Schrijvers- en lezersfeest vol Couleur Locale
Gemengde gevoelens over
Previn en Yong Uek Kim
iS
|Caio Pagano: niet
alledaags program f
-tUSSFV
PAGINA 5
LEIDSE COURANT
MAANDAG 4 MAART 1974
„Stel je voor dat ze over vijftig jaar ook
zo'n Boekenbal organiseren, dat dan hele
maal is opgehangen aan Harry Mulisch!"
zuchtte iemand vermoeid na afloop van het
Boekenbal. Dat greep in het weekeinde, in
de nacht van zaterdag op zondag, plaats in
Den Haag, als logisch gevolg van de ge
dachte van de organisatoren van de Boe
kenweek, die de feestelijkheden geheel
hebben geplaatst rond de figuur van Louis
Couperus. Boekenweekgeschenk, speciale
boekenweek-uitgave en alle andere boeken
weekgebeurtenissen dragen dit karakter.
Het begon allemaal in de Koninklijke
Schouwburg, waar een argeloze voorbij-
-ganger de indruk moet hebben gekregen
dat in Den Haag pas een week later Car
naval werd gevierd. Merkwaardig en dus
«oms potsierlijk uitgedoste dames en he
ren. daartussen mensen in hun nette pak
en ee.i enkeling in een vrij gewoon klofje,
traden binnen in de Schouwburg, om daar
de Couperus-revue bij te wonen. Er was
gesuggereerd zich uit te dossen in de stijl
van kleding anno Couperus, fin de siècle of
wat daarop kon lijken en dat leverde vaak
wat wonderlijks op. Niet alleen door de
immens grote veren op een aantal dames
hoeden. Bizar was het wel.
De Couperus-revue was een langdurig uitge
sponnen en cabaretesk bedoeld programma
Trond Couperus. „Couperus ter eere" heette
!het en gelukkig is het een eenmalige uit
voering. Teksten van Louis Couperus, Al-
bert Vogel, Michel van der Plas. Luc Lutz,
Willem Wilmink en Rico Bulthuis; een
show met gespeelde scènes, kinderoperette,
voorlezen, ballet voor een ballerina alleen,
toneelspelerspretjes (dezelfde scènes vijf
maal spelen, op zijn Hollands, zijn Frans,
zijn Oostduits, zijn Russisch en zijn Sici-
liaans), tableau vivants (een heuse orgie
scène, als bevroren toneelbeeld gebracht
door wel veertig amateurtoneelspelers). Al
les teveel van het goede en ook van het
slechte. Ongelooflijk nietszeggend vaak,
zoals dat quasi-diepzinnige dansje van
Olga de Haas met op de achtergrond orge-
lende muziek en gorgelende stemmen van
Simone Rooskens en Ko van Dijk. Een lief.
„COUPERUS
TER EERE''
Boekenrevue en
Boekenbal in Den Haag
romantisch en vrij authentiek gebracht
kinder-operettetje was door enige stijlzui
verheid toch heel wat aardiger; een tot to
neelscène omgeschreven dialoog van Cou
perus, gespeeld door Eric Schneider (als
vertolker van Couperus zelf) en Elisabeth
Andersen, was dn zekere zin verrassend.
Maar alles had toch zo weinig betekenis,
dat toen Paul Steenbergen tegen het slot
op een stoel ging zitten en een aantal pagi
na's Couperus ging voorlezen, menigeen
wegzakte in een welverdiend tukje. Het
was niet boeiend genoeg, ook al gaven
Eric Schneider en Albert Vogel (beiden net
in het pak) elkaar steeds zeer beleefd een
hand, voor en na elk gesprekje dat ze
voerden. Louis Couperus is Eric Engerd en
Albert Vogel is zijn profeet. Het Gat van
Nederland was aanwezig om dit exclusieve
gebeuren vast te leggen. Luc Lutz had de
regie van dit wonderlijk spektakel. Coupe
rus vergeve hem.
Na de pauze trad Joop Koopman op, die van
het tv-spelletje „Twee voor Twaalf", dat
hij hier ook opvoerde, met vragen over
Couperus, twee Couperus-kenners als ency
clopedieën en twee teams, bestaande uit
Harriet Freezer en W.A. Braasem ener
zijds en Hedy d'Ancona en Margaretha
Ferguson anderzijds. Na enkele technische
strubbelingen met de geluidstechniek (het
leukste deel van de avond) volgde de
vragen: er verschijnt een meisje met veel
veren op en aan. Vraag: welk boek beeldt
zij uit? Antwoord: Eline Vere.
