DRIE HERHALINGEN
FILMS MET BOMANS
TELEVISIE VANAVOND
TELEVISIE MORGEN
RADIO VANAVOND
RADIO MORGEN
LEIDSE COURANT
MAANDAG 11 MAART 1974
Rens van Dorth al 65 MIK-ken.
In dit najaar voor
de 75e keer MIK
In oktober van dit jaar komt voor de 75e keer
het kakelbonte programma MIK op het KRO-
scherm. Dit zal een feestelijke gebeurtenis wor
den, waarvoor producer Rens van Dorth een
gaaf stel artiesten op de planken wil hebben.
Hij loopt daar tussen vele andere bedrijven door
nu al over te peinzen.
Rens: „MIK heeft van oudshere en folkloristi
sche trek. Dat willen we zo houden. Veel kleur
en fraaie kleding er in. Dat doet het altijd goed
op het scherm .vooral als je de beschikking kunt
krijgen over wat opzichtig werk uit het buiten
land. Ik ben al bezig mijn internationale contac
ten daarover te polsen, want die mensen moe
ten lang tevoren worden vastgelegd".
Van de 75 MIK-ken heeft Rens van Dorth er ze
ker 65 gemaakt .Al vrij kort na het begin werd
hij daarvoor ingeschakeld Rens, gedurende 25
jaar een veelgevraagd artiest met bekwaamhe
den in operette, cabaret en het lichte zaalwerk,
stapte een jaar of tien geleden over op het im
presariaat ,de bemiddeling tussen artiest en
opdrachtgever. MIK ligt vast aan een bepaald
stramien, maar daar binnen moet er ruime af
wisseling zijn met artiesten uit binnen- en bui
tenland. In dit seizoen heeft hij het over het al
gemeen gezocht in het operettewerk. Volgend
seizoen brengt hij weer een andere toets aan.
Rens: „Ht gaat er in dit werk lyet alleen om,
dat je de goede artiesten op het juiste tijdstip
brengt, maar ook ben je als producer er verant
woordelijk voor, dat de sfeer zodanig is, dat de
artiesten tot optimale prestatie komen. Arties
ten zijn van nature nerveuze mensen, die heel
gevoelig kunnen reageren. Dat kan wel eens
moeilijkheden geven, maar als je met ze weet
om te gaan, lossen de problemen zich vanzelf
op. Als impresario vertegenwoordig je het be
drijf waarvoor Je werkt. Dat Is In dit geval de
KRO. Ik ben aan de KRO verplicht, dat alles op
rolletjes en in de juiste sfeer verloopt. Hoe ge
voelig sommige dingen kunnen liggen zul Je be
grijpen als Je weet, dat niet elke artiest op het
scherm even goed overkomt als in het theater.
Theater en tv zijn twee geheel verschillende za
ken. Sommige artiesten weten dat zelf. Maar
wie dat zich niet bewust zijn moet je met veel
tact ervan kunnen weerhouden hun hoofd te sto-
Willy van Hemert, zijn naam was een tijd lang
op het scherm, maar denk niet, dat hij
zit te niksen. Hij is volop actief met de voorbe
reidingen voor de viering van het 50-jarig jubi
leum van de NCRV, dat in het kom%de winter
seizoen tal van spektakels op de buis zal bren
gen. Willy komt daarin voor de draad met een
historische vaderlandse feestserie In zeventien
afleveringen of daaromtrent. Onder de Mtel
„Dynastie der kleine luyden" gaat de kleine
man daarin de hoofdrol spelen, de reacties van
de kleine man door de eeuwen heen, van 1380
tot 1975. Willy had een hele kluif aan het script,
maar hij is daar nu zover mee gevorderd, dat
men er juist in de afgelopen week mee de stu
dio in kon.
