THEO OLOF NA VEERTIG
JAAR: IMMER ZOEKEND
Agenda-Bioscopen
DINSDAG 2 APRIL
Koninklijke Schouwburg 20.15 Het
Nationale Ballet m.m.v. het Ne-
derl. Balletorkest
Circustheater 20.30 ,,De heks van
Dirah" (Indonesische Theater
productie)
Oudkatholieke kerk 20.15 Marcus
Passion (Kurt Thomas stich
ting) door het NCRV Vocaal
Ensemble o.l.v. Marinus Voor
berg
Centrale Bibliotheek Rijswijk
20.00 J. Bernlef spreekt in de
cyclus „Schrijvers in Rijswijk"
WOENSDAG 3 APRIL
Koninklijke Schouwburg 20.15 In-
tem. Folkloristisch Danstheater
m.m.v. orkest „Kaleb"
HOT 20.30 „Gastenavond" (Cen
trum)
Diligentia 12.45 Lunchconcert door
Ensemble Kon. Conservatorium
o.l.v. Reinbert de Leeuw
Circustheater 15.00 „De heks van
Dirah" (Indonesische Theater
productie)
Theater In de Steeg 20.30 Tsje
chisch vioolconcert door Antonin
Rous, viool, en Peter Visser,
piano en spinet (J)
Zeiss Planetarium 14.30 Reis
langs de planeten 16.00 Sterren
en melkwegen.
DONDERDAG 4 APRIL
Koninklijke Schouwburg 20.15
„Tartuffe" (Haagse Comedie)
(J)
HOT 20.30 „Family in Heaven"
(The Family) (J)
Diligentia 20.00 Concert door het
Danzi Kwintet
Circustheater 20.30 „De heks van
Dirah" (Indonesische Theater
productie)
Theater Aan de Haven 20.15
„Macbeth" (Toneelgroep De
Appel) (J)
VRIJDAG 5 APRIL
Koninklijke Schouwburg 20.15
„Hendrik IV" (Haagse Come
die) (J)
HOT 20.30 „Family in Heaven"
(The Family) (J)
Circustheater 20.30 „De heks van
Dirah" (Indonesische Theater
productie)
Congresgebouw 20.00 Unicefavond
Theater Aan de Haven 20.15
„Macbeth" (Toneelgroep De
Appel) (J)
St. Gerardus Majellakerk 20.00
Passiestonde m.m.v. Messias-
koor Bethlehemkerk (Delft) het
Haags Politie Mannenkoor, het
orkest „Jeugd en Muziek" en
solisten.
Lutherse Kerk 20.15 Kerkconcert
door Dr. Willem Mudde en drie
Amerikaanse Jeugdkoren.
ZATERDAG 6 APRIL
Koninklijke Schouwburg 20.15 „De
zottin van Chaillot" (Haage Co
medie)
HOT 20.30 „August, August. Au
gust" (Haagse Comedie) (J)
23.30 Eigentijdse muziek. Groep
Ton Hartsuiker (J)
Diligentia 20.15 Mozartconcert
door het Nederlands Kameror
kest o.l.v. David Zinmann, So
list is Harold Martina, piano.
Circustheater 20.00 „La Bohëme"
(Nederlandse Opera Stichting).
APOLLO: Summertime Killer
(18) 2.30, 7.00, 9.15, ASTA: Whe
re eagles dare (14) 2.00, 8.00.
BIJOU: England made me (14)
2.00, 7.30, 9.30. CAMERA: Live
and let die (14) 2.15, 8.15 CI
NEAC: Pippi zet de boel op
stelten (a.l.) 9.30, 11.30, 1.30,
3.30. Magnum force (18) 7.00,
9.30. CORSO: Help! D edokter
verzuipt (a.l.) 2.00, 7.00, 9.15.
DU MIDI: Rosemary's baby
(18) 8.15 Pippi gaat van boord
(a.l.) wo. 2.00. EUROCINEMA:
De tien geboden (a.l.) 1.30, 7.30.
Wo. 3.45, 7.45. Het zwaard van
Zorro (a.l.) wo. 1.30. FLORA:
Poesjes in een mannenhuis (18)
2.00, 7.00, 9.15. KRITERION:
The chase (18) 3.00, 7.00, 9.30.
METROPOLE: Jesus Christ Su
perstar (a.l.) 2.00, 8.00.
ODEON: De duivelse rituelen
van Dracula (18) 2.00, 6.45, 9.15.
OLYMPIA: Man of the East
(18) 2.00, 8.00. PASSAGE: Help!
