Geen overgroot bekijks voor de Duitse tv TELEVISIE VANAVOND 4 Ton Lensink loopt niet langer in de kudde TELEVISIE MORGEN mee RADIO VANAVOND RADIO MORGEN TERUGBLIK Provinciale Staten - van gewest tot gewest HOU HET SCHERM IN HET OOG (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM De televisiepro gramma's van Duitsland I en II worden in het algemeen in vergelijking met die van Ned. I en II in ons land slechts ln geringe mate bekeken. De programma's van Duitsland Nederland Oostenrijk - in 't kort op tv (Vaji onze radio- en tv-re dactie) HILVERSUM De NOS- radio zendt vanavond van 20.30 uur tot 22.15 uur via Hilversum 3 een recht streekse reportage uit van de vriendschappelijke inter land-voetbalwedstrijd Ne derland—Oostenrijk, die in het Feyenoordstadion in Rotterdam wordt gespeeld. De tv geeft op Ned. I sa menvattingen kort na af loop van de eerste helft en later van de tweede helft. I en II behaalden overdag eind vorig jaar tussen 10.00 en 19.00 uur een gemiddelde kijk dichtheid van 0,6 procent, waarbij echter in aanmerking moet worden genomen, dat dit percentage betrekking heeft op de gehele bevolking, waarvan ongeveer de helft Duitsland niet kan ontvangen. Tussen 16.00 en 19.00 uur werd voor Duitsland I en II een gemid delde kijkdichtheid gemeten van 2 procent en tussen 19.00 en 23.00 uur van 1,4 procent. Duitse drama-producties blijken veruit de meest bekeken pro gramma-categorie te vormen. De programma's, die een kijk dichtheid van 5 procent of ho ger kregen, waren allemaal filmseries of bioscoopfilms. Ui teraard werden als gevolg van ae verschillen in ontvangstmo gelijkheid de Duitse uitzendin gen in de aan Duitsland gren zende gewesten meer bekeken dan in de rest van het land. In het zuiden van het land wordt echter aanmerkelijk meer naar Duitsland gekeken dan in 't noorden en noord-oosten van het land. En dat terwijl in het zuiden de ontvangstmoge lijkheid kleiner is dan in het oosten: 73 procent van de tv- bezitters in het zuiden kan Duitsland I en II ontvangen tegen 90 procent in Gelderland en Overijssel. LEIDSE COURANT 4 1 WOENSDAG 27 MAART NEDERLAND I KRO 17.00 Nogal Wiedus NOS 18.55 Ti fa tovenaar 18.55 Journaal 19.05 Provinciale Staten verkiezingen 19.50 Stichting Socutera 20.00 Journaal 20.21 Provinciale Staten verkiezingen 23.00 Journaal 23.05 Voortzetting verkiezingen NEDERLAND II NOS 18.45 Ti ta tovenaa 18.55 Journaal KRO 19.05 Anna en de koning van Siam KRO/RKK IKOR 19.30 Kenmerk KRO 1 20.00 Journaal i 20.21 Sfudio vrij 22.05 Journaal 22.10 Hoe word ik de computer de baas (teleac) Samantha Eggar, vanavond als Anna, wil weg van de koning van Siam. Maar die wil haar tegen houden. (Van onze radio- en tv-redactie) „Zodra we genoeg geld hebben vertrekken we naar Zuid-Frankrijk. De komende zomer ga ik in ieder geval op zoek naar een geschikt huis. Het klimaat staat me niet aan. Er is te veel lawaai, er zijn te veel auto's. De mensen zitten op je lip. De kudde is te groot geworden. Het is hoog tijd eruit te stappen". „In Frankrijk wil ik geïsoleerd trachten te leven. We zullen hier de boel moeten verkopen, een ver bouwde boerderij in het Noordhollandse Groot- Schermer. om in Frankrijk wat te kunnen kopen en om wat te hebben om van te leven. We zullen onze