Daarna trok alles, bepluimd en beveerd, be-
rokt en bemanteld over het Voorhout naar
Pulchri-studio's, de plaats van handeling
voor het Boekenbal, het hoogtepunt van
het jaar voor Schrijvend Holland. De Ge
meente Den Haag had het standbeeld van
Eline Vere van de Groot Hertoginnelaan
naar Pulchri versjouwd voor de couleur lo
cale. Binnen bleek die couleur in een aan
tal versieringen te vinden, dat was vaak
heel leuk gedaan. Er was een grote menig
te die zich door de zalen van Pulchri be
woog, vele uren lang. Het was er warm, er
was veel vocht en het is voor boekenschrij-
vers en hun lezers heel erg laat geworden.
Mulisch zelf bracht enige tijd door met het
vieren van zijn komende boekenfeest (over
50 jaar of zo), toen zijn bewonderaars, ge
schaard in een grote kring om hem heen,
de woorden van de meester beluisterden.
JAN VERSTAPPEN
Agenda-Bioscopen
Maandag 4 maart
en het Gewestelijk Orkest (J).
Centrale Bibliotheek Rijswijk
20.00 Lezing door Bert Schier-
beek over zijn werk. (J).
Koninklijke Schouwburg 20.15 Rest. De Bijenkorf 14.30 Albert
"Hendrik IV" (Haagse Come- Vogel spreekt over Louis Coupe
die). rus.
Dinsdag 5 maart
Koninklijke Schouwburg 20.15
^'Tartuffe" (Haagse Comedie)
V).
Diligentie 20.15 Kamermuziek
avond Ensemble Variant
^Ver.Vrienden v.h. Residentie
^Orkest).
Circustheater 20.00 uur „Don Pas-
quale" (Nederl. Operastichting)
(J).
Pulchri Studio 15.00 en 20.15 Le
zing Karei Reijnders over Louis
Couperus,
fhristus Koningkerk Voorburg
20.00 Voorburgs Operakoor o.l.v.
Harry Holtman m.m.v. solisten
Woensdag 6 maart
Koninklijke Schouwburg 20.15 ,D*
zottin van Chaillot" (Haagse
Comedie) (J).
HOT 20.30 Openbare repetitie van
"August, August, August" door
de Haagse Comedie. (J)
Diligentia 12.45 Lunchconcert.
15.00 en 20.15 Lezing door Al-
bert Vogel over "De onbekende
Couperus".
Poppentheater Frank Kooman
14.30 "De pantoffels van Koning
Koukleum".
Museum Hofwijck Voorburg 20.15
Concert door het Residentie
Strijkkwartet.
APOLLO: Vuisten, bonen en kara
te (14) 12.15, 2.30, 7.00, 9.15.
ASTA: Dr. Zjivago (14) 1.45,
7.45. BIJOU: Heavy traffic (18)
2.00, 7.15, 9.30. CAMERA: Live
and let die (14) 2.15, 8.15. CI
NEAC: 101 Dalmatiërs (a.l.)
9.30, 11.30, 1.30, 3.30. De moord
op Sheila (18) 7.00, 9.30. COR
SO: Help! De dokter verzuipt
(a.l.) 2.00, 7.00, 9.15 DU MIDI:
The Poseidon adventure (14)
8.15 De lefschopper (a.l.) wo.
2.00 EUROCINEMA: De tien
geboden (a.l.) 1.30, 7.30, wo.
3.45, 7.30 Winnetou in de doden-
vallei (a.l.) 1.30 FLORA: Slip
pertje in de slip (18) 2.00, 7.00,
9.15. KRITERION: La nuit
amerlcaine (14) 3.00, 7.00, 9.30
METROPOLE: Jesus Christ su
perstar (a.l.) 2.00, 7.00, 9.30.
ODEON: De avonturen van rab
bi Jacob (a.l.) 2.00 6.45, 9.15,
24.00. OLYMPIA: Klute (18)
2.00, 8.00. PASSAGE: Help! De
dokter verzuipt (a.l.) 2.30, 7.00,
9.30. REX: Magnum force (18)
9.15, 11.30, 1.45, 4.00, 7.15, 9.30.