De dokter verzuipt (a.l.) 2.30,
7.00, 9.30. REX: McQ Gun
man Nr. 1 (18) 9.15, 11.30, 1.45,
4.00. 7.15, 9.30. ROYAL '70:
Dracula jaagt op Frankenstein
(14) 2.15, 8.00. ROYAL OP ZOL
DER: Het wraakzwaard van de
ijzeren vuist (18) 2.30, 8.13.
STUDIO DE LUXE: Vrolijke
ontucht In Tirol (18) 2.15, 7.15,
9.30. STUDIO 2000: Het zwarte
goud van Oklahoma (14) 7.00,
9.30 (Dl. besl.) De laatste Robin
Hood (a.l.) wo. 2.00 DE UIT
KIJK: Easy rider (18) 2.30,
7.30, 9.45.
CITY: Live and let die (14) 2.30,
7.00, 9.15. CITY SELECT: Fat
city (14) 2.30 8.15. wo. 8.15. Win-
netou en de witt« buffel (a.l.)
Wo. 2.15. DELFIA: Vuisten, bo
nen en karate (14) 2.30, 7.00,
9.15. DOELEN KINO Magnum
force (18) 7.00, 9.15. FLORA:
DINSDAG 2 APRIL 1974
Het onoverwinnelijke zwaard
(18) 7.00, 9.15. STUDIO D: Je-
sus Christ Superstar (a.l.) 7.00,
9.15 wo. 2.30, 7.00, 9.15 Little
murders (18 - Filmliga) di. en
wo. 23.30.
DELFT.
Delft CITY: Live and let die
(14) 2.30, 7.00, 9.15. Tien stalen
vingers (18) vr. en za. 23.30.
CITY SELECT: Fat city (14)
2.30 8.15 za. zo. en wo. 8.15 vr.
en za. ook 23.30 Winnetou en de
witte buffel (a.l.) za. zo. en wo.
2.15. DELFIA: Vuisten, bonen
en karate (14) 2.30, 7.00, 9.15. j
Meisjes, die denken, dat alles
mag (18) vr. en za. 23.30. DOE
LEN KINO Magnum Force (18)
2.30, 7.00, 9.15. ma, di. en wo.
7.00, 9.15. FLORA: Het onver-
winnelijke zwaard (18) 7.00,
9.15. Commandos (14) zo. 2.30
STUDIO D: Jesus Christ Super
star (a.l.) 7.00, 9.15 za. zo. en
wo. 2.30, 7.00, 9.15. Little mur
ders (18- filmliga) di. en wo.
23.30.
Buitenlands geld
AMSTERDAM (ANP) - De advies-
koers voor buitenlands bankpapier
voor 2 april:
Amerikaanse dollar 2.83—2.73
Engelse pond 6.306.60
Belgische fr. (100) 6.58—6.88
Duitse mark (100) 104.25—107.25
Ital. lire (10.000) 36.00—39.50
Portugese esc. (100) 10.30—11.50
Canadese dollar 2.70—2.80
Franse fr. (100) 54.75—58.25
Zwitserse fr. (100) 87.75-40.75
Zweedse kroon (100) 58.75—61.75
Noorse kroon (100) 46.75—49.75
Deense kroon (100) 42.5045.50
Oostenr. sch. (100) 14.20—14.50
Spaanse pes. 100) 4.454.75
Griekse drachme (100) 8.8510.05
Finse mark (1°0) 69.5072.50
Joegosl. dinar (100) 16.00—19.00
„Beste Theo, je bent veertig
jaar in het vak en daar wilde ik
zo graag eens met je over pra
ten."
„Veertig Jaar? Eigenlijk vijfen
veertig! Als je ten minste begint
met mijn eerste optreden, op
mijn vijfde, tijdens een uitvoe
ring van de muziekschool, door
mijn moeder te Bonn geleid".
„Herinner je ie „nummer"
nog?"
„Wel zeker, een vioolconcert
van Franz Seitz in g klein."
„Dat herinner ik me ook, al
thans als een stuk, waar ik als
jongetje ook mijn krachten aan
gewijd heb. Maar bij Jou zijn
daar heel wat andere concerten
op gevolgd. En daar wilde ik
het nu precies eens over hebben.
