BTS laat op tentoonstelling zien wat èNVé Drama werpt zich weer op Shakespeare Z1J waard is stad en randgemeenten la?idelöke serie «II in Leiden eerste café-bistro in De Blauwe Huzaar 1974 PAGINA 3 DONDERDAG 7 FEBRUARI 1974 LEIDSE COURANT PRABO - Agnes lyceum Leiden IN FEBRUARI BEGINT DE NIEUWE CURSUS VOOR praktijkdiploma boekhouden INL W. DE GREEF TELEFOON 32 5 32 De Leidse binnenstad is aan het revalueren. Al een jaar of wat maakt het gemeente bestuur zich zorgen over de city. Moeten do auto's erin of eruit? Waar blijven we met het streekverzorgend tea- rakter. nu de ene midden stander na de andere de knip op de deur van zijn zaak doetToch is er iets aan de gang. We kennen het heilig vuur van de kruisvaar ders in de Pieterswijk (leuk om een eigen stadswijk te hebben die een strijd te vuur en te zwaard tegen de kroegen hebben aangebon den. waartegenover het drankfront' minstens even ef fectieve vurige middelen heeft gesteld. In deze con sumptieve sector nu schijnt de confrontatie zich te zullen gaan toespitsen. De city bruist van bijdragen tot verpozen, daar bij geruggesteund door hat instinct en de visie van grootwinkelbedrijfhouders, die aan het verhouwen en uitbreiden zijn geslagen of dit alsnog zullen gaan doen. Inderdaad, er komt weer le ven in de Leidse brouwerij. Ziet u maar eens. wat er deze week weer is gebeurd: drie gelegenheden voor het socia le etentje zijn erbij geteomen. Na de drank komt steeds meer de substantiëlere maagvulling op de voor grond. Daar hebben we ach ter het glas in lood van De Vergulde Kruik aan de Haar lemmerstraat een Bistroquet- te gekregenU kunt er tot één uur s nachts kikkerbii len. slakken en andere dril nuttigen, totdat u geen pap meer kunt zeggen. Het wordt nóg mooier: aan de Donker steeg is voor de snelle lek kerbekken Quick-Noordzec geopend. Een naam met een odium, want wie aan kwik bij vissen denkt, aarzelt. Ten slotte opende gistermiddag aan de Tweede Binnenvest- gracht De Blauwe Huzaar zijn poorten voor een open keuken en open houtgestook te grills. Vroeger heette het daar Old Dutch. Vraagt u me niet meer. waar je lek ker kunt eten. Ton Pieters Tot voor kort had de naam Sha kespeare ook hier in Nederland een magische klank. Ieder ge zelschap van naam trachtte ten minste éénmaal per seizoen een voorstelling van niveau van een stuk van deze grote Engelse to neelschrijver te verzorgen, re gisseurs zagen hem als een uit daging. alle spelers van for maat stonden te popelen om tenminste één keer in hun car rière Hamlet te spelen (en als dat niet lukte in ieder geval Macbeth, Marcu** Antonius of Iago) en de „funeral speech" uit „Julius Caesar" was het pa radepaardje van alle auditeren de amateurs. Het schijnt echter dat er momen teel een beetje de klad m onze Shakespeare-liefde gekomen is. De meeste van zijn stukken kunnen weliswaar in uiterst eenvoudige (en dus goedkope) enscèneringen worden uitge voerd, maar eisen daarentegen een groot aantal acteurs (en ook enkele actrices). Eindeloos getheoretiseer en allerlei ander- grondse aardbevingen hebben in de afgelopen jaren het aantal grote gezelschappen aanzienlijk uitgedund en zijn bovendien oor zaak van een betreurenswaardi ge mentaliteitsverandering. Al les was niet uiterst modern is of wat geen blijk geeft van politie ke stellingname of maatschap pijkritiek wordt op een hoop ge veegd. die getooid wordt met het bordje ..klassiek", wat in dit geval betekent: ouderwets, stoffig en dus nie» interessant. Hoe lang het nog zal duren voor men in de gaten krijgt, dat men druk bezig is met het badwater ook het kind weg te gooien weet ik niet, maar wel staat als een paal boven water dat we niet op deze weg kunnen blijven door gaan. Niet alleen was Shakes peare één van de twee grootste dramatische genieën, die onze Westeuropese cultuur ooit heeft opgeleverd (ue enige die even eens dit peil bereikte was de operacomponist Giuseppe Verdi gedurende de laatste decennia van zijn leven), maar bovendien zal men toch op een gegeven moment weer tot de conclusie moeten komen dat de individue le mens onnoemelijk veel inte ressanter is dan de maatschap pelijke structuur of het politieke systeem waarin hij leeft. Welnu, juist