huidige luxe flink moeten terugschroeven. Maar dat kan nauwelijks een serieus probleem zijn. Je kan best zonder ijskast als je stokbrood eet en alleen wijn drinkt. Het is ook helemaal niet erg je boodschappen op de fiets te doen in plaats van met de auto. Ik weet niet of ik het kan, maar ik vind het experiment het proberen waard". Het ziet er naar uit, dat Nederland binnen niet al te lange tijd een van haar meest beminde ac teurs, Ton Lensink, gaat verliezen. Ook hij ver kiest, zoals meer Nederlandse kunstenaars, het milde Franse klimaat boven de kille vaderlandse rigen. „Ik stop met toneelspelen zodra ik me het finan cieel kan veroorloven. En dat kan nog wel even duren gezien de alimentaties die ik moet betalen. Acteren is voor mij een bittere noodzaak om het hoofd boven water te kunnen houden. Ik kan niet anders. Met het inspreken van STER-spotjes ver dien ik 500 gulden per keer. Zo'n opname duurt ongeveer 10 minuten. Dat is toch een snel ver diend zakcentje. Verder verdien ik nog het een en ander aan de grammofoonplaten waar ik aan meewerk". Onlangs bracht Basart de elpee uit „Ton Lensink vertelt sprookjes". Een niet onverdienstelijk werkstuk, waarop Lensink door Lennaert Nijgh bewerkte sprookjes voorleest en door Hans Gre- velt gecomponeerde liedjes zingt met een kinder koortje. ,,Er komt ook nog een elpee bij Basart uit, waar op ik min of meer sensuele liedjes zing. Een plaat geschikt voor late romantische avonden. Mijn stem is daar wel geschikt voor. Het publiek heeft me trouwens al zo vaak horen zingen. Het begon met het tv-programma ,,'t Is jammer", daarna natuurlijk in ,,Ti-ta-tovenaar". „Het liefst ben ik tv-acteur. Bij tv-werk heb je niet de verveling die je overvalt na een vijftigste voorstelling. Je werkt een paar weken aan een stuk. Je werkt naar een climax (de uitzending) en dan is het voorbij. Je kan het vergeten en je met andere zaken gaan bezighouden". Verlegen „Om mijn verlegenheid te overwinnen ben ik ac teur geworden. Ik was een teruggetrokken knaap die stil en onhandig met zijn ledematen zwaaiend door de wereld ging. Ik had enorme behoefte aan tederheid en een soort erkenning. Maar van een afstand. Jaren heb ik het verschrikkelijk gevon den als ik op straat werd herkend. Waarschijnlijk is het milieu waaruit ik voortkom daar de schuld van. Mijn ouders waren conservatief en onrecht vaardig streng". „Mijn moeder deed aan Mariaverering. Als je een scheet liet moest je Maria om vergeving vra gen. De eerste tien jaar van mijn bestaan waren, geloof ik, wel fijn. We woonden in Batavia. In Nederland ging het fout. Mijn vader wilde een ei gen zaak opbouwen, maar dat lukte slecht. Er waren tijden dat we geen brood op de plank had den. Na het Amsterdamse Ignatiuscollege ging ik naar het dagblad De Tijd. Maar ik wilde toneel spelen. Uit een soort vlucht ging ik naar de to neelschool. Mijn eerste rol was Sproetkop in „Vo gel, vlieg de wereld in" bij het gezelschap van Cor Ruys. Het was een behoorlijk succes, omdat ik voor de verlegen, onhandige jongen die ik moest spelen, nauwelijks hoefde te acteren. Ik ben terug naar De Tijd gegaan, omdat ik mezelf een slecht acteur vond. Die gedachte heb ik ove rigens nog steeds. Toch bleef het toneel me trek ken. Ik ging terug naar