Men houdt met ons van het G.P.Y. rekening Aanbevelingen voor delegaties naar LPO Tweede Kamerlid P. Jongeling INSTELLINGEN, HULP- EN ADVIESBUREAU'S DONDERDAG 28 MAART 1974 LE1DSE U JRANT DEN HAAG „God heeft me bewaard voor twijfels. Ook In de oorlog, in het concentratie kamp, heb ik geen twijfels ge kend. Ik heb wel mijn sombere buiten. Ik ben wel eens moe. Dan vraag ik me soms af: doe ik het wel goed. Ik ben nu een maal geen vechtersbaas van nature." Aan het woord is Pieter Jonge ling, die op 31 maart 65 jaar wordt. Hij is een zeer gewaar deerd lid van de Tweede Ka mer, journalist en veelzijdig schrijver. Hij noemt zich ook een man van „Keerpunt-33". ,,Dat,is het jaar waarin Jezus Christus is gestorven en opge varen ten hemel, daar heerst over de volken, of zij het er- loennen of niet," aldus de op zondag 31 maart 65 jaar wor dende politicus. Jongeling vertegenwoordigt in de Tweede Kamer het Gerefor meerd Politiek Verbond. Een kleine politieke groepering, waarvan voornamelijk vrijge- maakt-gereformeerden en ook wel een aantal chrisbelijk-gere- formeerden lid zijn. Zijn partij is ontstaan, nadat het hoofdbe stuur van de AR-partij vlak na de Tweede Wereldoorlog in een kerkelijk conflict van gerefor meerden met duidelijk politie ke betekenis geen uitspraken wilde doen. In tegenstelling tot het SGP wil het GPV opkomen voor geestelijke vrijheid. Wel dient ,,de onwrikbare norm van Gods universele wet en de vaste rotsgrond van de bijbel" het tmgen. „Een minderheid kan een stempel zetten op het volks- en staatsleven. We heb ben een ruimere armslag dan velen denken. Wat wij zeggen spreekt meer mensen aan dan alleen het kleine clubje GPV- ers. Men houdt met ons reke ning, ook de CHU en de KVP." Of wij als het geweten van de ARP beschouwd moeten wor den? „Ja en nee. Wel is vol gens onze overtuiging de ARP van het bijbelse spoor afgewe ken en daarom sterk verant woordelijk voor de noodzaak om in 1948 het GPV op te rich ten." „Wij zijn veel meer dan een getuigenis-partij. We willen puur politiek bedrijven. We hebben een eigen politiek pro gram. Daarbij gaan we uit van het universele karakter van het evangelie. Gods wet is van alle tijden. De overheid zal zich dan ook voor de uitoe fening van haar taak en de be paling van de grenzen daarvan aan Gods woord dienen te hou den. Op een aantal punten stel len wij ons anders op dan de SGP. Wij zullen meer proberen tot een aanvaardbaar compro mis te komen, zijn bijvoor beeld bereid regeringsverant woordelijkheid te dragen, wat bij de SGP nog wat problemen oplevert." Jongeling toont zich in groeien de mate verontrust. „Ik ben bezorgd over ontwikkelingen in ons volksleven. Het christelijk element en de normen in de samenleving worden zwakker. Er zijn tendensen van chaos. Er is verval van zeden en ge zag. Er is een neo-vrijzinnig- heid, dat geeft me reden tot grote bezorgdheid." „Er kan zo'n chaos in het land komen, dat meer mensen ge neigd zullen zijn hun steun aan het GPV te geven. Er is een doorbraak van wetteloosheid en zedeloosheid, als men daar tegen een dam wil opwerpen, kan men ons vinden". Hij voegt er aan toe wel te er kennen dat „christelijke waar den" geen abstracte begrippen zijn die we kunnen losmaken van de tijd en de omstandighe den." „Alles dient genormeerd te worden aan de wet van Chris tus. Het onderhouden van de christelijke norm, is christelij ke politiek. Maar we komen aan de vervulling van die nor zo slecht toe". Elke overheid, aldus Jonge ling, is dienaresse Gods en ambtshalve geroepen om God te dienen. De overheid mag zich niet in het geestelijke en particuliere leven mengen. Soms kunnen zich omstandig heden voordoen dat