K. en O.- concert Katwijk Wereldlijke cantate Bach uitgevoerd in Groene Kerkje Vrouw veroorzaakt hèt conflict in The Line' Amateurs en professionals slaan handen ineen voor cultuurweek in Wassenaar kunst Grote prestatie van Croiset in '..'n zekere Vincent' ZATERDAG 30 MAART 1974 LEIDSE COURANT OEGSTGEEST Het Toonkunstorkest uit Rotterdam ln samenwerking met het vokaal ensemble van de Leidse muziekschool, het geheel onder leiding van Henk Bl- rër, geeft zondagmiddag om half twee een concert in het Groene Kerkje. Naast werken van Pergolesi en C. Ph. E. Bach, krijgen twee vokale werken hier speciale aandacht: de wereld lijke cantate nr. 212 van J. S. Bach, bekend als "Mer hahn en neue Oberkeet", en Psalm 117 van G. Ph. Te- lemann: „Auf lobet den Herrn, alle Helden". De cantate dateert uit Bach's latere levensperiode. Zij wer in 1742 ter gelegenheid van de huldiging van ka merheer Carl Heinrich von Dieskau geschreven, die op 30 aug. van dat jaar heer van Klein-Zschocher werd. Picander schreef hiervoor de tekst. Hij laat hierin alle dorpelingen opdraven, die hun gelukwensen aanbie den en daarna vrij bier mogen drinken. Bach heeft zijn muziek meesterlijk aangepast. Het danskarakter is ln het gehele werk aantoonbaar. De Ouverture is een aan eenschakeling van korte dansen en eindigt met een wals. Twee solisten, de sopraan en de bas hebben samen met het orkest bijna de gehele cantate voor hun reke ning, alleen aan het slot voegt zich daarbij het twee stemmig koor (sopranen en bassen). Bach volgt de tekst, die gedeetelijk in volkstaal of liever in dialect is geschreven getrouw en heeft ook gebruik gemaakt van toenmalige bekende volksmelodieën. De karakterisering hoort men vooral in de instrumentatie van het orkest. Als solisten treden op Leny Stevens-Ridderhof en Aad Hasenoot. De koorleden, 36 in getal, zijn allen leerlin gen van de muziekschool in Leiden (van Leny Ste vens). Georg Philipp Telemann is een tijdgenoot van J. S. Bach (1681-1767). Ook hij schreef deze Psalm 117 in zijn laat ste scheppingsperiode, in 1758. Het werk bedoeld voor kerkelijk gebruik is, geschreven voor 4-stemmlg ge mengd koor, eerste en tweede violen en basso continuo. Ofschoon vrij eenvoudig van structuur zal het koor er nog een behoorlijke "kluif" aan hebben. B. Rijnders. LEIDEN Er zijn van die toneels'ukken, waarover het bijzonder moeilijk is een voorbespreking te schrijven. Zo'n stuk is „The Line" van de Amerikaanse auteur Israel Horovitz, dat vrijdag 5 april in het LAK-theater wordt opgevoerd onder de titel „De 1-ste". Niet al leen gebeurt er in dit stuk totaal niets, maar bovendien ontleent het zijn kracht grotendeels aan de innerlijke reacties van de toeschou wers en aan het feit of zij de geschetste situatie al dan niet herken nen. Uit beschouwingen over „The Line", van de hand van Ionesco kunnen wij de volgende gegevens putten: „Zet twee mensen bij elkaar, daarna drie, daarna vijf, en zet ze achter een lijn op een rij. Zet er een vrouw bij. Binnen enkele minuten ontstaat de geldingsdrang, het conflict. De onbekenden kennen elkaar door en door en omdat zij elkaar kenen haten ze elkaar, minachten elkaar, en het gevecht om de eerste plaats ontstaat waarin zij beurtelings verliezen, win nen en opnieuw verliezen. En dit alles tot vermoordens toe. Men is zelfs bereid als eerste te sterven als dat het enige middel is om winnaar te worden. In „De 1ste" zegt Israel Horovitz ons alles, dat wil zeggen niets. U moet het zelf maar ontdekken. Ik zal maar niet bekennen hoezeer ik dit stuk apprecieer, want zou u het verdragen al® ik de eerste was die dat zei?" Dit uit 1971 daterende werk van deze Amerikaanse auteur, ging in 1971 in New York in première onder regie van James Hammer- stein. De in 1939 geboren Horowitz was toen allang geen onbekende meer. Sinds zijn debuut in 1955 („The Comeback") heeft hij al