sprake lijkt van een kontrast. Aan het woord Is abt Tholens, die twintig jaar lang abt is ge weest van de benedictijner ab dij „De Slangenburg" in Doe- tinchem en onlangs naar Ne derland terugkeerde na een verblijf van een jaar in India. In tegenstelling tot veel ty pisch westers georiënteerde critici gelooft abt Tholens niet, dat de belangstelling voor wat in het oosten gebeurt zal ver zanden. Hij is zich zeer wel bewust van de vele excessen door het modieuze karakter, maar uiteindelijk zal naar zijn mening de dialoog tussen het oosten en het westen blijvend doorbreken, móeten doorbre ken om deze wereld leefbaar te houden. Ruim een jaar me diteren in een Indiase ashram, een kleine contemplatieve reli gieuze gemeenschap, leerde hem dat het oosten het westen kan helpen. En andersom. Abt Tholens wil zijn mening best kenbaar maken. Maar hij zal het niet van de daken schreeuwen. Daarvoor is hij te bescheiden. Een overblijfsel uit zijn tijd als benediktijnse monnik in „De Slangenburg." Hij heeft geleerd, dat hij be scheiden moet zijn ln zijn oor deel. dat dwangmatig optreden vrijwel nooit in succes omge zet kan worden en dat hij eerst moet zien als kleine mens de draadjes in zichzelf aan elkaar te knopen. Dat laatste deed hij dan ruim een jaar in India, waar hij in de deelstaat Tamil Nadir (Ma dras) onderdook in de ashram van dom Bede Griffith. „Een ashram is eigenlijk een groepje mensen rondom een wijze monnik, een oudere lei der. Het is niet institutioneel, de mensen worden aan hem toevertrouwd. Het groepje laat zich leiden door een gezamen lijk ideaal: het zoeken naar de waarheid. De waarheid om rent jezelf, maar ook omtrent de wereld, waarin je als mens een taak hebt te vervullen. Het gebeurt ir volstrekte afzonde ring, maar het is geen ont snappen aan de werkelijkheid. Wij krijgen in onze ashram veel bezoekers uit het westen. Die leren we ontdekken hoe in hun vaderland te leven. Dat is het verschil met mijn vroegere leven als benediktijner mon nik. Dat was louter ontsnappen om het hogere te zoeken. En dat is tegennatuurlijk, omddt Abt C. Tholens wijsheid uit het oosten Temidden van de prachtige In diase natuur en de stilte van zijn éénpersoons-hut. leerde abt Tholens het verschil in re ligieus denken tussen het oos ten en westen kennen. „Het hindoeisme en de Aziatische mystiek gaan uit van de god als grond van jezelf. In de grond van ons wezen participe ren wij in God. Wij zijn alle maal een woord van God. Het is niet zozeer een verschil in opvatting, al- wel een kwestie van accentverschillen. In het westen maakt God geschiede nis met de mensen, in het oos ten is God in de mens aanwe zig. In het westen hebben we te maken met een handelende God, in het oosten met een God die aanwezig is in". „Hoe meer we van die hande lende God afstappen, hoe dich ter we bij de uiteindelijke wer kelijkheid komen. Het is een complementair gebeuren. Wij kunnen leren van het oorten, het oosten kan leren van ons. Je kunt het vergelijken met het mens-zijn. F.en man is een beetje vrcuw, een vrouw een beetje man. Een westerling moet een beetje oosterling zijn. Een (osterling een beetje wes terling. De jeugd ontdekt dat. Het gevaar is alleen, dat ze blijvend ontsnappen .an het westen. Ik heb in India jonge ren meegemaakt, die er bleven hangen. Dat is een hachelijk iets. Als ze werkelijk iets wil len veranderen, moeten ze te ruggaan naar het westen en hun belevenissen uitdragen, opdat ook ar deren er van kun nen profiteren". Volgens abt Tholens wordt ons bewustzijn steeds universeler. „We gaan naar een universeel bestaan toe. We kunnen niet langer solistisch leven binnen engelandsgrenzen. We moeten andere mensen