Daarvoor heeft Willy een werkstuk moeten la
ten schieten, dat evenzeer zijn warme belang
stelling had, nl. een portret van de kunstschil
der c.q. schilderijenvervalser Han van Meege
ren, die zo'n kwart eeuw geleden de kunstwe
reld in opschudding bracht. Een intrigerende
man, die Han van Meegeren, zoals hij finan
ciële troost zocht voor zijn miskenning. Willy
kende hem goed, omdat hij ook in Blaricum
woonde. Samen met mensen van de NCRV dook
hij in de archieven, spoorde materiaal en levens
bijzonderheden op en stuitte toen op een Zeister-
se dame .mevrouw Marie-Louise Doudart de la
Gré, die behalve veel materiaal ook een eigen
visie op dit materiaal inbracht. Dit gaf zoveel
haken en ogen, dat de „Dynastie der kleine luy
den" erdoor in gevaar had kunnen kome, reden
waarom Willy definitief afhaakte van Han en
zijn heil zocht bij de vaderlandse geschiedenis
in het kader van het NCRV-feest.
Willy: „Eerst liep ik met gedachten rond aan
een groot historisch spel, opgehangen aan het le
ven van Willam van Oranje .Dit zou een dure
tv-produktie worden met echt gouddraad in de
gewaden der vorstelijke personages en hun hof
felijk teboehoren. Dat werd de NCRV financieel
te gortig, en bovendien wilde men een democra
tisch accent geven aan deze vaderlandse feest
serie. Zodoende kwamen we terecht bij de „Dy
nastie der kleine luyden. Het ligt in de bedoe
ling, dat dit door Willy van Hemert geschreven
tv-spel ook in boekvorm zal verschijnen. Maar
Willy heeft er geen tijd voor om zijn script over
te zetten in boekvorm. Hij is er mee naar Jaap
ter Haar gegaan, zelf de schrijver van een be
langwekkend boek over de Ned .geschiedenis.
Die was gelijk enthousiast, maar liet in tweede
instantie toch liever dit werk aan Willy zelf
over, omdat zijn kijk op de vaderlandse dingen
toch ietwat anders is dan die van Willy. Willy
peinst er nu over om het boek in scriptvorm uit
te geven, verlucht met foto's, die gemaakt zul
len word entijdy&s de opnamen.
Henk de schilderijenvervalser
NA HENK ALS GEK
NU HENK ALS HAN
Het portret van Han van Meegeren, dat Willy
van Hemert als eerste in zijn hoofd had en later
door anderen werd overgenomen, komt in elk
geval op het NCRV-scherm, al kan dit nog wel
een jaartje aanlopen. Han-de-schilderijenverval-
ser speelde een rol In het gedachtenleven van
nog meer mensen, o.a. in dat van Henk van UI-
sen, die er zijn 25-jarig toneeljubileum mee gaat
versleren.
In navolging van "Dagboek van een gek" gaat
Henk als Han in solo-toneel de planken op in
een winterlange tournee. Aan het slot daarvan
volt een tv-bewerking, voor het scherm geschikt
gemaakt door NCRV-dramaturgen.
Deze laatsen hebben ook de hand ln de tekst,
waarmee Henk de boer op gaat. Want toen Wü-
ly van Hemert dit werk liet schieten en m«*
vrouw Marie-Louise Doudart de la Gré in het
ontstane gat dook, heeft de NCRV gods water
niet over gods akker laten lopen en in gezamen
lijk overleg met mevrouw Marie-Louise en
Henk de tekst doen geworden. Het wordt op het
toneel een stuk met een duur van honderd minu
ten, op de tv wordt een verkorte versie ge
bracht. Hoofd drama NCRV-tv Wim Hazeu
houdt zich daar nu al diepgaand mee bezig.
Wim Hazeu: „In de zaal bij de solo van Henk
wordt gewerkt met lichtbeelden. Het heeft geen
zin om voor de tv een registratie van een zaal-
voorstelling te maken. Dat kan op het scherm al
lemaal veel mooier. Aan het eind van de tour
nee gaan we de studio in om op basis van de be
staande tekst een tv-portret te maken, dat het
karakter zal moeten krijgen van een boeiend
kijkspel".