Cor Ruys, toen ze het vervolg op „Vogel vlieg de wereld in" op het re pertoire hadden gezet. Uit een soort laksheid ben ik toen maar acteur gebleven". „Ik ben nu niet teruggetrokken meer. Ik speel omdat men dat van mij verwacht. De tv heeft me zelfvertrouwen gegeven. Voor de camera's hoef je geen overdreven gebaren te maken. Ik haat dat opgeblazen spel. Misschien is dat ook wel verlegenheid. Bij de tv lukte het lekker. Ik werd een top-acteur, omdat mijn stem in de mode raakte. Niet door een groot talent, maar TON LENSINK: „STER-spotjes leveren lekker op" door een stem en door de bewegingen met m'n handen en door m'n teruggetrokken manier van optreden. Ik vind mijn baan matig interessant. Het is m'n lot. Ik kan echt niet anders. „Pas de deux" zit er bijna op. Dan hebben we het 110 maal gespeeld. De eerste 20 voorstellingen zijn leuk. Dan wordt het stomvervelend. Gelukkig kan ik me permitteren alleen in vrije produkties te spelen. Dat scheelt. Je kan kiezen met wie je speelt, wie de regisseur is en je hebt inspraak bij de keuze van het stuk. Vrije produkties hebben, gezien de hoge salarissen van acteurs, altijd een kleine bezetting. Dat vind ik erg prettig. Voor het volgend seizoen staat „Sunshine boy" op het pro gramma, weer een vrije Sleeswijk-produktie. Ik zou het echt niet meer kunnen opbrengen iedere avond met dezelfde lieden uit een vast gezelschap op de planken te staan". Balen „Jammer dat de klad in het tv-toneel zit. Er Is geen geld. Ze smijten er liever een quiz van een paar duizend gulden tegenaan dan voor een paar duizend meer cultuur in de huiskamer te bren gen. Om toch bij de tv te blijven heb ik destijds „Ti-ta-tovenaar" aangenomen. De eerste honderd afleveringen waren best aardig om te doen. Daarna ging het me verschrikkelijk de keel uit hangen. Maar je doet die overige 150 er ook maar bij, omdat je ónmogelijk kunt zeggen: „Sorry, heren, ik baal, -zoek voor mij maar een ander". „Het was te veel. 's Avonds speelde ik „U spreekt met uw moordenaar" in de provincie en overdags Stond ik van negen tot vijf in de studio om de serie op te nemen. Er zit wel weer wat tv-werk in de lucht. Het spijt me, maar ik kan er niets over mededelen. Het schijnt nog strikt ge heim te zijn. Het heeft in ieder geval niets met „Ti-ta-tovenaar" te maken. Dat heb ik wel ge zien". „Achteraf was ik misschien liever creatief kun stenaar geworden. Een acteur beeldt iemand an ders z'n gedachten uit. Zelf is hij nauwelijks scheppend. Schilders en schrijvers zijn mensen die iets vanuit zichzelf maken. Dat is bevredi gend. In Zuid-Frankrijk zou ik veel kunnen inha len. Ik wil daar gaan schilderen en schrijven. Ja, af en toe een verplicht bezoek aan Nederland om de nodige financiën binnen te halen". „Het eenvoudigste zou zijn als ik drie keer per jaar een week naar Nederland kwam om van de vroege morgen tot de late avond STER-spotjes in te spreken. Dat zou zeer lucratief zijn. En je ziet ze zelf toch nietNee, ik bedoel hier niet mee te zeggen, dat ik ooit mijn naam aan een was middel zal verbinden. Enig niveau moet er toch wel zijn. Ik zou in de weken dat ik in Holland verblijf, tussendoor wat platen kunnen opnemen. Over de laatste „Ton Lensink vertelt sprookjes" (Basart) ben ik erg tevreden. Han van