KUNST OP ZICHT Zondagswandeling ontaardt in nietsontziend absurdisme Schilderijen door de bank genomen Eerste optreden Harptrio in Leiden :f Koffieconcerten Alphen gratis voor kinderen kunst a n s LU O GROTE FANCY-FAIR CARNAVAL PAGINA 5 ZATERDAG 9 FEBRUARI 1974 LEIDSE COURANT Een scène uit de absurde Belgische productie. LEIDEN Enkele Jaren geleden werd door de Leidse studenten In het kader van het LEF (Lente-festival) In de grote sociëteitszaal van Minerva een opvoering gepresenteerd van „De zondagswande ling" van George Michel. Op zich was het een niet onaardige voor stelling, maar de essentie van het werk ging volledig de mist in door de fantasieloze wijze waarop men geprobeerd had de onspeel baarheid van het stuk op te vangen. Wat wil namelijk het geval? Het stuk van Michel heet niet alleen „De zondagswandeling", maar het is ook een wandeling, aanvankelijk vrij onschuldig van aard zoals praktisch iedere zondagswandeling die vader en moeder met de kinderen maken. Langzamerhand verandert dit van aard en loopt tenslotte uit op een nietsontziend, keihard absurdisme, waarbij de clou is dat het gezinnetje (of wat daarvan overblijft) er geen moment over peinst de eens begonnen wandeling af te breken en rustig door blijft lopen. Wil men dit adequaat ten tonele voeren, dan is het essentieel dat de acteurs ook inderdaad wandelen en dat daarbij wordt gesuggereerd dat zij een niet onaanzienlijke afstand afleggen. De meest voor de hand liggende maar eveneens de minst bevredigende oplossing hiervoor is, dat de uitvoerenden het publiek de indruk geven dat zij wandelen, hetzij door pantomimische bewegingen, hetzij door voort durend van de ene kant van het toneel naar de andere te lopen. Meer effect krijgt de montage van een lopende band op het toneel met alle nadelen van dien: de illusie wordt weliswaar vergroot, maar de technische moeilijkheden zijn niet onaanzienlijk. De meest bevredigende oplossing tot nu toe was het publiek plaats te laten nemen op een ronddraaiende schijf, waar de acteurs zich omheen be wogen. Het Belgische theaterleven, dat de afgelopen jaren menige opzienba rende voorstelling tot stand heeft doen komen, heeft ook nu weer een uitvoering opgeleverd die enerzijds geheel geënt is op de volks aard van onze zuiderburen, maar die toch op z'n zachtst gezegd bijzonder belangwekkend mag worden genoemd. Uitgangspunt hier bij is het ontspannen en ontspannende karakter van een doodgewo ne zondagswandeling en om dit zoveel mogelijk te bereiken mag het publiek, gewapend met twee consumptiebonnen (bij de toegangs prijs inbegrepen) aan tafeltjes plaatsnemen. De eerste consumptie wordt dan verstrekt door de spelers zelf (de tweede bon is voor na afloop van de voorstelling) waarna het stuk zelf zich gaat afspelen rondom de tafeltjes (en misschien zeifs wel ertussenin). De voorstelling van „De zondagswandeling", die donderdag 14 februa ri in het LAK-theater zal plaatsvinden, is een première voor Neder land, die mede mogelijk is gemaakt door het Belgisch-Nederlands Cultureel Verdrag. De uitvoering is een productie van het Brussels Kamertoneel, dat al eerder in Leiden optrad met „Groenten uit Ba len". Paul Korenhof ALPHEN - Kinderen tot en met 12 jaar hoeven geen toegangsprija meer te betalen voor de koffieconcerten in "de Bron". Tot deze maatregel is de Kulturele Raad toen bleek dat veel ouders 2,54 per persoon veel te duur vondfcn en dan hun kinderen thuislieten. Morgen treedt "Musica da Camera" op. Het is een