Na Henk als Gek nu dus Henk als Han.
Willy ziet momenteel alles door de bril van de kleine luyden.
JOHN RICH DE MAN ACHTER ARCHIE EN EDITH
Archie Bunker en zijn vrouw Edith worden met
hun wel en hun wee in „All In the family" gere
kend tot de kennissenkring van 60 miljoen ver
knochte Amerikaanse kijkers. ZIJ behoren daar
mee tot de meest dlchtbekeken serie-leveran
ciers. En niet alleen in Amerika, ook in ons
land stijgt het getal schermofielen, die de recht
lijnige Archie (Carrol O'Connor) en de begrij
pende Edith (Jean Stapleton) elke donderdag in
de huiskamer wensen te ontmoeten.
Maar Edith en Archie zijn zelf de eersten om te
bekennen, dat die roem hen eigenlijk niet toe
komt. dat die thuishoort bij hun geestelijke va
der John Rich, schrijver en regisseur, omdat
hij de man is die de smeuïge kneepjes er in
brengt en precies aanvoelt wat het publiek wil
zien. Volgens een interview in The Christian
Science Monitor zegt Edith: „John Rich is een
man met een goede smaak en met een groot ge
voel voor het blijspel. Maar bovendien is hij
een groot dipfe^-.3at, die een bepaalde toets in
je spel niet afdwingt, maar je weet te overtui
gen van de noodzaak ervan".
Zij licht dat met een voorbeeld toe. Er is een
aflevering .waarin zij van haar huisarts weinig
opwekkend nieuws te horen krijgt. Elke actrice
met een dergelijke tekst in haar handen gooit
het dan op drama, doors piekt met een groot stuk
zelf-medelijden. Dat deed Edith dus. Maar John
Rich zag dat anders. Volgens hem moest Edith
niet uitgaan van haar eigen zorgen, maar van
de zorgen die haar huisgenoten om haar had
den. Die moest zij geruststellen. Hierdoor
kreeg deze scène een veel lichter karakter, was
John Rich staat In Amerikaanse tv-kringen be
kend als een perfectionist. Hij laat niets aan het
toeval over. Tijdens de repetities beproeft hij de
teksten zin voor zin op him uitwerking. De op
namen hebben plaats in de aanwezigheid van
publiek, dat maanden tevoren al zich heeft
aangemeld. Na de opnamen neemt John Rich
de band in studie en brengt hij nog veranderin
gen aan. Volgens de vaklieden gaat het hierbij
om tientallen kleine effecten, de stand van een
hoofd, de houding van een hand, te luid gezegde
tekst, het tijdverloop, dat het publiek nodig
heeft om een grap te verwerken, voor er op-
nieuw een snedig antwoord komt. Daar moet je Volendem houdt men niet van die grapjes
als regisseur een vingerspitsengevoel voor heb- v.an fred.
ben. Mis je dat, dan krijgt zo'n aflevering een
rommelig karakter. En dat is mede de kracht
van deze serie, dat zij volkomen vrij is van re
giesmetten. Voor deze serie kreeg John Rich
dan ook al een regieprijs, zols hij eerder ont
ving voor de Dick van Dyke-show. ook een
werkstuk van zijn hand.
John Rich: „Ik wou dat ik wist hoe het moest".
het zelfs mogelijk er enige zelfsoot en humor in
te brengen.
John Rich: „Als we ermee stoppen de mensen
te amuseren, dan verliezen we de mensen. In
het gezin Bunker spelen de problemen, die in
elk gezin voorkomen en waar men in de gezin
nen soms geen raad mee weet, moeilijk verwer
ken kan. De Bunkers laten zien hoe dat moet".
