Grote opzet uitvoering Alma Materkoor KUNST OP ZICHT Boskamp met „De Verhuizers SURREALISTISCH DEBUUT BIJ HEUFF WASSENAAR Absurde één-acters Amateur kunstenaars kunst rr Zwitsers theater in Leiden PAGINA 5ZATERDAG 16 FEBRUARI 1974 LEIDSE COURANT en 8.30. ïoj LEIDEN Na een jaar van hard s.30. ïoj Werken brengt het Alma Mater- 19.00, koor, verriikt met een behoor lijk aantal leden, een verras send programma dat het maan dag 18 februari in de Stadsge hoorzaal zal realiseren. Het pro gramma bevat twee werken uit za 19| de laat-Barok: van Handel de iel kindj vier Coronation Anthems, ge schreven ter gelegenheid van de a 17.001 kroning van George II, en voor li oo. het eerst uitgevoerd tijdens de 6 00 in l feestelijkheden daaraan verbon- 'kerk; den in 1727. en iZ-Hfagndel, wiens relaties met vor stelijke hoven een stempel heb- i ben gedrukt op zijn creatieve arbeid, schreef muziek van grootse en dikwijls pompeuse allure. Zo ook deze Anthems, waarvoor de componist de tekst ontleende aan de heilige schrift. Naar bewaard gebleven gege vens was voor die tijd de koor- en orkestbezetting vrij groot: 40 zangers en een orkest van hon derd man, verdeeld over violen, trompetten, hobo's, bassen, pau ken en orgel. 'ordt dit werk betrekkelijk wei nig uitgevoerd in Nederland, niet \ij nog minder bekend is de aan J. H. Fiocco toegeschreven Missa le .kis Solemnis, waarvan nooit een in 15.45 handschrift is gevonden. Deze •19ii°4sl mis' het za' 'edere luisteraar 19.30 i opvallen, doet sterk aan Hdndel an noud <lenken. Groots van opzet, i zond fraaie instrumentale vondsten, ridereni maar In sommige delen toch ceen van een dramatische diep- gang, die men eerder bij Bach ?njks i ZOekt dan bij Handel. i-ïuV In het gehele werk heeft in de or- kias-. kestratie het koper een joyeus aandeel naast-het koor. De strij- Jur '(al| kers zal men veelal horen ter ieraWe'j begeleiding van de soli. In het 18.0 -j j£yrie zet hgf jjqqj. gelijktijdig in met het orkest. Het verheven karakter, het gepuncteerde rit me van dit deel wordt gevolgd im (Al door het meer verstilde Christe eJj eleison, geschreven voor so- gpn: praansolo, begeleid door strij- g18'3(al kers en orgel. In Kyrie II keert 18.30-1 !en" oorhl tr01 18.15lj ken ^VaF0"1 het gepuncteerde ritme weer te- het gehele werk, is de hoge, bij- door een tenorsolo, rug voor het koor, met daarbij na instrumentaal gedachte lig- Over de tenorsoli gesproken, oor- mooie passages voor tenoren en ging voor de sopranen opval- spronkelijk werden deze uitge- alten. In het Kyrie, trouwens in lend. Het Gloria wordt ingeleid voerd door een tenor en een counter tenor; de laatste zal bij deze uitvoering worden vervan gen door een alt. Het Gloria heeft zes delen, met grote tegen stellingen in karakter, verdeeld over het koor en de ensembles van de solisten, alsmede in het optreden van de solisten afzon derlijk. Men lette bijvoorbeeld op het prachtige terzet in het Domine Deus. Het bijzonder lange Credo Is ver deeld over 17 delen. De duur tot en met het Credo is ruim drie kwartier, reden voor het Alma Materkoor om de Mis hiermede te besluiten. Naar ons gevoel liggen de dramatische hoogte punten toch wel hier. Het Lar go-karakter van het Crucifixus, geschreven voor de bassen van het koor, gesteund door het don kere timbre van de strijkers- groep, het orgel en het gebruik van de hoorn, is van een aan grijpende schoonheid. Hetzelfde ontroerende element vindt men in het daaraan voorafgaande Et incarnatus est, een gedragen en mystiek