Want in het gilde der vioolsolis
ten neem je een heel aparte
plaats in: je behoort bepaald
niet tot de lieden, die met vijf
werken hun carrière beginnen
en met dezelfde stukken - om
redenen van gemakzucht en ge
win hun loopbaan beëindigen. In
dit opzicht herinnei Je me
steeds weer aan Alexander
Schmuller, die tot het einde van
zijn dagen, dat was in het voor
jaar 1933, werkte aan de uitbrei
ding van zijn repertoire... Weet
Je, dat hij veertien dagen voor
zijn dood nog met twee novitei
ten kwam, het Concert in G van
Karl Dïtters von Dittersdorf en
dat van Darius Milhaud? In dat
opzicht doe je me telkens weei
aan hem denken".
„Dat is misschien wel zo. Ik zie
daar een sport in. ook wel een
uitdaging, een behoefte aan
„iets anders". Herinner Je het
Nederlands Kolderorkest, door
mij opgebouwd naar aanleiding
van het afscheid van de Haagse
wethouder Van Zwijndrccht? Na
afloop zei mijn leermeester Os
kar Back tegen me: „Ik ben
trots op je". Dat was het groot
ste compliment, dat ik ooit van
hem gehad heb".
„Vertel me eens iets van je er
varingen op dit gebied?"
„Kort na wereldoorlog II zag ik
bij Broekmans en Van Poppel in
de Van Baerlestraat te Amster
dam het Vioolconcert van Benja
min Britten liggen. Ik nam het
mee naar huis, zette het op de
lessenaar en vroeg Peter Dia
mant van het Holland-Festival
mij met de maker ervan ln con
tact te brengen. Ik wilde het
hem voorspelen. Dat lukte, te
Amsterdam, met het gunstige
gevolg, dat hij mij Inviteerde
het te introduceren op het Festi
val voor Moderne Engelse Mu
ziek te Cheltenham, waar met
het Halle Orchestra onder John
Barblro li er de première van
ging. Daar te Cheltenham was
het een va-et-vient van Engelse
toonkunstenaars. Ik maakte er
kennis met Alan Rawsthorne,
die zojuist een vioolconcert had
herschreven, dat tijdens een der
Londense bombardementen ver
brand was: ook dit heb ik later
in Engeland gepresenteerd".
„En je relatie met Britten?"
„Die bleef: overal heb ik zijn
Het gaat zonder een officië
le herdenking, maar toch ls
Theo Olof veertig jaar so
lo-violist. Jarenlang zat hij
met Herman Krebbers
later met Willem Noske
aan de eerste lessenaars
van het Residentie-Orkest.
Tegenwoordig treedt hij uit
sluitend op als solist en als
pedagoog. Ter gelegenheid
van zijn jubileum sprak
onze muziekredacteur drs.
A. B. M. Brams met de
man die nooit de gemakke
lijkste muzikale wegen
zocht.
werk in Engeland gespeeld. Ook
bij ons; zo herinner ik me er
een uitvoering, van in het Sche-
veningse Kurhaus onder Sir
Adrian Boult. En zowel Rieu in
Limburg als Van Otterloo in
Den Haag hebben er zich bijzon
der voor geïnteresseerd.
„Ik vind het nog altijd goed, al
is het hier in 't algemeen niet
juichend ontvangen... Weet je,
wat mij overigens wel opgeval
len is? Dat het gemakkelijker
valt een buitenlands werk ln Ne
derland te plaatsen dan omge
keerd.
Waar ik ook prettige herinnerin
gen aan bewaar? Aan Genève,
waar men mij vroeg het aldaar
nog nooit gespeelde Vioolconcert
van Alban Berg te vertolken
met het Orchestre de la Suisse
Romande onder leiding van Carl
Schuricht, die er nota bene drie
volle dagen voorbereidingstijd
aan besteedde. De uitvoering er
van was dan ook volmaakt te
noemen. Enige tijd later ging
Berg te Amsterdam met Jo
Juda als solist en Otto Klempe-
rer als dirigent, die er niets
voor voelde. Tijdens de uitvoe
ring ervan liet hij dat ook onom
wonden blijken, want toen hal
verwege een bezoeker, kennelijk
uit protest opstapt, zei Klempe-
rer, juist toen deze de deur be
reikt had, hardop tegen Juda:
Selas of America Nederland
breekt met moedermij
DEN HAAG Selas of America (Nederland) NV (ingenieursbureau
contractor voor de chemische en petro-chemische industriel heeft
per 1 april gebroken met de moedermaatschappij in de VS. De Ne
derlandse maatschappij staat thans geheel op eigen benen. In 1973
werd een omzet bereikt vnn ruim 100 min. en in 1974 wordt een
omzet verwacht van 120 130 min.