John Rich:,.En toch kan ik niet precies zeggen
wat het succes van deze serie is. Als ik het
wist, zou ik er nog meer maken. Wat ik kan
doen is deze serie op een hoog peil houden door
uiterste zorgvuldigheid in de werkwijze. Het is
wel zo, dat je je als zo'n serie het eenmaal doet
meer kan permitteren. Zo'n aflevering met de
ziekte van Edith erin bijv. kun je de eerste keer
niet maken. Dat kun je pas doen als de spelers
zijn ingeburgerd bij de kijker. De kijker gaat
dan meeleven met zo'n figuur. Maar dan nog
kun je er geen drama of melodrama van ma
ken. De hele serie drijft op humor. Verlies ik
die uit het oog, dan verlies ik het contact met
de kijker."
Fred blies lampje
uit in Volendam
Het heeft onlangs telefoontjes geregend bij de
AVRO. Allemaal klachten en ook allemaal uit
Volendam. Wat was er nl. gebeurd? In de eer
ste Wie kent-kwis, die Fred Oster leidde na het
vertrek van Peter Knegjens, blies Fred tijdens
de uitzending een olielampje uit. Op hetzelfde
moment knapte er in Volendam een eiectriri-
tritskabel. In één keer zat men daar zonder
licht en zonder beeld. Al die Volendammers
v:nden het eerst een goede grap van Fred,
maar in tweede .instantie werden ze boos. Ze
vonden dat de AVRO die Fred eens flink op zijn
nummer moest zetten. Want van zulke grappen
houdt men niet in Volendam. Men vroeg zich
daar af of hij dan nooit genoeg krijgt van zijn
vroegere rubriek „Poets".
Omdat er nog steeds veel verzoe
ken binnenkomen, heeft de
NCRV besloten opnieuw drie
films uit te zenden waarin God
fried Bomans een hoofdrol
speelde. Onder de titel „Stroomt
cr nog water in Rome?" zendt
«Ie NCRV vanavond als eerste
de film uit waarin Godfried Bo
mans de kijkers rondleidde in
Rome. In deze film wordt het
antwoord gezocht op de vraag:
„Wat is er van dat levend wa
ter van het eerste Christendom
nog aanwezig?"
In de NCR V-Gids schreef God
fried Bomans destijds: „Ik ver
gelijk graag de woorden van
het Evangelie met een water
val. Zo'n schuimende cataract is
ongebreidelde kracht. Het is de
de taak van de kerk daar bruik-
bar elektriciteit van te maken,
zodattwij onze lampjes erop kun
nen aansluiten. De uitspraken
van Christus zijn van een zó
hoog voltage, dat alle stoppen
meteen zouden doorslaan. Ga
maar na: geef alles wat je hebt
aa- de armen, bemin je vijan
den, keer hen ook nog de an
dere wang toe, daar is allemaal
niet aan te beginnen, tenzij je
een heilige bent en daaruit is de
kerk niet samengesteld. Het is
dus zaak om die enorme span
ning in een wisselstroom om te
zetten, zo, dat de gewone gelovi
gen ermee uit de voeten kun
nen. dat betekent: concessies"
Ned. I, 21.15 uur
Tweekamp
Voor de 50ste maal in de huidige
vorm kan men kijken naar de
NCRV-kwis voor middelbare
scholieren „Tweekamp". In
deze uitzending de 20ste van
dit seizoen komt het team
van de Gemeentelijke Scholen
gemeenschap te Doetinchem uit
tegen het team van de Christe
lijke Scholengemeenschap te
F.mmeloord. De vragen worden
zoals altijd gesteld door Judith
Bosch en Dick Passchier
Ned. I 19.30 uur
Vidocq
Men kan vanavond naar de twee
de aflevering uit de serie „Vi
docq" kijken met de titel „Vi
docq ontmaskert zichzelf". Een
zekere Boskov is vermoord en
het onderzoek is in handen ge
legd van Flambart.
Na enige ttijd valt opnieuw een
slachtoffer en wel een man die
luisterde naar de naam van Van
Hagen. Flambart beschuldigt
zijn chef Vidocq van deze
moorden en sluit hem op. Dank.
zij zijn vrienden kan Vidocq ont
snappen, maar daarmee is nog
niet de moordzaak opgelost
Ned. I, 2021 uur.