ROYAL 70: Zij, die in het zadel
kreperen (18) 2.15, 8.00 ROYAL
OP ZOLDER: Hercules, de on
overwinnelijke (14) 2.30, 8.15
STUDIO DE LUXE: Vrolijke
ontucht in Tirol (18) 2.15, 7.15,
9.30 STUDIO 2000: Kid Blue
(14) 7.15. 9.30 beh. di. Alladin
en de wonderlamp (a.l.) wo.
2.00 DE UITK'.TK: L'amour lüa-
preès midi (18) 2.30, 7.30, 9.45.
DELFT: CITY: Live and let die
(14) 2.30, 7.00, 9.15 CITY SE
LECT: The hospital (18) 2.30,
8.15 wo. 8.15 't Is Yogi beer
(a.l.) wo. 2.15. DELFIA: Tien
gele vuisten der wrake (18)
2.30, 7.00. 9.15 DOELEN KINO:
De Maffia vergeet nooit (18)
2.30, 7.00, 9.05 wo. 7.00 9.00.
FLORA: Hoera! Mijn slipje is
gestolen (18) 7.00. 9.15. STUDIO
D: What? (18) 7.00, 9.15. The
French connection (18) di. en
wo. 23.30 (FILMLIGA).
-
froordat de Russische dirigent-vio- Vooral de platenindustrie heeft
list David Oictrach wegens ziek-
te verstek moest laten gaan,
werd het Concertgebouworkest
In de PWA-zaal gedirigeerd
door André Previn, een musicus
met een grillige carrière. Hij
was in de film- en showbusi-
ness, werkte als jazzpianist en
ging zich pas na zijn dertigste
jaar op het klassieke repertoire
richten.
Previn gepousseerd maar hij is
nog altijd een omstreden figuur
Zijn optreden van zaterdag riep
behalve waardering ook twijfel
op. Hij weet wat dramatische
spanning is en kan muziek rit-
mitsch en plastisch reliëf geven
Prokofiew ligt hem goed maar komische opera Béatrice et Bé-
als de blazers pikante solotrek- nédict liet veel te wensen over.
jes hebben boven een gelijkblij- Gemengde gevoelens dus, ook ten
vend strijkersfond, houdt hij
zich alleen met de strijkers be
zig waardoor de blazers in zeg
gingskracht evident te kort
schieten.
zijn tempo-fixaties zijn De innerlijke spanning van een
dubieus en op balans en klank- langzaam tempo is Previns fort
afwerking heeft hij weinig in- niet en de klankkarakteristiek
vloed. De vijfde symfonie van van de ouverture van Berlioz'
de jonge Koreaan
Yong Uck Kim die Mozarts
vioolconcert K.219 technisch
knap voordroeg maar artistiek
niet veel had te vertellen, zeker
niet in de hoekdeign. Alleen in
het adagio kwam hier en daar
wat muzikale tekening.
F. P. Decker
even terug in
Rotterdam
Veertig belangstellenden waren er
zaterdagavond naar Diligentia
gekomen om te luisteren naar
wat de in Sao Paulo werkzame
pianist Caio Pagano hun had te
bieden. Dat was een niet alle-
daags programma: vóór de pau
ze Apostrophe et Six Réflexions
van de Belg Henri Pousseur
(geb. 1929), daarna Beethovens
33 Variationen in CUber einen
Walzer von Diabelli (op.
120;1823).
►ousseur: uitgesproken avant-gar-
dist, bewonderaar van Webern
deed hij ons, geconstateerd de
indeling van dit werk aan Du-
bussy's Etudes denken: doch
even slechts. Twaalf minuten
aandacht vergde hij. die hem
volledig werden geschonken.
waarom werd het stuk niite eens
even herhaald?
loals gezegd, na de pauze de 33
variaties over een Wals van
Diabelli, destijds door Billow
niet ten onrechte gekarakteri
seerd als „de mikrokosmos van
Beethovens genie als zodanig,
ja zelfs als een afbeelding van
de wereld van de klank in een
notedop".
;ccoord, maar je zal het maar
i moeten reproduceren. En be-
luisteren. Pianomuziek? Wat er
gedebiteerd wordt, is dermate
abstract, dat het voor een he-
paald instrument, dus ook voor
een piano, in feite niet denk
baar is.
n de inhoud hiervan: hoe ver-
schillend de vormen, tempi en
harmonieën ook zijn, waarin de
klank zich presenteert, de geest
wordt continu bepaald door een
onaantastbare, wijze humor.
vaa het door de brave Diabelli
gefourneerde gegeven, blijft
e hebben altijd bewondering
voor de pianist, die dit werk
aandurft: dat h adden we ook
thans. Doch ook nu werden te
leurstellingen ons niet bespaard.