deze individuele mens staat in al zijn schakeringen centraal in het oeuvre van een schrijver als Shakespeare en wordt daarin beschreven met een mensenkennis en een sub tiel aanvoelen van alles wat on derhuids leeft en rommelt, waarin nog geen enkele andere toneelschrijver hem heeft weten te evenaren. Des te verheugen der is het, dat er nu veer een Shakespeare-voorstelling op sta pel staat bij het studentento neel, dat nota bene na de oorlog altijd beschouwd werd als het meest vooruitgeschoven bolwerk van modernisme op theaterge- bied. Een samenloop van facto ren maakte het echter gewenst dat de jaarlijkse diës-productie van de èNVé Drama (de toneel sectie van het Leids Acade misch Kunstcentrum) een tradi tioneel stuk zou worden en mede door toedoen van het regis seurs-echtpaar Teunke en Arend Hauer viel de keuze hier voor op Shakespeare's ..Leer om Leer" (..Measure for Mea sure"). Dit omstreeks 16C4 ge schreven b'iispe! was waar schijnlijk de laatste echte kome die van de Enge'se schrijver. dan die var. de meeste van zijn vroegere blijspelen, iets wat volledig begrijpelijk is in de context van zijn gehele oeuvre. Hoogstwaarschijnlijk schreef Shakespeare deze „moraliteit" namelijk na „Hamlet" en vlak vóór „Othello" en „King Lear". Niet ten onrechte is „Leer om Leer" wel eens vergeleken met Molière's „Tartuffe", al verto nen de drijfveren van de cen trale figuur in de ontwikkeling van het drama essentiële ver schillen. Tartuffe is van huis uit doortrapt en zijn schijnheilig heid is geen ogenblik echt ge meend, terwijl Angelo daarente gen zelf aanvankelijk heilig overtuigd is van de juistheid van zijn puriteinse instelling en slechts door een samenloop van omstandigheden de onwaarach tigheid van zijn overtuiging ont maskerd ziet worden. Bij de LAK-voorstellingen, waar van d* première vanavond ge volgd wordt door voorstellingen op 8. 11 en 12 februari alsmede een voorstelling voor oud-alum ni op 9 februari, wordt gebruik gemaakt van een nieuwe verta ling van de hand van regisseur Arend Hauer. De bestaande ver talingen werden achterhaald (Burgersdijk), stroef (Andreus) of te gezellig (Den Brabander) bevonden en het oorspronkelijke plan om uit deze drie een aan vaardbare tekst te distilleren bleek al gauw minder aantrek kelijk dan het vervaardigen van een geheel nieuwe. Het gevaar van een amateuristische aanpak was hierbij totaal afwezig. Tijdens d« reoetit:es van ..Leer om Leer" bleek voor he: echtnaar Hauer het regie-mes aan twee kanten te snijden. Uit een gesprek dat ik tijdens de generale repetitie met hen had bléek niet alleen zonneklaar (en ook zonder Hat zij het zelf met zoveel wooruen zeiden), dat het werken met studenten die de disc;p!ine van het traditionele toneel volkomen ontwend wa ren, het uiterste van hun inzet en inventiviteit had gevergd (en een van de spelers betreurde het in dit verbard dat ik hen niet op een gewone repe.ltie aan het wenk had gezien), maar bo vendien openbaarde zich weer duidelijk een verschil tussen de theoretische en de praktische benadering van een „partituur". Beiden verklaarden dat de col leges wel het nodige inzicht ver schaften, maar dat de werkelij ke structuur van en de bodem onder het stuk. het „kijken on der de opp-rvlak'e" pas in de prakt'jk ten vol'e tot uiting kwam In hoeverre zij erin ge slaagd zijn ai. cp de spelers over te dragen zal vanavond in het LAK-theater moeten blijken Paul KorenhcFn henen: =lpunt:j LEIDEN In het pand van het voormalige restaurant Old Dutch i 05Ra* gistermiddag café-bistro „De Blauwe Huzaar" geopend. Met dit cs plano: fé-bistro start SKOL Brouwerijen NV een horeca-experiment, dat cultuur uiteiri<le]ijk zal leiden tot een keten van 20 a 30 bedrijven in het ge- CUMod. ^ele Iand- Naast de kenmerken van het gewone café zullen deze be- >ed ais drijven een open keuken en grills hebben, waarop de klanten zelf cwer *lun 8erechten klaar kunnen maken. De keuken zal open zijn tot 1 50 Ra- uur 's nachts, zodat men er ook laat op de avond terecht kan voor een maaltijd. -"'De Blauwe Huzaar is het eerste in de serie die SKOL wil gaan opzet- ten. De naam herinnert aan de huzarentijd aan het begin van de eten. 19e eeuw. Het interieur