mensen in uiterste noodzaak tot opstand komen, bijv. als zij door de overheid worden gedwongen de wet Gods te overtreden. Maar de weg van bommen en aan slagen wijzen wij af. Jongeling noemt zich „voor honderd percent een parlemen tair democraat" maar hij voegt er meteen aan toe het gevaar lijk te vinden als „de helft plus een zonder erkenning van een hogere norm kan bepalen wat goed is en kwaad. Een groot probleem Is voor Jongeling de deconfessionalise ring, ook in de politiek. Er is geloofsafvnl en vervlakking. De afbrokkelende confessionele partijen zullen van karakter veranderen. Kijk maar naar de ARP, die is tot onherkenbaar toe veranderd." Grote zorgen heeft Jongeling ook over de ontwikkelingen rondom abortus en euthanasie, dat „bleke tweelingzusje". „De mens ie geen heer en meester over leven en dood. God heeft he< leven en neemt het, de mens mag de levens draad niet afbreken, hij kan wel proberen het lijden te ver zachten. Laten we toch oppas sen in deze de eerste stap te zetten." Ronduit kant hij zich tegen herinvoering van een distric tenstelsel bij verkiezingen. „Dat Is geen goed systeem, dat heeft men in 1917 kotszat uitgespuwd. In deze tijd van inspraak zou men door zo'n di strictenstelsel honderdduizen den van het effect van hun stem beroven. Dat is ondemo cratisch. Het heet: we willen meer invloed aan de kiezers geven. Dat is kletskoek, want men maakt een groot deel van de kiezers monddood. Alleen enkele partijleiders kunnen hun Invloed vergroten." A. Hoogkamer overheidshandelen te bepalen. Jongeling voelt zich voor alles „een man van de pen". Jaren lang heeft hij zijn opvattingen en standpunten neergelegd in hoofdartikelen en politóek-ethi- sche beschouwingen. Ook schreef hij als A. Mos naar de profeet Amos bijbelse vertellingen. Onder de naam Piet Prins schreef hij enkele tientallen kinderboeken, roffel- rijmen en kinderversjes. „Ja. ik mocht graag fantase ren, daarom schreef ik allerlei verhalen. Mijn journalistiek werk is niet louter getuigend. Ik doe niet aan lekepreken. Natuurlijk zit in al mijn werk het christelijke element, maar met dit uitgangspunt kan ik ge lukkig ook nuchtere en zakelij ke artikelen schrijven. Jaren lang heb ik eerst alleen over politiek geschreven. Dan kom je hier aan het Binnenhof en moet je je nog meer op de praktijk gaan afstemmen. Dat schrijven was een vorm van droogzwemmen, het parlemen taire werk moet voor de begin selen de praktische verwezen lijking vinden." Hij wanhoopt niet als het gaat om de verkondiging van zijn gereformeerd-politieke opvat- tot 22.30 i tot 22.3C Wentwel voor de binnenstad: Mors- hulpdienst; spr. ■straat 19. tel. 13.30 uur en v; t/m do. van .30—18.00 u.De Kooi. Drlftstr. 49a, 49126, wljklnformatle 9.00 tot 10.00 Dl. t/m 21 tot 24 uur: d r. van 20 tot 23 l Jaardon verzorging: Mare 45. Spreek uur dagelijks van 9.00 tot 10.00 uur. De stichting Is telefonisch te berei ken op nr. 49441. Hulpdienst Zuid-West: dagelijks tel. 20460. 33921. 42212. Gemeenschap Zuid WcRt: hulp en ln- (ormalte, tel. 64115, 33921 en 61944. uur. Dinsdag, woensdag en donder dag van 15 tot 18 uur. SOS-telcfonisclie hulpdienst: tel. 25202. elke v/erkdag van 8 tot 20 uur. In het weekeinde van vrijdag 20 uur tot maandag 8 uur. Interkerkelijk Open Bejaardenwcrk, Lelden Z.O..tel. 26735 of 31136; se cretariaat: 33752. City Centrum: elke donderdag tot 21 uur koopavond. Dienstencentrum: Noo'rdeindsepleln 2b, tel. 40483. Algemene informaties 9 tot 10 uur; Morskwartler. Dijkstraat 2a. tel. 49698. wijkinflrmatie 9.00 tot 10.00 uor clubs en hulpdienst: Binnen- ■Stad. Gerecht 10. tel. 43503. wljk- lnformatie 9.00 tot 10.00 uur. clubs en Leidse Volk tel. 01710—30775. Geopc vrij. van 10 tot 13 uur; do.av. var 13 tot 21 uur. Leider Noord. v. Hogendorpstr. 