B.R.
Noordwijkse
scholieren
hadden veel
op kerfstok
Noordwijk - Met het inrekenen
van twee scholieren van respec
tievelijk 14 en 13 jaar oud, heeft
een Noordwijkse politiepatrouil
le eem goede greep gedaan. De
politiemannen troffen de knapan
aan, elk rijdend op een brom
fiets, dBe zij elders in het dorp
hadden weggenomen.
Toen zij door de recherche flink
aan de tand werden gevoeld,
kwam er nog heel wat meer
aan het licht. In een rijdende
winkel stalen de jongelui rook
gerei en snoepgoed, dat zij ge
deeltelijk opmaakten, terwijl de
rest in het Huis ter Duinbad
werd verstopt. Ook in andere
winkels sloegen rij hun slag.
Het zondenregister vermeldde
verder het bij herhaling inbre
ken in het gebouw van de
Noordwijkse Hockey Club, dief
stal u:t een auto, joy-riding op
bromfietsen en het weghalen
van lege flessen bij een winke
lier te Noordwijk aan Zee met
de bedoeling het statiegeld te
Franz-Paul Decker, die van 1962
tot 1968 aan het Rotterdams
Philharmoniscn Orkest was ver
bonden maar nu als dirigent
van het orkest in het Canadese
Montreal werkt, Is als invaller
voor de ziek geworden gastdiri-
gent Leitner even naar zijn
vroegere orkest teruggekeerd.
Zondagmiddag betekende dat in
De Doelen degelijke, maar ook
massief-zware vertolkingen, on-
der meer van Haydns Londense
symfonie no. 104, die naar mijn
smaak In een wat kleinere be
zetting en met meer beweeglij-
ke charme moet klinken, maar
die, gegeven de opvatting, knap
en solide werd uitgewerkt.
Ook de orkestpartij in Schumanns
pianoconcert was erg pompeus
en hard. Dit was erger omdat
de 22-jarige Hongaar Deszö
Ranki de solopartij juist heel
licht, elegant en intiem speelde,
zodat niet bepaald een harmo
nieus geheel ontstond, ook al
niet omdat het orkest onvol
doende op d« vleugel had ge
stemd. Ranki toonde zich overi
gens wel een fenomenaal pia
nist, die in de lyriek van het in
termezzo wonderlijk mooi musi
ceerde maar in de hoekdeleo
wat jachtig en ongedurig was,
mogelijk mede als gevolg van
het luide en plompe orkestspel
De matinee was geopend met een
aantrekkelijk concerto grosso
(opus 3 no. 5) van de 18e eeu-
wer Pieter Hellendaal kundig en
verzorgd weergegeven, maar
ook weer in een te grote bezet
ting zodat het klavecimbel on
hoorbaar was en het evenwicht
met het concerterende strijk
kwartet vaak ietwat vërloren
ging. Ks.
Apotheek in
Lisse dag en
nacht open?
Lisse Tijdens de gemeentelijke
voorlichtingsavond voor de nieu
we bewoners van de Poelpolder
heeft burgemeester Berends toe
gezegd na te zullen gaan of het
mogelijk is dat in de toekomst
de lisse apotheek dag en nacht
geopend zal zijn.
PAULUS DE BOSKABOUTER - DE MUSSENKLUS
J-9 .Dacht je heus dat ik dit maal besteld
had"? kraste Salomo verontwaardigd. Het
leek hem echter zeer waarschijnlijk dat
Oehoeboeroe hem al door had en nu wist
hij niet goed meer hoe hij zich hier nog uit
moest kletsen. „Er waren mussen, Oehoe
boeroe, en je weet hoe mussen zijn. Ze
kregen kruimels van Paulus, maar daar
mee waren ze niet tevreden hè". „Een toen
bestelden ze dit mussenmaal?" vroeg de
oude uil ongelovig. „Welnee, dat deed ik",
riep Salomo, „en dan natuurlijk niet voor
die mussen, ben je betoeterd." „Aha",
sprak Oehoeboeroe, dus het was toch
voor jou". ,,Ga maar zitten", zei Paulus
op dat moment, terwijl hij een stoel onder
Salomo schoof, „dan kan ik je servet omk-
nopen"t
SUSKE EN WISKE - „Het Ros Bazhaar"
D mooiu zir Suske m rltüd
hpoppio op zijp khmer ep voelt
zich vhp pilempp veplptep.