Hoogebeintum
In de NCRV-serie „Vroomheid in
hout en steen" staat vanvond de
kerk uit het Friese plaatsje
Hoogebeintum centraal. Het
kerkje van Hoogebeintum dat
op de hoogste terp van Fries
land staat dateert uit de
twaalfde en de toren uit de
zeventiende eeuw. Het interieur
van de kerk is vooral bijzonder
door de vele rouwborden die er
in hangen. Deze zijn destijds ge
maakt voor de bewoners van de
nabij gelegen Harsta-state, de
geslachten van Nijsten en De
Schepper. Er zijn zestien rouw-
NEDERLAND I
NOS
10-45 Schooltelevisie
18.45 Ti-Ta-Tovenaar
18.55 Journaal
NCRV
19.05 Black beauty
19.30 Tweekamp
20.00 Journaal NOS
20.21 Vidocq, tv-serie
21.15 Stroomt er nog water in
Rome?
22.10 Hier en nu
22.50 Vroomheid in hout en
sfeen
22.55 Journaal NOS
20-21 Tom Brown's schooltijd,
tv-serie
21.10 Televizier-magazine
22.00 Cannon, serie
22.50 Journaal NOS
DUITSLAND i
Reg. progr.: NDR9.30 - 10.00 Setag
>u «ws uii iNoorffl
eus en Co. 18.15 D»
18 40 Akt. rubr. m
Graf. 19.48 Intermeij
0 Journaal. 20.15 Ak
DUITSLAND II
NEDERLAND II
NOS
18.45 Ti-Ta-Tovenaar
18.55 Journaal
AVRO
19.05 Toppop
19.30 Het ziekenhuis
20.00 Journaal NOS
i Wltwe. 22.50 Journaal
BELGIë NEDERLANDS
8.00 Beertje Colargol. 18.05 Faml]
Partridge. 18.30 Botlek en Old
18.40 Volksuniversiteit. 19,10 Spoi
tribune. 19.33 Kortweg. 19.38 Wee
ber. 19.45 Nws. 20.15 Confront. 21!
Speelfilm: Cat Ballou. 22.40 Nws.
NEDERLAND I
NOS
11.00 Schooltelevisie
18.45 Ti-Ta-Tovenaar
18.55 Journaal
KRO
19.05 Voor achten
20.00 Journaal NOS
20.21 Prijswijzer
20.28 De gouden telefoon
21.18 Frank Sinatra, akteur en
zanger
NOS
23.20 Den Haag vandaag
23.35 Journaal
21.10 Prijswijzer
21.20 2 voor 12
22.05 Achter het nieuws
22.55 Journaal NOS
23.00 Beton (teleac)
DUITSLAND 1-
(Reg. progr. NDR: 9.30-10.00 Sesa
strosse 18.00 Disk. 18.30 Aki. 18
Zandmann. 18.55 Nordschau-Maj
zin 19.26 Hamburg Transit. 19
Progr. ovens WDR: 8.20-12.15 T
kursussen. <9.30-10.00 Sesams
18.00 Nws uit Noordr-Westf. 18
Die Zwel v.d Dienststelle 18.40 Ai
19.20 Hamburg Transit.) 30.
NEDERLAND II
DUITSLAND H-
NOS
18.45 Ti-Ta-Tovenaar
18.55 Journaal
VARA
19-05 Pipo in Marobia
19.30 Volgende patiënt
20.00 Journaal NOS
20.21 Merijntje Gijzen's jeugd,
feuilleton
18.25 Die Follyfoot-Farm. 19.00 Jc
naai. 19 30 Gedramatiseerde d
21.00 Journaal. 21.15 Akt. 22.00 E
perimemele film. 23.00 Journaal.