De naam van de thans zelfstandig opererende Nederlandse dochter is
gewijzigd in Kinetics Technology International BV (K.T.I.).
Nieuwe BNG-lening
DEN HAAG NV Bank voor Nederlandsche Gemeenten is van plan
over te gaan tot de uitgifte van een 9.5 pet. 8-jarige obligatielening
1974 per 1979-82 van 150 min.
Bij overtekening behoudt de bank het recht voor het bedrag van de
lening te verhogen tot het totaal ingeschreven bedrag of minder,
evenwel tot geen hoger bedrag dan 200 min. De koers van uitgifte
zal uiterlijk op maandag 8 april voorbeurs worden bekendgemaakt,
aldus de bank.
Hoger stockdividend Stad Rotterdam
ROTTERDAM (ANP) De winst na afschrijving en voorzieningen,
maar voor belasting en exclusief bijzondere baten van Assurantie-
concern Stad Rotterdam is in 1973 met 18.8 pet. gestegen van 12.9
min. tot f 15.35 min. De omzet bedroeg 251 min. tegen 234 min.
in 1972. De kostenstijging bleef a:hter bij de omzetstijging. Na be
lasting en aftrek tantièmes en winstrecht personeel steek de winst
met 17,4 pet., per aant'eel van 10 met 15,5 pet., aldus het bedrijf.
In de op 27 mei te houden jaarvergadering zal worden voorgesteld
een onveranderd contant dividend uit te keren van 22,5 pet. en een
stock-dividend ten laste van de agio-reserve van 15 pet. (vj 10 pet.).
Maar goed, terug naar Genève.
Daar trof ik een componist die
een vioolconcert had geschre
ven, dat Johanna Martzy ten
doop zou houden. Doch die liet
het afweten. Of ik in wilde val
len. Akkoord, met Kletzky, die
zou dirigeren. Doch ook dit ging
r.iet door doch, dank zij Kletzky.
zou het te Parijs kunnen klin
ken. Maar weet je. wat na zes
weken onverdroten studie mijn
honorarium was? Zeventig gul
den inclusief reis- en verblijfkos
ten".
Een soortgelijke ervaring had ik
eers te Rome, waar Ik ,,de hoge
eer" genoot een van de vio isten
te zijn op een Internationaal
concours voor moderne muziek.
Uit de voorraad waren drie wer
ken geselecteerd, de namen er
van waren ons niet bekend. Mij
trof een pittig, ritmisch zeer
aantrekkelijk stuk, dat achteraf
van de in 1907 geboren Brn»'-
lia?n Camargo Guarnieri bleek
te zijn".
„Laat ik dan beginnen met Wil
lem Pijper, wiens Sonate voor
vioolsolo ik onmiddellijk na 1945
had gespeeld. Pijper had er van
gehoord en stuurde - hij was
toen al ziek - een briefje, of ik
eens bij hem kwam. Zijn per
soon maakte diepe indruk op me
als ook zijn vraag „of het wel
violistisch" was. En toen ik hem
hieromtrent enige aanwijzingen
gaf, bracht hij onmiddellijk ver
anderingen aan.
Mijn tweede ontmoeting: Hans
Henkemans. Van zijn Vioolcon
cert gaf ik de nrerr>:ère en ik
geef je graag de verzekering,
dat ik het van de modernen nog
altijd een der beste vind: een
werk, dat stand houdt
En op Henkemans volgde Oskar
van Hemel met zijn door de ge
meente Amsterdam bekroonde
Vioolconcert."
„Had het succes?"
„Ik heb het. in alle oorden des
lands, gespeeld, zeker vijfen
twintig maal, echter nooit in het
buitenland. Weet je wat me nu
Ineens te binnen schiet? Dat
is het stuk. dat Herman Kreb
bers en ik bij ons vijfentwintig
jarig jubileum „gemaakt" heb
ben. We hadden Van Otterloo
om een compositie gevraagd,
die onmogelijk tijd had; wel le
verde hij het thema, ontleend
ari Richard Strauss „Tijl Eu-
lenspiegel", dat ik meen tien
andere Nederlanders inspi
reerde".
Waarmede we zijn gearriveerd
Ui de concerten voor twee vio
len".
„En dan komen we onmiddelllik
bij Henk Sadings: neem van me
aan, een van de beste dubbel
concerten die bestaan. Overal
heeft dit werk het gedaan: ook
in het buitenland. Later kwamen
Geza Frid en Hans Kox. Dat
laatste spel e nwe weer. als Her
man en ik het Concertgebouw-
seizoen 1974/1975 openen".