Adagio voor koor en men luistere daarbij naar de prachtige, lichtgehouden hobo begeleiding en fagot. De continuopartijen, in de parti tuur voor clavecimbel geschre ven zoals o.a. in ,,Et in spiri- tum" voor alt- en tenorsolo, worden hier door het orgel ver zorgd (Jan van der Meer). Wij zouden nog eindeloos over dit prachtige werk kunnen door schrijven. Men heeft er echter meer aan, als men zelf gaat luisteren, want het is meer dan de moeite waard. De solisten Tto zijn Rina Cornelissen (sopraan), Marian Dieleman (alt), Marius .▼O van Altena (tenor) en Henk 4.2^-. Smit (bas). Leden van het Resi- dentie-orkest zorgen voor de be- tjÊf i geleiding. Het geheel staat on- 'tajt 'j der leiding van dirigent Nico 7 'M Schrama. Nogmaals, wij kunnen 1 dit mooie programma warm aanbevelen. B. Rijnders Nico Schrama dirigeert de Missa Solemnis v 3 uur; Derius Grunneweg: „Slapende gehoornde vrouwenkop". WASSENAAR In Galerie Heuff aan de Wassenaarse Haflaan houdt een surrealis tisch schilder I.J.H. (Darius) Gunneweg zijn eerste openbare tentoonstelling. Vreemd werk iin fijnpeinture, dat soms uit de verte aan Dali doet denken, maar dan toch wel van een heel eigen structuur. Gunneweg choqueert niet, hetgeen andere surrealisten soms wel doen. Hij registreert op een wijze, waarin een bepaalde ironie of sarcasme mij niet lijkt te ontbreken. Typerend lijkt me ook, dat Gunneweg voor zijn verbeeldingen zo goed als uitsluitend vrouwenfiguren gebruikt en zich daarbij heel dikwijls beperkt in de entourage daar- van. Alleen de kop of de koppen schijnen hem dan wel voldoende. Bepaalde werken tonen daardoor echter wel een zekere eentonigheid, een magerte, die dan nog versterkt wordt door de vlakke, veelal blauwe kleur. Ook in ander, meer conventioneel aandoend werk gebruikt hij weinig variatie van kleur, zoals b.v. blijkt uit een schilderijtje als „Boeket" met een rups en een tweetal wespen. Zo ook in „Naakt met rood haar", waar het vrou wenlichaam is verstrengeld in ranken met op orainje-appeltjes lijkende vruchten. Men kan daar van alles uit distilleren, maar wat was de intentie van de maker? Het blijft altijd moeilijk het werk van surrea listen te interpreteren De bedoelingen gaan schuil achter geheimzinnigheden en slechts een enkele maal lukt het door het thema heen te kijken. Zoals bij een schilderijtje als „De Werkster" de >ronie van het geval. Willem Frederik (Jits) Bakker uit Renkum toont daarnaast een flink aantal bronzen van over het algemeen beperkt formaat Het is goed werk met een soms ietwat iro nische inslag, soms van overpeinzing en overgave. Wat dat laatste betreft wijs ik op een fraai plastiek van drie mannen op een bank, met als titel „Overpeinzing". Hier is voortreffelijk een rust gesugge reerd. Het zou een gevelbeeld voor een be jaardencentrum of iets dergelijks kunnen zijn. Het werk van Bakker is overigens vrij con ventioneel maar er zijn uitstekende dier- plastieken onder. Vooral wijs ik dan op een mooi beeld van wilde paarden, frap pant gemodelleerd in hun „beweeglijke" beweging. Dat vinden we ook terug in „Hanengevecht", hoewel de plastische vormgeving hier wel minder is. Rank en bewegelijk is „Basketball", ironisch een groep van drie smoezende figuren met ais titel „Roddelen". Naar mijn smaak het best getroffen beeld is echter „Paard met veulen" naast „Spelende paarden". Het laatste door de voortreffelijke suggestie van spelende aanval en afweer. Een aantal mooi geboetseerde plaketten ronden deze collectie goed af. LEIDEN