BELGIE NEDEiRLAND-
18.00 Colargol. 18.05 Het grote kori
rif. IS 3QAnlmaUefil m. 18.35 tlei
klanken. 1910 Doe natuurse
19.35 Korweg. 19.45 Nws. 20.00 M
rljntje GIJzens jeugd (10). 21.10 W
tensch. progr. 22 00 Gastprogr. X.
Nws. 22.40-32.55 Yoga.
Mi
wi
HILVERSUM I
AVRO: 18.00 Nws. 18.11 Radiojour
naal. 18.21 (S) Jazz Spectrum, 19.00
Ultz. v.d. B.P. NOS: 19.10 (S)
Harm, en fruif. In Nederl. en Eur.
19.30 Muzlbas. 20.00 Komt u
maar...: act. progr. met telef. reac
ties en lichte muz. 21.45 Rep. 22.15
voor blinden en slechtzienden. 22.25
Uitz. v.d. Bond zonder Naam. 22.30
Nws. AVRO: 22.40 Radiojournaal.
NOS: 22.50 (S) Hobbyscoop: popul.
progr. over elcotronlca. 23 20 <S)
NOS-Jazz: Jazz ln aktle. 23.55-24.00
boeken, schr
i toneel. 20.00 Nws. 20.05 Fat
d. bevrijd.Aanbidding. 20.20 (!J
Komponlst v-d.^ maand. 23.45
lied
14.00 Nws»
'oordr. 23.00 Het 1
<S) Muz. en dst^lnf. ^over kerk-'-
meente
zo mog
Het colic
hier vi
belang
HILVERSUM III
HILVERSUM n
NCRV: 18.00 (S) NCRV Combo Cor
ner. PP: 18.19 Uitz. van D'66.
NCRV: 18.30 Nws. 18.41 Toelich. bij
0.05 Take tl»
8-traln. 21.02 Negen-uur-«how. 22.4
<S) Superclean-dreammachlne. 22 4
Med. 23.02 (S) Vanavond laat. 0.4
Radiojournaal. 0.05 (S) Droom tq
t Meta. 2.02 Conti
men vc
voorzie
meensi
Voor i
iri 5.02-7.00 Voor 'dij uitgave
1 mlst geacht,
raad
raadsci
heeft
woordi,
voorko
de coi
werker
HILVERSUM I
HILVERSUM II
s; 8 11 Radiojournaal.) 8.50 Mor
genwijding. 9 00 (S) Mod. muz. met
comm. <9.35 Waterst.) 1000 <S) V.d.
kleuters. 10.10 (S-Ml Arbeidsvitami
nen. (11.00 Nws; 11.03-11.05 Radio-
Journaal.) 11.30 (S) Rondom twaalf:
een uur allerlei voor iedereen, met
1155 Beursbcr. en met om. De
Groentenman en Paris vous parle
13.30 Overhcldsvoorl Ultz. v.d.
landb. 10.40 Kinderkoor met piano-
begel.lichte muz. 13.00 Nws. 13.11
Radiojournaal. 13.21 <S) Wat deed
hij hter? EO: 14.00 Het woord der
waarheid: Theologie naar de Heil
Schrift. 14 16 (S) Over en weer.
14.55 (S) Licht ensemble. 15 15 (S)
Licht en uitzicht: gewijde muz 16 uu
Nws 16.03 Klankblrd. 16.10 <S) Ei
genwijs: voor kleuter en kind. 16.30
(S) Jeugd toer. AVRO: 17.00 <S) Mo
biel: bcweegl. progr. voor beweegl.
v.d. hulsvr 8 45 Moeders wil Is v
<10 30 Nws 11
gebakjes en een beter leven: verh
len van wel en wee. 1130 Bejai
denprogr. 1154 Eer Vostenaki
11.55 Med. 12.00 (S) Van twaalf i
twee. <12.22 Wij v.h. land. 12.26 M«
1400 Schoolr
taal op dinsdag, met 1(
Overheldsvoorl Luchtpost
A'ERSUM 111
.03 Tom
13 03 <S) Opvall.
borden bewaard gebleven uit de
periode 1689—1906, waardoor het
geheel meer lijkt op een slotka
pel dan op een kerk.