een twaalftal stukken geschreven alsmede het scenario voor vier films, en daarnaast is hij zowel in Amerika als in Europa actief geweest als regisseur en toneelleider. Aan de uitvoering van volgende week vrijdag werken mee: Marlies van AIcmaer, Paul Brandenburg. Edo van Dijken, Kommer Kleyn en Cok Henneman. Paul Korenhof Katwijk Sinds kort is aan de regio Lelden van K. en O. de nieuw opgerichte afdeling Katwijk toegevoegd. Het was daarom niet meer mogelijk nog in dit sei zoen een vaste planning te ma ken. Maar toch Is er op donder dag 4 apiil in de Triumfator- kerk, Plet Hein- laan 7, een con cert georgani seerd, dat om 20.15 uur begint. Het wordt ver- Tjifte Weber deze keer als pianist, zorgd doo: het p.„.io-Ciun Mar.niK E'ipse cn Tjltte Weber. Het programma Is van J. S. Bach, via Diabelli naar Beethoven, Irahnis en Thomé. Enige bekende werken zijn de Walsen van Brahms, Jesu joy of man's desiring van J.S .Badi en de Varia ties in C «>p een thema van graaf Von Waldstein van Lud- wig van Beethoven. Dit piano-duo treedt de laatste tijd veelvul dig op, zij het dan ook niet altijd in de onmiddellijke omgeving van Leiden. De pianist Marinus Flipse heeft grote bekendheid. Tjitte Weber ook, maar dan als direktcur van K. en O. Leiden Een reder temeer om hem nu als pianist te leren kennen op dit eerste K. en O. concert in Katwijk. B. Rijnders LEIDEN Onder de titel een zekere Vincent" bracht Jules Croiset onlangs in het LAK-theater zijn soloprogramma over de Ne derlandse schilder Vincent van Gogh. De basis van dit programma werd gevormd door de brieven van Van Gogh aan zijn broer Theo en de bedoeling van Croiset was om via dit door hemzelf samenge stelde portret een beeld te geven van de mens, die achter deze schilder schuilging. Het uiteindelijke resultaat vormde op zich de aanleiding tot een uiter mate boeiende confrontatie, maar desondanks kunnen er toch ook enkele vraagtekens in d-e ..intlijn geplaatst worden. De mens Van Gogh, zoals die leefde en voelde in de periode van 1879 tot 1883, kwam nu op een ongekende en in zijn naïviteit vertederende wijze in het middelpunt van de belangstelling te staan, maar onvermijde lijk drong zich langzamerhand de vraag op hoe het in deze periode stond met de kunstenaar Van Gogh. De figuur die hier aan het in vrij grote getale opgekomen publiek werd voorgeschoteld, had in feite iedere gevoelige en romantisch aangelegde jongeman uit die periode kunnen zijn. Dit neemt niet weg dat Jules Croiset van deze voorstelling weer eens één van zijn grote solo-avor, 'en maakte. Zijn naar het extravagante neigende speelstijl sloot volledig aan hij zijn onderwerp. Bovendien weet hij exact 'hoever hij in zijn pathetiek kan gaan zonder in ridi culiserende overdrijving te vervallen. Zijn prestatie was des te gro ter als we in aanmerking nemen dat de aankleding en belichting in tegenstelling tot die van zijn vorige programma's bijzonder sober was gehouden, zodat iedere keer opnieuw de juiste sfeer geheel door hemzelf geschapen moest worden. P&ul Korenhol Toneelgroep Podium in Rijnlands Lyceum ■EIDEN De Amsterdamse toneelgroep Podium werd enkele Jaren geleden door o.a. de acteur Bob de Lange opgericht met als doel stelling toneel te brengen voor een groot publiek. Voor de Raad voor de Kunst was deze doelstelling echter reden om de minister van CRM te adviseren de subsidie aan dit toneelgezelschap stop te zetten. '3 felle discussies rond daze kwestie zijn nog steeds in volle hevig heid gaard, naar dat heeft P ~-lum tct nu toe neg niet kunnen be letten haar werk met onverminderd enthousiasme voor te zetten. Za- terJag 30 maart treedt Podium voor de tweede maal tijdens d t sei zoen in Leiden op. nu met „Einde van de reis" van R.C. Sherif een stuk dat zich afspeelt in de loopgraven van de eerste Wereldoorlog fn de voorstelling werken mede: Peter Aryans. Lex van