Grevelt heeft er leuke liedjes voor geschreven en de tek sten van Lennaert vind ik ijzerstèrk. Ik hou zelf erg van sprookjes. Misschien dat de een of ande re zuil er iets inziet om ze op het scherm te bren gen". Regisseur Ton Lensink was drie jaar als regisseur in dienst van de AVRO. Waarom regisseert hij niet meer voor tv? „Dat is eenvoudig. Als regisseur verdien je bij de tv minder dan als acteur. Een regisseur moet zich minstens een maand voorbereiden voordat hij met de repetities kan beginnen. Die maand krijgt hij niet uitbetaald. Verder zijn er op het ogenblik weinig goede nieuwe stukken. De meeste acteurs zijn aan een gezelschap verbonden en kunnen zich niet voor een paar weken vrijmaken". „Ik heb in België wat regie gedaan. Dat was een grote lacher. Toen ik kwam werd me medege deeld dat het geld op was, zodat er niet aan een nieuwe produktie begonnen kon worden. Ik werd twee maanden op betaald non-actief gesteld. De BRT heeft het kostbaarste materiaal, maar weet er niet mee om te gaan. Het Belgische avontuur was van korte, maar hevige aard". „Voorlopig zit ik nog in Nederland en mijmer over betere tijden. Ik ben erg tegenstrijdig. Ik roep dat ik ultra-links ben, een aanhanger van het Chinese communisme, maar besef tegelijker tijd dat ik geen poot uitsteek om iets in die rich ting gerealiseerd te krijgen. Het enige dat ik ze ker weet is dat het op het ogenblik goed fout gaat. Ik zou me erbij kunnen neerleggen, hele maal opnieuw beginnen, zoals Mao in China heeft gedaan. Het hele westen zal ooit op een afschu welijke manier instorten. Maar niemand, ook ik niet, is op het ogenblik bereid dat tegen te hou den". ROELFIEN SANT NEDERLAND NOS 10.45 Schooltelevisie 1 18.45 Ti ta tovenaar 18.55 Journaal VPRO 19.05 Meneer Uitvinder 19.05 Zwijgen is goud 19.45 Popeye 20.00 Journaal 20.21 Berichten uit de samen leving 20.35 All in the family 21.20 De heer met de pet 21.45 Paris vue par EO 22.00 De wind blaast waarheen hij wil 22.15 Nader bekeken 22.35 Horen en zien 23.10 Journaal Kees Brusse 21.10 Sportpanorama met boksen 21.40 Sportpanorama met wereldtennistoernooi NOS 23.00 Den Haag vandaag 23.10 Journaal DUITSLAND I zicht WDR: 18.00 Nieuws. 18.05 V( kleintjes. 18.15 Graaf Y< eer. 18.40 Hier und Heute 19.20 Yoster heeft de eer. 20.00 Joi 20.15 Beelden uit de 21.00 Cannon. 21.45 De t. 22.30 Journaal. 22.50 Inleiding NEDERLAND II NOS 18.45 Ti ta tovenaar 18.55 Journaal AVRO 19.05 Sportpanorama met wereldtennistoernooi 20.00 Journaal 20.21 Duys op donderdag met NOS: 18.00 Bopthema's en swlngses- slons: jazz uit de jaren 1935-1955. 18.30 Nws. 1S.41 Spiegel van Gr.- NOS: 18.02 Joost mag niet eten. 1 Heee.... Ton van Dulnhovfl waarin o.m. 19.02 Gouwe ouwi Med. _0,02 Metro's Mldr Music. 1.02 Take it easy. 2 02 f III lacht. 4.02-7.00 Meurders' Mi HILVERSUM I AVP.O: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 (S) Dag met een plaatje. 8.00 Nws. 8.11—8.21 Radjojoumaal. 8.50 Morgenwijd. 9.00 Toppers van löen. 9.35 Waterst. 9.40 Schoolradio. 10.00 <S) V.d. Kleuters. 10.10 (S-M) Ar beidsvitaminen. (11.00 Nws. 11.03— 1105 Radiojournaal.) 11.30 (S) Rondom Twaalf: een uur allerlei voor ledereen, met o.m. Groente man en 11.55 Beursber. 12.30 Mod. platteland. 12.35 (S) Sportrevue 13.00 Nws. 13.11 Radiojournaal. 