van het pand aan de 2e Binnenvestgracht is l 20.02 dan ook versierd met attributen (voornamelijk schilderijen) die her- (3 el de- inneren aan die huzarentijd. Enkele van die schilderijen zijn ver- :e Top I vaardigd door leerlingen van de Vrije Academie in Den Haag. Met de gehele verbouw en inrichting van het pand is een totale investe- 1.02 ring van rond 125.000.gemoeid geweest. tésaus in de opzet van het bedrijf wordt gemikt op de klandizie van jongere inata: mensen. „We willen er een soort „sociale" ontmoetingsplaats van maken", aldus een woordvoerder van SKOL. „We richten ons op de thans opkomende generatie, op studenten en op echtparen, waarvan zowel de man als de vrouw werkt, en die daarom wat meer buitens- I huis gaan eten." In de Blauwe Huzaar kan men voor f 0,85 een pils- i je krijgen en voor 12,50 15 een complete maaltijd. Manager van het café is Sjoerd de Vrij, die geassiteerd wordt door de heren Meyers en J»liien. hltpar. I .i 'ostbu^ jjet uiterlijk van De Blauwe Huzaar draagt herinneringen aan het roemruchte huzarentijdperk. i LEIDEN De Leidse Universi- i teit viert morgen haar driehon- I derdnegenennegentigste diës na- talis. Op de bijeenkomst, die wordt gehouden in de Stadsge- |gj „Moleculaire ingrepen in de er- - felijke aanleg" en „Hoe veran dert men de machtsverhoudin gen?". 's Middags zijn er hoven de dien een forumdiscussie van en LEIDEN Momenteel wordt er door SKOL Brouwerijen NV te Breda en met studenten over ,.Hoe staat hard gedacht over de nieuwe vorm. die het restaurant „In den de student annis 1973/1974 in de Verdulden Turk" moet gaan krijgen. Al geruime tijd was het dui- ot- samenleving en ten opzichte de!ijk. dat het minder goed ging met het grote restaurant, dat zo daarvan?" en een studium gene- door Oranjeboombrouwerijen (nu opgegaan in SKOL) gehuurd werd ie- rale, waarin de rector magnifi- van de e'ger.aar, de sociëteit Amicitia. „Het is een beetje doods :n- cus van de universiteit, prof. dr. aan het werden", aldus een woordvoerder van SKOL. „Daarom ap A. E- Cohen, spreekt over „Toe- zoeken we nu naar een andere formule voor het restaurant. We ra komstige organisatiestructuren wJ'.en er een and t- e sfeer maken. We zijn echter gebonden aan na 'n 't wetenschappelijk onderwijs. het bestuur van de sociëteit. De stijl, die nu tendeert naar het ar 's Avonds voeren in 't theater chique willen we een tikkeltje ombuigen". Wat die ombuiging kon- ied van het Leids Academisch j kreet inhield kon de woordvoerder van SKOL nog niet zeggen: Kunstcentrum Leidse studenten „Er wordt nog aan gewerkt". derd jongens volgen dagelijks het onderwijs van die eerste twee jaar. Daarna doen zij exa men voor part-timer en komen de volgende twee jaar nog slechts twee dagen per week op school -voor de rest zijn ze in de dagelijkse praktijk. Dit be treft thans ongeveer 180 leerlin gen. Deze hebben het dag schooldiploma behaald en zijn opgenomen in het leerlingenstel sel van de vakrichting waarin de leerling tijdens de vooroplei ding werkzaam was. Leraren en jongens willen er twee dagen best vooruit komen, dat zij met dit onderwijs een toe komst zien. De staf is daarbij weloverwogen te werk gegaan, de leerlingen hebben zich spe lenderwijs achter deze opzet ge plaatst. Gisteren was men nog volop bezig met de voorberei dingen in loodsen en lokalen. Het aardige van de zaak is, dat de bezoekers met doe-het-zelf- aanleg aan de slag mogen gaan: van alles metselen, tim meren, lassen en ga zo maar door. Met name het terrein van de straatmakers zag er veelbe lovend uit. We zagen er een wa terpartij in opbouw, gevat in een stramien van kunstig en kundig aangelegde bakstenen vloeren. De BTS in Leiden is. samen met die te Enschede - die zich op het oosten van het land heeft gericht- de enige opleiding voor straatmakers die individueel on derwijs genieten. De straatmakerij komt dus glans rijk in een entourage van groen (de beplanting Is in handen van leerlingen van de lagere land en tuinbouwschool, waarmee de BTS een symbiose onderhoudt) tot haar recht. Maar ook bij het houtbewerken, het metselen en het tegelzetten niet te vergeten, komt men tot de ontdekking dat de tijd op deze school met haar