Delden. Tim Beekman, Eddy Brugman, Rudolf Damsté en Jan Juray. De regie is in handen van Bob de Lange en Paul Melton. Een von de windhonden, die morgen rn de Sfadsgeboor- zaal zijn te bezichtigen. Honden zondag weer koning in Stadsgehoorzaal LEIDEN In de Stadsgehoor zaal organiseert de plaatse lijke Kynologenvereniging „Rijnland" zondag weer een clubmatch. De keuringen be ginnen om half elf met her dershonden en de grote ras sen. Het belooft een non- stop-show te worden, die zijn bekroning zal vinden in de keuze van de beste hond ver moedelijk rond vijf uur. Een tiental gerenommeerde keurmeesters zullen na elke keuring hun beoordeling en motivering van de plaatsing door de microfoon bekend maken. Dit jaar zijn vooral de grote windhonden (Ierse Wolfshonden. Afghanen, en Bardois) sterk vertegenwoor digd op de match. De toe gang is gratis, maar de cata logus ad 2 p.p. is verplicht. WASSENAAR De Kulturele Kern Wassenaar een over koepelend orgaan van verenigin gen en personen, die op kultu- reel gebied werkzaam zijn - werkt op het ogenblik hard aan de voorbereiding van een kultu rele week, die eind april a.s. zal beginnen en tot en met II mei zal voortduren. Onder voorzit, terschap van Albert Vogel en met als centrale figuur secreta resse mevrouw J. Hoogeveen- van der Leest, zijn a| vele be sprekingen gevoerd en is een zeer gevarieerd programma op gesteld, dat hier en daar nog wat geconcretiseerd moet wor den, maar dat toch in grote lij nen vast staat. Uitgangspunt bij de kulturele week is, dat daar aan niet alleen zal worden deel genomen door beoefenaren van de kuituur met een grote K, maar evenzeer door amateurs. Zo zullen op een tentoonstelling in het Raadhuis „De Paauw", die van zaterdag 27 april tot en met woensdag 8 mei gehouden zal worden niet alleen werk worden getoond van erkende kunstenaars, maar evenzeer van leden van de Vereniging van Amateur-Beeldende Kunste naars. Er hebben zich voor deze expositie ruim 70 exposanten ge meld. Een andere tentoonstelling von werk van amateurs zal in de Openbare bibliotheek worden gehouden. Daar zal werk bijeen gebracht worden van leerlingen van het Adelbertcollege en van het Rijnlands Lyceum. Toneel en muziek staan er op het pro gramma. De toneelvereniging Incognito zal op vrijdag 3 mei in het Jeroenhuis optreden, de harmonie Excelsior zal op zon dag 5 mei op het Plein een con cert geven, de zangvereniging Wassenaar Vocaliter en het jeugdorkest van de Muziek school concerteren op maandag 6 mei in de Dorpskerk. In het Muzikaliteit en spirit opvallend bij Kamer orkest Het Jeugdkamerorkest onder leiding van Henk Briër heeft niet te klagen gehad over ge brek aan belangstelling. Een bijna geheel gevulde Zuider- kerk heeft hulde gebracht aan negen solisten en een enthousiast en met spirit musicerend orkest. Van deze negen jonge mensen moet zonder uitzondering gezegd worden dat zij hun partij met muzikale Intensiteit en een bijzonder punctuele af werking ten gehore hebben gebracht. Esther van Stralen en Marjo- lijn Oonk zijn beiden von niveau, dat hun solistisch op treden in de Kamersonate van Corelll meer dan alleen verantwoord was. Hun spel was muzikaal en boeiend. Het continuo, in handen i celliste Joy Oonk en Henk Briër, clavecimbel, zorgde voor een sluitend gehaal. De twee, die in dit gehele pro gramma het meest opvielen, waren de fluitisten Els 01- theten en Jeroen Duyfjes, die het Concert voor 2 fluiten en kamerorkest van Cimaro- sa vertolkten. Hun san spel had de perfectie en de elan, die men van vakmusici verwacht. De cadensen bij voorbeeld waren briljant. Beiden hebben een prachtige toon: naar de aard van zijn partij was Jeroen Duyfjes muzikaal de meest stuwende. Het orkest sloot zich hierbij voortreffelijk aan. In het concert voor 2 hobo's en 2 klarinetten en orkest van Vi valdi sol leerden Albert de Graaff (hobo), Evert-Jan