36. Geopend vrij. van 19 tot 21 uur. Gemeenlandshuis: Breestraat 59. elke vrijdag rondleidingen om 19.30 en 20.30 uur. BinnenstadElke woensdag en rater- dag markt van 8.30 tot 18 uur. Stichting voor Gezinsversorglng en Be- 20 tol 01.00 lan-vrouw-maatschnpplj: GAK-ge- bouw. Doezastraat 2a. tel. 22714, elke dinsdag 9.30 tot 1".30 uur. iem. Sociale Dienst: Sieenschuur 21. tel. 31941. maandag tot en met vrij dag vs ar. Sociëteit van 20 tot 24 uur. Bureau Moederhulp: Hugo de Vrles- straat. 1. tel. 25708. maandag tot en met vrijdag van 9-12.30 uur. Dierenasyl: Besjeslaan 6b. tel. 31670/21989, maandag tot en met vrijdag van 8 tut 12 en van 14 tot 17.30 uur. zaterdag van 8 tot 12 uur Christelijke stichting van school- en •kclljko Gezlns\criorgingLljt- •jur. Verder na telefonische al- Reclasserlng: Langegracht 246a. tel. 26277. elke dinsdag van 16 tot 17 /rljdag Bescherming Bevolking: Rijnsburger- K weg 141. lol. 53841: maandag tot en mi i vrijdag van 8 16 tot 17.30 uur. Leidse Volksuniversiteit K. en Oude Vest 45, tel. 31841. maam tot en met vrijdag van 9 tot 15 i zaterdag vaai 9 tot 12 uur. im'lllüO—22.0()r BIJ de stichting Werkgemeenschap Kindercentra Lelden behoren: Werkgemeenschap Kindercentra: Sta tionsweg 28. dL 9.30-12.00 u.; woe. 14.00-16.00 u.do. 14.00-16.00 uur; vrij. 9.30-12.00 uur. Zevensprong, Bcmhardkade 35. tel. 21879; De Mirt, Lage Rijndijk 04. lel. 30914; Het Kruimeltje. Heren straat 3: Plggelmee. Apnthckeridljk 33. tel. 25736; Het Mecrkoctjc. Con- dorhorst (Mcrenwljkj; Grocnnord, MnssL'hcnbroekstrHut, tel. 49730; Hole Bolle GIJ*, Breestraat (Ui. Kreatlef Sentrum. nnmeentrum IMJn en Vliet: Lommen- schansweg -tü. I. -ld n. tel. 01710-31155. voor Lelden, Voorscholen, Wassenaar, I.eldschendam, Voorburg, StompwIJk. Zocterwoude, Leiderdorp en Oegit- Klm steeg 15u, tel. 23271; Medisch Kleuterdagverblijf „Mar griet". Boerhaavelaun 4. tel. 61428; 't Pinkeltje, Burnhurdstraat 32, tel. 43722. Lelden Haurlemmersl lefoon 30360 Is geopend van dins dag tot en met vrijdag 's morgens vun 9.30 tot 12 00 uur. 's woensdags middags van 14.00-16.00 uur en don derdagavonds van 19.00J1.00 uur. BIJ wijze van proef zal het bureau In de maand mei ook zaterdagsoch tends van 9.30 tot 13.00 uur open Langestraat 14. tel. 24994. hoekje. Rijnlandflat, Bachstrnat 4. tel. 61632; De Schakel, Ulterste- grncht 9. tel. 30783: Het VIJfhox de, tol. 49310; Het Vllfhover Ambonstrnat, 34082. t 13—14, dl 19- Een speciale commissie heeft uit allee gespreksverslagen die zijn ingestuurd naar aanleiding voor de brochure „Mens, waarheen. - waarvan wij zaterdag een samenvatting hebben gegeven - ontwerpen gemaakt voor aanbevelingen ter discussie in de delegaties naar het landelijk Pastoraal Overleg, aldus meldt het infor matiebulletin van de kerkpro vincie. Bij het eerste hoofdstuk van de brochure, te weten „Waarheen zijn wij op weg", beveelt de commissie aan het thema van de versobering uit te diepen en vanuit het evangelie te belich ten, mensen die willen verso beren of dat reeds doen te steunen en te begeleiden en anderen daartoe te stimuleren en de zaak van de nivellering en het beloningssysteem in de bedrijven in studie te nemen. Bij het tweede hoofdstuk „het onderwijs" wordt aanbevolen openheid in de gezinnen te sti muleren en nieuwe ontwikke lingen rond het gezin te bege leiden. Bij het derde hoofdstuk ,het onderwijs" wordt aanbevole informatie over het onderwijs en de mogelijkheden tot in spraak te stimuleren. Naar aanleiding van de discussies over hoofdstuk drie „Het werk" worden aanbevelingen gedaan