Binnen één week komt het Residentie-Orkest tweemaal in de Stadsge hoorzaal onder leiding van Ferdinand Leitner. De eer ste keer vanavond, in de eigen serie van het Resi dentie-Orkest. En vrijdag, 23 februari voor K. en O. in de meesterserle. Ferdinand Leitner, de diri gent is sinds 1969 muzikaal leider van de Staatsopera in MUsciïïC. Hij heeft een grote naam. Zijn gedegen vakmanschap heeft het respect van alle grote or kesten, die dan ook graag onder zijn leiding werken. Op beide programma's is Bruckner vertegenwoor digd, vanavond met de weinig bekende Ouverture in g kl.t. en volgende week met de 4e Symphonie in Es gr. t., de zg. Romantische Symphonie. En het zijn vooral deze werken, waar van wij grote verwachtin gen hebben nu zij door Leitner worden gediri geerd. Vanavond zal men verder kunnen horen de Sympho nie nr. 98 van Haydn en het Celloconcert van Dvo- rèk, met Zara Nelsova als soliste. Boven dit wat con ventionele programma staat echter de naam van Ferdinand Leitner cen traal, die ongetwijfeld met het Residentie-Orkest een veelbelovend concert te bieden heeft. Voor het K. en O. concert treed concertmeester Ja- ring Walta op met het Vioolconcert in G. gr. t. K.V.216 van Mozart. Over deze uitnemende violist die hier meermalen als solist optrad, is jubelend ge schreven. Zijn naam is wel zodanig gevestigd, dat wij voor dit concert een uitver kochte gehoorzaal ver wachten. B. Rijnders The PJ theater, rdorp (Hj f e 10S: tol iwfoudefonden „Two is a company" zeggen de Engelsen, en als we hier- utleve teq mee instemmen kunnen we constateren dat Nederland weer een to- :"kmÉ uisji in mee instemmen kunnen neelgezelschap rijker is: het Theater Tardïeu, dat slechts bestaat uit actrice Ellen Röhrman en acteur Ad Fernhout. Hun naam ontle nen zij aan de Franse criticus en toneelschrijver Tardieu, van wie zij gezamenlijk een zestal eenaktertjes spelen. lamses Shaffy maakte hen enige tijd geleden attent op het werk van deze absurdist, die met name in de periode na de oorlog een aantal parodistische en persiflerende schetsen schreef, waarin vooral de burgerlijke moraal flink op de hak wordt genomen. Ad en Ellen die elkaar bij de Nieuwe Komedie hadden leren kennen, waren op slag weg van zijn werk en begonnen gedurende de afgelopen zomer, ei genlijk meer uit hobbyisme dan met het oog op een complete voor stelling, een aantal van deze stukjes fe vertalen en in te studeren. Langzamerhand groeide dit echter uit: ze kregen adviezen voor re gie, geluid en licht, en er ontstonden decors en kostuums (gedeelte lijk geleend van Globe en sommige zelfs gekocht van het Leger des Heils). Uiteindelijk ging op 29 november hun Tardieuprogramma in de Toneelschuur te Haarlem in première en de ontvangst was ^van dien aard dat zij onder auspiciën van de Theaterunie aan een landelijke tournee konden beginnen. lop laterdag 23 februari is Leiden aan de beurt om zowel met het het zich wei"k van Tardieu als met Theater Tardieu kennis te maken. Over laart de de kwaliteiten van de voorstelling valt momenteel nog weinig te Veldmu zeggen, wel staat al bij voorbaat vast dat teksten en theater-vond- iervoor isten van deze tnbider bekende Franse auteur een gang naar het ig gek( Riïnlands Lyceum dubbel en dwars waard zijn. ebouw n-West. uit „De Verhuizers' LEIDEN Het Rotterdamse toneelleven gaat onverdro ten voort met happen naar adem en proberen in leven te blijven. Zo is er maan dag a.s. in het LAK-theater weer een nieuwe produktie uit deze havenstad te zien, nu