Weldner (hobo), WLm Kuste- leyn en Jan Willem van Dor- molen, beiden klarinet. Ook hier een opvallend solide af werking. Een extra vermel ding voor de twee hoboïsten, van wie de Jeugdige Evert- Jan Weidner naast een muzi kaal spelende Albert de Graaff een opvallende pres tatie leverde. Von het orkest was spirit en muzikaliteit het meest opva- lend. Een paar kleine onze kerheden zijn niet belang rijk, als er maar iets anders tegenover staat. Henk Briër heeft in korte tijd van heel vernieuwde jeugdorkest een ensemble opgebouwd, waarop hij trots kan zijn. Ook dit Jeugdkamerorkest had een firUheid, dat geen ogenblik verslapte. Het e«-n genoegen om het te be luisteren. B. Rijnders gebouw van de Nederlandse Protestantenbond worden dins dag- en woensdagavond muziek avonden georganiseerd. Op woensdagavond 8 mei is er een programma van kamermuziek, uitgevoerd door Was&enaarse muziekbeoefenaren. Op zondag 5 mei is er een natuur- tocht per fiets door Wassenaar- se landgoederen. De Historische Vereniging „Oud Wassenaer" en de Mij tot Nut van het Alge meen zullen evenementen orga niseren en in de Openbare Bi bliotheek zal een poezie-avond gehouden worden. De Vereni ging van Huismuziek en caba ret- en dansgroepen van de bel de middelbare scholen komen in het programma voor terwijl er voorts een voorstelling van een poppentheater op het program ma staat. Een Belgisch kerk koor uit Stabroek zal in de Dorpskerk optreden en het Jeugdcentrum ..Nljevelt" be raadt zich rog op een bijdrnge aan de reeks culturele mrn'fes- tatl"®. Het gemeent-bestuur heeft aan de organisatoren steun toegezegd. Naar het zich laat aanzien zal de kulturele week - die wat langer duurt dan precies 7 dagen - een goed overzicht geven van wat er in Wassenaar op cultureel gebied leeft. Expositie in „De Schakel" LEIDSCHENDAM De kunste naarsvereniging K'70 organiseert van 30 maart tot 27 april in het centrum „De Schakel" een ten toonstelling van werken van J. W. Bultje cn André Tichelaar. De twee kunstenaars maken zeer verschillend werk maar blijken op een tentoonstelling zeer wel met elkaar te harmoniëren Jan Bultje geeft wazige interpreta ties van landschappen met of zonder menselijke figuurtjes, André Tigchelaar geeft de on derwerpen tot in de kleinste de tails weer. Ook de technieken verschillen dui delijk. Bultje werkt met schabio nen en inktrollen, door het ver plaatsen van het schabloon en het veranderen van kleuren ont staan dromerige poëtische „druksels", wnnrvoor evenwel moeizame arbeid en een volko men beheersen van de techniek nodig is. Tigchelaar maakt in verschillende technieken dierstudles ln lino, tekening en olieverf. De expositie, die zaterdag om 14 uur door de heer J. T. Braun zal worden geopend is op week dagen open van half twee tot vijf uur en donderdagsavonds van 7 tot 9 uur. De toegang is vrij. Concert in Hervormde kerk van Warmond WARMOND Door het „Delphi Sonsort" en het „Amsterdams vocaal ensemble" wordt a.s. maandag een concert gegeven ln de kerk van de hervormde gemeente in Warmond. Kaarten zijn verkrijgbaar op het ge meentehuis. De toegangsprlja bedraagt 8 per persoon. Voor 65 plussers is de prijs 4. Het programma vermeldt voor de pauze uitsluitend instrumentale werken uit de barokliteratuur. In het tweede deel van het con cert is duidelijk aansluiting ge zocht bij de passietijd en pnas- sfeer. Voor de pauze worden werken uitgevoerd van Handel en Vivaldi. Het Delphi Consort legt zich in samenwerking met het Amster dams Vokaal Ensemble in hoofdzaak toe op fijnzinnige, niet slmfonische muziekwerken (met name uit de Barok). Het Delphi Consort heeft een bezet ting van 12 strijkers, 1 fluit, 2 hobo's, 2 hobo's d'amore, 1 fa got en orgel. Het Amsterdams Vokaal ensemble bestaat uit 5 sopranen en 6 alten, 5 tenoren en 6 bassen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1974 | | pagina 5