om met behulp van deskundigen een programma op te stellen om tot verande ringen van onze politieke en economische structuren te ko men. Hierbij wordt speciaal gewezen op de wens te komen tot een „Sociaal-Ethische Raad" of „Raad voor Kerk en Samenleving". Aanbevolen wordt het bedrijfsapostolaat op te nemen in de normale plaat selijke zielzorg. Wat het hoofdstuk „Gastarbei ders" betreft beveelt de com missie aan, dat het episcopaat zich in een schrijven tot de ge lovigen richt met duidelijke uitspraken Qver het vraagstuk van de buitenlandse arbeiders. Tevens wordt gepleit voor een vicariaat voor deze werkne mers, van waaruit plaatselijk activiteiten ten behoeve van buitenlandse arbeiders kunnen worden ontplooid. De commissie heeft overigens de indruk dat de gespreks groepen in de problematiek die zij verwoorden toch sterk be vangen zijn geweest door een gevoel van onmacht om veran dering in hun situatie te bren gen. Daarbij worden zij soms belemmerd door een gebrek aan informatie en soms ook aan inzicht in de problematiek. Meerdere malen bespeurt de commissie de tendens om de verantwoordelijkheid voor de problemen op anderen (andere instanties) op te schuiven. KORTE METTEN De Katholieke Bijbelstich ting, Baronicstraat 43, Boxtel heeft een toonkamer geopend, waar men behalve de uitgaven van de stichting ook andere in formatie kan krijgen op het gebied van liturgie en kateche- se, voorzover de Schrift daar bij betrokken is. Ruimere in formatie over katechetische methodes geeft binnenkort de Bijbelwerkplaats, een stich ting, die samen met het Neder landse Bijbelgenootschap in het leven Is geroepen met ais doel het verschaffen van infor matie en documentatie over de bijbel en het actief betrekken van het publiek bij 't eigentijds functioneren van de bijbel in de samenleving. De Nationale Federatie van Amerikaanse Priesterraden, die in San Francisco een con ferentie heeft gehouden, heeft in een resolutie er bij het Amerikaanse huis van afge vaardigden op aan gedrongen de procedure voor afzetting van president Nixon op gang te brengen. Andere resoluties raf.cn om stopzetting van de discriminatie van homoser'ue- len. hervorming van het ge vangeniswezen in de VS. on voorwaardelijke amnestie voor mensen, die om hun verzet te gen de oorlog zijn gestraft en hulp aan de arme plattelands bevolking in de V.S. In het kader van de voorbe reidingen voor het Heilig Jaar zal in de tweede helft van no vember een internationale mi litaire bedevaart naar Rome worden gehouden. Gerekend wordt op deelneming door on geveer tienduizend militairen uit geheel Europa. Bedevaartgangers naar Rome zullen in het Heilig Jaar een Nieuw Testament naast hun bed kunnen vinden. Het „Romeinse comité voor de verbreiding van het evangelie" heeft honderdduizend exempla ren ter beschikking gesteld voor hotels, pensions en ande re overnachtingsplaatsen, als mede ziekenhuizen. Het hoofd van de Turkse dienst voor religieuze zaken, dr. Luftl Dogan heeft In een interview zich uitgesproken voor het in gebruik stellen als moskee van de Aya Sofia In Istanbul. De uit de zesde eeuw stammende koepel-basiliek werd na verovering van de stad in 1433 een moskee. Op last van Ataturk, de grondleg ger van het moderne Turkije werd de Aya Sofia In 1935 een museum. Dr. Dogan zei het wenselijk te vinden, dat „de plaats waar sultan M'-hmet de V.e-overaar de vrijheid van ge loof en m:nin"su:' ng verk n- digde en zijn nederige gebeden uitsprak, weer een heiligdom wordt". KERK SN WERELD Braziliaanse regering streeft naar matiging in verhouding met kerk Als de aanvallen van kerkelij ke zijde op de Braziliaanse re gering en staat worden stopge