LUCKY LUKE - DE PREMIEJAGER
AFLEVERING 68
Het sucoes van Sarah werkte als een tonicum op hem.
Aangezien mr. Fox haar engagementen altijd in de
buurt van Londen afsloot, waar managers uit de West
End haar konden „ontdekken" en waar haar Londense
humor het het beste deed, werd het voor James ge
woonte iedere vrijdagavond naar elk theater waar ze
speelde te gaan en haar mee uit eten te nemen.
Zo rond Elizabeths dramatische eenentwintigste verjaar
dag trad ze op in Camden Town. Aan 't eind van de
voorstelling wachtte James haar op in haar kleedka- ..Sarah, ik verzeker je", begon James,
mer, met een fles champagne die al half leeg was.
Sarah keek hem kritisch aan toen ze van het toneel
kwam.
niet." Ze sloeg haar armen om hem heen en keek hem
aan. „Mijn dappere, verdorven kapitein."
„Waar niemand je als zoon van Richard Bellamy, de af- Ze kuste hem en gooide de lege fles in de prullenmand.
Toen lachte ze weer en draaide hem haar rug toe.
,,Kom op kapitein, haak me los. Ik verkleed me vlug,
jij roept een rijtuig en we gaan samen naar mijn ka-
„Daar gaat het wél om. Het is altijd een leuk kroegje mer' een k°P chocola drinken."
hier of daar. Vooruit dan, als het je dan niet schelen
kan, dan gaan we naar de Ritz, dat is ook een leuke Sarah had een piepklein flatje dicht bij King's Cross. Ze
kroeg. Vertoon me maar aan de vrienden van je ou- -------
ders. „Dat is de zoon van lady Marjorie", imiteerde ze
meesterlijk. „Met zijn nieuwe vriendinnetje. Ze is maar
een tweederangszangeresje van schunnige liedjes. He
meltje lief". Sarah keek door een gefingeerde face h
main, „wat een kleine slet, met al die juwelen en die
veren. Ik heb gehoord dat zij tweede meisje was.
„Houd je mond", riep James. ..Je weet best dat ik je
mee naar de Ritz wil nemen, als jij dat leuk vindt. Het
kan mij niets schelen, wat mijn ouders zeggen, wat
mén zegt.
„Ik had vanavond hier niet moeten komen", zei James.
„Dat zegt Hudson ook altijd", antwoordde Sarah en bij
die herinnering schoten ze beiden in de lach.
„Kan het regiment ook weer doodvallen?" vroeg Sarah.
Maar mij wel", zei Sarah doodernstig nu. „Het kan mij Die nacht voltooiden zij de scène, die Alfred vijf jaar ge-
I schelen, Jimmy. Ik wil niet dat je mij meeneemt
naar de Ritz of zo'n ander deftig restaurant, als je er
niet zeker van bent, dat je dat zelf ook wilt. Tot we
weten waar we aan toe zijn- Of ik een stukje van je
schuldige geweten ben, of leuk voor een avondje uit óf
iets belangrijkers. Je begrijpt wel wat ik bedoel
,Je hoeft me niets te verzekeren, Jimmy, maar je moet
me alleen bejovem dat je het wat kalmer aan zal doen
met die rommel."
„Ik dacht dat je vanavond niet kon, je had toch dienst?" Ze wees op de champagne. „Te veel van die flessen en je
„Ik heb me eruit gekletst", zei James en schonk haar wordt helemaal opgeblazen en verdorven. En dat wil ik
leden in lady Marjories boudoir had onderbroken.
Toen ze de eerste stap had gedaan, merkte Elizabeth tot
haar verbazing dat ze het belachelijk ritueel van gaan
trouwen nog leuk vond ook. Tot ieders grote vreugde
was ze teruggekomen naar Eaton Place en moeder en
dochter konden beter met elkaar opschieten dan ze
sinds jaren h :d len gedaan. Er moesten lijsten worden
gemaakt, uitnodigingen verstuurd en jurken gemaakt
voor Elizabeth en Henriette, die haar enige bruidsmeis
je zou zijn. Cadeaus stroomden dagelijks binnen «o Eli
zabeth begon echt te geloven dat het een grote glorieu
ze opvoering was.