gezelschap Jonge musici, bestaande uit Ton Koopman, klavecimbel, Lucy van Dael, viool, Ku Ebbinge hobo en blokfluit en Jaap ter Linden, cello. Het programma bevat werken van Handel, Bosozzi, Hume, Domei, Bi- ber en Bach. Het concert begint om 12.30 uur. p M n i O j l j 9 A In deze rubriek wordt de lezer de mogelijkheid geboden te weten te ko men welke curiosa hij bezit. Hiertoe behoeft hij alleen een beschrij ving van een bepaald onderwerp met even tueel een foto op te stu ren naar „vertrouwd met oud", red. Leidse Courant, Kort Rapen burg 2, Leiden. Het voorwerp zal dan door een deskundige worden bekeken en in deze rbriek worden behan deld. Louis XVI commode Mevrouw U. te L. stuurde ons een foto van een commode. Deze is, evenals het in de vorige aflevering besproken meubel, van eikenhout. Deze kast draagt echter kenmer ken van de- Louis XVI stijl, zoals de gecanneleerde zij stijlen, de vierkante rozetten hierboven, de tapstoelopende poten, de tandüjst onder het blad en de strikken boven de sleutelgaten, een mengeling van classicisme en franse zwier. Tevens is dit een Ne derlands meubel, hierop wij zen het gebruik van ingefi- neerd en onbeschilderd ei kenhout en het onderverde- ln van de vlakken d.m.v. panelen. Dit laatste is bij grote oppervlakten, zoals de zijkanten, een methode om het barsten te voorkomen. Het hout van 't paneel heeft in de sponningen de ruimte die het nodig heeft om te „werken". Een inventie van de plaatselij ke meubelmaker zijn de tak jes die ter weerszjden van de sleutelgaten naar boven steken. Aangezien dit een provinciaal meubel is, moet het later gedateerd worden dan de tijd waarin de Louis XVI stijl in Parjs, het cen trum ervan, bloeide, en wel rond 1800. De rechte hoeken wijzen erop dat het ook aan 't eind van de Louis XVI pe riode in Nederland vervaar digd moet zijn. Daarvóór maakte men nl. afgeschuinde hoeken. Chiffonière Deze afgeschuinde hoeken zien we r.og wel bij deze chiffo nière. Deze moet dan ook rond 1790 gedateerd wor den. Het kastje is gefineerd met donker mahoniehout en een lich geel gekleurde hout soort, waarschijnlijk essen- hout. Hoewel dit meubel „stadser" is dan het vorige is dit toch ook van hollandse oorsprong. Hoewel het aan de voorkant mooi belijmd is, de vlam van het hout is als decoratie gebruikt, is het fineren wat vakmanschap betreft wat slordig gedaan. Wanneer men nl. een plank fineert, Moet men de achterkant met een gelijksoortig stuk beplak ken. Een laag fineer, hoe dun het ook is, trekt op den duur de onderlaag krom. Als men nu de achterkant ook belijmd, dan houden de krachten van de twee buiten- lagen elkaar in evenwicht en treden er geen vervormingen op. De voorzijden van de la den zijn echter slechts aan één kant belijmd, vandaar dat zij enigszins bol staan. Het fineer werd gemaakt door uiterst dunne planken te za gen. Tegenwoordig wordt het verkregen door de stammen te „schillen". Het op de laat ste manier verkregen fineer is dunner dan het gezaagde. Het uitzoeken van ee>n mooi patroon geschiedt met be hulp van één of meer spie gels. Men zet deze haaks op het fineer en kan zo het re sultaat zien als men het hout langs de spiegel door zou snijden. Voor de symmetri sche figuren moet men na tuurlijk wel de beschikking hebben over de lagen die oorspronkelijk bij elkaar ho ren. Hiervan is het nerfpa troon zo weinig verschillend dat men ze als spiegelbeeld van elkaar kan gebruiken. ZOETERWOUDE Sinds juli van het vorig jaar herbergt het bijna twee jaar