„Ongetwijfeld en dan denk lk,
met respect aan Ton de Leeuw
en Jan van Vlijmen.
Ons gesprek moest ten einde lo
pen. Mc ar even moest Theo Clof
nng rijn hart luchter, ever Bruno
Maden-in, wiens concert hij te
Venetië introdcesrde, later door
vele buitenlandse uitvoeringen
gevolgd. Wat Nederland betreft:
vier maal in Brabant, dank zij
Cerha.
„Bij niet gangbaie concerten is
hel prettig, als men een werk
meermalen kan brengen, daar
om wr>» ik zo gelukkig dat het
Nederlands Dnns Theuter Alban
Berg" - ..rnljn lievelingsstuk -
„opvoerde" Ik heb het toen
tien maal „ln de bak" ge
speeld".
„Doe nog eens een wens... Welk
concert zou Je onmiddellijk dol-
gaarne spelen?"
„Mijn spontane reactie: Bartok
II".
Markten
Fusie AMVO en Bool en Pit
ROTTERDAM De besturen van AMVO (Amsterdamse Maatschzp-
pij van Ongevallenverzekering) NV in Amsterdam en Boot en Pit
BV, as.surar.deuren in Rotterdam, hebben overeenst» nming bereikt
over een fhsic, die per 1 januari 1975 zal worden geëffectueerd.
AMVO maakt deel uit van de Royal Insurance Gr up in Liverpool,
terwijl Boot en Pit meer don 50 jaar als pr atste gevolma'.igde un-
gent van maatschappijen van dezelfde groep, t.w. Th- L:verp< 'I
and Ixxidon and Globe Insurance Company LTD. British Engine
Boiler tind Electrical Insurance Company Ltd. en AMVO, op scha-
deveirzekeringsgebied werkzaam is.
IXor het samengaan van beide ondernemingen zal een concern ont-
stfnn mPt ca 550 medewVrkers Met de vakorganisaties is óverleg
GROENTEVEILING LEIDEN (I
Tril)
Appelen 3670, aardappelen 132).
andijvie IV!176, snijbonen 630—710.
kroten g.
pignons 360—380, tomnten A 2360—
2390. tomaten B 2350—2270. tmnten
C 1830. uien middel;;mf 49—52, w:--
U9—156. komkommers AA 87.
VEEMARKT LEIDEN (1 .-.pril)
Aanvoer slachtrunderon 1314. var
kens 256. schup lttrr.im.ren 975.
ruig- of wcldelammeren 118. Prljrcn
(In guldens per kg) stieren 5.60—
6.20 (le kwal 5.50—5.65 2e kwal I.
vaarzen 5.70—6,20 (le kwal.) 5.0C—
5,50 (2e kwnl)koelen 5.20—5.70 (lc
kwal) 4,70—4.95 2e kwal.) 4.40—4.60
3e kwal); worstkoelen 4.404.55:
«lach'.varkens boven noierlng (extra-
i C 59-
tE. komkommers D 5255. komkor
mors K 47(J. sic w ■- -5--35. 'a
licht 21. peterselie 33--35. ig.i.-i n
28—31. radijs 35—46. selder!) 25—37
COOP. VELUWSE 8IERVEILINO
BARNEVELD (1 april) Aanvoer:
909 360 stuks. Stemming: redelijk.
Prijzen (In guldens per 100 ituks):
PAULUS DE BOSKABOUTER - DE MUSSENKLUS
J-34—Toen de heks wegstormde, verrees uit
een holle knotwiüig de sprietige gestalte van
Krakras.' „Ze heeft weer wat," mompelde
zó. „en als ik er niet gauw bij ben, vis ik
wéér achter het net" In volle draf ging ze
daarop Eucalypta achterna en ze kwam
met zoveel vaart de hehsehut binnenstui
ven, dat ze erg moest afremmen om haar
meesteres niet ondersteboven te lopen.
„Zo, ben jij daar ook," zei Eucalypta, ter
wijl ze haar jas uittrok. „Moet je soms
weer wat van me?" „Ja, eten," riep Kra
kras, „heb ik Salomo soms niet aan jou
verraden?" „Dat heb je," gaf Eucalypta
toe, „en ik heb er een geweldige smak aan
te danken, want Salomo heeft me uit een
boom gesmeten."
SUSKE EN WISKE - „Het Ros Bazhaar"
ruimer slecht - intnder. schppen
•n 'immeren Iets minder redelijk
LUCKY LUKE - DE PREMIEJAGER