13.21 (S) Engelse Koormuz. (VII). 13.47 (S) Klass. gltaarmuz. 14.00 AVRO* Notedop: gevar. progr. 15.00 (S) 'l Is Hlstori.progr. over geschiede nis. 16.05 (S) Aspecten: kunstrubr. 17.00 (S) Mobiel: beweegl. progr voor beweegl. ir.d. hulsvr. 8.45 (S) Po4 1 v.o. vrouw. 9.20 (S) Onder de W tezon. 10.00 Schoolradio. 10.30 J 10.33 (S) Select: Nieuwe grammoi pi. 11.07 (S) Radio Kamerork. solist: klass. muz. 11.35 Hier er extra. 11.5 Med. 12.00 Zlngeni— Cecilia: volksmuz. 12.15 (S) Ll| gramm. muz. 12.26 Med. Lb.v. en tulnb. 12.30 Nws. (12.41 (S) I en Nu. 12.50 (S) Herv. mlddad zedst. 13.10 (S) Lichte koor3 13.20 (S) Licht ensemble. 13 45 zijn zoveel andere levens: poëziel de 3e wereld. 14.05 Schoolrl 14.25 (S) In kleine bezetting, klasi mod. kamermuz. 15.15 Bijbel mj nws.giertg. 15.30 Nws. 15.33 Klanksnoer: klass. muz. 16 00 I uur natuur, met 16.30 (S) Lljei nu. 17.00 Klndervlste: progr. 7.08 (S) Preludium: klass. Nws. 7.41 (S) Hier en Nu. 7.55 Aan gestipt: progr. overz. 8.00 (S) Te Deum laudamus: klassieke gewijde evangel. op-drie: Uit de lucht eegrcpen. I (S) Verzoekpl- 1203 (S) Van t tot twee. met 13.03 Raden 14.03 Theo Stokking Show. 16.03 Daverende dertig. U bent vandaag als goed staats burger naar de stembus gegaan en misschien is uw keuze be paald door wat gisteren op t.v. te berde werd gebracht. We veronderstellen dat t.v. gis teren bepaald geen politieke aardverschuivingen heeft bevor derd. Brandpunt-extra en Achter het Nieuws waren helemaal aan politiek gewijd. Alternatieven waren „Onedin Line" en een film in de Frank Sinatra-reeks. Je moet wel erg in politiek geïn teresseerd zijn om je dergelijke t.v.-kluiven te laten ontgaan. We kunnen derhalve veronderstellen dat beide uitzendingen nagenoeg uitsluitend bekeken werden door mensen wier stemgedrag al vaststond. Verloren moeite derhalve? De KRO-uitzending had in elk geval het voordeel dat Ad Langebent ervoor zorgde dat de drie pleit bezorgers Hans, Frans en Ed weloverwogen gelijke speelruimte kregen. Voor Frans betekende dat de voordeligste midden-positie. Achter het Nieuws had die welo verwogenheid uiteraard niet. Hans Jacobs was gesprekspart ner van Joop. Hij refereerde aan de KRO-u>*'ending met: „Twee van uw tegenstanders za ten vanavond ln Brandpunt". Den Uyi had die uitzending ge zien, had dus behoren te protes teren tegen het feit dat Andries- sen „tegenstander" werd ge noemd. Maar hij deed dat n wet Feit dat ons „verbijsterde", f bet een veelgebruikte term van I den vroegere oppositieleider te bebl ren- als Fijn was in elk geval dat tiek-geïnteresseerden gistelheW: volop aan hun trekken kwant ff331 zonder dat dit kwalijke gevollliet 1 had voor kijkers die ontspann B^a zochten. hun Jstrul In de vooravond weer ,,Vf exte: achten", het KRO-prograni zich van Hans van Willigenburg. k soort van Duys-vuist, maar com op professionele basis. Strl pecti komt het programma na achtte sc Kan wel eens een uitzend <jragi worden die naar de kijkdiieen j heids-top reikt., gelee Radioprijs voor Mireille Mathieu (Van onze showredactie) SAARBRUCKEN De Fra zangeres met het zakelijke op West-Duitsland, Mireille thieu. krijgt op 7 mei Saarbrücken de Goldene E| p„-o;:öerscheid'ng van Saarbrücken. Deze prijs elk jaar gegeven aan zangei zangeressen van internatic allure. De Oostenrijker Alexander krijgt er ook een. net, i van 1 Char H. Vi >k de door bij a a bescl let Uit een op 11 en 12 februari ge houden NIPO-enquête blijkt dat de Nederlandse kiezer slecht op de hoogte is van de komende Provinciale-Statenverkiezing. 