uitzonderlijk karakter heel goed wordt besteed. Iedere belang stellende zal daarvan deze twee dagen overtuigd kunnen raken. Op de tentoonstelling kan men verder alle mogelijke informatie over de BTS inwinnen. Als het expositie-evenement achter de rug is, gaat de schoolgemeen schap weer naar een andder feestelijk Iets toeleven. Dat is de „vierdaagse werkweek". Tel- kenjare gaan leraren en leerlin gen in de vakantieperiode met elkaar op stap. Dan wordt een kamp ingericht waarin werken in een andere omgeving en veel plezier worden vermengd. Een maal weer thuis komen enthou siaste verhalen los. Dit jaar gaat men in het Sauerland het aangename met het nuttige ver enigen. LEIDEN De Bedrijfstechnische School -verzameld in het hoofd gebouw aan de Medusastraat en drie in de buurt gelegen depen dances - gaat twee dagen het Individueel Technisch Onderwijs ITO aan de grote klok hangen. Vanmiddag van 3 tot 5 uur, vanavond van 7 tot 9 en morgen -vrijdag 8 februari- op dezelfde tijden en bovendien des ochtens, kunnen alle belangstellenden te recht op een tentoonstelling in alle (nood)bouwsels van de school aan de Timorstraat. Noodlokalen -nog wel, maar het leed is hopelijk over niet al te lange tijd geleden. De BTS heeft immers van het ministerie toestemming gekregen, nog dit jaar de bouw van een eigen uit stekend geoutilleerde technische school aan te besteden. De nieuwbouw zal plaatsvinden aan de Vondellaan. Directeur J.G Fokkema is opgelucht: „We hebben er zo wat 16 jaar op zit ten wachten..." In de meer dan 15 jaar dat de BTS bestaat hebben ruim 1000 leerlingen deze school gediplo meerd verlaten. Het zijn niet de hoogvliegers die dit ITO volgen, maar deze vrij nieuwe vorm van individueel lager technisch onderwijs, waar het diploma praktisch gelijk staat met het LTS-diploma, heeft in de loop der jaren bewezen de meest gunstige resultaten te kunnen Manifestatie van het individueel technisch onderwijs bereiken onder de jeugd met leer- en aanpassingsmoeilijkhe den die aanleg en belangstelling heeft voor een technisch beroep. Een staf van 30 gespecialiseer de leraren staat er borg voor,dat de BTS het individueel karakter, de persoonlijke bena dering van iedere leerling kan blijven handhaven. Het individuele onderwijs houdt in, dat methodiek en didactiek zijn aangepast aan de persoon lijkheid en de ontwikkeling van de leerlingen. Zitten blijven is er in principe (tenzij de jongen het heel erg bont maakt) niet bij. Men gaat met zijn groep mee en kan daarbij zijn eigen tempo blijven volgen. De maxi mum klassegrootte is wettelijk gesteld op 16 leerlingen, een aantal dat voor individueel on derwijs niet al te geschikt is. Als de mogelijkheid zich enigs zins voordoet zijn er kleinere groepen samengesteld. De BTS heeft sinds 1972 de verplicht ge stelde 4-jarige opleiding. Daar van is de brugklas AVO, alge meen vormend onderwijs, in aansluiting met andere takken van voortgezet onderwijs. Het tweede leerjaar is een algemeen technisch Jaar. De leerling maakt dan kennis met de ver schillende vakrichtingen. Zo heeft de BTS opleidingen voor bouwtechniek met o.a. houtbe werken, metselen, schilderen straatmaken, metaal techniek met b.v. bankwerken, plaatwer ken lassen enz. Voorts is aan de school een algemene niet be roepsgerichte oriëntatie in de dienstverlenende en verzorgende beroepen. Dit alles is op zeer aanschouwelijke wijze, voorzien van de nodige informatie, op de tentoonstelling te zien. Driehon- FaiiU- i Jour- LEIDEN De R.K. Vrouwenbe weging N.K.V. afdeling Leiden heeft gisteravond een plezierige avond beleefd. De dames waren in de Kleine Burcht bijeengeko men om een carnavalsfeest te vieren. Het ging er zeer uitbun dig aan toe. Zo werd er o.a. polonaise gedanst. Daarvoor had het muziek- en zanggezelschap o.l.v. de heer De Jeu een uit voering gegeven. Voor mej. A. Nijenhuis was er een bijzondere verrassing aan deze avond ver bonden. Omdat zij 20 jaar lid is van de Vrouwenbeweging werd zij gehuldigd. Momenteel is mej. Nijenhuis penningmeesteressevan de beweging. Atlan-Een overzicht van de tentoonstelling, samengesteld door leerlingen van de BTS.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1974 | | pagina 3