zet ,zal de Braziliaanse gehei me dienst een einde maken aan zijn tot dusver gevolgde praktijk en machtsmisbruik, de porscensuur worden alge zwakt en de sociale onrecht vaardigheden worden bestre den. Dit aanbod zou een vertegen woordiger van de nieuwe Bra ziliaanse president Ernesto Geisel die de betrekkingen tus sen kerk en staat wil verbete ren, volgens gematigde r.k. kringen in Brazilië hebben ge daan tijdens een onderhoud met kardinaal Paulo Evaristo Arns, aartsbisschop van Sao Paulo. De Braziliaanse president zou er via zijn vertrouwensman echter op gewezen hebben dat dc kerk zelf en wei door mid del van een binnenkerkelijke censuur de 'heethoofden' on der de katholieken in bedwang moet houden. Kardinaal Arns heeft nog pas fel geprotesteerd tegen de steeds strenger wordende cen suur van de staat op kerkelij ke verklaringen en documen ten en de arrestatie van katho lieke loken in Sao Paulo. Sinds de militairen tien Jaren gele den dc macht in Bruzilië grepen en alles ondergeschikt maak ten aan de industriële ontwik keling, heeft een deel van de kerkelijke hiërarchie ettelijke malen gewezen op de gevaren van een dergelijke ontwikke ling en de daarmee gepaard gaande schending van dc men senrechten en sociale onrecht vaardigheid. Naar schatting staat een vijfde deel zou „links" georiënteerd copaat sympathiek tegenover het militaire bewind. Eenzelfde deel zou .links' georienteerd zijn en voorstander van een .christelijk marxisme', terwijl de meerderheid een gematigd standpunt zou innemen. Kritiek Zuid-Afrika op gereformeerd synodebeleid De Zuidafrikaanse theoloog dr. G.P.L. van der Linde uit Bloemfontein heeft in de gene rale synode van de gerefor meerde kerken kritiek geoe fend op het synodale beleid van dc laatste laren. Dr. Van der Linde sprak in L 'rrcn de synode toe na mens de gereformeerde kerk van Zuid-Afrika. Hij zei dat de synode in Nederland zoveel af wijkende theologische menin gen tolereert, dat men zich. In zijn kerk in Zuid-Afrika af vraagt of de relatie met de ge reformeerde kerken in Neder land nog wel langer voortgezet '<an worden. Dr. Van der Linde achtte met Mme de theologische opvattin gen van -'r. H.M. Kuitert en ('r. H. W rr-a onaanvaard baar. Toch blijven zij in func tie. Naar zijn mening heeft de synode de waarheid prijsgege ven voor een valse eenheid. „Er wordt geen leertucht toe gepast op hen die dwalen" Synode scriba dr. H.B. Wey- land uit Arnhem zei dat de ge reformeerden in ons land kri tiek uit Zuid-Afrika gaarne ter harte willen nemen, maar dat hij er de grootste moeite mee had zichzelf te herkennen in het beeld dat hier geschetst wordt. Men kan zich afvragen of de synode altijd de juiste weg heeft gekozen. Maar men moet niet in twijfel trekken dat zij zich wil laten leiden door het v/oord van God. aldus dr. Weyland. Oo'' meende dr. Weyland dat er sprake is van misvers an- den. Om die zoveel mogelijk weg te nemen droeg de synode het moderamen op een nader gesprek te voeren met de le den van de delegatie van de gereformeerde kerk van Zul-*- Afrika. De synode heeft voorts uitvoe rig gesproken over mogelijkhe den tot uitbreiding van 't gast recht aan het avondmaul in de gereformeerde kerken. In het rapport dat hierover was ingediend werd aangeraden de bepalingen zo te verruimen, dat aan de viering bijvoor beeld ook de rooms-katholieke christenen zouden kunnen dce'n-men. Deze zaak bleek evenwel zo -«I oecumen^c^e en crkordcl'Jke vraRen op te roe-cn t'at het tn-.c l :k werd in Ga m besluiten te ne men. Er zal eerst verder be raad in de adviescommissie van de synode nodig zijn.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1974 | | pagina 7