46 pet. van de ondervraagden wist niet dat die verkiezingen gehou den woj-den, 37 pet. wist niet waarvoor. Tcch blijkt dat de Ne derlandse burger dagelijks met de provinciale wetgeving wordt geconfronteerd. Wat dat inhoudt, wat Provinciale Staten doen, wordt uiteengezet in het pro gramma „Van Gewest tot Ge west", dat de NOS-televisie uit zendt. Als uitgangspunt is gebruikt een tentoonstelling in het Provincie huis in Zwolle, waar een groep huisvrouwen uit Wijthem uitleg kreeg over wat een provincie doet. Dat bleek erg veel te zijn, zoveel dat het werk van een provincie in 50 minuten „Van Gewest tot Gewest" niet uitvoe rig kan worden belicht, maar slechts een ka'.eidoscopische af spiegeling van de werkelijkheid kon worden. In elk geval komen aan de orde zaken als water staat, planologie, energievoorzie ning, milieu en cultuur. Ned. I, 19.15 uur. Onderbroken door twee samen vattende reportages van de vriendschappelijke interland Ne derland - Oostenrijk, staat de buis voor de rest van de avond op Nederland I bol van de ver kiezingen. Het politieke geweld barst los om vijf over zeven en duurt voort tot een niet nader te voorspellen tijdstip, want afhan kelijk van de tellingen en uitsla gen. Ton Planken begint computer prognoses ts maken, waarna vrijwel onmiddellijk de eerste uitslagen op het scherm komen. Na vijf minuten Socutera, met Nederlandse voorlichting aan Keniaanse boeren en het Jour naal, wordt de verkiezingsslag voortgezet met uitslagen uit gro te steden, commentaren van fractieleiders. Om elf uur het laatste journaal, waarna het voorgaande vordt voortgezet. Ned. I, 19.05 uur. Anna en de koning Anna krijgt een nieuwe baan aangeboden bij de Amerikaanse school in Singapore en zij voelt er wel voor, zeker omdat haar zoon Louis aan een andere om geving toe is. Maar de koning van Siam, haar baas,wil niet dat Anna vertrekt en Anna wil de volgende week tóch vertrekken. Hoe ka" He koning haar vertrex verhinderen? Ned. II, 19.05 uur. Studio vrij Vanavond zendt de KRO-televi- sie „Studio Vrij" uit, een vier- wekelijk3 programma met ver pozende Informatie op het ge bied van vrijetijdsbesteding en Zelf Doen. In deze aflevering: Patchwork, de ondergrond voor een tapijt, bouwpakketten voor een intercom, schroeven met de machine, aquaria voor begin ners, mobiele tuinen, gitaarin- struktie door Eddy Christiani en „Raden Maar" door Kees Schil- peroort. Voorts een filmimpres sie gemaakt in het Middenlim burgse plaatsje Swalmen van het Trommel- en Fluitercorps .Heide". Dit corps werd vorig iaar in Blokker (NH) Neder lands kampioen in de Tweede Divisie. In februari kwam een oud-'id van dit corps na een ver blijf met zijn gezin van vijf jaar in Af'!ka terug naar Swalmen. Door het hele corps en de buurt werd h;j fces'eiijk verwelkomd. Op deze verkiezingsavond in „Studio Vrij" ook de belangrijk ste uitslagen. Ned. II, 20.21. uur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1974 | | pagina 2