uitgevoerd door Thema Theater. Dit jonge gezel schap heeft zich ten doel gesteld de aandacht te ves tigen op de macht van het geweld en het geweld van de macht. Volgens hun „geloofsbrieven" beschou wen zij geweld niet als een aangeboren agressie, maar als een reactie op spannin gen in de samenleving, en zij trachten dit middels hun uitvoering aan het licht te brengen. ,The Removalists" (De Ver huizers), waarmee zij vol gende week naar Leiden zullen komen, is een „zwarte komedie" van Da vid Williamson over een politieambtenaar in een klein stadje. Eerder dan als aanklacht tegen de poli tie in het algemeen, is dit stuk bedoeld als schilde ring van de tragiek van de met macht beklede mens en zijn confrontatie met de maalstroom van lachwek kend absurde, doch even eens gevaarlijke geweldda digheden. Onder regie van René Lobo treden o.a. in deze voortel ling op: Hans Boskamp als een lompe brigadier van politie en Wik Jongsma als zijn groene maatje. In de bijrollen staan naast Caro- la Gijsbers van Wijk, mo- nique Smal en Eric Schut telaar ook ex-cabaretier Ferd Hugas. Ferdinand Leitner dirigeert Bruckner'i Ouverture en Ro mantische Symphonie. I De Amateur-kunstenaars bijeen. WASSENAAR Deze maand Is in de Galerie-bibliotheek ia Wassenaar een tentoonstelling ingericht van werk door leden der afdeling Wassenaar van de Federatie van Amateur Beel dende kunstenaars „Ars et Studium". Een verzameltentoonstelling dus en zoals elke andere amateur tentoonstelling wat onevenwich tig door de vele persoonlijkhe den met verschillende maten van talent, die er hun werk pre senteren. Dat geldt temeer, wanneer het kunstminnende amateurs betreft, ook op deze expositie blijkt dat weer. Naast uitstekende werkstukken hangen en staan er ook, die al te zeer het resultaat zijn van enkel goede wil. We mogen respect hebben voor hen, die hun vrije tijd willen en menen te moeten besteden aan hun liefhebberij, maar zoals bij zo vele amateurs ontbreekt dan voldoende zelfkri tiek om het eigen werk te selec teren op artistieke waarde en merites. Ook op deze tentoonstelling is dal manco goed waar te nemen. Naast toch wel aantrekkelijk werk hangt er te veel, dat de toets van artistieke kritiek hiet of nauwelijks kan doorstaan. Het resultaat van zijn werk heeft dan slechts persoonlijke waarde voor de maker, naast de voldoening het zelf gemaakt te hebben. Om zulk werk echter als kunst te brengen onder de ogen van het grote publiek is dan echter maar weinig zinvol en zeker niet altijd verantwoord omdat het soms verwachtingen schept, die niet ingelost kunnen worden, omdat de betrokken di lettant daartoe te enen male de mogelijkheden onbreken. LEIDEN A.s. donderdag treedt in het LAK-theater hef „Theatre Onze" uit Lausanne (Zwitser land) op met „Imageric", een droomspel gebaseerd op „Ham let" waarin schijn en werkelijk- hejd op een bijna onontwarbare manier door elkaar lopen. Om dit aan het publiek duidelijk te maken (of juist niet wordt hierbij gebruik gemaakt van een veelheid aan associatie ve beelden, elementen uit ver schillende tijden en culturen en zelfs volslagen onbekende taal uitingen. De leiding van Théitre Onze is in handen van Jacqueli ne Moret en Jacques Gardel, die dit gezelschap indertijd ook opgericht hebben. Hun theater ervaring hebben zij met name opgedaan bij Grotowski, Barba en Wilson, al is de speelstijl, die zij ontwikkeld hebben, minder emotioneel dan die van de eer ste twee.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1974 | | pagina 5