oude hoofdkantoor van de Rabobank behalve een royale voorraad aan valuta en andere waardepapieren ook kunst. De directie stelde destijds een van de wanden be schikbaar voor de beeldende kunsten van artis tieke plaatsgenoten. Oud-koster C. J. Onderwater van Sint Jans Ont hoofding, thans wonende in het bejaarden centrum Huize Emmaus was de eerste die met potlood- en pentekeningen de bankbezoekers ver raste. Later kwamen er schilderstukjes bij. De oud-Koster had en heeft nog veel succes. Er „hangen" aanknoopjes in de lucht. Onlangs expo seerde ook een Hoge Rijndijker, de heer B. Kampen die de Rabobank wel eens zal terug zien. De mensen van de Rabobank hebben lijstje achter de hand met Zoeterwoudenaars die een en ander hebben klaar staan om aan het ex positiebord te worden bevestigd. Leven genoeg in de creatieve Zoeterwoudse brouwerij. Op de foto: werk van kunstschilder Onderwater, met bewon deraarster. Morgenochtend, dus op zondag 10 februari treedt het Nederlands harptrio op tijdens et koffieconcert in de foyer, dat om 11.30 begint. Bijna onnodig te zeggen, dat K. Het Nederlands harptrio bestaat uit harpiste Joke Willing-Bre- thouwer, eltiste Joke Vermeue- len en fluitist Pieter Odé. Het programma dat zij brengen ziet er goed uit: de beroemde Sona te voor fluit, alt en harp van Debussy en dan van de Engelse componist Arnold Bax. om het nog Engelser te zeggen: sir Ar nold Edward Trevor Bax, in Londen geboren in 1883 en in Cork in 1953 overleden, Elegia- trio. Bax is een voorbeeld van een typisch nationaal bekend geworden Engels componist, ie buiten de grenzen betrekkelijk weinig is opgemerkt. Hij heeft in zijn kamermuziekwerken een woorliefde getoond voor combi naties met harp.Hij schrijft een aanspreekbare muzikale taal. in tegenstelling tot de Italiaanse componist Petrassi, die in zijn latere levensperiode, na de tweede wereldoorlog dus, de to nale banden verbrak en die zich ook met de seriële techniek heeft bezig gehouden. Het pro gramma vermeldt mede zijn naam. Het Nederlands harptrio, dat zich een behoorlijke bekend heid heeft verworven, zal naar wij hopen hier een warm ont haal vinden. B. Rijnders. cn O. zoals gebruikelijk, gegadigden een kopje koffie zal aanbieden, waartoe reeds van 11 uur af gelegenheid bestaat in de kuffiekamer. - rechts Joke Willing, Joke RIJPWETERING BEZOEKT DE IN HET DORPSHUIS GEOPEND: zaterdag 9 februari van 20 00 tot 01.00 uur. zondag 10 februari van 11.00 tot 01.00 uur. GEWELDIGE ATTRACTIES met o a. ZATERDAGAVOND BI) T RAD VAN AVONTUUR EEN HALF VARKEN en ZONDAGAVOND EEN HALF VAR KEN en EEN DRAAGBARE T.V. ZEGT HET VOORT!! ZEGT HET VOORT!!! de pulpzakken uit Woubrugge ZATERDAG 9 FEBRUARI. LEIDEN Liselore Gerritsen, die nu bijna anderhalf jaar geleden groot succes oogstteteen zij samen met Ramses Shaffey in het Rijnlands Lyceum optrad, zazaterdag 16 februari weer in dezelfde zac1 optreden, maar nu in een solo-programma. De benaming ..solo" is/ echter niet helemaal juist gekozen. Zij wordt die avond namelijk begeleid door pianist Laurens van Rooyen en gitarist llarr Sacksioni, en om aan te geven dat zij elkaar als volkomen gelijkwaardige partners beschouwen hebben zij hun optreden de titel „Een klein concert" gegeven. Teksten en muziek hebben zij gedrieèn samengesteld, deels uit eigen werk, deels uit het werk van anderen. Op de foto: Van links naar rechts Laurens van Rooyen, Liselore Gerritsen en Harry Sarkstoni

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1974 | | pagina 5