Ned. I, 22.50 uur.
Het ziekenhuis
Mr. Parker Brown wijst de klacht
die tegen hem is ingebracht van
de hand, maar de situatie in
„Het riekenhuls" is zorgelijk.
Carole vertelt dat haar vriend
geen gemakkelijk mannetje is
en Morgan is een gelukkig
mens: zijn verloving met Do-
reen is van de baan.
Ned. II, 19.30 uur.
Tom Brown
De avonturen van Tom Brown,
Ad Visser en Penney de Jager bij de tv-camera. Vanavond presen
teren zij opnieuw Toppop, waarin optreden groependie de grootste
sprong in de top-20 hebben gemaakt en de nummer 1 hit Ned. II,
19.05 uur.
die aanvankelijk nogal bescha
digd leek, strekken zich van
avond uit over een afstand van
negen mijl. Op dit traject speelt
zich een jacht af tussen „hon
den en hazen", de honden moe
ten binnen een kwartier na de
hazen in een herberg arrivieren.
Dan worden ze getmeteerd. Na
tuurlijk gaat dit met Tom niet
zómaar.
Ned.II, 20.21 uur.
Cannon
Meesterspeurder Cannon krijgt
het vanavond aan de stok met
een sheriff, die best de dood
van een jongen op zijn geweten
zou kunnen hebben. Immers,
die sherff zou de jongen als een
nvaal in de liefde hebben kun
nen zien. En een sheriff is ook
maar een mens. Cannon lost dit
naar behoren op.
Ned. II. 22.00 uur.
Vandaag is Wim Sonneveld be
graven. Groot man op zijn eigen
klein (kuntlg) gebied. 7-ijn
dood werd omgeven door een
publiciteitsgolf die haast wan
smakelijke proporties aannam.
Dat gold voor radio, t.v., zowel
als voor een deel van de schrij
vende pers. Eert men de nage
dachtenis van Sonneveld werke
lijk met „lekkere" radiopro
gramma's ais KRO en AVRO
boden?.
Eert men die nagedachtenis met
een „lekker" tv.-programma als
de KRO gisteren bood of, bij
voorbeeld, de twee pagina's die
een Amsterdamse krant vulde
met „Lekkere" Sonneveld-stof?
Het is de pest van de moderne
publiciteitsmedia dat ze vooral
'lekkere' stof willen bieden. Toen
vrijdag bij ons bureau per bulle
tin Sonnevelds dood werd ge
meld zagen we persoonlijk hoe
voorbijgangers huilden om dat
bericht. 7u!k nieuws aangrijpen
tot een .lekker" programma
vinden we beschamend voor ra
dio, t.v. of schrijvende pers.
Dat is dat. Over het t.v.-weck-
elnde berichtend kunnen we con
stateren dat AVRO's Wie-kent-
kwis In Fred Oster de stabiel
figuur heeft gekregen die
programma tot een optimi
succes kan voeren.
Fred had goede teksten in petfl
en sprak ze zo natuurlijk uit 4
ze hem ter plekke waren inn
vallen. Die kwis kan een gfl
duchte concurrent worden val
het BB-programma dat in rew
/erigens ffi|a'
en we ons 1
sclpline vé
In sommif
het doodg»
zij niet bal
In „Citroentje" - overigens
KRO-reeks - ergerden
beetje aan de discipline
Adele Bloemendaal.
scènes maakt zij het
woon niet. Werkt zij niet hi
genoeg.
Wat dit betreft nog even ter
naar Sonneveld. In zijn carrir
bereikt^ hij vele duizenden al-
zaalpubliek, maar vele miljflf
nen per t.v.
T.v. is belangrijker. Dat lef
t.v. de noodzaak op om het elp
ne van het medium optimaal
gebruiken. Daar was gister»
geen sprake van na kwart voa
tien. Te vroeg tijdstip op de zet
dagavond om op een ander na
diura over te gaan.
VI