ontmoeten. Niet zo oppervlakkig als do toeristen doen. Die gaan met vakantie naar het een of ande re land, verbazen zich over de mooie natuur, maar doen er verder niets mee. Ala we onze wereld leefbaarder willen ma ken, zullen we juist in die an dere mens moeten doordrin gen, hem van binnen moeten leren kennen. Het zal een meer mens worden zijn dnor de ander. De hele psychologie is op die stelling gebouwd. Sa men meer mens worden." En als ik als gelovig mens ga spreken, ligt de tendens nog veel dieper. Gods geest waart over de hele wereld. Als wij God beter willen doorgronden, als we dichter bij hem willen komen, dan zullen we ook el ders zijn geest moeten zien te vinden. Dat kan alleen door de andere mens intens te leren kennen. Die hele trek naar het oosten is daarom enorm zin vol, zelfs met alle excessen, want uiteindelijk zal de waar heid doorbreken. Dialoog Abt Tholens is terug in Neder land om de dialoog tussen oost en west op gang te brengen. „De orde heeft me gevraagd onze monniken voor te berei den op een ontmoeting met het oosten. Wij spreken in het wes ten over oecumene, maar slui ten de oosterse godsdiensten uit. Dat is tegenstrijdig met de grondgedachte van de oecume ne, want die Is voor alle gods diensten. Bovendien - en dat heb ik al gezegd - complemen teren oost en west elkaar. Hef westen is typUch mannelijk, het oosten typisch vTauwelijk: De rede en het hart. de analy se en de intuïtie. Een huwelijk zou daarom zeer zinvol zijn, maar dan moeten wij ons niet hautain opstellen ten opzichte van het oosten. Wij zijn als christenen misschien bevoor recht, maar zeker niet beter. Het zal mijn taak zijn om dat elitaire karakter van de wes terse religies weg te nemen. Het zal moeilijk zijn, maar ho pelijk niet onmogelijk." Die taak is abt Tholens van hogerhand opgelegd. Als het aan hem gelegen nad. had hij in Amsterdam een ashram op gericht om vanuit de gewone mens naar de dialoog met het oosten te werken. Hij betreurt dat het niet reali seerbaar is. maar schikt zich gewillig. „Waar Ik terecht kom is secundair. Voornamer is te weten wat je bent en wat Je gaat doen. Ik ga nu een sym posium organiseren met mon niken en theologen. Alles op bescheiden basis, want je kunt geen ijzers met handen bre ken. Verder ga ik nog terug naar mijn ashram, als ik een visum krijg tenminste. Daar is ook nog veel te doen. Dom Griffith, lijdt aan een slopende ziekte. Ik ben na hem de oud ste en word misschien wel met de leiding belast. Als mijn orde - ik blijf hoe dan ook be- nediktijn - het goed vindt ten minste, want ik heb niets te willen..." Van 21 april tot S mei wordt in Miami voor de negen de maal de jaarlijkse bijeen komst gehouden tussen bsschoppen uit LatljnS-Amerl- ka, dc Verenigde Staten en Ca nada. Het thema van de bij eenkomst is „evangelisatie" ter voorbereiding van de bis schoppensynode in Rome, die op 27 september bijeenkomt rondom hetzelfde thema. Aan de vergadering in Miami zal worden deelgenomen 'door tweëentwlntlg bisschoppen, re ligieuze oversten en specialis ten op het gebied van de evan gelisatie. De Poolse lisschoppen hebben scherp geprotesteerd tegen de eis van de regering, volgens welke priesters een eed moeten afleggen voor de Staat, voordat zij in de zielzorg gaan werken. Volgens de bis schoppen blijkt hieruit een wantrouwen van de overheid te gen de loyaliteit van de clerus. Bovendien achten zij deze „dis criminerende maatregelen" ln strijd met Vaticanum II. In de zelfde verklaring zeggen de bisschoppen, dat de onderhan delingen tussen Pclc^ en het Vaticaan „VTUchthvr kunnen zijn voor de kerk en het volk van Polen".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1974 | | pagina 17